eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
602 دنبال‌کننده
457 عکس
88 ویدیو
6 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه 15 مرداد 1403 الاثنین 30 محرم 1446 سالروز شهادت امیر خلبان عباس بابایی پيامبر صلي الله عليه و آله: اَلسّابِقونَ اِلى ظِلِّ الْعَرشِ طوبى لَهُمْ قيلَ: يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ هُمْ؟فَقالَ: اَلَّذينَ يَقْبَلونَ الْحَقَّ اِذا سَمِعُوهُ وَ يَبْذُلونَهُ اِذا سُئِلوهُ وَ يَحْكُمونَ لِلنّاسِ كَحُكْمِهِمْ لاَِنْفُسِهِمْ؛ خوشا به سعادت سبقت جويان به سايه عرش الهی. گفتند: اى رسول خدا! آنان كيانند؟ فرمودند: آنان كه چون حق را بشنوند، بپذيرند و هرگاه حق از آنان خواسته شود، دريغن كنند و براى مردم همان گونه قضاوت كنند كه براى خود مى كنند. [بحارالأنوار، ج 75، ص 29، ح 19] ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت و عظمت زیارت عاشورا در بیان حضرت آیت الله سید رضی شیرازی ره یادتون نره | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۷ از چهره‌هاى برجسته کربلا، یکى همین نافع بن هلال بِجلى است. طایفه بجیله، از طوایف شیعه کوفه است که بعدها نیز در میان آنان شیعیان زیادى شناخته شده اند. از وى نیز تعریفى براى تشیع رسیده که بسان آنچه درباره بریر گذشت، جالب است. وقتى به میدان مبارزه آمد، فریاد می‌زد: أنا الجملى، أنا على دین علىّ. مزاحم بن حُرَیث به مقابله با او آمد و گفت: أنَا عَلى دین عثمان. نافع پاسخ داد: أنت على دین شیطان. پس از آن با هم گلاویز شدند تا نافع او را کشت. (200) پس از مبارزه تن به تن برخى از اصحاب با کوفیان و کشته شدن شمارى از سپاه عبیدالله، عمرو بن حجاج خطاب به سپاه عمر سعد فریاد زد:‌ای احمق ها! شما با قهرمانان این شهر می‌جنگید؛ کسى با آنان تن به تن به مبارزه نرود. آنها اندک‌اند و شما با پرتاب سنگ می‌توانید آنها را از میان ببرید. عمر بن سعد رأى او را تصدیق کرده، از سپاهش خواست تا کسى مبارزطلبى نکند. پس از آن عمرو بن حجاج از سمت راست سپاه کوفه بر سپاه امام یورش برد. عمرو به سپاه کوفه فریاد می‌زد: یا أهل الکوفة! الزموا طاعتکم و جماعتکم، و لاترتابوا فى قتل من مَرَق عن الدین و خالف الإمام!. (201) ‌ای کوفیان! اطاعت و جماعت خود را نگاه دارید و در کشتن کسى که از دین خارج شده و با امام خود مخالفت کرده، تردید به خود راه مدهید. به احتمال شمار سپاه امام در این لحظه 32 نفر بوده است. (202) در این میان، مسلم بن عوسجه اسدى به دست دو نفر از کوفیان به شهادت رسید. شهادت مسلم موجب شادى سپاه کوفه شد و شَبَث بن ربعى که خود امیر بخشى از سپاه کوفه بود، متأثر شد. وى به یاد رشادت‌هاى مسلم بن عوسجه در جنگ با مشرکان در آذربایجان افتاد که مسلم در آنجا شش نفر از مشرکان را کشته بود. (203) 200. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 201. همان، ج 5، ص 435 202. گاه از عبارات برخى مورخان بر مى آید که گویى از همان آغاز تیراندازى دشمن، سپاه امام تنها 32 بوده‌اند (انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 436) در حالى که به نظر مى رسد این افراد، باقى مانده سپاه پس از تیراندازى وسیع دشمن و شهادت جمع 38 نفرى آنان بوده است. 203. انساب الاشراف، ج 3، ص 192 ـ 193 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
