eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
405 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
صواحی سر گوره مارمار هاکنم شه دل غمّه من هدار هاکنم گوره بدوشت په، تره بوینم از دست زمونه هوار هاکنم ✍ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╯ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌿 | التماس دعا 🔲تولید استودیو ققنوس 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
enc_17053202371059825904220.mp3
1.99M
🏴هوای سامرا یا هادی قربون اسمت... ‌ 🏴 صَلَّی اللهُ عَلَیْکَ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ الهادی ▪️در رثای حضرت سلام‌الله‌علیه صد شکر هدایت‌شدۀ دست شماییم با نور شما راهی درگاه خداییم گویند همه: «اهل ولا اهل بلایند» صد شکر که از لطف خدا اهل بلاییم این خاک اگر زر شده از مهر شما بود در خانۀ معصومه و در ملک رضاییم آیین شما چون به‌جز احسان و کرم نیست عمری است سر سفرۀ احسان و عطاییم داریم دلی خسته و تنگ از غم دوری محتاج حرم رفتن و مشتاق لقاییم در راه زیارت نشناسیم سر از پا شاهیم که در کوی شما بی‌سروپاییم از سامره همواره گدایش شده مشهور «بر ما کرمی کن که در این شهر گداییم» از فیض شما بود اگر جامعه خواندیم از دولت عشق است اگر اهل ولاییم از داغ غم غربتتان معدن آهیم در سوگ جگرسوز شما غرق عزاییم زهر ستم آتش به سراپای شما زد از داغ شما یاد غم کرب‌وبلاییم ✍️محمدتقی عارفیان https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3950 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
(۱) 💌: ✍سلام استاد درویشی . وقت بخیر‌. داداش پور باکر هستم. پژوهشگر اسناد خطی و فرهنگ عامه و فعال در عرصه ی تبارشناسی . در صورتی که صلاح بدانید با شما گفتگو داشته باشم. ارادت 📩 خناری: 🖊و علیکم السلام جناب باکر. درخدمت هستم نواحی مختلف درشمال تا گرگان و ... این پراکندگی جغرافیایی و مسیر حرکت و کوچ نشان می‌دهد که ریشه های تباری و تاریخی ایل بزرگ باکر را ... 📌شما باید در ترکیه و مناطق دیار بَکر ترکیه که خود ترک ها به لهجه ی خودشان ((دیار باکر ‌‌Deyar Baker)) می‌نامند جستجو بفرمایید کلمه دیار البته به معنای سرزمین هست و خود استان دیار بکر به ترکی دیار باکر. بخصوص زمان شاه اسماعیل اول و سلطان سلیم یاووز باشد. 📌اما این که ریشه تباری مردم شما به کردهای دیار بکر برمی‌گردد یا مردم ترکمن و ترک تبار آق قویونلو و اینها تبعید شدگان ترک تبار توسط صفویان از دیار بکر بوده باشند یا ترکمن های دیار بکر که توسط عثمانی ها اخراج و به توسط صفویان در آذربایجان و شمال ایران جابجا شده باشند، یک پژوهش و تحقیق میدانی وسیع و سفر به دیار بکر ترکیه را لازم دارد که بتوان از منابع و نسخه های تاریخی قدیم آنجا و وجه تسمیه باکر ؛ که تلفظ ترکی بَکر ؛ دیار بکر است. و شاید به این دلیل به باکر و باکری ها و معروف شده باشند که اصلا ترکمن های ترک نژاد طرفدار صفویه بوده باشند یا ریشه در آق قویونلو ها داشته باشند که این آخری یعنی آق قویونلو ها و کردان دیار بکریه هر دو دشمنان صفویه بودند و تبعید آنها در زمان تصرف دیار بکر توسط صفویه بخصوص امیران ذوالقدر قزلباش طرفدار صفویه فرضیه ای درست به نظر می‌رسد یا اینکه ترکمن های شیعه طرفدار صفویه بودند و پس از اشغال دیار بکر توسط عثمانیان سنی توسط صفویان در داخل ایران جابجا شده باشند. 📌با توجه به اینکه تلفظ کلمه بصورت ((باکر)) است و ترک های ترکیه دیار بکر را دیار باکر تلفظ می‌کردند یعنی سرزمین ایل باکر / دیار باکر کردها دیار بکر دیار بکریه میگویند. [] 📌خلاصه ریشه های تباری قوم شما با توجه به تلفظ خاص این کلمه و خط سیر مهاجرت و جابجایی و سکونت به احتمال قوی مردم منطقه ((دیار بکر)) بوده اند. 📌و اینکه از ترک تباران آن منطقه و طرفداران صفوی بودند یا از آق قویونلو های سنی مذهب مخالف صفوی یا از ایل های کُرد دیار بکر. 👈این موضوع به تحقیق و پژوهش های وسیع میدانی و مسافرت به کشور ترکیه و منطقه دیار بکر و جستجو در اسناد و منابع و نسخ خطی قدیم نیازمند است که از حوصله ی این بنده حقیر سراپا تقصیر خارج می باشد. 🖊با تشکر ابراهیم درویشی خنار 📌شما باید به منابع و اسناد زمان جنگ های صفویان و عثمانی ها به خصوص جنگ های شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم یاووز عثمانی مراجع و جستجو کنید. 📌وجه تسمیه نام منطقه دیار بکر از قبیله بکر بن وائل عرب است. اما این مربوط به خیلی قدیم می‌شود و بعدها قبایل بسیار در این منطقه سکونت یافتند توسط قبایل مهاجم بعدی در قرن های بعد رانده شدند و قبایل دیگر جای آنها را گرفتند جالب آنکه نام منطقه بصورت دیار بکر باقی مانده بود و به قبایل مختلف که در قرن های بعد از قبیله ی عرب بکر در آن ساکن شدند هم مردم دیار بکر قبایل دیار بکری ‌و .. گفته شد. نه اینکه الزاما ریشه ی عرب داشته باشد هم قوم یا قبیله که به بکر باکر موسوم است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3953 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
(۲) 📩 خناری: 📌شما باید در تاریخ به آخرین تحولات بزرگ و جنگ ها و جابجایی اقوام در پنج شش قرن اخیر در آن مناطق رجوع بفرمایید دیار بکر ترکیه در زمان آق قویونلو ها بعدها صفوی ها و عثمانی ها و حتی در زمان نادرشاه افشار به دلیل جنگ های بزرگ و کوچ اجباری اقوام و جابجایی ها به داخل ایران یا درون عثمانی توسط پادشاهان و سلاطین وقت شاهد تغییرات بزرگ کوچ و جابجایی جمعیتی بوده در آن مناطق در زمان مورد بحث ما هم قبایل ترک نژاد قدرت داشتند و هم امیران کرد و شما باید یک جستجوی و پژوهش میدانی وسیع بفرمایید برای ریشه یابی که خودش مستلزم وقت زیاد و هزینه زیاد و سفر به نواحی مختلف است. 👈ولیکن بنده احتمال اینکه ریشه ی مردم شما با دیار بکر برسد را قوی میدانم. خط سیر جغرافیایی قوم باکر از مرزهای آذربایجان غربی هم مرز با ترکیه تا نوار شمالی ایران خودش این مسئله را تایید می‌کند جالب اینکه کردهای کرمانجی هم همین خط سیر و پراکندگی جغرافیایی را از همان مناطق شمال‌غرب و شمال ایران و دو طرف سلسله جبال البرز تا شمال خراسان دارند. 💌: ✍با سپاس. اما نظر شخصی این جانب در خصوص اصالت به مازنی بودن اینان و خاستکاه ایشان از سوادکوه می باشد. 💌: ✍درود و سپاس از همت والایتان استاد درویشی بزرگوار ممکنه نظر ارزشمندتان را در خصوص((تبارباکر)) مکتوب نمایید تا به رسم یادگار بهره ها ببریم؟ لطفا 📩 خناری: 🖊جناب داداش پور باکر دوست نهایت عزیز، نگارش بنده و مطالب ناچیز بنده در حد یک فرضیه هست چون مطلع شدم. خود ترک های ترکیه منطقه دیار بَکر را که کُرد ها دیار بَکر بَکریه تلفظ میکنن ترک ها ترک ها با صدای آ تلفظ میکردن دیار باکِر Deyar Baaker به جزئیات همیشه باید دقت نمود دیار به معنای سرزمین است در مجموع خود دیار بکر به نام ایل مستقل ایل بکری نامیده می‌شده ایل دیار بَکر ترکها به تلفظ زبان ترکی باکر تلفظ می‌کردند. پس باکر یا باکری ها می‌تواند به معنای ایل یا مجموع قبایل و طوایفی باشد که خاستگاه آنها دیار بکر بوده است. 💌استاد فرهیخته و محبوبم. درخواست میکنم افزون بر این لطف، نظر مهرآمیزتان را در کاغذ مکتوب کنید تا تبار باکر بر این نگاره افتخار کنند. لطفا قبول [محبت میکنید] کنید. 📩 خناری: 🖊شب تماس میگیرم صحبت میکنیم. چشم حتما 💌: ✍فدای شما. سلام استاد تماس میگیرم 📩 خناری: 🖊و علیکم السلام قرار من و شما ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب نه و نیم امشب ✍با افتخار. سلام از اینکه دیشب تماس نگرفتم پوزش میطلبم. 💌: ✍با سپاس. همانطوری که من پیشتر هم عرض کردم، نظر شخصی این جانب در خصوص اصالت به مازنی بودن اینان و خاستکاه ایشان از سوادکوه می باشد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3953 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
سلام ✍درود بر آن استاد پرکار 📌تنها تذکری که در باب آن تحقیقات می توان داد، این است که واژه های دِگر شده یا واژه های تالشی شمالی که تلفظ خاص خود دارد، مورد بررسی قرار نگرفته. و یا از واژه های دِگر شده بسیارگاه تصور غلطی ارائه داده شده. 📌برای روشنگری به یکی از آن واژه ها که بخاطر تلفظ خاص تالشی شمالی دِگر شده و دیگر برای محققین قابل شناسایی نبوده، می پردازم. واژه ی آستارا (تالشی شمالی) دِگر شده از اَستررو. 📌در ضمن در تالشی شمالی بجای خ، ه بکار می رود. مانند ه در سهند، که در تالشی جنوبی سَروند است. و هم در تالشی شمالی مانند آلمانی رِ یا اِر خورده می شود؛ پس سَر شده سَ. یا خونی (چشمه ی پُر آب) شده هُونی. چنانکه در کُردی سورانی دال خورده می شود، به همین خاطر مردم سنندج (سنه دژ - به سکون س = دژی که بر سینه کش کوه واقع شده) بغداد را بغا گویند. 📌برگردیم به اصل سخن:در تالشی شمالی اَ به آ و آ به اُو بدل می شود؛ در نتیجه اَستررو،ی جنوبی، به آستارا بدل شده. 📌البته این نام ربطی به شهر کنونی آستارا ندارد. چون شهر آستارا در همان مسیر بوده، نام آن را بر شهر نیز نهاده اند. 📌اَستررو یعنی جاده ای دشوار گذر که با اَستر (پهلوی) = قاطر (ترکی) می توان از آن گذشت. کسانی که در قدیم از گردنه ی پُر خطر حیران گذشته اند، بیشک دریافتی دقیق از این سخن خواهند داشت. 📌در ضمن آستاراخان واقع در بالای دریای مازندران، خزر، کاسین، تالشی دُولاو (چهار نام دارد)، نیز به همین صورت شکل عوض کرده. اصل آن اَستَررُوخُون است، مانند قله روخون واقع در شهرستان فومن، که حالا کمی دِگر شده (قله رودخان) تلفظ می شود. 📌رُوخُون (تالشی) = راهِ بزرگ و هم راه هایی را گویند که از کنار رود می گذرد. 📌خود واژه ی ولگا (به سکون اول)، بزرگترین رودی که به خزر می ریزد نیز واژه ای ست ایرانی (تالشی) که به دلتای عظیم و پر از گل های گوناگون آن نظر دارد. ول (تالشی - به سکون اول) = گُل. ولگا(وُلگا) = گُلگا = گُلگاه. 📌در ضمن اول بار استاد وَشتَنِ ایرانی را معادل رقص عربی در نوشته ها بکار برد. وَشتَن (تالشی) = رقص. با وَشتِن = جهیدن،که آن شعر مشهور سغدی (آهوی کوهی) بر اساس آن بُندار سروده شده اشتباه گرفته نشود. برای دیدن تفسیر آن شعر که گویند اولین شعر پارسی ثبت شده است، به وبگاهِ «جهان زبان» رجوع شود. 🖊نویسنده: - م. تلنگر  سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۵۸ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3956 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
     ✍و نکته ای در مورد منگفت قبلی من که در باب کار های منوجهر ستوده نوشتم. 🔲شاید این پرسش پیش آید که چرا وُلگا را به سکون اول نوشته ام؟ 👈زیرا ولگا در اصل به سکون اول است. این واژه، آریایی مادی است، به همین خاطر ولگاه = گُلگاه، نوشته نمی شود، چون واژه های آریایی مادی «ها»ی ملفوظ ندارند. به همین دلیل کوروش = زینده روی کوه، کوهروش، نوشته نمی شود. چنانکه کولاک و کول کوهلاک و کوهل نوشته نمی شود. از این دست اَشکال کهن که که هنوز حفظ شده در واژه نامه های فارسی به فارسی سر به سد ها می زند. و به همین خاطر واژه شناس نوین را توان شکافتن آن واژه ها نیست. این دلیل بر کم سوادی نیست؛ بلکه آن ها دیگر تصوری از آن اَشکال ندارند. 📌تمامی واژه های کهن ایرانی که دارای اول ساکن بودند، در فارسی دری حرکت پذیرفته اند، و در نتیجه دیگر در زبان فارسی کنونی حتی یک اول ساکن نیست. 📌واژه های اول ساکن ایرانی موسیقی زیبای خود دارند که متأسفانه دیگر بکار نمی رود. و این ضربه ای جدی به نوع تلفظ ایرانیان زده. این سخن را او نیک دریابد که بخوبی با تلفظ و موسیقی زیبای اول ساکن ها آشنا باشد. وگرنه به آن فضا رفتن ممکن نیست، زیرا چیزی که از ازل با آن آشنا نیستی، درک آن دشوار نیست؛ بلکه غیر ممکن است. 📌البته در مازندرانی به احتمال قوی هنوز بخشی از اول ساکن ها حفظ شده. بیشتر از همه در دیگر زبان ایرانی (کردی) حفظ شده. به همین خاطر کرد به راحتی فرض کن اول ساکنی مثل سپی spi = سپید، را تلفظ می کند که دیگران را آن توان نیست. زیرا فقط با اَشکال تغییر یافته آشنایی دارند. 🖊نویسنده: - م. تلنگر  چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ ساعت: ۸:۴۹ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3956 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
❤️ 🔰 | شهید سلیمانی چگونه جبهه مقاومت را احیا کرد؟ - ۱ ✏️ نویسنده: «» 📝 در مراسم پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی تأکید کردند: «راهبرد همیشگی شهید سلیمانی در این فعّالیّتهای جهادی‌اش عبارت بود از اینکه جبهه‌ی مقاومت را احیا کند.» ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 🔸 «خط رهبری» به مناسبت این تأکید رهبر معظم انقلاب، چگونگی احیاگر کردن جبهه‌ی مقاومت از سوی این شهید قهرمان را در این یادداشت بررسی و تبیین کرده است. * دفاع مردم‌پایه و جبهه‌بندی جریان مقاومت، اقدام استراتژیک شهید سلیمانی 🔹 رو کرد به حسن، می‌خواست سؤال مهمی از او بپرسد؛ در چشمانش خیره شد. چشمان جوانی که حدوداً ۱۷ساله می‌نمود؛ اما چنان مسئولیت سنگینی بر دوشش بود که انسان احساس می‌کرد روبروی یک نیروی زبده‌ی نظامی ایستاده است. چشمان معصومش از شدت بی‌خوابی و شنای زیاد در آب، قرمز شده ‌بودند. او باید امنیت معبری را برای هزاران ‌نفر تضمین می‌کرد. 🔸 حاج قاسم پرسید: "حسن‌جان، چقدر به این معبر اطمینان داری که لو نرفته باشد؟" پاسخ داد: "با بر خداوند صددرصد." گفت: "مطمئنی؟" پاسخ داد: "مطمئنم."(روایتی از عملیات والفجر ۸) 🔹 شاید این اولین باری بود که تا این اندازه به وعده‌ی فردی کم سن و سال اما مسئولیت‌پذیر، باایمان و شجاع در یک عملیات بسیار حساس اعتماد کرد اما آغاز راهی شد تا با همین روش، «» جبهه‌ی مقاومت شود: «یعنی از ظرفیّتها و جوانهای آماده‌به‌کار خود آن کشورها استفاده کند که این کار را به بهترین وجهی انجام داد. هر جا که وارد میشد ــ عراق یک جور، سوریه یک جور، لبنان یک جور ــ نیروهای میهنی هر کشور را، نیروهای خود آن محل را که آماده‌به‌کار بودند، بسیج میکرد.» ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 🔸 روشی که سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و همرزم حاج قاسم از آن به راهبرد یاد می‌کند. راهبردی که روش اصلی شهید سلیمانی برای رشد و تقویت نهضت‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا بود. 🔹 طی سال‌های گذشته، اگرچه گروه‌هایی مقاوم در منطقه به مقابله با صهیونیستی می‌پرداختند، اما ساختار آن‌ها در قالب یک جبهه یکپارچه تعریف نشده بود. حاج قاسم سلیمانی با ابتکاری راهبردی، این نیروهای را در چارچوب یک جبهه مستحکم و هماهنگ سازماندهی کرد و آن را در برابر جبهه دشمن به‌صورت منسجم طراحی و تقویت نمود. این «یعنی از ظرفیّتهای موجودِ برای کار بزرگ، بهترین استفاده را کردن، بلد بودن این کار و همّت گماشتن بر این کار؛ این کار شهید سلیمانی بود.» ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 🔸 رهبر انقلاب درباره‌ی اهمیت کلیدی این حرکت شهید سلیمانی بر این راهبرد در جریان مقاومت تأکید می‌کنند: «شهید سلیمانی نقش مهمّی در زنده کردن جبهه‌ی مقاومت در منطقه دارد؛ خیلی نقش دارد. یک وقت یک گروه مقاومی در یک منطقه‌ای هستند، خب بله، این قبل از شهید سلیمانی هم بود؛ [امّا] یک وقت یک جبهه به وجود می‌آید؛ ما همیشه این را میخواستیم. چون طرف مقابل جبهه‌بندی میکند، این طرف هم باید جبهه‌بندی کند. خب الان اگر این جبهه نبود، غزّه نمیتوانست این‌قدر مقاومت کند. این ، به همه‌ی اطراف قضیّه قدرت میدهد. اگر چنانچه چهار واحد با هم متّحد بشوند، پنج واحد با هم متّحد بشوند، زورشان و قدرتشان بیشتر از پنج برابرِ یک واحد است؛ یک هویّت جدیدی به وجود می‌آید؛ آن هویّت جدید خیلی مهم است. شهید حاج قاسم سلیمانی در این قضیّه خیلی نقش داشت، خیلی کار کرد.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ 🔹 «شهید سلیمانی که در اواخر دهه‌‌ی هفتاد به فرماندهی منصوب شد، با توجه به تجربیاتی که از دوره‌ی جنگ با ارتش عراق و پس از آن در مبارزه با اشرار شرق کشور کسب کرده بود توانست تحول مهمی در حمایت از نیروهای نهضتی در لبنان، عراق، فلسطین، یمن و سوریه ایجاد کند: «از اوایل دهه‌ی ۸۰ که شرارتهای نظامی آمریکا در منطقه‌ی ما ــ در افغانستان، در عراق ــ شروع شد و رسماً وارد میدان شد و حقیقتاً شرارت کرد، از همان اوّل کار شهید سلیمانی وارد میدان شد؛ به خطر نیندیشید،‌ به ابّهت دشمن فکر نکرد... نقش این مرد شریف و صادق در این یک نقش بی‌بدیلی است.» ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 🔸 او با استراتژی‌های و و راهبرد اصلی‌اش یعنی دفاعِ مردم‌پایه توانست جبهه مقاومت را در برابر تهدیدات مختلف تقویت کرده و به پیروزی‌های مهمی دست یابد. @edmolavand @rahbari_plus https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3958 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعوت رهبر انقلاب به تحقیق و نوشتن دربارۀ امام جواد، امام هادی و امام عسکری(ع) 🔹رهبر انقلاب ظهر امروز در پایان مجلس روضۀ شهادت امام هادی ع، به نقش بی‌بدیل این امام همام و پدر و فرزند این بزرگوار، در گسترش کمّی و کیفی تشیع اشاره کرده و فرمودند: در هیچ دوره‌ای از تاریخ اسلام، تشیع به گستردگی دوره‌ی این سه امام بزرگوار نبوده است. بغداد و کوفه در زمان امام هادی و امام جواد به مراکز اصلی شیعه تبدیل شدند و نقش این بزرگواران در ترویج معارف شیعه بی‌نظیر بوده است. 🔹ایشان با تأکید بر ضرورت پرداختن به زندگی و معارف این امامان در عرصه‌های مختلف تاریخی و هنری، ضمن انتقاد از نپرداختن به این سه امام بزرگوار در این عرصه‌ها گفتند: متأسفانه در تاریخ‌نگاری، کتاب‌نویسی و حتی در منابر ما، به زندگی و معارف این سه امام بزرگوار کمتر پرداخته شده است. بسیار بجاست که پژوهشگران و هنرمندان در این زمینه کار کنند و آثار بیشتری خلق شود. 🔹رهبر انقلاب همچنین از زیارت جامعۀ کبیره به‌عنوان گوهری بی‌همتا یاد کرده و افزودند: اگر تلاش امام هادی ع نبود، ما امروز زیارت جامعه کبیره را در اختیار نداشتیم. معارف موجود در این زیارت، که بر پایه آیات قرآن و حقایق ناب شیعه است، تسلط و عمق علمی امام هادی ع را نشان می‌دهد. 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به یکی از رمان‌هایی که به‌تازگی مطالعه کرده‌اند و یکی از معجزات حضرت جواد ع در آن ذکر شده بود، تولید آثار هنری در این زمینه‌ها را کم توصیف کردند و خواستار توجه برای تولید آثار بیشتری در این مقوله شدند. @rahbari_plus @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 🌿 🌿 ✍طایفه سیاه تیری  یکی از بزرگترین طوایف ایرانی است که گروههایی از این طایفه در استان همدان شهر ملایر وگروهی در استان خراسان رضوی وگروهی در استان فارس شهر شیراز وگروهی در استان لرستان شهرستان الیگودرز زندگی می کنند که بنا بر اسناد ومدارک خاستگاه اصلی طایفه شهرستان الیگودرز می باشد که به همین دلیل کوه مهمی در شمال این شهر وجود دارد که معروف به کوه سیاتیر است واکنون پراکندگی این جمعیت در شهر الیگودرز و دهستان سور ،برناباد،کشکک،شریف آباد،دهنو عبدالوند،اشرف آباد وده نصیر می باشد،یاد آوری می کنم که فامیل سیاری نیز مشتق شده این فامیلی است وهم اکنون در طول نزدیک به نیم قرن بسیاری از افراد این طایفه خواسته و ناخواسته فامیلی خود را عوض کرده  ونام خانوادگی هایی همچون خاکساری، سیاری، خلیلی، عزیزی، صبوری،افراز ،سپاهی ونوربخش جزء این طایفه هستند. 🖊+ نوشته شده در دوشنبه دوازدهم فروردین ۱۳۹۲ ساعت 1:41 توسط غلامرضا سیاه تیری تاریخچه خاندان سیاه تیری | فروردین ۱۳۹۲ https://vita1.blogfa.com/1392/01 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3959 طایفه سیاه تیری کوه سیاتیر کوهی سیاه و برافراشته در شمال شهر الیگودرز در بالادست کوه مندیش است که از شمال به روستای گل زرد واز جنوب شرقی به روستای مزراع راه دسترسی دارد به گفته مورخین در زمانهای دور شهری پر جنب وجوش و سرسبز و بزرگ در این ناحیه وجود داشته که  به دلایل نامعلوم(مثل زلزله ویابلایای طبیعی) این  شهر به زیر خاک رفته است وگفته اند حتی مادر کوروش بزرگ که ماندانا نام داشته در این مکان مدفون است این گفته ها از کشف سفال های قدیمی که از این مکان ها (مندیش و سیاتیر)توسط مورخین بدست آمده اظهار شده است وچون این منطقه در سیطره بختیاری ها بوده محتملا طایفه سیاه تیری بختیاری بوده است  ،اما در این خصوص در حال تحقیق هستیم ،به گفته بزرگان این طایفه -طایفه سیاه تیری مربوط به این مکان بوده اند که در سالهای دور بیشتر آنان به سور نقل مکان می کنند بطوری که قدیمی ترین سنگ قبرها با قدمت بالای ۲۵۰ سال اکنون در بالا دست قبرستان موجود می باشد. 🖊+ نوشته شده در سه شنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۵ ساعت 18:33 توسط غلامرضا سیاه تیری طایفه سیاه تیری https://vita1.blogfa.com/post/49 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3959 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍اشرف‌آباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ازنا در استان لرستان ایران است. 📌در اشرف آباد چندین تیره و طایفه ساکن بوده و هستند. 📌حسب نقل معمرین روستا، طایفه  (منسوب به کوه سیاتیر الیگودرز) اولین طایفه ای بوده اند که در اشرف آباد ساکن شده اند. و بر این اساس این فامیل بانی روستا بوده اند. این طایفه در کنار دو فامیل ایرانشاهی و توکلی از بیشترین جمعیت در بین اهالی روستا برخوردار می باشند. 🌿طایفه ی ایرانشاهی از نظر اصالت منطقه ای خود به چند دسته عمده تقسیم می شوند؛ گروه اول از روستاهایی مانند «جوی آسیاب» و «کُندُرچه» به اشرف آباد آمده اند. گروه دوم از روستای «کَشکَک» و دسته دیگر از حوالی شهرستان محلات به اشرف آباد مهاجرت کرده اند. 📌ایرانشاهی ها از تیره «تات خیری»و در تقسیم بندی طوایف بختیاری جزو طایفه «حاجیوند»می باشند. طایفه توکلی نیز ظاهراً از روستای «آلی محمود» به اشرف آباد کوچ نموده اند.از بزرگترها شنیده ام که به توکلی ها «سوخته زاری»هم می گفتند، و این نام نیز خود یکی از تیره های بختیاری ذکر شده است. (البته به نام شیخ سوخته زار) و به نقلی توکلی ها دسته ای از آسترکی های مهاجر به اشرف آبادند که در ابتدا شهرت آنها «بیژنی»بوده است. به هر حال  در کنار سه تیره یاد شده طایفه های دیگری نیز وجود دارد که جمعیت کمتری دارند. مثلاً طایفه «فریدنی» که همانگونه که ازنام آن بر می آید از منطقه فریدن بدین روستا مهاجرت نموده اند. اخیراً تعدادی از افراد این طایفه، براساس تعریفات بزرگان و درگذشتگان خود موفق به شناسایی اقامتگاه سابق و حتی بستگان خود گردیده اند. این طایفه اصالتاً از تیره «اِسْتِکی» هستند که در «اورگان» ساکن می باشند. 🌿خانواده های دیگری با نام های نوروزی، اکبری و فولادوند در اشرف آباد ساکن بوده و یا بعضاً هستند که اهالی محل بدانها «کائد» می گویند. که خود کائدها نیز تیره ای در بختیاری هستند. و نیز خانواده های دیگری با نامهای خانوادگی رضائی، رضائی نژاد، سرلک، بخشی، حسینی، کمری، زارعی، شاهی، شیرپاک، سیاری، زلقی، تونی، اختردانش، سبزیوند، موگویی، شیری، عبدالوند، جانبزرگی و ... از سابق در اشرف آباد، حسب مورد، سکونت داشته و دارند. 📌با توجه به آنچه گفته شد و همانطوریکه از نام های خانوادگی نیز برمی آید اهالی روستا از نظر اصالت قومی «بختیاری» می باشد ولی چون در حد فاصل روستاهای بختیاری نشین و فارس نشین شهرستان های ازنا و الیگودرز مقیم گردیده اند از نظر گویشی با گویش بختیاری فاصله گرفته اند. مقدمه :: اشرف آباد روستای من http://ashrafabadi.blog.ir/1394/07/05/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87%20%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7%20%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%20%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF%D9%86%D9%8A https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3959 ادامه دارد. 📝بازنگری: ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─