eitaa logo
حبیب | سامانه مبلغین اربعین کشور
4.8هزار دنبال‌کننده
419 عکس
268 ویدیو
52 فایل
حبیب | سامانه مبلغین اربعین کشور E-habib.ir ارتباط با ادمین: @E_habib_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا بکشید مارا که ملت ما بیدارتر خواهد شد امام خمینی(ره) خبر درناک شهادت مظلومانه و مجروحیت تعدادی از مردم بی‌دفاع و تاریخ ساز ایران اسلامی که در مسیر عزیمت به گلزار شهدا و زیارت مزار شریف سردار دلها و شهید همیشه جاوید جهان اسلام وجبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی عزیز بودند، توسط جنایتکاران و خود فروختگان به بیگانگان، قلب ملت ایران و آزادی خواهان و عدالت طلبان در سراسر جهان را به درد آورد. امروز آمریکا و رژیم صهیونسیتی و عوامل خود‌‌‌فروخته آنان در داخل و‌ دشمنان قسم خورده اسلام عزیز  از عاشقان و زائرن مزار شریف سردار دلها  وحشت دارند. آنان باید بدانند که نام حاج قاسم سلیمانی در قلب یکایک ایرانیان، زن و مرد، پیر و جوان نقش بسته است. از طرفی تبیین ابعاد مختلف این حادثه در راستای جهاد تبیین و تحلیل های درست جهت شناخت دقیق تر دشمنان کیته توز این نظام برای آحاد مختلف و اقشار وظیفه جدی و مهم و واجب همه مبلغین و طلاب عزیز در فضای حضوری و مجازی هست. این حادثه غم انگیز را  به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران عزیز خانواده‌های شهیدان از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل خواستاریم. 💠دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور 🆔 @E_Habib 🌐 E-Habib.ir
*✍🏻امام باقر علیه السلام بنیانگذار نهضت علمی و فرهنگی ◇امام محمد باقر علیه السلام در دوران استبدادی و ظالمانه مروانیان از سال ۹۵ تا سال ۱۱۴ هجری امامت شیعیان را عهده دار بود. بعد نهضت خونین و الهی عاشورا، امام سجاد علیه السلام با استفاده از فرصت‌های ایجاد شده، رغم همه تنگناها جبهه فرهنگی و علمی را گشود تا اندیشه و ارزش‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام بسط و تعمیق یابد. امام باقر علیه‌السلام در ادامه این نهضتی که بعد عاشورا با جهاد تبیین امام سجاد عليه السلام آغاز شده بود، با تلاش و جهاد علمی با تربیت نخبگان به تقویت بنیه های معرفتی اندیشه و فرهنگ شیعه پرداخت. گزارش‌های تاریخی معتبر،۴۶۲ شخصیت فرهیخته علمی و اندیشمند از مردان و زنان از ملیت های مختلف را از شاگردان و تربیت شدگان آن حضرت نام برده اند.* مرجعیت علمی امام در جامعه اسلامی تا بدانجا بود که جمعی از اندیشمندان از پیروان مذاهب اسلامی او را به دلیل وسعت دانش و علمش می‌ستودند و برای تعلیم به نزدش می‌رفتند. انبوه روایات در زمینه های فقه ، اعتقادات و دیگر علوم اسلامی که از محدثان شیعه و اهل سنت بر جای مانده، گواه مقام و منزلت و تلاش بی وقفه حضرت است. اوج گیری فعالیت علمی و فرهنگی امام باقر علیه‌السلام به تناسب ضرورتی بود که شیعیان و جامعه بدان نیاز داشتند. چون جامعه پهناور اسلامی آن روز در اوج فرقه گرایی و افراطی‌گرایی و تفریط گرایانی قرار داشت که همه موجودیت اندیشه و هویت اسلامی را تهدید می‌کرد.شیعه در چنین اوضاعی لازم بود هویت فرهنگی خویش را به درستی و دقت تمام تعین بخشد. از سوی دیگر، هجوم اندیشه‌ها و آرای جدید از مکاتب غیر اسلامی به دلیل باز شدن مرزهای کشورهای بزرگ و صاحب فرهنگ و پیشینه تمدنی و ادیان مختلف -به دلیل فتوحات و ارتباطات گسترده و چه به سبب جاذبه های دینی ، فرهنگی،علمی، اقتصادی و بازرگانی جهان اسلام - امام و همه نخبگان دینی و فرهنگی را واداشت به ایمن سازی فکری جامعه و مسلمانان همت بگمارند. امام علیه‌السلام با درک این شرایط و ضرورت با ژرف‌اندیشی ، برای هویت بخشی به شیعیان و دفاع از اندیشه اسلامی در مقابل جریان های جدید غیر دینی ، التقاطی ،الحادی و انحرافی، نهضتی علمی و فرهنگی را بنیان نهاد. پیش نیاز آن ایجاد سرمایه انسانی وارسته و اندیشمندی بود که تأسیس مدرسه فقه و حدیث و کلام را ضروری ساخت تا در آن اندیشمندان بزرگی تربیت شوند. که با تدبیر امام توفیق حاصل شد و شخصیت های بزرگی از اهل فکر و دانش تربیت شدند.از جمله ایشان : •زرارة بن اعین ممتازترین شاگرد امام باقر علیه السلام که از برجسته‌ترین متکلمان و محدثان و فقیهان و از رهبران بزرگ دینی در عراق بود و از تدوین کنندگان مکتب حقوقی شیعه به شمار می‌رود. •محمد بن مسلم بن ریاحی الطائفی از معتمدترین و موفق‌ترین شیعیان در عراق و راوی هزاران حدیث از امام است. او در کنار علم حدیث در حقوق و قضا نیز تبحر و دانش فراوان داشت. ابوبصیرلیث‌ البختری فقیه بزرگ ، کمیت اسدی شاعر نامدار و برجسته شیعی و ابوحمزه ثمالی، از فقیهان و محدثان و عارفان بزرگ شیعه، از جمله تربیت شدگان این مدارس فکری و علمی امام هستند. در کنار این جهاد و تلاش ایجابی، مبارزه و نفی و نقد اندیشه های انحرافی و توجیه‌گر وضیعت ناهنجار و ظالمانه حکومت و فرقه‌ها همانند قدریه و مرجئه و غلات و مهدویت دروغین و عالمان وابسته و متملق همراه با نفی مشروعیت حکومت پرداخت.** مبارزه با افراط و تفریط رویکرد حضرت در عرصه دانش و فرهنگ بود که منجر به شکل گیری نهضت بزرگ فرهنگی و علمی عصر امام صادق علیه‌السلام شد و هویت فرهنگی و حقوقی و اجتماعی شیعیان به کمال رسید و به صورت روشن از سایر نحله ها و جریان ها و مذاهب و فرق جدا گردید. در کنار این تلاش عظیم، هوشمندانه با اتخاذ تقیه به عنوان استراتژی حفظ اقلیت و سپر امنیتی برای شیعیان- با توجه به جریان تندروی که از سوی برخی گروه‌های شیعی در حال شکل گیری بود-، همراه با دفاع عقلانی از اندیشه و مکتب اهل بیت علیهم السلام به حفظ و بسط فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت و موجب گسترش پهنه جغرافیایی و تعداد شیعیان شد و در این راه موفق گردید نهضتی بزرگ را با تربیت سرمایه انسانی والا و ارزشمند و اتخاذ راهبرد درست بنا نهد و بسط دهد و با تولید اندیشه و گسترش فرهنگ، در مانایی مکتب اهل بیت علیهم السلام سهم بسزایی و نقش محوری داشته باشد. الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ بنگرید به محمد بن حسن طوسی، اختیار معرفةالرجال ( رجال کشی) ص۷۵ **احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، به کوشش محمد حميدالله، ج۱، ص۲۶. 🌺 زاد روز امام محمد باقر علیه‌السلام و حلول ماه رجب مبارک باشد.
✍🏻 نشان کرامت و اعجاز ربوبی! بیش از چهار دهه از امامت امام می‌گذرد نه پسری از او تولد یافته تا به جانشینی و امامت برگزیند و نه کسانی از خاندان شایسته چنین مقامی سراغ است تا برای امامت معرفی شود! همه بزرگان و پیروان مکتب اهل بیت سخت نگران ادامه شجره امامت‌اند و دشمن مترصد فرصت و شادمان از آن! اما تقدیر الهی بر آن بود که این شجره طوبی و کوثر فاطمی بال و برگش چونان ریشه ها در اعماق در گستره هستی پر کشند تا ابد درخت طوبای هدایت پربار و ثمر بماند. خداوند در سال ۱۹۵ هجری واپسین سال های حیات حضرت عطیه‌ای به امام علی بن موسی‌الرضا علیهما‌السلام عنایت کردند که وجودش از کمال جود حضرت حق بود و هم در ماه جود و کرم مژده‌ای به اهل ایمان و هم از خاندان جود و کرامت ! اما پدر که در طفولیت دردانه اش در مرو است و با دسیسه های مأمون و با جهانی از فتنه های اهل غدر ، مکر ، ظلم و اصحاب جهل و طمع مواجه است. چه کنند تا مؤمنان از این دوره سخت و آزمون بزرگ با دین و ایمان سالم گذر کنند؟ به ظاهر او کودکی بیش نیست آیا حامل امر الهی و میراث‌دار ثقل و امانت بزرگ خداوند این دردانه خردسال رضوی است؟ چگونه جامعه شیعه را به این باور و بلوغ برساند که قدرت لایزال و حکمت الهی را با کمیت و عدد و سال و مقیاس‌های اهل عرف و متعارف نتوان سنجید . خرد ناب و حکمت و لطف بی‌انتهایش گاه از درک آدمیان در اوضاع غبار آلود و اندیشه های تیره و تارشان بیرون باشد و توان فهم آن نباشد و او به حکمت و خرد و لطف خود تدبیر عالم نماید. مسأله خطیر و مهم برای امام ابلاغ و بیان این امر یعنی راهنمایی مردم به صاحب این امانت و مسئولیت مهم است. و او که از خاندان علم ،خرد ، دانش الهی و آگاه به اسرار و حقیقت عالم است و باور و ایمان به امامت نونهال عزیز خود دارند، باید این رسالت مهم به شایستگی به انجام برسانند و او را به نخبگان و بزرگان قوم و سران امامیه معرفی کنند. لذا جمعی از بزرگانی همچون ابویحیی صنعان، علی بن ساباط و عباد بن اسماعیل، را شاهد گرفته و به سر و راز الهی آگاه ساختند و در حضورشان بر امامت و جانشینی فرزند تصریح کردند. اما معرفی سنت روشن قرآن کریم در پدیده و حادثه مشابه، هنر و تدبیری بود که امام جواد علیه‌السلام به کار بستند تا دوستان و دشمنان به این مسئولیت الهی آگاه و معترف گشتند. سخن و کلام قوی و مستدل خود حضرت، گواه و دلیل روشنی بود بر اراده خداوندی در سپردن امانت و عهدش به او که به سن و سال ، کودک بود و در خرد و تدبير و علم بزرگ مرد! لب و دال مرکزی سخن امام جواد علیه السلام در مواجهه با اهل تردید و شک در باره امامت یک کودک این بود که امامت منصب الهی است و خداوند اگر اراده‌اش تعلق گیرد شایستگی و ظرفیت را برای برتافتن امانت سنگین امامت و ولایت ایجاد می‌کند . حضرت به نمونه های تاریخی در برانگیختن پیامبران الهی که در کتب آسمانی تورات، انجیل و قرآن حکایت شده، تمسک جسته و بدان استدلال کردند. در روایتی عیاشی از علی بن ساباط آورده‌اند که گفت: در اثنای سفر مصر وارد مدینه شدم، محضر ابوجعفر محمد بن علی الرضا آمدم که پنج ساله بود، در قیافه‌اش دقت می‌کردم که پیش یاران مصری توصیفش کنم، به من نگاه کرد و فرمود: یا علی رویه خداوند در امامت رویه او در نبوّت است، فرمود: وَ لَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً و نیز فرموده: وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ‌ صَبِیًّا. جایز است که حکم در سن چهل سالگی و جایز است در کودکی داده شود.[۱] حضرت به نبوت حضرت یحیی علیه السلام در سوره مريم اشاره کردند و به نمونه بارز دیگر که مورد اتفاق اسلام و مسیحیّت است یعنی نبوت حضرت عیسی مسیح علیه السلام که قرآن در باره رسالت او می‌فرماید : فَأَشَارَتۡ إِلَيۡهِۖ قَالُواْ كَيۡفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي ٱلۡمَهۡدِ صَبِيّٗا° قَالَ إِنِّي عَبۡدُ ٱللَّهِ ءَاتَىٰنِيَ ٱلۡكِتَٰبَ وَجَعَلَنِي نَبِيّٗا. در باره حضرت یوسف نیز داستان رسالتش چنین است. حضرت با این استدلال هم از دانش و شایستگی خود در پذیرش این امر الهی خبر می‌دهد و هم بر موهبت و لطف خداوند برای هدایت جامعه که بی تعلیم و آموزش با اعطای علم لدنی راه و چراغ راهنمای نجات و رستگاری را همواره در عالم روشن نگه می‌دارد که خود حکمت آموز و هدایت‌گر خلق و رهانیدن عقول و افکار متحیر از غفلت‌ها و تردیدها با مشاهده لطف اعجازگونه و کرامت الهی و نجات از کژراهه‌ها باشد و حقیقت امامت را آشکار سازد که مقام امامت چون رسالت انبیا، به امر و خواست الهی است و نصب و تعیین امام وابسته به ارده حضرت حق است و به اقتضای حکمت و لطف او در عالم تحقق می‌یابد. ۱- مجمع‌البیان ج۶ ص۴۰۸
✍🏻 اعتکاف حضور در ضیافت و حریم قدسی! با افول حیات دینی و غروب تجربه‌های اشراقی و غیبت انسان نورانی در عصر مدرنیته ، فرهنگ و زندگی انسان از سنت و میراث حیات معنوی تهی شده و تلاش گردید تا تجربه‌های عمیق و زنده انسان نیز از امر قدسی و الوهیت از کانون فرهنگ و زندگي جوامع و جمیعت‌ها به پیرامون رانده شود اما واقعیت این است که امر قدسی چونان زیبایی چیزی نیست که بتوان ریشه‌های آن را از ساحت وجود آدمی و فرهنگ و زندگي آدمیان برای همیشه برکند. رغم همه تلاش‌ها و جنجال‌ها از دور کردن آدمی از کانون‌ها ، سنت‌ها و آئین‌های نورانی و قدسی نتوانستند از توجه و رغبت انسان سرگردان و رها شده در برهوت مدنیت مدرن او را از حضور در آستان‌های رفیع و ساحت‌های مقدس و حریم‌های قدسی بی‌نیاز و جدا سازند و امروز با آغاز و احیای دوره نو معنویت‌گرایی و دین مداری که از پژواک انقلاب اسلامی است، توجه بنیادی و عمیق و شدیدتر از کشش‌های دیگر عرصه‌های زیبایی ، بیش از هر زمان ، این حضور قدسی جلوه‌گری می‌کند و به تجربه در می‌آید. اعتکاف اقشار مختلف از لایه‌های گوناگون جامعه به ویژه جوانان در مساجد از جلوه‌های این جذبه‌های روحانی و معنوی است که هر سال گسترده‌تر و پرشورتر می‌شود و مرزها را در نوردیده است. مدنیت باختر تمام و تلاش خود را صرف آن نمود تا بدیل‌هایی از فضاها و محیط‌های بسیار مجلل و پر زرق و برق از پیامبران عصر مدرنیته تا سلوک‌های معنوی کاذب و بی‌بنیان را برای جایگزینی دست و پا نماید اما هرگز نتوانست کانون توجه مردم را از جان‌های پاک و معنویت ناب و بی‌آلایش قدسی به دیگر سو برگرداند. این نیاز درونی و سنت الهی است که همواره انسان‌ها برای اتصال به خالق نور به آن نور نور به اماکن نورانی و ساحت‌های نورانی به عنوان تجدید عهد و تقویت شعاع نورانی وجود رجوع نموده و مجذوب آن گردند. و این درست در تقابل با بنیان‌های معرفتی مدرنیته باختر است که پی‌آمد آن به محاق رفتن دین و انسان بریده از ملکوت و منبع وحیانی است که آدمی صرفا زمینی، تاریخی و مستقل و خودبنیاد انگاشته می‌شود . در مقابل آن ، اعتکاف بر اندیشه‌ای استوار است که انسان را در نشئه حضور، مظهر و اسمای خداوندی دانسته و آن را وجودی وابسته به وجود مطلق می‌داند. در این نگاه انسان فی‌نفسه روحانی و معنوی است اگر غفلت‌هاو نسیان‌ها غباری بر این وجود افکنده، نیازمند تلنگر و بازخوانی و تأمل در خویشتن است تا با باز‌آگاهی جوهره‌ انسانی‌اش را احیا کند. همین جوهره پاک انسانی است که آدمی را مجذوب جان‌های پاک ، نورانی ، ساحت‌ها ، اماکن و آئین‌های پاک و روحانی کرده و به آن‌ها عشق و ارادت می‌ورزد و اعتکاف از جلوه‌های این عشق پاک و ارادت بی‌غش اهل ایمان است. اعتکاف سنت و میراث معنوی است که از چرخش‌ها و رویکردهای بنیادین دوره جدید سر برکشیده و در حال گسترش است . رهاورد این حضور در ضیافت برای معتکف توسعه نگاه رحمانی و زایش انسان نورانی است که دیگر خود را بریده از ملکوت و محصور در ملک و ماده و مستقل نمی‌پندارد بلکه خود را ربط محض و همه عالم را در محضر ربوبی می‌یابد. بنابر‌این اعتکاف تذکار و یادآوری این حضور و زدودن زنگار از دل و اوهام از اندیشه و خودیابی و ادراک فقر و وابستگی به حق تعالی است. معتکف به لطف حق توفیق می‌یابد تا وجودش را در محیط و فضای روحانی در معرض نفحه الهی قرار دهد و از وزش نسیم دلکش ملکوتی ، جان و خرد خود احیا نماید و تولدی دیگر داشته باشد. جامعه نیز از فیوضات حضور و نگاه خیرخواهانه و خیراندیشانه این جان‌های پاک مهمانان کوی دوست، بهره‌مند و معطر خواهد شد.
📢 دوره تربیت راوی و آموزش مجازی روایتگری سیره شهدا ____ 🔰با تدریس اساتید برجسته روایتگری کشور🔰 🔸معاونت آموزش موسسه روایت سیره شهدا با همکاری مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کنند🔸 🔖مزایای دوره: ▫️ صدور گواهی معتبر روایتگری از طرف موسسه روایت سیره شهدا و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ▫️۹۵۰ دقیقه محتوای آموزشی با سرفصل های کاربردی روایتگری 💳هزینه دوره: یک میلیون تومان❌ (۴۶ درصد تخفیف به مناسبت ۴۶ سالگی انقلاب اسلامی به✅ مبلغ ۵۴۰ هزار تومان) 💠ویژه برادران و خواهران علاقه مند به روایتگری شهدا 📆مهلت ثبت نام: تا ۱۲ بهمن ماه 📅زمان برگزاری دوره : بهمن و اسفند ۱۴۰۲ 📲 ثبت نام از طریق لینک https://formafzar.com/form/3gwrz یا عبارت (خط ضابط) را به شماره ۳۰۰۰۵۹۸۰ ارسال نمائید. 📞ارتباط بیشتر : ۰۹۹۱۲۷۰۷۹۸۸ روابط عمومی @revayatesirehshohada_ir
بهترین و گرانبهاترین سرمایه مجموعه های مردمی مشارکت نیروی انسانی خلاق مخلص متفکر کاربلد دغدغه مند و دلسوز هست که قدرت عقل و مشورت و ید واحد را به رخ مجموعه های دارای بروکراسی اداری طول و دراز دار میکشد. و با تشکر از عزیزانی که جهت همکاری با دبیرخانه مبلغین اربعین اعلام آمادگی کردند و فرم مربوطه را تکمیل نمودند. به استحضار میرساند دوستان ما در دبیرخانه در حال بررسی فرم ها براساس نوع و میزان و حضور و همچنین تخصص افراد می‌باشند. دبیرخانه مبلغین اربعین کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام رویداد شعبان تحولی در ایجاد گفتمان واحد اول ها ها نیمه شعبان قم 💠دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور 🆔 @E_Habib 🌐 E-Habib.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان عزیز و عرض تبریک اعیاد شعبانیه همونطور که مستحضر هستید حضور پرشور مردم در انتخابات علاوه بر اینکه در سرنوشت و آینده خود مردم تاثیر داره و کمبودها و نیازهای مردم رو مرتفع می‌کنه آینده جوانان این سرزمین فرهنگ، مسائل دینی و شرایط معیشتی و اقتصادی هر شهر رو رقم خواهد زد. لذا اصلاح این موارد و مرتفع کردن آن نیاز به دقت اخلاص تخصص و دینداری نمایندگان محترم رو داره که مقدمه آن انتخاب دقیق منطقی بر اساس شاخص‌های مقام معظم رهبری می‌باشد. لذا شرکت در انتخابات بسیار خوب انتخاب دقیق خوب‌تر و تواصی بر حضور افرادی که احتمال داره مردد برای شرکت باشند عالی می‌باشد. لذا استفاده از ابزارهای مختلف ارتباط جمعی تلفن پیامک ارتباطات حضوری و جلسات تبیین دستاوردهای به دست آمده در بعد از انقلاب اسلامی و همچنین اهداف شوم مقابلین جمهوری اسلامی استکبار جهانی و اسرائیل برای مردم که بعضاً شاید مردد در حضور در انتخابات باشند میتواند روشنگری و تبیین راه مشخص این افراد باشد وظیفه طلبگی ذاتی ما اقتضا می‌کند در این امر واجب مردم را راهنمایی ارشاد و در صورت نیاز به آنها مشورت دقیق بدون جانبداری بدهیم با تشکر
جدی تر تلقی کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️ *مبلغین و سخنرانان گرامی* 🎤فیش خطابه ⚘️ *بمناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از کتاب رمضان درتاریخ اثر مرجع ولایی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره* 🔹️ *داستان ولادت و نامگذاری حضرت* از آن خانه ای که خدا رخصت داده تا برافراشته و بلندقدر باشد و در آن نام او برده شود، پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، سّید جوانانِ اهل بهشت و نوزاد عزیز اهل بیت و سِبطِاکبر خود را در__ شب نیمۀ ماه مبارک رمضان سال سوّم پذیرا شد. وقتی ولادت نوزاد را به پیغمبر صلی الله علیه و آله مژده دادند؛ امواج سرور و شادمانی، دل آن حضرت را فرا گرفت؛ و مشتاقانه و باشتاب، به خانه دختر محبوبه اش، سیّدۀ زنان عالمیان، و داماد گرامی اش، امام مسلمین آمد و فرمود: «یا أسماء! هاتینی ابنی»؛ «ای اسماء! پسرم را به من بده». پس از اینکه اسماء نوزاد عزیز خاندان نبوّت را به جدّ بزرگوارش داد، رسول خدا صلی الله علیه و آله در گوش راستش اذان، و در گوش چپش اقامه را قرائت فرمود و بدین گونه نخستین صدایی که گوش نوزاد با آن آشنا شد، صدای آشنای جدّش، خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بود؛ صدایی که ندادهندۀ توحید، تکبیر، تهلیل و نبوّت بود: «ألله أکبر، أشهد أَن لا إله إلّا الله». با این کلمات و جملات، گوش دل مولود، به نغمات روحانی آشنا شده و اعماق و نهانی‌های روان او پذیرای آن گشت؛ تا زندگی وی، از آن جملات نشاطبخش روح، و توان افزای خرد، مُلهَم باشد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «آیا این نوزاد مبارک را نام گذارده ای؟ ». حضرت علی علیه السلام فرمود: «من بر شما سبقت نمی گیرم! ». هنوز لحظاتی نگذشته بود که بشیرِ وحی - جبرئیل - نازل شد و فرمان خدا را به پیغمبر صلی الله علیه و آله رساند: «سَمِّهِ الحَسَن»؛ «او را حسن نام گذار». پیغمبر صلی الله علیه و آله شخصاً برای حسن علیه السلام عقیقه کرد: و «بسم الله» گفت و دعا کرد. 🔹️ *برخی القاب حضرت* از جمله القاب آن حضرت عبارت است از: سیّد، مجتبی، سبط، ولی، طیّب، زکی و تقی و پیغمبر صلی الله علیه و آله، آن حضرت را به «أبی محمّد»، مکنّی فرمود. 🔹️ *فضایل امام علیه السلام* شیعه و اهل سنّت، به اتّفاق براین عقیده اند که آن حضرت، یکی از اصحاب «کساء» است؛ که آیه «تطهیر»، در شأن آنان نازل شد. و طبق حدیث متواتر «ثقلین»، عدل قرآن، و نیز یکی از چهار نفری است که پیغمبر صلی الله علیه و آله او را برای مباهله با نصارای «نجران»، حاضر فرمود.پیغمبر صلی الله علیه و آله او را دوست می‌داشت و می‌فرمود: «این پسرم آقا است». اسامة بن زید روایت کرده که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: این دو (حسن و حسین)، پسران من، و پسران دخترم هستند. خدایا! من آنها را دوست دارم؛ پس، آنها را دوست بدار و هر که آنها را دوست می‌دارد، دوست بدار. از زید بن ارقم روایت شده است که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ أَحبَّ هؤُلاءِ فَقَدْ أَحَبَّنی، وَ مَنْ أَبْغَضَ هؤُلاءِ فَقَدْ أَبْغَضَنی»؛ «هرکس اینها (علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام) را دوست دارد مرا دوست داشته، و هرکس اینها را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است». «عایشه» نقل کرده: اِنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله کانَ یَأخُذُ حَسَناً فَیَضُمْهُ إِلَیهِ ثُمَّ یَقُولُ: «اللّهُمَّ إنَّ هذا ابْنی وَ أَنَا احِبُّهُ فَأَحِبَّهُ وَ أَحِبَّ مَنْ یُحِبُّهُ». به درستی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حسن را می‌گرفت و بر سینه خود می‌چسبانید و می‌فرمود: «خدایا به درستی که این پسر من است. من او را دوست دارم، پس تو او و دوستدار او را دوست بدار». انس بن مالک می‌گوید: حسن علیه السلام بر پیغمبر صلی الله علیه و آله وارد شد. خواستم او را از پیغمبر صلی الله علیه و آله دور سازم که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «وای بر تو ای انس! پسرم و ثمره زندگی‌ام را واگذار. هرکس او را اذیّت کند، مرا اذیّت کرده؛ و هرکس مرا اذیّت کند، خدا را اذیّت کرده است». ---------- 🔹️ *داستانی بسیار زیبا از علم امام حسن علیه السلام* ازجمله روایت شده است که: مردی اعرابی از ابوبکر پرسید: من محرم بوده ام، و تخم شترمرغ برگرفته و پخته و خورده ام، کفّاره ای که بر من واجب شده است، چیست؟ ابوبکر متحیّر شد و نتوانست به آن سؤال پاسخ دهد. ازاین رو پاسخ گفتن را به عمر ارجاع کرد. عمر نیز از پاسخ به سؤال بازمانده، و پاسخ گفتن به سؤال را به عبدالرّحمن بن عوف حواله کرد. او نیز از پاسخ به سؤال درماند، هر چهار تن، به باب مدینة العلم، حضرت علی علیه السلام پناه بردند. اعرابی سؤال را مطرح کرد و از امام علیه السلام پاسخ خواست. امام علیه السلام فرمود:
«سَلْ أَیَّ الْغُلامَیْنِ شِئْتَ، وَ أَشارَ إِلَی الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ»؛ «از هریک از این دو پسر (حسن و حسین) خواهی سؤال کن». (و این در موقعی بود که سن امام حسن علیه السلام از نه و سن امام حسین علیه السلام از هشت سال، بیشتر نبود! ) اعرابی از امام حسن علیه السلام سؤال کرد. امام علیه السلام فرمود: آیا شتر داری؟ اعرابی گفت: بلی! امام علیه السلام فرمود: «به تعدادی که تخم مرغ خورده ای، شترهای مادّه را به شترهای نر بزن و هرچه نتیجه آنها شد، به مکّه بفرست (تا در آنجا به کفّاره این عمل نحر شود) ». امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «إِنَّ مِنَ النُّوقِ السَّلُوبُ وَ (مِنها) ما یَزْلِقُ»؛ «برخی از شتران ماده، بچه را سقط می‌کنند و بچۀ برخی از آنها می‌میرند». امام حسنعلیه السلام به پدر بزرگوار، پاسخ داد: «إِنْ یَکُنْ مِنَ النُّوقِ السَّلُوبُ وَ ما یَزْلُقُ فَإِنَّ مِنَ الْبیضِ ما یَمْرِقُ»؛ «اگر بعضی از شتران مادّه آن چنان هستند که فرمودید، بعضی تخم مرغ‌ها هم فاسد می‌شوند (و جوجه از آنها بیرون نمی آید! ) ». این پاسخ با آنچه که در فقه اسلامی و در بحث کفّارات حال احرام مقرّر شده، موافق است. و پیرمردی مانند ابوبکر - که مسند خلافت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله را تصرّف کرده بود - و عمر و عبدالرّحمن بن عوف به آن جاهل بودند. ازاین رو این پاسخ مورد تحسین امیرالمؤمنین علیه السلام واقع شد، و به حضار مجلس روکرده و غزارت علم، فضل و مواهب خداوند را که به فرزندش اعطا شده، آشکار و اعلام کرد و فرمود: «مَعاشِرَ النّاسِ إِنَّ الّذی فَهَّمَ هذَا الْغُلامَ هُوَ الَّذی فَهَّمَ سُلَیْمانَ بْنَ داوُدَ»؛ «ای گروه مردم، آن کسی که به این پسر فهم و علم داده، همان کس است که به سلیمان بن داوود فهم و علم بخشیده است». یعنی همان گونه که سلیمان بن داوود، از تفهیم و تعلیم و آموزش غیبی برخوردار گردید، حسن نیز، از همان افاضات غیبی و آموزش ها، بدون واسطۀ احدی از خلق، برخوردار است. ---------- 🔹️ *بخشش، پیش از ابراز نیاز* فردی اعرابی و نیازمند به محضر مبارک امام علیه السلام شرفیاب شد. امام علیه السلام دستور دادند که آنچه در خزانه است به او عطا کنند. بیست هزار درهم در خزانه بود؛ به او بخشیدند. اعرابی گفت: مولای من! چرا فرصت ندادی تا حاجتم را بگویم و مدح و سپاسم را تقدیم کنم. امام علیه السلام فرمود: «نَحْنُ اناسٌ نَوالُنا خُضَلٌ یَرْتَعُ فیهِ الرَّجاءُ وَالْأَمَلُ تَجُودُ قَبْلَ السُّؤالِ أَنْفُسُنا خَوْفاً مِنْ ماءِ وَجْهِ مَنْ یَسِلُ لَوْ عَلِمَ الْبَحْرُ فَضْلَ نائِلِنا لَفاضَ مِنْ بَعْدِ فَیْضِهِ خَجَلُ» [۱۳] «ما مردمی هستیم که بخشش ما بسیار است؛ که در آن امید و آرزو می‌چرد. قبل از اینکه از ما بخواهند، عطا می‌کنیم که مبادا آبروی سؤال کننده بریزد. اگر دریا از آنچه به دیگران می‌بخشیم، مطّلع شود، از عطای خود شرمنده می‌گردد». ---------- 🔹️ *اهمّیّت امام علیه السلام به زندگی مردم* وقتی امام مجتبی علیه السلام در کوچه‌های مدینه عبور می‌کردند، شنیدند که شخصی از خدا ده هزار درهم درخواست می‌کند. ازاین رو خود را به منزل رساندند و به سرعت آن مبلغ را برای او فرستادند. نمونه‌های بسیاری از سخاوت و کرامت آن حضرت در تاریخ نقل شده است. عید میلاد ولیّ راستین سبط اکبر یادگار مصطفی است شبل شیر حقّ امیر المؤمنین حضرت مولا علی مرتضی است روی و خوی او حسن، نامش حسن حُسن اندر حُسن از سر حسن منابع [۱]: اشاره به آیه ۳۶ سورة نور. [۲]: صدوق، الامالی، ص ۱۹۷-۱۹۸؛ همو، علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۳۷-۱۳۸؛ همو، معانی الاخبار، ص ۵۷؛ بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، ص ۱۵-۱۹؛ ابوعلم، اهل البیت علیهم السلام، ص ۲۶۳-۲۶۴. [۳]:کلینی، الکافی، ج ۶، ص ۳۲-۳۳؛ بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، ص ۲۰؛ حر عاملی، [۴]: ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج ۳، السلام، ص ۲۶۶
ای عید! بدان جهان گرفتار علی‌ است این کهنه و نو شدن فقط کار علی‌ است از سرخی چشم غنچه‌ها فهمیدم امسال بهار هم عزادار است
های یا الله اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم
برای کارها باید برنامه ریزی کرد ظرفیت ها را در نظر گرفت نیازها و اولویت بندی اون ها زمان بندی و ترتیب آن تجربه و نظرات نافذ همه افراد بالاخص خبرگان و نخبگان تحلیل ها و وضعیت سنجی در امورات انجام شده نتایج رصد میدان و ارزیابی کمی و کیفی کارها نیرو انسانی ماهر آموزش دیده و مخلص برمبنای طراحی و هدف گذاری قبل از عملیات رایزنی ،گفتگو، جلسات کارشناسی و تعامل درین راستا همراه باشید. دائمی مبلغین اربعین کشور
قائل بودن به ظرفیت های مردمی یعنی دانستن و ایمان عملی به افرادی که غالبا توانایی خوبی در موضوعاتی دارند و هنوز ناشناخته هستند و یا بصورت جدی بکارگیری نشدند و اینکه باور به توان آنان نداشته باشیم. لذا باید اول بدانیم مسائل پیش رو در انجام عملیات یا ماموریت ما چیست که آنرا به مجموعه های مردمی بسپاریم و بتوانیم تعامل دوجانبه ایجاد کنیم. آنوقت هست که کار دقیق منطبق با هدف اولیه و تمیز نتیجه خواهد داد. حضرت آقا امسال در پیام نوروزی کلید واژه حل مشکلات مقطعی و حتی جدی مملکت را بدست مردم و ظرفیت های مردمی دانستند. در ماموریت های فرهنگی .تبلیغی و...حتما مجموعه های خودجوش مردمی نقش بسزا و جدی خواهند داشت. مبلغین اربعین کشور
🏴به هوای حمزه یا «لا یخسر من یهواکم» ▪️شیر «ثُوَیبه» باعث شده بود که با هم برادر شیری شوند و حتی هنگام خواستگاری از خدیجه هم، برادرش را تنها نگذارد. به حبشه نرفت و حتی در شعب ابی‌طالب هم در کنار برادرزاده‌اش ایستاد. ▪️ده‌ها سال بعد، حضرت صادق شهادت داد که: «هیچ حمیت و تعصبی نیست که صاحبش را وارد بهشت کرده باشد مگر تعصّب به نبیّ‌اکرم.» در فضیلت «جعفر طیّار»، برادریِ «علی» کافی است اما پسر ابوطالب در هنگام نداریِ پدرش به حمزه سپرده شد تا لابدّ بال‌های بهشتی‌اش را مدیون حمزه هم باشد. ▪️در سریّه‌ی «سیف‌البحر»، وقتی برای اولین بار مسلمین عازم جنگ شدند، پیامبر پرچم را برای حمزه بست و عموی پیامبر، فرمانده‌ی سپاه خدا شد. طوری برای تشکیل حکومت نبوی شمشیر زد که ابوسفیان سال‌ها بعد و در دوران خلافت عثمان، نتوانست کینه‌اش را پنهان کند و به سراغ مزار سردار اسلام آمد و لگدی به آن زد که: «آنچه برای آن بر روی هم شمشیر کشیدیم، امروز در دستان کودکان ماست.» ▪️وقتی به قول حضرت باقر «بر ستون عرش نوشته شده: حمزه؛ شیرخدا و شیر رسول خدا و سرور شهداء»، معلوم می‌شود که چرا پیامبر می‌گفت: «حمزه را از همه‌ی عموهایم بیشتر دوست دارم و [یکی از] محبوب‌ترین اسم‌ها برای من حمزه است.» ▪️چه وقتی که علی می‌خواست بر ضدّ غاصبان خلافت احتجاج کند و چه هنگامی حسن و حسین و علی‌بن‌الحسین می‌خواستند مکر بنی‌امیه را باطل کنند، می‌گفتند: «حمزه‌ی سیدالشهداء از ما بود» و دشمن خفه‌خون می‌گرفت. چون ردپای عموی پیامبر در آیات قرآن هم باقی مانده بود و از «هذان خصمان اختصموا فی ربهم» و «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه» تا «ام نجعل المتّقین کالفجار» و «فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء»، شجاعت‌های حمزه بود که به شأن‌نزول‌‌ها رنگ بنی‌هاشمی می‌زد. ▪️فرقی نمی‌کند که بعضی گفته باشند پانزده شوال و عدّه‌ی دیگری بگویند هفده شوال. به هر حال همین روزها بود که وعده‌ی پیامبر محقق شد. یکسال از جنگ قبلی گذشته بود؛ همان جنگی که کفار با شمشیر علی در بدر دربه‌در شده بودند و پسر ابوطالب راضی نشده بود که کسی را به اسارت بگیرد و همه را از دم تیغ گذرانده بود یعنی علی از هفتاد اسیرِ کفار حتی یک سهم هم نداشت اما از هفتاد کشته‌ی مشرکین، بیست‌هفت تا را شکار شمشیرش کرده بود. همان‌جا بود که بعضی‌ها به فکر برگرداندن پول‌های‌شان افتادند و‌ به پیامبر گفتند: «این اسراء از قوم تو هستند آنها را آزاد کن و در مقابل، فدیه بگیر.» نبیّ‌خدا هم با این که می‌دانست بشر به عقلانیت خودش بیشتر از خبرهای خدایی ایمان دارد و باور نمی‌کند که کفر ذرّه‌ای از دشنه و دشنامش نمی‌گذرد و در برابر فروختن اسیر، شهید می‌خرد؛ اجازه داد اما وعده کرد: «ولی هر تعداد اسیر دشمن را که در قبال فدیه آزاد کنید، به همان تعداد در جنگ سال بعد، از شما کشته خواهد شد.» ▪️همین شد که سال بعد و در شبی که فردایش جنگ احد آغاز می‌شد، پیامبر با عمویش خلوت کرد و از او خواست حالا که قرار است غیبت طولانی مدّتی داشته باشد، به توحید و نبوّت و امامت شهادت دهد و سپس گواهی کند که حمزه سیدالشهداست! آنجا بود که حمزه چشمان برادرزاده‌اش را بوسید و به گریه افتاد و با صورت به زمین خورد و با رضایت به تقدیر از خاک برخاست. صبح، وقتی اشعه‌ی خورشید روی قلب سپاه ـ جای همیشگی حمزه ـ افتاد، سایه‌ی دو شمشیر روی زمین نقش بست؛ اسدالله و اسدالرسول با دو شمشیر می‌جنگید و در نزدیک‌ترین نقطه به سپاه کفر ایستاده بود تا تنها کسی باشد که به جای پنج تکبیر، مهمانِ هفتاد تکبیر نبیّ‌اکرم بر بالای پیکر پاره پاره‌اش شود. ▪️فاطمه هم این پیکر پاره پاره را رها نمی‌کرد. از پدر شنیده بود که حمزه فقط سید شهدای احد نیست که سرور همه‌ی شهیدان به جز انبیاء و اوصیاست. این شد که بعد از پیامبر، فاطمه مزار حمزه را ترک نکرد و طوری روی خاک عمویش اشک می‌ریخت که محمود بن لبید گفت: «به خدا که رگ‌های قلبم را با گریه‌ات قطع کردی!» البته ابن لبید نگفته که فاطمه در کنار قبر شیر خدا چه روضه‌هایی می‌خوانده ولی کسی چه می‌داند؟ شاید فاطمه روضه‌ی بی‌کسیِ علی را برای حمزه خوانده و به عمو گفته که در روزهای بعد از پیامبر چقدر جایش خالی است. شاید همان عباراتی را برای اسدالرسول نقل کرده باشد که اسدالله وقتی برای بیعت به سمت مسجد کشیده می‌شد، به زبان آورد‌: وا حمزتاه ... و لا حمزه لی الیوم ... 🏴 پی‌نوشت: امیدوارم که این نوشته را به حساب این بگذارید که هوای شما را کرده‌ام و بخاطر همین، نگذارید که ورشکسته شوم؛ یا اسدالله و اسد رسوله! اصلا از زیارت خودتان یاد گرفته‌ام که: «انتم اهل بیت لایشقی من تولّاکم و لایخیب من أتاکم و *لا یخسر من یهواکم*... هر کس هوای شما را کند، دچار خسران نمی‌شود...
هم فکری ،هم حسی،هم راهی، هماهنگی بهمراه داره دوستانی که اربعین را تمدنی می‌دانند اهمیت بیشتری می‌دهند. ساعت۱۲/۳۰الی۱۴ ۵شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
جلسه ویژه برادران می‌باشد. انشاالله بزودی مقدمات پخش زنده جلسات جهت حضور مجازی عزیزان در استان های غیر قم هم فراهم خواهد شد.