📜#کاسی_ها_یکی_از_هفت_قبایل_متحد_ماد
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﺸﻮﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﻮﻫﺎ، ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺷﺮﻕ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺗﺎﻟﺶ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﺍﺳﮑﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻭ ﻧﻬﺎﻭﻧﺪﻭﻣﻼﯾﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ « ﺁﮐﺴﯿﺎﻥ » ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺗﺮ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ، ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺟﻠﮕﻪ ﺷﻮﺵ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺮﺯ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﻮﺑﯽ ﮔﺎﻻﯾﺎﻥ ( ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ) ﺳﺎﮐﻦ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ، ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﻕ . ﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﻬﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۴۰۰ ﻕ . ﻡ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﯿﻼﻡ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ( ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ) ﺑﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺮﻣﯿﺨﻮﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺷﻤﺎﻟﯽﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ .
ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﮐﺎﺷﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ .
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۱۹۷ ﻕ . ﻡ . ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥﺭﻭﺩﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﮐﺪ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۰۰ ﭘﯿﺶ ﺍﺯﻣﯿﻼﺩ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﻼﻡ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ .
ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ( ﺑﯿﺖ ﻫﻤﺒﺎﻥ ) ﻭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ( ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺁﻻ ﺑﺮﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺍﺭﻭﻣﯿﻪ) ﻭ ﻭ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻗﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺁﺷﻨﻮﻧﺎﮎ ( ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﻣﺴﮑﻮﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽ ﺗﻮﭘﻠﯿﺎﺵ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪ ) ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻭﺳﻄﺎﯼ ﺭﻭﺩ ﺩﯾﺎﻟﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﺎﻣﺎﺭ ( ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ) ( ﻧﺎﻣﺮﻭ، ﻧﺎﻭﺍﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺪﻧﺪ ) .
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺳﭙﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﮔﺎﻧﺪﺍﺵ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺷﺖ ﺫﻫﺎﺏ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺍﺳﺘﺎﻥﺍﯾﻼﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺘﺢ ﺑﺎﺑﻞ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﺑﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺣﻤﻮﺭﺍﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺣﮑﻮﻣﺖ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ( ﺍﺯ۱۲۵۰ –۱۷۵۰) ﺑﺮ ﺑﺎﺑﻞ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ .
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻼﻡ ﻧﯿﺰ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺵ ﺭﺍ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥﺑﺎ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺁﺷﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻗﺮﻥ ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺩﺩﺟﻠﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﺷﻮﺭ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻫﻢﻣﺮﺯ ﺷﺪﻧﺪ .ﻃﺒﻖ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺩﻭﺭ ﺩﺳﺖ ﻣﺪﯾﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺗﺎ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﮐﻮﯾﺮ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﻭﺗﺎ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥﻭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﻭﺣﺘﯽ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﭘﯿﺶ ﺭﻭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎﺩ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺘﺢ ﺁﻥ ﺩﻭﻟﺖﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﭙﯿﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺎﺳﯽ ﻭ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻧﺎﻡﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۸۹۶ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﺎﻓﺮﺟﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭﯼ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﺎﺑﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺳﻘﻮﻁ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﺗﺎ ۱۷۳۴ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮔﺎﻧﺪﯾﺶ ﺷﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺑﻞﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. یاری نامه؛ﮐﺘﺎﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽﻫﺎ.
🌍#محدوده_کاسیان
کاسیان قبایلی بودند کوهستانی و پیشهٔ دامداری داشتند و بزبانی که با عیلامی قرابت داشت سخن میگفتند.[۲] زمانی این عقیده رایج بود که کاسیان هندواروپایی بوده، یا لااقل چنان روابط تماس نزدیک با عناصر قومی هندواروپایی داشتند که زبان و فرهنگ و تمدن ایشان به نحوی مشهود از آن متأثر گشته اشت.
ولی مدارکی که به نفع مناسبات هندواروپایی کاسیان وجود دارد چنان سست است که باالضروه باید کاسیان را یا فاقد رابطه با هندواروپاییان شمرد و یا -غیر مستقیم و بسیار دورادور - با عناصر اخیرالذکر مربوط دانست
كاسيان (برگرفته از: «تاريخ ماد»، ا. م. دياكونوف، ترجمه كريم كشاورز، انتشارات علمي و فرهنگي، ۱۳۸۰، ص۱۲۰-۱۲۱):
📜#محل_سكونت_كاسي_ها
اکنون شرح میدهم که اقوام نسبت به یکدیگر در چه وضعی قرار دارند . بعد از یونی ها ، لیدی ها هستند که در سرزمینی حاصلخیز زندگی می کنند. و از لحاظ نقره بسیار غنی هستند.همسایگان لیدی ها ، فریجی ها هستند ، که در جهت شرق در این محل قرار دارند . در کنار فریجی ها مردمان کاپادوکیه قرار دارند که ما آن ها را سوری می نامیم . در کنار آن ها کیلیکی قرار دارند .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
● بعد از کیلیکی ها ، در این محل ارمنستان قرار دارد . بعد از ارمنی ها ، ماتین ها قرار دارند . در دو طرف منطقه کیسی ها ( Kisse ) قرار دارد . در این ایالت و در نزدیکی این رود که خواسب ( Khoaspes ، کرخه امروزی ) نام دارد . در این منطقه شهر شوش سر به فلک کشیده است . گنجینه ها و خرائن در این نقطه است .
( هرودوت , Herodotus / کتاب پنج ، ص 42 , 43 - بند 49 )
- از ازمنة قديم تا فتح اسكندر مقدوني-كشور كوهستاني بود كه در فهرست ما همان ناحية ۸ مي باشد و اكنون لرستان ناميده مي شود. گواه منشا قومي كاسيان قريب به پنجاه كلمه و نام خاص است كه با ترجمه اكدي در متون لغوي آشوري و بابلي محفوظ است و همچنين مقداري اسامي خاص كه در اسناد تجاري و اقتصادي بابلي باقي مانده و كتيبه هاي شاهان كه مربوط به هزارة دوم قبل از ميلاد است و به دست ما رسيده. اكنون مي توان اين حدس را بيشتر محتمل دانست كه كاسيان قبيله اي بودند كوهستاني و پيشينة دامداري داشتند و به زباني كه با ايلامي قرابت داشت سخن مي گفتند.»
از حدود هزاره سوم پیش از میلاد، کاسی ها (آشوری ها آنها را به این نام خوانده اند) طوایف باستانی کوه نشینی بوده اند که در دامنه کوههای زاگرس نشیمن داشته اند. استرابون قلمرو حکومتی کاسی ها را از حدود اکباتان(همدان) تا دربندهای شمال تهران و شرق کرمانشاه می نویسد ،گستره ی حضور کاسی ها چنان که از نوشته های آشوری بر می آید، از سمت غرب تا همدان ادامه داشته است. ایشان در سرزمینهایی زیسته اند که در دوره های بعدی تاریخ ، مهد تمدن ماد بوده است.
📜#پیشینهٔ_کاسیان
گمان میرود که کاسیان از دوران دیرین که کس به یاد ندارد در ناحیهٔ مذکور زندگی میکردند، همچنانکه عیلامیان که همسایه و محتملا خویشاوند ایشان بودند در سرزمین خویش میزیستند. به هر تقدیر کاسیان از آغاز هزارهٔ سوم پ.م. در آن مکان زندگی میکردند و بعدها به دامداری و زندگی نیمه اسکان یافته در کوهها اشتغال داشتند. به حتمال قوی قبایل کنونی لر که با دامداری در کوهستان اعاشه میکنند از اخلاف کاسیان میباشند که از لحاظ زبان ایرانی شدهاند و اکنون نیز در همان سرزمین ساکن هستند.[۳]
معالوصف در بع دوّم هزارهٔ دوّم پ.م. بخشی از کاسیان در حرکت و انتقال قبایل شرکت جسته از کوهها ده درّهٔ رود دیاله نفوذ کردند و از آنجا گاه و بیگاه به بابل دستبرد میزدند. اکثر محققان این فعالیت کاسیان را به ظهور اسب و حمل و نقل مربوط میسازند.
📜#سلطنت_کاسیان
در حدود ۱۸۹۶ پیش از میلاد حملهای نافرجام از جانب کاسیها به بابل رخ داد. در سال ۱۷۵۰ پ.م. گانداش پیشوای کاسی از طریق دشتذهاب و شمال عیلام به بابل حمله کرد و بابل را فتح نمود و در سال بعد ۱۷۴۹ پیش از میلاد بابل توسط کاسیها کاملاً تسخیر شد و در همان سال جایگزین دولت بابل شد و به سلطنت حمورابیان خاتمه داد.[۴] و تا سال ۱۷۳۴ پیش از میلاد دوره پادشاهی گانداش از نسل کاسی در بابل آغاز گشت.[۵] سیادت نسل کاسی بر بابل ۵۰۰ سال ادامه داشت.[۶]
کاسیان بر عیلام نیز تسلط یافتند و شوش را مدتها اداره نمودند. در شمال میانرودان با دولت تازه تأسیس آشور که در اواسط قرن پانزدهم پیش از میلاد بنیان نهاده شد نیز جنگیدند. طبق آثار بدست آمده کاسیان از هزارهٔیکم پیش از میلاد به نواحی دور دست ماد دست یافتند. آنها در نیمه دوّم هزارهٔیکم پیش از میلاد تا حاشیه کویر مرکزی و نواحی اصفهان و کاشان و حتی نواحی استان تهران و مرکزی نفوذ کردند. پس از فتح پادشاهی ماد آینده آن را کاردونیاش نامیدند و در آن سُکنا گزیدند.
📜#هنر_کاسیان
کاسیان در هنر فلزکاری که آهن هم در ردیف آنها بود، مهارت بسیار داشتند و نیز در سوارکاری از اقوام دیگر چالاکتر و ماهرتر بودند و همین قوم «کاسی» بود که نژاد اصیل اسب را به میانرودان آورد و این نژاد اسب از آنچه سومریها داشتند، برتری یافت و نیز نوشتهها و دستورهایی دربارهٔ تعلیم و نگهداری اسب از آنان باقیمانده است که نشانهٔ عشق و علاقهٔ آنان به اسب و سوارکاری است.[۷]
مغرغ کاری کاسیان به صورت جدید و بدیع نمود یافت. محصولات مفرغی اوائل هزارهٔ دوم بالاخص مربوط به زین افزار سواری، یعنی دهانه و مهار و حلقههایی که تسمهٔ افسار از آنها میگذشت و به بدنهٔ ارابهها وصل میشد بسیار عالی بود. همچنین آلات و ادواتی مانند تبر و گرز که سر آنها نیز به شکل سر اسب ساخته میشد و همه مشخصات اسب مثل چشم و یال و گوش و ... بر آنها ترسیم میگردید.[۸]
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه 👇👇
📜#کاسیها_در_بابل
کاسیها در هزاره دوم پیش از میلاد به بابل حمله کردند، این مردم با سپاه آراسته و اسلحه ی تازه (سواره نظام سنگین اسلحه به همراه اسب های قدرتمند) که تا آن زمان سابقه نداشت، از ایران به بابل آمدند. و سومین سلسله بابلی را تشکیل دادند.
