eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 🌹جشن "تیرماه سیزده شو" با قدمت بیش از سه هزار ساله برای ایجاد فضای شاد، اشاعه فرهنگ بومی و محلی، توجه به آیین‌های مازندران و انتقال فرهنگ اصیل استان به نسل جوان هنوز در مازندران برگزار می شود. 🌹پذیرائی ویژه ی « تیرماه سیزده شب » 🌹آماده کردن خوراکی‌های سیزده‌گانه جشن را کامل می کند . با اشاره به واقعه ی تاریخی جنگ افراسیاب و در محاصره بودن مردم آن زمان پختن گندم و میوه خصوصا « به » یکی از رسوم ویژه ی این شب است . اساسا پذیرائی از میهمانان با آجیل و شیرینی و تنقلات که از نظر تنوع به سیزده برسد ؛ در این جشن مورد توجه قرار می گیرد . 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 🍪طرز تهیه پیسه کنده از شیرینی های سنتی مازندران در منطقه سوادکوه مخصوص تیر ماه سیزه شو، یلدا و وسایر مراسم وجشن ها 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فردا شب تیرماه سیزده شو است 🍽 خوراکی های اصیل مازنی برای سیزده شو😍😋 🔸پیسگنده 🔸بئودونه 🔸پِشتِ زیک 🔸انار 🔸کنس 🔸آغوز نون 🔸خرمالو و . . . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 پیشاپیش سیزده شو مبارک 💐💐 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#برگزاری مراسم آئینی تیر ماه سیزده شو و مراسم لال خوانی در نمایشگاه بین المللی شهرستان قائم شهر با 🎙اجرای: #هادی_اکبری_وسطی_کلایی 💠#فرهنگ_عامه 💥#جشن ❤️#تیرماه_سیزده_شو 🌙#لال_شو https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ @edmolavand #قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_7540366213.mp3
6.73M
🎙 🌹🎼🎧لال اِنه لال اِنه 🌹🎤تیر ماه سیزه شو ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 ✍مردم‌ مازندران برای خود تقویم‌ محلی و قدیمی دارند که به سال تبری شناخته می‌شود، سال تبری با پنج روز بنام «پیتک» شروع می‌شود و بعدازآن بهار شامل (ارکه ماه، دی ماه و وهمنه ماه) و ‌تابستان شامل (نوروز ماه، فردینه ماه، و کرچه ماه) و پاییز شامل (خره ماه، تیر ماه، و ملارماه) و زمستان شامل (شروینه ماه، میر ماه، و اونه ماه) است.  📌در تیرماه از سال تبری که مصادف با آبان ماه خورشیدی است، روز سیزدهم (تیرماه سیزده شو) جایگاه خاصی بین مردم دارد و شب سیزده تیرماه موردتوجه است.  📌در تقویم مازندران روز ۱۲ آبان خورشیدی، مصادف با ۱۳ تیرماه تبری «روز ملی مازندران» نام‌گذاری شد.  💥این روز را گرامی میداریم و به همه مازندرانی های عزیز تبریک میگوییم .🌹🌹    https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 ‌ 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠 جشن_تیرگان ، روز برابر با ۱۲ آبان خورشیدی است . افزون بر یکی بودن نام روز و ماه ، جشن تیرگان را سالروز حماسه مشخص کردن مرز ایران با تیراندازی آرش کمانگیر میگویند و بر این باورند که پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر نیز در این روز اتفاق افتاده است.  👌ابوریحان بیرونی در التفهیم آورده است : ... بدین تیرگان گفتند، که آرش تیر انداخت از بهر صلح منوچهر که با افراسیاب ترکی کرده است، بر تیر پرتابی از مملکت؛ و آن تیر گفتند : او از کوه های تبرستان بکشید تا بر سوی تخارستان. از آن خوانند آرش را کمانگیـــر که از آمل ب مرو انداخت یک تیر 🌹نشانه های برگزاری جشن تیرگان، از قرن ششم به بعد در سندهای تاریخی اندک است. 