eitaa logo
عفاف گرایی
350 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1هزار ویدیو
58 فایل
◽️کانون «امین»◽️ مجموعه تخصصی ترویج فرهنگ عفافگرایی و تربیت جنسی از منظر آموزه های دینی مدیریت محترم کانون امین 👇 @shahidamin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 سی و نهمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398 💬 عنوان نشست: "معرفی تشکیلات مطالبه گری: مطالبۀ تلفنی، گزارش فعالیت‌ها، راهکارها و درخواست هم‎افزایی در پاره‎ای مسائل" 👤ارائه دهنده: سرکار خانم تکتم حائری، مطالبه‌گر و فعال فرهنگی در عرصه عفاف ⏰ زمان: چهارشنبه 16 بهمن ساعت 15:00 🎥 اکران مستند "آثار بدپوششی" و داستانی "برای هانا" ساعت 14:45 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
🔸 #معرفی_کتاب کتاب «#همسران_همراه» سیره خانوادگی همسران علما و بزرگان 🔹کتاب همسران همراه نوشته جمعی از پژوهشگران مدیریت مطالعات معاونت تهذیب و تربیت است، که خاطراتی ارزشمند و زیبا از سیره‌ فردی و خانوادگی تعدادی از همسران علما و بزرگان حوزه را به تصویر کشیده است. 🔹همسر مکرمه‌ امام خمینی قدس سره، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت‌الله کوهستانی، شهید مطهری، شهید آیت‌الله صدر، شهید آیت‌الله سعیدی، شهید اندرزگو، شهید نواب صفوی رضوان الله علیهم اجمعین و نیز همسر محترمه رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی؛ از جمله افرادی هستند که این کتاب به شرح زندگی آنها پرداخته است. 🔹طلاب و روحانیون که به عنوان #الگوی_اخلاقی، #معنوی و #رفتاری در جامعه نگریسته می شوند، افزون بر خود باید به همسران خود نیز توجه کرده و زمینه های رشد آنان را فراهم سازند؛ چراکه رشد و کمال معنوی همسر، موجب استحکام، پویایی و تعالی #خانواده گشته و تربیت #نسلی_پاک و صالح را در پی دارد. 🔹کتاب همسران همراه می کوشد فضاهایی از دانش و مهارت ها را در برابر دیدگان همسران طلاب و روحانیون با استفاده از زندگی همسران موفق علما و بزرگان دین ترسیم کند تا بدان وسیله بتوانند به اهمیت نقش خود در خانواده، تربیت نسل و نیز در جامعه پی برده و برای رسیدن به جایگاه الگویی تلاش کنند. https://eitaa.com/umefafgaraei
🌺 شهید مدافع حرم حسین 📝 من حاضرم مثل علی اکبر امام حسین (ع) اِرباً اِربا بشوم، ولی ناموس اسلام حفظ شود. 🔸شادی روح 🌷 https://eitaa.com/umefafgaraei
#حفظ_بنیان_خانواده 🔹عامل دوم #طلاق ها، طبق برخی از تحقیقات خانواده درمانی، مسئله #دخالتهای_خانواده می باشد. 🔹گزینه های مواجهه زوج ها با دخالتهای خانواده: 1️⃣ گزینه اول این است که شروع کنید به #تقابل کردن با والدین و وابستگان همسرتان؛ که طبیعتاً در این جدال، نه شما منفعتی خواهید برد و نه آنها و #آرامش_روانی هر دو هم به خطر خواهد افتاد. 2️⃣ گزینه دوم این است که با حالت #انفعالی برخورد کنید و هر آنچه آنها بگویند را بی چون و چرا بپذیرید که این شیوه قطعاً به آرامش روانی خود فرد #آسیب می رساند. 3️⃣ گزینه سوم این است که فرد قطع رابطه کند و در واقع صورت مسئله را حذف کند. قطع ارتباط هم باعث می شود فرد و همسرش از حمایت های عاطفی و شناختی #محروم شوند که این هم قطعاً خلاف دیدگاه اسلام و آموزه های دینی ما مبنی بر حفظ حرمت و #احترام_والدین، می باشد. 4️⃣ بهترین گزینه، این است که افراد راهکار #تعامل را در پیش گیرند. فرد خانواده همسرش را با همان ویژگی هایی که دارند بپذیرد و توجه کند که آنها قابل تغییر نیستند و اگر هم قابل تغییر باشند سالها زمان می برد. چراکه آنها در سنین بزرگسالی اند. حال که نمی توان آنها را تغییر داد، باید رفتار خود را #تغییر داد، شیوه تعامل خود را #اصلاح نمود و مهارت های خود را افزایش داد. 