مراسم روضه از روز شنبه (27صفر) به مدت چهار روز ، در مؤسسه امام صادق(ع) واقع در میدان شهداء، منعقد می باشد.
ساعت ۷ الی ۸ صبح
سخنران آیت الله استادی
دفتر آیت الله العظمی سبحانی.
https://eitaa.com/e_sobhani
ارتحال عالم ربانی محقق برجسته مرحوم سید جعفر مرتضی را تسلیت میگوییم
https://eitaa.com/e_sobhani
به گزارش شفقنا، آیت الله استادی صبح امروز در مراسم عزاداری روز ۲۸ صفر در دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی ابراز داشت: حبّ اهل بیت(ع) و رسول خدا سرمایه بزرگی برای ماست که باید آن را قدر بدانیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه مشکل جامعه ما ندانستن نیست بلکه عمل نکردن است، خاطرنشان کرد: هرجامعه ای که اخلاقیات در آن نباشد آن جامعه درست نیست و با حرف زدن هم درست نمی شود.
او با اشاره به روایتی از رسول اکرم بیان داشت: سلمان روایت می کند: «پیامبر فرمود: حسن و حسین دو پسر من هستند، هرکس این دو را دوست داشته باشد من را دوست داشته و هرکس من را دوست داشته باشد، خدا رو دوست دارد. خدایا من این دو را دوست دارم تو هم دوست داشته باش و کسانی که دوستدار اینها هستند را دوست داشته باش».
عضو شورای عالی حوزه های علمیه یکی از اهداف این مجلس را بیان مواعظ اهل بیت(ع) دانست و گفت: امام حسن (ع) در حدیثی می فرماید:«با مردم طوری مصاحبت کن که دوست داری دیگران با تو آنگونه رفتار کنند».
او ادامه داد: در روایتی سخت ترین اعمال را منصف بودن عنوان کرده اند چون در سخن بسیار آسان است اما در عمل خیلی سخت است؛ مشکل جامعه ما ندانستن نیست بلکه عمل نکردن است. هرجامعه ای که اخلاقیات در آن نباشد آن جامعه درست نیست و با حرف زدن هم درست نمی شود.
استادی گفت: با دعاخواندن و زیارت رفتن و برپایی این مجالس و محافل، جامعه اصلاح می شود اما مشروط به اینکه این مجالس سبب شود در جامعه اخلاق باشد یعنی تا دروغ و خیانت در جامعه است، آن جامعه اصلاح نمی شود. در جامعه باید انصاف وجود داشته باشد، من، شما، دولت همه باید به حق خود قانع باشند.
او ابراز داشت: خیلی افرادی که می خواهند مردم را نصیحت کنند به تبعیت از قرآن و نهج البلاغه و سخنان انبیا و اولیا می گویند تقوا، تقوا. استقبال از مرگ یعنی انجام فرائض و واجبات و ترک محرمات و پرهیز از مظالم.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی عزت را در جمع شدن افراد گرد خود می بینند، گفت: در روایت آمده است اگر می خواهی عزت داشته باشی بدون اینکه مقام و سلطنت یا عشیره و قبیله داشته باشی، تقوا را در پیش بگیرید، از ذلت معصیت خارج شوید و داخل در عزت اطاعت از خدا شوید.
او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر بسیاری شده است، خواسته ها و شهوات فراوان است، خواسته ها تامین نمی شود و از نرسیدن به آنها ناراحت می شوند اما اگر کسی به آنچه دارد قانع باشد، اگر فقیر هم باشد، خدا او را عزت می دهد.
استادی با اشاره به روایتی گفت: اگر فرد غنی از مال خود به فقیر دهد، این سبب اصلاح جامعه می شود لذا اگر حرص و طمع را کم کنیم، تحمل فقر و ناداری برای انسان آسان می شود.
