eitaa logo
ابتدا (نوشته‌های روح الله رشیدی)
1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 نحوهٔ مدیریت آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از جنگ، عیار مدیران را مشخص خواهد کرد. بویژه کیفیت و سرعتِ حل مسائل تخریب‌شده یا آسیب‌دیده، توسط مردم رصد می‌شود. باید در قوارهٔ ایستادگی و آزادگیِ این مردم عمل کنند. مدیران ارشد و متولیان اصلی، کمی دست بجنبانند و فکر نکنند با ارجاع نامه و ابلاغ مصوبه و توصیه‌های جلسه‌ای، می‌توانند مسئله را حل کنند. عملکرد مسئولان در موضوع منازل مسکونی ـ که خوشبختانه چندان هم گسترده نیست ـ نشان خواهد داد که چگونه خواهند توانست مسائل واحد‌های تجاری و صنعتی را مدیریت کنند. فعلاً به همین میزان اشاره، بسنده می‌کنیم. و امیدواریم بزودی روند مطلوبتری را در حل مسئله ببینیم. @ebteda_ir
🔺 عده‌ای زیرآبِ خیابان را می‌زنند و عده‌ای هم می‌خواهند آن را به یک مراسم شبانهٔ سرگرم‌کننده تقلیل دهند. مهمترین ایراد این دو دسته این است که درکشان از شرایط جهان و موقعیت کشورمان، همچنان ناقص و نارس است. در حالی‌که مردم ـ با وجود مرارت‌های حضور پیوسته در خیابان ـ دندان روی جگر گذاشته‌اند و تحرکات دشمن را لحظه‌به‌لحظه رصد می‌کنند تا مبادا غافلگیر شویم، گروهی ساده‌انگارانه و با محاسبات نوک‌دماغی، بدنبال جمع کردن بساط خیابان به هر نحوی هستند. زمان نشان داده که میانگین مردم، شعور عمیق‌تر و نگاه دقیق‌تر و فهم آینده‌نگرانه‌تری نسبت به اقلیتِ خواص و شبه‌روشنفکرانِ علیل دارند. @ebteda_ir
۱۵ صدای خیابان واکاوی جامعه‌شناختی تجمعات شبانۀ مردم تبریز در جنگ تحمیلی سوم ▪️دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۶:۳۰ ▫️ با ارائه سعید مبیّن 📍
🔺 خبرهای متفاوت و متعددی از روند مذاکرهٔ آمریکا با ایران منتشر می‌شود؛ و اینکه طرفین چه می‌خواهند و تا اینجای کار چه چیزهایی را قبول کرده‌اند و چه چیزهایی را نه. فارغ از میزان صحت محتوای امتیازات رد و بدل شده، آنچه مهم است و باید به آن توجه کرد، اثربخشی ایستادگی ایران ـ بویژه بر موضوع مدیریت تنگهٔ هرمز ـ است. گویا فعلاً همهٔ تقلای آمریکا بر گشایش تنگه است تا آرامشی به اقتصاد جهان بدهد و از فشار بر خود بکاهد. ایران هم با فهم درست از این نیاز آمریکا، پافشاری جانانه‌ای بر اعمال حاکمیت سودمند بر تنگه صورت می‌دهد. ایران نمی‌خواهد تنگهٔ ارزشمند را تنها به عنوان یک کارت بازی بکار بگیرد، بلکه درصدد است تا آن را به عامل پایدار و تضمین‌کننده برای اعمال قدرت در آینده نیز تبدیل کند. احتمالاً مسئولان ایرانی یقین دارند که آمریکا به محض خارج کردن موضوع تنگه از فهرست چالش‌ها، مجدداً بدنبال برافروختن آتش جنگ برای حصول به اهداف قدیمی‌اش باشد. از این رو، در مرحلهٔ تنگه به شدت ایستاده‌اند، تا اولاً امتیازات بزرگ و موثر و البته پیشگیرانه از دشمن بگیرند و ثانیاً دشمن را به دلیل تبعات دامنه‌دارِ انسداد تنگه، بیش از این تحت فشار جهانی قرار دهند. این فشار جهانی (ناشی از ادراک هزینه‌های تکرار و تداوم یاغی‌گری آمریکا توسط کشورهای دیگر) ممکن است به‌عنوان عامل پیشگیری از تکرار تجاوزهای آتی نیز عمل کند. بیراه نیست که حتی افکار عمومی در کشور نیز بیش از هر موضوعی بر تثبیت قدرتمندانهٔ مدیریت ایران بر تنگه و دریافت امتیازات بزرگ از دشمن اصرار دارند. این نکته، بیش از همه باید برای کسانی عبرت‌آموز باشد که در میانهٔ جنگ، عجولانه و خام‌اندیشانه، می‌خواستند ما را به معامله در ازای هیچ بکشانند. منفعلانه، نسخه‌ای می‌پیچیدند که هیچ یک از هزینه‌های تحمیل‌شده بر کشور را جبران نمی‌کرد. @ebteda_ir
🔺 پلاکاردنویسی در تجمعات خیابانی مردم، رونق گرفته. محتوای برخی پلاکاردها، گویا به مذاق برخی متولیان رسمی، خوش نمی‌آید و همین، گاهی اوقات اسباب بگومگو و درگیری می‌شود! پلاکاردنویسی، در واقع واکنشی‌ست نسبت به نحوهٔ مدیریت تجمعات اصلی (مرکزی)؛ جایی‌که با درک عمیق مردم شکل گرفت و خیلی زود به یک میدان موثر سیاسی تبدیل شد و بی‌وقفه تداوم یافت. اما متاسفانه متولیان رسمی! بدون درک دقیق از ماهیت و کارکرد این تجمعات مردمی، کوشیدند آن‌ها را «تنظیم» کنند! در جریان این تنظیمات، آنچه مغفول واقع شد، حفظ رکن مهمی به‌نام «امکان حداکثری برای انتشار و اشاعهٔ نگاه مردم به جنگ و فضای سیاسی کشور» بود. استانداردسازی تجمعات، مردم را به حاشیه می‌برد. مردم هم که اهل کوتاه آمدن و قهر کردن و به خانه رفتن نیستند؛ پس تلاش می‌کنند خودآیین شوند و به هر شکل و شیوه‌ای، حرفشان را بزنند. حرف‌هایی که لزوماً همه‌اش منطبق با دیدگاه تصمیم‌گیران نیست، اما بخشی از واقعیتِ جامعه است. و البته بارها پس از مدت کوتاهی، صحت فهم مردم و وارد بودن نگرانی و دغدغهٔ آنها، اثبات شده. به مدیران و متولیان رسمی تجمعات شبانه توصیه می‌شود به‌جای تنازع با دیدگاه‌های آزادِ مردم، به آن‌ها احترام بگذارند و جایی برایشان باز کنند. باهاشان حرف بزنند. و مطمئن باشند آنچه وحدت را می‌شکند، نه حرف‌های دلسوزانه و دردمندانهٔ گروه‌های مردمی، که پروتکل‌های من‌درآوردی سیاسیون در عدم مفاهمه با مردم است. @ebteda_ir
@rctabriz 🔺دوازدهمین نشست روح‌الله رشیدی با اصحاب رسانه و فرهنگ ▫️نشست رسانه‌ای سخنگوی شورای شهر تبریز و رئیس مرکز پژوهش‌های شورا، روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد ساعت ۱۷، در سالن معمارعلی تبریزی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود.
