القرآن هو الدواء
مصطفی گفت که خواجه دو جهان / هست هر درد را دوا قرآن
قرآن است که شفای درد است. گویند که مصطفی علیه السلام این خبر بدان سبب گفت که قومی از اصحاب وی به جایی می رفتند. در راه به نزدیک قبیلهای رسیدند از عرب، از ایشان چیزی خواستند که بخورند، ندادند. ساعتی بر آمد. از آن قبیله شخصی بیرون آمد و اصحاب را گفت که رئیس ما را مار گزیده است و سخت بی آرام شده است و بر زمین قرار نمی گیرد. به نزدیک شما چیزی باشد که راحت وی باشد؟
از این جماعت اصحاب، مردی گفت که من افسونی میدانم که شفای وی می شود ولیکن ما از شما مهمانی خواستیم، ندادید. مرد گفت هر که این رنج از وی بردارد، گله گوسفند به مزد می دهیم . صحابی برخاست و به نزدیک مارگزیده آمد و فاتحه الکتاب برخواند و باد بر جای زخم دمید. مارگزیده در حال شفا یافت و بیارامید. گله گوسفند مزد بدادند جماعت اصحاب خواستند که قسمت کنند . خداوند افسون منع کرد و گفت بیا تا به نزدیک مصطفی علیه السلام رویم . آن کنیم که رسول علیه السلام فرماید. چون به نزدیک رسول علیه السلام رفتند و حال باز گفتند، رسول علیه السلام فرمود که قسمت کنید و مرا نیز نصیبی دهید. (شرح شهاب الأخبار, صفحه ۱۲)
@drsmma55
بررسی_جایگاه_آل_بابویه_در_فهرست.pdf
766.3K
بررسی جایگاه آل بابویه در فهرست ها از نجاشی تا منتجب الدین، منتشر شده در سال 1394
#مقالهعلمی
مجالس آموزش حدیث یا محفلهای حدیث خوانی در بسیاری از جایگاه های علمی یا مذهبی مانند مدرسه، مسجد، کتابخانه یا غیر آن مانند بازار، کاروانسرا و گاه در منزل استاد یا یکی از شاگردان برگزار می شد. کسانی هم بودند که داوطلبانه مکان هایی را در اختیار علما می گذاردند تا علوم اسلامی در آنجا تدریس شود.
ابوالحسن علی بن محمد بن عبدالرحمن الفارسی از جمله کسانی بود که منزلش را به آدرس بغداد (مدینة السلام )، الزیارین. درب رباح در اختیار شیخ مفید قرار دارد که مجالس املای حدیث خود را در آنجا برگزار کند. آغاز این جلسات ابتدای ماه رمضان سال ۴۰۴ قمری بوده است.
@drsmma55
نکته ای از طب ایرانی (۶)
قابض
جمع کننده ، قبض کننده، چیزی که به دلیل اینکه خشکی بالا ، جمع می کند. عروق را جمع و قبض می کند و ماده مضر را از آنجا کنده و بیرون می کند. مثل ژل رحمی که قبضش زیاد است و فضولات و عفونت را کنده و بیرون می کشد.
موادی مثل مازو (از همه مواد قویتر است)، جفت بلوط، کمرکش، سنگدان مرغ ، پوست بیرونی پسته ، پوست انار و .... قابض هستند.
@drsmma55
کاوشی_در_معنا_و_مصداق_«خامس_آل_عبا».pdf
3.5M
منتشر شده در مجله صحیفه اهلبیت، سال ۱۳۹۴
#مقالهعلمی
4_5796476532557876637.mp3
24.37M
🔰 مباحث نقد متن حدیث
جلسه ششم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نقل حدیث در رباط ها
از جمله مکان هایی که جلسات نقل حدیث در آن دایر می شد و محدثان به داد و ستد حدیث می پرداختند ، کاروانسراها، مهمانخانه ها و رباط ها بودند. نمونه ای از رباط ها عبارتند از:
ابو سلیمان داود بن مخراق الفاریابی
حدث فی رباط نصر بن جابر
(نسفی، ص۴۰)
ابو سلیمان داود بن نصر بن سهیل النسفی فی محرم سنة سبع عشرة و ثلاثمأة فی رباط محفوظ (نسفی، ص۴۳)
🆔@drsmma55