eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
712 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
『 احیاء تفکر اسلامی 』
♡(:
فصـل‌هـاتمـام‌مۍشـونـد یڪۍیڪۍ؛ زمستـان‌هـم‌درراه‌اسـت ڪۍمۍآیۍبھـار؏ـالـم؟! 👀-!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°••🐚🍁••° این‌خیلۍ‌آزادۍاست‌کہ انسان حتۍ از محرکات درونۍ‌و تحریکات‌داخلۍ خودش‌هم ‌آزاد است. وقتۍکہ از تحریکات‌داخلۍ‌اش هم‌آزاد است این آزادۍبراۍ او راه‌دیگرۍ معین‌مۍ‌کند؛ یعنۍحالا کہ‌آزاد است، راهۍ‌بہ‌سوۍ کمال دارد کہ‌این‌راه را فقط با این‌آزادۍمۍتواند طۍکند، و راهۍ است‌ بسیار‌عالۍ و بسیارخطرناڪ .ツ 📕آشنایۍبا قرآن، ج۱۱، ص۳۱ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
〘•✨•〙 عالۍترین استعداد انسان همان است کہ برایش امکانات زیاد فراهم کرده امکان خیلۍ بالا رفتن وقهراً امکان سقوط خطرناک کردن هر دو را برای او به‌وجود آورده و راهۍ که انسان می‌پیماید راه آزادی و اختیار است: اِنّا هَدَیناهُ السَّبیلَ اِمّا شاکراً وَ اِمّا کفوراً . حالا که به این مرحله از استقلال و کمال رسیده است، ما راه را به او نشان مۍدهیم، از این به بعد به خود او مربوط است که شاکر باشد یا کافر . 📚 آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۳۳ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
╰❥⚠️🌱• . برای گروه کفور آماده ساخته‌ایم سلسله‌ها (زنجیرها) و غُلهاوآتش برافروخته این دو راهی که در جلو انسان وجود دارد، یک راهش راهی است که در عین اینکه راه عبودیت است راه آزادی هم هست چون عبودیت خدا مساوی است با آزاد بودن انسان، و آن راه دیگر که آن هم راه عبودیت و بندگی است ولی عبودیت و بندگی شهوات خود، راهِ بردگی واقعی انسان است، راه در زنجیر بودن و در غل واقع شدن واقعی انسان است. آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۳۳ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°•🎥⛓•° 📌 آزادۍ انسان از اساࢪٺ و بردگۍ شهوات ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیرسوره انسان.mp3
652.8K
『•📖🦋•』 کمال انسانیت‌ وآزادۍ واقعۍ درنمونه اے قرآنۍ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•°🖤🥀°• انسان از آن‌جهت‌کہ‌انسان‌است‌یک کمال‌نهایی دارد؛ یعنۍ‌انسان‌همان انسان‌طبیعۍ نیست. انسان‌طبیعۍ «انسان‌بالقوه» است، ‌این‌باید بہ حد کمال نهایی خودش برسد. 💯 هدف‌ این‌است‌کہ‌در مجموعِ انسان‌ها کہ‌در طول تاریخ‌ مۍ‌آیند و مۍروند، انسانیت تحقق‌پیدا کند، ارزش‌هاۍانسانۍ تحقق پیدا کند.🌟 📒مقدمه‌اۍبر حکومت‌اسلامۍ، ص۸۰ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•°🍃🌼°• اصلاً دین، خودش هدف است؛ اسلام اساساً هدف است نه وسیله. وظیفه حاکم و وظیفه حکومت ‌این است که هدفهای اسلام را تأمین کند و هدفهای اسلام همان هدفهای انسانیت در کمال نهایی خودش است و لو ‌اینکه در ‌این زمان حتی آسایش را هم از افراد سلب کند. حق انسانیت بر حق فرد تقدم دارد. 📘مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی، ص۸۴ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
〘•🌱↯〙 انسان یگانه موجودی است که بالقوه آفریده شده و خودش هم مسئولِ به فعلیت رساندن خودش است. دین به آن معنای واقعۍ یعنی انسانیتی که به معنی واقعی‏اش به فعلیت رسیده است. 📒مقدمه ای برحکومت‌اسلامی،ص۸۲ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•|⏳🎯|• ؟ مکتب‌و ‌ایدئولوژۍ، خودش هدف است ✔ نہ‌وسیلہ؛ یعنۍآسایش افراد هدف‌نهایۍ نیست. هدف‌نهایۍاین‌است‌کہ‌آنچہ کہ اسمش‌را میگذاریم قانون‌یاحقیقٺ‌و یا ارزش‌انسانۍ ، او باید تحقق‌ پیدا کند. .. مقدمہ‌اۍبر حکومت‌اسلامۍ، ص۸۳_۸۴ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
✌️ به‌کانال‌های‌فوق‌العاده‌زیر‌ حتما‌سر ‌بزنید مطمئن‌باشید‌که‌پشیمان‌نمی‌شوید😉🙃 -استیجاری‌برای‌اموات @estijari -🌱!" https://eitaa.com/joinchat/3764846726Cfd65e66d26 - @dastmal_sorkh_ha گروه چریکی؟ - کانالِ‌کلبه‌جنگلی‌یک‌مهندس‌ِ‌آرمان‌گرا🌴: - @kolbehjangali هیچـ‌شبِ‌غمۍ‌بےسحرنیسٺ...✨ @hoor313 - دست نویس های یه طلبه @talabeh_nevis💚 - دست‌نویس‌های‌یھ‌نوجوون که‌شایدحرف‌دل‌توام‌باشه @dast_nevis🌱 - مینویسم که به خودم و تو سودی برسونم رفیق'🌱(: @aztabarali - سنگࢪ دسٺ نوشتہ هاے یڪ عدد طلبھ‌🌱'• @sangar_roqe - جهت استیجاری تشریف بیارید پی‌وی⇩ @Shahid_EB_Hadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱،. 📚 📎 " مسئله شرور "....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|💥🔥|• اصلا مرگ چرا باید باشد؟ اگر حیات هست چرا مرگ در کنارش وجود دارد؟ اگر هستی هست چرا نیستی در کنارش وجود دارد؟ اگر جوانی هست چرا پیری در کنارش وجود دارد؟ فقرها چرا وجود دارند؟ ظلمها و بیدادگریها چرا وجود دارند؟ جهلها و نادانیها چرا وجود دارند؟ این، اِشکال خیلی معروفی است و خیلی هم در این زمینه سخن گفته شده است. این اِشکال به شکلهای مختلفی طرح شده است و مخصوصا اروپاییها هر جا که ما در گفته‏های آنها دیده‌ایم، این اشکال شرور و مصائب و بدیها در دنیا را یک اشکال لاینحل تلقی کرده‌اند. حکمای اسلامی مبحثی در «الهیات» طرح کرده‌اند به عنوان « مسئله‌خیر و شر » و خواسته‏اند به این اشکال جواب بدهند. 📚توحید، ص۲۵۲و۲۵۳ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•|🕸🍂|• وجود شرور درعالم منشأ یک‌فکر نیمہ‌فلسفۍو نیمہ‌مذهبۍدر ایران قدیم شده‌است کہ‌گفته‌اند براۍعالم دومبدٵ وجود دارد: مبدأ خیر و مبدأ شر؛ یزدان و اهرمن‏. پس‌همہ‌خیرها بہ‌یڪ مبدأ اصلۍبر مۍ‌گردد و او مبرّا و منزّه‌است‌از شرورۍکہ‌در عالم‌واقع مۍ‌شود، و این‌شرور اصلا بہ‌او انتساب‌و ارتباط ندارد و او منشأ آن‌ها نیست، و همہ بدی‌ها بہ‌ منشأ دیگرۍ بر مۍ‌گردد...!!🎈 توحید، ص٢۵۳و۲۵۴ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
••🌿↷•• جواب اجمالی شخص متدین به مسئله‌ شرور معمولا وقتی شما این مسئله‌ را برای یک آدم متدین طرح می‌کنید، او یک جواب اجمالی به آن می‌دهد. او در جواب این سؤالات که چرا این همه مصیبت و سختی پیدا شد، چرا من بیمار شدم، چرا چنین شد، چرا چنان شد...؟ می‌گوید: لابد مصلحتی در آن است، خدا خودش بهتر می‌داند... این جواب یک جواب اجمالی است که فقط برای افراد مؤمن قانع کننده است و برای غیرمؤمن قانع کننده نیست. می‌خواهم بگویم این حرفی هم که آنها می‌گویند، حرف بی‏منطقی نیست؛ این هم خودش یک منطقی است، اما به شرط اینکه انسان به آن حدی از ایمان رسیده باشد که اعتقادش به نظم و حکمت و عدالت عالَم آنقدر قوی و نیرومند باشد که آن بدیها و بی‏نظمیهایی که می‌بیند، به نظرش کوچک و حقیر بیاید و بگوید من نمی‌دانم ؛ اما برای کسی که به این حد نرسیده است این جواب اجمالی، قانع کننده نیست و حتما باید جواب، تفصیل بیشتری داشته باشد. 📘 استاد مطهری، توحید، ص۲۵۵ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•° 🌗 °• اینجا سہ‌مرحلہ وجود دارد: مرحلہ‌اول ، مرحلہ تحلیل‌حقیقٺ‌و ماهیت‌شرور و بدی‌هاست. دراینجا حکما گفتہ‌اند: برگشت‌تمام بدی‌هاۍعالم بہ نیستۍ است نہ بہ هستۍ؛ ‌✖ هستۍخیر است و هرچہ‌کہ‌ شما بدۍمۍبینید نیستۍاست. پس‌‌هستۍ‌هاۍعالم‌دو تیپ نیست (هستیهاۍ خوب‌و هستی‌هاۍبد) کہ‌بعد بگویید «آن کسۍکہ ‌فاعل‌هستۍاست‌و هستیهاۍخوب‌را آفرید، چرا هستیهاۍبد را آفرید؟» بلکہ تمام‌بدیها نیستۍاست . 🍂 مثلا مرگ غیر از فقدان‌حیات‌چیز دیگرۍنیست‌و این‌طور نیست‌کہ‌خالق‌حیات، خالق‌موت‌هم جداگانه باشد. تمام‌این‌هستۍها از آن‌جهت صفت‌بدۍ بہ‌خود مۍ‌گیرند کہ ‌منتهۍ مۍ‌شوند بہ یک‌فقدان و یک کوری. فقر چرا بد است؟ چون‌نیستۍاست. ضعف‌چرا بد است؟ چون نیستۍ‌است.تمام هستۍهایۍهم کہ‌منجر بہ‌این نیستیها بشوند، بہ‌خاطر رابطه‏‌شان با این نیستۍها صفت «بدی» را بہ خود می‌گیرند.! ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
•|☀️☁️|• معلوم‌شد کہ‌این‌ شرور و نیستۍ‌هادر مقابل هستیهاحقیقت‌و واقعیتۍندارند کہ‌ما بخواهیم براۍهستیها فاعل‌جداگانہ قائل‌بشویم‌و براۍ نیستیها فاعل جداگانه، بلکہ‌همان فاعل‌هستیها کافۍ‌است کہ‌نیستیها هم در دنیا پیدا بشوند؛ 🌱 مثل‌نور و سایه. نور وجود دارد، سایہ‌هم‌وجود دارد. 🕯 منشأ نور منبعۍاست‌مثل‌خورشید یا چراغ، و هرجا کہ‌نور هست‌سایہ‌هم‌هست اما آن‌سایہ ‌جز فقدان نور چیز دیگرۍ نیست؛🔗 🖌 حساب‌کار عالم هم‌همین حساب‌نور و ظلمت است ، بہ‌معناۍاینکہ‌ظلمت‌ها همان عدمیات‌عالم است. پس‌لزومۍندارد کہ‌ما کانون‌جداگانہ‌اۍبراۍ ظلمت‌هاو شرور و بدیهاۍعالم‌قائل‌باشیم. ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
『 احیاء تفکر اسلامی 』
•|💥🔥|• #مسئله‌بدی‌هاوبی‌نظمی‌هادرکارعالم اصلا مرگ چرا باید باشد؟ اگر حیات هست چرا مرگ در کنارش وجو
••💚🖼•• اگر منشأ عالم یکۍاست و آن‌یکۍهم آن‏طور کہ‌شما مۍگویید حکیم و عادل است، اصلا چرا عالَم‌را این طور آفریده‌است‌کہ‌این‌همہ‌ظلمت‌ها پیدا بشود؟ آیا نمۍتوانست‌عالم‌را طورۍبیافریند کہ نور‌مطلق باشد؟ این‌ظلمت‌هاو نیستۍها در واقع‌جاهاۍخالۍعالم است؛ چرا این جاهاۍ خالۍرا پر نکرد؟🤔 ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🖐🏼🚶‍♂|• اینجاست‌کہ‌آن‌دو مسئلہ‌دیگر را باید طرح کرد. یکۍمسئلہ ‌تفکیک‌ناپذیرۍ نور و ظلمت و خیر و‌ شر از یکدیگر است...!🤝 📌 بہ‌صورت یک‌نظام کلۍدر عالم ، خیر و شر از یکدیگر تفکیک ناپذیرند؛ ∞ یعنۍاگر در این‌دنیا حیات‌ هست‌ موت‌ هم باید در کنارش‌باشد، اگر غنا ‌هست فقر هم‌باید در کنارش باشد، اگر قدرت‌ هست‌ضعف‌هم باید در کنارش باشد، اگر سلامت هست‌بیمارۍهم باید در کنارش باشد، اگر رضا هست‌نارضایۍهم باید در کنارش باشد؛ اینها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ...!🎈 ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|💦🔥|• بعداز این‌مسئله‌، مسئلہ‌فلسفہ‌ها و فواید در کار مۍآید و آنهایۍرا کہ‌ما تاحالا بد مطلق (صد در صد بد) مۍ‌دانستیم (ولو مۍ‌گفتیم‌چاره‌‏اۍاز وجودشان‌نیست‌و باید باشند) مۍ‌بینیم‌كہ‌نہ، غیر از اینکہ‌باید باشند بہ‌اعتبار اینڪہ‌وجودشان لازم لاینفک خوبی‌هاست ، همچنین‌باید باشند براۍاینکہ‌ منشأ خیرات بشوند و اگر این‌هانبودند اصلا آن‌خیرات نبود، و علت ‌و منشأ خیرات زیادۍ هم هستند...!ツ♡ ╔═.🍃.════╗ @ehia_news ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا