eitaa logo
فرهنگ نامه دکتر طباطبائی ندوشن
90 دنبال‌کننده
30 عکس
28 ویدیو
8 فایل
▫بازتاب نظرات و نوشته های دکتر سید روح الله طباطبائی ندوشن ▫اشتراک گذاری مطالب و کلیپهای مفید
مشاهده در ایتا
دانلود
عالیجناب امام حسین علیه السلام تنها امام شیعیان است که برای سالگرد شهادتش، سوم و چهلم می گیرند، تازه در یزد، هفتم هم میگیرند. دیگر مناطق ایران را نمی دانم. این موضوع، یعنی امام حسین(ع)، خاص ترین آقای عالمین است؛ کسی که در زندگی، شهادت و پس از شهادت، با دیگر ائمه تفاوت داشت؛ دست کم این حقیقت در آخرین جملات امام حسن علیه السلام خطاب به سیدالشهدا مشهود است. بر اساس نقل تاریخی، امام حسین در هنگام شهادت امام مجتبی بر بالین آن حضرت حاضر شد و اظهار ناراحتی میکرد، امام مجتبی اینگونه ثارالله (ع) را دلداری داد: "لا یوم کیومک یا اباعبدالله" یعنی شهادت من که چیزی نیست، هیچ شهادتی مانند شهادت تو نمی شود. بی نظیر بودن شهادت امام حسین(ع) در عبارت "مُصیبه ما اعظمها" نیز نمایان است. ✒گزیده ای از کتاب شرح انسان شناختی واقعه عاشورا، ص157؛ به قلم دکتر سید روح الله طباطبائی ندوشن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی http://www.isca.ac.ir :::::::::::::::::::=====::::::::::::: https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖حکایت: گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت : تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیده‌ام اما معنای این بیت را نفهمیده‌ام که درغزلی گفته است : 🍃بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت 🥀و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا ناله‌های زار داشته؟! شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد. بنابراین نامه‌ای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد. نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند. لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند : 🍃صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت. 🥀یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت 🍃درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن 🥀بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت 🍃فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد 🥀چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت 🍃نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی 🥀تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت 🍃بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش 🥀باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت 🍃بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل 🥀دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت 🍃برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن 🥀چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت 🍃رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین 🥀چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت 🍃روز عاشورا حسین بن علی در کربلا 🥀اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت 🍃🥀السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌👌👌👏👏👏واقعا"چه کلیپ قشنگی چرا خدا با مسئله حجاب در حق خانم ها ظلم کرده!!!؟ 🌹ارسال کنید به دیگران، بماند برای شما باقیات الصالحات🌹 https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت آل یاسین دلبرا پیش وجودت همه خوبان عدمند سروران بر در سودای تو خاک قدمند شهری اندر هوست سوخته در آتش عشق خلقی اندر طلبت غرقه دریای غمند https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
