eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
403 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
253 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ✍بخش دودانگه یکی از بخش های شش گانه شهرستان ساری است که با مرکز استان ۶۵ کیلومتر از طریق جاده ساری–تاکام–فریم فاصله دارد. 📌این بخش کوهستانی در حال حاضر دارای ۵۶ آبادی (روستا) است مرکز آن شهر فریم (محمدآباد، قلقل سابق) است . 📌دودانگه را قدیمیها به نام یا هزار گریب می شناختند . این ناحیه را کهن می دانستند .(منطقه و مکانی خوش آب و هوا و جای دل انگیز که در سال ۴۵۰ ه.ق با ورود اعراب پریم کهن به فریم تغییر نام یافت). 📌گستره جغرافیایی این ناحیه محدود به ۵۶ آبادی فعلی نبود، بلکه حدود آن تا دهستان تویه و دروار و فولاد محله و آبادی هایی چون آسران رستاق، افتر، بشم، خطیر کوه و اِساس می رسید . 📌بخشی از آبادی های چهاردانگه واقع در دهستان نرم آب دو سر جزو خاک دودانگه بودند . روستاهایی چون سنام، ایلال، سعید آباد، عقه خیل، تیلک، آتنی، بندبن، سیاوش کلا، آغوزگله، واوسر، میر افضل، قلعه، بالاده، زکریا کلا، کمرکلا، لالا، سنگ چشمه و خلرد که در اوایل دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی از این بخش منتزع شدند . 📌همچنین تعدادی از روستاهای این بخش همچون آبکسر، پروریج آباد ، لولت، پلسک و افراچال نیز به تدریج از حدود اربعه آن خارج شدند و به بخش تازه تأسیس کلیجان رستاق ملحق شدند . 📌انتزاع روستای افراچال به بخش کلیجان رستاق در سال ۱۳۸۲ را یکی از زیان بارترین اتفاقات بخش دودانگه نامیده اند، چرا که پیشانی و نگین این بخش تاریخی سد شهید رجائی (مشرف بر تنگه سلیمان بر روی رودخانه شیرین رود) به عنوان یکی از شریان های حیاتی دودانگه جدا شد . موضوعی که به محل مناقشه و منازعه دودانگه ای ها و کلیجان رستاقی ها تبدیل شده و در چند ماه اخیر مکاتبات و رایزنی هایی برای انتزا روستای افراچال (یا همان سد شهید رجائی) آغاز شده است . ✍مرکز بخش دودانگه تا قرن ششم هجری قمری شهر کهن بود که از حوالی رسکت تا شهر دشت (کرچا) ادامه داشت. این شهر تاریخی بر اثر زلزله تخریب و به ویرانه ای تبدیل شد . 📌در ادامه جدایی آبادی های این بخش تاریخی روستاهایی چون چاشم ، هیکوه، تمام، تلاجیم، فینسک، پرور ، سرخ ده، ملاده، شلی، رودبارک، کاوردو کالیم از سال ۱۳۶۱ منتزع و به بخش شهمیرزاد استان سمنان ملحق شدند . 📌در سال ۱۳۳۲ بخشداری دودانگه تأسیس شد که مرکزیت آن در روستای محمدآباد (قلقل) قرار گرفت. این بخش قبلاً دارای سه دهستان بندرج ، فریم و بنافت بود که روستاهای بندرج به دهستان فریم ملحق شده که هم اکنون به لحاظ تقسیمات کشاورزی دو دهستان بنافت به مرکزیت روستای سنگده و دهستان فریم به مرکز (شهر فریم) ثبت شده است . 📌روستاهای دهستان بنافت: ولیک بن، سودکلا، دادوکلا، ولیک چال، جورجاده، جیجاد، پاجی، میانا، سنگده، درزی کلا و وزملا و روستاهایی که در دهستان فریم قرار دارند شامل: کلیج کلا، بالا رسکت، پایین رسکت، کندلک، بیشه کلا، شلیمک، ، علی (شلیمک)، قارن سرا ، کتریم، بالامرگاب، پایین مرگاب، تلاوک، استخرسر، مجی، پهندر، شهر فریم (محمدآباد و قلقل سابق) ، واودره، جعفرکلا، کلامک، مته کلا، خوش رودبار، خوش نشان، پایین سیاهدشت، بالاسیاهدشت، برارده، ورمزآبا ، دینه سر، علی آباد، انگفام، سرکام، مولا، کرسب، مسکوپا، کرچا، شلدره، امامزاده علی,شلدره ، پارتکلا ، خرم آباد(دینه سر)، جعفرآباد، دامادکلا، دومیرکلا، تلارم و پرکوه . 📌روستاهایی که بر اثر گذشت زمان تخلیه و خالی از سکنه شده اند: ، ، کولم، پرا ، احمدآباد، حسن آباد. 📌جمعیت ثابت بخش دودانگه حدود ۱۰ هزار نفر و جمعیت متغیر و شناورآن بالغ بر ۲۵ هزار نفر است . اگر چه براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران حدود ۸۷۰۰ نفر جمعیت در این بخش گزارش شده است . بخش دودانگه از جنوب به سلسله جبال البرز حد واصل سمنان – از غرب به ناحیه خاوری شهرستان سوادکوه از شرق به بخش چهاردانگه و از شمال به بخش کلیجان رستاق محدود می شود.  از کل ۹۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی ۷۵۰۰ هکتار آن به کشت دیم اختصاص دارد و بقیه آبی است . عمده ترین واحدهای صنعتی مستقر در بخش عبارتند از : شرکت سهامی بهره برداری و صنایع چوب فریم (سنگده) ، مجتمع کشت و صنعت پرا (تولید و پرورش گوسفند گوشتی و با تغییر نژاد ) تولید شن و ماسه ، سنگ بری ، گرانول گستر ، تولید کننده عایق های پلاستیکی واقع در شهرک صنعتی فریم امامزاده علی ,شلدره. کانال فریم شهر در مرکز بخش دودانگه (شهر فریم ) نهادها و سازمان هایی آموزش و پرورش ، ثبت احوال ، سپاه ، توزیع برق، منابع طبیعی ، محیط بانی، نیروی انتظامی وجود دارد. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3265 https://eitaa.com/dodangeh_sari http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3265 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸روستای بندپی شرقی بابل ✍شرح نمایه هنرمند نام آشنا جواد بزرگنیا: از راست استاد مراد بزرگ‌نیا پشت سرش احمد بزرگپور بغل دستش نجف امانخاه خانم بنی بزرگپور روبرو داره به شهیدحسن بزرگپور نگاه میکنه بقل دست بنی اسحاق بزرگنیا سماکوش، غلام درویش نسب، شهید ابراهیم بزرگپور و امامعلی حاتمی 📌بقل دست نجف امانخاه مجید یا بهمن دوستعلی زاده ، پشت سرش سید رضا موسی زاده 💠معلم محسن مهدوی مشهدی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹منصوری لاریجانی: بنده با حضرت خیلی حتی غیر از اینکه حالاتش را لمس کنم خودمان باهم داشتیم مکاشفاتی که برای ما اتفاق افتاد و طی الارضی که باهم انجام دادیم ... احضار ارواح شدیدی داشت ... با ارواح امام‌زادگان شب‌ها گفتگو می‌کردند و می‌پرسیدند پسر کی هستی از کجا آمده‌ای ... روح سید حیدر آملی، ابن سینا و ملاصدرا را احضار می‌کردند... 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
. برای محفوظ ماندن از بلایا در هر روز از ماه صفر این دعا را ده بار بخوانید: يا شَديدَ الْقُوی، وَ يا شَديدَ الْمِحالِ، يا عَزيزُ يا عَزيزُ يا عَزيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَميعُ خَلْقِکَ، فَاكْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ، يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ، يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ، يا لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، سُبْحانَکَ اِنّی كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ، فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ، وَكَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنينَ، وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ. ای سخت نیرو، و ای سختگیر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوار هستند از بزرگی‌ات همه خَلقَت. پس کفایت کن از من، شرّ خلق خودت را. ای احسان بخش! ای نیکوکار! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‌اش. مفاتیح‌الجنان 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۵۲۵۰۹۰۰ 1⃣صفحه اول ✍ارچی: روستای ارچی سبب شناخته شدن و ماندگاری نام و اسم یک روستا و شهر بسته به رخدادها و حوادث پیرامون، داشته ها و یا هر علت آغازین در آن و اطراف وی است. اسامی در ذات خود دارای چیستی اند و به تمامی موجودات؛ چه جان‌دار و چه بی‌جان هویت تازه اهدا کرده و این نام‌ها هستند که سبب شناخته شدن و ماندگاری شخص و حتی یک ملت می‌شوند. 👈یکی از این روستا‌ها که در میان مردمان خویش دارای چیستی ها و پرسمان بویژه وجه تسمیه است، روستای بابل است. این آبادی در روزگاران بسیار دور در کنار رودخانه‌ی برای سکونت انتخاب گردید. به نظر می رسد روستای یاد شده در آغازِ موجودیتِ خود نامی نداشت. در گفته شده که از روستا گذر می‌کند تدوام ماهیت جدید مکانی دیگری را نمایان کرده است. 👇👇 در خصوص علت نامگذاری این قریه به بر اساس یافته های شفاهی و علم نگارنده سه نظر متصور است: ۱/این مکان در گذشته جزو اراضی جنگلی و دارای درختان تنومند هیرکانی بوده است و ساکنان ابتدایی آن با استفاده از زگالها، کاهگل و بعضا با افزودن آهک بر روی درختان خانه هایی را بنا می کردند که در اصلاح مازنی به آنها گفته می شود ولی در این روستا به آن اطلاق میشده است که به مرور حرف ((ک)) از واژه ی ((کارچی)) منقطع و به (()) شهرت یافت. 👈در دهستان پایین خیابان لیتکوه بخش مرکزی آبادی به نام شهرت دارد که برخی علت نامگداری آن را از نوعی خانه های چوبی بر بالای درختان (نفار) در گذشته بر می شمارند. ۲/نام این آبادی از اقتباس شده است. ۳/اما به نظر می رسد جامع ترین دلیل نامگذاری این روستا با در نظر گرفتن اراضی کشاورزی، جنگلی [درگذشته] و رود اَرچی رو احداث آسیاب آرد جو، گندم برنج و سایر حبوبات در گذشته بویژه در سنه ۹۹۲ قمری باشد. 📜بر اساس یافته های شفاهی استرابادی که نجار و شاعری توانمند بوده با ورود به این خطه ی بکر و سرسبز در مواجهه با دهقانان زحمتکش بومی و اصیل طرح متفاوت و مهندسی شده را بر روی رودخانه روستا طراحی و اجرا نمود. اهالی در مواجهه کاری با علی اکبر با گویش تلفیقی بومی استراباد و مازنی به وی او را ((آردچی)) خطاب میکردند. به مرور آردچی به ((آرچی)) و سپس به ((اَرچی)) تثبیت شد. 👆👆 📜سند مکتوبی برای اثبات این ادعا به نگارنده نرسیده است. 📌ارچی نام روستایی است از توابع بخش لاله‌آباد شهرستان بابل در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان كاری‌پی قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۸ نفر (۱۷۲خانوار) بوده‌است. امادر سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۳ نفر گزارش شده است. 🌍روستاها و محلات اطراف ارچی: زرگرشهر، جاده سپاه دانش، کارون، مرزبال، بالابصرا، پایین بصرا، پیچاکلا، تلیکران، قادی‌کلا، ارچی 👈ورودی اول به سمت امامزاده و خیابان میرحسینی جنب تکیه ابوالفضل به سمت بالای محل از مسیر پرتردد این روستاست. 💠برگزاری جشن آئینی مردگان، یادواره شهدا، اقامه عزار در محرم و صفر از جمله مراسمات شاخص روستای ارچی محسوب میشوند. [ ٢۶ عَيدِماه ( مصادف با ٢٨ تیرماه) يا عيد مردگان آئين سنتی و كهن ديار مازندران است. روزی كه مردم بر سر مزار امواتشان حاضر می‌شوند و با برگزاری جشن‌هایی يادی از درگذشتگانشان می‌كنند.] 🕌 ارچی مورد تکریم و توجه ی ویژه اهالی می باشد. 🇮🇷اهالی این روستا اکثریت باسواد، فهیم، انقلابی، جهادی،کشاورز و کاسب هستند. در این روستا سادات نیز ساکن هستند. 📄ادامه دارد... 🖊 ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ پنجشنبه 📝نکته ها: نیاز به تحقیق بیشتر ✍با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، نگارنده ادعایی بر نگارش اثری جامع ، کامل و بدون عیب و نقص ندارد و مطالب ارائه شده در این پژوهش تا زمانی دارای اعتبار خواهد بود که اسناد و مدارک جدیدی که دارای اصالت باشد، آن را نفی نکند. 📑منشور: 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع شرعا جایز نبوده و پیگرد قانونی دارد. 📝اشتراک گذاری مطالب و نوشتار مخاطبین در زیر مجموعه های سامانه ܐܡܝܕمنوط به احراز هویت واقعی متقاضی است. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3266 📩انتشار برای نخستین بار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۵۲۵۰۹۰۰ #اَرچی #آرچی 1⃣صفحه اول ✍ارچی: روستای ارچی سبب شناخته ش
📝نظر مخاطبین: 🖊ا...: سلام ممنون از زحمات شما.فکرکنم گفتند ی سفرنامه روسی درمورد این روستا چیزهایی نوشته ولی نمی‌دونم کیه A.22💌: سلام ملگونف هستند با جناب داداش پور باکر در این خصوص نیز هماهنگ میشم. ممکنه از رود ارچی رو بنویسید؟ محل دقیقی رودخانه و آیا اثری از آسیاب قدیمی باقیست؟ 🖊ا...: ارچی رو انشعاب از رودخانه هرازه از روستاهای اطراف به دریا بابلسر منتهی میشه گفتندسندی هست که رودخانه به نام ارچی رو ولی نمی‌دونم دست چه کسی اه آسیاب چیزی نداره شنیدم قدمت روستا در سفرنامه به ۸۰۰ سال قبل برمیگرده A.22💌: ✍در سفرنامه که توسط آقای گریگوری والریانویچ روسی به نگارش در آمده است مربوط است به سالهای ۱۸۵۸ تا ۱۸۶۰ میلادی و درباره جغرافیای تاریخی و جغرافیای سواحل جنوبی دریای خزر است . 📌او مسافرتهای خود را از اشرف شروع و از بزرگترین نقاط مازندران و بعدا گیلان دیدن نمود و از راه کوه استرآباد به شاهرود سفر کرد . 📌ملگونف با روشی اصولی جغرافیا و آمار کامل مناطقی را که در آن مسافرت کرده تشریح نموده است . 📌گزارش های ملگونف درباره تقسیمات سیاسی سرزمین و تعداد جمعیت هر محل و منطقه بیسار 📘در کتاب مازندران و استرآباد، ه،ل.رابینو ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، چاپ ۱۳۳۶، صفحه ۱۵۸_۱۵۹ و در برخی از چاپها ۱۸۱ در ذکر دهات بارفروش آمده است: . ((.. (و) جلال ازرک_ آردکلا_ بصرا_ بیجا_ بیجی کلا_ 👈 درخی (ارچی؟)_ فرم _کلیکا_ کلارسی_ کریم کلا_ لیلم دشت_ مرزبال_ مرزون آباد_ میکا_ موزورج_ نودهک_ قاری کلا_ قوشچی_ رزه کنار_ رضاکلا_ ساره_ و....)) ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜بزودی جزئیات بیشتر منتشر میشود
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۵۲۵۰۹۰۰ #اَرچی #آرچی 1⃣صفحه اول ✍ارچی: روستای ارچی سبب شناخته ش
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۵۲۵۰۹۰۰ 2⃣صفحه دوم 📙در کتاب فرهنگ جغرافیائی ایران (آبادیها) جلد سوم، استان دوم در شهریورماه ۱۳۲۹ خورشیدی، چاپخانه ارتش، رزم آرا و در صفحه هفتم آن آمده است؛ (( ده از دهستان جلال ازرک بخش نور شهرستان بابل. ۸ ک باختری بابل. دشت_ معتدل مالاریایی _ سکنه ۲۴۰_ شیعه_ مازندرانی و فارسی. آب از رودخانه کاری_ محصول برنج صیفی مختصر غلات کنف و نیشکر_ شغل زراعت_ راه مالرو. 📘در کتاب مازندران و استرآباد، ه،ل.رابینو ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، چاپ ۱۳۳۶، صفحه ۱۵۸_۱۵۹ و در برخی از چاپها ۱۸۱ در ذکر دهات بارفروش آمده است: . ((.. (و) جلال ازرک_ آردکلا_ بصرا_ بیجا_ بیجی کلا_ 👈 درخی (؟) _ فرم _کلیکا_ کلارسی_ کریم کلا_ لیلم دشت_ مرزبال_ مرزون آباد_ میکا_ موزورج_ نودهک_ قاری کلا_ قوشچی_ رزه کنار_ رضاکلا_ ساره_ و....)) به نظر می رسد رابینو نام این روستا را معرفی کرده باشد و شاید جناب غلامعلی وحید مازندرانی که در ترجمه کتاب رابینو چنین برداشت نموده و لذا نام را در داخل پرانتز در کنار واژه ی درخی اضافه نموده است. 📄بر اساس گزارش مشروح حوزه سرشماری بابل، عمومی وزارت کشور در خردادماه ۱۳۳۸ نام این روستا و در آبانماه ۱۳۳۵ دارای ۲۶۶ مرد و زن و ۱۳۱ مرد و ۱۳۵ زن بوده است. 📄ادامه دارد... 🖊 ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ پنجشنبه 📝نکته ها: نیاز به تحقیق بیشتر ✍با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، نگارنده ادعایی بر نگارش اثری جامع ، کامل و بدون عیب و نقص ندارد و مطالب ارائه شده در این پژوهش تا زمانی دارای اعتبار خواهد بود که اسناد و مدارک جدیدی که دارای اصالت باشد، آن را نفی نکند. 📑منشور: 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع شرعا جایز نبوده و پیگرد قانونی دارد. 📝اشتراک گذاری مطالب و نوشتار مخاطبین در زیر مجموعه های سامانه ܐܡܝܕمنوط به احراز هویت واقعی متقاضی است. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3266 📩انتشار برای نخستین بار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
بوته 🖋به قلم عین الله ادبی فیروزجایی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
بوته 🖋به قلم عین الله ادبی فیروزجایی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
جای علامت سوال، چه عددی قرار می گیرد؟ 📩نظر مخاطبین: ✍زهره....د: ۲۵ 👉k. bazari: ۱۰+۱۰+۱۰=۳۰ ۱۰+۵+۵=۲۰ ۲+۲+۵=۹ ۱۰×۵+۲=۵۲ 👉Mostafa T: سلام. ۱۰+۱۰+۱۰=۳۰ ۱۰+۵+۵=۲۰ ۵+۱+۱+۱+۱=۹ ۵+۱×۱۰=۱۵ ✍علی تبار: ۶۰ ✍...فیروزجایی: س ده تا سی تا ده و دوتا ۵ تا یی شد ۲۰ ۵ بادو و دو شد ۹... حالا ۵ با دو میشه ۷..ضربدر ۱۰...۷۰ میشه 👉A_mehrabi: سلام ۲۵میشه 🖇⚡: سلام ۱۵ ✍عابدی: ۶۰ سلام چون الویت با ضربه اول یک در ده ضرب میشه بعد با ۵ جمع میشه