eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
721 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اگر کسی دارای روح بزرگ بشود خواه ناخواه تن او به زحمت و رنج می‌افتد.
♦️آیت‌الله اراکی: چرا بر سر نیاز مردم لجاجت میشود بحث بر سر کمبود زمین و امکانات نیست بحث بر سر سود و منفعت سرمایه دار هاست.تراکم سازی فقط به سود سرمایه گذاران است و سودی برای مردم عادی ندارد.این تراکم سازی ها فقط به سود مافیای مسکن است نه مردم. 🔸اجازه بدهید خود مردم خانه بسازند؛ مصالح را ارزان کنید و زمین به مردم بدهید و زیر ساخت رو دولت آرام آرام آماده کند. 🔸در این نوع شهرسازی که غربی ها برای ما ساخته اند ۸۰_۹۰ درصد مردم بیمار هستند در تهران چند نفر پیدا میکنید که کامل سالم باشد قند نداشته باشند مشکلی قلبی نداشته باشند؟ 🔸 ما الزامی نداریم همه ی کارهای روزمره رو با ماشین انجام بدهیم اگر که نیازهای مردم در محله تامین شود مردم میتوانند پیاده کارهای خود را انجام بدهند. 🔸در این شهرها مردم عصبی هستند چون بیشتر زمان خود را در ترافیک میگذرانند و هوای سالم و پاک ندارند‌. 🔸اگر بگویم در قم ( از منظر معماری و شهرسازی)جنایت رخ داد ، مبالغه نیست! برای مثال بلوار حرم تا حرم که به خاطر این طرح بافت فرهنگی و مسکونی اطراف حرم نابود شد. 🔸چرا نمونه نظم شهری که داریم نمی سازید؟ شهری هم که ما میگوییم از این شهرها دیگر خراب تر نمی شود! ما می گوییم شهر را سالم بسازید هم عقل این را میگوید هم شرع. 🔰نمونه اصلی مهندسی جدید شهر تهران است، آنوقت با اینکه مشکلات تهران را میبینیم میخواهیم شهرهای دیگر را هم شبیه تهران کنیم. 🔸یک شهر با مشخصه های فقه اسلامی به عنوان نمونه احداث کنید، واگر نتیجه درست نگرفتید برگردید به همین آپارتمان و بلند مرتبه سازی ها را ادامه دهید.
🟢 بزرگترین نوع استعمار 🔹 بزرگترین استعمار، استعمار فکری است و بزرگترین زیان، نبودنِ استقلال فکری برای یک ملت است. وای به حال یک ملت که خود را در روح و احساساتْ فقیر و بیچاره ببیند و به حالی درآید که مثَل مشهور درباره او صدق کند: «الاغ مرده دیگران برای او قاطر است». 🔸 این است ملتی که حیثیت و شرف انسانی (یعنی همان چیزی که مبنای اصلی حقوق بشری است) را باخته است. «قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم‏». این است اثر آن تبلیغاتی که سالها به عناوین مختلف القاء کردند که اگر ایرانی می‌خواهد سعادتمند شود باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی شود. 🔹 وای به حال ملتی که سرشناس‌های آن دائماً شئون خود او را تحقیر کنند، پایه‌های استقلال فکری او را خراب کنند، فلسفه مستقل زندگی او را از او بگیرند و دائماً عظمت و اهمیت ملتهای دیگر را به رخ او بکشند، الاغهای مرده آنها را برای اینها قاطر جلوه دهند. 📗 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج‏۱۱، ص۵۴۰
💠 استاد شهید مرتضی مطهری: 📝 غذای روح، علم و عشق و امید و ایمان است. اشتباه اصلی فرزند آدم که در جست و جوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را می‌خواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند. 📙 حکمت ها و اندرزها، ج۲، ص۱۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عمر ما رفت ...! اگر ما در ماه مبارک رمضان توبه نکنیم، پس کی توبه کنیم؟! 🎙 شهید مطهری 🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻جهت امضای بیشتر پویش و مشارکت بیشتر، لینک امضای پویش را کپی کنید و استیکر لینک را فعال کنید. ✍️ جهت امضا و پیوستن به پویش بر روی لینک زیر کلیک کنید. 🔗 www.muhammad-covenant.com 🌐 پویش پیمان محمد(صلوات الله علیه و آله) میثاقی برای توقف تجارت نفت و غذا با اسرائیل
✳️ خدای متعال شهید مطهری را زنده نگه داشت! 🔻 حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود. زندگی او، تلاش مخلصانه و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود. خدای متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛ «بل احیاء عند ربّهم». یک متخرّج و تحصیلکردهٔ حوزهٔ علمیهٔ قم، وقتی با کوله‌بار معرفت و دانشی که به‌طور عمیق آموخته است، می‌آید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومی و نسل جوان قرار می‌گیرد، این‌قدر منشأ برکات می‌شود. 👤 بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قابل توجه پدر و مادرانی که می گویند : «من خودم در سختی بزرگ شدم و نمی‌خواهم فرزندم سختی ببیند.» بدبخت تر از بچه هایی که در ناز ونعمت پرورش پیدا می کنند در دنیا کسی نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ سخن استاد مطهری با شیفتگان علوم انسانی غربی و شرقی
✍ شهید آیت‌الله مطهری در سخنرانی خود در اسفندماه ۵۷، در شور و غوغای نخستین روزهای پیروزی انقلاب، تبیین علوم انسانی بدون غرب‌زدگی و شرق‌زدگی را یک «فریضه» می‌خواند 🔹 ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ 📚احیاء تفکر اسلامی
عهد 95 - نسخه تلفن همراه - 14021216.pdf
4.49M
📦 محصول ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🗞 نسخه مجازی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔻 جلباب چادر است نه روسری ✍ آیت الله سید یدالله یزدان پناه 🔻زنان در جمهوری اسلامی عزیزند. ✍فاطمه اکرارمضانی 🔻 چرا غرب از زن ایرانی کینه دارد؟ ✍ سرکار خانم صغری عاشوری 🔻تفاوت نگاه غربی و اسلامی به مسئله زن ✍سرکار خانم دکتر عاصمه قاسمی 🔻زن مادر تمدن است.( تبیین تقابل تمدنی اسلام و غرب در تصویر زن) ✍امیر خوش اخلاق 🔻واقعا زن در ایران ریحانه است ✍سرکار خانم مریم نقاشان 🔻ممنوعیت حجاب ✍سید محمد حسین میرصادقی 🔻مرکزیت زن در خانواده. ✍سیدمحمد زین العابدین.
『 احیاء تفکر اسلامی 』
#نشریه_عهد #بسته_تبیینی_تبلیغی 📦 محصول #خانه_طلاب_جوان ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🗞 نسخه مجازی #نشری
✍ مقاله زن مادر تمدن است.( تبیین تقابل تمدنی اسلام و غرب در تصویر زن) به قلم جناب آقای امیر خوش اخلاق را در چهارمین نوشتار از نشریه فوق بخوانید.
*** 💌 پذیرش حوزه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام اصفهان یادگار معنوی مرحوم حضرت آیه الله العظمی بهجت و آیه الله ناصری رحمهماالله برای سال تحصیلی جدید از بین دانش آموزان یازدهم ( اتمام دهم ) و دوازدهم، و دانشجویان طلبه می‌پذیرد
✅ عالمان واقعی برای نسبت دادن چیزی به اسلام مثل بید به خود می‌لرزیدند! 🔸«اجتهاد» به مفهوم واقعى كلمه، يعنى تخصص و كارشناسى فنى در مسائل اسلامى، چيزى نيست كه هر «از مكتب گريخته‌اى» به بهانه اينكه چند صباحى در يكى از حوزه‌هاى علميه به‌سر برده است بتواند ادعا كند. 🔹قطعاً براى تخصص در مسائل اسلامى و صلاحيت اظهار نظر، يک عمر اگر كم نباشد زياد نيست، آن‌هم به شرط اينكه شخص از ذوق و استعداد نيرومندى برخوردار و توفيقات الهى شامل حالش بوده باشد. 🔸گذشته از تخصص و اجتهاد، افرادى مى‌توانند مرجع رأى و نظر شناخته شوند كه از حداكثر تقوا و خداشناسى و خداترسى بهره‌مند بوده باشند. تاريخ اسلام افرادى را نشان مى‌دهد كه با همه صلاحيت علمى و اخلاقى هنگامى كه مى‌خواسته‌اند اظهار نظرى بكنند مانند بيد بر خود مى‌لرزيده‌اند.‏ 📝 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص109 https://eitaa.com/ehia_news
حضرت علامه طباطبایی.mp3
560.3K
❤️🕊️،. من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مِهر تو مرا بالا بُرد. من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم،. او که میرفت مرا هم به دل دریا بُرد.
🔻سالروز رحلت عالم ربانی فقیه صمدانی حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه تسلیت باد. 🔸ان شاءلله با قرائت حمد و سوره به روح منورش مشمول دعا و عنایت ایشان قرار بگیریم. 🔺
🟡 نظر شهید مطهری درباره 🟢 مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد، آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسی‌ها از زمان ورودشان به هند، سعی کردند همه سنت‌های آن‌ها را به سنت‌های خودشان تبدیل کنند. از جمله این‌که روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای این‌که یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی کنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال این‌ها که در مقابل هندی‌ها آن‌قدر مقاومت کردند، هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آن‌ها هم یکشنبه است. این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌‏هایی که کم و بیش در مجله‏‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه ‏علمی شنیده می‌شود. می‏‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آن‌ها سر و کار داریم تعطیلات‌شان یکشنبه است. آن‏وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 در فکر خودت باش؛ مرگت نزدیک است! 🔹 مجلسی اول (پدر مرحوم مجلسی معروف) که او هم مرد بسیار جلیل‏‌القدر و عالم و متقی و فوق‌العاده‌ای بوده و از شاگردان شیخ بهایی است نقل می‌کند که شش ماه قبل از وفات شیخ بهایی، روزی ما در خدمت ایشان به زیارت اهل قبور در تخت فولاد اصفهان- که قبر بابا رکن ‏الدین در آن جا بوده - رفتیم. یک وقت دیدم ایشان رو کرد به ما و گفت: شما چیزی نشنیدید؟ گفتیم: نه. 🔸 دیگر سکوت کرد و حرفی نزد، راه افتاد و آمد. از آن روز ما دیدیم حال شیخ تغییر کرده، بیشتر به خود پرداخته، حال توبه و انابه پیدا کرده و یک حال دیگری غیر از حال سابق دارد. همه ما شاگردها حدس زدیم هرچه بود، آن روز اتفاق افتاد. 🔹 ایشان می‌گوید من از سایر شاگردها جسورتر بودم. قرار شد من از ایشان بپرسم که منشأ این تغییر حالت شما چیست؟ رفتم از ایشان پرسیدم، ایشان گفت: من آن روز وقتی از کنار قبر عبور می‌کردیم این صدا را از قبر شنیدم که «شیخ در فکر خود باش، مرگت نزدیک است، چرا به خودت نمی‌‏پردازی؟». شیخ بهایی شش ماه بعد وفات کرد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۱۷۷
اول عدالت بعد ایثار.mp3
1.08M
اخلاق همسرداری مهمان‌نوازی یا ظلم به همسر؟! 🔸بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان می‌بندیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان می‌آید و دیگری می‌رود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمان شبْ‌خواب هم به خانه‌اش دعوت می‌کند. 🔹این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظه‌ای را نمی‌کنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست - که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند - فشارها و زحمت‌هایی را تحمیل می‌کنیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهمان‌نواز هستیم! مهمان‌نوازی‌ای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهمان‌نوازی نیست. 📝 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۶۲
🟢 در اسلام حق و تکلیف دوطرفی است، نه یک‌طرفی 🔸امیرالمؤمنین علی‌(ع) می‌فرماید: «از خصوصیات حق این است که به نفع احدی جاری نمی‌شود مگر آنکه علیه او نیز جاری می‌شود، و علیه کسی جاری نمی‌شود مگر آنکه به نفع او نیز جاری می‌شود». 🔹یعنی حقوقی که در میان مردم جریان دارد متبادل است، یک‌طرفی نیست، دوطرفی است؛ چنین نیست که مثلا بعضی صرفاً به عهده دیگران حقوق داشته باشند ولی خودشان از دیگران حقی بر عهده نداشته باشند. 🔸هرکسی که فکر می‌کند به گردن دیگران حقی دارد، در همان حال باید بداند مدیون او هم هست. تنها ذات مقدس باری‌تعالی که غنی کامل و مالک مطلق است، از این قانون مستثنی است. خداوند متعال بر مخلوقات خود حقوقی دارد و بندگان او مدیون فضل و نعمت او و مسئول امر او می‌باشند ولی ذات مقدس او مدیون هیچ موجودی نمی‌باشد. 📗 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۱، ص۹۹-۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ سلام علیکم ،،. در بحث انتخابات، ما سعید جلیلی را أصلح می‌دانیم. و قدردان زحمات جناب آقای قالیباف، بعنوان صالح نیز هستیم.
🟢 ثروتمندان باید سطح زندگی خود را با عموم مردم تطبیق دهند 🔹 یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگی خود را از زندگی عمومی جدا نداند، باید زندگی خود را با زندگی عموم تطبیق دهد. 🔸معنی ندارد درحالی‌که عموم مردم در بدبختی زندگی می‌کنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریای نعمت غوطه‌ور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند. 🔹 خود امام صادق سلام‌الله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است. 🔸 فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه می‌کند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده می‌کردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات می‌کنم. 📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۲۷