تکرار سه باره برخی جملات در روایات
در پارهای از روایات مشاهده می شود که پیامبر اکرم یا یکی از معصومان علیهم السلام ، جمله ای یا عبارتی را سه بار تکرار کرده اند. نه دوبار و نه چهار بار و بیشتر. آیا این تکرار سه بار ، غیر از تأکید ، مفید مقصود دیگری هم هست.؟
آیا خصوصیتی در عدد سه هست که در اعداد دیگر نیست ؟
برای نمونه در حدیثی از پیامبر اکرم ص درباره فضیلت ماه مبارک رمضان ، جمله آخر چنین است: « ... فمن حرمها فقد حرم، یردد صلی الله علیه و آله ذلک ثلاث مرات» . تکرار سوال به بیانی دیگر این که آیا نکته یا دلیلی برای این سه بار تکرار وجود دارد یا یک عادت کلامی عرفی بدون دلیل است ؟(الامالی ، مفید ، ۱۴۲۵ق، ص۳۰۱)
🆔@drsmma55
1_2161416053.pdf
434K
بررسی اختلاف قرائات «واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی» و نتایج فقهی آن- ۱۴۰۰
#مقالهعلمی
🌸صَبَّحکُمُ الله بِکُل خیر
🍃صبحتون بخیر
🌸و مَتِّعکُم بِالصِّحَة و العافِیَة
🍃خدا بهتون سلامتی و عافیت عطا کنه
🌸و رَزَقَکُم سَعادَة الدّارَین
🍃و سعادت دنیا و آخرت نصیبتون کنه
#عراقی
نکته ای از طب ایرانی (۹)
مسمن
چاق کننده ، به دلیل رطوبت زیاد ، چاق می کند.
موادی مثل نارگیل ، نخود، مغز بادام، موز، گرد نخل خرما، تخم خشخاش ، انبه، توت سفید ، کنجد و .... مسمن هستند.
@drsmma55
4_5798728332371562042.mp3
32.89M
🔰 مباحث نقد متن حدیث
جلسه هفتم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
یادکرد.pdf
182.3K
بهره های یادکرد آثار در تالیفات شیخ صدوق، 1392
#مقالهعلمی
1_14825328779.pdf
395.9K
نقد تاریخی حدیث در تفسیر المیزان، 1394
#مقالهعلمی
آموزش رنگها در لهجه عراقی 🌈
🔸رنـگ سیاه در عراقی میشه اَسـوَد
🔹رنگ سفید در عراقی میشه اَبیَض
🔸رنـگ قـرمـز در عراقی میشه اَحـمَـر
🔹رنـگ آبــی در عــراقــی میـشـه اَزرَگ
🔸رنـگ زرد در عــراقــی مـیــشـه اَصـفَـر
🔹رنـگ سـبـز در عراقی مـیـشـه اَخـضَــر
🔸رنـگ صـورتـی در عراقی میشه وَردِي
🔹رنـگ طـلایـی در عراقی میشه ذَهَـبِي
🔸رنـگ نـقـره ای در عـراقی میشه فِضِّي
#عراقی
رنگها
👈حالت مونث👱♀
🔸مونث رنـگ سیاه میشه سُودَه
🔹مونث رنگ سفید میشه بِیضَه
🔸مونث رنـگ قـرمـز میشه حَمرَه
🔹مونث رنـگ آبی مـیــشــه زَرگَـــه
🔸مونث رنـگ زرد مـیــشـه صَـــفــرَه
🔹مونث رنـگ سـبـز مـیـشـه خَـضرَة
🔸مونث رنـگ صـورتـی میشه وَردِیَّه
🔹مونث رنـگ طـلایـی میشه ذَهَـبِيَّه
🔸مونث رنـگ نـقـره ای میشه فِضِّيَّه
#عراقی
1_14825328813.pdf
535.9K
مقایسه معجزات ائمه در بصائر الدرجات و الارشاد، 1395
#مقالهعلمی
در ارزیابی و اعتبارسنجی حدیث یا هر نقل تاریخی، توجه به زمان رویداد یا زمان وجود یافتن گفتار و کردار معصوم ، باید مورد توجه قرار گیرد.
این که سخن یا رفتاری از پیامبر اکرم نقل شود و بدون در نظر گرفتن زمان بیان کلام یا انجام عمل ایشان ، به فهم این گزارش پرداخته شود، بی تردید فهمی درست و کامل را به دست نخواهد داد.
همانگونه که در فهم آیات قرآن ، به مکی و مدنی بودن آنها و اینکه در کدامین زمان از ایام حضور در مکه یا مدینه ، آیه نازل شده است ، توجه می کنیم ؛ باید برای فهم متون دیگر، از جمله احادیث نیز ، به چنین کاری مبادرت ورزیم.
بیتردید فهم کلامی از پیامبر دربارهی فقر یا قناعت ، اگر در ایام حضور در شعب ابی طالب باشد ، با کلامی دیگر در همین موضوع ، اما در ایام حضور در مدینه بویژه پس از فتوحات مسلمانان و ایام رونق اقتصادی باشد ، متفاوت است. بنابراین توجه به عنصر زمان در فهم روایات ، اهمیتی چند برابر می طلبد.
🆔@drsmma55
نکته ای از طب ایرانی (۱۰)
کاسر ریاح
شکننده باد. چیزی که داخل بدن، باد را رقیق کرده ، دفع می کند. برگ سداب، خردل، رازیانه (بادیان) ، فلفل سیاه ، نعناع، زیره و .... نفخ را کم می کنند. لازم به ذکر است که بدن انسان بویژه آقایان برای برخی از فعالیت ها به باد (ریح) نیازمند است و در تخلیه باد بدن نباید ، افراط کرد.
@drsmma55
1_14825329216.pdf
4.91M
گونه شناسی روایات تفسیری در فضیلت امام حسین علیه السلام ، ۱۳۹۵
#مقالهعلمی
🔸لازِم اَغسِل اِیدِي
🔹باید دستمو بشورم
🔸اِغسِل اِهدومَک
🔹لباساتو بشور
#عراقی
نکته ای از طب ایرانی (۱۱)
دابق
به معنای چسبنده، موادی که صفت چسبندگی دارد . مانند عسل ، لاک مغسول، صمغ عربی، سیریش و ....
لاک مغسول ، ماده ای است که باید در آب شسته شده باشد.
@drsmma55
دربارهی تأثیر شناخت زمان در فهم روایات ، باید به زمان نخستین رویداد نقل و ثبت و ضبط آن توجه داشت. احادیثی را که یکی از مسلمانان عهد پیامبر یا امامان شنیده است و در زمان وقوع رویداد حدیثی حضور داشته است ،-به نحو شنونده یا پرسشگر - چه نقشی در تولید حدیث داشته باشد و چه فقط ناظر سامع باشد - تا زمانی که آن را برای شخص دیگر نقل می کند، هیچ گاه در تاریخ حدیث مورد توجه و بحث قرار نگرفته است.
این فاصله زمانی که بر اساس عنصر دوم از ویژگی ضبط حدیث تعریف می شود - یعنی در سهگانه ی دریافت ، نگهداری و روایت - گاه کوتاه و گاه بلند است. به گونهای که گاهی تا چند سال طول می کشد - باید مورد مطالعه قرار گیرد.
پاسخ به این پرسش که چه ضرورتی موجب شده که راوی ، خاطره ی حدیثی خود را از میان شنیده ها و دیده های خود که در حافظه ثبت کرده است ، برگزیند و آن را بازگوید؟
عنصر زمان ، مکان ، اوضاع و شرایط ، مخاطب، هدف و انگیزه و ... از مواردی هستند که به گاه نقل حدیث ، باید مورد مطالعه قرار گیرد ، و کارشناس فقه الحدیث هم باید در هنگام بازخوانی و فهم روایت، آن را در منطق فهم حدیث، مورد دقت و بازکاوی قرار دهد.
🖊️دکتر سید محسن موسوی
🆔@drsmma55
نقل روایت یا سخن توسط راوی در یک حادثه - واقعه- رویداد یا مناسبت ، با توجه به ایجاد رابطه ی این همانی یا رابطهی مصداق و مفهومی و روابط متناسب دیگری است که راوی برداشت می کند. باید اذعان داشت که ایجاد این رابطه نیز خود نوعی فقه الحدیث است. شبیه به حالتی که یک فرد در یک موقعیت مناسب زمانی و مکانی ، نقل یک مثل (ضرب المثل) را مناسب می بیند
🖊️ دکتر سید محسن موسوی
🆔@drsmma55
نکته ای از طب ایرانی (۱۲)
رادع
مواد رادع ، خلاف مواد محلل و جاذب کار می کند. مواد رادع فضولات و سموم را برمیگرداند و از بدن دفع می شود. مانند عنبر نصاری (پشکل الاغ ماده)، حنا، نوره زرنیخ دار ، گلنار، ختمی، فلوس، سرکه و ...
مثلاً ماده ای در حال ریختن به مفصل زانو است. شما رادع را روی زانو می گذارید ، مواد زاید از زانو خارج شده و بر می گردد و ورم و درد زانو برطرف می شود. (البته این تدبیر در ابتدای بیماری موثر است. نه وقتی که بیماری کهنه شده است).
حنا را که روی سر می گذارند، فضولات سر خارج می شود ، سلامت سر بیشتر شده و مغز تقویت می شود.
@drsmma55