یادداشت: جمعه در ادبیات حدیثی مسلمانان، به عنوان یک عید هفتگی معرفی شده است؛ عیدی که مسلمین باید در آن شاد باشند، بهترین لباسهای خود را بپوشند و رسم صله رحم را به جا آورند. این عید البته تنها برای ساکنان این جهان نیست. ساکنان آن جهان نیز چنین اند، البته آنان دست از جهان شسته اند و جز حسنه جاریه ای مانند وقف و بنای خیر، این دعا و خیرات بازماندگانشان است که آنها را در شب و روز جمعه شاد میکند. در این شب جمعه یاد عزیزانی که روزی در میان ما بودند و اکنون دیگر نیستند را با ذکر صلوات و فاتحه ای شاد کنیم. https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم): من سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِي عُمرِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيهِ 🔻هركه خوش دارد عمرش دراز و روزى‌اش بسيار شود، به پدر ومادرش نيكى كند. 📚 میزان الحکمة ح ٢٢٦٤٣ https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دستخطی از علامه حسن زاده آملی؛ وارد شده از امام حسین(ع) برای رفع حوائج 🙏لطفا رسانه باشید و برای دیگران ارسال کنید. ..................................... به فرهنگ نامه دکتر طباطبائی ندوشن بپیوندید https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
👌راه مشارکت در توسعه حرم امام حسین علیه السلام با حداقل 200هزار تومان 🙏لطفا برای دیگران نیز ارسال کنید تا آنها هم در این کار خیر سهیم باشند. https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فرهنگ نامه دکتر طباطبائی ندوشن
👌راه مشارکت در توسعه حرم امام حسین علیه السلام با حداقل 200هزار تومان 🙏لطفا برای دیگران نیز ارسال کن
مَا شَتّانَ بَینَ عَمَلَین؛ عَمَل تَذهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبقی تَبِعَتُهُ وَ عَمَل تَذهَبُ موونَته وَ یَبقی اَجرَه(نهج البلاغه، حکمت 121) یعنی چه بسیار بین دو کار فاصله است؛ کاری که لذتش می رود و پیامدش می ماند و کاری که سختی اش می رود و اجرش میماند. این حدیث امام علی(ع) با آیه "ما عِندَکُم یَنفَد وَ مَا عِندَاللهِ باق " قرابت معنایی دارد. بر این اساس، کسانی که قصد مشارکت در توسعه حرم امام حسین(ع) را دارند بشتابند که راه باز است. https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر چه در ادبیات حدیثی شیعه، جهل در برابر عقل تعریف شده و نه در تقابل با علم- چنان که در حدیث جنود عقل و جهل در "الکافی" چنین است- اما نمیتوان انکار کرد که برخورد قهری با علم، پدیدآور جهل و خود نیز نشانه جهل است. تصویری که می بینید پلمب مدرسه ای دخترانه در افغانستان را توسط طالبان روایت میکند. مُلّایان ، طالبان و یا امارت اسلامی، آنها را هر چه بنامید، فرقی نمیکند تحجر در خونشان رسوب کرده است و نماد و عامل گسترش جهل اند؛ بیچاره مردم افغانستان! تبصره: کجای این اقدام، اسلامیست؟ مگر در آموزه اسلامی درباره علم جویی، تفکیک جنسیتی داریم؟! پیامبر خدا(ص) فرمود: "طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه"؛ یعنی بر هر زن و مرد واجب است. تازه تفکیک سِنّی هم نداریم، حضرت فرمود؛ "اطلبوا العلم من المهد الی اللحد"؛ از گهواره تا گور. محدودیت جغرافیایی هم مطرح نیست؛ "اطلبوا العلم ولو بالصین". https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرائت حکم تنفیذ رئیس جمهور توسط رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب بسم‌ الله الرحمن الرحیم 🔹والحمدُ للهِ ربِ العالمینَ و صلی‌الله علی محمدٍ و آلِه ‌الطّاهرین سیّما بقیة‌اللهِ فی العالمین 🔹سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت. 🔹چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمام مانده‌ی رئیس جمهور فقیدِ شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است. 🔹اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق، و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیمِ اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. 🔹والسلامُ علی عبادِاللهِ الصّالحین https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت آل یاسین دلبرا پیش وجودت همه خوبان عدمند سروران بر در سودای تو خاک قدمند شهری اندر هوست سوخته در آتش عشق خلقی اندر طلبت غرقه دریای غمند https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
▫یادداشت: رابطه سریال پایتخت با فرهنگ سریال پایتخت در فصول مختلف خود نشان داد که چقدر می تواند خوب و بد باشد، مخرب فرهنگ باشد و یا اصول فرهنگی را پاس دارد. این جمله البته اشاره به سکانس خاصی از مجموعه مذکور ندارد. به هر حال، وزن فرهنگی پایتخت را به رغم همه فراز و فرودهایش مثبت می دانم و امروز از شنیدن خبر کلید خوردن فصل جدید پایتخت خوشحال شدم. امیدوارم همچنان وزن فرهنگی پایتخت مثبت باشد. ✒سید روح الله طباطبائی ندوشن https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت آل یاسین دلبرا پیش وجودت همه خوبان عدمند سروران بر در سودای تو خاک قدمند شهری اندر هوست سوخته در آتش عشق خلقی اندر طلبت غرقه دریای غمند https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
هنرمندی که افتخارش پیرغلامی اباعبدالله الحسین علیه السلام بود؛ مرحوم حیدر نیک آیین. https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای ایران عزیز فیلمی که تنها یک بار از شبکه BBC پخش شد؛ جنایتی هولناک و اسف بار در 107سال پیش که کمتر بدان پرداخته شده است. https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan
چند سطری درباره آفت های فضای مجازی و مدعيان بی هنر فضای مجازی حسن های زيادی دارد. اما آفت هایی هم دارد. يکی از اين آفت ها اين است که عده ای را در می اندازد. در فيسبوک و توئیتر به طور خاص آدم هایی را می بينيم که با وجود ادعای داشتن مدارک و مراتب دانشگاهی (که گاهی هم، به ويژه آنجا که به خارج کشور مربوط است، متأسفانه اساسی در واقعيت ندارد و ادعاهایی است بی پايه که البته با وجود اينترنت و راه های متعدد راستی آزمایی عجيب است که همچنان شاهدش هستيم) کار و وظيفه خود را در حد "نکته" گویی و "تأملات" نويسی و يادداشت نگاری های چند سطری فروکاسته اند؛ آن هم عموما با نگاهی خود علامه پندار در عرصه سياست و فرهنگ؛ معمولا پر از انتقاد از وضع موجود، از فرهنگ گرفته تا اقتصاد و اجتماع و سياست. انتقاد البته در جای خود و از سوی آدم آشنا با جزئيات امور خوب است؛ متأسفانه خيلی اوقات فقط موج سواری است و بس و موضع گيری هایی است صرفا در راستای موج های زودگذر و البته عاری از حقيقت. همه ما بايد تلاش کنيم به اين بيماری گرفتار نشويم. اگر بناست من و شما که کارمان تحقيق و نوشتن و پژوهش آکادميک و روشمند است به جای انجام وظيفه خود و مساهمت و تلاش برای بهبود شرايط و ساختن آينده ای برای جوانان اين مملکت دائما به "حاشيه" نگاری مشغول شويم؛ خوب کار ما را چه کسی بايد انجام دهد؟ از خود بپرسیم کدام کتاب خوب را به طور نمونه در اين ده سال نوشته ايم؟ چه متنی اساسی را در اين ده سال تصحيح و ويرايش کرده ايم؟ چه کتاب ارزشمند و مهم در عرصه علوم انسانی را در اين ده سال اخير ترجمه کرده ايم؟ خود چه کرده ايد و چه کرده ايم که بايد دائما از اين و آن اشکال بگيريم؟ مگر می شود فرهنگ اين کشور را تنها با دو سطر اينجا در "فيسبوک" و سه سطر آنجا در توئیتر و تلگرام ارتقا داد؟ اگر فروزانفرها و مجتبی مينوی ها و قزوينی ها و همایی ها و يحیی مهدوی ها و ايرج افشارها و بسياری ديگر در هشتاد سال گذشته چنين می کردند فکر می کنيد اصلا امروز چیزی از ادبيات و فرهنگ و ميراث ايرانی باقی مانده بود؟ آن نسل از بزرگان ما با وجود همه کمبودها و مشکلات هيچ گاه در انجام وظيفه کوتاهی نکردند. ميراث آنان را امروز در دست داريم و بر سر سفره آنان نشسته ايم. ما برای آيندگان چه کرده ايم؟ دکتر حسن انصاری https://eitaa.com/drtabatabaeinodoushan