📌 یکی از رسوم ویژه ی این شب است ؛ شگون چوب خوردن از لال نیز از دیگر مراسم مخصوص این جشن است، به گونه‌ای که در برخی از شهرها این مراسم به «لال شو = لال شب» معروف است. بدین ترتیب که شخصى که او را خوش‌قدم مى‌دانند، در این شب با لباس مبدل، دستمالی به سر بسته و صورتش را سیاه می‌کند و مانند لال‌ها با کسی حرف نمی‌زند و چند نفر او را همراهی میکنند. این شخص که او را لال، لال مار و لال شیش زَن می‌نامند با همراهی چند نفر وارد خانه‌های محل می‌شود و با چوب و ترکه‌ای ( شیش ) که در دست دارد ، ضربه‌ای به ساکنان خانه می‌زند و ب زبان محلی تبری میخواند : 👇 لال بِمو لال بِمو / لال با لالِ مار بِمو پار بورده اِمسال بِمو / سالی اَتا بار بِمو یعنی لال اومد لال اومد. لال با مادرش اومد. پارسال رفت و دوباره امسال برگشت . لال سالی یک بار میآید 🍪صاحب خانه ها، به همراهان لال ، شیرینی، گندم برشته، برنج، گردو ، بَعودونه ، کماج ، تندیر نون ، یا خوراکی دیگر می دهند و آمدن لال را به خانه و کاشانه خود به فال نیک می گیرند و باور دارند که « لال » هر شخصی را بزند آن شخص تا سال دیگر مریض نمی‌شود . 🌍در بعضی از نقاط مازندران پس از رفتن لال، صاحبخانه ترکه " توت شیشک " را ( که لال در همه خانه ها میگذارد) در بین چوبهای سقف خانه گذاشته و معتقدند که برکت بام را زیاد و حیوانات موذی مثل موش و سوسک و ... را دفع میکند.  در حین انجان مراسم لال بازی و شیش زدن ، کسی نباید صحبت کند و همه ساکت هستن. 👏شال اندازی :   در شب تیر ماه سیزده، مراسم شال‌اندازى نیز انجام مى‌شود. در این مراسم نوجوانان به پشت بام خانه ها میروند و دستمالی را به ریسمان می بندند و به خانه ها می اندازند تا صاحبخانه کشمش، نخود چی، پول و .... در گوشه دستمال ببندد و به آنها هدیه دهد.  👏آب پاچی :  در روز تیر ماه سیزده پاچیدن آب به یکدیگر را خوش‌یمن مى‌دانند  👏فال حافظ و شاهنامه خوانی : از رسم های دیگر تیرما سیزه شو فال گرفتن با دیوان حافظ و شاهنامه خوانی است که در شهرها، روستاها و تقریباً همه خانه ها - حتی اگر لال هم به خانه نیاید - مرسوم است. در این شب ، برای همهً حاضران فرصتی است که خوب و بد نیت خود را از حافظ، که " به شاخ نبات " قسمش داده اند، جویا شوند و همچنین فردوسی و اشعار پهلوانیش را بیشتر بشناسند.  👏جشن و پایکوبی : جشن و پایکوبی بخش دیگری از این مراسم است که معمولا نوازندگان محلی با سِرنا می نوازند و مردم به شادمانی و پایکوبی می پردازند.   🔹خوراکی های مرسوم در این شب که روی سفره جشن میگذارند همانند خوراکی های شب یلدا میباشد که بیشتر همان دِسرهای محلی میباشد از قبیل : بِشتزیک ، بَعو دونه ، کِله کِلوا ، ساس سَری نون ، تندیر نون و میوه هایی از قبیل خرمالو و انار و میوه های فصلی میباشد. ✍ 💠 💥 ❤️ 🌙 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3630 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3631 👌سیزدهم تیرماه طبری= دوازدهم آبان ماه شمسی در منطقه لفور سوادکوه و نقاط دیگری از شهرهای همجوار با تأثیر پذیری و تأسی فرهنگی از این منطقه به نام «لال شو» معروف است، 🔻در این روز خانواده ها شور و شوق عجیبی دارند و این سرور شادی در بین کودکان و نوجوانان که صحنه گردانان مراسم لال شو در کوچه و خیابان هر محله هستند مضاعف است. 🔻در گذشته آخوند مکتب خانه ها و معلمان مدارس اطفال و دانش آموزان را با اصرار و در خواست آنها زودتر تعطیل می کردند و به خانه هایشان می فرستادند بچه ها سعی داشتند زودتر خود را برای مراسم لال شو اماده کنند و از پدربزرگ ها و مادر بزرگترها روش صحیح انجام این مراسم را که سالی یکبار انجام می شد یاد می گرفتند و نزد آنها تمرین می کردند.. جوانترها شعر را مرور و ترکه هایی از شاخه های جوان و نازک درخت توت تهیه می کردند و همینطور افراد گروه و همراهان خود را قبل از شروع مراسم و حرکت به سمت کوچه ها و محله ها سازماندهی و مراجعه به درب خانه ها را برنامه ریزی می کردند. 🔻در این آیین سنتی مرد جوانی به عنوان «لال» انتخاب می شود و نقش لال را بازی می کند. 🔻لال لباس کهنه و مندرسی بر تن می کند و در بعضی مناطق با رشته هایی به صورت طناب از کاه که در منطقه لفور به نام ریسه مشهور است، بصورت روبان دور کمر، پاها و تا ناحیه سرو گردن شخص لال ریسه آرایی می شود. 🔻گفته می شود در گذشته در بعضی مناطق مرسوم بود که شخصی که نقش لال را بازی می کرد در غروب روز دوازدهم تیرماه طبری در رودخانه روستا خود را با آب سرد می شست، به طوری که از سرما قدرت تکلم نداشت و به اصطلاح لال می شد. ولی در منطقه لفورانجام چنین کاری به هیچچ وجه سابقه نداشته و گزارس یا مشاهده نشده است. 🔹شخص لال را پسر جوانی به نام «لال مار» (مادر لال) همراهی می کند. شخص سومی هم در گروه وظیفه اش حمل ترکه های از ساقه درخت توت است. بجز این سه نفر معمولا کودکان و نوجوانان دیگری هم آنها را همراهی می کنند که در گروه وظیفه ای جز همراهی ندارند. «لال مار» با صدای بلند این آواز را می خواند؛ لال اِنه، لال اِنه پیسه گِندِه خوار اِنه پار بورده اَمسال اِنه آبی قدک دار اٍنه چَلِّ بَزِن دیگّبَزِن گهره چلیّکِ بَزِن .............. لال اِنه، لال اِنه، ... . یعنی: لال می آید، لال می آید، کسی که شیرینی «پیسه گنده» را می خورد می آید پارسال رفت و امسال می آید، با لباس بلند آبی رنگ می آید به چرخ نخ ریسی بزن، به دیگ نخریسی بزن به گهوارۀ بچه بزن، . لال می آید، لال می آید همزمان با خواندن این اشعار توسط لال مار و بعضا همراهی گروه لال با ترکه ای که در دست دارد افراد بزرگ تا خردسال حاضر در منزل مورد مراجعه را لمس می کند.. مردم اعتقاد داشتند که این لمس کردن ترکه به بدنشان برای اهل منزل شگون دارد و خوشبختی می آورد. آنها سپس هدایای خود را می گیرند و به درب منزل دیگر می روند. در گذشته اگر منزلی در این سرکشی خانه به خانه جا می ماند یا فراموش می شد اهل منزل می امدند و لال را برای سرکشی به خانه خود می بردند تا انها را در منزلشان با ان ترکه لمس کند. ✍ 🌍 🗓جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳ 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3632 لال بِمو لال بِمو ، پیسّه گِنده خوار بمو ، پار بُوردِه اِمسال بِمو . تیرما سیزِه ( لالِ شو ) شِما رِه مِوارِک . شعرخون لال بِمو خوندِسّه کَلِک سر لالِ دوش اَتّا پِشتِه شیش وِنِه وَر دوش تورِه دار خِشالی جا گیتِه پَر اَنام بَیت بو شیشّهِ دِم دا دَمِ دَر .......................................... بُوم بِلو بینج آ گُندِم دَیّه آ جو شیشّهِ دِم دانِه که برکِت بِموبو توتِ شیش اَندِه کَدبیّه بُومِ لُو که تا سال دیگِه بَرِسِه لالِ شو ................................................ پِشتِ زیک ، اَغوذ چِکِه ، سِرخِ اِنار سِفره سر دَچی بِیّه دل بِیّه خار بِرو هارِش چه بِک آ بوئی کِندِه مِرسِ دُوری ی دِلِه پیسّه گِنده 🌍 ✍ علی شهمیری 📸 نرگس 🗓جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳ 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
اقدام قابل تحسین روستای کلاونگاه برای پاسداشت آیین جشن تیرگان (تیرماه سیزده شو) یک روز مانده به جشن مردمی تیرماه سیزده شو در بلده نور غروب روز ۱۲ آبان ماه (دستمال زنی شو) 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩ممکن است بچه ها از ما بپرسند که آرش کمانگیر داستان هست یا واقعیت دارد اصلا چیزی ممکن است در جهان واقعیت اتفاق بیافتد یا یک داستان تخیلی است؟؟ 👇👇 📝تعریف ساده ای که از اسطوره می توان ارائه داد این است که اساطیر واقعیات تاریخی هستند که به مرور زمان و نقل سینه به سینه،شاخ و برگ پیدا کرده اند و به گونه ای اغراق آمیز در آمده اند، اما به هر روی ریشه ای تاریخی و واقعی دارند. 🍀گزیده ای در خصوص : 👇👇 🔺ما در تاریخ اساطیری مان پهلوانی به نام آرش داریم که برای تمام ایرانیان یک نام آشنا و مقدس و نماد یک شخصیت فداکار و ایران پرست است. همانگونه که سرگذشتش را بارها و بارها شنیده و خوانده ایم،در جنگ ایران و توران که سرنوشت باز پس گیری خاک ایران به اندازه ی پرتاب یک تیر بستگی داشت، آرش دلاور ایرانی این کار را پذیرفت و تیری که او در سپیده دم و از فراز البرز رها کرد به هنگام غروب بر درختی در کنار جیحون نشست و تمامی خاک ایران از تورانیان باز پس گرفته شد. اما آرش که تمامی نیرو و توانش را بر سر پرتاب این تیر گذاشته بود پس از تیرانداختن جان به جان آفرین سپرد. 🔺اطلاعاتی بیشتر در خصوص آرش کمان گیر :👇👇 🌸🍃آرش کمانگیر : 💥مقدمه : 🌱آرش معروف به کمانگیر، از پهلوان هاى باستانى و اسطوره اى ایران است که در تیراندازى بسیار زبردست و بى مانند بود. او پس از شکست ایرانیان از تورانیان براى تعیین مرز دو کشور تیرى را از نقطه ى شکست، که یا بود پرتاب کرد. تیر آرش پس از زمان درازى بر تنه ی درختى در مرو فرود آمد. 🌱 مرز ایران این گونه تعیین شد، اما پیکر آرش، که همه ى نیروى خود را براى پرتاب آن تیر گذاشته بود ، پاره پاره شد و او جان خود را در راه میهن از دست داد. ✅ که به ستاره تیر و ایزد تیشتر مربوط است، به یاد قهرمانی آرش کمانگیر برگزار می شود ودر این روز مردم به یکدیگر آب می پاشند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 📜داستان آرش : 🍀در بهترین تیرانداز را «اَرَخش» نامیده اند و تصور می رود که مقصود آرش است. ✍برخی محققان این کلمه را تصحیف عبارت اوستایی «خشوی وی ایشو» می دانند زیرا معنی این عبارت «صاحب تیر سریع» است که صفت یا لقب آرش بوده و در تیریشت بند 6-7 چنین آمده است: «تیشتر ستاره زیبا و با شکوه را می ستائیم که به جانب فراخکرت به همان تندی روان است که تیر از کمان «آرش» آریایی. که از همه آریائیان سخت کمان تر بود.» 🍃در مستقیماً از داستان آرش نامی نرفته، چرا که به روال معمول خود، به درستی آن را حذف کرده است، تا رقیبی که نتوان او را به دست رستم کشت، برای رستم وجود نداشته باشد. 🍁در نوشته های دوران اسلامی نظیر مجمل التواریخ که برگرفته از روایات کهن پارسی است، چنین آمده که: منوچهر، پادشاه پیشدادى، در سال هاى پایانى فرمان روایى خود از افراسیاب تورانى شکست خورد و به مازندران پناهنده و در آنجا محاصره شد. سرانجام، هر دو به صلح گرایش پیدا کردند و منوچهر از افراسیاب خواست که به اندازه ى یک تیر پرتاب از خاک ایران را به او بازگرداند. افراسیاب درخواست او را پذیرفت سپندارمذ به منوچهر فرمان می دهد که تیر و کمان خاصی برای این کار تهیه کند . چوب این تیر و کمان از جنگلهای خاص ، پر آن از پر عقاب برگزیده و آهن آن از کانیهای ویژه آماده می شود. ایرانیان آرش را که در تیراندازى چیره دست و پرآوازه بود، براى پرتاب آن تیر سرنوشت ساز برگزیدند و او نیز این مهم را بر عهده می گیرد ، او همه نیرو و وجود خود را با یاد سرزمین ایران به تیر می بخشد ، آرش بر فراز کوهى برمی آمده تیر را در کمان گذاشته کمان را می کشید و تیر پرتاب می شود. اما سپندارمذ به ایزد باد فرمان داد که تیر را از آن کوه بردارد و به آن سوى خراسان ببرد ، تیر سپیده دم رها می شود و از کوهها می گذرد سرانجام در غروب آفتاب ، در سرزمین بلخ ، در ناحیه ای بنام گوزگان در کنار جیحون تیر بر درخت گردویی که بلندتر از آن در جهان نیست می نشیند و مرز ایران و توران مشخص می گردد. 🌿بیرونى نیز در آثار الباقیه همین داستان را آورده است : فرشته اى به نام اسفندارمذ به منوچهر فرمان داد که تیر و کمان ویژه اى بسازد. سپس، آرش برهنه شد و تن خود را به مردم نشان داد و گفت: "ببینید که پیکر من هیچ گونه زخم و بیمارى ندارد، اما پس از تیراندازى نابود خواهم شد." 🌱 گویند که اسفندارمذ تیر و کمان را به آرش داد و گفت هر که آن را بیفکند، به جاى بمیرد و آرش با این آگاهى تن به مرگ داد. او همه ى نیروى خود را در چله ى کمان گذاشت و با پرتاب تیر، پیکرش پاره پاره شد. 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 📌سایر نظرها: 💥در روز سیزده بدر از تیر ماه آرش کمانگیر، پهلوان ایرانی با پرتاب تیر مرز ایران و توران را جدا کرد و در پی آن آشتی مردم را میان و که سالها در جنگ بودند پایدار ساخت. 👈به یاد بود او ایرانیان جشن تیرگان رابرپا کردند و در سیزدهم روز از هر ماهی را تیر یا تیر تیشتر نامیدند سبزه گره زدن...🌿 در میتخت های (اساطیر)کهن ایران... مَشیه(آدم) ... واژه ی پارسی و کوتاه شده ی واژه ی اَوستایی ایودامَن به مانک ( معنی نخستین آفریده که به دیگر زبان ها رفته است) و مَشیانه(حوا) روز سیزدهم فروردین با گره زدن دو شاخه ی (موُرد) برای نخستین بار در جهان پایه پیوند خود را بنا کردن.. 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 ❗️❗️روستایی جالب در ایران که هستن ! ▪️روستای مزرعه کلانتر از توابع شهرستان میبد یزد که اهالی اون همگی زرتشتی هستن و به زبان پارسی دری حرف میزنن. 📌در ورودی این روستا نمایی از سکه شاهنشاه ایران، خسرو انوشیروان ساسانی رو نصب کردن ▪️معماری این روستا طراحی و مهندسی منحصر به فردی داره، جنس خونه‌ها از خشت و گِله و پشت بام‌ها به گونه‌ای طراحی شده که از بالا قابل تفکیک از هم نیستن و به همین دلیل به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده. 📌جالبه بدونین در این روستا علاوه بر ، جشن‌های دیگه‌ای مانند ، ، ، و ....به صورت سالیانه برگزار میشن. دهیار و رئیس انجمن زرتشتیان هم هردو از بانوان این روستا هستن 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 📚معرفی کویر لهجه تالیف اقای احمد کمال آبادی این کتاب در قالب ۴ بخش روستای ویسمه فراهان و خرده فرهنگ های آن را معرفی کرده است. فصل ۱ آن به گویش، فصل ۲ به معرفی روستای ویسمه ، فصل ۳ به بازی‌ها و آیین‌های بومی و فصل ۴ به معرفی اصطلاحات و خاص این منطقه اختصاص دارد. 📖در مقدمه این کتاب آمده است: تفاوت لهجه‌ها گنجینه‌ای تکرار نشدنی و ذی‌ قیمتی است که در جانمایی الگوی فرهنگی کشور هر کدام جایگاه خاص خود را در خرده فرهنگ‌ها دارند و باید به درستی حفظ و معرفی شوند. در فصل ۱ کتاب, اثر گذاری زبان برای انتقال اندیشه، فرهنگ و احساسات، مجموعه قوانین، آداب و رسوم بیان شده است. در فصل ۲ کتاب، ویژگی های اقتصادی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی،جمعیتی و فرهنگی این روستا بیان شده است و تصاویر متعددی از چشم اندازهای طبیعی و اقلیم منطقه نیز ارایه شده است . فصل ۳ کتاب فهرستی از آیین و رسوم خاص، باورهای محلی بازی‌های بومی است و برای مثال :شو نشینی ، تئاتر سیاه بازی، گندم گل گندم، تخم تخم و جشن تیرگان از جمله آیین‌های خاص این منطقه عنوان شده که بر مبنای باورهای عمیق شکل گرفته بیان می شود. الک دولک، کلابرک، شاه دزد، در نه بازی، اوربازی و تیلون نیز از جمله بازی های محلی رایج این خطه است که با توضیحات کامل برای خوانندگان ارایه شده است. در فصل ۴ کتاب فهرست تفضیلی از اصطلاحات و واژگان خاص محلی این خطه همراه با جدول تلفظ و معنی آن ارایه شده است. ✍ حسن عزیزابادی فراهانی 💠 💥 ❤️ 🌙 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 📍؛ روز دهم آبان 🧷در تقویم ایران باستان جشن‌های ماهانه و سالانه‌ای وجود داشته است. برای مثال در هر ماه، یک‌بار نام روز و ماه یکی میشدند و ایرانیان این تقارن را جشن می‌گرفتند؛ جشن‌هایی چون فروردینگان، اردیبهشتگان، خردادگان، تیرگان، مردادگان، شهریورگان، مهرگان، آبانگان، آذرگان، دیگان، بهمنگان و اسفندگان. جشن آبانگان در روز دهم آبان‌ماه و با هدف نکوداشت آناهیتا فرشته موکل بر آب برگزار میشده است. 🧷+ جشن آبانگان روز پاسداشت آب‌های پاک روی گیتی و بزرگداشت ایزد بانو آناهیتا نگهبان آب‌های روان فرخنده باد ️ 💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜در زمان ایران باستان این روز ها کشور یا بهتر بگوییم امپراطوری ایران به جشن و شادمانی سراسری می‌پرداختند . 👆به نقشه بالا نگاه کنید .نقشه سبز رنگ ایرانی بوده که ما از آن حرف می‌زنیم یعنی بیش از نیمی جهان قابل سکونت امروزی 🌹به باید افتخار کرد https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3634 🗓مناسبت‌های سال تقویم ایرانی اوستائی: ۱/جشن فروردینگان = فروردین روز (۱۹) در ماه فروردین ۲/جشن اردیبهشتگان = اردیبهشت روز (۳) در ماه اردیبهشت ۳/جشن خردادگان = خرداد روز (۶) در ماه خرداد ۴/جشن تیرگان = تیر روز (۱۳) در ماه تیر ۵/جشن امردادگان = امرداد روز (۷) در ماه امرداد ۶/جشن شهریورگان = شهریور روز (۴) در ماه شهریور ۷/جشن مهرگان = مهر روز (۱۶) در ماه مهر ۸/جشن آبانگان = آبان روز (۱۰) در ماه آبان ۹/جشن آذرگان (آذرخش) = آذر روز (۹) از ماه آذر ۱۰/جشن هرمز = نخستین روز هر ماه ۱۱/جشن خرم روز (دی دادار جشن) = دی روز در ماه دی ۱۲/سپندار جشن = سفندارمذ روز (۵) در ماه سپندارمذ 🖊     💠 💥 ❤️ 🌙 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌍#مازندران 📜#سنتها ⚙#مشاغل 📌 #مشاغل‌فراموش‌شده ... ۱- اَسیوبون = متصدی آسیاب ۲- پاکار = همیار و دستیار کدخدا ۳- اودنگ چی = متصدی آسیاب آبی ۴- چاربیدار/چاربدار = متصدی اجاره دادن چارپایان ۵- فِرِق بون/قارق بون = محافظ کشتزار از صدمات و لطمان حرامیان ۶- غلچی = رویگر و سفیدگر ۷- لَمِه سو = #لمه متصدی ساخت #نمد را گویند. ۸- کمِل بند = متخصص در بسته بندی ساقه‌های رسیده برنج پس از خرمن‌کوبی ۹- گالش = خانواده دامداری که در دل جنگل به کار گاوداری اشتغال دارند. ۱۰- می رس = متصدی تابانیدن پشم گوسفند در کنار گروهی نمدمالان ۱۱- مِختاباد = سر گروه چوپانان را گویند ۱۲- نعل بند = متصدی نعل کردن چارپایان ۱۳ - نمکی (خرکچی) = فروشندگان نمک قلوه‌ای 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2696 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─