eitaa logo
عفاف گرایی
317 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1هزار ویدیو
56 فایل
◽️کانون «امین»◽️ مجموعه تخصصی ترویج فرهنگ عفافگرایی و تربیت جنسی از منظر آموزه های دینی مدیریت محترم کانون امین 👇 @shahidamin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢دکتر حسنی درمیان 🔺 در گذشته ازدواج، خصیصه اجتماعی داشت و یک تصمیم اجتماعی بود و فرد برای ازدواج خود به تنهایی تصمیم نمی‌گرفت و خانواده و اطرافیان صلاح می‌دانستند که اکنون وقت ازدواج او است. هر چند که خدمت سربازی را نگذرانده بود! اما اکنون اگر جوانی قبل از اتمام تحصیلات و دوره سربازی، قصد ازدواج داشته باشند، خانواده و اطرافیان او را منع می‌کنند. شرایط حاضر، انگاره خانواده را تغییر داده است و می‌خواهد ارزش‌های سنتی را کنار بگذارد. تغییر نظام پاداش دهی در جامعه روی داده است و کسانی که به نوعی هنجارشکنی می کنند دریافت کننده پاداش هستند و در جامعه دینی به تدریج برخی از الگوها، سمبل ارزش های نوین شده است. 🔺 در گذشته اقتصاد در مسائل اجتماعی، کمترین تأثیر را داشت و الان بیشترین تأثیر. اگر امروز با کمبود سرمایه مواجه هستیم، الگوی مصرف ما غلط می باشد. ارزش های اجتماعی نیز همین طور است. هنجارها وقتی ریزش می کنند می توانند ارزش‌ها را تنزل بدهند. برای مثال الان بهترین مدرسه، مدرسه ای است که تست زنی بهتری برای کنکور را آموزش می‌دهد. ارزش ها در اجتماع تغییر کرده است. حتی خانواده‌های متدین فرزندان خود را به مدارسی می‌فرستند که موفقیت تحصیلی در آنها بیشتر است. در جامعه امروز اعلام داشتن دوست جنس مخالف، مثبت ارزیابی می شود! و نوعی شجاعت و کلاس به حساب می آید. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢دکتر حسنی درمیان 🔺 در گذشته، ازدواج افراد در سنین پایین صورت می‌گرفت و فاصله بین بلوغ جنسی و ازدواج بسیار پایین بود و مشکلات ناشی از این فاصله، حداقل بود. اما الان اگر ازدواج در سن پایین صورت بگیرد، قضیه کودک همسری مطرح می شود. امروز فرصت تربیتی کم شده است. فرصت تعامل فرزندان با والدین در روز به ۵ دقیقه می رسد. در کنش ها می باشد که ارزش ها انتقال می یابد. وقتی تئوری ها را از غرب می‌گیریم، باید آنها را بومی ‌کنیم. خانواده اکنون به جای دغدغه پوشش کامل فرزند خود، درگیر تحصیلات و درآمد و شغل او است. حتی اولین سؤالی که از خواستگاران در جلسات خواستگاری از سوی والدین صورت می‌گیرد، درآمد و شغل آنها است؟ 🔺 چند درصد توانسته ایم نقش‌آفرینی کنیم؟ در گذشته مرجعیت دانسته‌های فرزندان ما، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر و اطرافیان بود و الان مرجع فکری همه اینترنت شده است! الان الگوهای فرزندان ما چه کسانی هستند؟ متأسفانه دخترانی که پوشش کاملی در مدرسه دارند، مورد فشار هنجاری هستند! ۵۸ میلیون نفر بعد از انقلاب اسلامی متولد شده اند. چه برنامه ای برای آنها در خصوص پوشش مطلوب در نظر گرفته شده است؟ پوشش برنامه‌ای برای سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی است. اخلاقیات در خلأ توسعه نمی یابد، بلکه در کنش ها و روابط متقابل شکل می گیرد. امروزه نمی توان مشکلات به وجود آمده و ناهنجاری های پوششی و رفتاری را صرفاً با کمک مراکز مشاوره حل نمود. چرا که کار از حد فرد گذشته است. برای مثال وقتی که باغ میوه را تالار و مجلس عروسی می‌کنند و اندرونی و بیرونی را یکی می کنند، می توان از فرد انتظار داشت که حریمها را حفظ کند؟ ساختار تغییر کرده است. در ساختار های امروزی، رعایت حجاب سخت می شود. عدم رعایت حجاب، امروزه مانند عبور از چراغ قرمز شده و دیگر یک ناهنجاری محسوب نمی شود! 🔺 چقدر خانواده محوری را به فرزندان خود انتقال می دهیم؟ حتی خود ما به فرزندان مان می‌گوییم که ازدواج نکن! زود بچه دار نشو! و فعلاً به تفریح بپرداز و به سفر برو و پول جمع کن!. اومانیزم چیزی را تولید می کند که می خواهد. 🔺 در تحقیقی که در سال 94 در مشهد و بر روی ۱۵۰۰ نمونه سرپرست خانوار انجام شد و با مصاحبه های نیمه عمیق در مناطق ۱۲ گانه مشهد صورت گرفت (۴۱ درصد مصاحبه شوندگان زن و ۵۹ درصد مرد) و در بین اقشار مختلف شهر مشهد انجام شده بود، در طی سؤالاتی تهدیدهای مختلف و آسیب های اجتماعی موجود در شهر، از مصاحبه شوندگان پرسیده شده بود. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخص گردید که مردم شهر مشهد، تهدیدها و مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را فراتر از مسائل سیاسی می دانند. در صورتی که به گونه‌ای وانمود می گردد که مسائل سیاسی برای مردم اولویت بیشتری دارد. این اذعان در سطح نخبگانی مطرح می باشد. در این پژوهش، میزان تهدید مسائل فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی سنجیده شد و نتایج نشان داد که پاسخگویان، تهدید مسائل فرهنگی را بسیار زیاد و زیاد عنوان نموده اند و در آسیب ها و تهدیدهای فرهنگی، ۲۰ درصد افراد، پوشش نامناسب را یک آسیب تلقی کرده بودند و ۱۸ درصد آنها تضعیف ارزش های اخلاقی و مذهبی را و ۱۵% تجمل گرایی را آسیب دانسته بودند. آسیب ها و تهدیدهای اجتماعی نیز، از دید شهروندان، شامل کاهش اعتقادات، سرقت، طلاق، زورگیری و غیره بود. اگر توصیف خوبی از مشکلات نکنیم، طبیعتاً تبیین خوبی هم نخواهیم داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢 گزیده‌ای از برخی سوالات و نظرات اعضای حاضر در کارگروه 🔷آقای دکتر تقی پور: وقایع و رخدادهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده را در نتایج در نوع پوشش و رفتار های افراد جامعه، تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟ 🔷آقای دکتر اسلامیان: ارائه شما صرفاً توصیف بود. آیا مدل یا الگویی برای خروج از این معضلات دارید؟ آیا برای آموزش و پرورش یا نهادهایی مثل صدا و سیما مسئولیتی را تعریف می کنید؟ کدام بخش مقاله شما جدید بود؟ مرز مسائل اجتماعی فرهنگی و سیاسی بسیار سخت می باشد. 🔷آقای دکتر حسنی: پژوهش صرفاً داده جدید نمی‌دهد، بلکه اطلاعات را نیز مستند می کند. 🔷آقای دکتر صابری فتحی: نظریه دکتر حسنی در این یک ساعت و زمان اندک درک نمی شود. توضیح اساس علمی پژوهشی، وابسته به مطالعه مقالات و پژوهش های صورت گرفته می باشد و در این زمان کم، ارائه تمام آنها امکان پذیر نمی باشد. 🔷آقای عطاری: موضوعی من را دچار تعارضاتی کرد. شما فردگرایی و جمع‌گرایی را کاملاً تفکیک می کنید، اما این تفکیک به آن معنا امکان ندارد. شما فرمودید که برای حل معضل ترافیک که یک مشکل جمعی می باشد، خودتان به تنهایی اقدام کردید و زودتر از وقت موعود، از منزل به سمت دانشگاه حرکت کردید؛ پس چطور می توان برخی مسائل را جمعی حل نمود؟ شما فرمودید اول باورها و انگاره‌ها آسیب می بیند و بعد در رفتارها نمایان می‌شود؛ اما چرا باورها قبلاً آن گونه بوده و الان این گونه شده است؟ آمارهای شما نیز برای چهار سال پیش بوده و جامعه در این ۴ سال متفاوت شده است. به عقیده بنده آمارها با فرضیه شما تناقضاتی داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔷آقای دکتر باغیشنی: شما فرمودید که باید از خانواده شروع کنیم؛ در دانشگاه که دانشجویان نیز مانند فرزندان ما هستند، چه راهکاری برای آنها دارید؟ حال که ساختار جامعه این وضعیت را خواسته، آیا باید همه چیز را رها کنیم؟ 🔷آقای محمدی مقدم: مسائلی را که بیان نمودید که با پژوهش، شکل علمی تری به خود گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز این دغدغه ها را دارند و تمام این موارد را در سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی اشاره نموده بودند. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز، سه سطر در خصوص سبک زندگی اسلامی ارائه نمودند. سبک زندگی فردی شهدا نیز مورد تأکید رهبری می باشد. 🔷آقای دکتر سعیدی رضوانی: سؤالی را که دارم قادر به تبیین درست آن نیستم. یک معما در این بین مطرح است. ساختارها بسیار پیچیده هستند. فرهنگ ما ساختاری است که در آن زندگی می کنیم. برای مثال می گویند فردی که یکی از بستگانش فوت می شود، دیگران برای آنها غذا تهیه کنند و این سبک زندگی اسلامی است. اما آیا ما می توانیم به اطرافیان در این شرایط بگوییم که برای ما غذا تهیه کنید و یا این قضیه برعکس است؟ باید با این ساختارهای پیچیده چه کرد؟آقای دکتر حسنی از دریچه ای نگاه کردند که می‌توانند ساختارها را دقیق بررسی کنند. معماری محیط و غیره نیز ایجاد کننده ساختار هستند. وقتی ساختارها دارند به ما آموزش می دهند، چه می توان کرد؟ کتاب تا شهادت زندگی افرادی است که برخلاف انتظاری که از آنها می رفته زندگی کردند. جو و محیط باعث می‌شود که افراد تحت تاثیر قرار بگیرند. مثل حضور بدحجابان و گریه و شیون آنها در مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢آقای دکتر حسنی: 🔺 فردگرایی و جمع گرایی نمی‌توانند به طور مطلق غالب گردند. شهید بالاترین سطح دیگرخواهی است که خود را فدای دیگران می کند. برای انسان تردید به معنای مطلق وجود ندارد. اگر در پژوهشی مشخص کرد که از هر ۱۰۰ نفر پنج نفر دارای پوشش نامتعارف هستند، باید آن ۵ نفر را به مرکز مشاوره ارجاع داد. اما زمانی که این تعداد بیشتر گردد، دیگر مشکل فردی نیست که با ارجاع آنها به مرکز مشاوره مشکل را حل نمود. چرا که برای مثال، افرادی که در فرآیند ترک اعتیاد قرار می گیرند، مجدداً پس از مدتی به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند! مسئله این است که اگر فرد گرایی و فردیت بود که دیگر او به اعتیاد برنمی گشت. مسئله این است که خانواده، محله و محل کار، چقدر او را پذیرفته اند؟ 🔺 دوباره اجتماعی کردن افراد بسیار سخت‌تر از جامعه پذیر کردن آنها می باشد. از نظر جامعه شناسی، ساختار، شامل نحوه ترکیب ارزش ها، باورها، قوانین و مقررات می باشد. تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی است. طبق تحقیقات صورت گرفته از میان فارغ التحصیلان در سراسر دانشگاه‌های ایران و تمام رشته ها، ۶۰ درصد دانشجویان دختران و ۴۰ درصد پسران هستند. بنابراین در گذشته آینده ای نه چندان دور، ۲۰ درصد دختران باید با پسران با تحصیلات کمتر از خود، ازدواج کنند. هرکس به اندازه ظرفیت خود، باورها و ارزش ها را از آن خود می‌کند و شهید سلیمانی ظرف بزرگی داشت که توانست ارزش های بیشتری را در خود جای دهد. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
تاثیر شگرف دعای والدین درتربیت آدرس کانال ما 👇 @Poshtybanman
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
کنترل دیدنی ها و شنیدنی ها توسط مادر... 🆔 @poshtybanman
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
رضایت پدر و مادر از فرزند در رحم عضویت در کانال ما 👇 🆔 @poshtybanman
هدایت شده از سم درصد
💠آنهایی که در خانه های مجلل و راحت و بی درد آرامیده اند و فارغ از همه رنج ها هستن نباید به مسؤوليت های کلیدی تکیه کنند. @akharolzaman1
🌺 میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان و روز مادر مبارک 🌺 💠 @Sepahiy.. اخبار سپاه پاسداران
🌼 با نام تو دل چه با صفا می گردد / با مهر تو دل زغم رها می گردد 🌼 باشی تو کلید راز هستی زهرا / با نام تو قفل بسته وا می گردد 🌸میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن مبارک باد. 💠 @Sepahiy.. اخبار سپاه پاسداران