#برنامه_تلویزیونی (قسمت سوم و آخر)
موضوع: #عدالت_اجتماعی
نام برنامه: گام دوم
کارشناس: احمد اولیایی
پخش: شبکه قم (نور)، سه شنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
لینک تماشا؛
https://telewebion.com/episode/0x526c19b
@edalateejtemaei
# یادداشت
ادراک عدالت؛ پاشنه آشیل جوامع
✍ احمد اولیایی
🔸ممکن است در جامعه ای عدالت باشد اما مردم ادراک بی عدالتی کنند یعنی معتقد باشند عدالت نیست. یا برعکس، در جامعه ای عدالت نباشد اما مردم تصور کنند عدالت هست. این، تفاوت عدالت با ادراک عدالت است.
⏪در نگاه اسلامی نیز میتوان اهمیت ادراک یعنی دریافت و ذهنیت مخاطب و مردم را از عدالت دریافت. این اهمیت را در عدالت قضایی جایی که رفتار قاضی باید عادلانه باشد، بیشتر میبینیم.
شیخ طوسی در کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، ذیل دلالت روایتی از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، اشاره میکند که قاضی حتی حق ندارد با یکی از طرف دعوی بلندتر صحبت کند. واضح است که بلند شدن صدای قاضی به حکم عادلانه وی لطمهای نمیزند، بلکه احساس بیعدالتی را در فردی که با صدای بلند با او صحبت شده است ایجاد میکند. شاید شارع برای جلوگیری از این احساس و ادراک، به قاضی چنین حقی را نمیدهد.
🔹در توصیه حضرت علی (علیهالسلام) به شریح قاضی میخوانیم: «واسِ بَینَ الْمُسلِمِینَ بِوَجهِكَ ومَنطِقِكَ ومَجلِسِكَ حَتّی لا یطمَعَ قَرِیبُكَ فی حَیفِكَ ولا ییأسَ عَدُوُّكَ فی عَدلِكَ؛ «میان مسلمانان در نگاه كردن و سخن گفتن و نشستنت برابری را رعایت كن تا نزدیكانت به جانبداری [و ستم] تو امید نبندند و دشمنانت از دادگری تو نومید نشوند».
پرسش این است که مگر نگاه کردن، سخن گفتن یا نوع نشستن در عدالت واقعی تأثیر دارد؟ قاضی میتواند با شاکی بخندد و در سمت او بنشیند، اما عادلانه در دعوا حکم کند. آن چیزی که احتمالاً میتوان برداشت کرد اهمیت ادراک عدالت است. رفتار قاضی میتواند شاکی یا مشتکیعنه را به وجود عدالت واقعی بدبین کند یا دستکم اتصاف قاضی به صفت عادل را نزد وی مخدوش سازد.
🔷اگر به ادراک عدالت توجه نشود ممکن است جوامع با خطر جدی روبرو شوند.
یادمان نرود تلاش های ما برای بسط عدالت ممکن است به ادراک عدالت اساسا ربطی نداشته باشد. باید برای اصلاح ادراک پرونده ای جدا باز کرد.
#عدالت_اجتماعی
#اغتشاشات
#جامعه
#فرهنگ
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تعارض_منافع
#عدالت_سلامت
⏪ تعارض منافع در شبکه بهداشت و درمان یکی از چالش های عدالت در حوزه سلامت است.
⏪ اینکه قانونگذاران و مجریان خود صاحب شرکت های داروسازی و داروخانه ها هستند از موارد تعارض منافع و مجرای سوء استفاده در شبکه درمانی است.
⏪ تعامل پزشکان و مراکز تشخیصی مثل سونوگرافی، تصویربرداری و... نیز یا تاسیس چنین مراکزی توسط پزشکان منجر به ناعدالتیهای گسترده و سوء استفاده از شرایط بیماران می گردد.
@edalateejtemaei
#معلولان
#عدالت_اجتماعی
◀️ ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. ضمن تبریک این روز به جامعه معلولان کشور لازم است به بسترسازی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در خصوص افراد دارای معلولیت توجه شود.
◀️ رالز با توجه به اصل بیشینه کمینه یا همان توجه بیشتر به افراد ضعیف تر از لزوم توجه نابرابر تحت عنوان تبعیض مثبت نسبت به افراد دارای معلولیت سخت می گوید.
◀️ این توجه اعم از توجه به امکانات رفاهی در سطح جامعه(مناسب سازی فضاها) برای معلولان و فراهم کردن زمینه های شغلی و مالی بیشتر نسبت به آنان است.
◀️ فراموش نکنیم که افراد دارای معلولیت نباید بخاطر محرومیت از بخشی از توانایی ها از دیگر مواهب اجتماعی هم بی بهره باشند.
◀️ طبق آمار حدود ده درصد از جمعیت ایران دارای انواعی از معلولیت می باشند که جمعیتی حدود ده ملیون را تشکیل می دهند. این آمار نشان دهنده جایگاه مهم جمعیتی افراد دارای معلولیت و لزوم برنامه ریزی مستمر و اساسی برای آنان است.
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه هشتم
استاد احمد واعظی
لینک صوتی: https://b2n.ir/r27464
@edalateejtemaei
Kheimeh 148 Lakzaee.pdf
1.91M
⤴️ توجه به عدل و عدالت/ نگاهی به مسئولیت های شیعه در اندیشه #امام_موسی_صدر
در گفت و گو با دکتر #شریف_لک_زایی
مدیر گروه فلسفه سیاسی و
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ماهنامه خیمه/ آبان 1401/ شماره 148
@edalateejtemaei
#عدالت_سرزمینی
⭕ خاندوزی: عملکرد بانکهای خصوصی قابل قبول نیست.
⏪ سازمان امور مالیاتی میزان بازگشت از ارزش افزوده هر ماه را بررسی میکند و عملکردها در ۶ ماهه ۱۴۰۱ باید متوازنتر باشد و سهم بیشتری به استانها بازگردد.
⏪ برخی از گرههای مهم اقتصادی باز شده، اما متاسفانه توازن منطقهای و عدالت سرزمین اجرا نشده است، به طوری که در مناطق مختلف سهمبری مردم از تولید، درآمد ملی، گردش مالی و مالیاتی در طول ۱۰ سال گذشته ضعیف و ضعیفتر شده که با دستور رئیس جمهور از اواخر سال گذشته در حال جبران بخشی از این عقب افتادگی هستیم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
⏪ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با کل سال گذشته بخشی از عوارض و آلایندگی که به شهرستانها بازگشت داده ایم حدود ۷۸ درصد افزایش یافته، البته راه زیادی در پیش داریم و اگر این سهمها به شهرستانها برگردد. شهرستانها میتوانند بخشی از مشکلات خود را رفع و رجوع کنند.
✅منبع: اخبار اقتصادی
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انصاف
#مفهوم_عدالت
◀️ این کلیپ به بررسی مفهوم انصاف به مثابه یکی از مهمترین مفاهیم حوزه عدالت می پردازد.
◀️ در میان نظریه پردازان، #رالز نظریه عدالت خود را مبتنی بر مفهوم انصاف تقریر می کند. دیگران نیز از این مفهوم در بخشهایی از دیدگاه خود بهره بردهاند.
◀️ شناخت و درک جامع این مفهوم میتواند فهم نظریههای عدالت را آسانتر کند.
@edalateejtemaei
#وبینار
🔺 معاونت علمی و راهبردی ستاد مدارس مسجدمحور برگزار می کند:
🔴 سلسله نشست های تخصصی تعلیم و تربیت
« نشست ششم »
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
🔺عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔴موضوع جلسه: چالش عدالت آموزشی در ایران امروز
🕒 یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷
✔️ لینک حضور در نشست :
🌐 https://event.alocom.co/class/devtest/6b09d948
🔵 @setad_org
🔵 @ahmad_olyaei
🔵 @edalateejtemaei
#معرفی کتاب
🔵عنوان کتاب : مبارزه با نابرابری
کتاب «مبارزه با نابرابری» نگارش بلانچارد و دنی رودریک با ترجمه رضا بخشی آنی و مجید امیدی، در 388 صفحه با قیمت 160 هزار تومان توسط نشر روزنه در آبان 1401 منتشر شده است.
🔵کتاب «مبارزه با نابرابری» را میتوان به علاقمندان اقتصاد، سیاست اجتماعی، سیاست عمومی و مقابله با نابرابری و توسعه عدالت توصیه کرد. کتابی که حاوی بینشهای عمیقی برای هر کسی است که تمایل دارد سیاستهایی برای بهبود وضع بشر در دنیای نابرابر امروز صورتبندی کند یا از چنین سیاستهایی حمایت نماید. این کتاب اقتصاددانان، فیلسوفان و جامعهشناسان را فرا خوانده است تا هم تحلیلی عمیقتر از چرائی و پیامدهای نابرابری به دست بدهد و هم سیاستهای روشنی ارائه کند برای مقابله با نابرابری که تمدن بشر را تهدید میکند.
منبع: رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد
@edalateejtemaei
#نشست
«ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی»
حضوری: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن شهید سلیمانی
لینک ورود مجازی؛
http://Dte.bz/danaee
#هفته_پژوهش
@edalateejtemaei
ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی.mp3
33.44M
#صوت_نشست
📒ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی
🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جواد فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم
◾️دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/yEy2K
📒دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
◾️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: سه شنبه 1401/9/29
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عدالت_رهبری
✅ آنچه در بعد تاریخی عدالت مهم است. الگوگیری از #سیره_عدالت بزرگان است. از جمله #سیره_عدالت_علوی از شاخص ها و امتیازات بسیاری برخوردار است.
✅ مقام معظم رهبری، به تبیین نگرش #عدالت_خواهانه امیرامؤمنین علیه السلام در تعامل با همه #شهروندان جامه اسلامی و برخورد مساوی و برابر با همگان می پردازد.
@edalateejtemaei
◼️از سلسه پیشنشستهای همایش علمی اخلاق امدادگری
📒 پیشنشست اول: عدالت در توزیع امکانات و خدمات امدادی
👤ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر سیدمحمدحسینی سورکی
◾️ استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم
2️⃣ دکتر محمدجواد فلاح
◾️ دانشیار گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
📅زمان: سهشنبه 6 دی 1401
⏰ از ساعت 15 تا 17
⏹لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
@edalateejtemaei
📌برترین کشورها از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲
🔹سه کشور برتر از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲ به ترتیب دانمارک، نروژ و سوئیس معرفی شد.
🔹برای سنجش رفاه کشورها باید فراتر از شاخصهای اقتصادی را بررسی کنیم. یکی از شاخصهایی که پروکسی خوبی از رفاه هست، شاخص توسعه انسانی است.
🔹این شاخص علاوه بر درآمد به ازای هر نفر، سطح تحصیلات و امید به زندگی را طی فرمولی در نظر میگیرد و عددی را بعد از محاسبات نشون میدهد، که حاکی از رفاه کشورها میتواند باشد.
◀️آمار مربوط به شاخص توسعه انسانی و ضریب جینی که توسط سازمان ملل در سال 2022 تهیه شده، به پیوست تقدیم میشود.
⬅️ضریب جینی ارقامی بین 0 تا 1 ( 0 تا 100 درصد) را در برمیگیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.
🔘به عنوان مثال، در گزارش سازمان ملل، متوسط ضریب جینی ایران بین سالهای 2010 تا 2021 ، 40.9 درصد و ضریب جینی آمریکا، 41.5 درصد اعلام شده است که بیشتر از ایران است.
🔵برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند مثل ترکیه با ضریب جینی 41.9، برزیل با ضریب جینی 48.9، مالزی با ضریب جینی 41.1 و مکزیک با ضریب جینی 45.4.
آفریقای جنوبی با ضریب جینی 63 بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشورهای جهان طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است. اسلواکی با ضریب جینی 23.2 به عنوان کشوری شناخته شده است که کمترین شکاف درآمدی را طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است.
🌐منبع؛ وب سایت رسمی سازمان ملل متحد
نکته: این فقط یک آمار است.
#عدالت_اجتماعی
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه نهم
استاد احمد واعظی
لینک صوتی: https://b2n.ir/g27799
@edalateejtemaei
✍️دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نقد نظریه قاعده عدالت در فقه
🎙ارائه دهنده:حجة الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی
📒شورای داوران :
◾️آیت الله محمد محمدی قائینی
🔹حجة الاسلام والمسلمین دکتر کاظم قاضی زاده
◾️حجة الاسلام والمسلمین دکتر سیدرضا مؤدب
📒دبیر علمی : حجة الاسلام والمسلمین محمد علی خادمی کوشا
✍️ناظر جلسه: جناب آقای دکتر محسن موسی وند
📅زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🗒مکان: قم پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طبقه سوم، تالار کوثر
▶️مجری:پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خلق_پول
#عدالت_اقتصادی
⏪ بانک ها و به ویژه بانک های خصوصی نقشی بی بدیل در خلق پول و افزایش نقدینگی و به تبع آن بی ارزش شدن پول ملی دارند.
⏪ خلق پول به خودی خود یک سوژه عدالتی نیست اما زمانی که تبعات خلق پول را در سطح اقتصاد کلان در نظر می گیریم به تاثیر عمیق خلق پول بر افزایش شکاف طبقاتی، افزایش #فقر و دیگر معضلات اجتماعی، پی خواهیم برد.
⏪ در این کلیپ بصورت مستند نقش بانک های خصوصی در خلق پول بررسی می گردد.
@edalateejtemaei
#کرسی_علمی_ترویجی
💎 "کرسی علمی ترويجی جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی"
🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی شجریان(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
ناقدان:
🎤 آقای دکتر علی مشهدی(عضو هیأت علمی دانشگاه قم)
🎤آقای دکتر علی شیرخانی(استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم)
🎤 دبیرعلمی: حجت الاسلام حسین قاسمی فرد
🗓 زمان: ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۳۰
🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه
🔗 لینک ورود به جلسه:
https://yun.ir/qw9yka
📌 قابل توجه پژوهشگران گرامی و اساتید بزرگوار، کرسی علمی ترویجی «جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی» به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد.
#عدالت_اجتماعی
#رضایت_عمومی
#حکمرانی
@edalateejtemaei
فراسوی چپ و راست گیدنز (1).pdf
6.82M
📘 کتاب فراسوی چپ و راست
🖌️اثر آنتونی گیدنز
⏪ آنتونی گیدنز؛ جامعه شناس معاصر و نظریه پرداز عصر جدید در این کتاب به تبیین چگونگی تحول عصر مدرنیته و تغییر جریان های رسمی و سنتی اجتماعی می پردازد.
⏪ به نظر گیدنز امروزه همه مردمان در گسترش عدالت اجتماعی به مثابه یک رسالت مشترک مسئولند و جریان های اجتماعی مانند گذشته تنها بازیگران تحولات عصر کنونی نیستند.
⏪ این کتاب به موضوع جهانی شدن، سنت، سوسیالیسم, محافظهکاری و لیبرالیسم نو، سیاست رادیکال و مانند آن می پردازد و در ضمن مباحث موضوع عدالت اجتماعی را نیز بررسی می کند.
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بانک_خصوصی
#عدالت_اقتصادی
⏪ تاثیر بانکهای خصوصی در خلق پول و نقش بی بدیلی که آنها در ایجاد بازارهای مالی دارند اجازه استفاده گسترده آنها را از رانت پولی می دهد و این به معنای بی عدالتی و شکاف نابرابرانه در عرصه توزیع است.
⏪ گسترش روزافزون بانک های خصوصی در کشورمان در سال های اخیر آثار ناعادلانه ای در سطح کلان دارد که لازم است با بررسی بیشتر راهکارهای علمی و عملی برای این موضوع ارائه گردد.
@edalateejtemaei
#مصاحبه
در گفتگوی صدای حوزه با مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح شد؛
🔺کارنامه دفتر تبلیغات در مسأله عدالت اجتماعی
🔺اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه (اشراق)
مطالعه متن کامل مصاحبه؛
🌐https://v-o-h.ir/?p=43785
@edalateejtemaei
🌐 نوشداروی بیماری #فقر و #قحطی
🖌دکتر موسی غنینژاد(اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت)
⏪ بررسی تاریخ اقتصادی جوامع به روشنی نشان میدهد که آنچه انسان را از فقر نجات داده آزادی اقتصادی یا آزادی فعالیتهای اقتصادی در حوزه تجاری و تولیدی بوده است. این آزادی موجد نظمهایی در جامعه میشود که به مجموعه آنها نظام بازار آزاد یا نظام بازار رقابتی میگویند.
⏪ فقر در طول تاریخ وضعیت «طبیعی» اکثریت قریب به اتفاق افراد تشکیلدهنده جوامع بشری بوده و تنها با شکلگیری دنیای مدرن از سده هجدهم میلادی به بعد، عمدتا در اروپای غربی، است که وضع بهطور محسوسی تغییر میکند.
⏪ عامل اصلی این تغییر فراگیر شدن تدریجی نظام #بازار_آزاد و نظام سیاسی متناسب با آن است. در سایه این انقلاب است که بهرهوری تولیدات کشاورزی و صنعتی بهشدت بالا میرود و جوامع ثروتمند بهوجود میآیند؛ جوامعی که در آنها فقر عمومی رفته رفته رو به کاهش میگذارد و سطح #رفاه_عمومی افزایش مییابد.
⏪ #آدام_اسمیت، بنیانگذار علم اقتصاد، نخستین توضیح درباره نقش آزادی در افزایش «#ثروت_ملل» را در کتاب خود با همین عنوان ارائه میدهد. اما از همان آغاز #سوسیالیستها و برخی مخالفان محافظهکار دنیای مدرن با این دستاوردهای علمی و کلا نظام بازار آزاد به مخالفت برمیخیزند.
⏪ پروژه #سوسیالیسم بیرون آوردن همه از فقر و برقراری «عدالت اجتماعی» بود و بر این تصور نادرست بنا شد که نظام بازار آزاد تنها به نفع سرمایهداران و وابستگان آنها است.
⏪ قحطیهای بزرگ سده بیستم میلادی عمدتا در اثر تعطیلی آزادیهای اقتصادی به علت جنگ، استعمار یا تلاش برای برقراری آرمان سوسیالیستی در روسیه، چین و برخی کشورهای آفریقایی رخ داده است.
⏪ هندوستان پس از دست یافتن به استقلال (بعد از جنگ جهانی دوم) که تبدیل به کشوری دموکراتیک و دارای آزادیهای سیاسی و اقتصادی شد هیچگاه در تله قحطی نیفتاد، اما در همان دوران چین کمونیست با سرکوب آزادیها بهمنظور پیاده کردن سوسیالیسم، کشور را دچار قحطیای کرد که در نتیجه آن میلیونها نفر از گرسنگی تلف شدند. در واقع بنیاد علم اقتصاد بر اساس این کشف بزرگ نهاده شده که #آزادی نوشداروی بیماری فقر است.
✅ انتشار یادداشت جهت تبیین و تشریح حوزه های مختلف عدالت است و به معنای تایید همه یا قسمتی از آن نیست. بدیهی است اظهار نظر دقیق تر نیازمند گفتگوهای تخصصی تر است.
@edalateejtemaei
ارائه در جلسه نقد و نظر سند تحول دولت.mp3
13.87M
#صوت
⬅️ جلسه نقد و بررسی سند تحول دولت با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم رابط محترم حوزه و دولت
🗓 دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱
🎤 ارائه دهنده: احمد اولیایی
🔸سند تحول دولت مردمی توسط دولت آقای رییسی و دوستانشان نگاشته شد. مقرر شد این سند از زوایای مختلف توسط حوزویان به مباحثه و نقد و بررسی گذاشته شود. این کار توسط تیم های مختلف با تخصص های متعدد ذیل مدیریت موسسه معنا انجام شد. این جلسه به نوعی جلسه ارائه دبیر هر تیم به رابط محترم دولت و حوزه بود که ما نیز از دریچه عدالت اجتماعی مطالبی را عرض کردیم.
لازم به ذکر است مطالب ارائه شده توسط حقیر که صوت آن را می شنوید ماحصل گفتگوی برخی اعضای شورای علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی؛ آقایان دکتر شجریان، دکتر فیروزی و دکتر کریمی در طول یه نشست دو ساعته و بررسی های قبلی آن بوده است.
@edalateejtemaei
خرد،عدالت و نوگرایی (1).pdf
4.44M
#معرفی_کتاب
#هابرماس
📙خرد، عدالت و نوگرایی
نوشته های اخیر یورگن هابرماس
✏️نویسنده: استیون وایت
⏪ در این كتاب اندیشههای اخیر "یورگن هابرماس "(1929) در باب خرد، عدالت و نوگرایی بررسی و تحلیل شده است.
⏪ هابرماس معمار اصلی نظریه انتقادی جدید است .وی انتقادات خود را متوجه دو هدف یا جهت عمده كرده كه عبارت است از اثبات گرایی و #مارکسیسم جزمی.
⏪ وی #سرمایهداری نوین را بدین صورت میبیند كه خصلت اصلی آن عبارتاند از : سلطه داشتن دولت بر اقتصاد و سیر گستره های حیات اجتماعی.
⏪ عناوین پارهای از مباحث كتاب از این قرار است" : #عقلانیت، نظریه اجتماعی و فلسفی سیاسی"، "كنش ارتباطی و عقلانیت"، "عدالت و مبانی اخلاقی ارتباطی"، "مراحل وجدانی كولبرگ، "به سوی حداقلی از اخلاق و جهتیابی نظریه سیاسی"، "نوگرایی، عقلانی كردن و سرمایهداری معاصر "و "دو وظیفه نظریه انتقادی.
@edalateejtemaei