eitaa logo
عدالتخانه
1.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
607 ویدیو
18 فایل
امیرالمومنین علی علیه السلام؛ «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» کانال عدالتخانه جهت مطالبه گری و تحلیل اخبار مهم داخلی راه اندازی شده است لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید! مدیر : @sarbaz_emam_khameneii
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 الناس علی دین ملوکهم‼️ 🔰در یک جامعه اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت، اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود، اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمی‌شود ملامت  کرد. حکومت‌های آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروت‌های مادی و معنوی دست آن‌هاست باید مورد مواخذه، شماتت و عقوبت قرار بگیرند. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
⭕ از 9دی صدا و سیما متنفرم 🔸 سالیانی می شود که صدا و سیما در حال سانسور 9دی است.تصویری که امروز صدا و سیما از 9دی ارائه می دهد،تصویری گوگولی و نایس و همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم است.تصویری که صرفا مردمی آمدند و از رهبری و امام حسین حمایت کردند و بر طبل شادانه بکوب و تمام. 🔸 مساله ای که در روز 9دی 88 ام بارها اتفاق افتاد و صدا و سیما شعارهای مردم را شدیدا سانسور می کرد. شعارهایی که دقیقا مغز و قلب فتنه رو هدف گرفته بود.مگر کسی می تواند نفرت و خشم مردم را از سران فتنه خصوصا پدر،ستون و رُکن رکین فتنه یعنی هاشمی و فرزندانش را کتمان کند؟!کسی که ماهها قبل از تریبون نماز جمعه بذرتردید در سلامت انتخابات را کاشته بود و با نامه بی سلام و والسلامش آتش فتنه را دوچندان کرد. کسی که مهدش اش با تشکیل کمیته صیانت از آرا و فائزه اش با میدان داری در روز عاشورا و عفتش با صدور فرمان بریزید تو خیابونا، نقش پیاده نظام دشمن را ایفا کردند و قس علی هذا. پیشنهاد میکنم اگر می خواهید با نقش این خانواده در فتنه 88 بیشتر آشنا بشید، مستند « پایان مدارا» را ببینید. 🔸 اتفاقا مردم در 9دی بر خلاف بسیاری از راهپیمایی های رسمی و حکومتی که وزیر شعار از پُشت بلندگو شعار می‌دهد و امت تکرار می کنند و همه تعدادی مقوا و تراکت شبیه به هم دست می گیرند و... هر کس با خود حرفش را آورده بود. مردم حرف داشتند، بغض فروخفته هشت ماهه داشتند، بغضی که امروز زمان ترکیدن آن بود. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چرا باید از ترسید؟ از تلوتلوخوردن در مسیر حرکت باید ترسید از باید ترسید از مواضع مبهم باید ترسید ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
فقط این تیکه داوود مدرسیان؛ بخدا ما به رای ندادیم😂😂😂 (کنایه از انتخاب اکثر مسئولین توسط ) ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صدای شریف ترِ شریف! • یکی دو دهه قبل منتظر صدای شریف بودیم! صدای شریف تری از شریف! • شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست؛ اگر هوش سیستانی برتر است، شریف، سیستان است؛ چند درصد از بچه های آنجا به شریف راه می یابند؟! • مسأله آنها سلف مختلط و... نیست؛ عدالت است. صدای شریف برای تنسیق قلوب یک دهه زودتر برای عدالت باید شنیده می شد! ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
💠 عدالتخواهی محافظه‌کارانه‌ یا انقلابی؟ 🔹 امام خمینی (ره) سه کارکرد عمده را برای بسیج برجسته می‌کنند: مخالفت با ، مخالفت با ، و مخالفت با . 🔸 در برابر این نگره‌ی خمینیستی رهیافت محافظه‌کارانه‌ای وجود دارد که مایل است نقش بسیج را به جریان سازمانی_خدماتی فروبکاهد. خدماتی که در دهه‌ی پیشین عبارت بود از اقداماتی همچون کویرزدایی و قطره‌چکانی فلج اطفال و البته در شرایط کنونی معادل ‌های دیگری یافته است. 🔸 برآیند نقشی که ما ایفا کرده و می‌کنیم، در تمام سال‌های این سه‌دهه، به کدام یک از این دو رهیافت فوق نزدیک‌تر است. اگر چه تئوریسین‌های نقش دوم بسیج بر خلاف دیروز، امروز دیگر به عنوان استوانه‌های انقلاب ترویج نمی‌شوند اما مسئله این جاست که ساختاری که دیروز بسیجیان را ذیل رهیافت دوم و از جمله ذیل افراد مذکور قرار می‌داد، هم امروز هم با تغییرات و برخی جوان‌گرایی‌هایی! زنده و فعال است. 🔸 راه رفتن به اردوی جهادی و ساخت «سرویس بهداشتی در مناطق محروم» را هموار می‌کند اما نوبت به عدالت‌خواهی که می‌رسد منبرها و رسانهبولتن‌هاشان را آبستن ده‌ها آسیب‌شناسی و آینده‌شناسی و فتنه‌شناسی می‌کنند و هر ورز به بهانه‌ای فتوا به احتیاط می‌می‌دهند. 🔸 همواره بر صدر بوده‌اند بی‌آنکه بگویند پس ده‌ها سال تریبون‌داری و میدان‌داری‌شان، کجاست رویکردهای ضد تحجر و کجاست ضدیت با مقدس‌مآبی نیروهای انقلاب؟ کجاست کنش‌های ضدپول‌پرستی‌مان؟ چه کسانی آرام و بی‌سر و صدا هویت ما را دزدیدند و ما را به یک‌سری ظرفیت‌های بومی توسعه استحاله کردند؟ 🔸 امروز پس از سال‌ها پیروی از احزاب قبیله‌ی اصولگرایان و رسانه‌هاشان و منبرهاشان، حزب‌‌الله را می‌بینیم که نه فقط از نقش و کارکرد خمینیستی خود بازمانده، بلکه از هویت اصیل خود نیز خلع شده است. نه تنها نمی‌تواند تاریخ را ورق بزند، بلکه به دلیل همراهی با حزبی‌ها، از کسب موفقیت در سطحی‌ترین تغییرات اجتماعی در انتخابات‌ها نیز ناتوان است. 🔸 رهیافتی که حزب‌الله را به مثابه یک پامنبری برای بحث‌های عمدتاً فردی-مذهبی می‌خواسته یا حداکثر یک عنصر اهل اردوی جهادی در حاشیه شهرها می‌پسندید، جریانی است که ده‌ها هیئت و محفل قرارگاه مذهبی جهادی ایجاد می‌کند اما به دلیل فقدان اعتقاد راسخ به عدالت‌خواهی از شکل دادن یک حرکت کوچک عدالت‌خواهانه در حمایت از حقوق کارگرانِ شلاق‌خورده و حقوق ناگرفته عاجز است. از حمایت از حقوق معلمان، فقرا و مستضعفان ناتوان است؛ از ساماندهی یک حرکت کوچک در اعتراض به بلایایی که سرمایه‌داری بر سپرده‌های مردم در بانک‌ها ایجاد می‌کند ناتوان است، از حمایت از حقِ مسکن پایمال شده مستضعفین ناتوان است، از تقابل با طبقه مرفه جدید ناتوان است اما پیرامون مسائل «فرهنگی» و «مذهبی» و «تمدنی» و «اردوهای جهادی»، تا بتوانند «جبهه» و «محفل» و «همایش» و «قرارگاه و خیریه» برپا می‌کنند. 🔸 با این حال گویی اخیراً متوجه شده‌اند که این حرکت‌ها چون فارغ از درگیری با ظلم است، جذابیت چندانی برای فطرت خمینیست‌های جوان ندارد. متوجه شده‌اند رویه‌ی کنونی ناکارآمدی‌شان، تجویزهای آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی را بیشتر از پیش ناکارآمد می‌سازد و اگر دیروز مردم را از دست دادند، امروز در حال از دست دادن حزب‌الله هستند. 🔸 در برابر این خودآگاهی البته ابزارهای تعریف شده‌ای دارند؛ بخشی از ابزارها همان برچسب‌های ، ، ، ، ، ، است که در ماه‌های اخیر مطرح کرده‌اند. ✍ مجتبی نامخواه ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
‏رسیدن به دریا فریاد زدن موسی دیدی آخرش بدبختمون کردی .. گفت نگران نباشید إِنَّ مَعِي رَبِّي حالا اوضاع اقتصادی خوب نیست اما نگران نباشید چون إِنَّ مَعِي رَبِّي... ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
معامله دلار در کانال ۳۹۰۰۰/ تقاضای سوداگری ارز کاهش یافت‌ 🔹امروز قیمت دلار در بازار توافقی ارز، به کانال ۳۹ هزار تومان وارد شد و در محدوده قیمتی ۳۹۱۰۰ معامله می‌شود. 🔹ورود نرخ ارز به این کانال می‌‌تواند موجب نزدیک شدن این نرخ به نرخ بازار آزاد شود و تقاضای سوداگری ارز را به شدت کاهش دهد. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما در این سال ها چند جمهوری اسلامی داشته ایم! 🔻این هشدار را جدی بگیریم! 🎥 صحبت‌های آقای حسن رحیم پور ازغدی در نشست آغازین کرسی‌های نظریه پردازی و آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۷ با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
💠كوتوله پروري! 🔹يكى از مفاهيم عمومى علم مديريت مفهوم "جانشين پرورى" است، چنانكه براى افراد فاقد تخصص مديريت نيز مفهومى آشناست. جانشنين پروري به برنامه ريزي بلند مدت و تربيت نيروي انسانى به منظور جانشينى در پست هاى مديريتى و غيرمديريتى اطلاق مى شود. 🔹با اين مقدمه، نوشتار سعى در مفهوم سازى جديدى تحت عنوان "كوتوله پرورى" دارد، كه مى تواند نكته مقابل و نقيض مفهوم "جانشين پرورى" باشد!! 🔹 كوتوله پروري به انتصاب و ارتقاي افراد در پست هاى سازمانى اطلاق مى شود كه از لحاظ توانمندى از مدير منصوب كننده و حتى ساير كاركنان سازمان داراى پتانسيل كمترى هستند. 🔹 در واقع هدف اصلى از كوتوله پروري مقابله با رشد افراد داراى پتانسيل بالقوه است. اين امر به دليل كوته نظرى و ترس از تبديل شدن ايشان به رقيب و اشغال پست فعلى در آينده است. 🔹كوتوله پرورى توسط مديراني توسعه مي يابد كه قد و قواره ايشان كوتاه تر از مسندي است كه بدان تكيه زده اند! مدير غير توانمند براى نشستن بر پست اجرايى، در پست هاي مديريتي پايين تر از خود به جاي جانشين پروري و بهره گيري از افراد توانمند، به انتصاب مديراني كوتوله تر اقدام مى كنند و افراد داراى توانايى بالقوه تصدى پست هاى مديريتى در سيستم را سركوب مى كند. ايشان با فشار از بالا براي كاستن قد افراد توانمند، و يا حداقل خم كردن سرشان تلاش مى كند قد خويش را بلندتر جلوه دهند! 🔹كوتوله هاى زير دست كه به دليل مقايسه خويش با مدير كوتوله پرور دائما به حمد و ثناي وي مي پردازند، به سرعت در اين سيستم ارتقا مى يابند و جاى خود را به ساير كوتوله ها مى دهند. 🔹سيستم كوتوله پرور به صورت سلسه مراتبي از بالا به پايين منجر به انتصاب مديران كوتوله تر و كوتوله تر مي گردد. بدين طريق مفهوم پردازى "حكومت كوتوله ها" در سازمان خالى از لطف نيست. 🔹كوتوله پرورى آثارى به شرح زير از خود متبلور مى سازد: -عدم تفكر و برنامه ريزي استراتژيك (بلند مدت) -خود بزرگ بينى مديريتى -حصار شيشه اى مديريت -تمسخر و دست اندازي مديران توسط كاركنان و عامه مردم (به سان داستان پادشاه و دو خياطي كه لباس نامرئي براي وي دوختند!) -غارت و چپاول بيت المال توسط دني ترين افراد جامعه و نگرش غنيمت جنگي به بيت المال -توسعه فرهنگ سازماني سست عنصري و بي عاري -كاهش اعتماد به ساختار مديريتي -حاكم شدن جو نارضايتي شديد و طغيان به سان آتش زير خاكستر -و... 🔹راه حل هاي ذيل براي برون رفت از اين بحران توسط مديران توصيه مي شود: -بهره گيرى افراد هم سطح يا توانمند تر از خويشتن كه "مورد اعتماد" مدير باشند. -بهره مندي از مشاوران بيروني فاقد پست اجرايي براي ارزيابي عملكرد -برگزاري دوره هاي آموزشي مديريتي براي مديران مادون -آشنايي با اصول ابتدايي علم مديريت و به طور خاص "مديريت عملكرد" -خودگشودگي مديريتي به منظور اخذ بازخورد از انتصاب مديران و عملكرد ايشان 🔹مخلص كلام: اشتباه استراتژيك كوتوله پرورها در اين انگاره است كه "استفاده از كوتوله ها منجر به بلندتر جلوه كردن قد ايشان و عدم تهديد درون سازمانى مى شود" در حالى كه در اوضاع مشوش سياسى سازمان دولتى كه منجر به سرنگونى مدير مى شود، اغلب عاملان اصلى اين سرنگونى ها نخبگان سركوب شده درون سازمانى و يا نيروهاى خارجى است كه از ضعف عملكرد كوتوله ها به خوبى براى سرنگونى بهره مى جويند. 🔹كوتوله پرورى موجب كوتوله انگاشته شدن مدير و سازمان؛ و نخبه پرورى و جانشين پرورى علاوه بر ارتقاء عملكرد، منجر به ارتقاي ذهنيت درونى و بيرونى از برند مدير و سازمان مى شود. ✍ علی قربانی ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
@only_analysis ~.mp3
15.8M
🎙چگونه آقای خامنه‌ای دومین قدرت اتمی جهان را تبدیل به متحد استراتژیک ایران کرد؟ ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
انشاءالله بنا داریم عملکرد دولت های تاریخ جمهوری اسلامی را از حیث کارکرد عدالت اجتماعی بررسی کنیم از دوستان خواهش میکنیم تمامی این مطالب را با دقت مطالعه کنید چون برای هر کدام وقت گذاشته شده و کار دقیق صورت گرفته است😊 ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
#خبر_خوب انشاءالله بنا داریم عملکرد دولت های تاریخ جمهوری اسلامی را از حیث کارکرد عدالت اجتماعی برر
۱_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران ❇️۳ دهه گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری رهبر انقلاب برای تحقق عدالت و وظیفه امروز انقلابی‌ها در قبال آن 1️⃣ سازندگی آری، دنیاطلبی هرگز 🔹 کشور از جنگی خانمان‌سوز خارج شده بود. از سویی دیگر با فاصله گرفتن از سال‌های ابتدایی انقلاب، گویی بعضی‌ها «آرمانِ عدالت» را ایده‌ای منسوخ و «مانع رونق و توسعه» می‌دانستند. اما رهبر انقلاب قاطعانه به میدان مبارزه با این جهت‌گیری آمدند: «عدّه‌ای، سازندگی را با مادّیگرایی، اشتباه گرفته‌اند.» 2️⃣ اساس اصلاحات این است 🔹 دوران بعدی دوران بود. در گفتمان اصلاحات و عملکرد دولت برآمده از این گفتمان نیز همچنان غایب بزرگ «عدالت» بود. باز هم آیت‌الله خامنه‌ای، علنی به‌نفع جهت‌گیری عدالت‌خواهانه در اداره‌ی کشور وارد میدان شدند و اصلاحات را چنین معنا کردند: «اساس اصلاحات این است که ما با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنیم.» مسئله اما به گفتمان‌سازی عمومی ختم نشد. پس «فرمان با مفاسد اقتصادی» صادر شد. 3️⃣ عدالتِ منهای معنویت و عقلانیت نداریم 🔹 پس از این، دولتی که بر سر کار آمد آشکارا شعارش را قرار داده بود. در این دوره رهبر انقلاب، برای جهت‌دهی درست به رویکرد عدالت‌خواهی و مصونیت یافتن آن از آفاتِ گوناگون اقدام کردند: «اگر معنویت نشد، عدالت تبدیل می‌شود به ظاهرسازی و ریاکاری؛ اگر عقلانیت نشد، عدالت اصلاً تحقق پیدا نمی‌کند.» ردِ افشاگری‌های غیراخلاقی و اثبات‌نشده از مصادیق این «پاسبانی از عدالت و عدالت‌خواهی» بود. 4️⃣ خطرِ ارتجاع 🔹 این جهت‌گیریِ کلان رهبر انقلاب بعد از انتخابات سال ۹۲ نیز همچنان ادامه یافت. ایشان نسبت به برخوردهای سطحی و ظاهری با موضوع صراحتا تذکر دادند: «مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟... چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد.» و در ادامه نیز در روزهای اخی، از «خطرِ ارتجاع انقلاب» سخن ‌گفتند. 👈 این گفتمان را همه‌گیر کنید 🔹 حقیقت این است که طی سالیان متمادی، نظام دیوان‌سالاری کشور، نتوانسته است رهبر انقلاب برای تحقق عدالت را عملی کند. در طول این سال‌ها گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری رهبر انقلاب از سویی و تلاش امیدوارانه‌ی «جریان مؤمن و انقلابی» از سوی دیگر، مانع فراموشی این آرمان و به‌محاق رفتن آن شد. رهبر انقلاب این پرچم را در طول این سال‌ها برافراشته نگاه داشته‌اند و حالا بار دیگر باید حول این پرچم برافراشته «مجاهدت برای فراگیرسازی گفتمان عدالت» و تحقق آن را دنبال کنند. ♻️ادامه دارد... ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۱_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران ❇️۳ دهه گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری رهبر انقلاب برای تحقق
۲_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ عدالت در قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران 🔹 عدالت به‌عنوان اصل بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشور و سخنان رهبران انقلاب تجلی بارزی دارد. محوریت عدالت مداری در نگرش سیاسی قانون اساسی و رهبری به‌عنوان دو ستون نظام که یکی نمایندگی آراء عمومی و دیگری منسوب به حکم معصوم و از طرف خداوند است، نشانگر توجه به اصل محوری شریعت اسلام و مذهب شیعه در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، چراکه فارغ از محوریت عدالت در سنت شیعی انقلابیون سال 1357 نیز با شعار عدالت‌خواهی به مبارزه با نظام ستم‌شاهی برخاستند. 🔹 بنیاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر محور اصل عدالت تدوین شده‌است. براساس بند نهم از اصل سوم قانون اساسی که به رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی اشاره دارد دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شده‌است که در راه تحقق اصل عدالت اسلامی تمامی امکانات خود را به کار بندد. 🔹 مسئله عدالت در روابط اجتماعی در اصل نوزدهم قانون اساسی به‌صورت ذیل مطرح شده‌است: 🔸 مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود. 🔹 اصل بیستم هم عدالت در اجرای قانون اساسی را متذکر شده‌است: 🔸 همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. 🔹 اصل یکصد و پنجاه‌وششم قانون اساسی عدالت در احکام قضایی را مطرح کرده و قوه قضائیه را پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت می‌داند. اصل چهارم قانون اساسی مسئله عدالت در برخورد با غیرمسلمان را مطرح کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان را موظف می‌کند که نسبت‌به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند. 🔹 ازآنجاکه انقلاب ایران در بحبوحه تقابل‌های ایدئولوژیک بلوک شرق و غرب رخ داده‌است در این دوران اندیشه‌های چپ سعی داشتند تا برابرنهادهایی برای مفاهیم سیاسی ارائه کنند تا از این طریق روح قانون اساسی را با آموزه‌های چپ‌گرایانه در آمیزند. رهبران انقلاب بدیل هایی برای اندیشه‌های سیاسی غیربومی از میراث اسلامی شیعی ارائه کرده‌اند که اصول مختلف قانون اساسی را تحت تاثیر قرار داده‌است. دراین‌راستا در قانون اساسی علاوه‌بر توجه به ابعاد اقتصادی عدالت در اصول مختلف، اجرای اصل چهل و نهم به‌خوبی چهره عدالت‌محوری نظام اسلامی ایران را مشخص می‌کند: 🔸 دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود. 