او با اشاره به روایت دیگری از امام حسن مجتبی(ع) افزود: در روایت داریم که با کسی همنشین شوید که باعث زینت تو باشد و به دیانت تو کمک کند.
https://eitaa.com/e_sobhani
🔳پیام آیت الله العظمی سبحانی بمناسب ارتحال آیت الله سید جعفر مرتضی - قدس سره
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و اناالیه راجعون
در ایام سوگواری اربعین سالار شهیدان که مسلمانان در غم و اندوه فرورفته بودند، بار دیگر، جامعه اسلامی با مصیبت جدیدی که بحق باید آن را ثلمه در اسلام نامید که لا یسدّها شیء، روبرو شدند و آن درگذشت عالم بزرگوار، محقق عالیقدر در عرصه ولایت مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی (قدس الله سره) است و آن هم در شب رحلت جدّ بزرگوارش پیامبر اسلام و این حاکی از یک نوع پیوند با جدّ بزرگوارش خاتم پیامبران می باشد.
آثار این محقق بدون استثناء بسیار سودمند و مفید است او در تحقیق موضوع فروگذار نمی کرد. اثر اخیر ایشان درباره سیره نبوی، اثر ماندگار و بسیار ارزشمند است.
اینجانب این ضایعه را به حضرت ولیعصر(عج) و جامعه روحانیت شیعه بالاخص به بازماندگانش تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای این تازه درگذشته علوّ درجات خواهانم.
قم - جعفر سبحانی
https://eitaa.com/e_sobhani
191028_001_29safar.mp3
12.21M
سنخنرانی آیت الله استادی - مراسم روضه دفتر آیت الله العظمی سبحانی
6 آبان ماه 1398 - 29 صفر 1441
https://eitaa.com/e_sobhani
30safar1441-sobhani-Office.mp3
15.32M
سخنرانی آیت الله استادی
مراسم روضه دفتر آیت الله العظمی سبحانی
7 آبان ماه 1398 - 30 صفر 1441
🔸 وظیفه ما این است که ایمان مردم را تقویت کنیم؛ ایمان تقویت شود، خودبخود خیلی کارها اصلاح می شود.
ایشان در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) در دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی اظهار داشت: رسول خدا هرچه توانست مردم را با اهل بیت(ع) آشنا کند و مردم در خانه اهل بیت(ع) باشند کوتاهی نکرد و در طول ۲۳ سال هرجا مناسب بود اهل بیت(ع) را مطرح کرد و شاید به همان اندازه که اهل بیت(ع) را معرفی می کرد، مردم را از منافقین برحذر می داشت.
او افزود: برخی بزرگان عنوان می کنند که بعد از رحلت رسول خدا، مردم اهل بیت(ع) را کنار زدند و منافقین سرکار آمدند و از همان روز لطمه به اسلام آغاز شد.
با وجود دشمنی منافقان با اسلام و اهل بیت(ع)، کسانی که بر سر کار بودند یکسری ملاحظاتی را داشتند اما در زمان معاویه ملاحظات کنار گذاشته شد و رسما به ابن عباس گفت که «هرروز پنج مرتبه نام پیامبر برده می شود، می خواهم اسمی از رسول خدا و اهل بیت او نباشد.»
بعد از پیامبر اکرم(ص)، مساله اماته اهل بیت و اماته امر اهل بیت(ع) مطرح بود و معاویه رسما اعلام کرد که کسی حق ندارد فضیلتی از امیرالمومنین(ع) بیان کند و یا نام علی را روی فرزندش بگذارد.
امیرالمومنین را ۵۰ سال بالای منبر و در خطبه های نمازجمعه لعن می کردند، گفت: معاویه از این طریق می خواست اماته رسول خدا و اهل بیت در جامعه آن روز نهادینه شود.
احیاء مقابل اماته قرار دارد، افزود: هرچه دشمنان اسلام تلاش کردند تا نام و یاد اهل بیت(ع) از بین برود ائمه معصومین(ع) بر احیای امر اهل بیت(ع) تاکید کردند و احیای امر اهل بیت(ع) دورهم جمع شدن و بیان احادیث و فضائل و علوم اهل بیت(ع) است و این محافل هم به همین منظور است.
استادی با بیان اینکه دشمنی با اهل بیت(ع) امروز هم ادامه دارد، گفت: امروز که این اندازه علیه اهل بیت و روحانیت شیعه تبلیغ و بدگویی می شود تا محبوبیت آنها کاسته شده و منزوی شوند ادامه همان اماته و دشمنی با اهل بیت است.
او با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در مورد احیای امر اهل بیت(ع) گفت: راوی حدیث در مورد نحوه و چگونگی احیای امر اهل بیت سئوال کرد. حضرت در پاسخ فرمود: معالم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند، مردم اگر با کلمات و معارف ما آشنا شوند خود به خود از ما پیروی می کنند چون آنچه ما آوردیم مطابق عقل و فطرت است.
دشمنان امروز اخلاق، اعتقادات شیعه، عزاداری ها و مکتب ما را زیرسئوال می برند، عنوان کرد: دشمنان روزانه تلاش می کنند تا مردم را از معارف اسلام دور کرده و به آنچه خود می خواهند سرگرم سازند این در حالی است که ما تنها در مناسبت های ولادت و شهادت هیئت عزاداری و مجلس عزاداری برپا می کنیم.
امروز خواسته امام رضا(ع) از شیعیان این است که معارف اهل بیت را یاد بگیریم و به دیگران منتقل کنیم لذا امروز هر منبری و گوینده موظف است که علوم اهل بیت(ع) را به دیگران منتقل کند و این رسومات نیست بلکه باید در این ده روز که مردم جمع می شوند، علوم اهل بیت را یاد بگیریم و برای مردم بیان کنیم.
اخبار اهل بیت محکمات و متشابهات دارد، تاکید کرد: اهل بیت(ع) بر بیان محکمات علوم و اخبار خود تاکید دارند اما متاسفانه در گفت وگوها چقدر سخن ها گفته می شود که از متشابهات هم آنطرف تر است.
در منابر بسیار از رویا و خواب تاکید می شود، گفت: در منابر نباید به بیان خواب و جنبه احساسی ماجرا اکتفا کنیم بلکه باید ایمان مردم را تقویت کنیم چون منشا گناه، ضعف ایمان است.
وظیفه ما این است که ایمان مردم را تقویت کنیم؛ ایمان تقویت شود، خودبخود خیلی کارها اصلاح می شود. ماهم اگر آنطور که خواسته بودند عمل می کردیم و عمل کنیم، وضع به این حدّ نمی رسید.
انتظار می رود که هریک از ما در حدّ خود کوتاهی نکرده و به کار خود بها دهیم و البته این وظیفه تنها منحصر به روحانیت نیست بلکه عامه مردم کتاب های خوب بگیرند و برای خانواده و دوستان خود بخوانند که اگر کتاب های خوب بخوانند مردم شیفته می شوند و پیروی می کنند.
https://eitaa.com/e_sobhani
برگرفته از کتاب: سفير وحدت، در سر زمين هاى تركيه و اردن
نگارش:آية الله جعفر سبحانى
(صفحه 146)
پس از بازگشت از زيارت شهداء موته در ضيافتى كه آقاى حسن التل سردبير هفته نامه «اللواء» ترتيب داده بود شركت كرديم، در آن جلسه دو نفر از وزراء به نامهاى دكتر عبدالسلام العبادى (وزير اوقاف) و دكتر محمد ذويب (وزير الدولة) و دمعى از نمايندگان مجلس و رهبر شابق اخوان المسلمين حضور داشت. يك نفر از مهمانان سؤال كرد چرا شما
بر مهر سجده مى كنيد در حالى كه در ديگر طوايف اسلامى چنين التزامى وجود ندارد.
گفتم:لابد توجه داريد كه سجده بر روى چيزى، غير از سجده براى آن است يعنى ما بر زمين سجده مى كنيم نه براى زمين; سجده بر خاك و سنگ، به خاطر خضوع و اظهار ذلّت در برابر خداى بزرگ است.
آيا سجده بر خاك، بيانگر مراتب خضوع بيشتر در پيشگاه خداست؟ يا سجده بر طلا و نقره و يا دينار و دلار؟! شكى نيست كه سجده بر زمين و سنگ ريزه و خاك، در انسان حالت خضوع بيشترى پديد مى آورد. از همين روى پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم مى فرمايد:
«إذا صلّى أحد ليلزم جبهته وأنفَه الأرض حتى يخرجَ منه الرغم». (1 . ابن اثير، نهايه، ج2، ماده رغم.)
«هر كسى از شما نماز گزارد، پيشانى و بينى خود را بر زمين نهد تا كبر از او بيرون رود».
سجده بر زمين چيزى است كه پيامبر پايه گذار آن است. در حديث مشهورى، زمين را به عنوان سجده گاه معرفى كرده مى فرمايد: «جُعِلَتْ لِى الأَرْضُ مَسجداً وطَهُوراً) . ( بخارى، صحيح:1/11، كتاب صلاة.)
بنابراين سجده بر زمين، چيزى جز پيروى ازسخن رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نيست.
يكى از حاضران بر اين استدلال اعتراض كرده، گفت: مقصود از لفظ «الأرض» هر چيزى است كه زير پا قرار گيرد، اعم از سنگ و خاك و فرش به گواه اين كه همگان به كف اين اتاق كه مفروش است زمين مى گوييم.
در پاسخ يادآور شدم كه اين احتمال، گذشته از اين كه خلاف ظاهر لفظ «الارض» است، با ذيل حديث كه مى فرمايد: «وطهوراً» سازگار نيست. زيرا آنچه مطهّر است، خواه ازحَدَث، يا از خَبَث، زمين حقيقى است، نه هر چيزى كه زير پا قرار مى گيرد، در آيه ديگر مى فرمايد:
(...فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً...) (مائده/6).
«سراغ زمين پاكيزه برويد».
پيامبر مردى را ديد كه پيشانى خود را با عمامه خود پوشانيده و به همين حالت سجده مى كند; فرمود: «ارفع عمامتك واومأ إلى جبهته»( . سنن بيهقى:2/105.) : عمامه را بردار، و اشاره به پيشانى كرد، و در برخى از روايات آمده كه پيامبر شخصاً عمامه را از پيشانى او كشيد، تا نمازگزار برزمين سجده كند. (2 . سنن بيهقى:2/105.)
سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم سجده بر خاك وسنگ ريزه هاى مسجد بود. تا اين كه به فرمان خدا موضوع، گسترش يافت واجازه داده شد كه بر آنچه كه از زمين مى رويد سجده شود. از اين جهت مى بينيم در سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نوشته اند: «دخلتُ على رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم وهو يُصلّى على حصير».3; «بر پيامبر وارد شدم، در حاليكه روى حصير نماز مى گزارد».
در حديث ديگر مى فرمايد: «كان رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم يصلى على الخمرة»;«خمره به حصيرى مى گويندكه از الياف نخل به عمل آمده باشد».
لینک: http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=394
https://eitaa.com/e_sobhani
ختم مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی (ره)
در شبستان حرم حضرت معصومه (س)
https://eitaa.com/e_sobhani
https://eitaa.com/Sobhani_droos
🎙درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله العالی)
📎 درس 022 سال تحصیلی 1399-1398
📊 جلسه اول دوره نهم اصول
📅 شنبه 1398/08/11
آغاز دوره 9
جلسه 1
🗓 موضوع : مبحث الفاظ
📖 البسوط في علم الأصول ج1
🆔 Join →https://eitaa.com/Sobhani_droos
ایت الله حاج شیخ جعفرسبحانی ومرحوم آیت الله حاج غدیرعلی ممیز،..حاج شیخ قربانعلی زمانی،مرحوم حاج سیدعلی اکبرقرشی،مرحوم حاج شیخ امرالله جاوری،اقاشیخ اکبرتصدیقی
شهرضا، شب نیمه شعبان۱۴۰۶ق
https://eitaa.com/e_sobhani