✅طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود
✳️امام علی (علیه السلام) طی دوره حکومت خود، برنامه ای بینان نهاده بود که به سود ضعیفان جامعه بود اما معاویه برنامه ای بنیان نهاده بود که به سود توانمندان جامعه بود. امیرمومنان (ع) اسلام را با مسائل عدالت اجتماعی که در نظام اقتصادی اسلام نمود می یافت، بنیان نهاده بود و این مسائل به سود توانمندان نبود، بلکه به سود ضعیفان بود. اما معاویه جاهلیت را با تمام ویژگی های تمایز بخش و ترتیب ها و طبقه های آن نمایان کرده بود و این به سود ضعیفان نبود، بلکه به سود توانمندان بود.
🔰از همان آغاز دوره حکومت علوی، تفاوت های عینی آشکاری میان وضعیت سیاسی و اداری علی بن ابی طالب (ع) با وضعیت سیاسی و اداری معاویه وجود داشت. تفاوت هایی که سبب می شد معاویه جایگاه بهتری داشته باشد و گامش استوارتر باشد و بر ادامه دادن خط خود تواناتر از امام باشد. این تفاوت های عینی به دست امام ساخته نشد، بلکه برآیند تاریخ بود:
1️⃣پشتوانه علوی در شام و پشتوانه اموی در عراق
2️⃣تفاوت دو موضع در سطح تهاجم (جنگی) و دفاع
3️⃣ رقابت مدنی ها و عراقی ها با علی (ع) و تسلیم مطلق شامیان در برابر معاویه
4️⃣ طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
📎متن کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
✅طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود ✳️امام علی (علیه السلام) طی دوره حکومت خود، برنام
💠طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود| تفاوت های عینی موقعیت امام علی(ع) با وضعیت معاویه
💢 وقتی با امیرالمومنین (علیه السلام) بیعت شد، بزرگترین دشواری که ایشان پس از بیعت پیش روی خود دید، جدا شدن معاویه و به پیروی از او سرپیچی همه شامیان از بیعت با ایشان بود. این دوگانگی، جامعه اسلامی ( یا حکومت اسلامی) را دو پاره کرد و در هر پاره دستگاه سیاسی و اداری جداگانه ای پدید آورد که دیگری را و مشروعیت دیگری را نمی پذیرفت.
🔰تفاوت های عینی میان وضعیت امام علی (ع) و وضعیت معاویه
✳️ از همان آغاز تفاوت های عینی آشکاری میان وضعیت سیاسی و اداری علی بن ابی طالب (ع) با وضعیت سیاسی و اداری معاویه وجود داشت. تفاوت هایی که سبب می شد معاویه جایگاه بهتری داشته باشد و گامش استوارتر باشد و بر ادامه دادن خط خود تواناتر از امام باشد. این تفاوت های عینی به دست امام ساخته نشد، بلکه برآیند تاریخ بود:
1️⃣پشتوانه علوی در شام و پشتوانه اموی در عراق
2️⃣تفاوت دو موضع در سطح تهاجم (جنگی) و دفاع
3️⃣ رقابت مدنی ها و عراقی ها با علی (ع) و تسلیم مطلق شامیان در برابر معاویه
4️⃣ طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
✅طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
✳️امیرمومنان (ع) اسلام را با مسائل عدالت اجتماعی که در نظام اقتصادی اسلام نمود می یافت، بنیان نهاده بود و این مسائل به سود توانمندان نبود، بلکه به سود ضعیفان بود.
اما معاویه جاهلیت را با تمام ویژگی های تمایز بخش و ترتیب ها و طبقه های آن نمایان کرده بود و این به سود ضعیفان نبود، بلکه به سود توانمندان بود.
🔹پس از رسول خدا (ص)، وقتی عراق و شام و دیگر سرزمین ها به چارچوب جامعه اسلامی درآمدند، خلفایی که رهبری مسلمانان را در دست داشتند نتوانستند سازمان قبیله ای موجود در این سرزمین ها را از بین ببرند، بلکه سازمان قبیله ای همچنان در این سرزمین ها بر جای ماند و این رهبر هر قبیله بود که با سلطان ارتباط داشت و حلقه ارتباط قبیله خود با سلطان بود. این سازمان قبیله ای طبیعتا گروهی از رهبران و شیوخ را به وجود می آورد که اسلام در مرحله پیشین هیچ کدام از آنها را نپرورانده بود و در روزگار نبوت به گونه ای درست نزیسته بودند و حتی برای لحظه ای هم پیامبر را ندیده بودند. این سازمان قبیله ای از آنان طبقه ای معین در برابر #پایگاههای_مردمی شان می ساخت که مصلحت ها و خواست ها و احساس های خاص خود را داشتند و اسباب نفوذ و اعتبار را برای آنان فراهم می کرد.
🔹اکنون جامعه ای اسلامی را تصور کنید که سایرین بر جای گذاشته اند و حال آنکه مالامال از بخش بندی های قبیله ای و سازمان های قبیله ای است. بدین ترتیب که هر قبیله از نظر سیاسی و اداری فرمانبردار رهبری است که او رابط قبیله و سلطان است. جامعه ای این چنین را تصور کنید که یکی از دو امیر به آن ها می گوید برنامه برابری میان شیخ قبیله و افراد قبیله را در دست دارد و امر دیگر بر آن است که به روسای این قبائل تا حد امکان رشوه دهد. کدام برنامه در این جامعه توانمندتر است؟! برنامه نخست به سود ضعیفانی است که در کمیت بیشتر اما در کیفیت ضعیف ترند و برنامه دوم به سود توانمندان است که در کمیت کمتر اما در کیفیت توانمندترند.
🔹این شرائط عینی را امام نساخته بود، بلکه در گذر تاریخ ساخته شده بود و در پی آن برای معاویه کانونی توانمند پدید آمده بود و در مقابل برای امام کانونی ساخته بود که اگر نبود مهارت و لیاقت شخصی امام و پشتوانه های روحی عظیم ایشان در بخش های گسترده مردمی، هرگز امام نمی توانست در چهار سال سه جنگ داخلی را پیش برد.
✳️امام دوره حکومتی خود را بنیان نهاد، حال آنکه هم پای این دوره تجزیه به دست معاویه آغاز شد. امام بر آن شد تا مسلمانان را برای پذیرش مسئولیت های بزرگ آماده سازد؛ برای ایفای نقش در تصفیه حساب های قبلی در سطح مالی و در سطح اقتصادی و در سطح اجتماعی و در سطح سیاسی و در سطح اداری.
📚امامان اهل بیت 0علیهم السلام)؛ مرزبانان حریم اسلام، ص319 -342.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
27.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اقتصاد دانشبنیان و ضرورت آن|امواج انقلاب صنعتی و غفلت تاریخی ما
🎙دکتر عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
✳️برخی اقتصاد دانش بنیان را به مفهوم لغوی و مبتنی بر علم و دانش می انگارند؛ در حالیکه اقتصاد و زندگی بشر همواره مبتنی بر علم و دانش بوده. پس معلوم می شود یک عصر و مرحله جدید از اقتصاد منظور است.
🔹قبل از انقلاب و در دوره پهلوی، جریان صنعتی شدن به مفهوم مونتاژ - به معنای موج 1 و 2 و در مفهوم قدیم انقلاب صنعتی- رواج داشت.
🔹پس از انقلاب در دهه هفتاد دو اندیشه درباره انقلاب صنعتی در ایران شکل گرفت:
1️⃣یک اندیشه همچنان صنعتی شدن و پیشرفت را در همان مفهوم قدیم ادراک می کرد و مراتب پیشرفت و توسعه را گام به گام می پنداشت.
2️⃣و اندیشه دیگر که توسط اقلیتی در همان دهه هفتاد مطرح شد و در دهه های بعد تدریجا پررنگ تر شد؛ عمر صنعتی شدن به مفهوم قدیم را تمام شده می دانست و معتقد بود پیشرفت گام به گام نیست بلکه قابلیت جهش وجود دارد.
در این فضای گفتمانی، کلیدواژه "نوآوری" توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و در همان ایام، نهاد سازی و تاکید بر ایجاد مجموعه ای از صنایع با فن آوری های برتر مثل نانو، سلولهای بنیادی، صنایع هسته ای و ... شکل گرفت.
📎 مشاهده فیلم کامل گفتگو در صفحه آپارات
#دانش_بنیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار میکند:
⬅️ هجدهمین پیش نشست تخصصی از ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
❇️ چرخه باطل در اقتصاد ایران
🎤توسط حجتالاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی
(رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی )
🔹پیوند به صفحه ثبت نام در نشست به صورت حضوری و مجازی:
از اینجا ثبت نام نمایید
🗓یکشنبه 8بهمن ماه
⏰ساعت 13 تا 15
🏢قم| بلوار امین| کوچه ۸ | پلاک ۱۳۳| ساختمان المرتضی(علیه السلام)| مرکز نوآوری آلاء
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠آغاز درس #اقتصاد_جامعه_اسلامی، خوانشی از کتاب #الاسلام_یقود_الحیاه
🕙 شروع از ۸ بهمن ۱۴۰۲ روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌏 مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
✅ کتاب الاسلام یقود الحیاه آخرین کتابی است که شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نوشت، ایشان خلاصه کتاب اقتصادنا را به روشی جدید در این کتاب مطرح میکند که در نوع خود بینظیر است.
❇️در این کتاب شهید صدر حتی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار نظر میکند.
♦️ ارائه اصول کلی اقتصاد اسلامی در قالب ۱۳ قاعده نیز از نوآوریهای شهید صدر در این کتاب است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💢نگاه ابزاری یا اصیل به مردم؟|درآمدی بر مردمیسازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید
☑️ مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمیسازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقیها از معنا و مفهوم مردمیسازی. سالیانی است که واژه مردمیسازی بر سر زبانهاست و تلقیهای مختلفی از آن ارائه میشود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد:
1️⃣ بنگاه به مثابه مردم
2️⃣ توده به مثابه مردم
3️⃣ تشکل خودجوش به مثابه مردم
4️⃣ تشکلهای حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم
5️⃣ آحاد و هویتهای جمعی به مثابه مردم
🔹الگوی حکمرانی باید بتواند کنشهای سطح خرد و کلان را سازماندهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکلها یا بنگاه، نمیتواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایهدارانه منجر میشود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بیانضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتورهای خواهد بود. پس این تلقیها از مردمیسازی، نمیتوانند معنای تام آن را تامین کنند. به طور خاص، مردمیسازی را در مقابل خصوصیسازی مفهومپردازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمیسازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم.
📎متن کامل
#مردمی_سازی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی، امتداد الگوی آیت الله محمدعلی شاه آبادی|گزارشی از رویداد "اقتصاد مردم بنیاد"
❇️ رویداد "اقتصاد مردم بنیاد" مورخ 1402/10/29 با ارائه حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و حجت الاسلام #مجتبی_امیری_زنجیرانی (دبیر جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی) در مرکز نوآوری آلاء برگزار شد.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار میکند: ⬅️ هجدهمین پیش نشست تخصصی از ششمین مجمع عمومی
📹هجدهمین نشست تخصصی با موضوع چرخه باطل در اقتصاد ایران توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد یوسفی؛ امروز ساعت 13 تا 15 به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود
🌿پیوند شرکت مجازی👇
https://meet.ala.org.ir/b/aal-in4-ykd-qat
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌿مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار میکند:
⬅️ نوزدهمین پیش نشست تخصصی از ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
❇️ راهکارهای برون رفت از گرداب اقتصادی کشور
🎤 توسط حجت الاسلام دکتر احمد رضا صفا؛
دبیر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه؛
🔹پیوند به صفحه ثبت نام در نشست به صورت حضوری و مجازی:
✅از اینجا ثبت نام نمایید
🗓سه شنبه10بهمن ماه1402
⏰ساعت 13 تا 15
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi