🛑#جمال_آفتاب
#خوانش_کتاب
#حافظ
✨✨كتاب (جمال آفتاب و آفتاب هر نظر)✨✨
📌با سلام به همراهان گرامی به اطلاع می رساند به امید خدا از این پس به صورت هفتگی خوانش بخش هایی از کتاب جمال آفتاب که شرحی عرفانی بر غزل های حافظ شیرازی به قلم آیت الحق مرحوم علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) است، ارسال خواهد شد.
💠در ابتدا سه بخش از مقدمه کتاب در مورد مولف، کتاب و حافظ ارسال می شود.💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑#جمال_آفتاب
#خوانش_کتاب
#حافظ
✨✨ويژگىهاى كتاب (جمال آفتاب و آفتاب هر نظر)✨✨
💠كتاب گران سنگ «جمال آفتاب و آفتاب هر نظر» ويژگىهاى بالایی را در بردارد؛ زيرا از يك سو مؤلّف محترم و دانشمند اين كتاب، (مرحوم آیت الله سعادت پرور) خود از شاگردان برجسته و قديمى استاد علّامه سيد محمد حسين طباطبايى قدس سره است، و چنانكه خود در مقدّمه كتاب اشاره مى كند، در طول سى سال ملازمت با استاد استفاده هاى سلوكى و عملى فراوان از مرحوم علّامه (كه خود آن جناب نيز از استاد بزرگوارش مرحوم آيت اللَّه سيد على قاضى طباطبايى قدس سره كسب فيض نموده است) برده، و در راه وصول به مدارج علمى و عملى همراه صادق آن جناب بوده است، و در اين راه طىّ جلساتى كه به تنهايى، يا با رفقاى هم فكر در محضر علّامه طباطبايى قدس سره برگزار مى شد، نكات مشكل توحيدى و اخلاقى آيات، روايات، ادعيه، خطبه ها و زيارت نامه ها و نيز كلمات پيچيده عارفان بزرگ، طرح مى شده و ايشان نيز توضيحاتى مى فرموده اند.
💠در اين جلسات، پاره اى از اشعار مشكل خواجه حافظ شيرازى براى استفاده حالى رفقا خوانده مى شده، و سپس مرحوم علّامه بياناتى پيرامون آن مى فرموده اند، كه مجموع آنها نزديك به 200 غزل رسيده است.
💠افزون بر اين براى شرح ديوان حافظ علاوه بر بضاعت علمى و ادبى و آگاهى از اصطلاحات اين فن، شارح بايد خود اهل عمل باشد و حال و هواى هر غزل را با ديده دل دريابد و آن گاه به شرح بپردازد. گذشته از اين، نويسنده بزرگوار در اين كتاب در معناى هر بيت از ابيات ديگر خواجه كمك گرفته است، و چنانكه خود مى فرمودند:
♦️«هنگام شرح هر غزل ابتدا معانى لغات و اصطلاحات آن را استخراج مى نمودم و سپس براى فهم معنا و ارتباط آن با ساير ابيات، يك غزل را مكرّر اندر مكرّر با خود زمزمه مى كردم و آن را به ساير غزليات عرضه مى نمودم، و مدتها و گاه در موارد مشكل تا چند شبانه روز در اطراف آن فكر مى كردم و در پى يافتن معنا و سياق بيت و حال روحى حافظ در ضمن سرودن هر بيت، و ارتباط آن با ساير ابيات يك غزل بودم، و البته در اين راستا امدادهاى غيبى و عنايات حضرت حق گاه و بى گاه شامل حالم بود، تا توانستم اين شرح را به پايان ببرم، والحمد للَّه.»♦️
💠انسجام اين شرح در معناى اشعار حافظ و بهره گيرى از روش تفسير موضوعىِ حافظ به حافظ، كه رشحاتى از آن در ذيل معناى هر يك از ابيات آمده است، نشان دهنده تحقيق گسترده اين دو بزرگوار در اشعار حافظ دارد، به گونه اى كه كلّ ديوان يك روش منسجم و به هم تنيده از مفاهيم را ارايه مى دهد.
📌بنابراين، اين روش تفسير اشعار حافظ، داراى سه امتياز است:
❄️1. انسجام كلّ ديوان و تبيين متشابهات با استفاده از محكمات.
❄️2. انسجام هر غزل با استفاده از روش گذشته، و نيز از راه انس با غزليّات و تشخيص اينكه هر غزل در چه موقعيّتى و در چه حالى (وصال يا فراق، و يا براى اظهار اشتياق به وصال، در گله مندى از محبوب و در واقع شكايت از موانع وصال، و يا درخواست موجبات وصال و ...) سروده شده است، و يا احياناً در وسط غزل چگونه حال سراينده متفاوت مى شود و لذا سخن تغيير مى كند، و ديگر موارد كه همه نشان دهنده عدم پريشان گويى شاعر است؛ و اين پريشان گويى ظاهرى به خاطر تغيير حالات روحى بوده و از هزاران سخن به ظاهر منطقى بيشتر ارزش دارد!.
❄️3. استشهاد به ابيات ديگر حافظ در تغيير بسيارى از ابيات. البته اين كار نه با استفاده از واژه هاى مشترك بلكه با بهره گيرى از معانى و مفاهيم اشعار صورت گرفته است.
❄️4. برجستگى ديگر اين شرح آن است كه معمولًا در شرح مبانى عرفانى از كلمات اساتيد و مشايخ عرفان اسلامى- نظير محيى الدين ابن عربى، صدرالدين قونوى، ابن فارض مصرى، مولى عبد الرزاق كاشانى، قيصرى، ملّاى رومى، و ديگران- كمك گرفته شده، هرچند برخى چنين تصور مى كنند كه ريشه عرفان اسلامى به اين افراد باز مى گردد، و حال آنكه اگر ريشه عرفان و موضوع و غايت آن توحيد است، و اصل توحيد، روح و جوهره همه اديان الهى است، بايد سرچشمههاى عرفان را در اديان توحيدى جستجو كرد. ا و حقّ اين است كه مكتب تشيع كه به پيروى از اهل بيت عليهم السلام و در رأس آنان حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام مفتخر است، در راه وصول به حقايق لطيف توحيدى از درياى بيكران سخنان، ادعيه، زيارات و خطبه هاى آن بزرگان برخوردار است، درياى بى پايانى كه هر آنچه از معارف توحيد و گوهرهاى گرانبهاى حقايق بخواهيم، در آن مى توان يافت، تا چه كسى اهليّت غوص در آن را داشته باشد.
جمال آفتاب، مقدمه، ص: 25
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
هدایت شده از صراط مستقیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
🖤 بزرگترین غمها بر دل امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
#رحلت_پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
#واسطه_وحی
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔═════┈┅ 🏴 ┅┈════╗
⚫️ @seratemostaghim_ir
╚═══════════
🛑 #تقویم_قرآنی_حدیثی
دوشنبه12 شهریور ۱۴۰۳
الخمیس 28صفر ۱۴۴۶
✔️سالروز شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 11ق
✔️شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام 50ق
✔️سالروز شهادت رئیسعلی دلواری 1294ش
✔️روز مبارزه با استعمار انگلیس
✨✨...وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ✨✨
💠... از الله پروا بدارید و الله (نفع و ضررتان را) به شما آموزش می دهد و الله، به هر چیزی داناست💠
♦️البقره(بخش پایانی آيه: 282)
صفحه : 48
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 109
✨✨14- باب وجوب ترس از خدا ✨✨
💠111- حمزة بن حمران گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: بخشى از خطبههاى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله كه حفظ شده است اين است كه حضرت فرمود: اى مردم! همانا براى شما نشانههايى است پس از آن نشانهها با خبر شويد و همانا براى شما نهايت و پايانى است پس آنجا باز ايستيد (يا پس آن نهايت را بشناسيد و از آن آگاه باشيد)، آگاه باشيد كه مؤمن بين دو ترس عمل مىكند: يكى بين زمانى كه سپرى شده است و او نمىداند كه خداوند در باره زمان گذشته با او چه مىكند و ديگرى بين زمانى كه باقى مانده است و او نمىداند كه خداوند چه حكمى در آن روا مىدارد پس بايد بنده مؤمن از نفس خود براى خود و از دنياى خود براى آخرتش [توشه] گيرد و در جوانى پيش از پيرى و در زندگانى پيش از مرگ [زاد و توشه فراهم كند]. پس سوگند به آن كسى كه جان محمّد صلّى اللَّه عليه و آله در دست اوست بعد از اين دنيا بازگشتنى نيست و خانهاى جز بهشت يا دوزخ پس از اين وجود ندارد.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص81♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
⚫️ #معارف
✨✨رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله✨✨
بخشی از زیارت وفات ایشان
♦️فَما اَعْظَمَ الْمُصيبَةَ بِكَ حيَْثُ انْقَطَعَ عَنّا الْوَحْيُ، وَحَيْثُ فَقَدْناكَ فَاِنّا للهِِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ، ♦️
✍ در این زیارت اشاره گردیده که دو مصیبت بزرگ در این روز رخ داده است؛ اول رحلت پیامبر مهربانی ها که رحمت العالمین بود و دوم قطع شدن جریان وحی از روی زمین و برای همیشه.
با رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله جریان نبوت به پایان رسید و اتصال زمین با آسمان از طریق وحی به پایان رسید.✍
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
⚫️ #معارف
#زیارت
💠در روز رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله زیارت نمودن ایشان مناسب است.
زیارتی به نقل از سید بن طاووس از امام صادق علیهالسلام برای کسانی که قصد دارند از شهر خود ایشان را زیارت نمایند:
◼️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
🔘سلام و رحمت و بركات خدا بر تو اي پيامبر،
◼️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ الْمُرْسَلُ،
🔘سلام بر تو اي پيامبر فرستاده شده،
◼️وَالْوَصِيُّ الْمُرْتَضي، وَالسَّيِّدَةُ الْكُبْري،
🔘و بر وصيّ ملقّب به مرتضي،و بانوي بزرگ،
◼️ وَالسَّيِّدَةُ الزَّهْرآءُ، وَالسِّبْطانِ الْمُنْتَجَبانِ،
🔘 و سيّده زهرا و ده فرزندزاده برگزيده،
◼️ وَالاَْوْلادُ الاَْعْلامُ، وَالاُْمَنآءُ الْمُنْتَجَبُونَ،
🔘و اولاد برجسته،و امينان نجيبت،
◼️جِئْتُ اِنْقِطاعاً اِلَيْكُمْ وَاِلي آبائِكُمْ وَوَلَدِكُمُ الْخَلَفِ عَلي بَرَكَةِ الْحَقِّ،
🔘آمدم با جدايي از خلق،به جانب شما و پدرانتان،و فرزندتان،آن يادگار صالح به بركت حق،
◼️ فَقَلْبي لَكُمْ مُسَلِّمٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّي يَحْكُمَ اللهُ بِدينِهِ،
🔘 دلم تسليم شماست،ياري ام براي شما آماده است، تا خدا به دينش حكم كند،
◼️ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ، اِنّي لَمِنَ الْقائِلينَ بِفَضْلِكُمْ،
🔘 با شمايم با شما،نه با دشمنان شما،من به فضل شما گويايم
◼️ مُقِرٌّ بِرَجْعَتِكُمْ، لا اُنْكِرُ للهِِ قُدْرَةً، وَلا اَزْعَمُ اِلاّ ما شآءَ اللهُ،
🔘و به رجعت شما اقرار دارم،هيچ قدرتي را برا خدا انكار ندارم،و گمان ندارم جز آنچه را خدا خواسته باشد،
◼️ سُبْحانَ اللهِ ذِي الْمُلْكِ وَالْمَلَكُوتِ،
🔘منزّه است خدا،دارنده ملك و ملكوت،
◼️ يُسَبِّحُ اللهَ بِاَسْمآئِهِ جَميعُ خَلْقِهِ،
🔘 خدايا را با نامهايش همه خلقش تسبيح مي كنند.
◼️ وَالسَّلامُ عَلي اَرْواحِـكُمْ وَاَجْـسادِكُمْ،
🔘 سلام بر جانها و بدنهاي شما،
◼️وَالسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَـرَكـاتُـهُ.
🔘 و سلام و رحمت و بركات خدا بر شما باد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
⚫️ #هنر_و_معارف
#خوشنویسی
#تایپوگرافی
💠به مناسبت رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
✍️اثر دیجیتال "محمد (ص) رحمةللعالمین)"
نام نوشت مبارک ایشان را به مناسب مسابقهای که برای لوگوی فیلم محمد (ص) شکل گرفته بود در سال 1392 نوشتم و مدتی بعد این ترکیب را به صورت گرافیکی از آن استخراج کردم. بعدها در سال 1398 توسط کانون هنر شیعی نسخه دیجیتالی از آن اجرا و منتشر گردید.
✨✨ومَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ ﴿١٠٧﴾✨✨
❄️و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. (۱۰۷) سوره انبیاء❄️
♦️آیه در روایات: از امام صادق (ع) روایت است: رسول خدا (ص) فرمودند: «تردیدی نیست که حیاتم برای شما خیر است و در مرگم نیز خیری برای شماست». پس گفته شد: «ای رسول خدا (ص) خیر حیات تو را میشناسیم، پس چه خیری در درگذشت تو برای ما خواهد بود»؟ پس فرمود: «امّا در حیاتم، خدای عزّوجلّ فرمود: (ولی [ای پیامبر]! تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد.سوره انفال ۳۳) و امّا پس از مرگم، اعمال شما بر من عرضه خواهد شد و از خدا برای شما طلب آمرزش خواهم کرد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۵۰♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
36.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ بازخوانی پروندهٔ یک ترور بیولوژیک
♦️بهمناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
⚫️ #هنر_و_معارف
#خوشنویسی
🛑به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام🛑
💠 یکی از روایات زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام که به سبب همنوایی زیبایی که با نام ایشان دارد مورد استقبال خوشنویسان قرار گرفته است. نمونه ای که در این پست آورده شده اثر خطاط شهیر عثمانی سید محمد شوقی به تاریخ 1275 ق است. متن حدیث به این صورت در منابع اهل سنت آمده است و در منابع شیعه به صورت ذیل:
✨✨... حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ عَنِ اَلْحَسَنِ عَنِ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنَّ أَحْسَنَ اَلْحَسَنِ اَلْخُلُقُ اَلْحَسَنُ ✨✨
💠 ... برای ما گفت: حسن (بن عرفه) از حسن (بصرى) از امام حسن مجتبى عليه السّلام: برترین نیکویی اخلاق نیکوست>💠
❄️امام (علیه السلام)، در این حدیث، جایگاه خلق نیکو بالا می برند؛ در حدی که آن را برترین نیکی ها بیان می دارند. یعنی نیکی هایی که انسان می تواند در مقابل دیگران انجام دهد، متنوع است، ولی بالاترین آنها حسن خلق یا اخلاق نیکوست .
مفهوم حسن خُلق در سنّت اسلامی، در معنای خاص، بر فضائل اخلاقیِ ناظر بر مدارا و حسن معاشرت با مردم دلالت دارد و در معنای عام، مراد از آن، مجموعه تمامی رفتارهای نیکو و اخلاق پسندیده است.
حسن خلق، به معنای نرم خویی، پاکیزه گفتاری، گشاده رویی و منش زیبا و با دیگران پاکیزه برخورد کردن است.
باید توجه داشت که حسن خلق ها به نگاه و زاویه دید انسان وابسته است. بدین معنا که اندیشه انسان است که باعث می شود، انسان با دیگران مدارا داشته باشد و با ایشان به دیدۀ احترام نگاه کند.❄️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
⚫️ #هنر_و_معارف #خوشنویسی 🛑به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام🛑 💠 یکی از روایات زیبای امام
⚫️ #هنر_و_معارف
#خوشنویسی
🛑به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام🛑
💠 یکی از روایات زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام که به سبب همنوایی زیبایی که با نام ایشان دارد مورد استقبال خوشنویسان قرار گرفته است. نمونه هایی از نگارش های مختلف از این حدیث با خطوط نستعلیق، نسخ، و ثلث.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 #توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
✨✨وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ ﴿١٦﴾ لَوْ أَرَدْنَا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْوًا لَاتَّخَذْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فَاعِلِينَ ﴿١٧﴾ وَلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَنْ عِنْدَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ ﴿١٩﴾ يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ ﴿٢٠﴾ أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنْشِرُونَ ﴿٢١﴾ ✨✨
💠وما آسمان و زمین، و آنچه را در میان آنهاست از روی بازی نیافریدیم(16) ااگر خواستار بازيچهاى مىبوديم خود آن را مىآفريديم، اگر خواسته بوديم.(17) بلكه حق را بر باطل فرو مىافكنيم، پس آن را در هم مىشكند، و بناگاه آن نابود مىگردد. واى بر شما از آنچه وصف مىكنيد.(18) ههر که در آسمان ها و زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی اوست، و کسانی که [از فرشتگان] در محضر اویند از بندگیش تکبّر نمی ورزند و خسته و درمانده نمی شوند(19) شبانه روز او را بی آنکه سست شوند، تسبیح می گویند(20) آیا معبودانی از زمین اختیار کرده اند که آنان مردگان را زنده می کنند؟(21) اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود بی تردید آن دو تباه می شد؛ پس منزّه است خدای صاحب عرش از آنچه [او را به ناحق به آن] وصف می کنند(22)💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#روضه
اونجا که غم از آسمونش میباره حرم کریمه....
تنها حرمی که روضهخوان نداره حرم کریمه....
حسن عطائی
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 #تقویم_قرآنی_حدیثی
سه شنبه 13 شهریور ۱۴۰۳
الثلثاء 29 صفر ۱۴۴۶
✔️روز تعاون
✔️روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی
✔️روز مردم شناسی
✔️انکار مالکیت ایران بر جزایر سه گانه توسط بریتانیا 1307ش
برگزاری نماز عید فطر به امامت آیت الله مفتح 1357 و برگزاری تظاهرات میلیونی مردم پس از آن
✨✨پيامبر صلي الله عليه و آله: اَ لْعِلْمُ حَياةُ الاِْسْلامِ وَ عِمادُ الاْيمانِ وَ مَنْ عَلِمَ عِلْما، اَتـَمَّ اللّه ُ لَهُ اَجْرَهُ وَ مَنْ تَعَلَّمَ فَعَمِلَ، عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لَمْ يَعْلَمْ؛ [نهج الفصاحه، ح 2019.]✨✨
💠علم، حيات اسلام و تكيه گاه ايمان است و هر كس علمى بياموزد، خداوند، پاداش او را تمام گرداند و هر كس بياموزد و عمل كند، خداوند، تعليم دهد به او آنچه را كه نمى داند.💠
✍ تبیین: در روایات همواره علم همراه با سفارش به عمل آمده است و یکی از نکات مهم پیرامونی این است که علم از دیدگاه دینی تا حدی خواندنی و آموختنی است و بخشی از آن اعطایی از جانب خداوند است و طبق بیان این حدیث و احادیث بسیار دیگر عمل به دانسته ها سبب به دست آ وی زدن آن بخشی است که اعطایی است و به بیان این حدیث انسان نمی توانست به خودی خود به آن دست یابد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 109
✨✨14- باب وجوب ترس از خدا ✨✨
💠112- امام صادق عليه السّلام فرمود: مؤمن همواره بين دو ترس گرفتار است: يكى گناهى كه گذشته است و او نمى داند كه خداوند در مورد آن گناه با او چه مى كند و ديگرى عمرى كه مانده است و او نمى داند كه چه چيزى از مهالك را در آن كسب مى كند پس مؤمن صبح نمى كند مگر با حالت خوف و جز خوف نيز او را اصلاح نخواهد كرد.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص81♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑#جمال_آفتاب
#خوانش_کتاب
#حافظ
✨✨آشنایی مختصری با خواجه شمسُ الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظ شیرازی✨✨
🔹بخش اول
💠آنچه تاريخ از شخصيت علمى و فرهنگى خواجه در زمان خودش ثبت كرده، چنين است كه او در زمان خود اديب و حكيم و متكلمى چيره دست بوده و اشتهار اصلى او به حفظ قرآن و قرائت و تفسير آن بوده است، چنانكه هم درس او در حوزه علمى، جناب قوام الدين عبد اللَّه، از او چنين ياد مى كند:
«مفخر العلماء، استاد نحارير الادباء، معدن اللطائف الروحانيّة، مخزن المعارف السبحانيّة، شمس الملة والدين، محمد الحافظ الشيرازى.» .
نيز كاتب ديوان او در آخر نسخه خطى به نقل مرحوم قزوينى، مىنويسد:
«تمّ الديوان (كذا) المولى العالم الفاضل ملك القرّاء، و افضل المتأخرين، شمس الملّة والدين، مولانا محمد الحافظ، روّح اللَّه روحه، و أوصل فتوحه، و نوّر مرقده ...» .
💠سپس مرحوم قزوينى مى نويسد:
«از القابى كه اين كاتب بسيار نزديك به عصر خواجه و شايد معاصر خواجه، در حقّ او نگاشته ... بدون اينكه هيچ عبارتى ديگر دالّ بر اينكه وى از مشاهير صوفيه عصر خود بود از قبيل قطب السالكين، فخر المتألهين، ذخر الاولياء، شمس العرفا، و امثال ذلك كه در نسخ جديده معمولًا بر اسم وى مى افزايند، در حق او استعمال كرده باشد، شايد بتوان استنباط كرد كه خواجه در عصر خود بيشتر از زمره علما و فضلا و دانشمندان به شمار مى رفته، تا از فرقه صوفيه. پس جنبه علم و ادب و فضل او بر جنبه عرفان و تصوف وى غلبه داشته. و علاوه بر اين، از لقب «مَلِكُ الْقُرّاء» معلوم مى شود كه خواجه از معاريف قُرّاء عصر خود محسوب مى شده و به همين سمت در زمان خود مشهور بوده.»
💠خلاصه آنكه خواجه آنچنان از هوش سرشارى برخوردار بوده، كه در اوان جوانى از اقران خود پيشى مى گيرد و آوازه علم و نبوغ و دانشش فراگير مى شود، تا جايى كه به ملك القراء مشهور، و حافظ كل قرآن به چهارده قرائت مى گردد ....
💠بسيارى از معاصران او، شعر او را حكمت، و تفسير قرآن در قالب نظم مى دانستند. از اين رو، حكيمى چون مير سيد شريف گرگانى- كه خود يكى از اساتيد خواجه است و به لحاظ انس با برهان و فلسفه، ميلى به صنعت شعر نداشته و هرگاه در مجلس درسش شعر خوانده مى شد، مى گفت:
«عوض اين ترهّات، به فلسفه و حكمت بپردازيد.».
