📘کتاب اول :
آشنایی با آیة الکرسی و فواید آن
📝توضیح کتاب:
✍رویکردی تفسیری و روایی در مورد خواص و فواید «آیت الکرسی» است. ابتدا از دیدگاه تفاسیر قرآنی تفسیر آیت الکرسی و مفاد این آیات بررسی شده و سپس دیدگاه روایات در مورد مفاد آیت الکرسی بیان میگردد. نگارنده تفسیر آیت الکرسی را در تفسیر نمونه و تفسیر نور بیان مینماید و نکاتی درباره توحید، شفاعت، عرش، کرسی، صفات خداوند و شأن نزول این آیه ارائه مینماید و اجباری نبودن دین، حقانیت دین اسلام را از دیدگاه دو تفسیر یاد شده بررسی مینماید. در پایان کتاب روایاتی درباره فواید و برکات دنیوی و اخروی قرائت آیت الکرسی و مداومت داشتن بر قرائت آن آمده است.
📌جهت تهیه کتاب میتوانید هم از سایت گیسوم اقدام کنید و یا
در شهرآمل به روبروی کوچه بنیاد شهید کتاب فروشی و لوازم تحریر قبادی مراجعه کنید.
📎کتابهای دیگر هم اعلام میشود.
📌در دست اقدام
یکی از کتابهایی که در حال تحقیق و نوشتن آن هستم کتاب " قرآن در قرن ۲۲"
📌در این کتاب به معجزات علمی قرآن تا کنون پرداخته ام .البته نه معجزاتی که عوامانه و کوچه بازاری و بدون دلیل ،بلکه همه معجزات با اسناد علمی جمع آوری میشود تا خدای ناکرده بعدا با رد آن نتیجه معکوس بدهد.
📌البته با توجه به وضعیت کتاب و کتابخوانی و هزینه های بالای آن کمی کار چاپ سخت است . و از طرف دیگر نمیشود به امید فروش کتاب و برگشت هزینه برنامه ریزی کرد.
✍ستار محمدی لیتکوئی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸سند مصالحه نامه
🗓۱۳۳۹ قمری
💌سپاس از جنای یخکشی از بهشهر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜تاسیس سنندج( سنه دژ)
✍از میان شهرهای قدیمی ایران، کمتر شهری را میتوان یافت که تاریخ تأسیس داشته باشد؛ آن هم به سال و ماه و روز. سنندج از معدود شهرهایی است که تاریخ تأسیس دارد.
📌این شهر در ۱۱ اسفندماه ۱۰۱۵ خورشیدی برابر با اول مارس ۱۶۲۷ میلادی بنیان نهاده شد.
📌در این روز، شاه صفی صفوی به سلیمان خان اردلان (والی کردستان) دستور داد که قلعهای در روستای "سینه" یا "سنه" کردستان بسازد و مرکز حکومت ایالت کردستان را از پالنگان به این قلعه منتقل کند؛ و این سرآغاز شکلگیری شهر سنندج (معرّب سنه دژ) بود.
📌دولت صفویه میخواست، مرکز کردستان در جایی باشد که یاغیان محلی و سپاهیان دولت عثمانی نتوانند دسترسی آسانی بدان داشته باشند و روستای سنه در عمق کوهستانهای کردستان چنین بود؛ چندان که امروز هم پس از ۳۸۷ سال به عنوان مرکز استان کردستان این ویژگی را حفظ کرده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥وجه تسمیه شهر سنندج:
✍سنندج (سنه یا سنه دژ) که از شهرهای کهن و مقدس است به آیین مهر و زردشت این بخش ایران باز میگردد.
📌ارتباط این شهر و نواحی مجاور آن با اساطیر پهلوانی آریایی از اهمیت و قدمت این شهر حکایت میکند.
📌این شهر در قدیم روی تپه بزرگی در کنار رودخانه قشلاق به نام «پیالکه توش نوذر» قرار داشته.
📌قلعه حسنآباد که دژی ساسانی بود، نزدیک این شهر واقع بود و هماره به عنوان پادگانی برای حمایت از این شعر عمل میکرد.
📝ژاک دمورگان که در اواخر پادشاهی ناصرالدینشاه به ایران آمده، همهجا از این شهر با نام سنه یاد کردهاست.
📝بابا مردوخ روحانی در کتاب خود دربارهٔ ریشه نام سنندج مینویسد:
👇
((خود کردها سنندج را «سنه» میخوانند و نام اصلی آن گویا همین بودهاست؛ اما بعد از بنای برج و باروی حکومتی آن را «سنهدژ» گفتهاند که سنندج تحریف و تعریبی از آن است. برخی معتقدند که اصل آن «سانان دژ» بوده به معنی قلعه و محل سانها، زیرا سان در لهجه کردی گورانی، معنی سلطان میبخشد چنانکه «کانی سانان» نیز به معنی محل سلاطین است.))
📌شهر جدید سنندج در دورهٔ صفوی و در روزگار شاهصفی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمانخان اردلان پایهگذاری شدهاست. نام سنه به احتمال زیاد از ریشهٔ اوستایی گرفته شدهاست.
📌تا پیش از دورهٔ قاجار از این شهر بهعنوان #سنه یاد میشده است اما پس از این دوره به سنندج تغییر نام یافت.
📌پس از نابودی دژ حسنآباد در سال ۱۰۴۶ هجری قمری در زمان حکومت شاهصفی، سلیمانخان اردلان پسر تیمورخان اردلان از بستگان مورد اعتماد شاهصفی به کردستان آمد، مرکز ایالت کردستان را از حسنآباد به سنندج انتقال داد و شهر سنندج را در محل روستای سینه پی نهاد و دژ حکومتی را بر بالای تپهای به بلندای ۲۰ متر در کنار روستای سینه (که امروزه به باشگاه افسران معروف است) ساخت و در بیرون و پیرامون دژ؛ خانه، گرمابه، بازار و مسجدی ساخت و رشته کاریزی نیز در دشت «سرنوی» پی نهاد و آب آن را به شهر و میان دژ آورد.
📌دژی را که «سلیمانخان» بنا نهاد «سنهدژ» نامیدند که بر اثر گذشت زمان و تلفظهای گوناگون به «سنهدج» و سپس «سنندج» دگرگون شد. سازهٔ اصلی آن از زمان خسروخان اول تا اماناللهخان اول طول کشید.
📌حسنعلیخان اردلان، والی سنندج در سال ۱۱۱۶ هجری قمری درمیان دژ حکومتی چند تالار و عمارت بنا میکند و سپس مسجد و مدرسهای بزرگ در شهر سنندج بر پا میکند که دو منار بلند داشتهاست. این دو منار یکصدسال پابرجا بود تا اینکه «اماناللهخان اردلان» والی کردستان که مردی سخت مذهبی و تندرو بود، آن را ویران کرده و به جایش مسجد و دو منار و باغی به نام فردوس ساخت.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜سنندج به روایت تاریخ:
📝به استناد گفته مورخین، قلعه سنه دژ (سنندج ) را سلیمان خان اردلان والی کردستان در زمان شاه صفی ـ ۱۰۵۲ هـ .ق ) آباد ساخت و کلمه غم ها را که به حساب ابجد ۱۰۴۶ می شود ماده تاریخ آن قرار داد.
🔎هیچیک از جغرافی نویسان اسلامی این شهر را به این اسم در آثار خود ذکر نکرده اند.
📌در برخی از کتب می خوانیم سنه دژ در سالهای ۴۸۸ قبل از میلاد مسیح موجودیت و رسمیت داشته است و در آن سالها آرتوباران پسر داریوش هخامنشی استاندار آذر بایجان، طغیان کرده و چون شکست خورد به #سنه_دژ در کردستان گریخت و در قلعه آن مکان رفته و تحصن کرد.
📌سین دژ در زبان پهلوی هخامنشی یکی از اسامی آفتاب بود.
📌آریان مورخ معروف راجع به سین دژ می گوید: ((قلعه ای بود واقع در یک دشت محاط از کوه و ایرانیان عقیده داشتند که آن قلعه را (دا-آه-وه) ساخته استدا آه وه کلمه ای است که در زبان فارسی امروزی به دیو تبدیل شده است و این بدان معنی بود که معتقد بودن دیواره های قلعه چنان محکمند که انگار آنرا بشر نساخته است))
📌البته آریان به این روایت خرافی اعتقاد نداشته و اعلام کرده است که سین دژ بدست ((اشتو ویگو)) پادشاه معروف قوم ماد ساخته شده است که در ساخت آن از اسیران آشوری استفاده کرده است.
📌سینه دژ را سینه کوه و سانان دژ یعنی قله امیران و قلعه عقاب نیز معنی کرده اند بیشتر مورخان نام سنندج را سینه دژ می دانند که نشان از حصاری محکم بر قلعه ایکه در محل سنه دارد.
📌همچنین احتمال دارد که سنندج از ترکیبسنان ((دچ)) بوجود آمده باشد که به معنای دژ سخت چون سنان یا سندان آهنگری است.
📌و یا به تعبیر دیگر،سانا دژ یعنی دژ سلاطین دلایل تاریخی روشن می سازد که هر زمان حکومت مرکزی تضعیف شده است با شجاعت و دلاوری بیش از حدی به حفظ حدود و ثغور خود پرداخته و هیچگاه ننگ اسارت را نپذیرفته اند.
📌در گذشته بجای شهر فعلی شهری بنام ((سیر)) وجود داشت که این کلمه در فارسی به معنای ((سی سر)) استمجاور سی سر،محلی بود به نام صد خانیه(صد خانه) که احتمالاً به مرور زمان این نام به سنه تغییر یافته است.
🔎سنندج مدت چهار قرن تحت حکومت موروثی #خاندان_اردلان بود که نسبت خود را به ساسانیان می رساندند.
📌کریم خان زند در سال ۱۱۴۶ هـ ق سنندج را ویران کرد و پس از یک دوره هرج و مرج،خسرو خان اردلان در سنندج مستقر شد.
📌آقا محمد خان نیز به پاس خدمات وی سنقر را نیز ضمیمه قلمرو او کرد از سال ۱۲۱۴ تا ۱۲۴۰ هـ ق امان الله خان پسر خسرو خان در سنندج حکومت کرد که در این مدت اصلاحات زیادی برای آبادانی و عمران شهر سنندج بعمل آمد.
📌در حکومت رضا قلی خان اردلان بین اعضای این خانواده اختلافاتی بوجود آمد و پس از یک سلسله کشمکشها،سرانجام امان الله خان برادر رضا قلی خان به حکومت رسید و در حقیقت این شخص آخرین والی موروثی سنندج بود که از سال ۱۲۶۵ تا ۱۲۸۴ هـ ق حکومت کرد درسال ۱۲۸۴ هجری قمری دولت مرکزی، حاج میرزا معتمد الدوله عموی ناصر الدین شاه را به حکومت کردستان منصوب کرد که تا سال ۱۲۹۱ هـ ق در آنجا حکمرانی کرد.
🇮🇷در حال حاضر سنندج مرکز استان است و یکی از شهرهای زیبای استان کردستان و غرب ایران اسلامی محسوب می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚منابع:
↑ «نامهای قدیمی سنندج». فرمانداری سنندج. بایگانیشده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹. دریافتشده در ۲۹ اوت ۲۰۰۹.
↑ «سال شهر شدن سنندج». پایگاه اطلاعرسانی حوزه هنری استان کردستان. بایگانیشده از اصلی در ۶ مه ۲۰۰۹. دریافتشده در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹.
↑ «نسخه آرشیو شده». بایگانیشده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافتشده در ۲۴ مارس ۲۰۱۴.
↑ پرش به بالا به:۴٫۰ ۴٫۱ نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ بایگانیشده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine وبگاه مرکز آمار ایران
↑ «زبان کردی». وبگاه چهل چشمه.
↑ «مذهب کردها». وبگاه کردستان توریسم. بایگانیشده از اصلی در ۲۳ فوریه ۲۰۰۹. دریافتشده در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۹.
↑ «نسخه آرشیو شده». بایگانیشده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۷. دریافتشده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴.
↑ «پیششماره کد تلفن شهر و شهرستانهای استان کردستان».
↑ «معرفی کردستان». وبگاه رسمی استانداری کردستان. بایگانیشده از اصلی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافتشده در ۸ فوریه ۲۰۱۶.
↑ «نسخه آرشیو شده». بایگانیشده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۰۹. دریافتشده در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹.
↑ «سنندج به روایت تاریخ». وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. farhang.gov.ir. بایگانیشده از اصلی در ۲ فوریه ۲۰۲۲. دریافتشده در ۲ فوریه ۲۰۲۲.
↑ «نامهای قدیمی سنندج». فرمانداری سنندج. بایگانیشده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹. دریافتشده در ۲۹ اوت ۲۰۰۹.
↑ «مساحت محدوده شهر سنندج». وبگاه رسمی شهرداری سنندج. بایگانیشده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۰۹. دریافتشده در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹.
↑ «سنندج پایتخت موسیقی جهان معرفی شد. - پایگاه خبری بانک مسکن». www.hibna.ir. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «خبرگزاری شبستان». خبرگزاری شبستان. بایگانیشده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج پایتخت نوروز جهان». خبرگزاری ایلنا. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج پایتخت نوروز جهان». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۳-۱۷. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ آموزش، گروه (۲۰۲۲-۰۳-۱۸). «عنوان پایتخت نوروز جهان برازنده و شایسته سنندج است». کمیسیون ملی یونسکو ایران. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج؛ شهر خلاق موسیقی». www.softinja.com. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج شهر خلاق موسیقی». کمیسیون ملی یونسکو ایران. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «شهر مساجد کجاست؟». ایسنا. ۲۰۱۲-۱۱-۲۷. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج پایتخت کتاب ایران شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۱-۱۲-۲۷. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
↑ «سنندج پایتخت کتاب ایران شد- اخبار کردستان - اخبار استانها تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافتشده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🇮🇷#ایرانی
📸شکوه معماری و تزیینات ایرانی
گور امیر اثر استاد محمد بن محمود بنا اصفهانی، سمرقند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
1_8404867602.ogg
2.66M
🎙حتما گوش کنید اینقدر قشنگه که مطمئنم برای هرکسی بفرستی دعات میکنه
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
•●◉✿اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُِ✿◉●•
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
1_8731382132.mp3
12.77M
🌺🎼🎧#جانِ_مار
🌺🎤تقدیم به همه مادران
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂 ❖ ﷽ ❖
🌺
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺یادشان گرامی
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
خلاصه کتاب پروتکل های یهود.pdf
12.27M
🔻رهبر معظم انقلاب:
از خواندن کتاب "پروتکل های دانشوران صهیون" غفلت نکنید.
📕کتاب پروتکل های صهیون، توسط گروه اتاق تحلیل خلاصه شده و در قالب یک فایل پی دی اف، تقدیم عزیزان می شود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥آئین های عجیب در میان اقوام ایرانی
✍رسم قدیمی دختران شیرازی برای گشودن بخت، چهارشنبه سوری به سعدیه میروندو ازآب"حوض ماهی"برسر خود میریزند!
📌زنان نیز با ریختن از این آب بروی خود معتقدندکه مهرشان به دل شوهر مینشیند!!!
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥آئین های عجیب در میان اقوام ایرانی
📝دختران دم بخت و رویای ازدواج |
📌هر جامعه ای از مجموعه آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود برخورداراست که بخشی از آن آمیخته با خرافات است. این خرافات در آداب و مراسم ازدواج نمود بیشتری دارد. از نگاه جامعه شناختی آداب و رسوم ازدواج نشانه لایه های فرهنگی هر جامعه است.
🍃دختران دم بخت و امیدشان به آئین های جالب بخت گشایی در گوشه و کنار ایران
📌هر جامعه ای از مجموعه آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود برخورداراست که بخشی از آن آمیخته با خرافات است. این خرافات در آداب و مراسم ازدواج نمود بیشتری دارد. از نگاه جامعه شناختی آداب و رسوم ازدواج نشانه لایه های فرهنگی هر جامعه است.
📌از آنجا که خاستگاه و ریشه این مراسم در باورهای اعتقادی هر جامعه است، طبیعی است در این مراسم شاهد رفتاری باشیم که ریشه در احساس و عاطفه انسان ها دارد که به آن خرافه می گویند. در خرافه، رویدادها و حوادثی که با هم ارتباط منطقی ندارند، به یکدیگر ربط داده یا علت و معلول یکدیگر می شوند.
✍در کشور ما نیز در کنار تنوع مراسم ازدواج، مجموعه ای از اعتقادات و رفتارهای خرافی دیده می شود که البته امروزه با بالارفتن سطح دانش اجتماعی تا حدودی این اعتقادات رنگ باخته یا از بین رفته است. این رفتارها با وجود این که در برخی از قومیت ها و جوامع اجتماعی حمایت می شود ولی در میان اغلب مردم رفتاری غیرعقلانی و فاقد منطق و استدلال است.
📌به عنوان مثال در تهران قدیم دختران با ردشدن از کمان پنبه زنی، تکاندن سفره عقد بر سر خود، برداشتن از حنای سر عروس، سبزه گره زدن، خوردن نقل عروسی و... سعی در بازکردن بخت خود برای ازدواج داشته اند. همچنین برداشتن یک وسیله از منزل داماد در شب عروسی که به منزله مسلط شدن عروس بر داماد است، از جمله این اعمال خرافی است.
✍در این گزارش سعی شده است مجموعه ای از این اعمال را که اکنون کاملا کمرنگ شده است، اشاره کنیم.
🔴گردو شکستن بر پله ی مناره در یزد
📌یکی از رسم هایی که در گذشته در یزد مرسوم بوده و امروزه هم تا حدودی مرسوم است رسم گردو شکستن است که در ظهر جمعه هر هفته انجام می شود به این شکل که دختران دم بخت یک کیسه گردو یا بادام و یک عدد قفل را که بسته اند همراه پیرزن یا زنی که نزدش قرآن می خواندند برمی داشتند و به طرف مسجد جامع راه می افتادند.
📌وقتی به نزدیکی مسجد می رسیدند، مقداری قند، نبات یا شیرینی را به عنوان هدیه و کام شیرینی به خادم مسجد می دادند و خادم در ورودی مسجد را برای آنها باز می کرد تا بتوانند مراسم گردو شکستن را انجام دهند.
📌اصل این رسم این گونه است که دختران با بالارفتن از مناره مسجد در هر پله ای که بالا می رفتند، یک عدد گردو یا بادام زیر پا می گذاشتند و می شکستند تا به بالای مناره می رسیدند و اگر گردو یا بادام زیاد می آمد، آن را به فال نیک می گرفتند. این رسم هنوز هم وجود دارد و در پله های مسجد جامع یزد، پوسته های گردو و بادام دیده می شود.
🔵بیرون کردن دختران با جارو در گیلان
📌یکی از مراسم ازدواج در استان گیلان «نارنج زنی» است. به این صورت که هنگام ازدواج، داماد نقل و سکه بر سر عروس می پاشد، بعد نارنج یا پرتقالی به طرف او می اندازد. آنگاه عروس و داماد دور چاه می گردند. عروس سکه ای به نشانه خوشبختی در چاه می اندازد و پس از آن درخت توتی در خانه می نشانند.
📌همچنین در گیلان دختران دم بخت را غروب چهارشنبه سوری با جارو می زنند و از خانه بیرون می اندازند به این امید که تا سال بعد ازدواج کنند. البته این در استان های دیگر نظیر مازندران هم وجود دارد.
🟣سبزه گره زدن
📌سبزه گره زدن همچنان امروزه در سراسر کشور انجام می شود. گره زدن سبزه در روز سیزدهم فروردین از جمله رسومی است که اغلب دختران دم بخت به آن پایبندند. قاعده آن به این شکل است که دختران در این روز دو ساقه سبز را به شکل هفت به هم گره می زنند و نیت می کنند. می گویند در هنگام گره زدن اگر گره باز یا پاره شود حاجت شان روا نمی شد .
🟤آئین های تفأل فالگوشی ، آش ابودردا و خانه ی سید ابوتراب در شیراز
📌در قدیم برخی از شیرازی ها شب چهارشنبه سوری به سعدیه رفته و در آب حوض ماهی آب تنی می کردند و با جام دعا و چهل کلید آب به سر می ریختند. این کار هم به خاطر سلامتی و هم به خاطر مهدگرمی انجام می شد.
📌همچنین رسم است که دختران دم بخت در این شب برای بخت گشایی به زیارت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) می روند. فالگوش ایستادن در چهارشنبه سوری نیز نزد زنان شیرازی مرسوم است و زنی که بخواهد فالگوش بایستد چادر سر کرده، نیت می کند و در گوشه ای در کوچه می ایستد و بر اساس گفته عابران تفأل می زند. اگر گفته را مطابق میلش دید، خود را به مراد رسیده می داند.👇👇
📌رسم است بعضی از زنان برای برآورده شدن حاجت در زیر منبر مسجد جامع شیراز حلوا درست می کنند. از جمله مراسم دیگری که شیرازی ها دارند پخت آشی است به نام «آش ابودردا»؛ بعضی معتقدند وسایل اولیه این آش باید حتما از راه گدایی تأمین شود. این آش را هم به خاطر درمان بیماری و هم به خاطر بخت گشایی می پزند.
📌در شب چهارشنبه سوری در شیراز رسم است دختران دم بخت ابریشم هفت رنگ به کمر بسته و صبح روز چهارشنبه کودک نابالغی را وامی دارند که ابریشم را باز کند به این نیت که گره از بختشان باز شود.
📌باز رسم است در شیراز دخترهای بخت بسته به محل معروفی به نام «خانه سید ابوتراب» که در داخل شهر در کوچه «شیشه گرها» واقع شده است می روند و زیر درخت کهنسالی که در آن خانه وجود دارد حلوا می پزند و بین فقرا تقسیم می کنند و از صاحب آن خانه یعنی سید ابوتراب که گویا سید بزرگواری بوده و ۶۰۰ سال قبل از این می زیسته و صاحب کرامت بوده حاجت می خواهند.
🟠آئین عبور از کمان پنبه زن در تهران
📌یکی از اعتقادات تهرانی ها قدیم در بخت گشایی دختر، این بود که وقتی پنبه زنی را به خانه می آوردند و مشغول کار می شد، پس از مدتی که کار می کرد، با تمهیدی از او می خواستند که دست از کار بکشد و برای صرف چای به داخل خانه آید، در این زمان به سرعت دختر دم بخت را می آوردند و به طوری که پنبه زن نبیند، دختر را از میان کمان پنبه زنی عبورش می دادند و اعتقاد داشتند که به زودی زه کمان هنگام کار پنبه زن پاره می شود و به این ترتیب بخت دخترشان هم بازمی گردد.
🟢نذر پلوی عروسی بخت گشا و حنا
📌دخترها، قیمه پلویی می پختند و ته مانده پلوی عروسی را با آن قاطی می کردند و به فقرا می دادند که بختشان باز شود. همچنین از حنای سر عروس به اندازه یک فندق برمی داشتند و با رنگ و حنا قاطی می کردند و سر دختر خانه مانده می بستند. مادران از حنای سر عروس در مراسم حنابندان، به اندازه ای کوچک برمی داشتند و با نیت آن که دخترانشان عروس شوند بر سر آنها می مالیدند.
📌از دیگر رسم هایی که در تهران قدیم باب بود این که دختر یا پیرزنی از خویشان قفلی را می بستند و سه، چهارراه دورتر از خانه پیرزن از مردی که اسمش محمد یا علی بود، می خواست با کلید قفل را باز کند. با بازشدن قفل در حاجت دختر مورد نظر برای ازدواج برآورده می شد.
🟡داستان نون و پنیر آوردیم چیست ؟
📌یک رسم معمولا در میان تمام مناطق کشور هست که هنگام بردن عروس از خانه پدری رایج است یاران داماد شیئی را از خانه عروس برمی دارند که ممکن است ظرف، تابلو، گلدان یا هر چیز دیگر باشد.
📌در میان کردهای خراسان شمالی رسم است که قبل از بردن عروس معمولا پدر یا برادر دستمالی را که در درون آن نان و پنیر نهاده شده است بر کمر عروس می بندد، می گویند این کار (نان و پنیر به کمر عروس بستن) وظیفه پدرعروس است ولی اغلب این کار را به پسر بچه ای محول می کنند... برای بستن نان و پنیر به کمر عروس چیزهایی از قبیل بردن خیر و برکت به خانه داماد ذکر کرده اند.
📌چون عروس تازه از راه رسیده و از سوراخ سمبه های خانه خبری ندارد پس بهتر است اولین غذای داماد را از خانه خود همراه داشته باشد تا در ضمن تشکری هم از داماد به عمل آمده باشد.
📌علاوه بر موارد فوق، در مورد فلسفه نان و پنیر به کمربستن می توان به این دو مورد اشاره کرد. نخست این که خانواده عروس از سر نداری و فقر دخترشان را شوهر نداده اند و دوم این که بیانگر این مفهوم باشد عروس از خانه پدری با یک لقمه نان ساده و پنیر راهی خانه داماد شده است و غرور و تکبر و زیاده خواهی را از خود دور کند و زندگی را در کام خود و داماد تلخ نکند.
📌قبل از بیرون بردن عروس از خانه پدری باید هدیه ای به دایی داده شود تا اجازه خروج دهند. آنگاه عروس را بر اسب سوار می کنند. در جلوی عروس، پسر بچه ای بر اسب سوار می شود. آنان معتقدند با این کار نخستین فرزند عروس و داماد، پسر می شود سپس داماد با اسب به پیشواز عروس می رود.
📌مردم دست زنان و شادی کنان، همراه با آوای سرنا، دهل و کف های ممتد به طرف خانه داماد حرکت می کنند. حالا عروس و داماد سوار بر دو اسب هستند. بالا بلندتر از همه پیش می روند و مردم بر گردشان حلقه زده اند. معمولا قبل از رسیدن به خانه داماد در محلی وسیع و هموار عروس سوار بر اسب می ماند.
📌داماد از اسب به زیر می آید و سیب، انار و قندهایی که در یک سینی چیده شده است در دست می گیرد. داماد انار یا سیب اول را برمی دارد و در جیبش می گذارد تا به عروس تقدیم کند. همه مردم آنسوتر از عروس منتظر گرفتن سیب و انار و قندهای عروسی اند. شوق جوانان برای گرفتن سیب و انارهای عروسی تماشایی است. چون جوانان بر این باورند؛ آنان که انار را بگیرند زودتر داماد می شوند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#رسم عجیب
#کتک_زدن_عروس در روز اول ازدواج
✍به طور حتم کلیپهای بسیاری از کتک زدن عروس توسط داماد و یا برعکس در فضای مجازی دیدهاید. شاید تا کنون نمیدانستید گوشه کنار دنیای به اصطلاح مدرن امروزی به دلیل رسم و باوری عجیب، عروس باید از همسرش در روز نخست ازدواج کتک بخورد.
📌بسیار عجیب است که یک دختر جوان در لباس سپید عروسی، مورد خشونت فیزیکی قرار بگیرد. مگر چه اختلافی پیش آمده که داماد به خود اجازه میدهد در مراسم عروسی، همسرش را کتک بزند؟
📌خبری از اختلاف نیست. این اتفاق از یک خرافه قدیمی نشأت میگیرد. یک خرافه پوسیده و غیرمحترمانه. بر اساس یک خرافات قدیمی و یک رسم ناپسند و خلاف شئونات، داماد در شب عروسی با لگد یا یک سیلی به عروس ضربهای میزند تا به اصطلاح گربه را دم حجله بکشد و برای همیشه همسر را تحت فرمان خود دربیاورد.
📌شگفت آنکه عروس نیز از چنین رسمی آگاهی دارد و اجازه میدهد تا در نخستین شب زندگی مشترک اینچنین به او خشونت روا شود. اما این رسم ناپسند که از سالهای بسیار دور جریان داشته چه تأثیری بر رواج خشونت و زیر سؤال بردن مقام زن داشته و دارد؟
✍این رسم ناپسند در نقاطی از #ایران و همچنین در بسیاری دیگر از نقاط دنیا نیز رواج دارد. از جمله در #آلبانی. در آلبانی رسم عجیب و خشنی وجود دارد که عروس باید سه شبانه روز پس از ازدواج کتکهای داماد را برای یادآوری وظایف خانواده تحمل کند. در حالی که این رسم با شدت کمتری نسبت به گذشته در برخی از نقاط ایران ادامه دارد، به نظر میرسد باید با فرهنگسازی در این زمینه این رسم کهنه و زشت را از بین برد.
✍به گفته یک استاد دانشگاه و کارشناس امور فرهنگی در این رابطه: «برخی از رسوم جاری ما ریشههایی بسیار قدیمی دارند. این در حالی است که برخی از این رسوم متأسفانه حاوی نکات مثبتی نیستند و به هیچ عنوان نباید بخشی از فرهنگ غنی ما شمرده شوند، در غیر اینصورت فرهنگ ما خدشهدار میشود».
✍وی افزود: «از سالهای دور رسم اعمال خشونت فیزیکی علیه همسر در شب عروسی آن هم برای یادآوری اقتدار مرد و اینکه همسر باید گوش به فرمان او باشد وجود داشته است. این مسأله از جهات مختلف ایرادهای بسیار زیاد و نامطلوبی دارد از جمله بعد روانشناسانه. ما همیشه ملزم به رعایت رسوم پیشینیان نیستیم، به خصوص اگر قرار باشد آن رسم به ما موضوعی منفی را القا کند. البته به معنای واقعی نمیتوان نام رسم را بر روی این حرکات گذاشت و بهتر است آن را خرافه بنامیم. رسم و رسوم از رفتار و گفتارهایی عموماً مثبت برمیانگیزد»
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝اعتقادات تهرانیها را در بخت گشایی دخترشان:
📌۱-توپ مروارید:
توپ مروارید، توپ مفرغ بزرگی روی دو چرخ بر بالای سكویی در میدان توپخانه (سپه سابق) قرار داشت كه دختران جهت بخت گشایی از زیر لوله توپ رد می شدند یا رویش سر می خوردند و برخی نیز در كنارش دخیل می بستند و اشعاری را زمزمه می كردند. توپ مروارید ماجراهای دیگری را نیز به خود اختصاص داده بوده كه عده ای آن را منتسب به غنایم جنگی نادرشاه می دانستند كه از هند به شیراز و سپس به تهران نقل مكان كرده. برخی نیز معتقد بودند این توپ، توپی است كه در دوره صفویه، شاهان صفوی از پرتغالی ها غرامت گرفته اند، اما تاریخ ساخت آن توپ كه رویش حك شده بود، زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار را نشان می دهد.
📌۲- پیراهن مراد:
روز بیست وهفتم ماه رمضان نزد تهرانیان به نام روز پیراهن مراد معروف بود. اگر كسی این پیراهن را كه با پول گدایی دوخته می شد، می پوشید تا سال دیگر حاجت و مرادش برآورده می شد. داستان از این قرار بود كه دختران دم بخت از روز اول ماه رمضان دور كوچه و محله ها به راه می افتادند و از مردم گدایی می كردند و شب بیست وهفتم از صبح زود، چرخ خیاطی ها را به مسجد سپهسالار می بردند و با پارچه سفیدی كه از آن پول می خریدند بین دو نماز ظهر و مغرب مشغول دوختن پیراهن می شدند و بعد از آن زمان، پیراهن مراد را می پوشیدند.
📌۳-سبزه گره زدن:
گره زدن سبزه در روز سیزدهم فروردین از جمله رسومی بود كه تمام دختران دم بخت به آن پایبند بودند كه حتی امروز نیز دیده می شود. دختران در این روز دو ساقه سبز را به هم هفت گره می زدند و نیت و حاجت شان را بیان می كردند. در هنگام گره زدن نیز دختران دلهره داشتند كه مبادا گره پاره شود كه در صورت پاره شدن، حاجت شان روا نمی شد.
📌۴-سركتاب بازكردن:
از دیگر رسومی كه تهرانی های قدیم به آن پایبند بودند، این بود كه مادران، دختران شان را بی خبر نزد رمال و دعا نویس می فرستادند و از آنها می خواستند برای گشودن بخت دخترشان سركتاب باز كنند.
📌۵-باز كردن قفل:
دخترهای دم بخت در منزل یكی از خویشان خود را قفل می كردند و چند متر دورتر از خانه می ایستادند و از رهگذران، مردانی كه نام شان محمد یا علی بود، می خواستند كه با كلید قفل در را باز كنند.
📌۶-حوضچه دباغخانه:
از دیگر رسوم تهرانی ها كه تا دوران پهلوی نیز انجام می شد، این بود كه برای بخت گشایی، دختر خانه مانده را به گرد حوضچه پساب دباغخانه می گرداندند و حتی زمانی كه دباغخانه های تهران به حومه پایتخت منتقل شد، این رسم پابرجا بود.
📌۷-حنای عروس:
مادران از حنای سر عروس در مراسم حنابندان، به اندازه ای كوچك برمی داشتند و با نیت آنكه دختران شان عروس شوند بر سر آنها می مالیدند.
👇👇