🔹مسئله دخالت والدین گاهی اوقات #توهم_دخالت است نه دخالت. اگر عضوی از خانواده همسر، انتقادی می کند، حتماً به معنای دخالت او در زندگی ما نیست و در صورت مفید بودن آن را پذیرفت. 👤 دکتر #مهدی_عباسی 🌐 vasael.ir/00047x https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی_فرزندان #تربیت_جنسی_خانواده_محور #پیشگیری_از_بلوغ_زودرس 🔺فرزند تا رسیدن به سن #بلوغ، باید در فضایی تربیت شود که آلوده به #مسائل_جنسی نباشد. زیرا در این دوران حساس، اگر مسائل جنسی به کودکان آموزش داده شود، آنها گرفتار #بلوغ_زودرس جنسی می شوند و ناخواسته وارد مسائلی می شوند که هنوز آمادگی لازم برای هضم آن را ندارند و قطعا دچار #انحرافهای_اخلاقی خواهند شد. ☑️ مسائل جنسی باید در نزدیکی سن بلوغ، آنهم توسط #والدین_همجنس به فرزندان شروع شود. پدر برای آموزش به پسر و مادر برای آموزش به دختر. ☑️#والدین، بهترین مربی برای آموزش مسائل جنسی به فرزندان هستند. باید والدین را آگاه کرد و آموزش داد، نه کودکان و فرزندان را. این نکته مهمی است. ☑️مادری که در سن بلوغ بصورت محرمانه و خصوصی مسائلی را برای دخترش بازگو می کند و او را در زمینه قاعدگی، رفتار جنسی، ارتباط با نامحرم، پوشش و حجاب آموزش می دهد، به وظیفه مادری خود عمل کرده است. ☑️ پدری که فرزند پسر خود را در آغوش گیرد و با او ارتباط صمیمی برقرار کند، می تواند در سن بلوغ مسائلی در رابطه با میل جنسی، کنترل رفتار جنسی، شناخت محرم و نامحرم، غسل جنابت و مسائل دیگر را بصورت خصوصی با فرزندش در میان بگذارد. در اینصورت فرزند هم یاد می گیرد که این مسائل خصوصی است و اینها را در جایی بازگو نمی کند، ولی آموزش دیده است. 🔵 متأسفانه اشکال کار در اینجاست که فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه، کار را خراب کرده اند و متأسفانه بعضاً فرزندان ما با دیدن فیلمها و عکسهای نامناسب، آلوده به مسائل غیراخلاقی و بلوغ زودرس جنسی شده اند. https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️یعنی خدایی که اینقدر میگن مهربونه❤️ 🌋حاضره یه خانم رو واسه اینکه چند تار موش رو بیرون گذاشته بسوزونه⁉️ @Emamkhobiha🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد حجت‌الاسلام حسینی در برنامه سمت خدا به تیپ و حجاب بازیگران در جشنواره فيلم فجر : من یک سال درباره حجاب صحبت می‌کنم؛یک جشنواره فجر انقلاب، همه بحث‌های ما را از بین می‌برد 🔹دین به کنار، از این مردم خجالت نمی‌کشید با این تیپ و قیافه‌ها جلوی‌شان رژه می‌روید؟ _____________ ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ 🌸 eitaa.com/joinchat/3093102592Cc9d364a057
📸دیوارنگاره‌ جدید میدان ولیعصر (عج) با تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی و مردم ایران با شعار «جاویدان ایران عزیز ما» نصب شد. در این دیوارنگاره تصویر سه زن بدحجاب دیده می‌شود! این یعنی پذیرفتن بدحجابی! یعنی مخالفت با قوانین اسلامی و قانون عفاف و حجاب و مخالفت با قانون مجازات اسلامی که این نوع از حجاب را جرم دانسته برای آن جریمه و زندان قائل شده است! این یعنی دوگانگی فرهنگی و سست کردن باحجاب‌ها و ایجاد شکاف و اختلاف در میان خانواده‌های مذهبی! این یعنی عقب نشینی از اصول و ارزشها و دست کشیدن از مبانی دینی!!! امید است دست اندرکاران این خطای راهبردی را جبران کنند. و به بهانه جذب حداکثری و استفاده ابزاری از بدحجاب‌ها، باطل را حق جلوه ندهند! به خدا توکل کنند زیرا باطل هرچقدر هم باشد کف روی آب است! توجه داشته باشند که حق ماندنی است و باطل رفتنی! @efaf_amin Kanoon-amin.ir
‍ ⛔️ ۱۲ میلیون جوان ایرانی در انتظار اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان! 📢 فراخوان پویش نماینده دوازده میلیونی! 🔻فلسفه وجودی تشکیل مجلس شورای اسلامی ورود نمایندگان مردم به ساختمان بهارستان برای پیگیری حقوق آنان است، ولی عجیب آن است که در طی سال های گذشته، ۱۲ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج، تقریبا هیچ نماینده ای در مجلس ندارند که حقوق آنان را پیگیری کند 🔻تا جایی که ۱۴ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان می گذرد ولی به جز چند نماینده دغدغه مند، غالب نمایندگان در مورد این قانون سکوت کرده و نظارت بر اجرای قانون را که از وظایف اصلی نمایندگان است به فراموشی سپرده اند. آن هم در وضعیتی که میانگین سن ازدواج در دختران و پسران به ترتیب به ۲۴ و ۲۷ سال افزایش پیدا کرده و فاصله بین بلوغ تا ازدواج به بیش از یک دهه رسیده است. 🔻حال از نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس انتظار می رود، موضع خود را به صورت شفاف و مشخص در قبال اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان و دیگر مطالبات این جمعیت ۱۲ میلیونی که با احتساب والدین آن ها که درگیر با این مسئله هستند، حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بیان کنند، تا مردم بتوانند با آگاهی بیشتری درباره انتخاب نماینده موردنظر خود تصمیم بگیرند. ✍ ✍✍امضا بیانیه پویش : 📎 bit.ly/nm12m @Namayande_12M @banooyetamadonsaz
🔴نمونه ای از مدیریت فرهنگی: با پول بیت المال جشنواره فجر راه می اندازیم، بازیگر زن معلوم الحال روسری اش را برمیدارد، به ریش همه می خندد، بعد هم اتفاقی نمی افتد وفیلمش اکران می شود! بعد درخیابان گشت ارشاد میگذاریم تا با کسانی که آن زن را به عنوان الگوی خود پذیرفته اند برخورد کنیم! * امیرحسین ثابتی * @bidariymelat
📝 🌸آیا تاکنون از خوش حجاب، بابت رعایت حجاب کرده اید؟ 🔺اکثر مادران ما، از قبل از سن تکلیف بودند و وظیفه شرعی خود می‌دانستند که از نامحرم رو بگیرند. هنوز هم گروه کثیری از زنان ایرانی، این چنین مقید و مستوره‌ اند. 🔺اما در این روزگار بعضی از بانوان، دچار تغییر عقیده شده اند. نه اینکه از دین رو برگردانده باشند. نه... اما در مقوله ، شبیه مادران خود نیستند. 🔺یکی، دوتا و صدتا و هزارتا هم نیستند که بشود، ندید‌شان گرفت. اتفاقاً خیلی هم به می‌آیند و گاه و بیگاه و اکثر آقایان را برمی‌انگیزند. 🎈 بنابراین آنهایی که هنوز رعایت حجاب را، وظیفه شرعی، عرفی و قانونی خود می دانند، شایسته . https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 براندازان مستحق محاکمه اند 🔹 هر گاه شک کردید که آیا هدف برخی احزاب، جناج و شخصیت ها سرنگونی جمهوری اسلامی است این اعتراف را بخوانید و کمی بیندیشید 🔸 سفیر انگلستان: باید پنج مورد را انجام دهید تا روابط جهان با ایران عادی شود، باید ۱: ولایت فقیه ۲: پاسدارن ۳: شورای نگهبان ۴: را حذف کنید و ۵: رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسید. 👈 بلاشک آن رئیس، معاون و مسئولی که به این ۵ مولفه حمله میکند خواسته یا ناخواسته در مسیر براندازی و سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش کرده و مستحق محاکمه است 🔥 صریح و بدون پرده 👇 🔴 @khabar99