هنگامى كه جناب خواجه شمس الدين محمّد، حافظ شيرازى صبح گاهان بر درس او وارد مى شد، از او مى پرسيد:
«بر شما چه الهام شده است؟ غزل خود را بخوانيد.».
هنگامى كه شاگردان علّامه به وى اعتراض مى كردند كه: اين چه رازى است كه ما را از سرودن شعر منع مى كنى مى گفت:
«شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حِكَمى و نكات قرآنى است.» .
از اينجا معلوم مى شود كه لقب «لسان الغيب» نه در اعصار بعد از خواجه، كه در زمان حياتش، آن هم توسط اساتيدش به او داده شده است ....
💠عارف جز زبان عشق نمى داند و سخن نمى گويد، و زبان عشق را تنها عاشق با وجود خود مى فهمد، و تا كسى صاحب درد نشود و نسوزد و تب عشق همه وجودش را فرا نگيرد، لحن كلام عارف را احساس نمى كند.
در ازل پرتوِ حُسنت ز تجلّى دم زد عشق پيدا شد و آتش به همه عالَم زد
💠بنابراين، اگر عارف در بيان حال خود از مى و ساقى و مغ و مغبچه و دف و نى و مطرب استفاده مى كند، و يا به جاى نثر از لسان شعر و نظم استفاده مى كند، نه مجازگويى مى كند و نه مبالغه؛ بلكه ظاهرى را مى گويد كه باطن آن مقصود اصلى او است، چنانكه در آيات قرآن و كلمات ائمّه معصومين عليهم السلام از اين قبيل (عبور از ظاهر به باطن) فراوان ديده مى شود.
براى نمونه خداوند درباره نعمتهاى ابرار مى فرمايد:
«يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتامُهُ مِسْكٌ...»
(نيكوكاران از شرابى مُهر شده نوشانيده مى شوند، شرابى كه مُهر آن مُشك است، و در اين نعمتها مسابقه دهندگان بايد بر يكديگر سبقت گيرند. تركيب آن شراب ازتسنيم است، چشمه اى كه مقرّبان الهى از آن مى نوشند.25-28 مطففین)
💠قطعاً مراد از اين شراب، شرابهاى دنيايى نيست كه با خوردن آن شخص از حال عادى خارج مى شود و دست به كارهاى غير عاقلانه مى زند؛ چرا كه خداوند در جاى ديگر قرآن در توصيف شراب بهشتى مى فرمايد:
«لا فِيها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها يُنْزَفُونَ» (نه دردسرى دارد، و نه از آن مست مى شوند.47صافات)
بلكه شرابى است كه از هر گونه آلودگى پاك مى كند، و در جاى ديگر مى فرمايد:
«وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» (و پروردگارشان نوشيدنى پاك و پاك كننده به آنان نوشاند.21انسان)
👈 بنابراين، مراد از شراب، تجليات افعالى و اسمايى و صفاتى و بلكه ذاتى حضرت حق مى باشد كه يكى پس از ديگرى براى شخص ظهور مى كند و او را از خود بى خود مى سازد و تنها و تنها به معشوق خود متوجه می سازد ...
جمال آفتاب، مقدمه، ص: 12(همراه با تلخیص)
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑#هنر_و_معارف
✨✨امام على عليه السلام: كَفِّروا ذُنوبَكُمْ وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّـكُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ؛✨✨
💠با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد. [غررالحكم، ح 7258]💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 #تقویم_قرآنی_حدیثی
چهارشنبه 14 شهریور ۱۴۰۳
الاربعاء 30 صفر ۱۴۴۶
✔️شهادت حضرت امام رضا علیه السلام 203ق
✔️شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی 1360ش
✔️روز جهانی خیرات
✨✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : تَمامُ التَّقوى أن تَتَعلَّمَ ما جَهِلتَ و تَعمَلَ بِما عَلِمتَ .[تنبيه الخواطر : 2/120.]✨✨
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همه تقوا اين است كه آنچه را نمى دانى بياموزى و آنچه را مى دانى به كار بندى.💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat