#علم
#وضع
اسماء الله و وضع:
برخی گفته اند:
1. برای وضع علم، ابتدا باید خود آن شیئ را تعقل و ادراک کرد.
2. خداوندی که تعقل ذاتش ممکن نیست و ادراک او از عهده عقل بیرونست چگونه برایش اسم علم وضع شده است؟
پاسخ:
اولا: این تسمیه از جانب خود اوست یا بلا واسطه یا باواسطه ، و او ذات خود را خوب می شناسد.
ثانیا: از او در جهان وجودی ظاهر تر و هویداتر چیزی نیست و از کثرت ظهور مخفی شده و در حق او گفته شده:(یا من هو اختفی لفرط نوره).
المفصل فی شرح المطول ج۱ ص ۱۱۲.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اختصاصات_النّبى صلّى اللّه عليه و آله:
احکام ویژۀ پیامبر گرامی اسلام
براى رسول خدا احكام ويژهاى تشريع شده كه ديگران مشمول آنها نيستند.
بیشتر اين احكام - كه شمار آنها بين پانزده تا هفتاد، بلكه بيشتر مىباشد- در بابهاى مختلف از جمله باب نكاح آمده است.
بعضى نيز در اين باره كتاب مستقلى نوشتهاند.
نمونههاى اين احكام عبارتند از:
1. وجوب صلوات بر آن حضرت و آل او در نماز.
2. وجوب نماز شب، مسواك زدن و قربانى كردن در عيد قربان.
3. جواز ورود به مكّه بدون احرام.
4. حرمت بلند كردن صدا بر صداى آن حضرت به هنگام سخن گفتن با ايشان.
5. حرمت صدا زدن آن گرامى از پشت حجرهها.
6. حرمت زنان آن حضرت بر ديگران پس از رحلت آن حضرت.
7. عنوان «امّ المؤمنين» داشتن همسران ايشان.
8. جواز ازدواج با بيش از چهار زن به عقد دائم.
9. جواز اجراى صيغۀ عقد ازدواج به لفظ هبه.
منبع:
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام؛ ج1، ص: 306
جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، 3 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، قم - ايران، اول، 1426 ه ق
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
ارتباط ولایت با نبوت از کتاب مظهر العجائب.pdf
97.6K
#کتاب_شناسی
#مظهر_العجائب
#عطار_نیشابوری
فایل فوق، شعری است که مصرع اول سی بیت آن با #مصطفی و مصرع دومش با #مرتضی شروع می شود.
این اشعار از کتاب مظهر العجائب می باشد.
معرفی کتاب فوق:
«مظهر العجایب» مثنوی فارسی از آثار عطار نیشابوری است که در ذکر فضایل علی (ع) و کرامات آن حضرت سروده شده است. در انتهای کتاب نیز یکی دیگر از آثار عطار به نام «مظهر الاسرار» به چاپ رسیده است.
برخی با تأکید بر سنی بودن عطار، انتساب این کتاب را به عطار انکار می کنند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#روش_تحصیل
چند نکته که خوب است طلاب و دانشجویان در فراگیری هر علمی به آن توجه کنند تا به تحصیل هدفمند علوم بپردازند.
الف- آگاهی از رؤوس ثمانیۀ پیرامون هر علمی که می آموزند.
ب- آگاهی از سير تطوّر و تحوّل آن علم تا زمان کتابی که قصد خواندن آن را دارد.
در این صورت خواهد دانست که نویسنده از کسانی متأثر است یا نقد او ناظر به چه کسانی است. خصوصا مشایخ و جوّ علمی زمان مؤلف، در این صورت خواهد دانست که نقدهای کتاب، ناظر به چه کسی است؟
ج- جايگاه علم مورد بحث در بين علوم اسلامي و نقش آن در فهم متون ديني
د- معرفي كتاب و مؤلف آن از زبان علماء
تا ارزش آراء او بر انگیزه اش بیافزاید.
ه- معرفي روش مؤلف (منهج دراسي مؤلّف)
و- اهميت و فايده آشنايي با آراء منقوله در كتاب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
سالروز شهادت 💔
شهید#سیدمجتبی_نواب_صفوی
🔻رهبر انقلاب امام خامنه ای: جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.
شهید نواب صفوی:
آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم
هدیه نثار ارواح مطهر همه شهدا صلوات ❣
┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓
@binesh_vela
┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛
#اصول_فقه
#شیعه
#عامه
مقالۀ یکی از محصلین قم را می خواندم که خود را اهل تحقیق و اکثر علما را مقلد معرفی کرده و #اصول_فقه شیعه را متأثّر از #عامه می داند.
ای کاش المعالم الجدیدة اثر شهید صدر (رحمة الله علیه) یا معالم المدرستین که قبل از شهید صدر به قلم علامه سید مرتضی عسکری نوشته شده یا اعیان الشیعة سید محین امین یا الفصول المهمة فی اصول الأئمة اثر شیخ حر عاملی یا اصول آل الرسول الأصلیة به قلم هاشم بن زین العابدن خوانساری و الأصول الأصلیة فیض کاشانی را می خواند.
برخی از آقایان فوق االذکر، که اخباری هم هستند چنین ادعایی ندارند که این آقا مطرح کرده است.
آه از طلمی که بر عالمان می رود.
سید محسن امین در این زمینه تأکید میکند که اکثر مباحث اصولی از زمان امام باقر تا امام حسن عسکری مطرح شده است.
وی در پاسخ به سخن سیوطی در کتاب اوائل که گفته است اولین شخصی که در اصول فقه کتاب نوشت امام شافعی بود می نویسد:
نخستین کسانی که باب اصول فقه را پیش از شافعی گشوده و اصول و مباحث آن را مطرح نمودند امام باقر و فرزند ایشان امام صادق بودند. آنان مهم ترین مباحث اصول فقه را برای اصحاب خویش بیان نمودند و پس از آنان امام کاظم و فرزندش امام رضا و در نهایت امام هادی و امام حسن عسکری مباحث اصولی را گسترش دادند.
آیا روایاتی که در کتاب های اصولی برای اثبات برخی قواعد اصول به کار گرفته می شود برای بطلان ادعاها کافی نیست.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#نحو
#اصول_فقه
#فقه
#قرآن
لفظ « أَوْ »
معانی حرفی از مباحث مهم اصولی است و بحث های مفصلی درباره آن صورت گرفته است.
یکی از این حروف، حرف «أو» است که اساس #واجب_تخییری است.
در روایات نیز به این حرف توجه شده است، چنان که امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید:
«كل شيء في القرآن «أو» فصاحبه بالخيار يختار ما شاء»
یعنی: هرچه در قرآن لفظ «او» دارد، پس صاحب آن مختار است، می تواند هر کدام را که بخواهد انتخاب کند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اصول_فقه
#مشتق
#اولین شخصی که بحث #مشتق را در فقه مطرح کرده است،
ابن ادریس حلی در کتاب #السرائر ج2 ص126 می باشد.
و #اولین کتاب اصولی که به #مشتق پرداخته است،
مبادی الوصول ص72 می باشد، علامه حلی در این کتاب، تعریف و شرایط و حکم آن از جهت حقیقت و مجاز را توضیح داده است.
علامه معتقد است برای صدق مشتق، بقای تلبّس به مبدأ نیاز نیست و در نتیجه استعمال مشتق در موردی که مبدأ از آن منقضی شده است، حقیقت می باشد.
بر پایۀ نظر فوق، اطلاق «ظالم» بر کسی که قبلا کافر بوده و سپس مسلمان شده است، حقیقت است و چنین شخصی نمی تواند مقام خلافت و امامت را به عهده بگیرد.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سرود پرواز
یکی از اتفاقات نادر دوران دفاع مقدس
شهادت مربی و اعضای گروه سرود مدرسۀ قطب راوندی قم
🌷 شهادت در یکم بهمنماه ۱۳۶۵
💥 در حملۀ هوایی رژیم بعثی
🌸 حضرت امام خامنهای روحیفداه:
شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس است؛ یک تعدادی نوجوانِ مثلاً دوازدهساله، سیزدهساله، چهاردهساله، سرود میخوانند، بعد هواپیما میآید همین گروه را هدف قرار میدهد، شلیک میکند؛ همۀ آنها ــ همه یا نزدیک به همه ــ شهید میشوند.
کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد.
🔹بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگرۀ شهدای استان قم، ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
#بهمن_خونین_جاویدان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قرآن
#رسم_الخط
#عثمان_طه
آیا رسم الخط (سبک نوشتاری) قرآن توقیفی است؟
بیشتر عامه و برخی از امامیه معتقدند باید قرآن را به همان سبکی که مسلمانان اولیه نوشته اند بنویسیم، مثلا (رحمن) را بدون الف (رحمان) بنویسیم.
عامه می گویند: مصحف عثمانی که به امر سومی نوشته شده است معیار است.
نتیجهٔ این عقیده در نسخه های قرآن معاصر ما (چاپ عثمان طه):
َبرخی حروف کلمه به صورت کوچک و بالای کلمه نوشته شده مثلا در (رَزَقۡنَٰهُمۡ) الف را بالای حرف نون نوشته است زیرا خوانده می شود ولی در مصحف عثمانی ننوشته اند.
و مثل ( ذَلِكَ الْكِتَابُ ) به جای «ذالک» ، یا کلمه های ( دَاوُودَ ) ، ( يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم ) که واو دوم آنها در مصحف سومی نوشته نشده و لذا در قرآن عثمان طه به صورت کوچک ثبت شده است. نیز ( يُحْيِی ) که یاء دومش کوچک نوشته شده
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB