eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
265 دنبال‌کننده
187 عکس
29 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 آیا خودمان می‌توانیم را به فقیر برسانیم؟ 💡در اسلام بنابر نص صریح قرآن خداوند به حاکم اسلامی دستور داده است که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد.(نصوص روایی نیز روی این موضوع تأکید دارند) لذا در شرایطی که نظام اسلامی برقرار است، حاکمیت می‌بایست به این فرمان خداوند ملتزم باشد. امروزه به دلایلی در ایران این امر مهم رعایت نشده و حاکمیت سازوکاری برای جمع‌آوری و تخصیص زکات درنظرنگرفته است. ناچاراً شما می‌توانید با کسب اجازه از ولی فقیه، خودتان [و یا با واسطه] «زکات فطره» را به فقیر برسانید. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
💠همان‌طور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛ 🔻«زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب می‌شود و حاکمیت مطابق نص صریح قرآن از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آن‌ها را پاک و تزکیه سازد. 💠 حدیث معتبر فوق الذکر، موید مدعای ماست. نامه ایوب بن نوح و واکنش امام هادی(ع) به حجم پرسش‌ها، نشان می‌دهد که زکات فطره تا چه حد امری است ! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
⭕️ مطابق ماده یکم قانون زکات (مصوب سال ۱۳۹۰) هیچ شخص یا نهادی جز نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) حق گردآوری و توزیع «زکات فطره» را ندارد. ⚠️ تخلف از قوانین نظام جمهوری اسلامی شرعاً حرام است! پ.ن۱: مطلب فوق بدین معنا نیست که کمیته امداد هم‌اکنون به خاطر قانون به جمع‌آوری و توزیع زکات می‌پردازد. بلکه مسئولین این سازمان تا به حال برای قانون مصوب مجلس ارزشی قائل نشدند و هیچگاه آن را جهت اجرا در دستورکار خود قرار ندادند. آن‌ها هم مثل بقیه و مطابق رویه معمول، در مورد زکات فطره اقدام می‌کنند. پ.ن۲: قانون، جمع‌آوری و توزیع زکات توسط اشخاص و نهادهای متفرقه را ممنوع کرده و نه اینکه اشخاص مجاز نباشند که خود زکات را به فقرا برسانند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ چرا تجهیز و توزیع زکات فطره بایستی یکپارچه باشد؟ ⭕️ پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی، ایجاب می‌کرد، حکومت بنا بر دستورات اسلام به وظیفه خود در قبال جمع‌آوری و توزیع «زکات» و «فطریه» عمل کند. اما به دلیل بی‌محلی خواص به این موضوع بسیار مهم و عدم پیگیری، این اتفاق نیفتاد و به حسب عادت کماکان به همان شیوه دوره طاغوت عمل می‌شود. چرا؟ چون هنوز نمی‌دانیم: «زکات ابزاری کارآمد برای اداره و سیاست جامعه است و نه صرفاً رفع تکلیف فردیِ شرعی» 💠 و امّا دلایل عقلی: ❌خیریه‌ها، بهزیستی، کمیته امداد و مجموعه‌های دیگر برنامه‌ای برای شناسایی فقرا ندارند بلکه هر کدام تعدادی از مساکین جامعه را تحت پوشش حداقلی خود قرار می‌دهند. در حالی که مستحق زکات، مطلق فقراست و نه صرفاً مساکین. ❌شناسایی فقرا نوعاً کاری بسیار دشوار است و سنجش فقر هر از یک آن‌ها به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر. خیریه‌ها و ... برنامه و ظرفیت چنین اقداماتی را ندارند. ❌دریافت زکات شاید کار ساده‌ای باشد اما توزیع زکات، نیازمند است به «شناخت فقرا»، «اندازه فقر آن‌ها» و در آخر پی‌بردن به اینکه «هر فقیر تا چه حد زکات دریافت نکرده است.» خیریه‌ها و ... هر کدام به تنهایی اطلاعات استحقاق زکات را ندارند چه برسد به توانایی توزیع عادلانه زکات. ❌هیچ تضمینی وجود ندارد که پذیرندگان متعدّد زکات فطره، زکوات را در همان منطقه، در محل مصرف، در همان روز و به طور کلی مطابق احکام شرعی توزیع کنند. ❌هیچ تضمینی وجود ندارد که همه‌ی اغنیا این بدهی اجتماعی یا حقّ‌الناس را پرداخت کنند چرا که اساساً این افراد با در اختیار داشتن فهرست «خانوارها»، «دریافت‌کنندگان» و «پرداخت‌کنندگان» مشخص می‌شوند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