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 چهلمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398 💬 عنوان نشست: "چگونگی تحقق جریان سازی و ایجاد گفتمان در حوزه ازدواج دانشجویی، سبک زندگی و خانواده" 👤ارائه دهنده: جناب آقای علی شریف، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه 23 بهمن ساعت 15:15 🎥 اکران مستند "ازدواج" ساعت 14:30 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب #زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی #انتشار_روزانه (1398/10/23) #تأمل_اول ✍️چرا در پیوستن به #معاهدات به اصطلاح #بشردوستانه باید احتیاط کنیم؟🧐 💢 معاهدات بین‎المللی #شعارهای_زیبایی دارند؛ مانند مبارزه با تروریسم. اما دعوا بر سر #مصادیق است. گاهی حزب‎الله تروریست معرفی می‌شود و منافقین خیر!! 😔😳 💢از سوی دیگر این معاهدات، کشورهایی مانند کشور ما را به #انقیاد در می‎آورند که در چارچوب آن‎چه توسط کشورهای صاحب قدرت (دارای حق وتو) دیکته می‎شود، عمل کنند و برای این قدرت‎ها، هیچ محدودیتی به‏دلیل #ساختار موجود سازمان ملل و امپریالیسم دیکتاتور جهانی ایجاد نمی‎کنند. 🤔🤔 📌 توجه!! 👈اگر ایران از #برجام خارج می‌شد، چه می‌شد؟! ولی در مورد آمریکا چه شد؟!؟😳 🤔 🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐 📚منبع: نشست‌های تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب #زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی #انتشار_روزانه (1398/10/24) #تأمل_دوم: ✍️مفهوم #انقیاد کشورها در امر #معاهدات بین‌المللی چیست؟ 🧐 💢عملاً این معاهدات، #ابزاری برای اندازه گیری میزان آمریکایی بودگی/غربی بودگی است که این قابلیت را به کشورهای غربی می‎دهد که دیگر کشورها را مطابق با اصول و منافع خود #کنترل کنند. 🤔🤔 💢 برای مثال، در #اعلامیۀ_اینچئون سند 2030، دولت‎های امضاکننده به #یونسکو، اختیار رهبری، هماهنگ‌کنندگی و مراقبت از برنامۀ آموزشی #2030 را واگذار کرده‌اند (اشاره به بند 17 اعلامیۀ اینچئون) که در واقع با امضای این سند، #قدرت_سیاستگذاری و #کنترل_آموزش به یونسکو سپرده شده است. 😔😳 🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐 📚منبع: نشست‌های تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب #زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی #انتشار_روزانه (1398/10/25) #تأمل_سوم: ✍️چرا #معاهدات مبتنی بر مبارزه با #تروریسم، نوعی خودزنی است؟! 🧐 💢با توجه به اظهارات صریح یکی از مسئولان غربی _ از مدیران عالی fatf و دستیار وزیر خزانه داریِ آمریکا -، حزب الله و سپاه قدس، #تروریست هستند. 🤔🤔 💢یعنی ما با پیوستن به این گونه معاهدات، باید با پاک ترین جان بر کفان وطن خودمان #بجنگیم!! 😔😳 📌 قضاوت بیشتر با همۀ ما!! 🤔 🤔 🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐 📚منبع: نشست‌های تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 خلاصه ای از سی و پنجمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1398 💬 عنوان نشست: "#عفاف و حجاب: #سلامت_و_امنیت_اجتماعی (همراه با ارائه گزارش های میدانی)" 👤ارائه دهنده: آقای دکتر سید غلامرضا #حسنی_درمیان، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه 18 دی ساعت 15:15 🔺 در این نشست دکتر حسنی درمیان، به تبیین جنبه‎های جامعه‎شناختی بدپوششی پرداختند و بیان کردند نوع پوشش افراد در اجتماع، بر روی یک طیف از پوشش کامل تا پوشش ضعیف قرار دارد و هر چه پوشش ضعیف‌تر می‌شود، به عرفی شدن نزدیک‎تر می‎گردد. شیوع عرفی شدن در دو دهۀ اخیر مسأله‌ساز شده و آن چیزی که لطمه دیده است، باورهای مردم اجتماع است که در انتخاب نوع پوشش آن‎ها، بروز نموده است. ایشان ضمن مهم دانستن تأثیرات اذهان و رفتار بر روی یکدیگر، آن را تنها عامل ناهنجاری‌های پوششی ندانستند و نقش ساختار جامعه و شاخص توسعه را نیز مهم تلقی نمودند و به مواردی از جمله تفاوت ارزش‌ها در جامعه، کم‌سو شدن ارزش‌های سنتی، غلبه فردگرایی بر خانواده محوری، رحجان یافتن ارزش‌های مادی بر ارزش‌های معنوی و اعتقادی، شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی، تغییر نظام پاداش دهی و تغییر فرهنگ جامعه، اشاره نمودند. دکتر حسنی در بخش دوم جلسه، به ارائه گزارشی از نتایج پژوهش میدانی خود که در بین مردم مشهد صورت گرفته بود، پرداختند و بیان نمودند مردم مشهد، تهدیدات و آسیب‌های مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بیشتر از مسائل سیاسی عنوان نمودند و در تهدیدات فرهنگی نیز، برای اثرات نامطلوب بدپوششی، سهم بیشتری قائل بودند. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان 🔺 پوشش می تواند، جنبه دینی، قانونی و هم شرعی پیدا کند. اگر از نظر جامعه شناختی بخواهیم تبیین کنیم، از نظر مطالعات دینی و فقهی پوشش تعریفی دارد. در واقعیت اجتماعی، در اصل الگو می‌بینیم. اگر از لحاظ قانونی و شرعی، پوشش رعایت شود، پوشش کامل می شود. بی حجابی محض و پوشش صفر وجود ندارد. بخاطر اینکه با نگاه اعتقادی به آن نگاه می کنیم. اکثر افرادی که پوشش کامل ندارند نیز، در مراسم تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی حاضر بودند و نمی توان گفت که این افراد، بی دین و بی اعتقاد هستند. اگر کسی در جامعه، دچار اختلال در رفتار هنجاری همچون پوشش شود، تنزل پیدا می‌کند. چرا این اتفاق افتاده و سلامت اجتماعی جامعه مختل شده است؟ 🔺 طی تحقیقی در یکی از دانشگاه های خارج از کشور، سکولاریزم را عامل کاهش اعتقادات خود دانسته بودند. جامعه گواهی را نیز در نظر داشتند که شامل افرادی بود که دانشگاه نرفته بودند. اما کاهش اعتقادات و افول در جامعه گواه بیشتر بود! دلایل افول در سطح ساختاری چیست؟ کاهش فرزندآوری و کاهش حجاب تا چه حد به ساختار اجتماعی بستگی دارد؟ قبل از پرداختن به فرد، باید به ساختار و توسعه پرداخت. توسعه با رویکرد خانواده محوری است یا فرد محوری؟ در توسعه جهانی مبنا فرد است یا خانواده؟ خانواده به عنوان یک نهاد مطرح است ولی به عنوان شاخص توسعه مطرح نیست! وقتی که در جامعه، مجرد بودن ارزش می‌شود، فردگرایی باعث می‌شود که آرمان‌های فردی غالب شود و ازدواج خود به خود کنار می رود و متأسفانه فرد در این ساختارها به دنیا آمده و بزرگ شده است. صدا و سیما، رسانه ها و تمام بخش ها، شومن هایی برای تست زنی و موفقیت می آموزند. اینها باعث شده که کم کم نمادهای مادی در جامعه رشد کند. 🔺 ارزش های مادی، بر ارزش های معنوی و اعتقادی، در جهان غلبه پیدا کرده است. در اروپای توسعه یافته امروز، ۴۰ درصد کودکان در روابط غیر ازدواج حاصل می‌شوند. شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی و روابط آزاد، حاصل ساختار توسعه جامعه می باشد. سایتی معتبر، افزایش لحظه ای سقط جنین را نشان میدهد! در توسعه خانواده محور و فرد محور دو مورد متفاوت است. در یکی از مصاحبه های پخش شده در رسانه، هنگامی که با پوشش خانمی برخورد می شود، خانم پاسخ می دهد که من این لباس را از همین شهر و مغازه های همین شهر خریداری کردم. زمانی که لباس ها در کشور تولید می‌شود یا وارد می شود، اگر فروشنده آن لباسها را نفروشد، قادر به تأمین هزینه های خود نخواهد بود. بنابراین نمی توان بعد از گذر از مراحل توافق ورود، تولید و توزیع پوشاک نامناسب، به شهروندان بگوییم که آنها را نپوشند! آیا نباید بین اقتصاد و فرهنگ جامعه رابطه ای باشد؟ فیلم ها و شخصیت های آن ها، برخی ارزش ها را تولید و بازتولید می کنند و این در پوشش آیندگان بسیار موثر است و ارزش ها و آرمان های جدید را بازگو میکند. توسعه اگر فرد محور باشد، تأثیر آن در الگوهای رفتاری و حتی فرزندآوری می باشد. یکسان کردن خدمات اقتصادی برای خانوارهای ۴ نفر به بالا در ایران، چه چیزی را می رساند؟ یعنی اینکه جامعه و ساختار آن، از فرزندآوری حمایت نمی کند! آیا اشتغال و تحصیلات زنان ضرورت است؟ و آیا این مسئله، خانواده محوری را می رساند؟ https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان 🔺 در گذشته ازدواج، خصیصه اجتماعی داشت و یک تصمیم اجتماعی بود و فرد برای ازدواج خود به تنهایی تصمیم نمی‌گرفت و خانواده و اطرافیان صلاح می‌دانستند که اکنون وقت ازدواج او است. هر چند که خدمت سربازی را نگذرانده بود! اما اکنون اگر جوانی قبل از اتمام تحصیلات و دوره سربازی، قصد ازدواج داشته باشند، خانواده و اطرافیان او را منع می‌کنند. شرایط حاضر، انگاره خانواده را تغییر داده است و می‌خواهد ارزش‌های سنتی را کنار بگذارد. تغییر نظام پاداش دهی در جامعه روی داده است و کسانی که به نوعی هنجارشکنی می کنند دریافت کننده پاداش هستند و در جامعه دینی به تدریج برخی از الگوها، سمبل ارزش های نوین شده است. 🔺 در گذشته اقتصاد در مسائل اجتماعی، کمترین تأثیر را داشت و الان بیشترین تأثیر. اگر امروز با کمبود سرمایه مواجه هستیم، الگوی مصرف ما غلط می باشد. ارزش های اجتماعی نیز همین طور است. هنجارها وقتی ریزش می کنند می توانند ارزش‌ها را تنزل بدهند. برای مثال الان بهترین مدرسه، مدرسه ای است که تست زنی بهتری برای کنکور را آموزش می‌دهد. ارزش ها در اجتماع تغییر کرده است. حتی خانواده‌های متدین فرزندان خود را به مدارسی می‌فرستند که موفقیت تحصیلی در آنها بیشتر است. در جامعه امروز اعلام داشتن دوست جنس مخالف، مثبت ارزیابی می شود! و نوعی شجاعت و کلاس به حساب می آید. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان 🔺 در گذشته، ازدواج افراد در سنین پایین صورت می‌گرفت و فاصله بین بلوغ جنسی و ازدواج بسیار پایین بود و مشکلات ناشی از این فاصله، حداقل بود. اما الان اگر ازدواج در سن پایین صورت بگیرد، قضیه کودک همسری مطرح می شود. امروز فرصت تربیتی کم شده است. فرصت تعامل فرزندان با والدین در روز به ۵ دقیقه می رسد. در کنش ها می باشد که ارزش ها انتقال می یابد. وقتی تئوری ها را از غرب می‌گیریم، باید آنها را بومی ‌کنیم. خانواده اکنون به جای دغدغه پوشش کامل فرزند خود، درگیر تحصیلات و درآمد و شغل او است. حتی اولین سؤالی که از خواستگاران در جلسات خواستگاری از سوی والدین صورت می‌گیرد، درآمد و شغل آنها است؟ 🔺 چند درصد توانسته ایم نقش‌آفرینی کنیم؟ در گذشته مرجعیت دانسته‌های فرزندان ما، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر و اطرافیان بود و الان مرجع فکری همه اینترنت شده است! الان الگوهای فرزندان ما چه کسانی هستند؟ متأسفانه دخترانی که پوشش کاملی در مدرسه دارند، مورد فشار هنجاری هستند! ۵۸ میلیون نفر بعد از انقلاب اسلامی متولد شده اند. چه برنامه ای برای آنها در خصوص پوشش مطلوب در نظر گرفته شده است؟ پوشش برنامه‌ای برای سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی است. اخلاقیات در خلأ توسعه نمی یابد، بلکه در کنش ها و روابط متقابل شکل می گیرد. امروزه نمی توان مشکلات به وجود آمده و ناهنجاری های پوششی و رفتاری را صرفاً با کمک مراکز مشاوره حل نمود. چرا که کار از حد فرد گذشته است. برای مثال وقتی که باغ میوه را تالار و مجلس عروسی می‌کنند و اندرونی و بیرونی را یکی می کنند، می توان از فرد انتظار داشت که حریمها را حفظ کند؟ ساختار تغییر کرده است. در ساختار های امروزی، رعایت حجاب سخت می شود. عدم رعایت حجاب، امروزه مانند عبور از چراغ قرمز شده و دیگر یک ناهنجاری محسوب نمی شود! 🔺 چقدر خانواده محوری را به فرزندان خود انتقال می دهیم؟ حتی خود ما به فرزندان مان می‌گوییم که ازدواج نکن! زود بچه دار نشو! و فعلاً به تفریح بپرداز و به سفر برو و پول جمع کن!. اومانیزم چیزی را تولید می کند که می خواهد. 🔺 در تحقیقی که در سال 94 در مشهد و بر روی ۱۵۰۰ نمونه سرپرست خانوار انجام شد و با مصاحبه های نیمه عمیق در مناطق ۱۲ گانه مشهد صورت گرفت (۴۱ درصد مصاحبه شوندگان زن و ۵۹ درصد مرد) و در بین اقشار مختلف شهر مشهد انجام شده بود، در طی سؤالاتی تهدیدهای مختلف و آسیب های اجتماعی موجود در شهر، از مصاحبه شوندگان پرسیده شده بود. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخص گردید که مردم شهر مشهد، تهدیدها و مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را فراتر از مسائل سیاسی می دانند. در صورتی که به گونه‌ای وانمود می گردد که مسائل سیاسی برای مردم اولویت بیشتری دارد. این اذعان در سطح نخبگانی مطرح می باشد. در این پژوهش، میزان تهدید مسائل فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی سنجیده شد و نتایج نشان داد که پاسخگویان، تهدید مسائل فرهنگی را بسیار زیاد و زیاد عنوان نموده اند و در آسیب ها و تهدیدهای فرهنگی، ۲۰ درصد افراد، پوشش نامناسب را یک آسیب تلقی کرده بودند و ۱۸ درصد آنها تضعیف ارزش های اخلاقی و مذهبی را و ۱۵% تجمل گرایی را آسیب دانسته بودند. آسیب ها و تهدیدهای اجتماعی نیز، از دید شهروندان، شامل کاهش اعتقادات، سرقت، طلاق، زورگیری و غیره بود. اگر توصیف خوبی از مشکلات نکنیم، طبیعتاً تبیین خوبی هم نخواهیم داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 گزیده‌ای از برخی سوالات و نظرات اعضای حاضر در کارگروه 🔷آقای دکتر تقی پور: وقایع و رخدادهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده را در نتایج در نوع پوشش و رفتار های افراد جامعه، تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟ 🔷آقای دکتر اسلامیان: ارائه شما صرفاً توصیف بود. آیا مدل یا الگویی برای خروج از این معضلات دارید؟ آیا برای آموزش و پرورش یا نهادهایی مثل صدا و سیما مسئولیتی را تعریف می کنید؟ کدام بخش مقاله شما جدید بود؟ مرز مسائل اجتماعی فرهنگی و سیاسی بسیار سخت می باشد. 🔷آقای دکتر حسنی: پژوهش صرفاً داده جدید نمی‌دهد، بلکه اطلاعات را نیز مستند می کند. 🔷آقای دکتر صابری فتحی: نظریه دکتر حسنی در این یک ساعت و زمان اندک درک نمی شود. توضیح اساس علمی پژوهشی، وابسته به مطالعه مقالات و پژوهش های صورت گرفته می باشد و در این زمان کم، ارائه تمام آنها امکان پذیر نمی باشد. 🔷آقای عطاری: موضوعی من را دچار تعارضاتی کرد. شما فردگرایی و جمع‌گرایی را کاملاً تفکیک می کنید، اما این تفکیک به آن معنا امکان ندارد. شما فرمودید که برای حل معضل ترافیک که یک مشکل جمعی می باشد، خودتان به تنهایی اقدام کردید و زودتر از وقت موعود، از منزل به سمت دانشگاه حرکت کردید؛ پس چطور می توان برخی مسائل را جمعی حل نمود؟ شما فرمودید اول باورها و انگاره‌ها آسیب می بیند و بعد در رفتارها نمایان می‌شود؛ اما چرا باورها قبلاً آن گونه بوده و الان این گونه شده است؟ آمارهای شما نیز برای چهار سال پیش بوده و جامعه در این ۴ سال متفاوت شده است. به عقیده بنده آمارها با فرضیه شما تناقضاتی داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷آقای دکتر باغیشنی: شما فرمودید که باید از خانواده شروع کنیم؛ در دانشگاه که دانشجویان نیز مانند فرزندان ما هستند، چه راهکاری برای آنها دارید؟ حال که ساختار جامعه این وضعیت را خواسته، آیا باید همه چیز را رها کنیم؟ 🔷آقای محمدی مقدم: مسائلی را که بیان نمودید که با پژوهش، شکل علمی تری به خود گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز این دغدغه ها را دارند و تمام این موارد را در سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی اشاره نموده بودند. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز، سه سطر در خصوص سبک زندگی اسلامی ارائه نمودند. سبک زندگی فردی شهدا نیز مورد تأکید رهبری می باشد. 🔷آقای دکتر سعیدی رضوانی: سؤالی را که دارم قادر به تبیین درست آن نیستم. یک معما در این بین مطرح است. ساختارها بسیار پیچیده هستند. فرهنگ ما ساختاری است که در آن زندگی می کنیم. برای مثال می گویند فردی که یکی از بستگانش فوت می شود، دیگران برای آنها غذا تهیه کنند و این سبک زندگی اسلامی است. اما آیا ما می توانیم به اطرافیان در این شرایط بگوییم که برای ما غذا تهیه کنید و یا این قضیه برعکس است؟ باید با این ساختارهای پیچیده چه کرد؟آقای دکتر حسنی از دریچه ای نگاه کردند که می‌توانند ساختارها را دقیق بررسی کنند. معماری محیط و غیره نیز ایجاد کننده ساختار هستند. وقتی ساختارها دارند به ما آموزش می دهند، چه می توان کرد؟ کتاب تا شهادت زندگی افرادی است که برخلاف انتظاری که از آنها می رفته زندگی کردند. جو و محیط باعث می‌شود که افراد تحت تاثیر قرار بگیرند. مثل حضور بدحجابان و گریه و شیون آنها در مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢آقای دکتر حسنی: 🔺 فردگرایی و جمع گرایی نمی‌توانند به طور مطلق غالب گردند. شهید بالاترین سطح دیگرخواهی است که خود را فدای دیگران می کند. برای انسان تردید به معنای مطلق وجود ندارد. اگر در پژوهشی مشخص کرد که از هر ۱۰۰ نفر پنج نفر دارای پوشش نامتعارف هستند، باید آن ۵ نفر را به مرکز مشاوره ارجاع داد. اما زمانی که این تعداد بیشتر گردد، دیگر مشکل فردی نیست که با ارجاع آنها به مرکز مشاوره مشکل را حل نمود. چرا که برای مثال، افرادی که در فرآیند ترک اعتیاد قرار می گیرند، مجدداً پس از مدتی به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند! مسئله این است که اگر فرد گرایی و فردیت بود که دیگر او به اعتیاد برنمی گشت. مسئله این است که خانواده، محله و محل کار، چقدر او را پذیرفته اند؟ 🔺 دوباره اجتماعی کردن افراد بسیار سخت‌تر از جامعه پذیر کردن آنها می باشد. از نظر جامعه شناسی، ساختار، شامل نحوه ترکیب ارزش ها، باورها، قوانین و مقررات می باشد. تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی است. طبق تحقیقات صورت گرفته از میان فارغ التحصیلان در سراسر دانشگاه‌های ایران و تمام رشته ها، ۶۰ درصد دانشجویان دختران و ۴۰ درصد پسران هستند. بنابراین در گذشته آینده ای نه چندان دور، ۲۰ درصد دختران باید با پسران با تحصیلات کمتر از خود، ازدواج کنند. هرکس به اندازه ظرفیت خود، باورها و ارزش ها را از آن خود می‌کند و شهید سلیمانی ظرف بزرگی داشت که توانست ارزش های بیشتری را در خود جای دهد. https://eitaa.com/umefafgaraei