May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
👈این کانال جهت اطلاع رسانی دوره ها، کارگاه ها، هم اندیشی ها و دیگر فعالیت های حوزه مطالعات عدالت اجتماعی ایجاد شده است.
👈علاقمندان به عدالت پژوهی با عضویت در این کانال در شبکه ارتباطی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرار می گیرند.
✔️در کنار یکدیگر علاوه بر مطلع شدن از فعالیت های مرتبط با حوزه عدالت پژوهی، میتوانیم در پیشبرد فعالیت ها به یکدیگر کمک کنیم.
@edalateejtemaei
📚معرفی مجموعه کتاب های مطالعات عدالت اجتماعی در پژوهان
⚖️ عدالت اجتماعی از مقولههای اساسی و سرنوشتسازی است که همة مکاتب دربارة آن، نظر دادهاند، اما آنچه که در اسلام در اینباره آمده، طرح عمیق و گستردهای است که همه جنبههای زندگی بشر را در بر میگیرد و مسیر عدالت را در راه تکامل انسانی به کار میگیرد و... شما میتونید برای مطالعه مجموعه کتاب های مطالعات عدالت اجتماعی وارد لینک زیر بشید:
🌐pajoohaan.ir/category/184-مطالعات-عدالت-اجتماعی
پژوهان سامانه کتاب آنلاین پژوهشگاه علوم و فرهنگ در دفتر تبلیغات اسلامی می باشد
@edalateejtemaei
1_1485270973.pdf
9.64M
🔻دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در راستای رویکرد مسأله محوری، عدالت اجتماعی را به عنوان یک مسأله مهم انتخاب کرد.باعث افتخارست اگر این فایل که یک گزارش اجمالی از فعالیت های دفتر تبلیغات در باب مسأله عدالت اجتماعی است را ملاحظه فرمایید.
@edalateejtemaei
دوره عدالت جنسیتی برگزار شد
این دوره با پشتیبانی گروه مطالعات عدالت و با اجرای مدرسه علمیه خواهران معصومیه برگزار شد.
در این دوره که با استقبال خوب خواهران برگزار کردید، اساتید در موضوعات مختلف عدالت جنسیتی مطالب خود را ارائه کردند.
خبر ارائه دکتر علاسوند
https://iqna.ir/00H2RH
خبر ارائه دکتر شجریان
https://iqna.ir/00H1uu
خبر ارائه دکتر کریمی
https://iqna.ir/00H273
خبر ارائه دکتر هدایت نیا
https://iqna.ir/00H25L
خبر ارائه دکتر حکمت نیا
https://iqna.ir/00H2IA
خبر ارائه دکتر بستان https://b2n.ir/r36798
@edalateejtemaei
نشست فصل تحول با همکاری دفتر تبلیغات با ارائه استاد واعظی در جامعه الزهرا برگزار شد.
ارائه دکتر واعظی را در این نشست که در باب رابطه عدالت و معنویت بود می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:
https://jz.ac.ir/post/10128
@edalateejtemaei
بسم الله الرحمن الرحیم
این کانال جهت اطلاع رسانی دوره ها، کارگاه ها، هم اندیشی ها و دیگر فعالیت های حوزه مطالعات عدالت اجتماعی ایجاد شده است.
علاقمندان به عدالت پژوهی با عضویت در این کانال در شبکه ارتباطی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرار می گیرند.
در کنار یکدیگر علاوه بر مطلع شدن از فعالیت های مرتبط با حوزه عدالت پژوهی، میتوانیم در پیشبرد فعالیت ها به یکدیگر کمک کنیم.
@edalateejtemaei
اولین پیش نشست همایش الهیات خدمت برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی در این نشست از رابطه عدالت و خدمت گفت. صوت نشست را از لینک زیر دریافت کنید؛ https://b2n.ir/e66032 @edalateejtemaei
دوره عدالت اجتماعی در آبان 1400 توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شد.
فایل های صوتی دوره؛
دکتر واعظی با عنوان پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی؛ https://b2n.ir/s26970
دکتر شجریان با عنوان چیستی عدالت جنسیتی؛ https://b2n.ir/e18792
دکتر علی اکبریان با عنوان قاعده عدالت در فقه شیعه؛ https://b2n.ir/m75610
دکتر سرآبادنی با عنوان شاخص های ترکیبی عدالت؛ https://b2n.ir/w34367
دکتر تراب زاده باعنوان گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی؛ https://b2n.ir/f00572
دکتر اولیایی با عنوان پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی؛ https://b2n.ir/a12329
دکتر سیدباقری با عنوان رابطه حق و عدالت؛ https://b2n.ir/u28155
حجت الاسلام قنبریان باعنوان عناصر پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر؛ https://b2n.ir/y84553
دکتر پیغامی با عنوان عدالت در اندیشه امام موسی صدر؛ https://b2n.ir/g05379
دکتر فیروزی با عنوان حق بر توسعه و عدالت؛ https://b2n.ir/t16018
دکتر یزدانی مقدم با عنوان عدالت و دولت از منظر علامه طباطبایی؛ https://b2n.ir/t65708
@edalateejtemaei
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن خوشامدگویی به اعضای جدید، این کانال جهت اطلاع رسانی دوره ها، کارگاه ها، هم اندیشی ها و دیگر فعالیت های حوزه مطالعات عدالت اجتماعی ایجاد شده است.
علاقمندان به عدالت پژوهی با عضویت در این کانال در شبکه ارتباطی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرار می گیرند.
در کنار یکدیگر علاوه بر مطلع شدن از فعالیت های مرتبط با حوزه عدالت پژوهی، میتوانیم در پیشبرد فعالیت ها به یکدیگر کمک کنیم.
@edalateejtemaei
📒شهید مطهری عدالت را مقدم بر آزادی و امنیت میدانست
✅حجت الاسلام لکزایی در همایش «حکمت مطهر» دانشگاه صدا و سیما گفت: استاد مطهری معتقد بود که عدالت در جایگاه بالاتری قرار دارد و پیشزمینه اساسی برای تحقق آزادی، امنیت و تربیت، مفهوم عدالت به شمار میرود.
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Rarpw
📒گزارش مکتوب را مطالعه کنید
🌐http://dte.bz/CNYIM
@edalateejtemaei
کرسی ترویجی معیارهای برابری و نابرابری در نظریه های عدالت و عدالت جنسیتی https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
@edalateejtemaei
#معرفی_کتاب
📙کتاب قابلیت و عدالت اجتماعی:
✏️مؤلف این کتاب گزارشی از دیدگاه آمارتیا سن و مارتا نوسبام را ارائه می کند.
👈دیدگاه قابلیت از جمله دیدگاه هایی است که در زمان حاضر طرح شده و از دیدگاه های منتقد فایده گرایی محسوب می گردد.
👈 اساساً آمارتیا سن در نظریه قابلیت بر برابری در قابلیت به جای برابری در سایر خیرات تأکید می کند. از دیدگاه آمارتیا سن زمانی می توان گفت عدالت در جامعه پدید آمده است که افراد قابلیت و امکان انواع انتخاب (choice) را داشته باشند واگر چنین امکانی نداشته باشند و مجبور یه انتخاب های محدودی باشند در این صورت عدالتی وجود نخواهد داشت.
👈سن از منتقدان فایده گرایی و گاه لیبرالیسم و از منتقدان دیدگاه عدالت جان راولز است. نقد او بر فایده گرایی گاه با تکیه بر تعارض میان مفاهیمی مانند برابری و آزادی با اصل فایده گرایی است و گاه از طریق نشان دادن تناقضاتی در درون نظام فایده گرایی.
👈از دیدگاه سن بدون وجود قابلیت نمی توان سخن از عدالت گفت. بر اساس مفهوم قابلیت سن به تقریر متفاوتی از مفاهیم بنیادین مانند دموکراسی، آزادی، رفاه، برابری و دیگر مفاهیم شکل گرفته در دنیای مدرن می پردازد و بار مفهومی جدیدی برای آنها تبیین می کند.
👈نوسبام نیز مدافع دیدگاه قابلیت است و بنیان عدالت را بر پایه وجود قابلیت و امکان انتخاب برای همه انسان ها می داند. نکته مهم در دیدگاه سن و نوسبام در باقی ماندن ساختار فکری این دو متفکر در سنت لیبرالیسم و فردگرایی است.
#آمارتیا_سن
#مارتا_نوسبام
#equality
#equity
#justice
#capability
@edalateejtemaei
👈گزارش اکسفام از وضعیت نابرابری در سطح جهان
♦️در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم ثروت 26 ملیاردر بزرگ جهان با ثروت 3.8 ملیارد نفر که نیمی از جمعیت زمین را تشکیل می دهند برابری می کند.
♦️هر روز ثروتمندان ثروتمندتر می شوند و فقرا فقیرتر.
♦️بین سال های 2017 تا 2018 هر دو روز یک ملیاردر جدید ایجاد شده است.
♦️ثروتمند ترین مرد جهان(مالک آمازون در سال 2018) 112 ملیارد دلار ثروت دارد و تنها 1 درصد ثروت وی معادل کلّ بودجه بهداشتی کشور اتیوپی با 105 ملیون نفر جمعیت است.
♦️ثروت به طور فزاینده و ناعادلانه د رمیان افراد معدود و ممتازی متمرکز می شود و ملیون ها نفر به سختی روزگار می گذرانند.
♦️بسیاری از زنان در شرایط بد بهداشتی و به ویژه شرایط زایمان ناسالم جان خود را از دست می دهند و کودکان بسیاری به دلیل شرایط بد اقتصادی از تحصیل محروم می شوند.
♦️نابرابری بازتولید می شود و فقیران به آن دلیل که در فقر به دنیا آمده اند محکوم به فقر بیشتر و تجربه زندگی سختی هستند.
♦️ثروت کافی در جهان وجود دارد و فرصت رفاه برای همه فراهم است اما این مهم از راه بازتوزیع ثروت ها از طریق فرآیند عادلانه مالیات فراهم می شود که دولت ها مهم ترین نقش را در این زمینه دارند.
♦️حدود 10 هزار نفر در روز به دلیل نبود شبکه بهداشتی کارآمد و عدم وجود مراقبت های بهداشتی جان خود را از دست می دهند.
♦️در مجموع 262 ملیون کودک از امکان تحصیل محروم اند صرفا به دلیل شرایط بد اقتصادی والدین.
♦️پرداخت مالیات نابرابرانه است و ثروتمندان مالیات کمتری را نسبت به کل جمعیت پرداخت می کنند.
♦️رشد سریع چین و سیاست های ضد نابرابری در این کشور عاملی برای توزیع برابر ثروت و کاهش فقر بوده است.
لینگ گزارش خبر از روزنامه گاردین:
https://b2n.ir/e90802
#نابرابری
#فقر
#تبعیض
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت
استاد حجت الاسلام احمد واعظی
جلسه اول
تاریخ برگزاری؛ دوم آبان 1395
لینک صوتی: https://b2n.ir/b05859
@edalateejtemaei
سخنرانی در جمع اساتید دانشگاه های تبریز
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی
موضوع: عدالت و عقلانیت
زمان: چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه 1400
لینک صوتی: https://b2n.ir/q12064
@edalateejtemaei
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن خوشامدگویی به اعضای جدید، این کانال جهت اطلاع رسانی دوره ها، کارگاه ها، هم اندیشی ها و دیگر فعالیت های حوزه مطالعات عدالت اجتماعی ایجاد شده است.
علاقمندان به عدالت پژوهی با عضویت در این کانال در شبکه ارتباطی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرار می گیرند.
در کنار یکدیگر علاوه بر مطلع شدن از فعالیت های مرتبط با حوزه عدالت پژوهی، میتوانیم در پیشبرد فعالیت ها به یکدیگر کمک کنیم.