دوره ی طولانی فرمانروایی کاسیها بر بابل، نشان از توانایی بالای آنها در اداره کشور دارد و شایستگی فرمانروایان کاسیها آشکار میشود.پایتخت آنان دور کوری گلزو Dur-Kurigelzu بود.
پیروزی کاسی ها در بابل این گونه روی داد . در هزاره دوم قبل از میلاد احتمالا 1770 ق.م ریم-سین پادشاه بابل ، تهاجم همه جانبه دشتها را که بر دست گروه های ایرانی در آنها انجام می گرفت دفع کرد . از آن پس برای تقریبا برای چندین سال آنها به عنوان درودگر ، کارگر و مهتر در اسناد تجاری ظاهر می شوند . از مراحلی که آنان برای رسیدن به قدرت پشت سر گذاشتند چیزی دانسته نیست . اما باید مسلم بداریم که پیشرفتشان تدریجی و پایدار بوده است . آنان با اندیشه هایی خام و ساده مگر در راههایی که از دیگران وام گرفته بودند سرانجام به اوج قدرت دست یافتند ، و در 1745 ق.م سردار ایرانی کاسی به نام گانداش تواسنت سرزمین بابل را زیر فرمانروایی دودمان کاسی در آورد .
منابع:
"ایران در سپیده دم تاریخ،جورج کامرون"
"سه گفتار درباره تاریخ و زبان قوم کاسی، میلادجهانگیرفر"
۱.به اکدی کاشی Kašši و کاسیتها یا کاششوها یا کاشیان یا کاشوها
۲.
G. Husing Die sprache Elams, Breslau. 1908 .
۳.سرزمینی که به نام ایشان لرستان خوانده میشود
۴.ص 4 کتاب ایران پیش از آریاییها
۵.ص 4 کتاب ایران پیش از آریاییها
۷.کالیکان، مادیها و پارسی ها، 14.
۸. کالیکان، مادیها و پارسی ها، 15.
دانشنامه ویکیپدیا
دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ. تاریخ ماد. ترجمهٔ کریم کشاورز. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۱۰۶-۵.
گرانتوسگی: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ترجمه کریم کشاورز، تهران، ۱۳۴۵.
پیگولووسکایا: تاریخ ایران از عهد باستان تا قرن ۱۸، ترجمه کریم کشاورز، تهران،۱۳۵۳
📎برچسبها: کاسیها, کاسی, کاسی و ماد, کاسی لک
📝نوشته شده توسط سامان سیفی | لینک ثابت |
🌐http://holeylan.blogfa.com/post/99
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2342
✍جمعبندی #محسن_داداش_پور_باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️تمام مسئولین فعلی کشور و منتخبین جدید مجلس شورای اسلامی را با این ۴۷ ثانیه از شهید رجایی تنها میذارم....
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_مردم
🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
📸در این نمایه ادعا شده است
🚨 #فوری؛نتیجه انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بابل
۱۲ #اسفند ۱۴۰۲
✴️رسالت مجلس آینده درقبال حماسه مردم
🔰دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی با خلق حماسه ای بزرگ توسط مردم در تاریخ ثبت شد و تقریبا وضعیت چینش کرسی های سبز رنگ بهارستان نیز مشخص گردید. اکنون وقت آن رسیده تا کاندیداهایی که وارد مجلس شده اند توان خود را در مسیر تقویت وحدت و پرداختن به مسائل و مشکلات مردم صرف نمایند. سخن این است، مردم به امید بهتر شدن وضعیت کشور به پای صندوق رای آمده و رسالت خود را به سرانجام رساندند و اکنون نوبت مسئولین و منتخبین است که ادای دین نموده و مطالبات آنان را پاسخ نمایند. از این منظر رسالت مجلس دوازدهم چیست و اساسا چه اولویت هایی باید در دستور کار قرار گیرد.
1⃣_گام اول این است که توان و تلاشی که توسط جریانات و کاندیدها برای پیروزی و ائتلاف سازی در انتخابات صرف شد، اکنون باید با سطحی چند برابر در زمینه برنامه سازی جهت حلوفصل معضلات کشور صرف شود. لذا کانون اصلی و تمرکز جریانات سیاسی باید از سیاست زدگی فاصله گرفته و با تزریق فضای آرامش و امید به کشور، به سمت تدوین برنامه های عملیاتی در خصوص اولویت اول و کوتاه مدت کشور یعنی اقتصاد و معیشت مردم و اولویت بلندمدت یعنی فرهنگ سوق داده شود. نمایندگان منتخب ذیل جریان خود موظفند که سریعا برنامه های خود را برای حل مشکلات کشور ارائه نمایند.