🔹 قانون اساسی نظام ما به‌عنوان عصاره اراده عمومی بیش‌از هر ارزش اخلاقی اجتماعی بر اصل عدالت تاکید کرده‌است. از طرفی با توجه به رسمیت مذهب شیعه به‌عنوان مذهب رسمی کشور هیچ مفهومی از عدالت غیر از عدالت شیعی مد نظر قانون‌گذار نبوده‌است. این دغدغه در اندیشه رهبران نظام نیز وجود داشته و دارد. 🔹 امام‌خمینی در بیانات خود می‌فرماید: 🔸مقصود انبیا از کوشش‌ها و جنگ‌هایی که با مخالفین می‌کردند کشورگشایی و این‌که قدرت را از خصم بگیرند و در دست خودشان باشد نبوده، مقصد این بوده که یک نظام عادلانه به وجود آورند تا به وسیله آن احکام خدا را اجرا نمایند. 🔸 ما عدالت اسلامی را می‌خواهیم در این مملکت برقرار کنیم. اسلامی که عدالت باشد در آن، اسلامی که در آن هیچ ظلمی نباشد، اسلامی که در آن شخص اولش با آن فرد آخر، علی‌السویه در مقابل قانون باشند. در اسلام چیزی که حکومت می‌کند یک چیز است و آن قانون الهی. قانون حکومت می‌کند. شخص هیچ حکومتی ندارد و آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد. 🔹 مقام‌معظم رهبری اصلی‌ترین ضرورت کنونی جامعه ما را عدالت می‌دانند: 🔸 گفتمان عدالت گفتمان اساسی است، همه‌چیز ماست. منهای آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت... این گفتمان را باید همه‌گیر کنید به‌گونه‌ای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان بشود یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد. ♻️ادامه دارد... ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
۲_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ عدالت در قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران 🔹 عدالت به‌عن
۳_تاریخ عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ❇️ دولت بازرگان؛عدالت زیر سایه دولت حداقلی 🔹 بازرگان از ابتدای فعالیت در این سمت تمام تلاش خود را صرف ایجاد و استقرار دولتی نهادمند کرد که در آن مراکز تصمیم‌گیری بیرونی و موازی در تصمیم‌گیری‌ها مداخله‌ای نداشته باشند. 🔹 بازرگان با گرایشی که به اندیشه‌های لیبرالیسم کلاسیک در حوزه اقتصاد و سیاست داشت سعی کرد تا نهادسازی را بر اساس این اندیشه‌ها بازسازی کند و دو هدف عمده را دنبال می‌کرد: اول اصلاح ساختار دولت و ایجاد دولت حداقلی، دوم پایان دادن به تعدد مراکز تصمیم‌گیری. 🔹 با آغاز به کار دولت بازرگان نهاد دولت تشکیلات عظیمی داشت به‌طوری‌که حدود 1/6 میلیون نفر به‌طور مستقیم و تقریباً همین تعداد به‌طور غیرمستقیم در استخدام دولت بوده‌اند. ازاین‌رو یکی از اهداف کلی دولت بازرگان اصلاح بوروکراسی دولتی به‌منظور ایجاد دولت حداقلی بود. بازرگان می‌گوید: "باید احتراز شود از دولتی کردن. بنده چند بار گفتم و این را دائماً تکرار می‌کنم، هر جا که یک مشکلی می‌بینند می‌گویند آن را ملی می‌کنیم و می‌دهیم دست دولت و دولت او را اداره می‌کند. یکی از برنامه‌های انقلاب در زمینه انتقال از نظام گذشته به جمهوری اسلامی آینده این است که سعی بشود کارهای مربوط به ملت به خود ملت واگذار گردد." 🔹 اما بازرگان نه‌تنها در این امر موفق نشد بلکه در پایان شاهد بزرگ‌تر شدن دولت نیز بود. بوروکراسی دولتی در این دوره پیچیده‌تر از گذشته گردید، چراکه با بزرگ‌تر شدن بدنه دولت و تجربه‌ی انقلاب نوپا، پی‌ریزی نظمی نوین کاری دشوار می‌نمود. در شرایطی که او سعی داشت تا بخش خصوصی را تقویت و از حجم دولت بکاهد، بخش خصوصی در شرایط بحرانی اقتصاد به‌هیچ‌وجه مجالی برای تقویت نمی‌یافت. 🔹 اما هدف دوم دولت موقت جلوگیری از تشتت مراکز تصمیم‌گیر و مجری بود. در ماه‌های اول انقلاب تولد نهادهای اجرایی موازی با دولت مسئله‌ای فراگیر بود تا جایی‌که بازرگان در سخنان مختلف خود از وجود شوراها و کمیته‌ها که قسمتی از فعالیت‌های اجرایی دولت را بر دوش داشته‌اند اظهار نارضایتی می‌کرد. او در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند وجود مراکز مختلف تصمیم‌گیری را مشکلی در برابر دولت خواند. 🔹 بازرگان در شرایطی که سعی داشت تا با حرکتی آرام روند دولت‌سازی را در ابتدای انقلاب اسلامی ایران پیگیری کند اما از دو سو تحت فشار قرار داشت؛ از یک‌سو جریان انقلابیونی که رفتار محافظه‌کارانه او را در برخورد با مداخلات خارجی و نیز گروه‌های فشار غیراسلامی نمی‌پسندیدند و او را به لزوم تجدیدنظر در تصمیم‌گیری‌ها وادار می‌کردند. دراین‌میان شاکله حزب جمهوری اسلامی که از نیروهای مکتبی و انقلابی تشکیل می‌شد از جمله این منتقدین بود که سعی داشت تا گفتمانی انقلابی و با آرمان‌های اسلامی را دنبال کند. از طرفی جریانات چپ و مارکسیستی باقی‌مانده از دوران قبل‌از انقلاب که در رقابتی شدید با جریان مکتبی قرار داشت در مخالفت با اندیشه محافظه‌کارانه و لیبرالیستی با جریان اسلام‌گرا هم‌داستان بود. 🔹 به هر ترتیب اندیشه سیاسی بازرگان و دولت موقت تفکری خلاف آمد شرایط اجتماعی و سیاسی ایران بود، ازاین‌رو مورد استقبال اندیشه ایرانیان آن دوران قرار نگرفت. بازرگان در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود که در پانزده آبان پنجاه و هشت انجام شد عدم توفیق در دستیابی به دولتی متمرکز و حداقلی را علت استعفای خود می‌شمارد. 🔹 ادبیات سیاسی که بازرگان با آن سخن می‌گفت به هیچ روی مورد استقبال ذهنیت عمومی مردم در آن زمان قرار نگرفت. او در جهت پایه‌ریزی دولتی منسجم، تلاش کرد تا جای ممکن از ادبیات انقلابی استفاده نکند اما گفتمان غالب در آغاز انقلاب اسلامی ایران محتوایی انقلابی داشت که از آموزه‌های عدالت‌طلبانه و شیعی نشأت می‌گرفت. 🔹 روی کار آمدن بنی‌صدر پس‌از بازرگان که خود را اقتصاددانی توانمند معرفی کرده بود و نیز دولت‌های پس‌از بنی‌صدر که با شعار عدالت اقتصادی وارد صحنه شده‌اند گواهی بر این مدعا است که فاهمه عمومی ایرانیان مشکلات خود را از سنخ اقتصادی می‌دانست و خرد جمعی ملت ایران که با مسئله نابرابری‌های اقتصادی درگیر بود، در چنین فضایی گرایش به سوی ادبیاتی محافظه‌کارانی که دغدغه‌های اقتصادی ملت را بر دوش ملت واگذارد نمی‌توانست با ندای عمومی همراه باشد. 🔹 از سویی آرمان‌گرایی انقلابی ملت ایران که حتی محدوده مرزهای جغرافیایی را بعضاً نادیده می‌گرفت و اندیشه‌های عدالت‌گستری و آزادی مسلمانان جهان را بر دوش می‌برد، خواسته‌های خود را در "پیشرفت قدم به قدم" و تقدم بازسازی دولت ملی بر اندیشه‌های آرمان‌خواهانه را بازنمی‌یافت. ازاین‌رو گفتمان دولت حداقلی بازرگان به‌عنوان جریانی حاشیه‌ای خیلی زود فرو مرد. ♻️ادامه دارد... ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane