eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
680 ویدیو
26 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حکم خرید و فروش جنس ناموجود 🔅عبدالرحمن ابن حجاج نقل می‌کند از امام صادق علیه‌السلام پرسيدم: اگر شخصی از تاجرى مواد غذایی بخرد كه جنس موجود ندارد، [بلكه بايد از جاى ديگرى تهيه كند]؛ آيا مى‌تواند آن را بدون مدت معامله كند؟ امام علیه‌السلام فرمودند: اشکالی ندارد. عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (صلوات‌الله‌علیه) عَنِ اَلرَّجُلِ يَشْتَرِي اَلطَّعَامَ مِنَ اَلرَّجُلِ لَيْسَ عِنْدَهُ فَيَشْتَرِي مِنْهُ حَالاًّ قَالَ (صلوات‌الله‌علیه): لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ 📚تهذيب الأحکام جلد۷ صفحه۴۹ 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 بهش میگفتند " مروارید مجلس " ! مهدی عسگری یک نماینده فراجناحی بود که به هیچ کس باج نمیداد ، بامعلومات بود و در اکثر مسائل سر رشته داشت . فکرش فقط رفع مشکلات مردم بود ، نماینده یک شهر نبود ، نماینده ملت بود ! این دوره از داشتنش در مجلس محروم شدیم ، دلایلش بماند ! ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ⛔️👆 حتما صحبت های تکان دهنده اش رو بشنوید تا بتونید تصمیم درستی بگیرید . 🇮🇷🇸🇩 {کانال تلخند سیاسی،اجتماعی، سلامتی}👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2387935416Cb15af8398c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله میرباقری: «۴۰ شرکت نفتی و پتروشیمیایی و معدنی و بانکهایی که مالک اینها بودند در سال ۱۴۰۱، سودشان قریب به هزار همت بوده، دقیق بگم ۹۵۷ همت، حقوقی که دولت در همان سال به کارمندانش داده، ۸۰۰ همت بیشتر نبوده،این عدالته؟ این عدالت سرمایه داری است، این عدالت مکتب رفاهه، عدالت اسلام نیست، بدون انفال این چیزها نمیشود. کسانی که قدرت دستشان بوده بروند در سواحل مکران پالایشگاه خصوصی افتتاح کنند، این عدالت نیست. حضرت علی فرمود : اگر خدای متعال تعهد نگرفته بود که عالم در مقابل پرخوری و عارق زدن یک عده و گرسنگی یک عده سکوت نکند ، من به میدان نمی‌آمدم. ☑️با بَلَد امین رسانه اخبار تمدنی از قم با خبر شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2907373602Cdee2e90031
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل سخنان مهم آیت‌الله میرباقری در برنامۀ تلویزیونی دربارۀ انتخابات ریاست جمهوری (شبکه یک سیما، ۳ تیر ۱۴‌۰۳) 💥 اگر طرفداران الگوی سرمایه‌داری غربی بر این کشور حاکم شوند و جای پایشان محکم شود، هرچه ثروت در کشور بیشتر شود، کارگران، معلمان و کارمندان و طبقات ضعیف، هر روز فقیرتر خواهند شد! حتی اگر همۀ تحریم‌ها برداشته شود، چیزی به سبد فقرا و طبقات پایین‌تر نمی‌رود! 💥 این هنر نیست که آیات قرآن کریم را تحریف کنیم برای توجیه خدعه‌پذیری و انظلام و سیاست‌ سازش با استکبار. این اسلام، اسلام آمریکایی است؛ اسلام آمریکایی یعنی قرائتی از اسلام که متناسب با پذیرش اقتدار نظام استکباری است. 💥در جبهۀ موسوم به اصلاحات، انسان‌های پاکدست، مؤمن، مجاهد و طرفدار انقلاب اسلامی و طرفدار مظلومین کم نیستند. توقع ما این بود که فرصت انتخابات ریاست‌جمهوری را به رسمیت بشناسند و یک وفاق ملی در تراز دیگری ایجاد شود و اجازه ندهند کسانی آنها را نمایندگی کنند که به‌طرف ایجاد گسست و گسل‌های اجتماعی حرکت می‌کنند. 💥 شهید رئیسی دو شاخصۀ مهم داشت که رئیس جمهور آینده باید آن را سرمشق خود قرار دهد: ۱. به عنوان منطق حضور در جهان؛ ۲. و مبارزه با ظلم و تبعیض. استقامت و عدالت‌خواهی دو رکن است در مقابل که تسلیم نفوذ فرهنگی غرب می‌شود و از الگوی سرمایه‌داری غربی دفاع می‌کند. 📺 لینک فیلم در تلوبیون: http://www.telewebion.ir/episode/0xdadcbab ☑️ @mirbaqeri_ir
⭕️ صریح و بی پرده با برادر جلیلی • همان قدر که "سهم خواهی" در یاری رسانی حق، بد است؛ "حمایت دربسته" و صرفا به اعتماد نامزد هم بد است؛ قبلا کلاه های گشادی سرملت گذاشته و سهمی از دلزدگی ها شده؛ پس تاریخش گذشته است. دور اول به پزشکیان علیرغم برخی خصائص خوبش رأی ندادیم چون کابینه او را غیر از خود او می دیدیم و نظر منفی به آنها موجب رأی ندادن به او شد؛ برادرانه می گویم همین را برای برخی رأی ندهنده ها به خود لحاظ کنید! • درباره خود و برخی مؤثرین ستاد، درصدی از رأی دهندگان ابهاماتی دارند. تبلیغات دور اول و پاسخ های ستادی اقناعشان نساخت و الا شاید کار را تمام می کردند. در این مرحله حساس باید آن ابهامات به "شکل جامعه پسندی" حل شود و فقط به اتقان پاسخ ها نزد طرفداران توجه نشود. ✔️ چند پیشنهاد عملی روشن در اینباره: 1⃣ معرفی معاون اول ریاست جمهوری خود: حاشیه ابهام جلیلی، توانایی و کارآمدی اش بخصوص برای تحقق یک برنامه جهشی و استفاده از همه ظرفیت هاست. تحقق این برنامه تحول از دو جا سیراب می شود: الف) "قدرت تحرک بخشی" به بدنه بزرگ دولت و دیوان سالاری سنگین موجود (مدل دولت هاشمی و شهید رئیسی). ب) "قدرت خلق اراده عمومی" در بیرون دولت و در صحن جامعه (مدل دولت دوم خرداد و احمدی نژاد). قدرت رهبری و مدیریتی ایشان در هریک از ایندو، نمره ای دارد که بسا به نظر عده ای حد کفایت نباشد! تعویض مدیران عملا نمی تواند حداکثری باشد و الزاما هم موجب تحرک بدنه نمی شود. نه آن اندازه مدیر با تجربه دور و بر هست و نه دیوانسالاری در واقعیتِ خود، "یک سایه" است که راحت برنامه شما را بخواند. مقاومت و دیالکتیک آن در مقابل برنامه هایی که روتین اش نیست، در دولتهای احمدی نژاد و رئیسی تجربه شده است. ⬅️ معرفی یک مدیر دیوانسالار، کارا و قوی بعنوان معاون اول می تواند تا اندازه ای آن ابهام را در اذهان بزداید. قدرت راهبری اجتماعی نیز با ضمائمی راستین به خود به میزانی قابل ارتقاء است. 2⃣ معرفی کابینه؛ اقلا وزارت خانه های مهم: بطور طبیعی در حامیان و حتی ستاد، افراد گوناگونی وجود دارد. با "یک طیف" مواجه ایم که از قضا برخی از حاشیه های این طیف، "سوژه های تخریب جدی" جلیلی در دور دوم توسط رقیب است. اعم از راست یا دروغ بودن این نسبت ها، چنین اتهاماتی درباره برخی حامیان در جامعه مطرح است: - علم(مدرن) ستیزی مفرط با خوانش های خاص از اقتصاد اسلامی، طب اسلامی، پیشرفت اسلامی، مدرسه اسلامی و... - نگاه های خاص به زنان و حضور اجتماعی آنان و بخصوص نحوه تحقق حجاب اسلامی. - نگاه های متهم به تکفیری در مسائل سیاست داخلی و مواجه با مخالفین خود و... - و... ⬅️ اگر می خواهید اینها همه سوژه تخریب و چالش های غیر واقعی و دست چندم نشود، از الان کابینه خود را معرفی کنید! وزیر خارجه، ارشاد، کشور، آموزش و پرورش ، علوم و حتی معاون زنان و... معلوم می کند رویکرد و برنامه های شما در تجسم عینی کابینه چه شکلی خواهد بود. مخیّرید از هر سر طیف که خواستید، وزیر معرفی کنید. تمام چیزهایی که فردا مثلا در وزارت ارشادتان بین نفی و اثبات است در یک رویکرد قابل جمع است و کسی آنرا نمایندگی می کند؛ او را معلوم کنید. در این ۱۱سال لابد به آدم این برنامه ها هم فکر کرده اید. اینجور هم جامعه و هم آن حامیان تکلیف خود را می دانند. جمعیت رأی دهنده، فریب تخریب جلیلی هراسان را نمی خورد و حامیانِ رادیکال هم فردا علیه تان پلاکارت دست نمی گیرند که به وعده ها عمل نشد! 3⃣ تیم اقتصادی دولت خود را ضمیمه برنامه ها کنید! همه می دانیم برنامه داشتن اگر شرط لازم باشد، شرط کافی نیست. برنامه ها یکبار در یک "دولت سایه" شکل گرفته است برای "مصوبه و قانون" شدن باید مجاری تصمیم گیری از جمله مجلس را بگذراند. پس بسا برنامه هایی که در این سیکل تغییر کند (چنانچه برنامه یارانه ها و سهام عدالت و...). لذا صرفا برنامه های موثر در گشایش اقتصادی نمی تواند، "شرط ضمن عقد انتخاب" باشد؛ بلکه اقلا باید تیم هماهنگ اقتصادی دولت از الان معلوم و بتواند از لوازم این برنامه ها در جهات دیگر "اقتصاد کلان" و بخصوص "اقتصاد سیاسی ایران" دفاع کند. رویکردهای اقتصادی در برنامه های اقتصادی گذشته دولتها، محدود و قابل تمایز از هم می باشد؛ معلوم کردن آن رویکرد در تیم اقتصادی آینده رافع ابهامات بسیاری از نخبگان است. نفع بردن از ابهام این است که مثلا نامزدی در میزگرد اقتصادی یک مشاور را از اقتصاد آزاد و بازار و یکی را با گرایش سوسیال بیاورد! تعارض های تیم اقتصادی، خود مشکل جدی برخی دولتهای گذشته بوده است و عملا باری به این جهت، باری به آن جهت نتیجه داده و مردم را خسته و ناامید کرده است. • بخاطر عادلانه بودن خوب است همین ها از پزشکیان هم خواسته شود! 📝 محسن قنبریان / پس از اعلان نتایج قطعی مرحله اول انتخابات۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
دنبال آموزش طب اسلامی میگردی؟☘📗 ⭐️روزانه بسیاری از افراد دنیا جذب آموزش این طب فوق العاده و کم عوارض میشن! دلت میخواد ... ● انواع بیماری هارو دقیق تشخیص بدی🩺 ● به درآمد بالا برسی با درمانگری حرفه ای💵 ● جایگاه اجتماعیت توی فامیل بره بالا🎗 اینجا مزاج شناسی کاملا دقیق رو یاد میگیری👇 https://eitaa.com/joinchat/390398256Cd970dd4d5d تصور کن طبیب حاذق طب اسلامی بشی☺️☝️
کلا افزایش قدرت پول ملی رو بایگانی کردن گذاشتن کنار! پیش فرض اینه که ریال باید بیش از این له بشه! به لحاظ ظاهری و حتی خانوادگی آزاده اما از لحاظ فکری کاملاً وابسته👌 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
💠 مذهب اقتصادی؛ نگاه فقاهتی در عرصه اندیشه اقتصادی ✅بررسی ویژگی‌های رویکرد اقتصادی شهید صدر در گفت‌وگو با حمیدرضا مقصودی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی 🔻گزیده‌ای از این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 🔸شهید صدر، نگاه استقلالی و کاملاً متفاوت از نگاه‌های مرسوم به اندیشه و شیوه ارائه بحث دارد. ایشان نگاهی فقاهتی در عرصه اندیشه اقتصادی دارد که اساس این اندیشه، المذهب الاقتصادی است. شهید صدر می‌گوید ما دنبال مذهب اقتصادی اسلام هستیم؛ یعنی شیوه‌ای که اسلام برای زندگی اجتماعی ایجاد کرده است. شهید صدر دنبال یک ابداع است. حتی این ابداع هم به روشی صورت می‌گیرد که در مکاتب دیگر نیست؛ یعنی به روش فقاهتی و تفسیری. 🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی تأکید می‌کند، اگر بخواهیم مبتنی بر نگاه جامعه دینی عمل کنیم چیزی به اسم بانک نخواهیم داشت. اما از باب اینکه امروز گرفتار ابتلای زمانه بانکداری شدیم، تغییراتی را در بانک ایجاد می‌کنیم که ضررهای آن مقداری کمتر شود. ایشان عقیده دارند دین اسلام قدرت پردازش چنین نظمی را دارد و این گونه نیست که دین از طراحی یک نظام اقتصادی، سبک زندگی و نهادسازی مبتنی بر خودش عقیم باشد. 🔸اسلام نه مالکیت نامحدود سرمایه‌داری را می‌پذیرد، نه عدم مالکیت نظام سوسیالیستی را. نظام مالکیت در نگاه اسلامی کاملاً اختصاصی است. شهید صدر طرحی از جامعه عادلانه با عنوان «جامعه متوازن» ارائه می‌دهد که مردم در آن اختلاف سطح زندگی دارند. ایشان با اختلاف درآمد بسته به تلاش، مخالفتی ندارد ولی با اختلاف طبقاتی به‌شدت مقابله می‌کند. شهید صدر می‌گوید این اختلاف طبقاتی ناشی از مالکیت نامحدود است. این مالکیت باید حد بخورد! 📄متن کامل: https://b2n.ir/872100 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
⭕️ حد و مرزی که جمهوری اسلامی رها کرده است... ➖ مروری گذرا بر نظریات اقتصادی شهید آیت‌الله محمدباقر صدر ◀️ یکی از اصول مهم اقتصاد اسلامی، اصل دخالت حکومت در زندگی اقتصادی است. مساله‌ای که به اقتصاد اسلامی توان، انعطاف پذیری و قدرت لازم برای جامعیت و فراگیری را می‌دهد. 🔹 از جمله اهداف اصلی دخالت حکومت اسلامی در زندگی اقتصادی، اجرا و تحقق « » است. اسلام هم‌زمان با وضع و ایجاب این اصل، مفهوم مورد نظر خود از توازن را نیز تبیین کرده است. 🔸 توازن اجتماعی در مفهوم اسلامی آن عبارت است از برقراری توازن و تعادل میان افراد جامعه در سطح معیشت، نه در سطح درآمد. توازن در سطح معیشت نیز به این معناست که همه افراد در یک سطح معیشتی زندگی کنند؛ اگرچه در همین سطح مراتب مختلفی وجود دارد که معیشت افراد به موجب آنها متفاوت از یکدیگر خواهد بود، اما این تفاوت تنها در مراتب یک سطح است نه آنکه سطح زندگی آنان به کلی با هم فرق کند؛ 🔹 اما وجود اختلاف در درآمد مسئله‌ای است که اسلام به دلیل اینکه به تفاوت (استعدادها و توانایی‌های) انسانها با یکدیگر باور دارد آن را می‌پذیرد و تائید می‌کند. ولی برای تحقق توازن اجتماعی در سطح معیشت، با حرام ساختن اسراف (زیاده روی در مصرف اموال) و تبذیر (تلف کردن اموال)، میزان مصرف درآمد را از بالا کنترل می‌کند. 🔸 اسراف نمایانگر تعیین کمّی مصرف در زندگی است و اسلام به افراد جامعه اسلامی اجازه نمی‌دهد تأمین نیازها و مصرفشان از حد معمول تجاوز کند. تبذیر نیز نمایانگر تعیین کیفی مصرف است. در این زمینه هم اسلام به هیچ کس اجازه نمی‌دهد اموالش را در هوس‌های غیرقابل قبول و در راه خواهش‌هایی که با عرف عمومی اسلامی متناسب نیست مصرف کند. 🔹 بنابراین در اسلام سطح معیشت افراد (علی‌رغم تفاوت در درآمد) نباید از سطح عمومی جامعه خیلی زیادتر باشد. تعیین سطح عمومی رفاه و حدود خرج کردن و انجام تمهیداتی جهت جلوگیری از اسراف و تبذیر، بر عهده حکومت اسلامی است. 🔸 حکومت اسلامی همچنین باید برای بالا بردن سطح معیشت از پایین، از طریق دعوت جامعه به انفاق و احسان و قرض الحسنه و...، و همینطور استفاده از زکات و سایر اموال عمومی که در اختیار حاکم اسلامی است، افرادی را که در سطح معیشتی پایینی زندگی می‌کنند به سطح معیشتی عمومی جامعه ارتقا دهد. 🔹 بدین‌سان، حکومت اسلامی، سطوح معیشتی جامعه را به یکدیگر نزدیک می‌گرداند تا جایی که سرانجام در سطحی واحد به هم می‌پیوندند که چه بسا درجات گوناگون باشد، اما تفاوت‌های آشکار جامعه سرمایه‌داری در سطح معیشت را در درون خود ندارد. 🔺 برگرفته از مقالات اقتصادی شهید محمد باقر صدر در کتاب بارقه‌ها و کتاب اسلام راهبر زندگی 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️به دکتر جلیلی رای میدهیم به امید گسترش نگاه تمدنی 👌فهرست دغدغه های جریان تمدنی 🎙استاد قاسمی 🌱کانال آثار محمدمهدی قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1563558641C16d10abe80
سلام علیکم پیرو تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب (روحی له الفدا ) بر مطالعه‌ اسناد لانه‌ جاسوسی آمریکا، دانلود رایگان همه این اسناد از لینک‌های زیر امکان پذیر است: ⚫️ | دانلود مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه‌ جاسوسی 📂 | جلد اول: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf 📂 | جلد دوم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/2.pdf 📂 | جلد سوم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/3.pdf 📂 | جلد چهارم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/4.pdf 📂 | جلد پنجم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/5.pdf 📂 | جلد ششم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/6.pdf 📂 | جلد هفتم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/7.pdf 📂 | جلد هشتم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/8.pdf 📂 | جلد نهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/9.pdf 📂 | جلد دهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/10.pdf 📂 | جلد یازدهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/11.pdf برای رسیدن به اقتصاد اسلامی باید زمینه و تمام ساختارها اسلامی باشد. 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
✳️ برتر از كسى كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند 🔹 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: از جنبه فكرى، اسلام كار و توليد را تشويق نموده و آن را داراى ارزش فراوان شمرده و كرامت و جايگاه انسان نزد خدا و حتى خرد او را به‌كار ارتباط داده است. بدين‌سان، بستر مناسب بشرى را براى انگيزش توليد و رشد ثروت فراهم ساخته و معيارهاى اخلاقى و ارزيابى‌هاى معين از كار و بيكارى را كه تا آن روز شناخته شده نبوده، ارائه نموده است. در پرتو همين معيارها و ارزش‌گذارى‌ها، كار تبديل به عبادت مى‌گردد كه انسان با آن پاداش مى‌يابد و كسى كه در راه تأمين نيازهاى زندگى‌اش كار كند، برتر از كسى شناخته مى‌شود كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند. نيز تنبلى يا شأن خود را بالاتر از كار ديدن، مايه نقص در انسانيت و عامل فرومايگى وى شمرده مى‌شود. امام صادق (عليه‌السلام) درباره مردى سؤال کرد. گفتند: «نيازمند است و در خانه به عبادت خدا مشغول است و برادران مسلمانش معاش او را تأمين مى‌كنند». امام فرمود: «كسى كه معاش او را تأمين مى‌كند، عابدتر از خود او است». 🔺اقتصاد ما، ج ۲، ص ۳۳۴ 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا