eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
232 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
​─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ➕https://eitaa.com/EDMOLA ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 💌آوات قلم 📌تجمیع کانالها: 🟠ادملا 🔵ادملا باکر محله 🟢میر مریم 🟣قرارگاه فرهنگی باکر در ایران ⚪️پژوهش ادملاوند ✍ ۱۴۰۲۱۲/۱۲ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
👆در این نمایه ادعا شده است 👇👇 🛑📸 بیشترین و کمترین میزان مشارکت در ادوار یازده‌گانه انتخابات مجلس 📌پژوهش ادملاوند از صحت یا کذب بودن این آمار مطلع نمی باشد.
❤️علی به وقت حماسه عصا نمی‌گیرد 🌺اللهم احفظ و اید و انصر قائدنا الإمام الخامنه‌ای
نوبت آمد وصف"سردار" دلیر آن چریک پیر، بی تاب و نظیر همچو کس ندیده روزگار شیر جنگل، مردجنگ و کارزار بوده فتح الله، در جدال شرح اوصافش، نگنجد این مقال ✍آمل-نیک نژاد نیاکی ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ ✅ ۱۲ اسفند ❇️ چهل و یکمین سالگرد سردار جنگل طبرستان؛ شهید فتح الله شکری گرامی باد🌷 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
5492.pdf
3.23M
📜نظامنامه انتخابات مجلس ملي: بتاريخ دوشنبه ‎۲۰ شهريور رجب المرجب ‎۱۳۲۴ دار الطباعه فاروس، ‌‎۱۲۸۴ فایل 👆PDF ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🤼 ✍یکی از جذابترین بازی‌های محلی استان مازندران که در گذشته در مراسم عروسی و شادی اجرا می‌شده است، نام دارد. همچنین کشتی لوچو از معروفترین کشتی‌های محلی استان مازندران محسوب می‌شود. 🤼 🔹️جالب است بدانید که این بازی در برخی نقاط استان در فصل تابستان و بعد از یا زمان فراغت از کار، برگزار می‌شود. 🤼 🔹️همچنین در برخی اعیاد مذهبی و مناسبت‌های خاص، کشتی لوچو برگزار شده و با حمایت اهالی محل یا روستا، به نفر اول یک راس گاو بعنوان جایزه اهدا می‌شود. 🤼 🔹️یکی از کارهایی که به این مراسم شور خاصی می‌بخشد، نواختن ساز و دهل در حین برگزاری مسابقه است. 📜تاریخچه 🤼 ✍هزار و ششصد سال است که کشتی لوچو در شمال ایران به ویژه در ،  و  به عنوان یک ورزش باستانی، سنتی و پهلوانی برگزار می‌شود. این کشتی که به ورزش پهلواني لوچو نیز شهرت دارد دارای جایگاهی خاص در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم منطقه بوده و اکنون نیز به ثبت ملی رسیده است. 🤼 📌کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران می‌باشد. همه ساله، مردم زیادی همزمان با ۲۶ عیدماه تبری (۲۸ تیرماه خورشیدی) در آیینی که به جشن مردگان معروف است، با تهیهٔ انواع غذا و خوراکی‌های محلّی، در مزار اهل قبور به شادمانی و سرور می‌پردازند. در حین برگزاری این جشن، مسابقات کشتی سنتّی لوچو هم برای شناسایی پهلوان‌ترین فرد منطقه، اجرا می‌شود. 🤼 📌برگزارکنندگان مسابقه بیشتر پیشکسوتا و پهلوانان قدیمی‌اند که زمان و مکان مسابقه را تعیین و پهلوانان را دعوت می‌کنند. 🤼 📌وجه تسمیه: واژهٔ به‌معنای لبهٔ چوب است که از دو کلمهٔ لو یعنی لبه و چو «یعنی چوب تشکیل می‌شود، که معمولاً آن را در زمین کاشته، جایزهٔ مسابقه را روی آن می‌انداختند یا می‌بستند. پهلوانی که برنده می‌شد، در پایان مسابقه جایزه را برمی‌داشت و چوب را به دوش می‌کشید. 🤼 📌در گذشته، پهلوان حرمت و شخصیت خاصّی داشت. اگر کسی از حریفی شکست می‌خورد، به مدّت یک سال حقّ کشتی گرفتن با او را نداشت و به اصطلاح پهلوان، می‌ماند. امّا در حال حاضر این مسابقات به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و حریفان، هر هفته چندبار به مصاف هم می‌روند. 🤼 📌امروزه لوچو را در قالب زمان گنجانده‌اند و اگر حریفان در این زمان معیّن مساوی شوند، با قرعه‌کشی برنده را انتخاب می‌کنند! امّا در گذشته پهلوان کسی بود که حتّی چندین ساعت مداوم کشتی می‌گرفت تا برنده از زمین بیرون بیاید، وگرنه کشتی را تمام نمی‌کرد. ضمناً اگر پهلوانی همهٔ حریفانی را زمین می‌زد و در حال لباس پوشیدن بود، باید به حریف‌طلبی کشتی‌گیر تازه از راه رسیده پاسخ می‌داد و با او کشتی می‌گرفت. حتی اگر پهلوان لوچو را می‌گرفت و به سمت محلّ خود در حال حرکت بود و در طول راه به حریفی برخورد می‌کرد، همان‌جا لوچو را می‌کاشت و با آن حریف کشتی می‌گرفت. 🤼 👕لباس لباس سنّتی لوچو از بند و شلوار مخصوص تشکیل و گاهی با کیسه‌های ضخیم دوخته می‌شد که اصطلاحاً به شلوار چاقاً و  کرباس  معروف بود و وقتی پهلوان بند آن را محکم می‌گرفت، پاره نمی‌شد و پهلوان از این طریق قدرتش را به نمایش می‌گذاشت. 🤼 💌جوایز عمدتاً جوایزی که برای پهلوان در نظر گرفته می‌شد، پارچه‌های دست‌بافت بومی، پشتی و حتی دکمه بود که امروز به گاو، گوسفند و خلعت تغییر یافته‌است. 🌐https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C_%D9%84%D9%88%DA%86%D9%88 🌐https://www.visitiran.ir/fa/attraction/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8-%D8%AC%D8%B4%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/467 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۲۱۴ 🌍 📌آبادی  [جنوب شهرک صنعتی رجه]در شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی و دهستان سجادرود استان مازندران واقع میباشد. 📌وضع طبیعی روستای  کاشیکلا  دهستان سجادرود  بصورت  دشتی  می‌باشد. و راه زمینی این روستا بصورت جاده آسفالته می‌باشد. 🌐"کاشیکلا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B4%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%A7 📌درباره ی وجه تسمیه ی آن برخی از اهالی برآنند که به خاطر اسکان گروهی از اهالی و یا اشتغال مردم آنجا به و بدین نام شهرت گرفته است که پایه ای موثق ندارد. 📌حسبن شهیدی مازندرانی نام این روستا را در شمار آبادی هایی قرار می دهد که می شود به قوم منتسب نمود و می نویسد:(( جایگاه های بسیاری می توان یافت که نام یا در آن دیده می شود.)) 📚منبع: حسین شهیدی مازندرانی،(بیژن)، مرزهای ایران و توران بر بنیاد شاهنامه ی فردوسی، تهران، بلخ، ۱۳۷۶، ص ۹_۶۸ 👇 ✍حسین شهیدی مازندرانی (بیژن) در این کتاب با بررسی شاهنامه فردوسی کوشیده به خوانندگان کتاب خود، جایگاه رویدادهایی را که در ارتباط با تورانیان و سرزمینهای آنان تا پایان دوره کیخسرو و افراسیاب است، بشناساند. 📌 (به انگلیسی: Kassites)، محل سکونت کاسی‌ها - به اکدی: کاشی - از ازمنهٔ قدیم تا فتح ایران بدست اسکندر مقدونی کشور کوهستانیی بود که اکنون لرستان (محدوده لکستان) نامیده می‌شود. گواه منشأ قومی کاسیان قریب پنجاه کلمه و نام خاص است که با ترجمه اکدی در متون آشوری و بابلی محفوظ است و همچنین مقداری اسامی خاص که در اسناد تجاری و اقتصادی بابلی باقیمانده و کتیبه‌های شاهان کاسی مانند آگوم دوم مربوط به هزارهٔ دوّم پ.م. است. ✍ پرفسور گیرشمن، نیز بر اساس تحقیقات گسترده ی خود درباره بومیان ایران اعتقاد دارد که نام کاسی مفھوم نژادی  وسیع تری، از یک قوم دارد و ھمه ی اقوام آسیایی ساکن ایران را در بر می گیرد. (گیرشمن: ١٣٨٠:۵۵) 🌐"کاسی ها" http://holeylan.blogfa.com/post/99 📌 از اقوام قدیمی بودند که گروه هایی از ایشان در و سکونت داشتند. 🌕البته این روستا؛ کاشیکلا بندپی به کاسی ها نیز از حدّ یک فرضیه فراتر نمی رود. 📌گرچه در منابع تاریخی از این ابادی یاد نشده است، درباره ی یکی از اهالی آنجا سخن می راند که در جریان سرکوب به دست حکمران مازندران، در حوالی ۹۹۰ ق با هم داستان بود. او می نویسد که به هنگام فرار از به ، سربازان ((... قریب به زوال به رسیدند به سرِ خانه ی که سر راه بود. گریخته در رفت و خانه را تاراج نمود. خود را به می رساند)) که در نهایت در جنگ کشته می شود. 📚منبع: میرتیمور مرعشی، تاریخ خاندان مرعشی، ص ۲۹۲ 📚منبع: یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی، بندپی (سرزمین، تاریخ، فرهنگ) ۱۳۹۳، ص ۷۹ 📌روستاي حد فاصل ۲۰ كيلو متري از بابل از غرب با روستاي  از شرق با روستاي  از جنوب به تپه ها و جنگل هاي سر سبز و از شمال به شهرك صنعتي و تجاري منتهي مي گردد. اين روستاشامل ۴ محله غربي و بخش مركزي كاشي كلا تقسيم مي شود. شغل اصلي مردم این روستاكشاورزي و جمعيت اين روستا قریب ۲۰۰۰ نفر مي باشد . مردم اين روستا مردمي با صفا و ميهمان نواز مي باشند. در سال هاي اخير با همت و حمايت اقشار مختلف اين روستا شاهد آباداني و توسعه بخش هاي مختلف اين محل بوديم. از ويژكي هاي شاخص اين روستا مي توان به رشادت فرزندان غيور و دلير آن در در طول جنگ اشاره كرد . شاخص ترين و معروف ترین شهید این روستا سرلشكر  می باشد ((که درس های زیادی از معرفت انسانیت و برادری به هم ولایتی های خود آموخت.مزارو آرامگاه ابدی وی درمرکز روستا وگلزار شهدا می باشد.))  📚منبع: + نوشته شده در شنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۱ ساعت 13:46 توسط جواد 🌐"كاشيكلايي" http://kashikola.blogfa.com 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📩...ساجدی: سلام،عده‌ای در لفور روستای رئیس کلا زندگی می‌کنند ک از روستای کاشی کلا کوچ کردند.پدر صدیف رئیس. که الان نوادگانشان پسوند بزرگتبار دارن 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230 ✍بازنگری
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۷۲۳ 📜 ✍کاسیان (به انگلیسی: Kassites)، محل سکونت کاسی‌ها - به اکدی: کاشی - از ازمنهٔ قدیم تا فتح ایران بدست اسکندر مقدونی کشور کوهستانیی بود که اکنون لرستان (محدوده لکستان)نامیده می‌شود. گواه منشأ قومی کاسیان قریب پنجاه کلمه و نام خاص است که با ترجمه اکدی در متون آشوری و بابلی محفوظ است و همچنین مقداری اسامی خاص که در اسناد تجاری و اقتصادی بابلی باقیمانده و کتیبه‌های شاهان کاسی مانند آگوم دوم مربوط به هزارهٔ دوّم پ.م. است. 📌 پرفسور گیرشمن، نیز بر اساس تحقیقات گسترده ی خود درباره بومیان ایران اعتقاد دارد که نام کاسی مفھوم نژادی  وسیع تری، از یک قوم دارد و ھمه ی اقوام آسیایی ساکن ایران را در بر می گیرد. (گیرشمن: ١٣٨٠:۵۵) _______________________________ ✍نخست بايد بدانيم که کاسيان شاخه‌ای از نژاد هستند که دوهزار سال (۲۰۰۰ ق.م) از شمال قفقازيه و از طريق به دامنه‌های زاگرس و شهرستان‌های غربی مهاجرت نمودند ولی در ابتدای امر در نواحی دریاي مازنداران سکونت کردند به‌گونه‌ای که نام خود را بر اين دريا نهادند، با نام (دريای ،Caspian. در تأييد اين نوشتار استرابون «Strabon» مورخ يوناني، نيز نقل کرده که اقوام کاسووا در ابتدای مهاجرت خود در کنار دريای سکونت نمودند و نام خود را بر اين دريا دادند. و اين دريا نيز در اوستا به ‌دو نام موسوم شده يکی فراخکرت«Frakhkeret» و ديگری درياي ووروکاش«Vouru-Kasha» می‌باشد، دارمستتر در توضيح از اين لفظ معتقد شده که «وورو» مخفف«فراخ» است و هر دو در پهلوی و فارسی از يک ريشه می‌باشند. بنابراي واژه‌ی «ووروکاش» به‌معنی درياي فراخ و بزرگ کاشی و دريای کاسپين می‌باشد. واژه‌ی کاشی در کتيبه‌های بابلی به گونه‌ یکاسی يا کاسپی آمده و اقوام کاشی در زمان مهاجرت خود بتدريج در شهرهای قزوين و کاشان نيز سکونت نمودند و نام خود را به اين دوشهرداده‌اند تا به همدان و قسمت‌های جنوبی آن يعنی لرستان يعنی محل اصلی آن‌ها می‌رسيم. زيرا آشوريان باستان به شهرهای قوم کاسی، عنوان «کارکاشی» داده بودند، که «کار» به معنی «قرارگاه» يا منزلگاه و «کاشی» نام قوم «کاسی» است. (دکترموسی جوان،تاريخ اجتماعی ايران باستان، برگ112،113) 📌آشورشناسان و مادشناسان، جملگی اين کارکاشی(شهرکاسيان را منطقه‌ی کنونی همدان دانسته‌اند. 📌پرفسور گيرشمن، باستان‌شناس نامی فرانسوی، معتقد است که نام پيشين هگمتانه «اکسايا»Akessaia يعنی شهر کاسی‌ها بوده است. در نوشته های آشوری، از اقوامی با نام کاسی ها (Kassi) یاد شده است. نام هگمتانه یا همدان را آشوری ها پیش از دوران مادها کار  کاسی یه معنی شهر کاسیان می نامیدند .یونانی ها، به قلع کاسیتروس Kassitiros می گفته اند چرا که آن را از سرزمین کاسی ها به دست آورده اند. لئونارد ویلیام کینگ در تاریخ ، آنها را  از خویشاوندان فرمانروایان میتانی می داند و... 📜!!! 🔸  کاسی ها بیش از ۵٠٠ سال در بین‌النهرین و بر بابل سلطنت کرده‌اند. عده‌ای کثیری از محققین مکان اصلی کاسی‌ها را کوههای زاگروس در شمال و غرب لرستان و بخش هایی از کرمانشاه و ایلام و کردستان و قسمتی از عراق یعنی لکستان می‌دانند. عیلامی‌ها به این قوم و آشوریان آنان را با نام کاشو می‌شناختند. 🔸 رئیس این قوم «گانداش» نام داشت. نام دریای کاسپین () از نام این قوم گرفته شده و آثار زیاد دیگری از این قوم در مناطق زاگروس و دره سیمره در شهرهایی چون نهاوند، هرسین، نور‌آباد، خاوه، الشتر، کوهدشت و… به دست آمده است و این آثار نشان می‌دهد که به احتمال زیاد کاسیان همان کهن لک هستند. 🔸 بارون دوبد شرقشناس نامدار از مبنای لک می‌نویسد: می‌توانم بگویم؛ لک‌ها یکی از کهن و اصیل ساکن در منطقه هستند. 🔸در جائی دیگر در کتاب خود ذکر می‌کند: در کوه‌های بهبهان مقدار زیادی نقش و نگار باستانی و نوشته‌هائی با حروف ناشناس کشف شده‌اند و این حروف به سولک شناخته شده‌اند. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم؛ مالکان این نقش و نگارها و نوشته لک‌ها بوده‌اند. به همین روش نیز بدین اعتقاد دارد که نام و واژه لک  و منطقه سولک یا سیالک برگرفته شده از یک ریشه واحد اند که در نزدیکی شهر کاشان امروزی است و آثار باستانی را در آن کشف کرده‌اند و قدمت این آثار به چهار هزارسال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. 🔸 پرفسور رومن گیرشمن (سرپرست تیم حفاری سیلک) می گوید مردمان ساکن در منطقه سیلک؛ نخستین مردمان مهاجر به بوده‌اند و می‌نویسد: نخستین مردمانی که به سرزمین ایران کوچ کردند، از منطقه سیالک واقع در نزدیکی‌های امروزی  سکونت یافته‌اند. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه👇👇
📜 ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﺸﻮﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﻮﻫﺎ، ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺷﺮﻕ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺗﺎﻟﺶ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﺍﺳﮑﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻭ ﻧﻬﺎﻭﻧﺪﻭﻣﻼﯾﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ‏« ﺁﮐﺴﯿﺎﻥ ‏» ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺗﺮ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ، ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺟﻠﮕﻪ ﺷﻮﺵ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺮﺯ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﻮﺑﯽ ﮔﺎﻻﯾﺎﻥ ‏( ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ‏) ﺳﺎﮐﻦ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ، ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﻕ . ﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﺁﻧﻬﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۴۰۰ ﻕ . ﻡ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﯿﻼﻡ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ‏( ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ‏) ﺑﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺮﻣﯿﺨﻮﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺍﺳﺖ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺷﻤﺎﻟﯽﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ . ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﮐﺎﺷﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۱۹۷ ﻕ . ﻡ . ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥﺭﻭﺩﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﮐﺪ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۰۰ ﭘﯿﺶ ﺍﺯﻣﯿﻼﺩ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﻼﻡ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ . ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ‏( ﺑﯿﺖ ﻫﻤﺒﺎﻥ ‏) ﻭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ‏( ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺁﻻ ﺑﺮﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺍﺭﻭﻣﯿﻪ‏) ﻭ ﻭ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻗﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺁﺷﻨﻮﻧﺎﮎ ‏( ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﻣﺴﮑﻮﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽ ﺗﻮﭘﻠﯿﺎﺵ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪ ‏) ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻭﺳﻄﺎﯼ ﺭﻭﺩ ﺩﯾﺎﻟﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﺎﻣﺎﺭ ‏( ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ‏) ‏( ﻧﺎﻣﺮﻭ، ﻧﺎﻭﺍﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺪﻧﺪ ‏) . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺳﭙﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﮔﺎﻧﺪﺍﺵ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺷﺖ ﺫﻫﺎﺏ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺍﺳﺘﺎﻥﺍﯾﻼﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺘﺢ ﺑﺎﺑﻞ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﺑﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺣﻤﻮﺭﺍﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺣﮑﻮﻣﺖ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ‏( ﺍﺯ۱۲۵۰ –۱۷۵۰‏) ﺑﺮ ﺑﺎﺑﻞ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ . ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻼﻡ ﻧﯿﺰ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺵ ﺭﺍ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥﺑﺎ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺁﺷﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻗﺮﻥ ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺩﺩﺟﻠﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﺷﻮﺭ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻫﻢﻣﺮﺯ ﺷﺪﻧﺪ .ﻃﺒﻖ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺩﻭﺭ ﺩﺳﺖ ﻣﺪﯾﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺗﺎ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﮐﻮﯾﺮ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﻭﺗﺎ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥﻭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﻭﺣﺘﯽ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﭘﯿﺶ ﺭﻭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎﺩ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺘﺢ ﺁﻥ ﺩﻭﻟﺖﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﭙﯿﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺎﺳﯽ ﻭ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻧﺎﻡﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۸۹۶ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﺎﻓﺮﺟﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭﯼ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﺎﺑﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺳﻘﻮﻁ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﺗﺎ ۱۷۳۴ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮔﺎﻧﺪﯾﺶ ﺷﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺑﻞﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. یاری نامه؛ﮐﺘﺎﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽﻫﺎ.   🌍 کاسیان قبایلی بودند کوهستانی و پیشهٔ دامداری داشتند و بزبانی که با عیلامی قرابت داشت سخن می‌گفتند.[۲] زمانی این عقیده رایج بود که کاسیان هندواروپایی بوده، یا لااقل چنان روابط تماس نزدیک با عناصر قومی هندواروپایی داشتند که زبان و فرهنگ و تمدن ایشان به نحوی مشهود از آن متأثر گشته اشت. ولی مدارکی که به نفع مناسبات هندواروپایی کاسیان وجود دارد چنان سست است که باالضروه باید کاسیان را یا فاقد رابطه با هندواروپاییان شمرد و یا -غیر مستقیم و بسیار دورادور - با عناصر اخیرالذکر مربوط دانست كاسيان (برگرفته از: «تاريخ ماد»، ا. م. دياكونوف، ترجمه كريم كشاورز، انتشارات علمي و فرهنگي، ۱۳۸۰، ص۱۲۰-۱۲۱): 📜 اکنون شرح میدهم که اقوام نسبت به یکدیگر در چه وضعی قرار دارند . بعد از یونی ها ، لیدی ها هستند که در سرزمینی حاصلخیز زندگی می کنند. و از لحاظ نقره بسیار غنی هستند.همسایگان لیدی ها ، فریجی ها هستند ، که در جهت شرق در این محل قرار دارند . در کنار فریجی ها مردمان کاپادوکیه قرار دارند که ما آن ها را سوری می نامیم . در کنار آن ها کیلیکی قرار دارند . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه👇👇
● بعد از کیلیکی ها ، در این محل ارمنستان قرار دارد . بعد از ارمنی ها ، ماتین ها قرار دارند . در دو طرف منطقه کیسی ها ( Kisse ) قرار دارد . در این ایالت و در نزدیکی این رود که خواسب ( Khoaspes ، کرخه امروزی ) نام دارد . در این منطقه شهر شوش سر به فلک کشیده است . گنجینه ها و خرائن در این نقطه است . ( هرودوت , Herodotus  / کتاب پنج ، ص 42 , 43 - بند 49 ) - از ازمنة قديم تا فتح اسكندر مقدوني-كشور كوهستاني بود كه در فهرست ما همان ناحية ۸ مي باشد و اكنون لرستان ناميده مي شود. گواه منشا قومي كاسيان قريب به پنجاه كلمه و نام خاص است كه با ترجمه اكدي در متون لغوي آشوري و بابلي محفوظ است و همچنين مقداري اسامي خاص كه در اسناد تجاري و اقتصادي بابلي باقي مانده و كتيبه هاي شاهان كه مربوط به هزارة دوم قبل از ميلاد است و به دست ما رسيده. اكنون مي توان اين حدس را بيشتر محتمل دانست كه كاسيان قبيله اي بودند كوهستاني و پيشينة دامداري داشتند و به زباني كه با ايلامي قرابت داشت سخن مي گفتند.»   از حدود هزاره سوم پیش از میلاد، کاسی ها (آشوری ها آنها را به این نام خوانده اند) طوایف باستانی کوه نشینی بوده اند که در دامنه  کوههای زاگرس نشیمن داشته اند. استرابون قلمرو حکومتی کاسی ها را از حدود اکباتان(همدان) تا دربندهای شمال تهران و شرق کرمانشاه می نویسد ،گستره ی حضور کاسی ها چنان که از نوشته های آشوری بر می آید، از سمت غرب تا همدان ادامه داشته است. ایشان در سرزمینهایی زیسته اند که در دوره های بعدی تاریخ ، مهد تمدن ماد بوده است. 📜 گمان می‌رود که کاسیان از دوران دیرین که کس به یاد ندارد در ناحیهٔ مذکور زندگی می‌کردند، همچنانکه عیلامیان که همسایه و محتملا خویشاوند ایشان بودند در سرزمین خویش می‌زیستند. به هر تقدیر کاسیان از آغاز هزارهٔ سوم پ.م. در آن مکان زندگی می‌کردند و بعدها به دامداری و زندگی نیمه اسکان یافته در کوه‌ها اشتغال داشتند. به حتمال قوی قبایل کنونی لر که با دامداری در کوهستان اعاشه می‌کنند از اخلاف کاسیان می‌باشند که از لحاظ زبان ایرانی شده‌اند و اکنون نیز در همان سرزمین ساکن هستند.[۳] مع‌الوصف در بع دوّم هزارهٔ دوّم پ.م. بخشی از کاسیان در حرکت و انتقال قبایل شرکت جسته از کوه‌ها ده درّهٔ رود دیاله نفوذ کردند و از آنجا گاه و بیگاه به بابل دست‌برد می‌زدند. اکثر محققان این فعالیت کاسیان را به ظهور اسب و حمل و نقل مربوط می‌سازند. 📜 در حدود ۱۸۹۶ پیش از میلاد حمله‌ای نافرجام از جانب کاسی‌ها به بابل رخ داد. در سال ۱۷۵۰ پ.م. گانداش پیشوای کاسی از طریق دشت‌ذهاب و شمال عیلام به بابل حمله کرد و بابل را فتح نمود و در سال بعد ۱۷۴۹ پیش از میلاد بابل توسط کاسی‌ها کاملاً تسخیر شد و در همان سال جایگزین دولت بابل شد و به سلطنت حمورابیان خاتمه داد.[۴] و تا سال ۱۷۳۴ پیش از میلاد دوره پادشاهی گانداش از نسل کاسی در بابل آغاز گشت.[۵] سیادت نسل کاسی بر بابل ۵۰۰ سال ادامه داشت.[۶] کاسیان بر عیلام نیز تسلط یافتند و شوش را مدت‌ها اداره نمودند. در شمال میانرودان با دولت تازه تأسیس آشور که در اواسط قرن پانزدهم پیش از میلاد بنیان نهاده شد نیز جنگیدند. طبق آثار بدست آمده کاسیان از هزارهٔ‌یکم پیش از میلاد به نواحی دور دست ماد دست یافتند. آنها در نیمه دوّم هزارهٔ‌یکم پیش از میلاد تا حاشیه کویر مرکزی و نواحی اصفهان و کاشان و حتی نواحی استان تهران و مرکزی نفوذ کردند. پس از فتح پادشاهی ماد آینده آن را کاردونیاش نامیدند و در آن سُکنا گزیدند. 📜 کاسیان در هنر فلزکاری که آهن هم در ردیف آنها بود، مهارت بسیار داشتند و نیز در سوارکاری از اقوام دیگر چالاک‌تر و ماهرتر بودند و همین قوم «کاسی» بود که نژاد اصیل اسب را به میانرودان آورد و این نژاد اسب از آنچه سومری‌ها داشتند، برتری یافت و نیز نوشته‌ها و دستورهایی دربارهٔ تعلیم و نگهداری اسب از آنان باقی‌مانده است که نشانهٔ عشق و علاقهٔ آنان به اسب و سوارکاری است.[۷] مغرغ کاری کاسیان به صورت جدید و بدیع نمود یافت. محصولات مفرغی اوائل هزارهٔ دوم بالاخص مربوط به زین افزار سواری، یعنی دهانه و مهار و حلقه‌هایی که تسمهٔ افسار از آنها می‌گذشت و به بدنهٔ ارابه‌ها وصل می‌شد بسیار عالی بود. همچنین آلات و ادواتی مانند تبر و گرز که سر آنها نیز به شکل سر اسب ساخته می‌شد و همه مشخصات اسب مثل چشم و یال و گوش و ... بر آنها ترسیم می‌گردید.[۸] ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه 👇👇
📜 کاسی‌ها در هزاره دوم پیش از میلاد به بابل حمله کردند، این مردم با سپاه آراسته و اسلحه ی تازه (سواره نظام سنگین اسلحه به همراه اسب های قدرتمند) که تا آن زمان سابقه نداشت، از ایران به بابل آمدند. و سومین سلسله بابلی را تشکیل دادند. دوره ی طولانی فرمانروایی کاسی‌ها بر بابل، نشان از توانایی بالای آن‌ها در اداره کشور دارد و شایستگی فرمانروایان کاسی‌ها آشکار می‌شود.پایتخت آنان دور کوری گلزو Dur-Kurigelzu بود. پیروزی کاسی ها در بابل این گونه روی داد . در هزاره دوم قبل از میلاد احتمالا 1770 ق.م ریم-سین پادشاه بابل ، تهاجم همه جانبه دشتها را که بر دست گروه های ایرانی در آنها انجام می گرفت دفع کرد . از آن پس برای تقریبا برای چندین سال آنها به عنوان درودگر ، کارگر و مهتر در اسناد تجاری ظاهر می شوند . از مراحلی که آنان برای رسیدن به قدرت پشت سر گذاشتند چیزی دانسته نیست . اما باید مسلم بداریم که پیشرفتشان تدریجی و پایدار بوده است . آنان با اندیشه هایی خام و ساده مگر در راههایی که از دیگران وام گرفته بودند سرانجام به اوج قدرت دست یافتند ، و در 1745 ق.م سردار ایرانی کاسی به نام گانداش تواسنت سرزمین بابل را زیر فرمانروایی دودمان کاسی در آورد . منابع: "ایران در سپیده دم تاریخ،جورج کامرون" "سه گفتار درباره تاریخ و زبان قوم کاسی، میلادجهانگیرفر" ۱.به اکدی کاشی Kašši و کاسیت‌ها یا کاششوها یا کاشیان یا کاشوها ۲. G. Husing Die sprache Elams, Breslau. 1908  . ۳.سرزمینی که به نام ایشان لرستان خوانده می‌شود ۴.ص 4 کتاب ایران پیش از آریایی‌ها ۵.ص 4 کتاب ایران پیش از آریایی‌ها ۷.کالیکان، مادی‌ها و پارسی ها، 14.  ۸. کالیکان، مادی‌ها و پارسی ها، 15. دانشنامه ویکیپدیا دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ. تاریخ ماد. ترجمهٔ کریم کشاورز. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۱۰۶-۵. گرانتوسگی: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ترجمه کریم کشاورز، تهران، ۱۳۴۵. پیگولووسکایا: تاریخ ایران از عهد باستان تا قرن ۱۸، ترجمه کریم کشاورز، تهران،۱۳۵۳ 📎برچسب‌ها: کاسیها, کاسی, کاسی و ماد, کاسی لک 📝نوشته شده توسط سامان سیفی  | لینک ثابت |  🌐http://holeylan.blogfa.com/post/99 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2342 ✍جمعبندی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️تمام مسئولین فعلی کشور و منتخبین جدید مجلس شورای اسلامی را با این ۴۷ ثانیه از شهید رجایی تنها می‌ذارم.... 🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرمرد هندی (‌ به تلافی شکست هند از نادرشاه) میگه ما ایرانی ها را مثل این شیر رام کرده ایم پاسخ دندان شکن شیر دیدن داره جماعت همیشه شیر است حتی اگر دربند باشد با جماعت هرکه دربیفتد ، مثل این صحنه به زمین خواهدخورد👍🎋👍 🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
🖤انا لله و انا الیه راجعون 🔴آیت‌الله امامی کاشانی درگذشت 🔹آیت‌الله محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران ساعتی پیش در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 🔹وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را نیز بر عهده داشت. ✍یادش گرامی
📸در این نمایه ادعا شده است 🚨 ؛نتیجه انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بابل ۱۲ ۱۴۰۲
✴️رسالت مجلس آینده درقبال حماسه مردم 🔰دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی با خلق حماسه ای بزرگ توسط مردم در تاریخ ثبت شد و تقریبا وضعیت چینش کرسی های سبز رنگ بهارستان نیز مشخص گردید. اکنون وقت آن رسیده تا کاندیداهایی که وارد مجلس شده اند توان خود را در مسیر تقویت وحدت و پرداختن به مسائل و مشکلات مردم صرف نمایند. سخن این است، مردم به امید بهتر شدن وضعیت کشور به پای صندوق رای آمده و رسالت خود را به سرانجام رساندند و اکنون نوبت مسئولین و منتخبین است که ادای دین نموده و مطالبات آنان را پاسخ نمایند. از این منظر رسالت مجلس دوازدهم چیست و اساسا چه اولویت هایی باید در دستور کار قرار گیرد. 1⃣_گام اول این است که توان و تلاشی که توسط جریانات و کاندیدها برای پیروزی و ائتلاف سازی در انتخابات صرف شد، اکنون باید با سطحی چند برابر در زمینه برنامه سازی جهت حل‌و‌فصل معضلات کشور صرف شود. لذا کانون اصلی و تمرکز جریانات سیاسی باید از سیاست زدگی فاصله گرفته و با تزریق فضای آرامش و امید به کشور، به سمت تدوین برنامه های عملیاتی در خصوص اولویت اول و کوتاه مدت کشور یعنی اقتصاد و معیشت مردم و اولویت بلندمدت یعنی فرهنگ سوق داده شود. نمایندگان منتخب ذیل جریان خود موظفند که سریعا برنامه های خود را برای حل مشکلات کشور ارائه نمایند. 2⃣_موضوع دومی که باید مورد توجه منتخبین ملت باشد آن شانیتی است که مجلس برای آن شکل گرفته است؛ یعنی شأن قانون‌گذاری و نظارت. البته به نظر می رسد در دوره جدید باید رسالت نظارتی مجلس در اولویت قرار گیرد و از این اهرم مهمی که حاکمیت و قانون اساسی در اختیار این نهاد مهم قرار داده بیشتر و موثرتر استفاده نماید. اهمیت و اولویت قرار گرفتن شأن نظارتی مجلس نسبت به دیگر شئون آن از این جهت است که نظارت ، کنترل و هدایت از مهمترین نواقص اقتصادی موجود و منشا بسیاری از چالش های فعلی می باشد. 3⃣_منتخبین مجلس می توانند به چهار شکل بر دولت، نهادها و سازمان های مختلف و امور مالی کشور نظارت نمایند. از حیث اقتصادی و نظر به سطح اهمیت و اولویت اقتصاد در مسائل کلان کشور، به نظر می رسد نظارت، کنترل و هدایت منابع و سرمایه از اولویت ویژه ای برخوردار باشد. مخصوصا که مطالبه اصلی مردم موضوع اقتصاد است. 4⃣ نظارت و کنترل منابع و سرمایه در همه ارکان کشور بخصوص دولت از دو طریق دیوان محاسبات و تصویب بودجه شکل می گیرد. مسئله اصلاح ساختار بودجه و نظارت بر حسن تخصیص و هزینه کرد آن همچنان از معضلات اساسی و خواسته های رهبر انقلاب می باشد که اگر در اولویت مجلس دوازدهم باشد و مطابق انتظارات حل و فصل شود، می تواند زمینه بهبود شرایط اقتصادی و تحقق مطالبات مردم را فراهم نماید.
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 اشتباه دوره های قبل را تکرار نکنیم 🍃🌹🍃 🔻بعد از شکست کمپین سنگین تحریم انتخابات که همه بدخواهان خارجی با همراهی نشانداران داخلی آنها متحمل شدند و ملت علی رغم هجمه فراوان برای مشارکت در انتخابات، حضور قابل تاملی داشتند و باید به مردم تبریک گفت، حال با نگاهی متفاوت به مجلس جدید در پی حل مشکلات جامعه بر آییم. 🔸در ایام تبیین اهمیت مشارکت حداکثری با این سخن از جانب مخاطبان مواجه بودیم که می‌گفتند: نمایندگان وقتی رای ما را می‌گیرند تا ۴ سال بعد ما را فراموش می‌کنند. 🔹این ایراد به جا و به حقی است، اما بخشی از آن ناشی از عدم مطالبه‌گری ما از آنها بوده است. جامعه مردم سالار ما ظرفیت‌های فراوانی برای پاسخگو کردن نمایندگان و سایر مسئولان دارد، کسانی که کارنامه فلان نماینده را شب انتخابات منتشر می‌کنند که مثلا ۴۰٪ رای های او به طرح ها و لوایح ممتنع بوده است (یعنی به کارهای دیگری مشغول بوده)، این سودی به حال ملت ندارد، بلکه باید هر سه ماه کارنامه تک تک نمایندگان را منتشر نمود و در مجامع مختلف دلایل آنها را نسبت به رای و عملکرد آنها مورد بازخواست قرار داد، یا به محض آنکه یکی از نزدیکان آنها به منصبی در استان یا شهرستان رسید، فوراً او را مورد سوال قرار دهیم و اجازه ندهیم نمایندگان از مسیری که قانون و اسلام برای آنها مشخص کرده منحرف شوند. 🔺خلاصه آنکه باید نسبت به عملکرد آنها به جد و مدام از آنها مطالبه‌گری کنیم و آنها را به حال خودشان رها نکنیم که ۴ سال بعد بگوییم اینها که رای ما را گرفتند برای ما چه کردند؟ ✍ قاسم حبیب زاده | | | 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2379