@edalateejtemaei
#یادداشت_تحلیلی
✍️حجت الاسلام مهدی کریمی (عضو شورای علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی)
✔️چرا تقاطع عدالت و نگرش تمدنی مهم است؟ (قسمت اول)
🔸غالباً تمدن پژوهان نگرشی زمان مند به تاریخ دارند اما این زمان در نگرش تمدنی بازه ای حداقل هزارساله را شامل می شود. به تعبیر تمدن پژوهان، کمترین میزان ظهور و افول یک تمدن هزار سال است. از سوی دیگر جامعه ای که بستر تحقق تمدن است ویژگی هایی دارد که بر امتداد یا انحطاط تمدنی تأثیر می گذارد. عدالت در این میان نقش مهمی ایفاء می کند چنانکه در حدیث آمده است: الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم(حکومت با کفر باقی می ماند و با ظلم باقی نمی ماند). اگر حکومت را یکی از اصلی ترین اجزاء ساختمان تمدنی بدانیم، نقش عدالت را در بقاء تمدن و امتداد آن به خوبی درک می کنیم. نگاه تمدنی به عدالت و نگاه عدالت محورانه به تمدن، نگرش دقیق تری در حوزه مباحث انضمامی عدالت به یک عدالت پژوه می بخشد. ذیلاً برخی از محورهای مشترک میان دو حوزه عدالت و تمدن را برشمرده ام و البته واکاوی هر قسمت نیازمند مباحث دقیق و تخصصی است که در یادداشت های بعدی به تناسب اشاراتی خواهم کرد:
👈نظم عادلانه: یکی از الگوهای معروف عدالت که در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده است، وضع کلّ شئ فی موضعه است. این تعبیر نتیجه بخش الگوهای منظم در فرد و نهادها در جامعه عادلانه است. در این نگرش عدالت به مثابه نظم دیده می شود. در میان عدالت پژوهان نیز فردریش هایک عدالت را بر اساس نظم به تصویر کشیده است و نظریه عدالت خود را بر مبنای مفاهیمی مثل نظم، قواعد، قانون و البته آزادی(از جهت التزام به سنت لیبرال) بنا کرده است.
👈حکمرانی: یکی از پرسش های مبنایی در حوزه عدالت و برابری پرسش عدالت یا برابری از طرف چه کسی است؟ به تعبیر دیگر اگر عدالت یک مطلوب اجتماعی است چه کسی مسئول تحقق آن در سطح کلان اجتماعی است؟ یکی از پاسخ ها به این پرسش، نهاد حکمرانی است. هر چند این پرسش در حوزه عدالت پاسخ های دیگری نیز دارد که کلیه نهادها و حتی افراد را شامل می شود. اما آنچه در نگرش تمدنی دخیل است نقش بی بدیل حکمرانی در تحقق و استمرار تمدن است. بنابراین نهاد حکمرانی یکی دیگر از زوایای مشترک دو حوزه عدالت و تمدن است. در نگرش دینی نیز معارف اسلامی مشهون از دستور العمل ها و قواعد متعدد برای تحقق عدالت است به گونه ای که بسیاری از مباحث فقهی به نوعی تبیین بخش های متعدد نظریه عدالت الهی و اسلامی است.
👈 خیرات: برخی تمدن پژوهان تصریح کرده اند که تمدن چیزی نیست جز تراکم خیرات. اگر تمدن تراکم خیرات و عدالت توزیع عادلانه خیرات بنابراین خیرات گوناگون مانند پول، قدرت ، فرهنگ، آموزش و... هم موضوع عدالت و هم تمدن است.
👈روابط میان فردی: هر تمدنی بر شبکه ای ارتباطی از ارتباط فرد با فرد، فرد با نهاد و نهاد با نهاد استوار است. در این میان مفهوم اخوت و برادری که رفتار میان فردی را در شبکه تمدن اسلامی نشان می دهد، خود یک الگوی اخلاقی برای تحقق عدالت در جامعه است. اخوت سبب می گردد، دو فرد در نسبتی الهی با یکدیگر فرار بگیرند و از ظلم به یکدیگر بپرهیزند. علاوه بر آن به تعبیر روایت هر برادر، برادر خود را در سختی وآسانی یاری دهد و همه اینها اسباب عدالت و تحقق برابری را از حیث اخلاقی فراهم می سازد. تأثیر الگوی برادری بر تحقق عدالت و نحوه تأثیر برادری بر تداوم تمدنی خود محلّ بحث و دقت است که در یادداشت دیگری به تفصیل بدان خواهم پرداخت. ادامه دارد.....
#عدالت
#تمدن
#justice
#civilization
#equality
#order
@edalateejtemaei
فهرست کشورهای منتخب براساس میزان نابرابری اقتصادی/ایرانیان شرایط بدتری دارند یا مردم آفریقا؟!
🔹«ضریب جینی»، به عنوان یکی از معیارهای نابرابری در توزیع درآمد، در #اقتصاد_ایران در حال افزایش است. ضریب جینی شاخصی میان صفر و یک است و هر چه این عدد به یک نزدیک تر باشد از میزان نابرابری شدیدتری حکایت می کند.
🔹برخی بررسیها نشان میدهند که بالاترین میزان این ضریب در #اقتصاد ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی تجربه شده است.
🔹حالا اما پس از تجربه کاهش قابل توجه «ضریب جینی» در دهه ۱۳۸۰و پس اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نشانهها از اوجگیریِ دوباره این شاخص حکایت دارند.
🔹در دستکم یک دهه اخیر، «آفریقایجنوبی» بالاترین میزان «ضریب جینی» (حدود ۰٫۶۳ واحد) را داشته و به این ترتیب، نابرابرترین اقتصاد جهان بوده است.
🔹پس از این کشور، کشورهایی همچون «نامیبیا»، «سورینام»، «زامبیا» و «جمهوری آفریقای مرکزی» قرار دارند.
🔹براساس آخرین گزارش مرکز آمار #ضریب_جینی کشور در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به ترتیب ۰٫۳۹ و ۰٫۴ واحد اعلام شده که نشان میدهد شکاف میان #فقیر و غنی دوباره در حال افزایش است. افزایش شکاف طبقاتی و تفاوت سطح درآمد و ثروت میان فقیر و غنی میزان فقدان عدالت اجتماعی را نشان می دهد.
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه دوم
استاد حجت الاسلام احمد واعظی
تاریخ برگزاری؛ نهم آبان 1395
لینک صوتی: https://b2n.ir/m14620
@edalateejtemaei
#معرفی_کتاب◀️ گزارش مختصری از تبارشناسی عدالت در دوره آثار افلاطون. قسمت نخست
👈آنچه در دوره آثار افلاطون آمده است، گفت و گوهایی است که میان سقراط استاد افلاطون و برخی شاگردانش جریان دارد. در مواضع مختلفی از کتاب به بحث عدالت پرداخته شده که برخی از آن موارد را در این گزارش ذکر می کنیم:
👈در جلد دوم، کتاب جمهوری سقراط معنای عدالت را اینگونه شرح می دهد که هر کس در جامعه به یک کار مشغول باشد و به کار دیگران دخالت نکند.
👈از دیدگاه سقراط، سه فضیلت شجاعت، دانایی و خوشتن داری مبتنی بر عدالت است و با تحقق عدالت است که این سه فضیلت نیز پا برجا می ماند.
از نگاه سقراط هر کدام از طبقات اجتماعی لازم است در حوزه فعالیت خود باقی بماند و وارد شدن اصحاب ثروت در دیگر مشاغل مانند نظامی گری به وسیله بهره مندی از ثروت و قدرتی که در اختیار دارند سبب بی نظمی و آشفتگی می شود و این بزرگترین ظلم در قبال جامعه است. بنابراین طبقات مختلف لازم است تنها به انجام وظیفه خود اکتفاء کنند و این مقتضای عدالت است.
👈سقراط در ادامه بحث با تشبیه نظام جامعه به آدمی و اینکه انسان نیز چون جامعه دارای اعضا و قوای گوناگون است و لازم است هر کدام از اعضاء کار مخصوص خود را انجام دهند، ارتباط میان عدالت اجتماعی و عدالت فردی را اثبات می کند. مرد عادل کسی است که اجازه ندهد اجزای روحش در کار یکدیگر مداخله کنند. بر خود مسلط باشد و در درون خود نظمی زیبا ایجاد کند و مراقب باشد که در نظم روحش خللی ایجاد نشود. همین ایده در خصوص جامعه نیز جریان دارد. ادامه دارد...
#عدالت
#افلاطون
#سقراط
#متون_کلاسیک_عدالت
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه سوم
استاد حجت الاسلام احمد واعظی
تاریخ برگزاری؛ شانزده آبان 1395
لینک صوتی: https://b2n.ir/x85422
@edalateejtemaei
#معرفی_مقاله
عنوان؛
بررسی رویکردهای رایج در مفهوم عدالت جنسیتی
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان؛ عضو گروه مطالعات عدالت اجتماعی
نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده دوره 7، بهار و تابستان
شهریور 1399
صفحه 31-52
لینک دانلود:https://b2n.ir/j12748
@edalateejtemaei