✨﷽✨
⬅️ قسمتی از توضیحات 《دکتر محمد رضا فریدونی 》در شرح ادعیه :
💠《وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي ......》
🔸خدایا اگر اراده کنی به من نفعی برسانی، یابخواهی به من ضرری بدی، همه در دست توست .
کمی و زیادی و سود و زیانِ من به دستِ تو است، و در دستِ هیچ کس جز تونیست.
🔘ماباید خداوند را به اسم ضارّونافعش بشناسیم .
ما خدا را به اسم نافعش قبول داریم ، حال چه کار کنیم به اسم ضارّ هم خدا را بشناسیم؟
🔅یه نکته این که به هر حال از طریق کسی به انسان ضرر میرسد .
یک کسی واسطه میشود به تو ضرر میزند. حالاآن که واسطه میشود، یا از اولیای خداست که خیلی ارزش دارد یا از شیاطین انس و جن است.
وقتی که امیرالمؤمنین دست یکی را قطع کرد، ایمان طرف به خدا بیشتر شد، ولیّ خدا منشإ ضرراست.
لذا وقتی ولىّ خدا، یکی را تشر میزند، به حسب ظاهر، منشأ ضرراست،امّا تربیتش کرده است.
🔘امام خمینی (ره) در صحیفه نور میفرمایند ؛
«آدم به حَسَب ظاهر می گوید همه چیز با خداست. امّا وجدان و درک این مطلب که هیچ ضرری به مانمی رسد الّا دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الّا به دست اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است.»
📚امام خمینی، صحیفه نور، ج 17، ص 265.
🔘قرآن می فرماید: «ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ؛ هیچ مصیبتی رُخ نمی دهد مگر به اذن خدا»(تغابن / ۱۱)
🔘همچنین می فرماید: «قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی ضَرًّا وَ لا نَفْعًا؛ بگو! من مالِکِ نفع و ضرر خویش نیستم»
(یونس /۴۹)
✴️بنابراین، نفع و یا ضرری که به گمان ما از دیگران به ما می رسد، در واقع ازطرفِ خداوند و به اذن و مشیَت او است.
✅ماباید به این باور برسیم که اگر همه مردم اجتماع کنند تا نفعی به مابرسانند، نخواهند توانست، مگر آنکه خداوند مقدر کرده باشد و اگر همه هم دست بشوند تا ضرری برسانند، نمی توانند ،مگر آنکه خداوند اراده کند .
@dua_sadeqin
50.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘هله نومید نباشی که تو را یار براند
گرت امروز براند نه که فردات بخواند؟
هله قصّاب به خنجر چو سر میش ببُرّد
نهلد کشتهٔ خود را، کُشد آن گاه کشاند
چو دم میش نمانَد ز دم خود کُنَدش پُر
تو ببینی دم یزدان به کجاهات رساند...
❓حکمت بلاها و ابتلائات مؤمن در این دنیا چیست ؟
🎙«حجةالاسلام والمسلمین علی محمد #برنا»
⬅️ قسمت سوم
🕰
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈ •
✅ @dua_sadeqin
قال الإمام الحسين (عليه السلام):
"مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْهِ، وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"
📚بحار الأنوار ، ج75، ص: 122
@dua_sadeqin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نجوا | عروج
2️⃣ قسمت دوم:
🔸 فَسُبْحَانَكَ مَا أَحْلَمَكَ وَ أَعْظَمَكَ وَ أَكْرَمَكَ مُبْدِئاً وَ مُعِيداً تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ كَرُمَ صَنَائِعُكَ وَ فِعَالُكَ أَنْتَ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلاً وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي.
@dua_sadeqin
4_5942755460732946779.mp3
7.4M
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🔘موضوع: « زیارت »
⬅️ آثار زیارت بر انسان چیست ؟
🔹انسان در زیارت با امام پیمان می بندد...
⚡️در زیارت باید اعتراف کرد...
🎙«دکترمحمدرضافریدونی »
⏰۲۰:۱۴
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
✅ @dua_sadeqin
📚مقاله
📗عنوان مقاله : عزت چیست ؟ عزیز کیست ؟
(بانگاهی به صحیفه سجادیه)
《دکتر محمد رضا فریدونی 》
◇《مقاله چاپ شده در فصلنامه پژوهشی فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان 》
۳-بهره عبد از اسم "العزیز"
عبد کسی است که از اسما و صفات الهی بهره برده واز جاده ادب پا را فراتر نمی گذارد . انبیای الهی که مُخبر از حقایق الهی و معارف ربانی بوده اند ، همواره آدمیان را به شناخت اسما و صفات الهی فرا خوانده اند .
جناب محی الدین ابن عربی در ابتدای کتاب " فصوص الحکم " تعبیر لطیفی از انبیای الهی می کند : " الحمدُلله مُنزل الحکم علی قلوب الکَلِم"یعنی حمد و سپاس خداوندی را که فرو آورنده حکمت ها بر قلوب انبیاء(ع) است.
جناب شیخ از انبیا به "کلم" و "کلمه" تعبیر نموده زیرا ذوات ایشان (ع)وسایط بین حق و خلق اند معارف غیبی را از علم به عین می آورند و خلق را باحق ارتباط می دهند به مانند کلمات و واژه هایی که حقایق نهفته در درون را انتقال به شنونده می دهند و معانی نهفته در نفس متکلم به واسطه کلمات به گوش مستمع می رسد .
این معارف حِکمی تدریجا از خزائن جُودوکرم بر دل های انبیا فرود می آید . پس خلق می بایست تخلق به اخلاق الهی به واسطه انبیا (ع)پیدا نمایند و راه رستگاری و فلاح تنها در تبعیت از انبیا(ع)است و ذوات مقدسه ایشان همواره خلق را به توحید و شناخت اسماوصفات و افعال الهی دعوت می نموده اند .....
(وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)
(اعراف /۱۸۰)خداوند اسمای حسنی دارد یعنی اسمایی که علاوه بر دلالت بر نوعی کمال هیچ گونه شائبه نقص در آن ها وجود ندارد . و خداوند به آدم (ع)تعلیم اسما نمود ...
"وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا" (بقره /۳۱)اسما در اینجا محلّی به الف و لام است و مؤکد به کل ، یعنی همه آیات و نشانه های حق و حقایق و معارف را خداوند بدون واسطه به آدم تعلیم داد و آدم (ع) دارای علم لدّنی شدو غرض از اسما که خداوند به آدم (ع)آموخت ، حقایق و معارف کلی است نه مفاهیم و نه الفاظ .
پس حضرت آدم (ع) آگاه و مطلع از اسمای حسنی می باشد . چون کسی که همه حقایق عالم به او افاضه می شود ، به نحو اولی عالم به اسمای حسنای الهی است و آگاهی از حقایق عالم و اسمای حسنی اختصاص به آدم (ع) ندارد بلکه این مقام انسان کامل است و عباد مخلص خداوند از چنین مقامی برخوردار هستند.
قرآن کریم می فرماید : سبحان الله عما یصفون الا عبادَ الله المُخلصین (صافات / ١٥٩_١٦٠)
يعنی خدا از وصف دیگران منزه است مگر از وصف بندگان مخلص که مجازند خدا را وصف کنند ، آنان به مقامی رسیده اند که خدا را تا حد امکان می شناسند و می توانند او را طوری وصف کنند که اصل محکم " لیس کمثله شیء" در سراسر وصف ظهور کند و این برجسته ترین مقام عباد الهی است که مجاز به توصیف خداوند هستند . نتیجه این که خداوند اسما حسنی دارد و حضرتش تعلیم اسما به انبیا (ع) نموده است و تنها انسان های کامل و عباد مُخلص مجاز به توصیف و بیان اسما و صفات الهی هستند ، اینجا معلوم می گردد که وظیفه خلق تبعیت از انبیا (ع) و عدم کج روی در حق اسما الهی می باشد .
@dua_sadeqin
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠کلیپی زیبا از صحبت های مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در مورد ، علت تکرار داستان بنی اسرائیل در قرآن ، با تصاویری از مرحوم علامه...
#قران
@dua_sadeqin
دکتر محمدرضا فریدونی محمدی - حفظ و هدایت خدا.m4a
7.05M
✳️ همراه با توضیحات بسیار تأملبرانگیز، متفاوت و عمیقِ استاد محمدرضا فریدونی
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ مَن أرادَ ...السَّلامَةَ في الدِّينِ، فَلْيَتَضَرَّعْ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ في مَسألَتِهِ بِأن يُكمِلَ عَقلَهُ.
⬅️ هر كه خواهان ...داشتن دين سالم است، پس حتماً بايد به درگاه خدای عزّ و جل تضرّع کند و بخواهد كه خداوند عقلش را كامل گرداند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۸
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى [قَالَ: قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ]:
يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ، فَاسْأَلُونِي اَلْهُدَى أَهْدِكُمْ.
✅ جبرئيل، از طرف خداى عزّ و جلّ! فرمود:
اى بندگان من! تمام شما، گمراهيد!
جز كسى كه من هدايتش كردم.
پس از من، راهنمائى و هدايت، درخواست كنيد، تا شما را هدايت كنم!
📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۲
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ ...لَا ینْجِینِی مِنْک إِلَّا التَّضَرُّعُ إِلَیک.
⬅️ خداوندا ...هیچ راه نجاتی نیست مگر با تضرّع به درگاه خودت.
📚 صحیفه سجادیه: فرازی از دعای ۴۸ - من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۸۹
@dua_sadeqin