امیرالمؤمنین علیه السلام: اَلرَّاضِي عَنْ نَفْسِهِ مَسْتُورٌ عَنْهُ عَيْبُهُ وَ لَوْ عَرَفَ فَضْلَ غَيْرِهِ لَسَاءَهُ مَا بِهِ مِنَ اَلنَّقْصِ وَ اَلْخُسْرَانِ.غرر الحکم و دررالکلم، جلد۱، صفحه۱۱۸. كسى كه از خود راضى است عيب او از خودش پوشيده است، و اگر برترى ديگران را بر خود بداند (و توجه پيدا كند) نقصان و زيان خود را بپوشاند. تبیین: در حدیث دیگری از حضرت مطلبی شبیه به این و در مورد این رذیله اخلاقی صادر شده است: الرّاضي عَن نَفسِهِ مَغبونٌ، و الواثِقُ بِها مَفتونٌ.[غرر الحكم : 1902.] كسى كه از خود راضى باشد، مغبون گشته و كسى كه به نفس خود اعتماد كند، فريب خورده است. فریب خوردگی و خسارت و مغبون بودن فردی که از خودراضی است همانی است که در حدیث اول آمد؛ او عیب خود را نمی‌بیند و تا وقتی که این گونه است، قدرت پاک کردن عیوب خود را ندارد. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۸ امام حسین(ع) پیش از شهادت مسلم بن عوسجه، زمانى که هنوز رمقى در وجود او مانده بود، خود را به وى رساند و فرمود: رحمک ربّک یا مسلم.(خداوندت بر تو ترحم نماید) آنگاه حضرت آیه (فمنهم من قضى نَحْبَه و مِنْهُم من ینْتظر) را براى وى خواند. حبیب بن مظاهر، دوست صمیمى مسلم بن عوسجه هم کنار او آمد و او را به بهشت بشارت داد و گفت: اگر در این شرایط نبودم، دلم می‌خواست به وصایاى تو گوش می‌دادم. مسلم بن عوسجه گفت: أوصیک بهذا أن تموت دونه ـ (به تو وصیت به همراهی این مرد می کنم در راه او کشته شوى و به دفاع از او جانت را بدهی) و اشاره به امام حسین(ع) کرد. حبیب گفت: به خداى کعبه چنین خواهم کرد. (204) تعبیر به این که مسلم بن عوسجه اوّل اصحاب الحسین(ع) بوده است که شهید شده، می‌باید اشاره به آن باشد که نخستین شهید در حمله عمومى سپاه کوفه بوده که طبعا پس از تیراندازى عمومى اول و شهادت برخى از مبارزان به صورت تک تک شهید شده است. با این حال، در زیارت ناحیه، به طور کلى از وى به عنوان اولین شهید کربلا یاد شده است: کنت أوّل من شرى نفسه و أوّل شهید من شهداء اللّه. (205) (اولین کسی بودی که جان خود را به خدا فروخت و اولین شهید از شهدای خدایی هستی) در این مرحله عبدالله بن عمیر کلبى به شهادت رسید. با شهادت وی همسرش بر بالین او رفت و گریه کرد. شمر به یکى از غلامان خود با نام رستم دستور داد تا با عمودى آهنین بر سر او بکوبد. رستم چنین کرد و آن زن نیز به شهادت رسید. (206) در این نبرد، بقایاى سپاه امام(ع)، چنان فشرده در کنار یکدیگر قرار داشتند که دشمن نمى توانست در آنان نفوذى داشته باشد. به ویژه آنان اطراف خیمه ها را کنده و آتش در آنها روشن کرده بودند و دشمن تنها از یک سوى می توانست بر آنان یورش برد. عمر سعد کسانى را براى نفوذ در چادرها و کندن آنها از جاى، به درون محوطه خیمه ها فرستاد که این افراد توسط چند نفر از اصحاب امام محاصره و کشته شدند. 204. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 ـ 436 205. اقبال الاعمال، ص 575 206. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
سه شنبه 16 مرداد 1403 الثلثاء ۱ صفر 1446 ""هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ"" آیا جزای نیکی جز نیکی است؟! الرحمن 60. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره 87 8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى‏ 87- امام صادق عليه السّلام فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده است: اى على! هيچ فقرى بدتر از نادانى نيست و هيچ مالى سودمندتر از عقل نيست. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۹ این امر سبب شد تا عمر سعد دستور دهد تا چادرها را آتش بزنند. امام حسین(ع) فریاد زد: اجازه دهید آتش بزنند، در هر حال جز از یک سمت نمى توانند بر شما حمله کنند. (207) دشمن براى این که کار را یکسره کند، تصمیم حمله به خیمه ها و آتش زدن آنها را گرفت. شمر همراه سپاهش نیزه اش را به سوى چادر امام حسین(ع) پرتاب کرد و فریاد زد: علىّ بالنار حتى أحرق هذا البیت على أهله، باید این خانه را بر سر اهلش آتش بزنم. در اینجا بود که فریاد زنان و کودکان به آسمان رفته، همه از چادر بیرون ریختند. در اینجا بود که شَبَث بن ربعى شمر را توبیخ کرده، حرکت او را زشت شمرد و شمر بازگشت. (208) زهیر بن قین که فرماندهى ناحیه راست سپاه امام(ع) را داشت، همراه با ده نفر به سوى شمر حمله کرده او را از محل اقامت زنان و کودکان امام حسین(ع) دور کرد. (209) اما شمر بر او حمله کرده چند نفر از افراد وى را به شهادت رساند. (210) نبرد ادامه یافت. اصحاب امام حسین(ع) یک یک به شهادت می‌رسیدند و هر کدام که شهید می‌شدند، نبود آنان کاملا احساس می‌شد؛ در حالى که کشته‌هاى دشمن به دلیل فراوانى آنان، نمودى نداشت. (211) این حوادث تا ظهر عاشورا ادامه یافت. 207. تاریخ الطبرى، ج 5، 437 208. همان، ج 5، ص 437 ـ 438 209. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 210. الارشاد، ج 2، ص 105 ـ 107 211. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
الإمامُ الجوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ .[بحار الأنوار : 78/ 364/ 5.] اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى. تبیین: یعنی هر کسی که هدف بلندی دارد، لازمه این هدف، اعتماد و توکل بر خدا است و تنها با این اعتماد می تواند به هدف خود برسد. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
امروز روز اول ماه صفر است. ماه صفر ماه امتداد حزن و عزای شیعیان در رثای سید و سالار شهیدان حسین بی علی علیهما السلام است؛ بعلاوه در این ماه رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واقع شده است که با این اتفاق، جدای از فقدان برترین مخلوق هستی، حقیقت وحی از بشریت منقطع گردیده و درهای آسمان برای همیشه به روی زمینیان بسته شد. ناظر به این وقایع و برخی روایات این ماه به شوم بودن مشهور شده و تاکیدات فراوانی از بزرگان مبنی بر کثرت بخشیدن بر صدقات در این ماه وارد شده است. همچنین نماز اول ماه که در روز اول خوانده می شود نیز مناسب است. (مستحب است در روز اول هر ماهی نماز خوانده شود. وقتش از اول صبح تا مغرب و آن دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز به مقدار امکانش تصدق بدهد، امید است که سلامت جان خود را در آن ماه از خداوند بخرد. قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، ص۲۹۷.) ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا آغاز تا پایان قسمت ۵۰ نزدیکى ظهر بود که حبیب بن مظاهر به شهادت رسید. واقعه از این قرار بود که ابوثمامه صائدى ـ که از اصحاب امام على(ع) بود(212) ـ وقتى دید اصحاب تک تک به شهادت می‌رسند، نزدیک امام حسین(ع) آمد و گفت: احساس می‌کنم دشمن به تو نزدیک می‌شود، اما بدان! کشته نخواهى شد مگر آن که من به دفاع از تو کشته شوم. أما پیش از آن من می‌خواهم در حالى خداى خود را ملاقات کنم که نماز ظهر را با تو خوانده باشم. أحبّ أن ألقى ربّى و قد صلّیت هذه الصلاة الّتى دنا وقتها. امام حسین(ع) فرمود: ذکّرت الصلاة! جَعَلَک اللّه من المصلّین الذّاکرین، نماز را به یاد ما آوردى! خداوند تو را از نمازگزاران ذاکر قرار دهد. امام(ع) ادامه داد: از دشمن بخواهید جنگ را متوقف کند تا نماز بگزاریم. حُصَین بن نُمَیر تمیمى فریاد زد: نماز شما قبول نمى شود! در این وقت، حبیب بن مظاهر فریاد زد:‌ای الاغ! نماز آل رسول الله(ص) قبول نمى شود، اما نماز تو قبول می‌شود؟ در این جا بود که حبیب با حصین بن تمیم درگیر شد. (213) حبیب در این حمله با زخمى کردن اسب حصین توانست وى را به زمین بیندازد که یارانش سر رسیدند و حصین را نجات دادند. به دنبال آن با بدیل بن صریم تمیمى درگیر شده، او را کشت. در این وقت یک تمیمى دیگر بر حبیب حمله کرده، او را مجروح کرد. حصین بن تمیم سر رسید و شمشیرش را بر سر حبیب فرود آورد. در این وقت آن فرد تمیمى از اسب پیاده شد و سر حبیب را از تنش جدا کرد. حصین بن تمیم براى افتخار، ساعتى سر حبیب را گرفته بر گردن اسبش آویخت؛ سپس آن را به آن مرد تمیمى داد تا نزد ابن زیاد برده، جایزه اش را بگیرد. (214) شهادت حبیب، امام حسین(ع) را سخت تکان داد، لمّا قُتِل الحبیب هدّ ذلک حسینا و قال عند ذلک: أحتسب نفسى و حماة أصحابى. (215) (زمانی که حبیب کشته شد گویی امام حسین علیه السلام شکسته شد و در این حال گفت خودم و محافظ یارانم را پیش خدا ذخیره می گذارم) 212. رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 156 213. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ـ 440 214. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ـ 195؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440 215. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
محراب “الجایتو” در شمال “ایوان استاد” قرار دارد. در قرن هشتم هجری، زمان حکومت ایلخانان، تلاش‌هایی برای بازسازی اماکن مختلف انجام می‌شد و در همین دوره، بناهایی بسیار برجسته با گچ‌بری‌های بازرساننده ساخته شد. در این دوره، نمای اصلی مسجد که به سمت صحن قرار دارد، نیز مورد توجه قرار گرفت و به دستور اولجایتو به روش “رازی” بازسازی شد. محراب الجایتو به عنوان یک نمونه از این ساختارها شناخته می‌شود که اجزای آن با دقت منطقی ترکیب شده‌اند. این محراب با گچ‌بری‌ها، نقوش گیاهی و هندسی زیبا طراحی شده است. یک کتیبه بر روی لوح مرکزی طاق بالایی این محراب، تاریخ ساخت و اطلاعاتی از سازندگان آن را ثبت می‌کند. این محراب در سال ۷۱۰ ه‍.ق به کمک وزیر محمد ساوی و نظارت عضد بن علی ماستری ایجاد شده است. ‌ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
59.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسجد جامع اصفهان یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای این شهر تاریخی است و گوشه گوشه مسجد، شاهکارهایی از هنر اسلامی خودنمایی می‌کند که هر کدام از آنها برای معرفی یک تمدن کافی است. شبستان و محراب اولجایتو یکی از بخش‌های خاص و جذاب این مسجد است. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
""قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا- 77فرقان"" بگو: «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد؛ شما (آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!» آیه در روایات: أمیرالمؤمنین: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَهًِْ الْعَفَافُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ. جامع الأخبار، ص۱۳۱ امام علی: محبوب‌ترین عمل‌ها نزد خداوند در روی زمین دعاست و بافضیلت‌ترین عبادت پاکی و پاکدامنی است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ. تبیین: دعا به واسطه اینکه حالت خضوع انسان در برابر خداوند را تقویت می‌کند، محبوب‌ترین عمل در نزد خداوند نامیده شده است؛ اما در عین حال یادآوری شده در همه حال عفت و پاکی در تمام امور زندگی (امورمادی و اجتماعی و هواهای نفسانی و ...) برترین عمل و عبادت آدمی است. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
چهارشنبه 17 مرداد 1403 الاربعاء 2 صفر 1446 شهادت زید بن علی بن الحسین علیهماالسلام (2 صفر سال 122 قمری) سالروز شهادت شهید محمود صارمی، روز خبرنگار پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ آتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ؛ [تحف العقول، ص 218.] هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره 89 8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى‏ 89- از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: پنج چيز هست كه هر كس اين پنج چيز در او نيست لذّت برخوردارى زيادى در وجودش نخواهد بود. راوى گويد:- عرض كردم: آنها چه هستند؟ حضرت فرمود: عقل و ادب و دين و بخشش و خوش خلقى. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69 ‌تبیین: منظور این است کسی که چنین خصوصیات اخلاقی را ندارد، بهره فراوانی از زندگی خود نمی‌برد، و دیگران نیز بهره درستی از او نخواهند برد؛ گرچه چنین شخصی به لحاظ علمی یا مادی یا جایگاه اجتماعی فردی باشد که دیگران او را بزرگ می‌دانند. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف گربلا از ٱغاز تا پایان قسمت ۵۱ آخرین نماز ظهر شد و وقت نماز فرا رسید. هنوز زهیر و شمارى اصحاب در اطراف امام(ع) بودند. امام(ع) نماز را به جماعت _در شکل نماز خوف _ اقامه کرد. (217) امام(ع) دو رکعت نماز ظهر را آغاز کرد در حالى که زهیر و سعید بن عبدالله حنفى جلوى امام(ع) ایستادند. گروه دوم نماز را تمام کرده، آنگاه گروه اول رکعت دوم را به امام(ع) اقتدا کردند. در وقتى که سعید جلوى امام(ع) ایستاده بود، هدف تیر دشمن قرار گرفت. بعد از پایان نماز هم، هرچه امام(ع) به این سوى و آن سوى می‌رفت، سعید میان امام و دشمن قرار می‌گرفت. به همین دلیل، چندان تیر به وى اصابت کرد که روى زمین افتاد. در این وقت از خداوند خواست تا سلام او را به رسولش برساند و به او بگوید که من از این رنجى که می‌برم، هدفم نصرت ذرّیه اوست. وى در حالى به شهادت رسید که سیزده تیر بر بدنش اصابت کرده بود. (218) سعید بن عبدالله بعد از نماز ظهر که باز درگیرى آغاز شده و شدّت گرفت، در شرایطى که حفاظت از امام حسین(ع) را بر عهده داشت به شهادت رسید. (219) در اینجا بازهم دشمن به تیراندازى به سوى اسبان باقى مانده سپاه امام ادامه داد تا همه آنان را از بین برد. در این وقت زهیر بن قین با رجزى که خواند بر دشمن حمله کرد. در شعرى که از او خطاب به امام حسین(ع) نقل شده، آمده است که امام را هادى و مهدى نامیده و در حال رفتن به ملاقات جدش پیامبر، برادرش حسن، پدرش على(ع) و عمویش جعفر و حمزه می‌باشد. دو نفر از کوفیان با نام‌هاى کثیر بن عبدالله شعبى و مهاجر بن اوس بر وى حمله کرده او را به شهادت رساندند. (220) عمرو بن خالد ازدى در شمار چنین افرادى است. وى رجزى خواند و جنگید تا به شهادت رسید. (221) فرزندش خالد بن عمرو ازدى نیز پس از پدر به شهادت رسید. (222) 216. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195 217. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195 218. مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 17 219. انساب الاشراف، ج 3، ص 195 ـ 196 220. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441 221. الفتوح، ج 5، ص 192 222. الفتوح، ج 5، ص 192 ـ 193 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
امام على عليه السلام: طُوبى لِمَن أنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ و أمسَكَ الفَضلَ مِن كلامِهِ .[بحار الأنوار : 96 / 117 / 9.] خوشا كسى كه زيادى مال خويش را انفاق كند و جلوى زياده گويى خود را بگيرد. تبیین: در دیگاه دینی، زیاده‌روی در همه زمینه‌ها مذموم است و آن بخشی از دارایی که انسان به آن نیازی ندارد، همانند زیاده‌گویی شایسته حذف شدن است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربیع بن صبیح می گوید: مردی به محضر حضرت امام مجتبی علیه السلام از قحطی و خشکسالی شکایت کرد، حضرت به او فرمود: از خدا برای زدوده شدن گناهانت درخواست آمرزش کن و مردی دیگر به پیشگاه آن حضرت آمد و از تهیدستی و فقر شکوه کرد، حضرت به او فرمود: از خدا درخواست مغفرت کن و دیگری آمد و گفت: دعا کن خدا به من پسری عنایت کند. حضرت فرمود: از خدا آمرزش بخواه، به حضرت گفتیم چند نفر به حضورت آمدند و هر کدام از چیزی شکایت کردند و شما همه آنان را به آمرزش خواهی از خدا فرمان دادی، فرمود: من از پیش خود آنان را به آمرزش خواستن از حق راهنمایی نکردم من به اعتبار گفته خدا که از نوح علیه السلام حکایت کرده است که به قومش گفت: برای رسیدن به انواع نعمت ها از خدا درخواست آمرزش کنید، آنان را به آمرزش خواستن هدایت نمودم. وسائل الشیعة، ج 7، ص 177، باب 23، حدیث 9055. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
27.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز فوق العاده استغفار برای وسعت رزق رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود : هرگاه در زندگیت دچار تنگی معیشت و کسادی شدی، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.نماز استغفار دو رکعت است و در هر دو رکعت، چنین عمل کن: 1️⃣در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر را بخوان 2️⃣بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» 3️⃣سپس در رکوع، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» 4️⃣بعد از بلند شدن از رکوع ، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» 5️⃣در هر دو سجده، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» 6️⃣بعد از هر دو سجده، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ» مکارم الاخلاق، ص328 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۵۲ خوارزمى از عمرو بن خالد صیداوى نیز یاد کرده و نوشته است: وى نزد امام(ع) آمد و گفت: قصد آن دارم تا به دیگر یاران بپیوندم. امام حسین(ع) به او فرمود: تَقَدَّم فإنّا لاحقون بک عن ساعة. (پیش برو، ما نیز ساعتى دیگر به تو خواهیم پیوست.) (223) سعد [شعبه] بن حنظله تمیمى مجاهد دیگرى است که با خواندن رجزى به میدان رفته پس از نبردى به شهادت رسید. (224) عمیر بن عبدالله مَذْحِجى شهید بعدى است که رجزى خواند و به میدان رفت و به شهادت رسید.(225) سوار بن أبى حُمَیر به میدان رفته مجروح شد و شش ماه بعد به شهادت رسید.(226) عبدالرحمان بن عبدالله یزَنى شهیدى است که به نوشته ابن اعثم، پس از مسلم بن عوسجه به شهادت رسیده است. شعر وى در میدان، مضمون مهمى در تشیع او دارد؛ به طورى که شاعر خود را بر دین حسین و حسن معرفى می‌کند. أنا ابن عبدالله من آل یزن دینى على دین حسین و حسن(227) زیاد بن عمرو بن عریب صائدى همدانى معروف به ابوثمامه صائدى که نماز ظهر را به یاد امام حسین(ع) آورد، شهید دیگر بعد از ظهر است.(228) رجز زیبایى از وى توسط ابن شهرآشوب نقل شده است.(229) ابوالشعثاء یزید بن زیاد کندى پیش روى امام حسین(ع) در برابر دشمن ایستاد و هشت تیر (و در برخى نقلها که پیش از این گذشت صد تیر) رها کرد که طى آن دست کم پنج نفر از سپاه کوفه کشته شدند. آنگاه که دشمن درخواست‌هاى امام حسین(ع) را رد کرد، به سوى دشمن تاخت تا کشته شد.(230) نافع بن هلال بِجِلى که پیش از این اشاره به نبرد او با تنى چند از کوفیان داشتیم، با تیراندازى دقیق خود دوازده تن از سپاه کوفه را کشت تا آن که بازویش شکست. دشمن وى را به اسارت گرفت و شمر گردنش را زد.(231) 223. مقتل الحسین(ع) ج 2، ص 24 آیا این همان عمرو بن خالد ازدى است؟ در متن خوارزمى از عمر بن خالد صیداوى یاد شده اما در مثیرالاحزان ابن نما (ص 33)، عمرو بن خالد آمده است. 224. التفوح، ج 5، ص 193 225. الفتوح، ج 5، ص 193؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 14 226. انساب الاشراف، ج 3، ص 198 227. الفتوح، ج 5، ص 194 228. انساب الاشراف، ج 3، ص 198 229. بنگرید: المناقب، ج 4، ص 104 ـ 105 230. انساب الاشراف، ج 3، ص 198؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 445 ـ 446 231. انساب الاشراف، ج 3، ص 197 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
""هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ. 23حشر"" و خدایی است که معبودی جز او نیست، حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی یتم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند! احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
پنجشنبه 18مرداد 1403 الخميس 3 صفر 1446 تولد امام محمدباقر علیه السلام به روایتی (سال ۵۷ قمری) آتش زدن کعبه توسط سپاهیان یزید در جریان تحصن عبدالله بن زبیر در مکه (3 صفر سال 64 قمری) روز بزرگداشت شهداي مدافع حرم امام على عليه السلام: إذا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بأحسَنَ مِنها ، و إذا اُسدِيَت إلَيكَ يَدٌ فكافِئْها بِما يُربي عَليها ، و الفَضلُ مَعَ ذلكَ لِلبادِئِ .[نهج البلاغة : الحكمة 62.] هر گاه به تو درودى گفته شد، با درودى بهتر از آن پاسخ گوى و هر گاه احسانى به تو شد، به احسانى بهتر از آن جبرانش كن. با وجود اين، فضيلت از آنِ آغازگر [نيكى ]است. نکته تاریخی: در قرن اوّل هجری قمری، به دلیل منازعات سیاسی بین یزید بن معاویه و عبدالله بن زبیر، کعبه دچار آتش‌سوزی گردید و سپس توسط ابن زبیر تخریب و تجدید بنا گردید. همچنین مدتی پس از این ماجرا، به دلیل بالا گرفتن جنگ قدرت، بین ابن زبیر و عبدالملک بن مروان، مکه توسط لشکریان حجاج بن یوسف ثقفی محاصره و کعبه دچار آسیب و ویرانی شد و به دنبال آن، بازسازی‌ها و تغییراتی در ساختمان کعبه انجام گرفت که برخی منابع از نقش امام سجاد (علیه‌السّلام) در این بازسازی خبر داده‌اند. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره 90 9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل‏ 90- از امام صادق عليه السّلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش عليهم السّلام و آنان از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در حديث مناهى روايت كنند كه فرمود: هر كس كه گناهى يا امر شهوانى بر او عرضه شود و او از ترس خداى عزّ و جلّ از ارتكاب آن خوددارى كند، خداوند آتش دوزخ را بر او حرام مى‏‌گرداند و از بي‌تابى بزرگ روز قيامت او را ايمن مى‏‌كند و در مورد او به آنچه كه در كتابش وعده داده است، وفا خواهد كرد خداوند در كتابش فرمود: «و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت باشد. الرحمن 46» جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۵۳ نوشته‌اند که وى روى تیرهایش، نامش را نوشته بود و شعارش این بود: «أنا الجملى أنا على دین على». وی به صورت اسیر نزد عمر سعد آورده شد در حالی که همچنان خون از محاسنش جارى بود و فریاد می‌کشید: لو بقیتْ لى عضدٌ و ساعدٌ ما أسرتمونى؛ اگر بازو و دستى برایم مانده بود، نمى توانستید مرا به اسارت درآورید. وقتى شمر خواست گردنش را بزند، نافع گفت: به خدا سوگند اگر تو مسلمان بودى، براى تو دشوار بود که پاسخ خون ما را در درگاه خداوند بدهى. ستایش خداى را که مرگ ما را براى اجرا در دست بدترینِ خلق خود قرار داد. پس از آن شمر وى را به شهادت رساند.(232) گفتنى است که نافع از یاران امام على(ع) و از تربیت‌یافتگان مکتب آن حضرت بود. (233) اخبار دیگری درباره شهادت شماری از یاران امام حسین (ع) در مآخذ آمده است که برای اطلاع در آن باره باید به منابع مفصل‌تر رجوع کرد. 232. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441 ـ 442 233. به این مطلب در مقتل منسوب به ابومخنف اشارت رفته با این عبارت: «و کان ربّاه أمیرالمؤمنین(ع)». ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat