eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
966 دنبال‌کننده
176 عکس
55 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⭕️ مذهب عطار نیشابوری – توجیه غصب خلافت و فدک، تبرئه ابوبکر، مدح خلفا و… توسط عطار 🔺 فهرست مطالب: ▪️ مذهب عطار نیشابوری ▪️ تبرئه ابوبکر و توجیه غصب خلافت و فدک ▪️ بررسی استنادات مدعیان تشیع عطار ▪️ تحریف آثار عطار برای شیعه نشان دادن وی 🔺 عطار سنی مذهب بوده و اشعار بسیاری درباره فضیلت خلفا، ابوحنیفه و شافعی و سایر شخصیت های عامه دارد که به گفته سعید نفیسی[۱] و بدیع‌الزمان فروزانفر[۲]، نشان می‌دهد بر مذهب اهل سنت بوده است. (برای مشاهده مستندات به مشروح این مطلب در سایت مراجعه کنید.) 🔺اما عطار به مدح خلفا بسنده نکرده و تلاش وافری نموده تا آنها را از اتهامات وارده تبرئه نماید. برای نمونه در مصیبت‌نامه -که به حقّ مصیبت‌نامه است- توجیهاتِ سخیفی درباره غصب فدک تراشیده تا فردای قیامت، از شکایتِ صدیقة کبری (سلام الله علیها) بی‌نصیب نماند. 🔺اما عده ای با استناد به مطالب و اشعار برخی از کتابهایی که به عطار منتسب شده است، ادعا می کنند که او شیعه بوده و تقیه می کرده است. 🔺در طول تاریخ آثار بسیاری به عطار نسبت داده شده‌ است و از آن گذشته پیش و پس از وی عده زیادی بوده‌اند که به عطار تخلص می‌کرده‌اند. بنا بر پژوهش‌های بسیاری از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی (مانند استاد بدیع الزمان فروزانفر، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر عبدالحسین زرین‌کوب)، کتاب هایِ بی‌سرنامه، بلبل‌نامه، پسرنامه، حیدری‌نامه، پندنامه، جوهر الذات، حلاج نامه، سیاه‌نامه، اشترنامه، لسان‌الغیب، مظهرُ الذات، مَظهرُالعجایب، معراج‌نامه، مفتاح الفتوح، نزهت‌نامه، وصلت‌نامه و هیلاج‌نامه “به غلط” به عطار منسوب شده‌اند. [۱۱] 🔺تا جایی که دکتر سعید نفیسی می گوید حتی اگر نسخ خطی این دست کتاب های انتسابی به عطار با خط و امضاى خود او هم پيدا شود، محال است که باور كند این كتاب ها را يك‏تن نوشته و سروده باشد: «هركس كه اندك‏ مايه ‏اى از ذوق شعر و اندك ممارستى در زبان فارسى داشته باشد و گاه ‏گاهى شعرى خوانده باشد چون كتاب منطق الطير و مصيبت‏ نامه و الهى ‏نامه و اسرارنامه و پندنامه و خسرونامه و مختارنامه و ديوان عطار را بگشايد و يكى دو شعر از هركدام از اين شاهكارهاى انديشه با آن فرهنگ گيراى فريبنده و بيان روشن سالم بى ‏پيرايه بخواند و سپس لسان الغيب و اشترنامه و مظهر العجائب و جواهر الذات و ترجمة الاحاديث و بى‏ سرنامه و وصلت‏نامه و هيلاج ‏نامه و بلبل ‏نامه و خياط نامه و سى فصل و كنز الاسرار و مفتاح الفتوح را هم بخواند، نخستين چيزى كه ديده و ذهن او را خيره مى ‏كند، مغايرت آشكار در ميان روش سخن و طرز فكر و بيان و سليقه و ذوق و طبع و معلومات و عقايد و عواطف و احساساتى است كه در ميان اين دو سلسله كتاب آشكار مى‏ شود و اگر كسى چون من دلير و بى‏ پروا باشد مى ‏گويد كه اگر نسخه‏ هايى از اين سلسله دوم به خط و امضاى فريد الدين عطار نيشابورى هم پيدا شود محال است باور كنم كه اين دو سلسله كتاب را يك ‏تن نوشته و يك‏ تن سروده باشد.»[۱۲] 🔺استاد بدیع الزمان فروزانفر نیز کتب مذکور را در نهایت سخافت و رکاکت می داند که انسان های مزوّر آن را به عطار نسبت داده اند... 