احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۰
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠100- راوى گويد: از حضرت موسى بن جعفر(ع) در مورد گفتار خداى عزّ و جلّ پرسيدم كه مىفرمايد:«و كسى كه بر خدا توكّل كند پس خدا او را بس است»(سوره طلاق آیه ۳) حضرت فرمود:
توكّل نمودن بر خدا داراى درجاتى است يكى از آنها اين است كه در تمامى كارهايت بر خداوند توكّل كنى. پس هر چه خداوند با تو كند از او خوشنودى زيرا مىدانى كه او در رساندن خير و فضل بر تو كوتاهى نمىكند و مىدانى كه حكم در تمامى امور از آن اوست پس با سپردن تمامى كارهايت به خداوند بر او توكّل كن و در همه امور به او اعتماد كن.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۶
قیام امام حسین(ع) یک قیام اسوه
اصولا از یک نگاه، دو نوع قیام قابل تصور است: نخست قیامى که فى حدّنفسه با توجه به اهداف خود در یک مقطع تاریخى انجام گرفته و پرونده آن همانجا بسته میشود؛ چه موفق باشد چه ناموفق. البته ممکن است در عبرتهاى تاریخى از آن یاد شود و مورد بازبینى قرار گیرد و تحلیل شود.
دوم: نوعى دیگر از قیام ها که تعدادشان واقعا انگشتشمار است، قیام هایى است که حالت اسوه براى دورههاى بعد پیدا میکند. براى نمونه در تاریخ ایران، قیام کاوه آهنگر چنین حالتى پیدا کرده است. این تصویرى است که فردوسى از آن براى ما ارائه کرده و قاعدتا میبایست تا روزگار وى همچنان در اذهان پابرجا بوده باشد. در ادبیات اسلامى، به ویژه ادبیات شیعى، قیام امام حسین(ع) حالت نوعى الگو و اسوه را یافته است. یعنى از حالت یک واقعه در یک زمان درآمده، تعمیم یافته و نوعى بىزمانى یا فرازمانى در آن لحاظ شده است. از این مهمتر، به صورت عاطفى، با هویت یک فرد شیعه ممزوج شده و به نوعى جزو معتقدات او درآمده است. روشن است که شمار این قبیل قیامها و شهادت ها اندک است. در شهادت ها، میتوان به شهادت بسیارى از علما و مجاهدان و سربازان اشاره کرد که شهادتشان فراموش میشود؛ اما عدادى از آنها حالت اسوه پیدا میکنند که این دلایل خاص خود را دارد. براى مثال شهید فهمیده در تاریخ جنگ ایران و عراق چنین موقعیتى را به دست آورده است. چنان که در تاریخ شیعه، شهید اول و شهید ثانی تا اندازهای همین موقعیت را دارند. اینها بسته به نوع شهادت، کیفیت رخداد، دلایل شهادت و شرایطى است که آن حادثه در آنها اتفاق میافتد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
#سوره_یس
#خوشنویسی
آیات ابتدایی سوره مبارکه یس به خط محقق قلم 9 میل نگارش سال 1394.
✨✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يس﴿١﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴿٣﴾ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴿٤﴾✨✨
💠به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی یاء، سین (۱) سوگند به قرآن کریم، (۲) که بی تردید تو از فرستادگانی، (۳) بر راهی راست [قرار داری.] (۴)💠
♦️سوره در روایات:
❄️امام صادق (ع): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، یاسین است. هرکس شامگاهان، پیش از خواب یا به هنگام روز، پیش از آنکه وارد شب شود، این سوره را بخواند، در کنف حمایت الهی خواهد بود و رزق و روزی بسیاری به وی خواهد رسید تا آنکه روز را سپری کند و به شب درآید.... تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۰
❄️ امام صادق(ع): به فرزندانتان سورهی یاسین را بیاموزید؛ همانا که این سوره، روح و ریحان قرآن است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۴
❄️ در فضیلت و مداومت بر قرائت دائمی سوره یس روایات بسیار و تاکیدات بسیاری از بزرگان نقل شده است.
❄️ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
خوشا بهحال کسانیکه این مطالب (و قرائت قرآن) را، همین تلفظ نباشد [بلکه آنرا] بفهمند. کسی گفته بود [که] من، سورۀ یس را که میخوانم، از روی شوق و ذوق، حس میکنم که دارم قند میخورم. بهار قرآن است. [میگفت] دارم قند میخورم و لذا خیلی از مرد و زن[هایی] که مقدس هستند، دیگر «یس» را حفظ هستند [و] آنرا ترک نمیکنند.
خدا توفیق دهد که قدردان باشیم.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۷۷
نهضت امام حسین(ع) از این زاویه، به صورت قیامى درآمد که حالت فرازمانى پیدا کرد. دلیلش هم این بود که ارزشهایى که در آن مطرح شد، واقعا ارزشهاى زمانى نبود. یعنى درست است که علیه یزید بود؛ اما به قدرى این ارزشها کلّى و فراگیر بوده و هست، که مربوط به هیچ زمانى نبوده و نیست. لذاست که در زیارت وارث امام حسین(ع) از زاویه تاریخى و ارزش فراگیر و فرازمانى، در ادامه مسیر انبیاء مطرح میشود و وارث آنان تلقّى میگردد.
مسائل دیگرى هم در این جاودانگى مؤثر بود. این قیام با کیفیت خاصى انجام شد. رهبر آن فردى با اهمیت و نواده پیامبر(ص) بود. حالت تسلیم ناپذیرى داشت؛ شمار زیادى از افراد خاندان پیامبر(ص) در حادثه یاد شده به شهادت رسیدند. به علاوه به دلیل اهمیت مفهوم امام(ع) در شیعه، تأکید خاصى روى این قیام صورت گرفت. بعد از آن، این قیام، الگوى همه قیامهاى بعدى شد؛ در حالى که در دنیاى اسلام، قیامهاى فراوان دیگرى از سوى علویان و غیر علویان صورت گرفت که هیچ کدام چنین حالتى را در تاریخ اسلام به خود نگرفته است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
✨✨إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَإِنَّ اللهَ عَزيزٌ حَكيمٌ [49] 49 انفال.✨✨
💠و هنگامى را كه منافقان، و بيماردلان مىگفتند: «اين گروه [مسلمانان] را دينشان مغرور ساخته است». [آنها نمىدانستند كه] هركس بر خدا توكّل كند [پيروز مىگردد] خداوند توانا و حكيم است.💠
♦️آیه در روایات:
پیامبر اکرم(ص): هرکس بهدنبال توکّل بر خداوند است باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد، و هرکس میخواهد که از عذاب قبر نجات یابد باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد، هرکس بهدنبال حکمت است باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد و هرکس میخواهد بدون محاسبه وارد بهشت شود باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد. به خدا سوگند! هرکس ایشان را دوست داشته باشد در دنیا و آخرت بهرهمند خواهد شد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۶
❄️ تبیین: پیامبر اکرم(ص) بدین دلیل وعده رسیدن به این موارد را منوط به دوست داشتن اهل بیت(ع) نمودند چون با دوست داشتن آنها کم کم حالت یروی و تبعیت از آنها در وجود فرد شکل میگیرد و به میزانی که این تبعیت در وجود هر فردی بیاید اعمال دینی و دنیوی او اصلاح می گردد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
سه شنبه 30 مرداد 1403
الثلثاء 15 صفر 1446
روز بزرگداشت علامه مجلسی
روز جهانی دنیای مجازی
ا✨✨لإمام عليّ عليه السلام : تُبتَنَى الاُخُوَّةُ فِي اللّه ِ عَلَى التَّناصُحِ فِي اللّه ِ ، وَالتَّباذُلِ فِي اللّه ِ ، وَالتَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّه ِ ، وَالتَّناهي عَن مَعاصِي اللّه ِ ، وَالتَّناصُرِ فِياللّه ِ ، وإخلاصِ المَحَبَّةِ . [ غرر الحكم : 4532 . ]✨✨
💠امام على عليه السلام : برادرى در راه خدا ، بر اساس نيكخواهى براى يكديگر در راه خدا ، بخشش به يكديگر در راه خدا ، كمك به يكديگر براى فرمانبرى از خدا ، بازداشتن يكديگر از نافرمانى خدا ، يارى رساندن به يكديگر در راه خدا و خالص كردن دوستى ، بنياد نهاده مى شود .💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۰
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠101- امام صادق(ع) فرمودند: كسى كه سه چيز به او داده شده از سه چيز بىبهره نمانده است:
❄️كسى كه به او دعا عطا شده اجابت هم به او عطا گرديده است
❄️ و كسى كه به او شكر داده شده زيادت هم به او بخشيده شده
❄️ و كسى كه توكل به او عطا گرديده كفايت هم به او عطا شده است.
سپس فرمودند: آيا كتاب خداى عزّ و جلّ را تلاوت كردهاى؟
✔️ «و كسى كه بر خدا توكّل كند پس خداوند او را بس است»(آیه ۳ سوره طلاق)[اشاره به فقره سوم]
✔️ و «اگر شكر كنيد بر شما زيادتى مىبخشيم»[آیه ۷سوره ابراهیم] [اشاره به فقره دوم]
✔️ و «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم»[آیه ۶۰ سوره غافر] [اشاره به فقره اوّل].💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۸
تأثیر مشخص قیام امام حسین(ع) روى قیامهاى پس از آن
باید توجه داشت که قیام امام حسین(ع) جداى از آن که مربوط به عدم اجراى شریعت و مبارزه با منکر باشد، در اصل خط بطلانى بر مشروعیت سلطنت بنىامیه بود. بنابراین یک بار دیگر، پس از تلاشهاى امام على(ع) از سوى امام حسین(ع) که نواده پیامبر(ص) بود، بر این اصل تکیه شد که امامت حق امویان نیست. این نکتهای است که قیام عاشورا آن را استمرار بخشید و سرلوحه برنامه سایر علویان مانند زید بن على و فرزندش یحیى و دیگرانى بود که قیام را پیشه خود ساختند.
نکته دیگر شعارهایى بود که امام حسین(ع) مطرح کرد. اگر هدف امام را از قیام در سخنرانىهاى ایشان مرور کنیم، با آنچه که به عنوان شعار در سایر قیامهاى شیعى آمده، به مقدار زیادى تطبیق میکند. این اهداف معمولا در بحث بیعت مطرح میشود. یعنى مردمى که با یک رهبر انقلابى موافقت دارند، بر سر تحقق اهدافى با او بیعت میکنند. این بیعت از زمان پیغمبر(ص) وجود داشت وبعدها در زمان خلفاى بعد هم تکرار شد چنان که در کربلا نیز. نخستین رکن بیعت در قیامهاى علوى، دعوت مردم به کتاب خدا و سنّت رسول بود که به نوعى اشاره به عدم مشروعیت سنت خلفا بود؛ زیرا براى سنیان این ماجرا از زمان خلافت عثمان آغاز شده بود که مبناى بیعت عمل به کتاب خدا، سنت رسول وسنّت شیخین باشد؛ چیزى که امام على(ع) نپذیرفته بود.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۹
قیام مسلحانه بر ضد حکومت جور و در جهت امر به معروف و نهى از منکر در شکل فراگیر آن، در همه این قیامها مورد توجه است. این هدف مهمى بود که امام حسین(ع) در قیامش مطرح کرد و اصولا مشروعیت به آن داد. میدانیم که در میان جماعت اهل سنت، چنین چیزى مقبول نیست واصولا قیام مسلحانه پذیرفته نیست. البته درگذشته، مرجیان به قیام مسلحانه اعتقاد داشتند؛ چنان که روزگارى دستهای از معتزله و خوارج نیز چنین میاندیشیدند.
نکته دیگر بیعت بر سر پذیرفتن امامت علویان بود که از ارکان نظریه سیاسى شیعه به حساب میآمد و همه جا گفته میشد امام(ع) باید از اهل بیت(ع) باشد. تعبیر رایج آن در اواخر دوره اموى الرضا من آل محمد(ع) بود. براى مثال در بیعت حسین بن على معروف به شهید فخ که در سال 169 قیام کرد آمده است: اُدعوکم إلى الرّضا من آل محمد(ع) و على أن نعمل فیکم بکتاب الله و سنّة نبیه و العدل فى الرعیة، والقسم بالسویة.(297) حتى در قیام توابین هم این نکته را مییابیم که اظهار کردند، اگر پیروز شدیم حکومت را به دست اهل بیت(ع) میسپاریم. عدالت گرایى که با مفهوم تقسیم بالسویه عنوان میشد و از زمان امام على(ع) رایج گشته بود، در این بیعت ها مورد تأکید قرار میگرفت.
297. مقاتل الطالبیین، ص 378
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
چهارشنبه 31 مرداد 1403
الاربعاء 16 صفر 1446
روز جهانی مسجد
روز صنعت دفاعی
روز جهانی یادبود قربانیان تروریسم
زادروز هوشنگ سیحون پدر معماری ایران
✨✨وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ✨✨
💠و اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکت های آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم؛ ولی انکار نمودند و ما، آنان را به سبب کردارشان گرفتیم💠
♦️الاعراف(آيه: 96) صفحه : 163
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۲
✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨
102- از امام صادق(ع) روايت است كه حضرت در برخى از كتابها چنين خوانده است كه خداى تبارك و تعالى مىفرمايد:
💠 سوگند به عزّت و جلالم و بزرگوارىام و بلندى من بر عرشم كه آرزوى هر كه را كه چشم آرزويش به مردم است با نوميد نمودنش قطع مىكنم و در نزد مردمان جامه ذلّت بر او مىپوشانم و او را از نزديكى خودم به كنار مىزنم و از فضل خود او را دور مىكنم. آيا در سختىها چشم آرزويش به غير من دوخته مىشود در حالى كه سختىها به دست من است و آيا به غير من اميد دارد و با فكر خود در غير مرا مىكوبد در حالى كه كليد درهاى بسته به دست من است و درگاه من به روى هر كه مرا بخواند باز است؟ 💠
❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۸۰
امامان شیعه و مسأله قیام علیه حکومتها
آنچه در این باره میتوان گفت، این است که کربلا در میان شیعیان امامى، بیش از آن که یک حادثه سیاسى و قابل تقلید در عرصه سیاست باشد، به صورت یک تراژدى و حادثه خونبار و مقدس مورد توجه قرار گفت. در واقع علویان زیدى، و بیشتر، از نسل امام حسن(ع) راه قیام انقلابى را پذیرفتند که اصل آن برگرفته از کربلا و تقلیدى از حرکت امام حسین(ع) بود؛ پیشینه سیاسى آن هم باز به جمل و صفین میرسید؛ زیرا آن دو حرکت هم به نوعى مبارزه علیه طغیانگرى و ستمگرى داشت.
با این حال، و به رغم آن که در میان شیعیان امامى، بعد سیاسى انقلابى کربلا کمتر مطرح گردید، اما به نوعى ارزشهاى سیاسى نهفته در آن بسیار بیش از آنچه میان زیدیان مطرح بود، به دورههاى بعدى انتقال یافت. در واقع، عدم تقلید از آن حرکت، دلایل خاصى داشت و بیشتر به دلیل ناهموار بودن شرایط سیاسى جامعه براى تکرار چنان پدیدهای بود؛ بنابراین در صورتى که شرایط مناسبى فراهم میآمد، همان ارزشهاى سیاسى نهفته میتوانست به بهترین وجه زنده شود. این تجربه در انقلاب اسلامى صورت گرفت و از بعدِ سیاسى کربلا به خوبى بهرهگیرى شد
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال