💠در حال حاضر، مطابق تبصرهی ماده۱ قانون زکات (مصوب سال ۱۳۹۰) وظیفه جمعآوری و رساندن زکات به موارد مصرف، بر عهده نهاد کمیته امداد گذاشته شده است.
🚫هر گونه اقدام جهت گردآوری و توزیع «زکات فطره» توسط اشخاص حقیقی و نهادی غیر از کمیته امداد امام خمینی (ره)، #تخلف از قانون نظام جمهوری اسلامی میباشد و بر همین مبنا حتّی به لحاظ شرعی #حرام است!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔦پیرو پیامهایی که برخی بزرگواران فرستادند. جهت رفع شبهه:
عزیزان مستحضر باشند، قانون الزامی را مبنی بر تحویل زکات فطره به کمیته امداد مطرح نکرده. به تعبیری شخص میتواند خودش زکات را به مستحق برساند و یا کمیته امداد را واسطه قرار دهد. از طرفی اشخاص و نهادهای غیر کمیته امداد بر مبنای قانون زکات (مصوب 1390) حق ندارند، به جمعآوری و توزیع زکات بپردازند.
جنبش مردمی احیای زکات
💠همانطور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛
🔻«زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب میشود و حاکمیت از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آنها را پاک و تزکیه سازد.
💠 حدیث معتبر فوق الذکر، موید مدعای ماست. نامه ایوب بن نوح و واکنش امام هادی(ع) به حجم پرسشها، نشان میدهد که زکات فطره تا چه حد امری است #سیاسی!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🎙متن مصاحبه خبرگزاری مهر با آقای حمید رجایی(از کارشناسان جنبش)
🔹بخش اول
• قال الله تعالی: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آنها صدقهای (زکات) بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن زکات) برای آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!»
• از این آیه شریفه (۱۰۳ سوره توبه)، روایات معتبر و همچنین گزارشات تاریخی، درمییابیم زکات فطره، از شئونات منصب امامت بوده است. در صدر اسلام پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین، زکات فطره را به واسطه مأمورین مخصوص جمع کرده و سپس آنها را بین فقراء توزیع مینمودند. حتی زمانی که ائمه(ع) حکومت نداشتند، گروهی از شیعیان، زکات خود و گاه زکات دیگران را جمع و براى امام(ع) ارسال میکردند. در همین وضعیت، امام معصوم دستور میدادند که این حکم، به دیگران نیز اعلام شود. مثلاً روایت زیر را ملاحظه بفرمایید: عَنْ أَبِى عَلِیِّ بْنِ رَاشِد قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَهِ لِمَنْ هِیَ قَالَ لِلْإِمَامِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ فَأُخْبِرُ أَصْحَابِی قَالَ نَعَمْ مَنْ أَرَدْتَ أَنْ تُطَهِّرَهُ مِنْهُمْ.(وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰.) « از امام رضا(ع) پرسیدم که زکات فطره از آن چه کسى است؟ حضرت در پاسخ فرمود: در اختیار امام است. عرض کردم: به اصحاب خود این سخن را اطلاع دهم؟ حضرت فرمود: بله. هر که را خواستى پاک گردانى، این مسأله را به او اعلام بدار!»
• وقتى که پرسشها در این مورد زیاد شد و امام هادی(ع) گمان بردند که دستگاه حکومت جور، نسبت به این مسأله حساسیت پیدا کرده، نامه مینویسند که: الْفِطْرَهُ قَدْ کَثُرَ السُّؤَالُ عَنْهَا وَ أَنَا أَکْرَهُ کُلَّ مَا أَدَّى إِلَى الشُّهْرَهِ فَاقْطَعُوا ذِکْرَ ذَلِکَ وَ اقْبِضْ مِمَّنْ دَفَعَ لَهَا وَ أَمْسِکْ عَمَّنْ لَمْ یَدْفَعْ.(وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰.) «پرسش از زکات فطره زیاد شده است و من با هر چه سبب شهرت شود، مخالفم. پرسشها را قطع کنید. هر کس زکات را میدهد از او بگیر و به کسانى که نمیدهند کارى نداشته باش!»
• بد نیست اشاره کنم، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در جلسه ۴۲۵ درس فقه، به توضیح سه روایت میپردازند و میگویند: « این تعبیر (للامام) تناسب با حکم تکلیفى محض ندارد. بلکه مانند زکات مال و خمس و انفال ظهور در این دارد که فطره از اموال عامه است و در اختیار و ولایت امام است و این که فطره هم مانند زکات مال از اموال و متملکات عامه است که باید به امام داده شود مگر خود امام اجازه آن را به مالکین بدهد که خودشان به فقراء بدهند چنانچه این اذن در زکات داده شده است حاصل این که این لسان هم تناسب با حکم تکلیفى محض مانند کفارات ندارد!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🎙متن مصاحبه خبرگزاری مهر با آقای حمید رجایی(از کارشناسان جنبش)
🔹بخش دوم
• شاید کسی بپرسد: پس چرا در فتاوای امروزی نشانهای از حکومتی بودن زکات فطره دیده نمیشود و اتفاقاً اجازه داده شده که شخص خودش فطریه خود را فقیر برساند؟
• طبعاً فتاوا در ظرف مقضیات مکانی و زمانی فعلی صادر شده است و در اینجا حکم پایدار نیستند. بیتعارف در شرایط فعلی بسترها یا پیششرطهای لازم جهت تحقق کامل حیثیت حکومتی زکات فطره وجود ندارد. ابتدا باید دو بستر فرهنگی و اجرایی فراهم شود. در بستر فرهنگی، به اطلاع همگی رسیده باشد که زکات فطره، از سیاستهای حکومت اسلامی جهت اداره جامعه است و نه اقدامی در حوزه فردی اشخاص. به عبارت دیگر، این مقبولیت در سطح گستردهای وجود داشته باشد نسبت به اینکه زکات فطره همانند خمس و انفال و زکات ظاهری مال از شئونات منصب امامت است و در عصر غیبت، ولی فقیه عهده دار آن میباشد. همچنین لازم است، حوزههای علمیه در این رابطه اعلام موضع کنند تا بستر فرهنگی کامل شود.
• همانطور که میبینید با توجه به نبود بستر قوی فرهنگی، صدور فتوای حضرت آقا مبنی بر بازگشت به زکات فطره حکومتی(نسخه کامل) در شرایط امروز ضمانت اجرایی ندارد. از طرفی این اقدام به دلیل جهل عموم نسبت به اصل ماجرا، جامعه را دچار شوک خواهد کرد و شاید عدم همراهی حوزههای علمیه، داستان را پیچیدهتر سازد. بستر دوم، بستر اجرایی است. مسئولین کشور به دلیل جهل نسبت به حیثیت حکومتی زکات فطره و همچنین سستی و اولویت قرارندادن مسئله زکات، زیرساختهای لازم را برای تجربه شکل مطلوب فراهم نکردند. لذا موظفیم با آگاهی بخشی به مردم و مطالبه از مسئولین جهت فراهمسازی زیرساختهای عملیاتی، زمینه را برای تحقق حالت مطلوب مهیا کنیم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat