eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
718 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند فراز تڪان‌دهنده از دعاۍ شریف مڪارم الاخلاق •🍃• 🌹سالروز ولادت سید الساجدین امام زین‌العابدین علیه ‌السلام مبارک‌ باد!🎊 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
°•❤️🌹•° 🔸 هشام بن اسماعیل [حاڪم مدینه در زمان عبدالملک بن مروان👑] در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد ڪرده بود. با خاندان علیﷺ و مخصوصا امام علی بن الحسین زین العابدینﷺ ، بیش از دیگران بدرفتاری ڪرده بود.💔 🔹ولید پس از به قدرت رسیدن، هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبدالعزیز، پسر عموی جوان خود را حاڪم مدینه قرار داد . عمر برای باز شدن عقده دل مردم، دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان بن حڪم نگاه دارند و هرڪس ڪہ از هشام بدی دیده یا شنیده، بیاید و داد دل خود را بگیرد. مردم دسته دسته می‌آمدند، دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود ڪہ نثار هشام بن اسماعیل می‌شد.🗯 🔸 خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین ﷺ و علویین بود. با خود فڪر می‌ڪرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آن همه ستم‌ها و سبّ و لعن‌ها نسبت به پدران بزرگوارش، ڪمتر از ڪشتن نخواهد بود . ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود: خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد، انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است ڪہ به افتادگان کمک و مساعدت ڪنیم . 🤝🌷 🔹هنگامۍ ڪہ امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل می‌آمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند. هرلحظه انتظار مرگ را می‌ڪشید؛ ولی بر خلاف انتظار وی، امام طبق معمول -ڪہ مسلمانی به مسلمانی می رسد- با صدای بلند فرمود: «سلام علیکم» و با او مصافحه ڪرد و برحال او ترحم ڪرده، به او فرمود: «اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم».🕊 🔸 پس از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت به او را موقوف کردند.^^🌿! 📝 داستان راستان، ج۱، ص۲۸۹،۲۹۰ (با تلخیص) ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🏸🥧|• تساوی یا تشابه ؟ اصلۍ ڪہ در این استدلال بہ ڪار رفتہ این اسٺ ڪہ لازمہ اشتراڪ زن و مرد در حیثیٺ و شرافٺ انسانۍ، یڪسانۍو تشابہ آنھا در حقوق اسٺ. مطلبۍهم ڪہ از نظر فلسفۍ باید انگشت روۍآن گذاشٺ این اسٺ ڪہ لازمہ اشتراڪ زن و مرد در حیثیٺ انسانۍچیسٺ؟ آیا لازمہ‌اش این اسٺ ڪہ حقوقۍمساوۍ یڪدیگر داشتہ باشند بہ طورۍڪہ ترجیح و امتیاز حقوقۍدر ڪار نباشد؟ یا لازمہ‌اش این اسٺ ڪہ حقوق زن و مرد علاوه بر تساوۍو برابرۍ، متشابہ و یڪنواخت هم بوده باشند و هیچ گونہ تقسیم ڪار و تقسیم وظیفہ‌ای در ڪار نباشد؟🤔 شك نیست ڪہ لازمہ اشتراڪ زن و مرد در حیثیٺ انسانۍو برابرۍآنھا از لحاظ انسانیٺ، برابرۍآنھا در حقوق انسانۍاست اما تشابہ آنھا در حقوق چطور؟🎐 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
« 🍂🌻 » • ڪمیت غیر از ڪیفیت است، برابرۍ غیر از یڪنواختۍ اسٺ. آنچہ مسلّم اسٺ این اسٺ ڪہ اسلام حقوق یڪجور و یڪنواختۍ براۍ زن و مرد قائل نشده اسٺ ، ولۍ اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقۍ براۍ مردان نسبت بہ زنان قائل نیست. 🌾 اسلام اصل مساواٺ انسانھا را درباره زن و مرد نیز رعایٺ ڪرده اسٺ. اسلام با تساوۍ حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابہ حقوق آنھا مخالف است. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
<☃🧣> ڪلمه «تساوۍ» و «مساوات» چون مفهوم برابرۍ و عدم امتیاز در آنھا گنجانیده شده اسٺ جنبہ «تقدس» پیدا کرده‌اند، جاذبہ دارند، احترام شنونده را جلب مۍڪنند، خصوصاً اگر با ڪلمہ «حقوق» توأم گردند.✨ تساوۍ حقوق! چه ترڪیب قشنگ و مقدسۍ! چہ ڪسۍ است ڪہ وجدانۍ و فطرٺ پاڪۍ داشتہ باشد و در مقابل این دو ڪلمہ خاضع نشود؟!🎈ツ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─┅─═🌸🌿═─┅─ نمی‌دانم چرا کار ما- که روزی پرچمدار علم و فلسفه و منطق در جهان بوده‌ایم- باید به آنجا بکشد که دیگران بخواهند نظریات خود را در باب «تشابه حقوق زن و مرد» با نام مقدس «تساوی حقوق» به ما تحمیل کنند ؟! این درست مثل این است که یک نفر لبوفروش بخواهد لبو بفروشد اما به نام گلابی تبلیغ کند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
〘•⚜•〙 حقوق،تکالیف‌ومجازاتهای‌متفاوت آنچه مسلّم است این است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است، همچنانکه در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازات‌های مشابهی نیز وضع نکرده است. اما آیا مجموع حقوقی که برای زن قرار داده ارزش کمتری دارد از آنچه برای مردان قرار داده⁉️ البته خیر ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
---••✾•🍃🌼🍃•✾••--- در اینجا سؤال دومی پیدا می‌شود وآن‌اینکه 👈 علت اینکه اسلام حقوق زن و مرد را در بعضی موارد، نامشابه قرار داده چیست؟ آیا اگر حقوق زن و مرد، هم مساوی باشد و هم مشابه بهتر است یا اینکه فقط مساوی باشد و مشابه نباشد؟ برای بررسی کامل این مطلب لازم است که در سه قسمت بحث کنیم:👇 1⃣ نظر اسلام در باره مقام انسانی زن از نظر خلقت و آفرینش🧕 2⃣ تفاوتهایی که در خلقت زن و مرد هست برای چه هدفهایی است⁉️ آیا این تفاوتها سبب می‌شود که زن و مرد از لحاظ حقوق طبیعی و فطری وضع نامشابهی داشته باشند یا نه⁉️ 3⃣ تفاوتهایی که در مقررات اسلامی میان زن و مرد هست که آنها را در بعضی قسمتها در وضع نامشابهی قرار می‌دهد بر اساس چه فلسفه‌ای است⁉️ آیا آن فلسفه‌ها هنوز هم به استحکام خود باقی است یا نه⁉️ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋⃟🕊࿐ آیا زن و مرد دارای یک طینت و سرشت می‌باشند؟ باید ببینیم قرآن زن و مرد را یک سرشتی می‌داند یا دوسرشتی؛ یعنی آیا زن و مرد دارای یک طینت و سرشت می‌باشند و یا دارای دو طینت و سرشت⁉️ قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی می‌فرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده‌ایم. قرآن در باره آدم اوّل می‌گوید: «همه شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم» نساء۱۝ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
⸀🌾🏅˼ در قرآن از آنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن از مایه‌ای پست‌تر از مایه مرد آفریده شده و یا اینکه به زن جنبه طفیلی و چپی داده‌اند و گفته‌اند که همسر آدمِ اوّل از عضوی از اعضای طرف چپ او آفریده شده، اثر و خبری نیست. علیهذا در اسلام نظریه تحقیرآمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°• 💙📖 •° قرآن داستان بھشت آدم را مطࢪح ڪرده ولۍ هرگز نگفتہ ڪہ شیطان یا مار حوّا را فریفت و حوّا آدم را. قرآن نہ حوّا را بہ عنوان مسؤول اصلۍ معرفۍ مۍ‌ڪند و نہ او را از حساب خارج مۍڪند.🔖 📌 قرآن مۍ‌گوید: بہ آدم گفتیم خودت و همسرٺ در بھشت سڪنۍ گزینید و از میوه‌هاۍ آن بخورید.🏖🍇 قرآن آنجا ڪہ پاۍ وسوسہ شیطان را بہ میان مۍڪشد ضمیرها را بہ شکل « تثنیہ » مۍآورد، مۍ‌گوید: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیطانُ»🍃 شیطان آن‌دو را وسوسہ ڪرد!! «فَدَلّیهُما بِغُرورٍ» شیطان آن‌دو را بہ فریب راهنمایۍ ڪرد. 🍃 «وَ قاسَمَهُما انّی لَکما لَمِنَ النّاصِحینَ» یعنۍ شیطان در برابر هر دو سوگند یاد ڪرد ڪہ جز خیر آنها را نمۍ‌خواهد.🍃 بہ این ترتیب قرآن با یك فڪر رایج آن عصر و زمان ڪہ هنوز هم در گوشہ و ڪنار جهان بقایایۍ دارد ، سخت بہ مبارزه پرداخت و جنس زن را از این اتهام ڪہ عنصر وسوسہ و گناه و شیطان ڪوچك است مبرّا ڪرد .🕊✨ 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۷،۱۱۸ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿 قرآن در آیات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست، به ایمان و عمل مربوط است، خواه از طرف زن باشد و یا از طرف مرد. قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدّیسی از یک زن بزرگ و قدّیسه یاد می‌کند. از همسران آدم و ابراهیم و از مادران موسی و عیسی در نهایت تجلیل یاد کرده است. اگر همسران نوح و لوط را به عنوان زنانی ناشایسته برای شوهرانشان ذکر می‌کند، از زن فرعون نیز به عنوان زن بزرگی که گرفتار مرد پلیدی بوده است غفلت نکرده است. گویی قرآن خواسته است در داستانهای خود توازن راحفظ کند و قهرمانان داستانها را منحصر به مردان ننماید. 📘نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۸ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
⃟🧚‍♀🌸 قرآن در باره مریم ، مادر عیسۍ، مۍ‌گوید: ڪار او بہ آنجا ڪشیده شده بود ڪہ در محـراب عبـادت همواره ملائڪہ با او سخن مۍگفتند و گفت وشنود مۍڪردند، از غیب براۍ او روزۍ مۍ‌رسید. 🍉 ڪارش از لحاظ مقامات معنوۍ آنقدر بالا گرفتہ بود ڪه پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده، او را پشت سر گذاشتہ بود، زکریا در مقابل مریم مات و مبهوت مانده بود! 👀 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
┄┅─✵✨✵─┅┄ در تاریخ خود اسلام زنان قدّیسه و عالیقدر فراوانند. کمتر مردی است به پایه خدیجه برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه حضرت زهرا نمی‌رسد. حضرت زهرا بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد. 📕نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۹ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🦋🐬•• اسلام دࢪ سیࢪ من الخلق الی الحق یعنۍ در حرڪت و مسافرت بہ سوۍ خدا هیچ تفاوتۍ میان زن و مرد قائل نیست. 🌾 📌تفاوتۍڪہ اسلام قائل اسٺ‌در سیر من الحق الۍ الخلق است، در بازگشت از حق بہ سوۍمردم و تحمل مسؤولیٺ پیغمبرۍاست ڪہ مرد را براۍاین ڪار مناسب‌تر دانستہ است.🎈✉️ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱چراحقوق زن درقرآن،روایات،فقه وعرف مسلمین کاملایکسان نیست؟! ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