🔺 طرف مقابل (دشمن) با موضع‌گیری‌های مکرر و حداکثری، بی‌مهابا دارد برای خودش میدان می‌سازد و زمین بازی‌اش را توسعه می‌دهد و قدرت چانه‌زنی‌اش را بالا می‌برد؛ حتی در واپسین روزهای منتهی به امضای تفاهم! این رویکرد، اولاً تهاجمی‌ست و ثانیاً تامین‌کنندهٔ منافع حداکثری‌اش. در روند جنگ، ما هم چنین رویکردی داشته‌ایم؛ متکی بر مطالبهٔ مدام و مکرر و حداکثری مردم،، تهاجمی رفتار کرده‌ایم. عقل سلیم می‌گوید تا زمانی که به هر دلیل، دشمن از تن دادن به خواسته‌های حداکثری ما خودداری می‌کند، نه‌تنها نباید مطالبهٔ حداکثری مردم را تضعیف یا فرعی کرد، که حتی آگاهانه و هدفمند، باید به آن دامن زد. کسی که باید از فریاد بلند مردم واهمه کند، دشمن است. خودمان نباید برای قانع شدن مردم، عجله کنیم و دست‌پاچه شویم. مع‌الاسف امروز بخشی از نیروهای سیاسی و رسانه‌ای (با خاستگاه‌های مختلف) در تضعیف رویکرد مردم بی‌قرارند! یعنی اینها نمی‌دانند با این کار - حتی اگر همهٔ حرفهای مردم در خیابان لزوماً دقیق نباشد - نیروهای نظامی و سیاسی خودمان را یالقوز می‌کنند؟ تازه، وقتی مردم به‌صورت قطره‌چکانی آن‌هم با روایت‌های ناقص روبرو هستند، چرا نباید نگران باشند؟ مردم کار خودشان را می‌کنند و به درستی نمی‌خواهند به روایت‌های بسیط از توافق و... تن دهند. لااقل تجربه، حق را به مردم می‌دهد. و این البته منافاتی با اعتماد به کلیت ساختار رسمی کشور ندارد. مردم، مسئولیت دارند و به مسئولیت تاریخی خود عمل می‌کنند. @ebteda_ir
🔺 مواجههٔ ما با رهبر شهید، چندان منصفانه نبود. ما ایشان را بیش از ضرورت، وادار به واکنش و بیان دیدگاه می‌کردیم. ایشان برای تبیین و ترسیم و تنظیم ، مدام با مردم و خواص سخن می‌گفتند. اگرچه یکی از شئون رهبری همین است، اما وضع مطلوب این است که مخاطبان اصلی، لااقل در میان‌مدت، به درک کلی از نظام فکری رهبری دست یابند و در پیشامد‌ها بتوانند پیشاپیش، تا جایی‌که مقدور است، خود را با مواضع آتی رهبری تنظیم کنند؛ اگرچه خطاهایی هم داشته باشند و این خطاهای احتمالی، هزینهٔ بسیار اندکی در قیاس با فواید بزرگِ چنین رشدی محسوب می‌شود. کسی در تراز رهبر شهید، فارغ از جایگاه ولایت، حتماً واجد اصول و منظومهٔ نظری بودند؛ مواضع ایشان، به اعتبار همان اصول و منظومه، در بسیاری از ساحات و مسائل قابل پیش‌بینی می‌شد؛ سیاست، فرهنگ، هنر، اجتماعیات، امنیت، عدالت و... لیکن محافظه‌کاران (اعم از سیاسیون و مقدس‌مآبان) مدام خود را به تجاهل و تغافل می‌زدند تا رهبر شهید، در هر موضوع و مناقشه‌ای ـ ولو معمولی شخصاً ظاهر شوند و موضع بگیرند! به یک معنا، محافظه‌کاران باعث شدند مواضع رهبر شهید، مصرف شود. در حالی‌که تودهٔ مردم، خیلی پیش از خواص، به درک کلی از نظام فکری ایشان رسیده بودند و مبتنی بر همان درک، مطالبه می‌کردند و موضع می‌گرفتند. اگر بیش‌مصرفی خواص نبود، ما بیش از این می‌توانستیم از فرصت معاصرت با آن انسان متفکر و اندیشمند کم‌نظیر فایده‌مند شویم. @ebteda_ir
🔺 شیخ نعیم قاسم، خطبهٔ شهادت خواند. او تکلیف خود و همرزمانش را در معرکهٔ پیچیدهٔ مبارزه با اسرائیل، روشن کرد. او از تصمیم کربلایی (عاشورایی) گفت‌ و آب پاکی را ریخت روی دست آمریکا و اسرائیل و اعرابِ واداده و البته دولت بی‌‌وطن لبنان. این صلابت و حریت، سلاح کارساز حزب‌الله بوده است در تمام دوران مبارزه. غبطه‌برانگیز است این حد از سلحشوری و آزادگی.