🔺تمامی استنادات مدعیان تشیع عطار هم از همین کتابهایی است که به عطار بسته اند! یا اینکه به اشعار کتب معتبر او در فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام استناد کرده اند. در حالی که به سایر اشعار او در مدح خلفا توجه نکرده اند! لذا مدح اهل بیت علیهم السلام توسط عطار، در همان چارچوب پایبندی وی به تسنن است و ربطی به تشیع او ندارد. 🔺اما صوفیان شیعه تنها به انتساب کتب دیگران به عطار، بسنده نکرده و برای شیعه جا زدن وی، به تحریف کتاب های خود او نیز روی آورده اند! 🔺استاد سعید نفیسی نیز گواهی داده که مدایح خلفا و امامان اهل سنت که در چاپ های قدیمی موجود است، در چاپ های جدید حذف شده است: «...چنان‏كه در چاپ قديم طهران ۱۲۹۰... هست و در چاپ قاهره ۱۲۸۹ ... هم هست و در چاپ بمبئى ۱۲۹۴ ... و در چاپ سنگى استانبول به خط نسخ تعليق (چاپ مطبعه شركت ايرانيه) هم آمده و در همه نسخه ‏هاى خطى نيز هست منتهى در چاپ سربى كه اخيرا در طهران در ۱۳۰۹ انتشار داده ‏اند آن اشعار را عمدا حذف كرده ‏اند. ... در منطق الطير و در الهى ‏نامه‏ نيز مدايح چهار خليفه را آورده. در اسرارنامه نيز مدايح سه خليفه نخست هست منتهى در چاپ طهران... آن را حذف كرده ‏اند...» 📌 مشاهده مطلب در سایت: https://www.ebnearabi.com/18225/توجیه-غصب-فدک-و-تبرئه-ابوبکر-توسط-عطار.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
⭕️ سفینه صوفی: هفت مقاله در نقد مثنوی 🖋 نویسنده: دکتر احمد احمدی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 💾 لینک دانلود فایل pdf کتاب 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
‍ ⭕️ تحلیلی از دیدگاه صوفیه دربارۀ ولی پنداری خود و امکان مخاطبۀ مستقیم با خداوند درجه علمی: علمی-پژوهشی | نویسنده: دکتر امداد توران 🔺 فهرست مطالب: ▪️ وحی و الهام ▪️وحی برای انبیا و حدیث یا الهام برای اولیا ▪️باواسطه‌بودن وحی و بی‌واسطه‌بودن حدیث و الهام ▪️تعمیم وحی و رسالت به غیر انبیا ▪️مروری بر معراج بایزید ▪️تحلیل مضمونی گزارش معراج بایزید ▪️مروری بر اسراء ابن‌عربی ▪️تحلیل مضمونی گزارش اسراء ابن‌عربی ⚫️ بخشی از متن مقاله: 🔺 بایزید (متوفای میانه سدۀ سوم)، از صوفیان بزرگ است كه چندتن از صوفيان معراج و گفت و گوی او با خداوند را گزارش کرده‌اند...برابر این گزارشات، بایزید خطاب به خداوند می‌گوید... تو عین من در عین منی و علم من در جهل منی. تو نور خودت باش تا به خودت دیده شوی. خدایی جز تو نیست: «أنت عيني في عيني، وَعلمي في جهلي. كن أنت نورك تر بك، لا إله إلا أنت»… . عالم و معلوم تویی و تو مُفرَدی و تو فردی. به فردانیت خودت متفرد باش و به وحدانیت خودت متوحد باش. مرا به خودت مشغول مگردان… ؛ پس من با او ماندم به فردانیت او و بدون تفرّد خودم؛ پس من با او به فردانیت خودم ماندم و در صفات او به صفات خودش باقی ماندم و اسم من به اسم او ساقط شد… ؛ پس من بذات او در او نگریستم … ؛ پس او در من به عین ذات خود نگریست؛ … پس مرا به اسم خودش خواند و مرا به هویت خودش نامید: «کنّانی بهویته» و به احدیت خودش با من مناجات کرد و گفت: ای من! گفتم: ای تو! گفت: ای تو! 🔺 با این سخن حجتی برای خدا بر من باقی نماند[!!]؛ چرا‌که مرا به اسمی ‌از اسمای خود ننامید؛ مگر آنکه من هم او را به همان اسم نامیدم. مرا به هیچ وصفی از صفاتش موصوف نکرد؛ مگر آنکه او را به همان وصف موصوف کردم؛ پس هر آنچه از من بود، به وسیله او منقطع گردید: «فانقطع كلّ شي‏ءٍ منّي به»؛ پس روزگاری بی‌روح و بی‌جسم ماندم؛ همانند مرده. آن‌گاه مرا بعد از آنکه میرانده بود، به حیات خودم زنده گردانید. 📌 مشاهده مطلب در سایت: https://ebnearabi.com/19832/صوفیه-ولی-پنداری-مخاطبه-مستقیم-خداوند.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
⭕️ دستور خلاف شرع آقای محمد حسین طهرانی: قطع رحم با منتقدان و مخالفان سید هاشم حداد 🔺 محمد محسن طهرانی فرزند محمد حسین طهرانی در کتاب نور مجرد می نویسد: «روزی به بنده فرمودند: «آقا سید محمدصادق اگر فرزند خود من نیز با کسانی که با مبانی توحیدی و عرفانی حضرت آقای حداد… مخالفند، مراوده و آمد و شد کند، با او هم قطع رابطه میکنم!» و حقيقتا حضرت علامه والد اینچنین بودند و بر توحيد و أهل آن غیرت ورزیده و با أهل عناد و لجاج، تسامح و مداهنه نداشتند. روزی خدمت ایشان عرض کردم: بعضی از أرحام در طهران با مرام شما و حضرت آقای حداد مخالفند و بنده متمایل به دیدار آنان نیستم آیا ملاقات و زیارت آنان جائز است؟ تکلیف چیست؟ فرمودند: أبدأ أبدأ! هرگز به زیارت آنها نروید؛فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ و این آیه کریمه را بارها می خواندند، برای اینکه بگویند: مقوم رحم و أحكام آن، ولایت خداست و کسانی که حق به آنها می رسد اما بر اثر استکبار از در انکار بر می آیند، این رشته ولایت و رحمت قطع می شود.» ⚫️ با این حساب، مریدان سید هاشم حداد، می بایست با علما و مراجع شیعه و پیروان ایشان که اکثریت شیعیان را شامل می شود، نیز قطع رابطه می کردند. 🔺به راستی چگونه و با استناد به کدام دستور عقلی و نقلی، می توان به قطع رحم با کسانی حکم کرد که ولایت من درآوردی و افکار انحرافی و صوفیانه سید هاشم حداد را قبول ندارند؟ 📌 مشاهده تصویر کتاب نور مجرد در سایت: https://ebnearabi.com/19950/دستور-خلاف-شرع-آقای-محمد-حسین-طهرانی.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
⭕️ بررسی قرابت فکری صوفیه (ذهبیه) و شیخیه (شیخ احمد احسائی) نویسنده: سید علیرضا موسوی (طلبه سطح خارج حوزه و کارشناس ارشد فرق و ادیان با گرایش عرفان و تصوف) | مجله کلام و ادیان، قم، پیش شماره دوم 🔺 فهرست مطالب: ▪️ صوفی کیست؟ ▪️ منهج معرفتی شیخ احمد ▪️ شخصیت شناسی ▪️ در جستجوی مرشد ▪️ تکیه بر کرسی ارشاد ▪️ ملاقات با شیخ ذهبی مسلک ▪️ سیر در طریقت با ریاضت شاقه ▪️ تأویل های بی ضابطه ▪️ رکن رابع و اقطاب ▪️ علم لدنی ▪️ امی بودن ▪️ مخاطب «ایاک نعبد » ▪️ جایگاه خواب در کسب معرفت ▪️ غلو و زیاده گویی ▪️ تکفیر ابن عربی و انکار وحدت وجود ⚫️ بخشی از متن مقاله: 🔺 احسان الله استخری که نسب او با شش واسطه به قطب الدین نیریزی می رسد، در کتاب ذهبیه تصوف علمی، آثار ادبی جنین می نویسد: در این مسافرت(به احساء) چون جناب سید قطب الدین به احساء وارد شد، شیخ احمد احسائی که خود از علمای مبرز و صاحب محراب و منبر بود، وارد شدن سید صوفی مشربی که صاحب کمالات ظاهر و باطن است می شوند و از اقبال مردم به وی اطلاع می یابد. برای آزمایش و امتحان، و چه بسا برای تحقیر و تخطئه سید، سه مسأله مشکل علمی در نظر گرفت و برای بحث و جدل به حضور سید رفت؛ چون در اولین ملاقات، سؤالات خویشتن را پاسخی مناسب شنید، دوم و سومین دیدار را بلافاصله تجدید نمود تا سرانجام در حلقه درویشان درآمد و به دستور دانشمند ذهبی، سیر و سلوک را آغاز و اولین اربعین را در غار کوهی از احساء به سر آورد و فتوحات غیبی یافت و از آن پس در خدمت پیرش(سید قطب الدین) مسافرت ها نمود. 🔺 جلال الدین مجدالاشراف، قطب دیگر ذهبیه می نویسد: دوره منتهی به جناب سیدی قطب الدین محمد قدس سره العزیز گردید و جمعی کثیر در خدمت ذی موهبت اکسیر خاصیت تربیت شده عموما و از خواص حاضرین حوزه مبارکه چند نفری از رجال به نهایت رتبه علم و عمل و حال فائض آمده… جناب ملا محراب گیلانی را به اصفهان و… جناب شامخ الفضائل و الاوصاف شیخ الشیوخ شیخ احمد احسائی قدس سره العزیز را به اطراف ایران مأمور(کرد) که در حرکت باشند. 📌 مطالعه متن کامل مقاله و مستندات در سایت: https://ebnearabi.com/19872/بررسی-قرابت-فکری-صوفیه-ذهبیه-و-شیخیه-ش.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
⭕️ لیستی از برخی انحرافات شمس تبریزی 📌 برای مطالعه درباره برخی انحرافات شمس تبریزی روی این عبارت کلیک کنید. 📌 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
به حول و قوه الهی کتاب نقدی بر تصوف به طبع رسید. در این کتاب که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی نوشته شده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. و نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند. 1⃣شما می توانید این کتاب را از انتشارات خسرو خوبان در تهران 09126893989 2⃣در مشهد خیابان آیت الله بهجت،نبش بهجت ۱۱ فروشگاه بیان معرفت 3⃣در اصفهان آقای مظاهری 09133101491 3⃣و در قم آقای پشامی 09126845282 تهیه نمایید.
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ‍ ⭕️ دانلود فایل PDF کتاب “ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید” 🖊 تالیف استاد مصطفی آذرخشی (استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی) 🔺 کتاب پیش رو که نسخه pdf آن، برای دانلود قرار گرفته است، به ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید و نقد رویکرد ابن عربی در این زمینه می پردازد. 🔺 نویسنده این اثر ارزشمند، در فصل اول درباره شخصیت ابن عربی و مذهب و روش او در کسب معرفت توضیحاتی ارائه می کند. 🔺 در فصل دوم، کتاب فتوحات مکیه و نسخه ها و چاپ های مختلف آن مورد بررسی قرار می گیرد. سپس دیدگاه علم الحدیثی ابن عربی را شرح داده و نحوه برخورد او با آیات و روایات را نقد و بررسی می کند. 🔺 در فصل سوم، لیستی از روایات توحیدی که ابن عربی از آنها استفاده کرده، ارائه می شود و نویسنده محترم، ابعاد مختلف روایات، اعم از اسناد و مآخذ، برداشت ابن عربی از حدیث، تبیین محدثان و دانشمندان شیعه و سنی از روایت و … را تشریح می کند. 📌 مشاهده توضیحات بیشتر در سایت: https://ebnearabi.com/20087/ارزیابی-روایات-فتوحات-مکیه-توحید.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
🔹کلام نور ▪️امیرالمومنین علی علیه السلام: به خدا سوگند، اين كه مى گويم بازى نيست، جدّى و حقيقت است، دروغ نيست، و آن چيزى جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت كننده اش رسا، و به سرعت همه را ميراند، 🔺پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فريب ندهند، همانا گذشتگان را ديدى كه ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگى وحشت داشتند و با آرزوهاى طولانى فكر مى كردند در امانند، و مرگ را دور مى پنداشتند، 🔺ديدى كه چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد و آنان را از وطنشان بيرون راند و از خانه أمن كوچشان داد كه بر چوبه تابوت نشستند، 🔺و مردم آن را دست به دست مى كردند و بر دوش گرفته و با سر انگشت خويش نگاه مى داشتند آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند، و كاخ هاى استوار مى ساختند، و مال هاى فراوان مى اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند نه مى توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 132- و من خطبة له (عليه السلام) يعظ فيها و يزهد في الدنيا، ترجمه محمد دشتی
❌ پرداخت زکات هنر نیست، بلکه باید از اموال دیگری که ... "ماعون" چیست؟ ✍🏻 مجلسی اول رحمه الله: در حسن كالصحيح، منقول است از ابو بصير كه ما نزد امام صادق صلوات اللَّه عليه بوديم و بعضى از ثروتمندان نيز بودند و زكات را مذكور ساختند. حضرت فرمودند كه زكات امرى نيست كه اگر كسى آن را بدهد مدحش بايد كرد و اين امريست ظاهرا كه حفظ خون خود كرده است كه كشته نشود و با پرداختش او را مسلمان مى‌گويند و اگر ندهد نمازش مقبول نيست، و در اموال شما چيزهاى ديگری هست غير از زكات! من عرض كردم كه فداى تو گردم بغير از زكات چه چيز در اموال ما هست؟! حضرت فرمودند كه سبحان اللَّه مگر قرآن نخوانده و نشنيده‌ای كه حق سبحانه و تعالى در كتاب خود مى فرمايد در مدح جمعى كه آن كسانی‌اند كه در اموال ايشان حقى هست برای سائلان و محرومان! عرض كردم كه اين حقِ معلوم كه در مال ما هست و باید پرداخت کنیم كدامست؟! حضرت فرمودند: واللَّه كه آن چيزى است كه آدمى در مال خود معين مى‌گرداند كه هر روز يا هر هفته يا هر ماه خواه اندك و خواه بسيار بدهد، و ديگری "ماعون‌" است كه حق سبحانه و تعالى مذمت فرموده است كسانى را كه منع مى‌كنند ماعون را، و آن قرضى است كه بدهد، حسنه يا نيكى است كه بكند با همسايه، و متاع خانه است كه به امانت به ايشان دهد، و از آن جمله زكاتيست كه بر او واجب باشد و به همسايه دهد. عرض نمودم كه همسايگان داريم كه اگر متاعى به ايشان مى دهيم مى شكنند و ضايع مى گردانند، اگر به ايشان ندهيم بد هست. حضرت فرمودند: اگر چنين باشند و ندهى بد نيست. عرض نمودم آيه "و يُطْعِمُونَ" كه در شأن اهل البيت است در سوره "هل أتى" كه حق سبحانه و تعالى فرموده است در مدح ايشان كه طعام خود را به مسكين و يتيم و اسير مى دهند. حضرت فرمودند كه از زكات نيست.... 📚 لوامع صاحبقرانى، ج ۶، ص ۱۵ آيا ما چنین مهمی را رعایت می‌کنیم⁉️ برخی برای پرداختِ مبالغ ناچیز، شرط و شروطی تعیین می‌کنند که گاه آبرو و اعتبار مؤمن را به خطر می‌اندازد، حال آنکه پرداخت آن مبالغ، وظیفه آنان است و حقی است بر عهده‌شان. امید است که مؤمنین به امور یکدیگر رسیدگی کنند تا مؤمنی ناچار به درخواست کردن از دیگران و امور دیگر نشود. چنانکه گذشت، بخشی از فقر، بدلیل عدم رعایت حقوق الهی است.
⭕️ افتتاح بخش فروشگاه کتاب در سایت 🔺 در راستای تلاش برای دسترسی هر چه آسان تر محققین و علاقمندان به کتب تخصصی و علمی در زمینه نقد فلسفه و عرفان، بر آن شدیم تا فروشگاهی از کتب به چاپ رسیده در این حوزه را راه اندازی کنیم. کتب عرضه شده در فروشگاه به مرور تکمیل می شود و تلاش خواهد شد تا آرشیوی جامع از کتب مرتبط گردآوری شود. 🔺 علاقمندان از این پس می توانند با مراجعه به بخش فروشگاه سایت، کتاب مورد نظر خود را سفارش داده و هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایند. 🔺آدرس صفحه فروشگاه: 📌 https://ebnearabi.com/shop ▪️ همچنین برای سفارش و تهیه کتابی خاص، می توانید با آی دی ادمین فروشگاه در تلگرام در ارتباط باشید: 📱 @book_e_admin