👆عکس‌نوشته را حتماً بخوانید ❌ در تلقی لائیسیته (به فرانسوی: laïcité) دین از «زندگی اجتماعی» و «حکومت‌گری» جداست. 🔰 اما در تلقی امام خمینی(ره)، دین برای ساماندهی مناسبات اجتماعی و هدایت جامعه وضع شده و برای همین معتقدیم: «زکاتِ اسلام، سیاست و اداره مملکت است» 🔹 در این تلقی برای اینکه موفق شویم؛ یعنی رشد اقتصادی بالایی داشته باشیم(۱)، خسارات مالی به حداقل برسد(۲)، فرهنگ جامعه متحول شود(۳)، ضعفا هم مثل بقیه از زندگی خوب مالی برخوردار باشند(۴) و فقر را ریشه‌کن کنیم(۵)، به «سیاستِ زکات» احتیاج داریم! ❗️ نه اینکه احکام دین فقط برای رفع تکلیف شرعی افراد هستند و برای اداره و حل مشکلات کشور باید جور دیگری برنامه‌ریزی کنیم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت جوامع و در قواعد گشایش در اقتصاد و معیشت🔸 🌧 اینکه قرآن می‌فرماید: «ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا» [یکی از مصادیقش] احیای امر به معروف و نهی از منکر است. این احیاء به ما باران می‌دهد: «يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا». قرآن می‌گوید خدا بارانش را برای شما گذاشته است. بله، آنهایی که اصلاً خدا را قبول ندارند باران برایشان می‌بارد، اما ما وقتی گفتیم «خدایا تو را قبول داریم»، همه چیزهایمان می‌افتد توی گرو! لذا خدا سند می‌گیرد نسبت به ادعای ما. اگر ما ادعایمان را پس بگیریم، او هم باران می‌دهد؛ اما چه دادنی؟ چه فایده ای دارد؟! 🌧 قرآن می‌فرماید: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ»: وقتی تذکرات ما را فراموش کردند خدا هم می‌گوید ما همۀ درها را به رویشان باز می‌کنیم: «فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ». بعد می‌فرماید: «حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ». گیر آنها، در است. اصل انسانیت آنها ضایع می‌شود و تبدیل به یک موجود دنیایی و غیراخروی می‌شوند. خدا هم مثل جانواران ولشان می‌کنند: «يَأۡكُلُواْ وَ يَتَمَتَّعُواْ وَ يُلۡهِهِمُ ٱلۡأَمَلُ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ». اما آن کسانی که خدا به حال خودشان واگذارشان نکرده است، بارانشان را گرو می‌کشد، گرو امر به معروف و نهی از منکر است. گرو زکات است، گرو اصلاح پول است. @haerishirazi
با سلام مدتی توفیق فعالیت در کانال جنبش از ما سلب شد اما بعد از وقفه‌ای طولانی به دلیل اهمیت موضوع و اقتضای روز، تصمیم گرفتیم که دوباره در خدمت شما باشیم... ان‌شاءالله با قوت، موضوع تبیین فریضه بزرگ زکات و مطالبات جنبش را در کانال‌های فضای مجازی پیگیری خواهیم کرد. حضور و خدمت‌گذاری در این عرصه، از عنایات الهی است و از خدا می‌خواهیم ما را در این مسیر ثابت‌قدم نگه‌دارد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
امام خامنه‌ای: محافل دانشجویی برای تحقق دو آرمان کلی جمهوری اسلامی فکر کنند 🔹باید دنبال آرمان باشیم. جمهوری اسلامی میتواند آرمانهای خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند: یک عنوان عبارت است از اداره کشور به شیوۀ اسلامی؛ عنوان دوم ارائۀ یک الگو به مردم جهان برای ادارۀ خوب یک کشور. این دو آرمان است. 🔹شما باید برای این دو آرمان تلاش کنید. شما باید برای راه‌هایی که می‌تواند این دو عنوان کلّی را تحقّق ببخشد روی این باید فکر کنید، روی این باید کار کنید. 🔹محافل دانشجویی، نشست‌های فکری دانشجویی، مطالعات دانشجویی، ارتباطات دانشجویی با صاحب‌ نظرانی که معتقد به انقلابند باید در این جهت باشد. فکر کنید ببینید برای تحقّق این دو عنوان چه‌کار باید کرد. ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ در دیدار رمضانی با دانشجویان
فریضه زکات، در حقیقت برای سیاست و اداره کشور طراحی شده است. این روش اداره کشور هم شیوه‌ای است اسلامی و در عین حال می‌توان آن را به عنوان بهترین الگو برای تامین‌اجتماعی و انسان‌سازی به مردم جهان معرفی کرد. بنابراین تحقق زکات، راهی است برای هر دو آرمان کلی جمهوری اسلامی که رهبر انقلاب از محافل دانشجویی مطالبه کردند. در ادامه به تبیین این فریضه بزرگ الهی، با تکیه بر اداره کشور خواهیم پرداخت‌ که کمتر جایی به آن اشاره شده است‌. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
به هر فعل و عملی که موجب تزکیه نفس شود، زکات می‌گویند و مهمترین کارکرد زکات از میان کارکردهای پنجگانه آن، همین تزکیه نفس است. قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها به راستی، هر که [نفسش] را تزکیه نمود به موفقیت ابدی دست‌یافت و بی‌تردید هر که [نفسش] را در [پلیدی‌ها] مدفون کرد، ناامید و محروم شد. دستیابی انسان به مقصد اعلی (فلاح و موفقیت ابدی) وابسته‌ی به تزکیه است و خداوند در سوره شمس با ۱۱ قسم سنگین بر صحت این دو گزاره تاکید کرده است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
شاید برخی از جوامع توانسته باشند با همت و دقت در دانش و فناوری، مترقی شوند. اما آیا قابل تحملند؟ همین کشورهای به اصطلاح پیشرفته، در زنازادگی، خودکشی، افسردگی، کودک‌آزاری، سرقت و غیره در دنیا سرآمد هستند! 📈 تصویر فوق آخرین وضعیت آمار زنازادگی در اروپا که سایت بین‌المللی Statista در سال ۲۰۲۰ به روز رسانی کرده‌است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat