May 11
از حواشی دقیق و پر نکته بر النهجة المرضیة سیوطی، کتاب «ترجمه و شرح سیوطی» اثر «آخوند ملا علی اکبر بناء یزدی» می باشد که در توصیف عمق مطالبش می توان چنین گفت: گویا میرزا ابوطالب این کتاب را به عربی ترجمه نموده؛ چون این کتاب قدیمی تر از حاشیه میرزا ابوطالب است.
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
او در تعریف نکره نیز، ابتدا آن را تقسیم کرده و سپس علامت هر قسم را بیان می دارد:
الف- یا اسمی است که قبول کننده أل حرف تعریف است.(أل درآن أثرتعریف را می گذارد):رجل،قوم،رجال
ب- یا إسمی است که معنای آن قبول کننده حرف تعریف است:ذو(صاحب)
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
#تناقض_گویی در #الفیه :
آیا می دانید این مالک در تعداد معارف دچار تناقض گویی شده است؟
در شعر ذیل از باب معرفه و نکره، معارف را شش چیز می داند:
وَ غَيرُهُ مَعرِفَةٌ: کَ: «هُم»، و «ذِى» ******و َ«هندٍ»، وَ «إبنِى»، و «الغُلامِ»، وَ «الّذى»
در حالی که در باب عطف بیان، «منادای نکره مقصوده» را نیز جزء معارف شمرده است و می گوید:
وَ صَالِحاً لِبَدَلِيَّةٍ يُرَى ******فِى غَيرِ نَحوِ «يَا غُلامُ يَعمُرَا»
یعنی عطف بیان، در حالی که صالح برای بدل واقع شدن هم می باشد، دیده می شود، (البته) در غیر (مثال هایی) از قبیل «یا غلامُ یعمرَ» که بدل شدن غلط است.
او این مثال را عطف بیان می داند در حالی که در آنجا به صراحت اعلام می دارد که
باین عطف بیان و متبوعش در تعریف یا تنکیر مثل هم باشند و معرفه، عطف بیان از نکره واقع نمی شود.
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
#منادای_نکره_مقصوده هم از #معارف است.
ابن مالک درشرح کافیة گفته:
هفتمین ازمعارف منادی نکره مقصوده است:یارجلُ.
ودر شرح تسهیل گفته:
تعریف منادی نکره مقصوده به إشاره بسوی آن است؛
وگفته:
این حرف تصریح سیبویه است.
میرزا ابوطالب:
عبارت ابن مالک دو احتمال دارد:
1-منادای نکره مقصوده جزء قسم سوم از معارف است(اسم إشارة).
2-منظور ابن مالک بیان کیفیت تعریف منادای نکره مقصوده است(علت تعریف آن مواجهه و حضورحسّی یاعقلی است).
نتیجه:
طبق احتمال اول منادای نکره مقصوده قسم مستقلی از معارف نیست.
ولی بنابر احتمال دوم،منادای نکره مقصوده،قسم مستقلی از معارف است(قسم هفتم).
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
#تجزیه_و_ترکیب_الفیه
حرف «یاء» در کلمه «مدنی» چیست؟ آیا جزء کلمه است یا ...؟
المعرب و المبنی:
وَ الإسمُ مِنهُ مُعرَبٌ وَ مَبنِىّ لِشَبَهٍ مِنَ الحُرُوفِ مُدنِى
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
#سؤال دوستان: آیا بحث #اتصال_دو_ضمیر_منصوبی_مثل_سلنیه #کاربرد #قرآنی هم دارد؟
#نمونه های #قرآنی برای #سلنیه:
سوره بقره آیه 137: فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ
سوره هود آیه28: أَ نُلْزِمُكُمُوهَا
سوره حجر آیه 22: فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ
سوره احزاب آیه 37: زَوَّجْنَاكَهَا
سوره ص آیه23: فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا
سوره محمد آیه 37: يَسْأَلْكُمُوهَا
https://eitaa.com/joinchat/2412642376C439d1ec02d
#حاشیة_الصبان دو #جدول درباره #اسم_اشاره دارد یکی از خودش و یکی از #اشمونی
اگر این دو را ببینید و کپی کنید خیلی خوب است.