هدایت شده از نماز شب خوانها
گُلی که خاک خرابه مزار و تربت اوست
سه سالهای است که زینب اسیر همّت اوست
ز نسل بتشکن مکّه است این دختر
شکستنِ بت شامی به دست قدرت اوست
به مناسبت مناظره دکتر حسین سوزنچی و مهدی نصیری در رابطه با نظریه حجاب الزامی یا التزامی
🔻🔻🔻🔻🔻
عقل عرفی از سروش تا #مهدی_نصیری!
جعفر بحرینی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روشنفکران دینی بعد از انقلاب، هرچند سعی کردند از مفاهیم دینی تجلیل کنند، امَّا بصورت محترمانه ، مفاهیم دینی را #منسوخ شده اعلام کردند. نمونه بارزش، عبدالکریم سروش که معجزه جاویدِ قرآن را انسانی دانست و آنرا تعابیر شخصی پیامبر(ص) تلقی کرد، مجتهد شبستری به سراغ قوانین اسلامی آمد و همسو با تفسیرهای بنیادین سروش، قوانین اسلامی را منسوخ شده و مربوط به قبائل بدوی مسلمان در 1400 سال پیش دانست.
ابوالقاسم فنایی، شاگرد سروش، دین را در ترازوی اخلاق سکولار قرار داد.
◽️نخ تسبیح تمام این تفکرات ارجاع به «عقل عرفی» است. عقل عرفی ، محصول قرون [به اصطلاح] روشنگری در اروپاست، روشنفکران اروپایی از یک طرف نمی توانستند همه چیز مثل دین و سنَّت را انکار کنند و از طرف دیگر نمی خواستند پای بند به ساختار بنیادین عقلانیت باشند. لذا راه میانه ای را انتخاب کردند ، هم خدا را خواستند و هم خرما را. هم خواستند(در ظاهر) به نظرات مردم احترام بگذارند و هم برای پیش برد اهداف لیبرالی، تیغ اکام خود را برای از میان بردن سنت و دین تیز تر کردند.
▫️حلقه سروش در ایران با در پیش گرفتن تساهل در گفتار و شدت در اقدام ، همین رویه را به پیش گرفتند. عقلانیت عرفی حلقه سروش اساسا و بصورت بنیادین دین را اشتباه و ناکارآمد تلقی می کند و قائل است که تمام مفاهیم دینی می بایست در ترازوی عقلانیت عرفی که طبعا سکولار است، تبیین و تعریف شود.نیاز به گفتن ندارد که از منظر این جماعت، هر مقدار از دین از این ترازو بیرون بماند باید محترمانه حذف شود!
▪️نکته قابل توجَّه در باره عقلانیت عرفی این است که از فطرت و اخلاق همگانی انسان ها هم به دور است و در یک تفسیر کاملا جهت دار به نفع منافع مادی دستگاه استکبار است.
اگر روزی غول های رسانه ای دنیا صلاح بدانند، همجنس بازی را در جوامع انسانی ترویج کنند و مردمی مقهور و غرِّه به این نیرنگ شوند، عقلانیت عرفی آنرا تایید خواهد کرد! ولی اگر مردمی بدنبال انقلاب دینی باشند و بخواهند به فطرت خود بازگردند، عقلانیت عرفی در اقدامی کاملا متعارض، با لطایف الحیل و زبان خوش و یا حتی با زبان تحقیر و تهدید به فکر اصلاح مردم خواهد رفت!
▪️مهدی نصیری سیر فکری و رفتاری جالبی دارد؛ هرچند عمده فعالیت او در فضای رسانه ای و ژورنالیستی بوده ولی بواسطه حضور نه چندان طولانی مدت در فضای حوزه علمیه و علیرغم ابهام در کم و کیف مطالعات حوزوی، بسیار علاقه مند است که به سراغ مفاهیم دینی و نقد آنها برود. در جنجالی ترین اقدام رسانه ای بر علیه فلسفه شورید و ادعا کرد فلسفه مدافع دین و باور های دینی نیست!
🔹برخی از جمله #جعفریان، سخنان نصیری را در چارچوب اخباری گری تحلیل کرده اند و این نگاه اجمالا قبلا هم وجود داشت امَّا برخی اظهارات و رفتارهای اخیر معلوم کرد این تعبیر و تفسیر هم در مورد او صدق نمی کند. نصیری در سیر جدید که خود نیز به تغییرش اذعان کرده، تفکُّرات و گفتمان خاصی را دنبال می کند. پرده جدیدی که نصیری برانداخته، نه با تفکراتی اخباری سازگار است و نه با تفکرات عقلگرا و فلسفی! نه با انگاره های سکولارها همخوانی کامل دارد و نه با مبانی انقلابی ها سازگار است. بلکه او را باید در همان بستر #عقلانیت_عرفی تحلیل کرد که #نسبیت_گرایی_افراطی، #تشکیک_در_بدیهیات، #تذبذب و #حیرت، لازمه و نتیجه آن است!
▫️او هر چند خود را ظاهرا مخالف روشنفکران می داند امَّا گزاره ها و منطقی که بکار می گیرد کاملا شبیه آنها است. به عنوان مثال تعابیر«اگر جامعه ای نسبت به حکمی باورش ضعیف باشد ، پس می توان آنرا کنار گذاشت» یا«هرجایی که در اجرای حکم دینی با مانع برخورد کردیم، باید کوتاه بیاییم و عرفی عمل کنیم ولو اینکه ظاهراً مسیر سکولار یا غربی باشد»،
تعابیر کادوپیچ شده تفکرات امثال سروش است!
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب
به مناسبت مناظره دکتر حسین سوزنچی و مهدی نصیری در رابطه با نظریه حجاب الزامی یا التزامی (2)
آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.
✅چند نکته در این رابطه:
🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.
🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
📝 محسن مهدیان
هدایت شده از Z. B
حجاب در کلام شهیدان:
"این وصیت نامه ها انسان را می لرزاند و بیدار می کند"
امام خمینی (ره)
" خواهران ما در حالی که چادر خود را محکم برگرفته اند و خود راهم چون فاطمه و زینب حفظ می کنند... هدفدار در جامعه حاضرشده اند."
(رییس جمهور شهید محمد علی رجایی)
"و تو ای خواهر دینی ام: چادر سیاهی که تو را احاطه کرده است ازخون سرخ من کوبنده تر است."
(شهید عبدالله محمودی)
"خواهرم: محجوب باش و باتقوا، که شمایید که دشمن را با چادرسیاهتان و تقوایتان می کشید." " حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را می بینی و دشمن تو را نمی بیند."
(سردار شهید رحیم آنجفی)
"حفظ حجاب هم چون جهاد در راه خداست "
(شهید محمد کریم غفرانی)
"خواهرم: از بی حجابی است اگر عمر گل کم است نهفته باش و همیشه گل باش."
(شهید حمید رضا نظام)
"از تمامی خواهرانم می خواهم که حجاب این لباس رزم را حافظ باشند."
(شهید سید محمد تقی میرغفوریان )
"یک دختر نجیب باید باحجاب باشد."
(شهید صادق مهدی پور)
"خواهرم: حجاب تو مشت محکمی بر دهان منافقین و دشمنان اسلام می زند."
(شهید بهرام یادگاری)
" تو ای خواهرم... حجاب تو کوبنده تر از خون سرخ من است."
(شهیدابوالفضل سنگ راشان)
"به پهلوی شکسته فاطمه زهرا (س) قسمتان می دهم که، حجاب را حجابرا، حجاب را، رعایت کنید."
(شهید حمید رستمی)
"خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان: بی اعتنایی شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهد شد."
(شهید علی اصغر پور فرح آبادی)
"شما خواهرانم و مادرانم: حجاب شما جامعه را از فساد به سوی معنویت و صفا می کشاند."
(شهید علی رضائیان)
"از خواهران گرامی خواهشمندم که حجاب خود را حفظ کنند، زیرا که حجاب خونبهای شهیدان است"
(شهید علی روحی نجفی)
"مادرم... من با حجاب و عزت نفس و فداکاری شما رشد پیدا کردم."
(شهید غلامرضا عسگری)
"ای خواهرم: قبل از هر چیز استعمار از سیاهی چادر تو می ترسد تا سرخی خون من."
(شهید محمد حسن جعفرزاده)
"خواهرم: زینبگونه حجابت را که کوبنده تر از خون من است حفظ کن."
(شهید محمد علی فرزانه)
منبع: دفترتحقیق و پژوهش بنیاد شهیدانقلاب اسلامی
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#سلامت_فرزندان_در_فضای_مجازی
⛔️عدم نمایش صحنههای غیراخلاقی در #موبایل فرزندان
🔶کنترل گوشی فرزندان و #حفاظت از آنها در برابر صحنههای غیراخلاقی در دنیای اینترنت، یکی از دغدغههای #والدین است.
🔶این در حالی است که شیوع #ویروس_کرونا و مجازی شدن آموزش مدارس باعث شده است که دانشآموزان دسترسی بیشتری به گوشی و #اینترنت داشته باشند.
🔶حالا اگر شما هم به دلایل مختلف از جمله #آموزش_مجازی ناگزیرید اینترنت و گوشی در اختیار فرزندان خود قرار دهید، میتوانید با چند #تنظیم، صحنههای غیراخلاقی جستجوی گوگل را #حذف کنید.
⚠️اغلب اوقات ممکن است فرزند شما به واسطه مواد درسی خود موضوعی را در اینترنت جستجو کند، اما گاه در لیست نتاج جستجو محتوای غیرمرتبط و #غیراخلاقی هم وجود داشته که میتواند #سلامت_فرزند شما را به خطر بیاندازد. با این حال شما میتوانید با تغییر تنظیمات گوشی یا کامپیوتر، نتایج غیراخلاقی را، پنهان یا #حذف کنید.
✅نحوه حدف نتایج غیراخلاقی در موبایل فرزندان
1️⃣داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید:
Google.com/preferences
2️⃣بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینهی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى را با زدن تیک کنار گزینه زیر که در ابتدای صفحه قرار دارد، فعال کنید.
Turn On SafeSearch
🔶توضیحات تکمیلی در 👇
https://rahbordemoaser.ir/fa/news/58973/
✅البته ممکن است به دلیل تنظیمات متفاوت هر سیستم، گوشی یا تبلت، اختلافات جزئی وجود داشته باشد، اما به هر حال گزینه جستجوهای ایمن وجود دارد.
📌مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از جنبش مردمی حلالزادهها
❤️ امروز نیاز جامعهی ما به این است که بداند مادری، زنِ خانه بودن، کدبانو بودن یعنی چه؟
🌷 فاطمهی زهرا - سلام الله علیها - با آن رتبه و مقام و عظمت، یک خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ مگر این عظمت را میشود کوچک شمرد؟
🏡 یکی از شؤون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از #همسر بودن یا #مادر بودن و خانهداری کردن؛
با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم.
🔰 امام خامنهای، ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
#افتخار_خانه_داری
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
هدایت شده از متقین
➖➖➖➖➖➖➖
🔲بدترین سوژه ، بدترین انتخاب، بدترین روش
1️⃣قسمت اول
✍️علی ثقفی
1- سال 96 دشمن خودش را کشت تا زنان را بدون حجاب به خیابان بیاورد. زنان نیامدند و دشمن شکست خورد. همان زمان عده ای که گویا کارشان ترمیم زخم دشمن در داخل است شروع کردند به تکمیل پروژه دشمن در فضای عمومی کشور. رهبری گفتند اینها کارشان دنبال کردن خط دشمن در داخل است
2- امروز در سال 99 در حالیکه مشکلات مهمی چون کرونا، تحریم و معیشت سخت مردم و از همه وبا خیزتر یک دستگاه دیوانسالار فرسوده ی فساد پرور مردم را گرفتار کرده است، و هر روز یک سوژه مثل طبری، فتاح ، پناهیان افکار عمومی را دچار پریشانی می کند و در حالیکه در روند حجاب جامعه اتفاق خاصی نیافتاده ناگهان عواملی دست به دست هم می دهد و یک سوژه جدید دیگر در فضای مجازی و رسانه های دشمن داغ می شود: 70 درصد مردم ایران مخالف حجاب اجباری هستند!
3- این حرف از کجا درآمد؟ فردی که به دنبال تریبون و توجه برای مطرح کردن نظرات خود است، با ارتباطات قبلی روی آنتن می رود. برای کامل کردن آرایش صحنه یک فرد محترم هم جلوی او قرار داده شود تا نگویند تریبون یک طرفه به فرد جویای توجه داده شده است. ژست آزاد اندیشی و گفتگوی علمی در یک شبکه علمی هم به صحنه آرائی این کار کمک می کند تا آن فرد آمار مجعول و هدایت شده ای را روی میز بگذارد و اعلام کند 70 درصد مردم مخالف حجاب اجباری هستند.
4- از اینجا به بعد را به رسانه های وراج خارجی که توی جویهای تهران و دیگر شهرها دنبال گربه مرده می گردند تا سندی از جنایات رژیم را افشا کنند بسپرید. این جماعت حریص برای سیاه نمایی یک برنامه تلویزیونی را که می توانست یک گفتگوی معمولی علمی باشد از درون یک شبکه ی کم مخاطب بیرون آورده و در صدر برنامه های خود قرار می دهند. فضای بی در و دروازه ی مجازی هم که به مثابه سرپنجه های همان دشمن عمل می کند وارد گود شد که : رژیم بالاخره براثر مبارزه زنان قهرمان ایران مجبور به اعتراف شد، یکی از خودشان به نقل از یکی از دستگاههای حکومتی اعتراف کرد مردم ایران دیگر حجاب را نمی خواهند، ریزش درونی حکومت نمایان شد و اختلاف درونی رژیم آشکار شد و...
5- باید به طراحان و مسئولان این کار آفرین گفت. شما به موقع دشمن را در یک سوژه که از تاب و حرارت افتاده بود دوباره شارژ کردید. شما هر چه توجیه بیاورید که قصد ما تبیین حجاب بود، قصد ما پاسخ به شبهات بود، قصد ما نشان دادن آزاد اندیشی مان بود، هر چه بگویید نه از شادی و شعف دشمنان می کاهید و دل کسی از دلبستکان به انقلاب را راضی می کنید.
6- شما بدترین سوژه را انتخاب کردید. الان چه وقت مسئله ی حجاب بود. حجاب و مناسبات سیاست یعنی چه؟ بخواهید یا نخواهید فلسفه ی الزام حجاب قانونی، تداعی گر حجاب اختیاری در مقابل حجاب اختیاری است. فهرستی طولانی از مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی عاجل و اولویت دار برای پرداخت علمی پیش روی شما قرار داشت. اگر خودتان هم بیلانی از کارهای انجام شده دارید و می خواهید آن را جلوی ما بگذارید می گوییم خوب به همانها می پرداختید. هر چند در پرداخت شما در سایر امور هم اشکالات عدیده ای است و به همین دلیل یخ شما در میان جوانان نمی گیرد. اما هر چه هست شما حجاب اجباری را دوباره داغ کردید.
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از متقین
➖➖➖➖➖➖➖
🔲بدترین سوژه ، بدترین انتخاب، بدترین روش
2️⃣قسمت دوم و پایانی
✍️علی ثقفی
7- شما بدترین انتخاب را کردید. کاش برای ترویج حجاب اختیاری یک نفر از بد نامهای سیاست و فرهنگ در داخل را که به دنبال رها سازی گله وار جامعه است انتخاب می کردید. شما برای تکمیل آرایش صحنه ی آزاد اندیشی سراغ کسی رفتید که سالهاست از شعارهای انقلاب و خط اول صحنه های درگیری فرهنگی و سیاسی انقلاب با دشمنان فاصله گرفته اما هنوز تصویری بی روح و ماکت گونه از انقلاب و ارزشها و اصول را بر چهره دارد
8- شبکه ی شما یک شبکه ی غیر جنجالی و علمی است. کار شما گفتگوی بی حاشیه علمی و آرام در خصوص ریشه های مشکلات ریز و درشت کشور است. شما می توانید در طول سال گفتگوی آرام و سالم علمی را به نخبگان آموزش دهید. شما می خواستید در باره حجاب کاری کنید؟ کاش یک برنامه مستند روشنگرانه قوی، موثر، متقن و با مدیریت صحیح در تبیین شکست پروژه دشمن در سال 96 در ترویج اباحی گری و بی عفتی و حمله به زن و خانواده ایرانی مسلمان با استفاده از کارشناسان سیاسی، رسانه ای و فرهنگی تهیه می کردید و در آن از اظهارات مخالفان حجاب و عقبه ی آنها هم استفاده می نمودید. آیا هدف طراحان این برنامه همین بود؟ اگر این بود این کار به بدترین روش یعنی مناظره موافق و مخالف حجاب اجباری(بخوانید حجاب قانونی) اجرا کردید.
9- موضوع حجاب مربوط به سبک زندگی و مرتبط با مرحله ی جامعه سازی اسلامی است. زمانی که دستگاههای مسئول آموزشی، تربیتی و فرهنگی و سیاسی نه تنها به وظایف خود درست عمل نمی کنند بلکه گاه نشانه های پنهان و پیدای نفوذ دشمن در تخریب فرهنگ اسلامی ایرانی در لابلای فعالیتهایشان دیده می شود، زمانی که دیوانسالاری فرسوده و خسته مردم را با مشکلاتشان رها کرده و از مکانی در پای کوههای شمال تهران و از پشت شیشه امن و بهداشتی تلویزیون به مردم وعده های بی مایه می دهد و آنان را می آزارد، زمانی که دستگاههای مختلف بدون نظارت درست بر اموال کشور، زمینه را برای دست اندازی دزدها و زیاده خواهان حریص و حرامخوار باز گذاشته و مرتبا با وانت بار پرونده های خلافکاران به قوه قضایه ارسال می شود و مردم را زیر بمباران تبیلغاتی دشمن به یاس فرا می خواند و زمانی که مدیریت ذهن و روان مردم در فضای مجازی به دشمنان خونریز و بدکار و وقیح سپرده شده و ملت را بی پناه به سوی دهان گرگهای درنده سوق می دهد، در چنین فضایی چه جای صحبت از ضرورت حجاب است؟ چه نوع قانونیِ آن و چه انواع دشمن خواسته ی آن. شما ملت را نمی شناسید. زنان این سرزمین خود حجاب و عفاف را از هر نوع آن انتخاب کرده اند. مطمئن باشید اگر انتخاب آنها غیر این بود کسی اگر هم می خواست نمی توانست جلوی آنها را بگیرد. اگر می بیند که حجاب هنوز با هر شکل آن هست معلوم می شود زنان خود آن را خواسته اند و با آن زندگی می کنند. حجاب اگر هم به شکل مطلوب آن نیست، در میان مسائل فراوان ما دارای اولویت و حیاتی و لازم و فوری نیست.
10- از ما کمک می خواهید؟ برای چه کاری؟ برای اینکه در یک زمین محدود با انتخاب راهبرد اشتباه نیروها را تلف کنیم و نتایج کم بگیریم یا اصلا نتیجه را قهرمانانه به دشمن واگذار کنیم؟ خیر .شما به ما کمک کنید تا بگوییم زمین اصلی نبرد کجاست و تا بگوییم راهبرد درست مبارزه با دشمن چیست. امروز مسئله ی اصلی کشور آن است که گلوگاههایی از فرهنگ و سیاست و اقتصاد در اختیار انقلاب نیست. اگر هنری دارید برای آزاد سازی این خرمشهرها فکر کنید و کرسی آزاد اندیشی و مناظره علمی بگذارید. این کار قدرت تشخیص می خواهد.
11- دیروز در فصل دفاع مقدس حصر آبادان شکست. دیروز آبادان یک جغرافیا بود اما امروز باید حصر جغرافیای آبادانی شکسته شود. خرمشهر دیروز یک جغرافیای در محاصره و اشغال بود. امروز باید جغرافیای خرمی شهرها آزاد سازی شود. اگر اقتصاد ما بیمار است و رگهایش گرفته و خون درست به اندام نمی رسد معنایش این است که نقاطی از این رگها دچار انسداد شده و باید رها سازی شود. خرمشهر اینجاست. اگر فرهنگ ما آفت زده شده است و آفاتی در فضای کشور روح و جان مردم و بخصوص جوانان را آزرده است این فرهنگ باید پاکسازی و آزاد شود. خرمشهر امروز اینجاست. اگر سیاست ما آلودگیهایی پیدا کرده است و این آلودگی ها صحنه زندگی مردم را افسرده کرده، هوای این شهر باید آزاد شود. امروز خرمشهر اینجاست. دیروز برای آزادی خرمشهر جوانان آمدند، مردم حمایت کردند و امام ایستاد و خدا یاری کرد. امروز هم رمز آزادی خرمشهرهای فعلی همین است. شما در سیما بشوید محل بحث آزاد سازی این خرمشهرها آن وقت می بینید که فاتحان خرمشهرها می جوشند و به کمک شما خواهند آمد . شما کمبود سوژه ندارید. شما دچار فقر راهبرد هستید
پایان
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از متقین
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 واگذاری پروژه براندازی
✍️ علی ثقفی
◽️کسانی که بازتاب رسانه ای خارجی را در خصوص مناظره حجاب شبکه چهار رصد کردند، دیدند آنچه در اذهان نشست، اعلام یک آمار از یک دستگاه دولتی از سویی یک فرد وابسته به نظام در رسانه رسمی نظام بود. بدین مضمون که اکثر مردم ایران خواهان حجاب اختیاری هستند.
◽️کسانی که از ضرورت این مناظره همچنان دفاع می کنند، به موضع کسی مثل مسیح علینژاد در مخالفت با این مناظره استناد میکنند و سرخوشانه اعلام میکنند که ما این ابزار را از دست امثال مسیح علینژاد بیرون آوردیم.
◽️قبل از این در مواردی ضد انقلاب اعلام کرده بود که آزادی حجاب قدم اول برای گامهای بعدی است و معلوم است هدف غایی ضد انقلاب از طراحی این گام ها چیست...
◽️یادمان است در ماجرای فتنه ۸۸ یک شعار از سوی ضد انقلاب با برآورد اشتباهی که از صحنه داشتند، آنها را لو داد. آنها گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است.
◽️ای کاش طرفداران مناظره توجه میکردند که حجاب اختیاری بهانه است و اصل نظام نشانه است.
◽️ کاش آنها به جای اینکه وقتشان را صرف این کنند که حجاب الزامی درست است یا حجاب اختیاری، دست دشمن را برای مردم رو می کردند.
◽️امید دانا که مانند علی علیزاده مدتی با طرفداری از نظام برای خود در میان نیروهای کمتوجه انقلاب جایی باز کردهاست، با خوشحالی زیاد و تعریف فراوان از طرفدار حجاب اختیاری در این مناظره با تعابیری بسیار تند اپوزیسیون ضد انقلاب را سرزنش می کند که شما چرا با این مناظره مخالف هستید. او میگوید تغییر یک شبه نمی شود. صبر کنید، به تدریج این اتفاق خواهد افتاد. او سپس به روند تغییر الگوی حجاب از دهه ۶۰ تاکنون اشاره می کند و می گوید در نظام جمهوری اسلامی افراد عاقلی مانند این فرد طرفدار حجاب اختیاری در این مناظره هستند که خودشان اهداف شما را عاقلانه و به تدریج تامین خواهند کرد.
◽️مسئولین خطاکار سیما می گویند ما حربه را از دست امثال مسیح علینژاد گرفتیم. با این توضیحات واقعیت آن است که شما بخشی از پروژه براندازی را داوطلبانه از ضد انقلاب تحویل گرفتید. آنچه در سیما انجام شد نه یک مناظره آزاد اندیشانه برای روشنگری و پاسخ به شبهات افکار عمومی بلکه واگذاری قطعه ای از پروژه براندازی به سیما بود.
◽️این کار شبیه رفتار هیئت حسن نیت بازرگان در کردستان بود که برای حل مشکل کردستان، استانداری کردستان را به ضد انقلاب واگذار کرد.
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#توجه_به_الگوهای_کودکان
📛 عادیسازی همجنسگرایی برای #دختر بچههای ایرانی!
💥تصویر #همجنس_بازان معروف سینمای #کودک بر روی تیشرتها، لوازمالتحریر و خمیر دندانهای موجود در فروشگاههای ایرانی!
⚠️ انیمیشن یخزدهی ۱ و ۲ که به ترتیب در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ منتشر شدند، انیمیشنی مملو از فمینیسم افسارگسیخته و مروّج لزبین یا #گناه_همجنس_بازی زنان است.
🔥کمپانی والت دیزنی، بسیار شیطانی و شیطان پرست است و 60% کارمندانش را همجنسگرایان تشکیل میدهد و همواره سعی در دور کردن انسان از خداوند بوده است.
☑️برای مثال در دقیقۀ 10 فیلم، "آنا" به "السا" میگوید: "ما فقط هم دیگه رو داریم، فقط من و تو هستیم".
☑️در دقیقۀ 26 "آنا" میخواهد با مردی ازدواج کند، اما ! "السا" نمیگذارد و میگوید: "نه نه نه ! کسی ازدواج نمیکنه! سپس به مخالفتش ادامه میدهد و با طریقۀ خاصی میگوید: "تو از عشق واقعی چه میدونی".
☑️در دقیقۀ 57 "آنا" میگوید:"السا"! خواهش میکنم در رو رو به من نبند و به من بی محلی نکن ! لازم نیست که دیگه از من فاصله بگیری !
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58137
♨️سی ان ان نیز، در مقالهای تحت عنوان "آیا دیزنی برای نشان دادن پرنسس همجنسباز آماده است؟" با حمایت از رویکرد کمپانی دیزنی برای به تصویر کشیدن خانوادههای تک جنسیتی (همجنس باز ) بر وجود مفهوم همجنس بازی و رواج این مفهوم در انیمیشن "frozen یخ زده" صحه گذاشت.
http://www.golestan24.com/
📌بیشتر مراقب فرزندان خود باشیم.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندآوری
#آسیبهای_تک_فرزندی
📛این روزها شاهد هستیم که نسل جدید خانوادههای ایرانی، به علت مشکلات اقتصادی، به #تک_فرزندی روی آوردهاند.
📍استدلال بسیاری از این #والدین با تکیه بر بعد مالی، باعث شده است که این پدیده نوظهور به صورت امری منطقی در نظر گرفته شود: 👇
🍁"ما یک فرزند را به درستی #تربیت کنیم و انواع امکانات را برایش فراهم کنیم، بهتر از آن است که چند فرزند را به شکلی نامطلوب تربیت کنیم".
⚠️اینگونه استدلالها با نادیده گرفتن ابعاد #عاطفی، #هیجانی و #اجتماعی زندگی کودک، صدمات جبران ناپذیری را بر او وارد خواهد کرد.
♨️معایب تک فرزندی:
1️⃣ فشار بسیار بر فرزندان
2️⃣ مشکل در دوستیابی
3️⃣ وابستگی بیش از حد کودک به دلیل #حمایت بیش از حد والدین
4️⃣ فشار بیش از حد والدین به کودک جهت کسب موفقیت تحصیلی
5️⃣ عدم مهارتیابی اجتماعی کودک
6️⃣ عدم تجربه محرومیت و زیادهخواهی کودک
7️⃣ عدم یادگیری مهارت، از برادر و خواهر کوچکتر و بزرگتر
❇️تا چند سال گذشته، داشتن خانوادههای بزرگ رایج بود و یک مزیت محسوب میشد، #حمایت_عاطفی و هیجانی برادر و خواهرها در این خانوادهها بسیار چشمگیر بود و کودکان از سنین کودکی با یادگیری #نقشهای_جنسیتی راه مطلوبی را در کسب #هویت طی میکردند.
👤#سید_شهرام_علیزاده روانشناس کودک و نوجوان
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#حق_الله و #حق_الناس بودن #گناهان
🔷برای رسیدن به #جامعه_منتظر، باید بیش از پیش تلاش شود و با برنامهریزی مناسب، همه #متولیان_فرهنگی، دانشگاهیان، متولیان تربیتی آموزشوپرورش، حوزههای علمیه و... وارد عرصه شوند و با پیشنهادات کارساز، در این زمینه فعالیت کنند و زوایای مختلف #جامعه_آرمانی را ارائه دهند تا #فرهنگ_والای_انتظار در همه جامعه، جاری و ساری شود.
⚠️#انتظار_فرج امام زمان (عج) تنها یک نیت قلبی نیست. از اینرو تصور نکنیم که باید بنشینیم یا گناه کنیم یا نسبت به #گناهان موجود در جامعه بیتفاوت باشیم تا دنیا را #فساد فرا گیرد و حضرت ظهور کنند.
📌بلکه باید پویا باشیم و به احکام اسلامی عمل نماییم تا در جهت #تعجیل_در_ظهور حرکت کنیم.
🔷ما که مدعی هستیم که #مسلمانیم و به احکام الهی پایبندیم و منتظر واقعی حضرت حجت هستیم، بدانیم که گناهان ما، هم بهعلت نافرمانی خداوند، #حق_خدا را ضایع میکند و هم از آن جهت که دل امام زمان (عج) را به درد میآورد و #مانعی برای ظهور ایشان است، #حق_الناس محسوب میشود.
✅بنابراین اگر دید ما نسبت به گناه #تغییر کند، یقیناً ارتکاب آن برای ما #سخت خواهد شد.
🔷اصولاً هر گناهی که صورت میگیرد در جامعه #بازخورد و اثر مستقیم یا غیرمستقیم دارد. هم از جنبه #رواج و #عادی_شدن_گناه در جامعه و هم از آن جهت که ارتکاب گناه نه تنها ما، بلکه جامعهای را از ظهور مولایمان #محروم میگرداند.
📌از اینرو باید نگرش دیگری نسبت به عدم ارتکاب گناه، رواج یابد تا #کارنامه بهتری از اعمالمان را، به آقا ارائه دهیم.
👤#حجت_الاسلام_امین_رضوانی
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از عفاف گرایی
گروه اجتماعی_رجانیوز: در هفتههای اخیر و پس از اظهارنظرهای یک کارشناس مسائل مذهبی در برنامه تلویزیونی در مورد حجاب اجباری و ورود حاکمیت به این موضوع، فضای مجازی به آوردگاه موافقان و مخالفان این موضوع تبدیل شد. از همین رو رجانیوز به سراغ حجت السلام و المسلین باقرزاده رفت تا به دور از هیجانات به وجود آمده در فضای مجازی و به صورت علمی به بحث حجاب بپردازد. حجت السلام و المسلین باقرزاده کارشناس موضوع حجاب و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)است. او در این مصاحبه به صورتی تفضیلی به بررسی موضوع حجاب در ایران میپردازد.
* بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. بهعنوان اولین سوال، به نظر شما لزومي بر ورود حاكميت اسلامي در حجاب وجود دارد؟ و آيا اين موضوع مبناي ديني و قرآني دارد؟
حجتالاسلام باقرزاده: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. اينكه ميفرمائيد آيا حكومت ديني مبنائي دارد كه در مسئله حجاب وارد شود، سئوال اين است كه اساساً حجاب چيست و چرا يكي از موضوعات حكومت حكومت ديني است؟ حجاب يك قانون الهي و يكي از تشريعات اسلامي و الهي است كه قانون آن براساس وحي بر پيامبر اكرم(ص) ايجاد شده، يعني قرارداد و تصميم حكومتي نيست. منظورم خود قانون حجاب است. تشريع قانون حجاب در زمان پيامبر اكرم(ص) به مردم اعلام شده و جزو واجبات اسلامي است. مردم در اسلام از حجاب خاطره يك واجب شرعي را دارند و نه يك تصميم حكومتي كه تصور شود كه اين تصميم حكومتي در زمان پيامبر(ص) گرفته شده يا نشده است. برخي گاهي اينگونه برخورد ميكنند كه حكومت ميتواند اين تصميم را بگيرد يا نگيرد. لذا ابتدا بايد خود قانون حجاب را بفهميم كه اين يك تصميم حكومتي نبوده و پيغمبر اكرم(ص) در حوزه رسالت خودشان، نه به عنوان حاكم، قانون حجاب را از طرف خدا بر مردم اعلام كردند و اين يك واجب شرعي است.
فلسفه حكومت اسلامي چيست و ما با چه دليل و برهاني به حكومت اسلامي ميرسيم. يكي از دلايل و براهين اين است كه حكومت اسلامي، ضرورت خود را از ضرورت ا جراي احكام اسلامي ميگيرد. يعني اگر ما به دنبال اجراي احكام هستيم، به سراغ حكومت ميرويم. آيا حجاب يكي از احكام اسلامي هست يا نيست؟ مثلاً ممنوعيت شرب مشروبات حرام يكي از احكام شرعي است، يا حرمت زنا، يا حرمت غنا، يا اكل ميته، خريد و فروش مردار در اسلام حرام است. ما حكومت اسلامي را چرا تشكيل ميدهيم؟ براي اينكه از اين حرامها و واجبها صيانت كند. ما سئوال ميكنيم كه آيا حجاب يكي از واجبات اسلامي هست يا نيست؟ يعني اينكه زن نميتواند عريان در جامعه حاضر بشود، آيا اين يكي از واجبات اسلامي هست يا نه؟ آيا بيحجابي يكي از منكرات هست يا نيست؟ و حجاب يكي از معروفات هست يا نيست؟
اگر حكومت نسبت به حجاب بيخيال بشود، سئوال ما اين است كه نسبت به قمار چه ميفرمائيد؟ قمار را هم بيخيال بشود، چون قمار هم يكي از حرامهاي الهي و يكي از تشريعات الهي است. اگر حكومت ميتواند در مورد حجاب بي خيال بشود، چرا نميتواند در قمار و زنا و لواط و ربا بيخيال بشود؟ هم خودش ميتواند به اين امور حرام اشتغال پيدا كند و هم اگر ديگران هم اين كارها را كردند، كاري به كارشان نداشته باشد. پس حكومت اسلامي چرا تشكيل شده است؟ به اين ترتيب ما حكومت اسلامي را خنثي و عقيم و اخته ميكنيم، چرا؟ چون امروز با مسئلهاي به نام حجاب مشكل داريم. اگر ما امروز با اين مسئله مشكل پيدا كردهايم، فردا با چيز ديگري مشكل پيدا ميكنيم.
قصاص يك حق شخصي است. حكومت قصاص را اجرا نميكند، بلكه مقدمات و زمينهها را فراهم ميكند تا خانواده مقتول و اولياي دم بيايند و قصاص را اجرا كنند. يعني خود حكومت اجراكننده نيست. حكومت فقط تسهيلكننده است و زمينه را فراهم ميكند. شما ببينيد در كشور چه بساطي راه انداختهاند. اخيراً يك قصاص انجام شده و ميگويند اعدام و... اگر قرار باشد حكومت امروز در مورد حجاب كوتاه بيايد، فردا بايد در مورد قصاص هم كوتاه بيايد و بگويد به من چه مربوط كه بيايم حمايت كنم؟ نه تنها حمايت نميكنم، بلكه جلوي اجراي اين حكم را هم ميگيرم و قانون قصاص را به رسميت نميشناسم. همينطور لواط. يعني اگر امروز حكومت بتواند بگويد حجاب به من چه، در مورد لواط نبايد بگويد به من چه؟ ما هم بشويم مثل انگلستان. اگر آنها به كليسا رفته و بين دو مرد يا دو زن صيغه عقد جاري كردند، ما هم برويم در مسجد و دو زن يا دو مرد را براي هم عقد كنيم يا بين يك مرد و يك حيوان كه در غرب رواج دارد. اگر امروز قرار باشد ما در مورد حجاب كه يكي از احكام و واجبات اسلامي است كوتاه بيائيم، بيحجابي ابتدا از بيرون افتادن مقداري از مو و گردن شروع ميشود تا عريان شدن مطلق يك آقا يا يك خانم ميرسد. حجاب اختصاص به زنها هم ندارد. فردا يك مرد در خيابان عريان شد.
هدایت شده از عفاف گرایی
بعضيها امروز ميگويند مگر در غرب كه بيحجابي وجود دارد، همه مردم ميتوانند هر جا كه خواستند عريان بشوند؟ هر جا نه، مثلاً رستوراني را مشخص كنند كه افراد بتوانند در آنجا لخت بشوند. ما حكومت اسلامي تشكيل دادهايم براي اجراي احكام اسلامي و رضايت باريتعالي. بعد در جامعه ميدانيم كه يك رستوراني هست كه همه در آنجا لخت ميشوند. ميدانيم كه هتلي يا باري يا ديسكو يا كازينوئي هست كه همه در آنجا لخت ميشوند. اگر شما گفتيد كه من در قبال حجاب مسئوليتي ندارم، جلوي اينها را هم نميشود گرفت. اگر دولت از زيربار اين مسئوليت شانه خالي كند، چه پيش خواهد آمد؟ بيحجابياي كه آنها دنبالش هستند، فقط عريان شدن سر يك خانم نيست. راحت شدن از روسري يا چادر نيست. آن بيحجابياي كه آنها دنبالش هستند، نهايتاً به عرياني ختم ميشود. بنابراين به همان دليلي كه حكومت بايد با ربا مقابله كند. به همان دليلي كه بايد با فساد اقتصادي مقابله كند. به همان دليلي كه بايد با بقيه فسادهاي اخلاقي مقابله كند، به همان دليل بايد با فساد فرهنگي كه از بيحجابي شروع ميشود و بعد به زنا ميرسد، مقابله كند. اگر در اينجا در منطقهاي مردي عريان ظاهر شد، حالا ممكن است بعضيها بگويند مگر مردم در غرب وسط خيابان لخت ميشوند؟ خير، اين فسادها جاهاي خاص خود را دارد. جايگاه درست ميكنند، مكانيسم دارد.
مدلهائي را مشخص و محلهائي را درنظر ميگيرند. شما اگر امروز با حجاب مقابله كرديد و گفتيد به من چه مربوط است، براي بقيه مسائل هم بايد همين كار را بكنيد و لذا به همان دليلي كه بايد با فشارهاي ديگر مثل رشوه يا رانت يا دروغ مسئولين، ما امروز قبول داريم كه نظام بايد با همه اينها مقابله كند و اگر امروز راهكار قانوني براي اين كار نداريم، بايد به اين سمت برويم و راههاي قانوني درست كنيم. مجلس ما و سياستهاي نظام بايد به سمت مقابله با هر منكري معطوف بشود، حتي مقابله با دروغ يك منكر شخصي است كه وقتي به عرضه حاكميت ميآيد، بايد با آن مقابله بشود. يعني واقعاً درست است كه يك رئيسجمهور در نظام اسلامي خيلي راحت دروغ بگويد؟ بعضي از منكرات از جنس ترك فعل هستند، يعني فرد هيچكاري نكرده. رئيسجمهوري ميتوانسته جلوي انجام يك خلاف را بگيرد، اما نگرفته و بيخيال شده است.
چه كسي به او اين حق را داده؟ رئيسجمهوري كه براساس قانون اساسي سوگند ياد ميكند كه حافظ شريعت و دين مردم و مذهب تشيع باشد، بيايد و مثل سربازي كه در هنگام رزم سنگر خود را ترك كند يا بيايد و ببيند كه قاچاقچي دارد از مرز رد ميشود، بيخيال بشود. بعضي از مسئولين ما در قبال بعضي از منكرات و اعمال خلاف قانون، ترك فعل ميكنند، يعني وظايفشان را انجام نميدهند. مثلاً شهرداريها از تهران و شهرهاي بزرگ و هر جائي ببينند كه در پاركها اعمال خلاف عفت انجام ميشود و بگويد به من چه؟ كماا ينكه الان عملاً دارد ميگويد به من چه. در يك پيام راديوئي شنيدم كه كسي گفت هميشه شهرداريها پرچم عزاداري محرم را بالا ميبردند. شما چرا اين كار را نكرديد. جواب داد به من چه؟ مگر من مسئولم؟ فلان نهاد بايد اين كار را ميكرده؟ يعني ترك فعل، كاري كه بايد بكند و اصلاً برايش بودجه دارد. كاري به اين نداريم كه اين حرف راست يا نادرست است، اما همين كه ما قبول ميكنيم كه حتي ترك فعل هم منكر است كه بايد از آن جلوگيري كرد و نسبت به آن حساس بود. اگر مثلاً كسي ترك حجاب كند يا نسبت به آن بيتفاوت باشد، اين يكجور منكرات است و اگر حكومت نسبت به حجاب بياعتنائي كند، اين حكم درباره ساير منكرات هم اعمال خواهد شد.
*مرز حقوق فردي با حكمي كه بايد توسط حاكميت اسلامي اجرا شود كجاست؟ چون برخي ادعا ميكنند كه حجاب يك امر شخصي و فردي است. كما اينكه در حاكميت اسلامي نسبت به اينكه افراد نماز بخوانند، هيچ اجباري وجود ندارد. چرا موضوع حجاب را اينگونه مطرح ميكنيم كه در جامعه تأثير ميگذارد؟ شاقولي كه باعث شده حجاب را يك امر اجتماعي بدانيم و در حوزه فعليت حاكميت اسلامي قرار بدهيم كجاست؟
حجتالاسلام باقرزاده: از آثار آن ميشود فهميد. شما اگر در خانه خودتان نماز نخوانيد، آثار اجتماعي ندارد. من يقهام را حسابي بستهام و تسبيح هم به دست گرفتهام و ذكر هم ميگويم، ولي نماز نميخوانم. چه كسي اين را ميفهمد؟
شايد فقط زنم بفهمد. اگر خانمي برود پيش قاضي و شكايت كند كه من ميخواهم بچه تربيت كنم، ولي شوهرم نماز نميخواند و حسن معاشرت ندارد، من حق طلاق دارم يا ندارم؟ قاضي بايد به او حق طلاق بدهد.
وقتي خانواده مطرح ميشود، يعني اجتماع. يعني پاي دو نفر در ميان است، پدر با بچه، شوهر با همسر و... اگر برود شكايت كند كه اين آقا نماز نميخواند، آقا نميتواند در دادگاه بگويد كه نماز يك بحث شخصي و به خودم مربوط است. اين طور نيست.
هدایت شده از عفاف گرایی
حسن معاشرت، حسن اخلاق جزو اخلاقيات حساب ميشود و به خانواده ضرر ميزند و خانم ميتواند بگويد خلاف شأن و زندگي من است كه با يك مرد تاركالصلوه و مرد شارب خمر زندگي كنم. او ميتواند بگويد كه او در خيابان شرب خمر نميكند و كسي هم نميداند كه او شرب خمر ميكند، ولي من ميدانم. كساني كه معتاد ميشوند، در خيابان وافور دستشان ميگيرند و ترياك ميكشند؟ نه، ميروند در كنج آشپزخانهشان اين كار را ميكنند. آيا زن ميتواند از معتاد بودن شوهرش شكايت كند يا نه؟ بله ميتواند. اتفاقاً نماز و اعتياد يك امر شخصي است و ممكن است طرف بگويد آقا! مگر شما خرج اعتياد مرا ميدهي؟ مگر شما از نماز من متضرر ميشوي؟ به شما چه ربطي دارد كه من نماز ميخوانم يا نميخوانم. اگر اين حرف را بزند، آيا دادگاه از او قبول ميكند؟
لذا همين مواردي كه شما به آنها اشاره كرديد، مثل نماز و اعتياد كه طرف ميگويد به خودم مربوط است و شما خرج اعتياد مرا نميدهي، خودم دارم زحمت ميكشم و پول درميآورم و ميخواهم ترياك و حشيش بكشم، به شما چه ربطي دارد؟ اين حرف از اين آدم مسموع نيست.
دادگاه بايد به اين قضيه رسيدگي كند و بگويد شما در شأن اين خانم نيستي. اين خانوادهاي است كه ميخواهد بچهاش را متدين تربيت كند و لذا اين زن حق دارد به دادگاه بگويد كه من با آدم تاركالصلوه يا با آدم شاربخمر نميتوانم زندگي كنم. براي من عسر و حرج است؛ چون سعادت آن آدم به نماز اين آدم بند است.
حالا ميآئيم به صحنه اجتماع. شما ميخواهيد بچهتان را بفرستيد بيرون كه مثلاً برود دانشگاه. بعد بچهاي كه در راه دانشگاه است، تازه امروز كه حجاب واجب است و اينقدر ناراضي هستيم، حالا تصورش را بكنيد كه دولت در اين زمينه وظيفهاي نداشته باشد و از كنار موضوع با بياعتنائي عبور كند، چه اتفاقي ميافتد؟ من عذر ميخواهم كه ناچارم اينقدر صريح حرف بزنم. در غرب كه اين مسائل مطرح نيستند، طرف در پاك يا كنار خيابان عمل جنسي يا در اتوبوس انجام ميدهد.
به طرف گفتند بگو الف، نميگفت. هر چه اصرار كردند بگو الف، زيربار نرفت. گفتند چرا نميگوئي؟ گفت اگر بگويم الف بايد تا آخرش بروم. حالا حكايت ماست. علت اينكه نظام اسلامي بايد روي مسئله حجاب پافشاري كند اين است كه اگر اينجا را كوتاه آمد، بعد از آن قرار است تا كجا به او فشار بياورند كه عقبنشيني كند؟ آيا حجاب يك واجب شرعي هست يا نيست؟ اگر شما از اين واجب شرعي كوتاه آمديد، فردا نسبت به قمار، مشروبات الكلي، زنا و... بايد كوتاه بيائيد.
اين سئوالي كه فرموديد حجاب يك امر شخصي است. عفاف يك امر شخصي است، اما حجاب يك امر اجتماعي است. عفاف شما به خودتان مربوط است و من هم نميتوانم بفهمم كه آيا شما عفاف داريد يا نداريد. همچنان كه شما هم نميتوانيد بفهميد كه آيا من عفاف دارم يا ندارم. ممكن است كسي زير چادر هم عفاف نداشته باشد. عفاف يك امر دروني و شخصي است، اما حجاب، نوع حضور شما در جامعه، نوع رفت و آمد شما در جامعه و پارك و... امر شخصي نيست و نوع رفتار شما تعيينكننده نوع رفتار ديگران است.
واقعيتهاي هستي را كه نميشود زيرسبيلي رد كرد. وقتي كه بيحجابي در جامعه رواج پيدا كند، سيري ندارد. بعضيها ميگويند اجازه بدهيد جامعه نديد بديد نباشد. حالا بگذاريد ببيند بالاي زانو چه جوري است. آيا در غرب كه گفتند بگذار ببيند و همه چيز را ديدند، آيا غرب سير شد؟ يعني شهروندان غربي از نظر جنسي سير و اشباع شدهاند؟ چنين چيزي نيست. لذا در غرب هر چه جلوي قضيه را باز كردند، تشنهتر شدند و از روابط با زن كشيدند به روابط با مرد. ديدند فايده ندارد، رابطه با زن به چه درد ميخورد. مردها هم گفتند ول كنيد مردها را. اينها ما را استعمار ميكنند. فمينيستها گفتند رابطه زن با زن را ترويج كنيم كه زنها از مردها مستغني بشوند. بعد رفتند به سراغ رابطه انسان بالغ با نابالغ و به بچهها تجاوز كردند، بعد رفتند به سراغ حيوانات. انسان يك موجود سيريناپذير است و خداوند متعال خطوطي را ترسيم فرموده و گفته از اينجا جلوتر نرو، چون اين عطش تمام نميشود، بلكه متنوعتر ميشود. در اين فرصت عمري كه به انسان داده ميشود، قرار نيست كه به طور كامل به خواستههاي نفساني خودش برسد. در روايات هم داريم كه اگر كسي در اين وادي بيفتد، آخر عمرش به حسرت ميافتد. كسي كه همه عمرش را گذاشته روي اين كه اين يا آن زن را تجربه كند و چشمچراني كرده، آخر عمرش با حسرت از دنيا ميرود و ميگويد ما كه چيزي نچشيديم. انشاءالله جوانان لذت ببرند. ما كه عمرمان گذشته، انشاءالله جوانها حالش را ببرند. آخرش هم با حسرت ميميرد.
هدایت شده از عفاف گرایی
و راهي كه خداوند متعال جلوي پاي بشر گذاشته اين است كه به اندازه ضرورت و بقاي نسل و نه فقط براي بقاي نسل كه براي زندگي با نشاط، در حد شرعي و با حلالي اين رابطه را داشته باش تا زندگيات را بكني، نه اينكه بخواهي در اين قضيه به سيري برسي، چون سيري وجود ندارد.
* نكته ديگر اين است كه الان در كف جامعه ما برخورد سختي با مظاهر بيحجابي نميشود، مگر اينكه ديگر خيلي ساختارشكن باشد. در سطح تهران و بسياري از شهرستانها همين است. چيزي هم كه مشخص است اين است كه اين موضوع چندان محل دغدغه مردم نيست. آنقدر مسائل اقتصادي و فشارهاي مختلف وجود دارند كه اين قضيه خيلي ذهن مردم را مشغول نميكند. ولي چيزي كه به نظر ميرسد موضوع حجاب ابزاري است در دست دشمن كه بعضي وقتها روي آن دست بگذارد، دربارهاش صحبت و جامعه را چند دسته كند. نظر شما درباره اين قضيه كه بيش از آنچه كه يك دغدغه واقعي كف جامعه باشد، بيشتر آلتي است در دست دشمن خارجي براي فشار آوردن به جمهوري اسلامي.
حجتالاسلام باقرزاده: اين مسئله بيشتر در نزديكيهاي انتخابات بروز پيدا ميكند. اينها يكسري مطالبات غيرواقعي را ايجاد ميكنند تا مطالبات واقعي در بين آنها گم شود. بحث قصاص، حجاب، اعدام. چند وقت ديگر بحث دوچرخهسواري زنان مطرح خواهد شد. هميشه نزديك انتخابات اينجور بحثها مطرح ميشوند. اينها بيشتر ابزار سياسي هستند تا نياز مردم. اين امر كاملاً مشخص است كه واقعاً نياز مردم ما اين نيست. مثلاً در قضيه انتخابات 92، يكمرتبه دوقطبي ديواركشي در خيابان را مطرح كردند.
و اينكه ميخواهند پيادهروها را زنانه مردانه كنند. از اين حرف خندهدارتر سراغ داريد؟ مثلاً كسي مثل آقاي رئيسي كه خانمش يك آدم تحصيلكرده، مدرس دانشگاه، اهل قلم و حضور اجتماعي و سخنراني است، حالا اين آقا ميخواهد بيايد و جامعه را قرنطينه كند و پيادهروها را بگويد آنطرف زنانه بشود، اينطرف مردانه. دروغ به اين بزرگي را با هدف دوقطبيسازي ميگويند، من نميدانم من و شما به عنوان يك كار رسانهاي لازم ا ست به اين آتشي كه آنها روشن كردهاند دامن بزنيم. اتفاقاً يكي از اعتراضات من به صدا و سيما همين است كه يكوقتهائي در زمين ديگران بازي ميكند.
* آقاي نصيري در گفتگوي شبكه 4 و آنتن زنده گفتند ورود حاكميت موجب تضعيف حجاب شده. به نظر ميرسد كه اين نگاه تكبعدي است، نظر شما در این باره چیست؟
حجتالاسلام باقرزاده: به نظرم به آقاي نصيري بايد گفت كه شما داريد در اينجا معلولي به نام گسترش بيحجابي را مطرح ميكنيد. جفائي كه داريد انجام ميدهيد اين است كه داريد اين معلول را به علتي خيالي به نام قانون اجباري بودن حجاب نسبت ميدهيد، در حالي كه معلول اين قانون نيست و اگر هم باشد، در كنارش معلول صد تا عامل ديگر هم هست. ما قبول داريم كه امروز بيحجابي و بدحجابي گسترش پيدا كرده، اما نقش رسانهها، اينترنت، اينستاگرام، تلگرام، واتساپ، رفتارهاي دولت، اجراكنندگان طرحهای بیگانگان در داخل كشور، ماهواره، خود بازار بسيار مهم هستند. امروز يك خانم اگر بخواهد مانتوي مناسبي پيدا كند، نميتواند. خيلي عجيب است.
يعني افراد متدين جامعه ما نميتوانند براي زن و دختر خود مانتوي مناسب شئون زن مسلمان پيدا كنند، ولي اگر يك مانتوي تنگ و بدننما بخواهيد، ميتوانيد برويد سر خيابان و تهيه كنيد. اين يعني عواملي در كشور ما و حتي در بازار و تجارت دارند خطدهي ميكنند. چهل سال از انقلاب گذشته است و ما هنوز در زمينه توليد چادر، يك كشور قوي و تعيينكننده نيستيم. اين واقعاً دردآور نيست؟
بعد بيائيم همه كاسه كوزهها را سر قانون الزام به حجاب بشكنيم. واقعاً قانون الزام به حجاب باعث اين همه به همريختگي در امر حجاب شده است يا فقدان همه عناصر و عواملي كه بايد وجود داشته باشند تا قانون حجاب درست كار كند؟ مثل اين است كه ماشين ما درست راه نرود و شما همه تقصيرها را بيندازيد گردن كاربراتور، در حالي كه چرخ شما درست نيست، گيربكس ماشين خراب است و همه جاي ماشين درست كار نميكند و شما همه تقصيرها را مياندازيد به گردن پمپ بنزين. گيريم كه پمپ هم درست عمل كند، چرخ اتومبيل درست راه نميرود و اهرمهاي ماشين با هم match نيستند. اين يك نامردي است كه بعضيها در حال حاضر... يكي از دلايلي كه حجاب به درستي رعايت نميشود، به خاطر لجبازي مردم با حاكميت و با دولت است.
هدایت شده از عفاف گرایی
يعني مردم يك دولت پير فشل را ميبينند كه هفت سال است نه تنها مشكلي را از مردم حل نكرده، روز به روز با بيتدبيريها، بيتوجهيها و با به تمسخر گرفتن واقعيتهاي زندگي مردم، بر مشكلات آنها افزوده است. آن وقت به يك زن بگوئيد حجابت را درست كن. به ريش آدم ميخندد و واقعاً آدم از اين تذكري كه داده خجالت ميكشد، چون ميپرسد تو اگر بلدي با منكرات برخورد كني، چرا با اين رئيسجمهورت برخورد نميكني كه هر كاري دلش ميخواهد ميكند. به خاطر وجود اين دولت و اين رئيسجمهور و برخي از دولتمرداني كه وجودشان نه تنها مفيد نيست كه مضر است، شرمنده مردممان هستيم. بعد شما در اين پازل ناهماهنگ ناموزون كاريكاتوري ميخواهيد حجاب را درست كنيد. درست نميشود، بعد همه تقصيرها را مياندازيد گردن قانون الزام حجاب. ما در كنار قانون الزام حجاب، قانون الزام به ازدواج را داريم. آيا براي اين كار تمهيدات لازم را فراهم كردهايم؟ نميخواهم بگويم تمام كساني كه مشكل حجاب دارند، مشكل دروني دارند، ولي بالاخره فشار جنسي، فشار شهوت قابل انکار نیست.
مثلاً مديريت فضاي مجازي و نقش آن در ترويج بيحجابي. آقاي نصيري چرا به اين نميپردازد كه علت افزايش بيحجابي و بدحجابي گسترش ولنگاري در مديريت فضاي مجازي است. اين فضا اصلاً صاحب ندارد. همين اينستاگرامي كه شما مثال زديد. آيا ما نميتوانيم يك شبكه تصويري و اينستاگرام ملي داشته باشيم كه هم تجارت و كسب و كار ما را رونق بدهد ـ چون خيليها دارند در فضاي اينستاگرام كسب و كار ميكنند و آدمهاي سالمي هستند، ولي در مواقع بيكاري، اينستاگرامگردي هم میکنند كه مفاسد و توقعات زيادي را در خانوادهها و جامعه ايجاد ميكند و نارضايتي مرد از زنش به خاطر گشتن در فضاي مجازي و مشاهده زنان برهنهاي كه آنها را با همسر خودش مقايسه ميكند، پیش میآید. اين تقصير فضاي مجازي است يا تقصير قانون الزام حجاب؟
ما قانون مربوط به ازدواج را رها كرديم، تنها گذاشتيم و حمايت نكرديم و عناصري را كه بايد باعث كارآمدي قانون الزام حجاب بشود، همه را از اين قانون گرفتهايم و ميگوئيم چرا مردم باحجاب نيستند. شما بايد همه اينها را جور كنيد. وقتي كه طرف شكمش گرسنه است و نيازهاي مالي شديد دارد و كسب و كارش پاسخگوي نيازهايش نيست، وقتي جوان بيكار است. وقتي در يك خانواده سه تا پسر بيكار و دو تا دختر فارغالتحصيل مجرد وجود دارند، شما وقتي به او ميگوئيد حجاب را رعايت كن، طرف ما را به شكل كاريكاتور ميبيند. بنابراين آقاي نصيري ميخواهد واقعبينانه برخورد كند، بايد براي ريشهشناسي و علتشناسي علل بيحجابي در جامعه دنبال همه عوامل برود. مسائل اجتماعي تكعاملي نيستند و برخورد تكعاملي با اين مسئله توسط آقاي نصيري واقعاً جاي تعجب دارد. ايشان يك آدم فرهيخته اهل قلم و اهل كتاب است. چطور براي چنين موضوع مهم اجتماعياي، همه تقصيرها را به گردن قانون الزام حجاب مياندازند؟
يعني اگر قانون الزام حجاب در تركيه وجود نداشته باشد، فحشا و منكرات وجود ندارد؟ مقابل مسجد به آن عظمت كاباره به آن عظمت وجود دارد. اين جامعه مطلوب ماست؟ ما به اين دليل نميتوانيم جامعهمان را معنوي كنيم كه قانون الزام حجاب را داريم يا به خاطر اين است كه مكملهايش را نداريم؟ اين مكمل، اجزاي تكميلكننده قانون الزام حجاب هستند كه پازل بزرگي است كه در صورت موجود بودن عوامل آن، در جامعه ايجاد عفاف و حجاب ميكند.
چه بسا لازم باشد كه قانون جامعي را براي عفاف و حجاب تدوين كنيم و يا قوانين كوچكتري را تصويب كنيم تا به قانون جامعي برسيم. اين قانون جامع بايد كلاً اجرا بشود تا به حجاب و عفاف برسيم. اگر هدف اين است، ازدواج بايد درست بشود، مساجد بايد لحاظ بشوند.
به نظر من اگر براي حجاب تبليغ كرده بود و نهادهاي فرهنگي ما پول و بودجه داشتند و به صدا و سيما ميدادند كه حجاب را تبليغ كند، الان وضعيت اجتماع ما اين نبود. يك وقتي ميخنديديم به اينكه پليس بخواهد ما را مجبور كند كه كمربند ايمني را ببنديم. شايد خاطرتان باشد كه اوايل قانون اجباري شدن كمربند ايمني تصويب شد، چگونه واكنش نشان ميداديم. بيست سي سال پيش اصلاً چيزي به نام كمربند ايمني اتومبيل نداشتيم و اوايل اگر كسي ميخواست كمربند ايمني را ببندد، آن را تشريفات بيخودي ميدانستيم.
هدایت شده از عفاف گرایی
آنقدر تبليغات جذاب حتي بين بچهها و تحت عنوان هميار پليس كار كرديم كه امروز كسي به خاطر اينكه پليس دارد به خاطر نبستن كمربند ايمني جريمهاش ميكند، شاخ درنميآورد. آنوقت موقعي كه به كسي ميگوئيم حجابت را رعايت كن، چون كار فرهنگي نكردهايم، نميفهمد كه چرا حجاب اينقدر لازم است و ميپرسد نقش حجاب در زندگي و معيشت من چيست؟ اگر كار فرهنگي روي حجاب انجام شود، جامعه به اين درك ميرسد كه حجاب حيات طيبه جامعه را تأمين ميكند. حجاب تضمينكننده عفاف است. همه جامعه ما عفاف را قبول دارند، اما غافلند از اينكه اگر حفاظي به نام حجاب وجود نداشته باشد، عفاف روي هواست. در جامعهاي كه چشمها به صحنههاي مهيج جنسي عادت ميكنند و جامعهاي كه هرزه بار ميآيد، بيبروبرگرد عفافش را از دست ميدهد. ما امروز جامعهاي داريم كه حتي اگر به آدم بدحجاب هم بگوئيد كه تو عفاف نداري، عصباني ميشود و ميگويد اگر حجاب ندارم، عفاف دارم، ولي متوجه نشده كه بدحجابي چگونه دارد ذره ذره عفاف را در جامعه از بين ميبرد.
* آقاي نصيري ادعاي ديگري هم كردند و گفتند كوتاه آمدن حاكميت سر موضوع كاست و ماهواره و... مثل كوتاه آمدن حاكميت در موضوع حجاب است و گفتند همانطور كه در آن موضوع كوتاه آمد، بعد از دادن هزينههاي بسيار در قضيه حجاب هم كوتاه خواهد آمد. نظر شما در این باره چیست؟
حجتالاسلام باقرزاده: تا زماني كه آقاي نصيريها بر آتش عقبنشيني ميدمند، ما به بركات انفاس قدسي امثال ايشان اين را ميپذيريم كه واقعاً نظام در جاهائي نتواند قانون حجاب را درست اجرا كند و اين نهي از منكر اتفاق نيفتد، ولي آقاي نصيري بايد پيش خدا براي خودش جواب درست كند. يادم هست موقعي كه بچه بوديم كارتوني ميدادند به اسم گاليور(Gulliver) كه شخصيتي داشت كه مدام ميگفت، «من ميدانم موفق نميشويم.»
در قضيه كاست و ويدئو، زماني ممنوعيت داشتيم كه ويدئو كلوپ نداشتيم. اوايل كه ويدئو آمده بود، ويدئو مساوي بود با فيلم جنسی. يعني كسي كه ويدئو ميخريد فقط براي ديدن فيلمهاي جنسی ميخريد، چون آن موقع ويدئوكلوپ كه نداشتيم. من تعجب ميكنم كه چرا اينقدر حافظه جامعه ما ضعيف است. زماني كميته با ويدئو برخورد ميكرد كه ما چيزي به نام ويدئوكلوپ نداشتيم. يعني در جامعه محصول نداشتيم. وقتي كه اين زمينه فراهم شد، به تدريج ممنوعيت هم برداشته شد. اگر ما بخواهيم جامعهمان را ايمنسازي كنيم و يك وقتي مثلاً منع ماهواره برداشته شد، يك عدهاي نيايند بگويند ما كه ميگفتيم منع ماهواره را برداريد. الان كه برداشته نشده، ما داريم آسيبهائي را كه جامعه ميبيند، بهعينه ميبينيم. جالب است در شهرهائي كه ماهواره رواج بيشتري دارد، درصد فريبخوردگي زنان و دختران بالاتر است. بنده معتقدم تهران شهر آسيبپذيري است، چون ماهواره در آن زياد است. تحليلهاي آبكي ماهواره، فضاي دروغين، جوسازيهاي ماهوارهاي كاملاً دارد روي مردم و خانوارهاي تهراني تأثير ميگذارد و نتيجهاش را در صندوقهاي رأي ميبينيد.
ممكن است بيست سال ديگر قانون ممنوعيت ماهواره برداشته شود، آن موقع آقاي نصيري بايد بگويد كه حكومت عقبنشيني كرده است؟ ضمن اينكه اگر امروز به خاطر فشارها نميتوانيم جلوي ماهواره را بگيريم، آيا اين دليل بر حقانيت آزادي ماهواره است؟ ما نميبينيم و نميدانيم كه ماهواره دارد چه بلائي سر خانوادههاي ما ميآورد؟ ما نميبينيم و نميدانيم كه گسست نسلي را جز ماهواره و فضاي مجازي چيز ديگري ايجاد نميكند؟ اگر ما نميتوانيم مثلاً اينستاگرام يا ماهواره را ببنديم، اين دليل بر غلط بودن بستن آن است؟ يعني اگر نخواهيم در فضاي تحريم در دنيا هضم يا حذف بشويم، آيا بدين معناست كه نبايد در برابر تحريم مقاومت كنيم؟ يا بايد اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم؟ ما بايد فرهنگمان را هم مقاومتي كنيم. فرهنگ مقاومتي در مقطعي با بگير و ببند درست ميشود، ولي جلوتر كه برويم، ديگر بگير و ببند ضرورتي ندارد. اين به معناي عقبنشيني نيست.