eitaa logo
دکتر طاهر حبیب زاده 🌱 پژوهشگر حقوق
2.3هزار دنبال‌کننده
578 عکس
134 ویدیو
48 فایل
📗مدارک LLM و PhD حقوق، انگلستان؛ 📗عضو علمی سابق دانشگاه شریف، فعلی امام صادق (ع) 📗لیست دوره های آموزشی: schooloflaw.ir 📗ارتباط / ثبت نام دوره بنیادین: ایتا 09373710114 🌱کانال زبان تخصصی حقوق: @zabanbonyadin 💥 آیدی تلگرام و اینستاگرام👇
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ حکم شرعی خرید و فروش امتیاز وام ♦️ شخصی مبلغ یکصد میلیون‌ تومان در بانک، سپرده‌گذاری می‌نماید و پس از گذشت چند ماه به اندازه همان مبلغ سپرده، امتیاز وام قرض‌الحسنه به او تعلق می‌گیرد که طبق قانون بانک مذکور قابل انتقال به شخص ثالث است و این شخص حق امتیاز وام یکصد میلیونی خود را در ازای مبلغی به شخص ثالث واگذار می‌نمایند. حال سوال این است که آیا واگذاری حق امتیاز وام در ازای مبلغ معین حرام و ربا می‌باشد؟
خطی از آثار پژوهشی ـ شماره ۱۲ تفاوت فرض قانونی با اصول عملیه فرض قانونی به معنی قاعده ای است که فقط رفع تحیر می کند و لزوما با حقایق عینی همخوانی ندارد. در واقع کارکرد اصول عملیه در ادبیات فقهی و اصولی را دارد، ولی با آنها متفاوت است. اصول عملیه برای رفع تحیر است و در عین حال حقیقتی وجود دارد که الان قادر به کشف آن نیستیم. هر زمان آن حقیقت کشف شود حکم مبتنی بر آن صادر خواهد شد. در مقابل، فرض قانونی فقط رفع تحیر می کند، بدون اینکه حقیقتی در میان باشد و خلاف آن قابل اثبات نیست. به عنوان مثال، این روش در مواردی اعمال می شود که شناسایی عنصر سنتی در فضای مجازی بی معناست و سنخیتی با آن ندارد. اگر کسی از شما سوال کند: «این کتاب را از کجا خریده اید؟» و شما پاسخ دهید:‌ «از اینترنت»؛ و سوال کننده بپرسد: «اینترنت کجاست؟»، چه پاسخی دارید؟ واقعا اینترنت کجاست؟! پس عنصر «مکان» در فضای اینترنت بی معناست. اینجاست که مقنن، مکانی را به عنوان مکان اینترنتی فرض می کند تا گره باز شود و هیچ گاه مکان واقعی اینترنت کشف نخواهد شد چون اساسا مکانی وجود ندارد. اینترنت همه جا هست و هیچ جا نیست! ✍ کانال دکتر طاهر حبیب زاده https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
*💠 ۱۷۶۳امین روز بعد از شهادت * *♦️ من اسرائیل را می‌زنم و فکر اینکه چه اتفاقی می‌افتد هم نخواهم بود...* 🔹️من همه جا گفتم اگر اسرائیلی‌ها غلطی بکنند و محلی از ما را بزنند که کسی شهید بشود من حتماً تلاویو را می‌زنم. حتماً این کار را می کنم. دشمن می‌داند ما برای این [موضوع] خودمان را هم آماده کردیم. می‌داند خودمان را برای این تجهیز کردیم، می‌داند. و *تردید نمی‌کنیم در این کار.* 🔸️ما یا نیستیم یا اگر بنا باشد باشیم از عزتمان دفاع می‌کنیم، این حتمی است. *اگر بنا باشد کسی بگوید به من که: نه، زدند تو نزن، من نیستم. حتماً نخواهم ماند. من حتماً درنگ نمی‌کنم سؤال هم از جایی نمی‌کنم و می‌زنم. در فکر اینکه چه اتفاقی می‌افتد نخواهم بود.* 🔹️به هر صورت این عزت نباید در هیچ شرایطی خدشه‌دار بشود. *ما برای تفریح که نیامدیم، ما برای دفاع از این نظام آمدیم.* تا وقتی عزت داریم می‌مانیم اگر روزی بنا شد ما برویم با عزت می‌رویم. 🔰 سخنرانی خصوصی شهید سلیمانی در جمع فرماندهان یگان‌های نیروی قدس در حرم حضرت رقیه، سوریه، اسفند ۱۳۹۷
به کمین نشستن در فضای مجازی (cybersquatting) و نام دامنه ربایی معکوس (reverse domain name hijacking) ✍ طاهر حبیب زاده از جمله اختلافات بارز در فضای ثبت نام های دامنه اینترنتی، به کمین نشستن در فضای مجازی است. بدان معنی که شخصی با سوءنیت نام دامنه ای را ثبت می کند که متعلق حق دیگری است. برای اثبات سوء نیت معیارهایی وجود دارد از جمله اینکه ثبت کننده نام دامنه اعلام می کند که قصد فروش آن به دارنده نام یا علامت تجاری دارد. این پیشنهاد اماره ای محسوب می شود بر اینکه هدف ثبت کننده، اخاذی از دارنده نام یا علامت تجاری است. مانند اینکه شخصی دارای یک نام تجاری یا علامت تجاری است و دیگری نام دامنه متناظر با آن را ثبت می کند و در عمل دارنده نام یا علامت تجاری محروم از ثبت آن می شود. از طرف دیگر، در صورت استفاده ثبت کننده از آن نام دامنه، مخاطبان به گمراهی می افتند و گمان می کنند که دارنده نام دامنه، همان شخصی است که دارنده نام یا علامت تجاری است. به عنوان مثال، نام تجاری «بنز» متعلق به یک شرکت خودرو سازی آلمانی است و یک شخص نام دامنه benze را در دامنه ir ثبت، وب سایت راه اندازی و محصولات خودروی بنز را عرضه می کند. ممکن است موجب شود مخاطبان گمان کنند شرکت بنز آلمان یک وب سایت جدیدی را راه اندازی کرده است و در نتیجه برای سفارش به سمت این وب سایت سرازیر شوند، در حالی که متعلق به شرکت بنز نیست. قانون تجارت الکترونیکی ایران در ماده ۶۶ مقرر کرده است: به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تشویق رقابت‌های مشروع در بستر مبادلات الکترونیکی استفاده از علائم تجاری به صورت نام دامنه (Domain Name) و یا هر نوع نمایش بر خط (Online) علائم تجاری که موجب فریب یا مشتبه شدن طرف به اصالت کالا و خدمات شود ممنوع و متخلف به مجازات مقرّر در این قانون خواهد رسید. اختلاف دیگر به عکس حالت فوق است. با این شرح که دارنده یک نام یا علامت تجاری سعی می کند شخصی که نام دامنه ای را ثبت کرده است، از آن محروم کند. این اقدام می تواند به دلایل مختلف باشد، مانند اینکه ثبت کننده را از رقابت آتی با خود در قالب بازار الکترونیکی محروم کند و انحصار بازار را در دست داشته باشد. برای این منظور مدعی می شود وی مستحق نام دامنه ثبت شده است و نه ثبت کننده؛ در حالی که محق برای این ادعا نیست. به این عمل نام دامنه ربایی معکوس می گویند. در قوانین ایران به این موضوع پرداخته نشده است، اما در مقررات وایپو ناظر بر حل و فصل اختلافات نام های دامنه اینترنتی مورد اشاره قرار گرفته است. اگر در فرآیند رسیدگی به اختلاف مشخص شود که خواهان قصد نام دامنه ربایی دارد، درخواست او رد می شود. 🌱 برگرفته از کتاب: طاهر حبیب زاده، حقوق فناوری اطلاعات، بایسته ها (در دست نهایی سازی برای نشر) https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
*رهبر انقلاب امروز 19 فروردین 1403: دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد* 🔹اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. دانشگاه ۳ وظیفۀ اصلی دارد: اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد. 🔹دانشگاه‌های دنیا عالم تربیت می‌کنند، علم هم تولید می‌کنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم می‌شود ابزار دست قدرت‌های صهیونیستی و قدرت‌های استکباری دنیا. 🔹همۀ ارکان دانشگاه باید به این ۳ نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این ۳ جهت باشند.
✅ استاد سلام علیکم. یک مشگل جدی که چند وقته ذهنم رو درگیر کرده وبه برنامه م ضربه زده اینه که من میخوام یه جزوه عمیق و دقیق از یافته هام در هر درس داشته باشم لذا خلاصه نویسی و جزوه نویسی انجام میدم لکن جزوه یه بدی که داره اینه مثلا در رابطه با یه سر فصل یا عنوان اگه بخوایم یسری تجدید نظر ها یا اضافات انجام بدیم نمیشه و اگر جای دیگه ای یاد داشت کنیم حجم پراکندگی میره بالا بنده برای رفع این مشگل اومدم از ورد و پاور پوینت استفاده میکنم و نوشته هارو اونجا پیاده میکنم تا بشه بعدا نجدید نظر و اضافات انجام داد . لکن احساس میکنم وقتم رو زیاد میگیره . و این منو اذیت میکنه آیا می صرف این روش ؟ یا باید تجدید نظر کرد؟ ✍ سلام علیکم - جزوه نویسی بسیار خوب است منتها با شرایطی: 🔹 ۱. مطالب را به زبان خودتان بنویسید یعنی وقتی مطلب را فهمیدید به زبان خودتان بنویسید نه به زبان گوینده، مگر اینکه مطلب بسیار مهم باشد که لازم باشد عین متن گوینده را یادداشت کنید. 🔹 ۲. کمی با فاصله بنویسید تا بعدا بتوانید مطالب جدید بگذارید. البته می توانید برگه اضافه کنید به وسط برگه ها و مطالب جدید را افزون کنید. 🔹 ۳. به هیچ وجه در دو جا ننویسید. یا در رایانه و یا در برگه. ترجیح در برگه است. قلم به دست شدن بسیار مهم است آن هم در رشته هایی مانند حقوق. 🔹۴. هر چیزی را در جزوه ننویسید. بدیهیات را ننویسید. مطلب مفید را جزوه نویسی کنید. https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh/1786
موضوع علم حقوق، روابط اجتماعی انسان هاست،‌ اما آن دسته از روابطی که موجد حق و تکلیف هستند، و هدف آن تنظیم گری این روابط است با جوهره عدالت. ابزار آن بسته به نوع سیستم حقوقی می تواند متفاوت باشد؛ عقل، یک ابزار مشترک در بین سیستم های حقوقی است و پیروی از احکام الهی مختص سیستم های حقوقی متاثر از دین و مذهب؛و مرجع تنظیم گری بسته به نوع سیستم حقوقی متفاوت است از فرد الهی تا نهادهای برآمده از اراده مردم یا ترکیبی از آنها؛ و خروجی آن اصول و قواعد حقوقی است که در قالب قوانین موضوعه یا هر قالب الزام آور دیگر، مانند آرا محاکم در سیستم های حقوقی کامن لو، یا فرامین و اسناد لازم الاجرای ابلاغی از یک مرجع عالی منعکس می شود.
احتمال تغییر فتوی مقام معظم رهبری در خصوص تولید سلاح هسته ای؟ 🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده 👇 https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
✅سیاست های کلی شبکه اطلاع رسانی رایانه ای ۱۳۷۷/۷/۱۱ (ابلاغی مقام معظم رهبری) این سیاست نامه به ایجاد و توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاع رسانی رایانه ای تاکید کرده و از پیامدهای منفی شبکه های اطلاع رسانی برحذر می دارد. همچنین، دسترسی به شبکه های اطلاع رسانی جهانی را صرفا از طریق نهادهای مجاز، اجازه می دهد. توجه به تحولات جهانی در عرصه فناوری اطلاعات و تربیت نیروهای متخصص و دستیابی به میثاق ها و مقررات بین المللی و همکاری با کشورهای اسلامی از محورهای دیگر این سند است. زمان ابلاغ چنین محورهای آینده نگرانه از سوی مقام معظم رهبری در عرصه فناوری اطلاعات (همان سالی که شبکه اینترنت برای اولین بار در ایران وصل شد) حقیقتا تحسین برانگیز است. محورهای این سیاست نامه به شرح زیر است. متن کامل این سند مختصر: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=37674 🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده 👇 https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
خطی از آثار پژوهشی - شماره ۱۳ 🔹 آیا ازدواج با نکاح تفاوت دارد؟! آیا قانونگذار ایران الفاظ را دقیق به کار برده است؟! ⚡️مقدمه ۱ - قانون اساسی در اصل ۱۲ مصادیق احوال شخصیه را به صورت حصری و چنین می شمرد: ازدواج، طلاق، ارث، وصیت ⚡️ مقدمه ۲ - ماده ۶ قانون مدنی مصادیق احوال شخصیه را به صورت تمثیلی چنین می شمرد: نکاح، طلاق، اهلیت اشخاص، ارث صرف نظر از اینکه قانون عادی با قانون اساسی از حیث مصادیق احوال شخصیه تفاوت معناداری دارد که از منظر حقوقی نیز واجد اثر مهمی است، به کار بردن دو واژه به ظاهر متفاوت ازدواج و نکاح محل تامل است. اما ظاهرا این دو واژه بار معنایی متفاوتی دارند که ای بسا غالب حقوقدانان بدان بی توجه اند. ❄️ به عنوان مثال، حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا -از جنس خودتان براى شما همسرانى قرار داد، و از دام‌ها نيز جفت‌هایی براى آن‌ها آفريد.» می فرمایند: ما یک ازدواج داریم و یک نکاح، و اینکه خداوند در این آیه ازدواج انسان را در کنار انعام قرار داده است نیز به همین مطلب اشاره دارد. چرا که ازدواج که اجتماع نر و ماده است در همه حیوانات وجود دارد و هر کسی به دنبال این اجتماع می‌رود کار او، ازدواج او حیوانی است و طبیعی است محصول این ازدواج فرزند صالحی نباشد. این در حالی است که حضرت رسول (ص) فرمود من نکاح آوردم (النکاح سنتی)، چیزی که انسان اگر آن را انجام دهد نصف دینش کامل می‌شود. پس این نکاح با آن ازدواج بسیار متفاوت است، بنابراین اگر کسی در نکاح با شنیدن نامحرم طمع کرده است در قلب او مرض است. (جلسه تفسیر سوره شوری - ۱۳۹۴) ✅با توضیح فوق در مفهوم ازدواج و نکاح مجدد تامل کنیم. 🔹 در قانون مدنی ایران ۷۱ بار واژه نکاح به کار رفته است و ۱۷ بار واژه ازدواج. 🔹 در قانون حمایت از خانواده ۲۵ بار واژه ازدواج به کار رفته است و ۲۰ بار واژه نکاح. قضاوت با شما. 🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده 👇 https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در عنوان پاورقی نمی زنیم خیلی ها اشتباه می کنند
*اولین رویداد ملی حقوق فضای مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان ماه برگزار می شود* پنل تخصصی روز چهارشنبه ۱۶ آبان: *هوش مصنوعی و چالش های جدید در حقوق دیجیتال* مهمان مدعو از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام: *دکتر طاهر حبیب زاده* این رویداد در شش محور زیر برگزار می شود: 1. حکمرانی برای داده و حکمرانی با داده؛ سازمان ها و چالش های حقوق فضای مجازی 2. کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال؛ چالش‌های حکمرانی و اقتصاد ملی 3. هوش مصنوعی و چالش‌های جدید در حقوق دیجیتال 4. رمز ارزها و بلاکچین: فرصت‌ها و تهدیدات قانونی 5. حریم خصوصی داده‌ها در عصر دیجیتال: نوآوری و حفاظت 6. جرایم سایبری و امنیت فضای مجازی: تهدیدات نوظهور و راه‌کارها
🌱 اینگونه در درس و بحث مشغول و پرتوفیق بودند ✍تعطیل کردن روز عاشورا مرحوم آیت اللّه احمد میانجی نقل می‌کردند: علامه طباطبایی در طول دوازده سالی که در نجف تشریف داشتند خیلی مقید به درس و بحث بودند. هرگز درس را تعطیل نمی کردند فقط ایام عزاداری عاشورا درس خود را تعطیل می‌کردند. ایشان فرموده بودند: سال اولی که به نجف آمدم، درس را در روز عاشورا تعطیل نکردم. ناراحتی چشم پیدا کردم. احتمال دادم برای همین جهت است. لذا در سال‌های بعد دیگر درس را تعطیل می‌کردم.
💠 ألسَّلامُ عَلَیكِ یَا زَینَبَ الکُبری 🌸 *میلاد مسرور نائبة الزهراء، مليكة النساء، عديلة الخامس من اهل الكساء، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها را تبریک و شادباش می‌گوییم.*
دکتر طاهر حبیب زاده 🌱 پژوهشگر حقوق
✅ خطی از آثار پژوهشی - شماره ۱۳ 🔹 آیا ازدواج با نکاح تفاوت دارد؟! آیا قانونگذار ایران الفاظ را دقیق
✅سوال: طبق این پست نظر شما در مورد تفاوت ازدواج و نکاح چیست؟ ☝️ 👈 پاسخ ما: اینکه بگوییم ازدواج برای انسان و حیوان، هر دو استفاده می شود و نکاح فقط برای انسان، آنگاه این نکته مطرح می شود که در لسان روایات، ازدواج برای انسان هم به کار رفته است، مثلا: تزوجوا للرزق (برای رزق، ازدواج کنید)، اما نه به مفهوم جفت گرفتن مانند حیوانات، بلکه به عنوان یک امر مقدس و دارای تشریفات؛ و علاوه بر این، زوج بودن و جفت بودن فقط برای انسان و حیوان نیست. در سوره یاسین می خوانیم: سبحان الذی خلق الازواج کلها (همه چیز را جفت خلق کرده است از نباتات و ...) و فقط ذات باری تعالی است که واحد است: قل هو الله احد. در عرف اسلامی نیز، ازدواج را نکاح می فهمند. یعنی وقتی شما بگویید فلانی ازدواج کرده است، اینگونه نمی فهمند که فلانی جفت اختیار کرده مانند حیوانات، بلکه چنین می فهمند که فلانی با طی تشریفاتی مانند خواستگاری و آداب و رسوم و تعیین مهریه و جریان عقد به لفظ خاص و با احترام کامل به شان طرف مقابل، رابطه زوجیت برای اهداف متعالی ایجاد کرده است، یعنی نکاح کرده است. لذا بین ازدواج و نکاح در فهم عرفی نمی توان تفاوت قائل شد. به اختصار، به نظر بنده، برای جمع بین همه مباحث فوق، شاید چنین بتوان گفت: خدای متعال برای شما انسان ها زوج قرار داده است، اما راه رسیدن به وی، نکاح است! والله علام. 🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده 👇 https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
وقتی از روش تحقیق صحبت می کنیم از جمله می بایست به محورهای فوق توجه کرد.
🔴 *قانون جرم انگاری ترویج تفکر صهیونیسم در پاکستان تصویب شد.* 📌کمیته امور داخلی مجلس سنای پاکستان قانون جرم انگاری ترویج تفکر صهیونیستی و یا نمایش نمادهای صهیونیستی را تصویب کرد که طی آن هرگونه ارتکاب این جرم حکم حبس برای متخلفان درپی خواهد داشت. 📌به گزارش روابط عمومی پارلمان پاکستان، نشست کمیته امور داخلی مجلس سنا پنجشنبه با حضور مقامات وزارت کشور در شهر اسلام‌آباد برگزار شد و سناتور افنان اله خان از جناح حاکم پاکستان پیش نویس قانون جرم انگاری ترویج تفکر صهیونیستی را ارائه کرد. 📌پیش نویس این قانون با استقبال مقامات وزارت کشور پاکستان همراه شد. این قانون در جرگه قوانین کیفری قرار گرفت که طی آن هرگونه ارتکاب جرم مبنی بر ترویج تفکر صهیونیستی یا نمایش نمادهای صهیونیستی به ترتیب ۳ و ۲ سال حبس خواهد داشت. 📌سناتور افنان اله خان از حزب مسلم لیگ نواز در جلسه تصویب این قانون اظهار داشت: پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی هرگز تبلیغ تفکر صهیونیسم و یا نمایش نمادهای صهیونیستی را تحمل نخواهد کرد. 📌پاکستان رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و اسلام‌آباد بارها بر حمایت از فلسطین تاکید کرده است و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را مطالبه می‌کند. 📌«محمد علی جناح» معروف به "قائد اعظم" بنیانگذار فقید پاکستان پس از تشکیل این کشور در سال ۱۹۴۷ با اعلام حمایت قوی کشورش ز مردم مظلوم فلسطین، اعلام کرد که اسرائیل یک رژیم نامشروع است و پاکستان هرگز این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد. ایرنا
آیت‌الله نوری همدانی: امروز شما به یک بی‌حجاب می‌خواهید تذکر دهید عده‌ای می‌گویند: چرا تذکر می‌دهید!؟ یک علت در معرض نامحرم بودن است، حالا شما تلویزیون را روشن می‌کنید برای مثال در اجرای برخی مسابقه‌های تلوزیونی، زن و مرد نامحرم کنار هم بگو بخند دارند *من معتقدم که بعضی از این برنامه‌ها قطعاً خلاف شرع است* 🔥 و در ترویج بی‌حجابی و از بین بردن قبح گناه مؤثر است حالا وظیفه چیست؟ آیا فقط باید به آن دختر بی‌حجاب در خیابان تذکر دهیم یا به صدا و سیما، کدام اثر منفی بیشتر دارند؟ https://www.tabnak.ir/fa/news/1270513/آیت‌الله-نوری-همدانی-بعضی-برنامه‌های-تلویزیون-خلاف-شرع-است بنده: همین تلویزیون و به اصطلاح رسانه ملی، چقدر فرهنگ ما را به ابتذال برد، فقط خدا می داند.
مرجع رسیدگی شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری به تصدی صادق گودرزی شاکی: طرف شکایت: نهاد ریاست جمهوری موضوع شکایت و خواسته: ابطال حکم شماره ۷۴۳۹۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ در انتصاب معاون راهبردی رئیس جمهور گردشکار: شاکی ضمن تقدیم دادخواست مدعی گردیده است رئیس جمهوری اسلامی ایران در انتصاب معاون راهبردی خود خلاف قانون عمل نموده و تقاضای صدور حکم به شرح ستون خواسته را نموده است.  دیوان رد کرد: شاکی ذی نفع نیست.
دکتر طاهر حبیب زاده 🌱 پژوهشگر حقوق
مرجع رسیدگی شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری به تصدی صادق گودرزی شاکی: طرف شکایت: نهاد ریاست جمهوری موضوع
🌱 قانون ديوان عدالت اداري: ماده 17 ـ شعب ديوان به شكايتي رسيدگي مي كنند كه شخص ذي نفع يا وكيل يا قائم مقام يا نماينده قانوني وي ، رسيدگي به شكايت را برابر قانون ، درخواست كرده باشد . تبصره 1 ـ(الحاقي 10/02/1402) دادستاني كل كشور ، سازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات كشور در حدود اختيارات قانوني خود ، صلاحيت طرح شكايت نسبت به موضوعاتي كه متضمن تضييع حقوق عمومي است و رسيدگي به آن برابر ماده ( 10 ) اين قانون در صلاحيت ديوان عدالت اداري قرار دارد را دارند . اين مراجع از پرداخت هزينه دادرسي معافند و حق تجديد نظرخواهي دارند و رسيدگي به شكايت مذكور با رعايت مصاديق اهم لازم الرعايه خارج از نوبت انجام مي شود . تبصره 2 ـ(الحاقي 10/02/1402) سازمان هاي مردم نهادي كه موضوع فعاليت آنها طبق اساسنامه مربوط ، در زمينه حمايت از حقوق عامه از قبيل امر به معروف و نهي از منكر و موضوعات محيط زيستي ، منابع طبيعي ، ميراث فرهنگي ، بهداشت عمومي و حمايت از حقوق شهروندي است ، مي توانند در خصوص موضوعات تخصصي مرتبط با فعاليت خود ، نسبت به غيرقانوني بودن تصميمات و اقدامات يا خودداري از انجام وظيفه مقامات و مراجع موضوع ماده ( 10 ) اين قانون كه متضمن تضييع حقوق عمومي است در ديوان طرح شكايت كنند و حق تجديد نظرخواهي دارند.
فرق تفکر با تدبر در چیست؟ تدبر یعنی تفکری که با تطبیق همراه باشد، در آیات قرآن باید تفکر کرد و سپس وضع خود را با آیه تطبیق داد که به آن تدبر می گویند که به ما سفارش می شود در آیات قرآن هم تفکر و هم تدبر کنید.  علاقمندان می توانند در کانال خالص تدبر بهره ببرند، البته وظیفه هر مسلمان است که برای قرآن، کتاب آسمانی، زمانی در روز اختصاص دهد: 👇👇👇 https://eitaa.com/ayehayequran
*فراخوان ارسال مقاله* کانون سردفتران و دفتریاران طی فراخوانی از حقوقدانان، اساتید و علاقمندان دعوت کرد تا مقالات علمی خود را با موضوع «قانون الزام، تحولات و چالش‌های پیش روی آن» ارسال کنند.