2⃣_موضوع دومی که باید مورد توجه منتخبین ملت باشد آن شانیتی است که مجلس برای آن شکل گرفته است؛ یعنی شأن قانونگذاری و نظارت. البته به نظر می رسد در دوره جدید باید رسالت نظارتی مجلس در اولویت قرار گیرد و از این اهرم مهمی که حاکمیت و قانون اساسی در اختیار این نهاد مهم قرار داده بیشتر و موثرتر استفاده نماید. اهمیت و اولویت قرار گرفتن شأن نظارتی مجلس نسبت به دیگر شئون آن از این جهت است که نظارت ، کنترل و هدایت از مهمترین نواقص اقتصادی موجود و منشا بسیاری از چالش های فعلی می باشد.
3⃣_منتخبین مجلس می توانند به چهار شکل بر دولت، نهادها و سازمان های مختلف و امور مالی کشور نظارت نمایند. از حیث اقتصادی و نظر به سطح اهمیت و اولویت اقتصاد در مسائل کلان کشور، به نظر می رسد نظارت، کنترل و هدایت منابع و سرمایه از اولویت ویژه ای برخوردار باشد. مخصوصا که مطالبه اصلی مردم موضوع اقتصاد است.
4⃣ نظارت و کنترل منابع و سرمایه در همه ارکان کشور بخصوص دولت از دو طریق دیوان محاسبات و تصویب بودجه شکل می گیرد. مسئله اصلاح ساختار بودجه و نظارت بر حسن تخصیص و هزینه کرد آن همچنان از معضلات اساسی و خواسته های رهبر انقلاب می باشد که اگر در اولویت مجلس دوازدهم باشد و مطابق انتظارات حل و فصل شود، می تواند زمینه بهبود شرایط اقتصادی و تحقق مطالبات مردم را فراهم نماید.
#ایران_قوی
🇮🇷🇵🇸
﷽
📝 اشتباه دوره های قبل را تکرار نکنیم
🍃🌹🍃
🔻بعد از شکست کمپین سنگین تحریم انتخابات که همه بدخواهان خارجی با همراهی نشانداران داخلی آنها متحمل شدند و ملت علی رغم هجمه فراوان برای مشارکت در انتخابات، حضور قابل تاملی داشتند و باید به مردم تبریک گفت، حال با نگاهی متفاوت به مجلس جدید در پی حل مشکلات جامعه بر آییم.
🔸در ایام تبیین اهمیت مشارکت حداکثری با این سخن از جانب مخاطبان مواجه بودیم که میگفتند: نمایندگان وقتی رای ما را میگیرند تا ۴ سال بعد ما را فراموش میکنند.
🔹این ایراد به جا و به حقی است، اما بخشی از آن ناشی از عدم مطالبهگری ما از آنها بوده است. جامعه مردم سالار ما ظرفیتهای فراوانی برای پاسخگو کردن نمایندگان و سایر مسئولان دارد، کسانی که کارنامه فلان نماینده را شب انتخابات منتشر میکنند که مثلا ۴۰٪ رای های او به طرح ها و لوایح ممتنع بوده است (یعنی به کارهای دیگری مشغول بوده)، این سودی به حال ملت ندارد، بلکه باید هر سه ماه کارنامه تک تک نمایندگان را منتشر نمود و در مجامع مختلف دلایل آنها را نسبت به رای و عملکرد آنها مورد بازخواست قرار داد، یا به محض آنکه یکی از نزدیکان آنها به منصبی در استان یا شهرستان رسید، فوراً او را مورد سوال قرار دهیم و اجازه ندهیم نمایندگان از مسیری که قانون و اسلام برای آنها مشخص کرده منحرف شوند.
🔺خلاصه آنکه باید نسبت به عملکرد آنها به جد و مدام از آنها مطالبهگری کنیم و آنها را به حال خودشان رها نکنیم که ۴ سال بعد بگوییم اینها که رای ما را گرفتند برای ما چه کردند؟
✍ قاسم حبیب زاده
#دعوت | #انتخاب_مردم | #تنها_نرو | #انتخابات #ایران_قوی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2379
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مادر
#فرزند
✍حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای زرودی از دوستان خوب در تنکابن .
❤️مادرش را به دوش خود گرفت تا رای خود را به صندوق بگذارد.
🇮🇷#برای_ایران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از سیدحسن فاطمی
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ( دامت برکاته )
با سلام و تحییات وافره
احتراما به استحضار معظم له میرساند
جد ما مرحوم ... ، عایدی و محصول یک قطعه زمین دیمی تا زمانی که زیر کشت باشد حاصل آن را وقف امورات مسجد محل نموده و طبق وصیت ورثه هر سال حاصل یا وجه آن را تحویل هیئت امناء مسجد می نمودند.
به علت این که زمین مذکور غیر قابل کشت و مقرون به صرفه نبوده و لذا در مکان بهتری زمین آبی خریداری نموده و حاصل آن را به هیئت امناء مسجد تحویل داده و اسناد آن موجود میباشد.
سوال :
۱ آیا زمینی که حاصل آن وقف بوده ورثه مجاز بودند آن را به فروش برسانند و در جای دیگری خریداری کنند؟
۲ زمینی که حاصل آن را وقف کردند آیا اوقاف میتواند ادعا کند اصل زمین متعلق به اوقاف بوده و ورثه خلاف شرع و قانون مرتکب شده اند؟
۳زمینی که فروخته شده با مشورت از علمای منطقه و بزرگان محل بوده با تشخیص آنها زمینی در مکان دیگر جاگزین شده است ، آیا طبق شرع مقدس عمل کرده ایم؟
در خاتمه توفیقات روز افزون حضرتعالی را از درگاه ایزد منان مسالت داریم.
جواب
بسمه تعالی
۱چنانچه در زمان تبدیل وقف، زمین مذکوربا وضع موجود، زیان بار و یا بی منفعت باشد ، فروش و جایگزین زمین دیگر در راستای نظر واقف جایز است.
۲هرگاه واقف یا حاکم شرع متولی ای برای ملک موقوفه تعیین نموده اند ادعای اداره اوقاف و جهی ندارد.
۳- از جواب قبل روشن گردید .
💌#چِش_و_دِل
دلِ مِن آی دِلِ آی دِلِ مِن
بِرو بِرا بِشنو حرفِ دِلِ مِن
سَرِجنگ داشته چِش با این دِلِ مِن
که آخِر خاک بونِه مِنزِلِ مِن
دل گِنه مردِمونِ یاری هاکِن
چِش گِنه ترک از این غم خواری هاکِن
دل گِنه اِنار داره کاله بَواش
چِش گِنه با می وپیاله دَواش
دِل گِنه وقتِ کاره خوار کار هاکِن
چِش گِنه خواره تَنِّ نِخار هاکِن
دل گِنه بِرو تا یَکدونه بَوویم
چِش گِنه عاشق میخونه بَوویم
دل گِنه بی زِوونِ هم زِوون باش
چِش گِنه وِل هاکِن فکرِ شِه نون باش
دِل گِنه مردمِ ناموسِّ نَووین
چِش گِنه بِر بوریم عاروسِّ بَووین
دِل گِنه فکرِ وِشنای غِذا باش
چِش گِنه نا نَکِن فکرِ شِه جا باش
دل گِنه بِرو باهم یار بَوویم
چِش گِنه بِیتِّره دیار نَوویم
دل گِنه نِماز بَخون روزه بَهیر
چِش گِنه یَک لب از فیروزه بَهیر
دل گِنه بَهیر تِه دَستِ خِلایِق
چِش گِنه نا خِلایِق هرچی لایِق
دِل گِنه یتیمِ سَرِه بَکِش دست
چِش گِنه سعی هاکِن دائم باشی مست
دل گِنه ای خِدا بَرِس بِدادِم
چِش گِنه ای خِدا هادِه مِرادِم
خِدایا مِه چِشِّ با مِه دل هاکِن
خِداوندا مِه چِشِّ عاقِل هاکِن
اون زمون که مه چِش بَیِه با مِه دل
چه خِش هَسِّه هادی بوری زیرِ گِل
📝هادی اکبری #وسطی_کلایی
🗓1380/4/28
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب ریشه های قومی قبایل #سوادکوه
📝بقلم #ابراهیم_درویشی
📖چاپ ۱۳۸۹
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب ریشه های قومی قبایل #سوادکوه
📝بقلم #ابراهیم_درویشی
📖چاپ ۱۳۸۹
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب ریشه های قومی قبایل #سوادکوه
📝بقلم #ابراهیم_درویشی
📖چاپ ۱۳۸۹
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب ریشه های قومی قبایل #سوادکوه
📝بقلم #ابراهیم_درویشی
📖چاپ ۱۳۸۹
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۲۱۴ #کاشی_کلا_بندپی 🌍#کاشیکلا 📌آبادی #کاشیکلا [جنوب شهرک صنعتی رجه]در شهرستان با
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠
#کاشی_ها
📌آبادی #کاشی_محله در شهرستان آمل و بخش دابودشت و دهستان دابوئ جنوبی استان مازندران واقع میباشد.
📌#کاشیکلا، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی و دهستان سجادرود شهرستان بابل است.
📌#کاشیدار، روستایی است از توابع بخش چشمهساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان واقع شدهاست.
📌#کاشی، روستایی در دهستان پیوشک بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.
📌#کاشی مرکزی یا سهراب ریگی روستایی در دهستان چشمه زیارت بخش مرکزی شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران است.
📌آبادی #چم_کاشی در شهرستان سلسله و بخش مرکزئ و دهستان دوآب استان لرستان واقع میباشد.
📌#کولغ_کاشی، روستایی در دهستان بندزرک بخش بندزرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.
🌍روستای #جمشیدآباد ۳ کیلومتری زیراب از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران است.
📌نام قدیمی این روستا #وچاد بوده که بعدا به خاطر احترام به #شهیدجمشیدخادمی اسم این روستا به جمشیدآباد تغییر یافت.
📌گفته شده است قومی که در این روستا زندگی میکنند #مهاجر از شهر #کاشان هستند. لذا به این دلیل اهالی به #قوم_کاشی معروفند.
📌مصاحبه با اقای خادمی ساکن جمشیدآباد: نسل تمامی کاشی های این ناحیه از سه برادر اهل کاشان هستند که در اوایل دوران به قدرت رسیدن #کریم_خان به دلیل هجوم #افاغنه شاید #آزادخان_افغان به مرکز ایران به این نواحی کوچ کرده اند.
📚منبع: ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📗#ابراهیم_درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل #سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۵می نویسد:
((به روایت های مختلف، ابن طایفه[کاشی] از قدیمی ترین طوایف آلاشت هیتند. مقر اصلی آنها روستای #گلیون است. آنان خود را #کاشی میدانند و تصورشان بر این است که #کاشانی هستند.))
📌قدیمی ترین مراجعی که در آنها ذکر #کاسیان به میان آمده، ستون مربوط به قرن ۲۴ ق. م است، متعلق به قرن پوزور_اینشوشیناک.
📚منبع: ر. گریشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین (تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۸) ص ۵۵
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠ #کاشی_ها 📌آبادی #کاشی_محله در شهرستان آمل و بخش دابودشت و دهستان دابوئ جنوبی اس
📌بر مبنای تاریخ ماد اثر معروف #دیاکونوف، اینشوشیناک ایلامی کوشش کرد تا سلطنت چهار کشور جهان را به وجود آورد که از جمله ی انها شهر#کاشن بود.
📚منبع: الشتر تا آلاشت، ص ۶۱
📌ذکر احتمالی #کاشن نخست اشاره به سرزمینی است که #کاسی_ها نام خود را از آن گرفتند.
📚منبع:
کامرون، جرج، ایران در سپیده دم تاریخ، ترجمه حسن انوشه،(تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، ص ۳۴
📗ابراهیم درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد:
((کاوش های باستان شناسی در تپه های #سیلک_کاشان، تمدن چند هزار ساله این منطقه را نشان میدهد. کاشان به اصفهان و شهرهای موجود در فلات ایران نزدیک است و به خاطر دسترسی آسان به آن به راحتی مورد هجوم و تاخت و تاز اقوام و مردم از نقاط دور و نزدیک قرار داشت. این مساله موجب متواری شدن پیاپی اهالی #کاشان به نقاط دیگر میشد و طبعا یکی از نقاط امن، دامنه های دست نیافتنی البرز بود. از یک سو میتوان تصور کرد که #کاشی_های_سوادکوه طی، سده ها و هزاران سال بازمانده همان #کاسی_های اولیه دریای خزر بوده اند یا اینکه بر اثر ناامنی ها از #کاشان کوچ کرده اند. اینان اکنون در نقاط، مختلف سوادکوه مانند سرخکلای زیرآب، سرخ آباد #سوادکوه، بارینگنون، مرزیکلا، شیردارکلای بابلکنار سکونت دارند.))
📝پژوهش #محسن_داداش_پور_باکر:
((با توجه به اینکه نوع تقسیمات کشوری جدید در ایران مسئله ی مهاجرت اقوام رویکردی جدیدی به خود گرفت.
اولین قانون تقسیمات کشوری ایران پس از جنبش مشروطه و در سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی تحت عنوان قانون «تشکیلات ایالات و ولایات» به تصویب رسید و کشور به ۴ ایالت و ۱۲ ولایت تقسیم شده بود که در نوزدهم دیماه سال ۱۳۱۶، با اصلاح قانون تقسیمات کشور و براساس ماده یک آن، کشور ایران به ۱۰ استان و ۴۹ شهرستان [و ۲۹۰ بخش] تقسیم شد. در این اصلاحیه نیز، هر استان مرکب از چند بخش و هر بخش مرکب از چند دهستان و هر دهستان مرکب از چند قصبه و ده است.
#استان_دوم ایران شامل ۶ شهرستان: ۱ـ قم ۲ـ #کاشان ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ #ساری ۶ـ گرگان به مرکزیت تهران مقرر گردید. قطعا با توجه بر اینکه #کاشان در تقسیم بندی جدید در حوزه استفاضیه ی استان دوم با شهر #ساری قرار گرفته بود لذا به تناسب ملاحظات سیاسی و اجتماعی برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی از کاشان به سمت شهرهای مرتبط با استان دوم کشور به دلایل متعدد کوچ یا کوچانده میشدند.))
📗#ابراهیم_درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد:
((#مغول_ها در سال ۶۲۱ قمری پس از اعراب سخت ترین و بی رحمانه ترین اعمال و قتل عام را نسبت به مردم #کاشان انجام دادند. احتمالا در این دوره بود که بازماندگان با فرار از قوم #مغول به دامنه های #البرز پناه آوردند، زیرا آن طور که به نظر می رسد قوم #کاشی حتی از #اوجی_ها که شاید در اواخر دوره مغول و اوایل #تیمور به منطقه آمده اند، قدیمی تر هستند.
📝دکتر #صادق_سجادی درباره اقوام مهاجر غیر از کاشان به منطقه ای به نام #کاج در نزدیکی #اصفهان اشاره می کند که در کتاب #مجمع_البلدان یاقوت حموی از آن یاد شده است.[۱]
به گمان دکتر سجادی ممکن است به مرور زمان حرف ((ج)) به ((ش)) تبدیل شده باشد.[۲]
📚منبع:
۱.الشتر تا آلاشت، ص۶۲
۲.ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📌خانواده های حیدری و کلشی که از #گلیون به #آلاشت آمده اند، از اقوام کاشی هستند و اهالی روستای #گلیون نیز تقریبا همگی #کاشی هستند. کاشی های گلیون با نام خانوادگی رستم_پور، رستمیان، قاسم نژاد و کاشی در این روستا زندگی میکنند.
📚منبع:
#ابراهیم_درویشی،ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
💌جناب آقای کربلایی علیرضاعسگری
✍با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادرخانم عزیزتان مرحوم کربلایی #یوسف_لاغری_فیروزجاهی را خدمت شما و خانواده ی محترمتان و دیگر بستگان سوگوار تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و آمرزش و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را خواستاریم .
روحش شاد ویادش گرامی باد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
📩ارسالی جناب فضلی
#خبریازدیار #هلی_کتی
🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۳۱۶۲۱
#رئیسکلا
✍روستای #رئیس_کلا روستایی از توابع بخش مرکزی سوادکوه در استان مازندران می باشد.
📌این روستای سرسبز و باصفا در دهستان #لفور قراردارد. رئیس کلا و دهستان لفور زیرمجموعه ی بخش شیرگاه می باشند. روستا دارای بافتی کوهستانی و جنگلی می باشد.
📌دهستان لفور از مجموعه درهها و ارتفاعات تشکیل شدهاست که بلندترین نقطه آن به نام روستای #بورخانی می باشد.
📌روستای #رییس_کلا لفور از #زیباترین روستاهای سوادکوه در غرب سد البرز می باشد.
📌براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران درسال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۷۸ نفر و جزو روستاهای پرجمعیت #سوادکوه می باشد.
📌 جاذبه های طبیعی رییس کلا تعدادشان بیشمار است.
📌به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگرفتن این روستا در زمین های حاصلخیز و پایکوهی، شغل اغلب اهالی کشاورزی و دامداری می باشد. خاک حاصلخیز این مناطق باعث می شود کشاورزان این روستا محصولات متنوع و مرغوبی به بازار کشور عرضه کنند.
📌بانوان روستای #رئیس_کلا نیز در کنار مردان به تولید محصولات لبنی،صنایع دستی و خانگی مشغول می باشند. آنها با فروش این محصولات به معیشت خانواده کمک می کنند.
📌لازم به ذکر است به علت نزدیکی به معادن زغال سنگ و ریل راه آهن بعضی افراد در این ارگانهای دولتی مشغول می باشند.
🌐"روستای رئیس کلا واقع در لفور سوادکوه | روستای رئیس کلا سوادکوه مازندران" https://mazbus.com/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%84%D8%A7-%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85/
🌕روستایی به همین نام((رییس کلا))وجود دارد که از توابع بخش بابلکنار شهرستان بابل بوده که در فاصله ۳۵ کیلومتری شیرگاه قرار گرفته است.
🌐https://golestaniha.com/newsp.php?id=1444
🌍دهستان #لفور از ۲۹ آبادی و روستا تشکیل شدهاست که مهمترین روستاهای آن عبارتاند از [نفتچال](شامل روستای نفت چال و آبادیهای پلیکا، سیاهکلا، قاضیکلا، پاپک، تاشیه، سوته، تپه سر، خربمرد)، بورخانی، دهکلان، لفورک، گشنیان، شاهکلا، مرزیدره، پاشاکلا، میرارکلا، اسبوکلا، چاشتخوران وامام کلا، چاکسرا، حجیکلا، درزیکلا،#رئیسکلا، رنگو، سنگسی، شارقلت، عالمکلا، غوزک رودبار، کالیکلا، کفاک، گالشکلا، لودشت و مرزیدره میباشد. منطقه لفور علیرغم اینکه از دیرباز منطقه محرومی بودهاست ولی عموم مردم آن بسیار ساده صمیمی باسواد و بافرهنگ سنتی مخصوص بخود میباشند.
📍#دیرینگی فرهنگ این منطقه تا دو هزار و هشتصد(۲۸۰۰)سال پیش کشف شدهاست.
🌐 http://lafour76.rozblog.com/tag/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C++%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3+%DA%A9%D9%84%D8%A7
📕رئیس کلا در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ :
۱/رئیس کلا.
[ رَ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بابل کنار بخش مرکزی شهرستان شاهی واقع در ۱۸ هزارگزی جنوب باختری شاهی. سکنه آن ۴۵۰۰ تن. آب رئیس کلا از رودخانه بابل تأمین میشود و محصول عمده آن برنج و نیشکر و ابریشم و غلات و کتان و صیفی. صنایع دستی زنان بافتن پارچه های ابریشمی و نخی میباشد. راه شوسه فرعی دارد.
📚منبع:
( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). و رجوع به فرهنگ آبادیهای ایران شود.
۲/رئیس کلا.
[ رَ ک َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان لاویج بخش نور شهرستان آمل واقع در ۲۴ هزارگزی جنوب سولده . سکنه ٔ آن ۲۴۰ است . آب رئیس کلا از چشمه سار تأمین میشود ومحصول عمده ٔ آن غلات و لبنیات . صنایع دستی زنان شال و جوراب بافی است .
📚منبع:
(از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ).
🌐https://kalamejou.com/words/728g/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%84%D8%A7
🔵آبشار انجیلی کا از جاذبه های طبیعی سوادکوه در جنوب غرب سد لفور و جاهای دیدنی رئیس کلا و شاه کلا از سرسبزترین روستاهای مازندران می باشد.
📎در میان این نوع جنگل ها نیز دره های زیبا، به همراه نهر ها ، آبشار ها و چشمه سار های متعدد، خودنمایی میکنند.
🌐https://intoday.ir/enjilika-waterfall/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/9
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
📘((کتاب فریادهای خاموش و روز نگاشت تنهایی)) به قلم عماد افروغ
👇
📝به یاد دارم از دههی ۱۳۶۰ که به لفور آمدند “لفور که جز مناطق محروم استان شناخته میشد” فاقد امکاناتی چون جاده آسفالت، تلفن و گاز و رفاه نسبی بود در آن شرایط نامطلوب یک قطعه زمین از مرحوم #حاج_فیضالله_ساجدی خرید.#استادمحمدجاور بنای محلمان خانهای برای استاد ساخت که محفل علمی و محل مطالعه و نوشتن ایشان شد. علاقمندانی از اقصی نقاط کشور به دیدن ایشان “عماد افروغ” میآمدند و ایشان مهربانانه دوستدارانش را پذیرش میکرد در آن خانه روستایی که حدود ۴۵ کیلومتر با شهر بابل فاصله دارد بیشتر مواقع تنها به کارهای علمی و پژوهشی میپرداخت و در تنهایی با خدای خود خلوت میکرد با مردم محل مانوس بود، رفت و آمد داشت؛ خود را جزئی از ساکنین میدانست و مقید بود که در مراسم و غم و شادی آنها شریک باشد.
🌐"عماد افروغ:خاطرات روزانه را طوری مینویسم که گویی از آیندگانم | پایگاه خبری تحلیلی | ندای تجن" https://nedayetajan.ir/2023/04/19/%d8%b9%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%ba%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d8%a7-%d8%b7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%db%8c%d9%86/
🌍موقعيت جغرافيايي و راههاي دسترسي به رئیسکلا لفور
📌#محمدمحمدی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
✍ منطقه مورد بررسي به وسعت تقريبي ۴۰ كيلومترمربع در نقشه توپوگرافي 1:50.000 قيل بند (6562III) از نقشه زمينشناسي 1:100.000 قائم شهر واقع در چهارگوش 1:250.000 #ساري واقع شده است كه بين طولهاي جغرافيايي ًً00 40َ 52ْ تا ً00 َ45 ْ52 و عرضهاي جغرافيايي 00ً 08َ ْ36 تا ً40 ََ13 ْ36 محدود ميباشد.
اين منطقه در استان مازندران و جنوب غرب شهرستان #قائمشهر و در محدوده شهرستان #سوادكوه واقع شده است.
آباديهاي اصلي واقع در محدوده شامل كاليكلا، رئيس كلا، #شاهكلا، درازكلا، آبندان، فك، سياليم، قوزك روآر و خيرون ميباشند.
راههاي اصلي دسترسي به منطقه شامل :
۱) #بابل – درازكلا- لفور- رئيسكلا
۲) #قائمشهر – درازكلا – لفور – رئيسكلا
۳) #شيرگاه – درازكلا- لفور – رئيس كلا ميباشند.
🌍زمينشناسي عمومي رئیسکلا لفور
📌#محمدمحمدی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
✍منطقه مورد بررسي در ارتفاعات البرز شمالي در زون ساختاري البرز مركزي قرار گرفته است. به تبع از زون ساختاري مذكور قسمت عمده واحدهاي ليتولوژي منطقه از جنس رسوبي ميباشد. همچنين واحدهاي تكتونيكي و ساختاري منطقه و گسلهاي اصلي آن روند تقريباً شرقي – غربي دارد. فعاليت آذرين در اين منطقه محدود بوده و بطور فعاليت آتفشاني زيردريائي و همچنين بصورت تودههاي نفوذي و نيمه عميق در چند نقطه در داخل محدوده و نواحي اطراف پراكنده است. گسلهاي تراستي با روند تقريباً شرقي – غربي بخشي به سمت جنوب سبب راندگي واحدهاي زمين شناسي قديمتر روي واحدهاي جديدتر شده است.
🕌مذهب و اماکن مذهبی رئیسکلا
از نظر مذهبی ساکنان روستای رئیس کلا شیعه ۱۲ امامی و متعقد به اصول مذهب بوده و عمیقاً به آن اعتقاد دارند .
📌#امامزاده_حمزه
📌 #امامزاده_سیدیحیی
📌#امامزاده_طاهر_سنگ_سی
🌹شهدا رئیسکلا🌷
شهیدساجدی - شهیدرضایی - شهید تقوی - شهیدداوودی - شهیدجعفری- خبر نگار شهیدحاج سپهدار ساجدی
🌳در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ مراسم کاشت ۱۱۷ اصله نهال به نیابت از ۱۱۷ شهید شهرستان #سوادکوه شمالی در روستای رییس کلا لفور برگزار گردید.
💠مرجع رسمی رییسکلا
✍در گذشته مرجع رسمی #روستا برای رسیدگی به امورات روستا ، #کدخدا بود.
🇮🇷پس از انقلاب شورای اسلامی و پایگاه بسیج
🌾زمین شالیزاری رئیسکلا
✍برنج محصولی است که اکثر مردم روستا های لفور آن را کشت می نمایند. قابل ذکر است که زمین شالیزاری روستای رئیسکلای #لفور حدود ۷۵ هکتار می باشد.
🐄دامداری در رئیسکلا
📌همچنین مردمان زحمتکش روستای رئیسکلا به دامداری مشغولند. بیشتر دام های موجود در روستا به صورت صحرایی است و در مرانع و #جنگل ها به چرای آزاد مشغولند.
طبق تحقیقات سازمان و مراتع و جنگلداری در سال ۱۳۸۷ حدود ۹۸۵۰ راس گاو و ۵۰۰۰ راس گوسفند در این روستا در حال بهره برداری می باشند.
🐝زنبورداری در رئیس کلا
حدود ۱۲ زنبور دار بزرگ در این روستا زندگی می کنند که میانگین کلونی آنها را می توان به ۴۰۰ کندو برآورد کرد.
📌در کنار این مشاغل افرادی به آهنگری ، نجاری ، کسبه، و بازاریان و کارگران مزد گیر مشغولند.
📌اکثر مردم روستای رئیس کلا کشاورزند و عده ای دیگر طبق برآورد حدود ۷۲ نفرکارمند، در ادارات مشغولند و حدود ۳۰ نفر شغل آزاد دارند و مابقی دامدار و صنعتکارند.
🌐http://raeskola.r98.ir/post/166
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۳۱۶۲۱
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/9
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