91.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘«شرح صحیفه سجادیه»
⬅️«دعای بیستم صحیفه سجادیه معروف به دعای مکارم الاخلاق »
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ ...
💠اول قدم وصل ، معرفت شهودی است
🎙«حجةالاسلام والمسلمین علی محمد #برنا»
⬅️ قسمت اول
🕰۱۰/۲۸"
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈ •
✅ @dua_sadeqin
💠قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح ادعیه :
⬅️ ...واژه ی سیر و سلوك در آیات و روایات نیامده، بندگی آمده، عبادت آمده، انسان هدف و مسیرش را بندگی خدا قرار بدهد. بندگی خدا به تعبیر ابوسعید ابوالخیر، یعنی در بند خدا شدن، یعنی انسان باید بداند که کاملا با هر چه در توان داره، به اصطلاح ناصیه اش به دست خدا و در قبضه ی خداست و در اختیار خداست و باید بداند اراده اش در اختیار خداست...
وقتی هدف را بندگی خدا قرار داد، با توجه به این هدفی که قرار داده،به طرف خدا حرکت می کند وَ أَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ
انسان بایدبرای به طرف خدا رفتن، از خودش شروع کنه، یعنی از نفسش، از نفسانیّت و خودیتش شروع کند...
↩️اطاعت فقط برای کسی حاصل میشود که خودیت ندارد، اگر کسی خودیت دارد اطاعت برایش حاصل نمیشود، خداوند در قرآن می فرماید: «من یطع الله ورسوله » هر کس از خدا و رسولش اطاعت کند، یعنی هر کسی خودش را بگذارد کنار، ببیند خدا چی میگوید. گوشهایش را قرار بدهد برای شنیدن از خدا، چشم هایش را قرار بدهد برای دیدن خدا، قلبش را قرار بدهد برای فهم از خدا.
غالبا ما، خدا خودش میداند چه خبر است دیگر، پیش خدا که نمیشود معلق بازی کرد، میدانیم اطاعت در ما نیست.
↩️انسان هر قدمی که میخواد برداره، سعی کنه به قدم حق باشه، نه به قدم نفسش...
💠انسان وقتی میفهمه خدای به این خوبی را نافرمانی کرده و عقبه های عجیبی را در برابر داره و هیچی هم نداره ،این تفکر بی اختیارانسان را وارد عالم توبه میکند ، با خدا یک عهد و پیمان هایی می بنده، میگه این کار را میکنم اون کار را میکند واین آغاز راه است ....
╔═.🍂🌼.══════╗
@dua_sadeqin
╚══════.🍂🌼.═╝
56.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘«شرح صحیفه سجادیه»
⬅️«دعای بیستم صحیفه سجادیه معروف به دعای مکارم الاخلاق »
🎙«حجةالاسلام والمسلمین علی محمد #برنا»
⬅️ قسمت دوم
🕰۵/۵۸"
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈ •
✅ @dua_sadeqin
قسمتی از توضیحات دکتر محمدرضا فریدونی در تفسیر قرآن کریم :
⬅️در آیه۹۹ از سوره اعراف یک نکته ای هست که بسیار مهم است و علامه طباطبایی و اهل معرفت رویش تاکید دارند که یک ربطی هست بین اعتقادات انسان و بین حوادثی که برای انسان پیش میآید، میفرماید که اگر اهل القری با تقوای بودند، ایمان داشتند، نه یک نفر، یک جامعه، وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ
اگر مردم ایمان داشتند، (ایمان کافی نیست، تقوا لازم است تا ایمان را حفظ کند.)اگر انسان تقوا نداشته باشد، ایمان باقی نمیماند،با هر چیزی ممکن است از بین برود، لذا تعبیری که بندگان خدا دارند این است که باید باوری در انسان بیاید و با تقوا حفظ شود.
درسوره حشر داریم:
یا ایها الذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ
یعنی برای اینکه شما ایمان داشته باشید، این اعمالتان را بررسی کنید، محاسبه ی نفس داشته باشید، در همین هم باید تقوا داشته باشید، ممکن است انسان ایمان داشته باشد بدون تقوا، باورهایی داشته باشد. تقوا مثل حصاری است که اگر کنار این ایمان کشیده نشود، باورها از بین میرود و نمی مانند. لذا به این خاطر است که تمام آیات قرآن دعوت میکنند به محاسبه ی نفس و تهذیب نفس و دقت در این باورها.
↩️بعد میفرماید: از آسمان و زمین برکات الهی بر سر انسان میریزد به این دلیل که تقوا داشته. پس اگر کتاب نوشته اند انحطاط مسلمین، یا بحث میکنند با عنوان احیای تمدن نوین اسلامی، اینها یک شرط اساسی دارد که اگر امت به طرف خدا برود، یا اگر ملت به طرف خدا برود، این برکات از آسمان و زمین بر آنها جاری میشود و اصلا تمام خزائن الهی جمع شده است و دنبال بهانه است تا جایی که ایمان و تقوا جمع است؛ خداوند نازل کند.
یعنی وقتی ما میگوییم خدا سخی است، یعنی اینها را جمع کرده تا بدهد....
↩️ وقتی می گوییم خدای کریم، یعنی خداوند به دنبال این است که عطا کند و حتی به دنبال سوال نیست که عطا کند، دنبال بهانه ای است که این چیزهایی که در خزائنش هست، نازل کند. ...
@dua_sadeqin
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اینقدر گرفتار خواهیم بود که ...🔸
⬅️ اینقدر در قیامت گرفتاریم که می گوییم قربان این فحش ها و تهمت ها و نارواهایی که در دنیا به ما نسبت دادند. این دشنام ها روزی به کار می آید. آن روز انسان به دشنام دهنده می گوید: اکنون در برابر هر یک دشنام، گناهی از دوش من برمی داری.
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈ •
▪️عمر ما می گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم.
@dua_sadeqin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر این فرمایش حضرت امیر صلوات الله علیه را زیبا تبیین کرد و زیبا زندگیاش کرد...
🔴 یحیی سنوار:
🔹 من این جمله از امام علی رضی الله عنه و کرّم الله وجهه را خوب به خاطرم سپردهام که گفت:
✅ أَيَّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّ
أَ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أَمْ يَوْمَ قُدِرَ
يَوْمَ مَا قُدِّرَ لاَ أَخْشَى اَلرَّدَى
وَ إِذَا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ اَلْحَذَرُ
⬅️ دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو هست.
🔸 من از روز اول نمیترسم چون مرگ سرنوشتم نیست پس کسی نمیتواند به من آسیبی برساند.
🔹 از روز دوم هم نمیترسم چون اگر تقدیرم باشد نمیتوانم از آن جلوگیری کنم.
📚 التوحید (شیخ صدوق) ج۱، ص۳۷۴
@dua_sadeqin
✨﷽✨
⬅️ قسمتی از توضیحات 《دکتر محمد رضا فریدونی 》در شرح ادعیه :
💠《وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي ......》
🔸خدایا اگر اراده کنی به من نفعی برسانی، یابخواهی به من ضرری بدی، همه در دست توست .
کمی و زیادی و سود و زیانِ من به دستِ تو است، و در دستِ هیچ کس جز تونیست.
🔘ماباید خداوند را به اسم ضارّونافعش بشناسیم .
ما خدا را به اسم نافعش قبول داریم ، حال چه کار کنیم به اسم ضارّ هم خدا را بشناسیم؟
🔅یه نکته این که به هر حال از طریق کسی به انسان ضرر میرسد .
یک کسی واسطه میشود به تو ضرر میزند. حالاآن که واسطه میشود، یا از اولیای خداست که خیلی ارزش دارد یا از شیاطین انس و جن است.
وقتی که امیرالمؤمنین دست یکی را قطع کرد، ایمان طرف به خدا بیشتر شد، ولیّ خدا منشإ ضرراست.
لذا وقتی ولىّ خدا، یکی را تشر میزند، به حسب ظاهر، منشأ ضرراست،امّا تربیتش کرده است.
🔘امام خمینی (ره) در صحیفه نور میفرمایند ؛
«آدم به حَسَب ظاهر می گوید همه چیز با خداست. امّا وجدان و درک این مطلب که هیچ ضرری به مانمی رسد الّا دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الّا به دست اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است.»
📚امام خمینی، صحیفه نور، ج 17، ص 265.
🔘قرآن می فرماید: «ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ؛ هیچ مصیبتی رُخ نمی دهد مگر به اذن خدا»(تغابن / ۱۱)
🔘همچنین می فرماید: «قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی ضَرًّا وَ لا نَفْعًا؛ بگو! من مالِکِ نفع و ضرر خویش نیستم»
(یونس /۴۹)
✴️بنابراین، نفع و یا ضرری که به گمان ما از دیگران به ما می رسد، در واقع ازطرفِ خداوند و به اذن و مشیَت او است.
✅ماباید به این باور برسیم که اگر همه مردم اجتماع کنند تا نفعی به مابرسانند، نخواهند توانست، مگر آنکه خداوند مقدر کرده باشد و اگر همه هم دست بشوند تا ضرری برسانند، نمی توانند ،مگر آنکه خداوند اراده کند .
@dua_sadeqin
50.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘هله نومید نباشی که تو را یار براند
گرت امروز براند نه که فردات بخواند؟
هله قصّاب به خنجر چو سر میش ببُرّد
نهلد کشتهٔ خود را، کُشد آن گاه کشاند
چو دم میش نمانَد ز دم خود کُنَدش پُر
تو ببینی دم یزدان به کجاهات رساند...
❓حکمت بلاها و ابتلائات مؤمن در این دنیا چیست ؟
🎙«حجةالاسلام والمسلمین علی محمد #برنا»
⬅️ قسمت سوم
🕰
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈ •
✅ @dua_sadeqin
قال الإمام الحسين (عليه السلام):
"مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْهِ، وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"
📚بحار الأنوار ، ج75، ص: 122
@dua_sadeqin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نجوا | عروج
2️⃣ قسمت دوم:
🔸 فَسُبْحَانَكَ مَا أَحْلَمَكَ وَ أَعْظَمَكَ وَ أَكْرَمَكَ مُبْدِئاً وَ مُعِيداً تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ كَرُمَ صَنَائِعُكَ وَ فِعَالُكَ أَنْتَ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلاً وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي.
@dua_sadeqin
4_5942755460732946779.mp3
7.4M
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘موضوع: « زیارت »
⬅️ آثار زیارت بر انسان چیست ؟
🔹انسان در زیارت با امام پیمان می بندد...
⚡️در زیارت باید اعتراف کرد...
🎙«دکترمحمدرضافریدونی »
⏰۲۰:۱۴
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
✅ @dua_sadeqin
📚مقاله
📗عنوان مقاله : عزت چیست ؟ عزیز کیست ؟
(بانگاهی به صحیفه سجادیه)
《دکتر محمد رضا فریدونی 》
◇《مقاله چاپ شده در فصلنامه پژوهشی فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان 》
۳-بهره عبد از اسم "العزیز"
عبد کسی است که از اسما و صفات الهی بهره برده واز جاده ادب پا را فراتر نمی گذارد . انبیای الهی که مُخبر از حقایق الهی و معارف ربانی بوده اند ، همواره آدمیان را به شناخت اسما و صفات الهی فرا خوانده اند .
جناب محی الدین ابن عربی در ابتدای کتاب " فصوص الحکم " تعبیر لطیفی از انبیای الهی می کند : " الحمدُلله مُنزل الحکم علی قلوب الکَلِم"یعنی حمد و سپاس خداوندی را که فرو آورنده حکمت ها بر قلوب انبیاء(ع) است.
جناب شیخ از انبیا به "کلم" و "کلمه" تعبیر نموده زیرا ذوات ایشان (ع)وسایط بین حق و خلق اند معارف غیبی را از علم به عین می آورند و خلق را باحق ارتباط می دهند به مانند کلمات و واژه هایی که حقایق نهفته در درون را انتقال به شنونده می دهند و معانی نهفته در نفس متکلم به واسطه کلمات به گوش مستمع می رسد .
این معارف حِکمی تدریجا از خزائن جُودوکرم بر دل های انبیا فرود می آید . پس خلق می بایست تخلق به اخلاق الهی به واسطه انبیا (ع)پیدا نمایند و راه رستگاری و فلاح تنها در تبعیت از انبیا(ع)است و ذوات مقدسه ایشان همواره خلق را به توحید و شناخت اسماوصفات و افعال الهی دعوت می نموده اند .....
(وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)
(اعراف /۱۸۰)خداوند اسمای حسنی دارد یعنی اسمایی که علاوه بر دلالت بر نوعی کمال هیچ گونه شائبه نقص در آن ها وجود ندارد . و خداوند به آدم (ع)تعلیم اسما نمود ...
"وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا" (بقره /۳۱)اسما در اینجا محلّی به الف و لام است و مؤکد به کل ، یعنی همه آیات و نشانه های حق و حقایق و معارف را خداوند بدون واسطه به آدم تعلیم داد و آدم (ع) دارای علم لدّنی شدو غرض از اسما که خداوند به آدم (ع)آموخت ، حقایق و معارف کلی است نه مفاهیم و نه الفاظ .
پس حضرت آدم (ع) آگاه و مطلع از اسمای حسنی می باشد . چون کسی که همه حقایق عالم به او افاضه می شود ، به نحو اولی عالم به اسمای حسنای الهی است و آگاهی از حقایق عالم و اسمای حسنی اختصاص به آدم (ع) ندارد بلکه این مقام انسان کامل است و عباد مخلص خداوند از چنین مقامی برخوردار هستند.
قرآن کریم می فرماید : سبحان الله عما یصفون الا عبادَ الله المُخلصین (صافات / ١٥٩_١٦٠)
يعنی خدا از وصف دیگران منزه است مگر از وصف بندگان مخلص که مجازند خدا را وصف کنند ، آنان به مقامی رسیده اند که خدا را تا حد امکان می شناسند و می توانند او را طوری وصف کنند که اصل محکم " لیس کمثله شیء" در سراسر وصف ظهور کند و این برجسته ترین مقام عباد الهی است که مجاز به توصیف خداوند هستند . نتیجه این که خداوند اسما حسنی دارد و حضرتش تعلیم اسما به انبیا (ع) نموده است و تنها انسان های کامل و عباد مُخلص مجاز به توصیف و بیان اسما و صفات الهی هستند ، اینجا معلوم می گردد که وظیفه خلق تبعیت از انبیا (ع) و عدم کج روی در حق اسما الهی می باشد .
@dua_sadeqin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپی زیبا از صحبت های مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در مورد ، علت تکرار داستان بنی اسرائیل در قرآن ، با تصاویری از مرحوم علامه...
#قران
@dua_sadeqin
دکتر محمدرضا فریدونی محمدی - حفظ و هدایت خدا.m4a
7.05M
✳️ همراه با توضیحات بسیار تأملبرانگیز، متفاوت و عمیقِ استاد محمدرضا فریدونی
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ مَن أرادَ ...السَّلامَةَ في الدِّينِ، فَلْيَتَضَرَّعْ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ في مَسألَتِهِ بِأن يُكمِلَ عَقلَهُ.
⬅️ هر كه خواهان ...داشتن دين سالم است، پس حتماً بايد به درگاه خدای عزّ و جل تضرّع کند و بخواهد كه خداوند عقلش را كامل گرداند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۸
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى [قَالَ: قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ]:
يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ، فَاسْأَلُونِي اَلْهُدَى أَهْدِكُمْ.
✅ جبرئيل، از طرف خداى عزّ و جلّ! فرمود:
اى بندگان من! تمام شما، گمراهيد!
جز كسى كه من هدايتش كردم.
پس از من، راهنمائى و هدايت، درخواست كنيد، تا شما را هدايت كنم!
📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۲
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ ...لَا ینْجِینِی مِنْک إِلَّا التَّضَرُّعُ إِلَیک.
⬅️ خداوندا ...هیچ راه نجاتی نیست مگر با تضرّع به درگاه خودت.
📚 صحیفه سجادیه: فرازی از دعای ۴۸ - من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۸۹
@dua_sadeqin
✍مبادا ذکر و دعا باعث قساوت شود🔻
🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹شرط بسیار مهم تاثیر اذکار و ادعیه و اوراد و نظائرها طهارت انسانست که صرف لقلقه لسان سودى نبخشد. بلکه مبادا موجب قساوت و بُعد هم بشود زیرا که ذکر عارى از فکر است یعنى قلب بى حضور است و قلب بى حضور چراغ بى نور است و شخص بى نور از ادراك حقایق دور است. و مَثَلِ ذکر بى حضور مَثَلِ کورى است که در دست او مشعل نور است.
📚نور علی نور صفحه ۳۴
@dua_sadeqin
✍ای سالک، آگاه باش:
امام جواد علیه السلام:
🔻سلوک قلبی🔻
🔹حرکت و تقرب به سوی خداوند متعال بهوسیلهٔ دلها رسانندهتر از رنج و سختی دادن به اعضا و جوارح، بهوسیلهٔ اعمال است.
📚 بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۶۳
@dua_sadeqin