eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
541 دنبال‌کننده
505 عکس
89 ویدیو
7 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
صفهٔ درویش، به عنوان یک ایوان بزرگ و مهم در مسجد جامع اصفهان، نقش مهمی در زندگی مردم و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی داشته است. ابتدا در دورهٔ سلجوقی، به عنوان آخرین ایوان مسجد با طراحی و تزئینات منحصربه‌فرد ایجاد شد و در دوران صفوی نیز نقش بسیار مهمی در تدریس حدیث‌ها و فرهنگ اهل‌بیت ایفا کرد. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
شنبه 20 مرداد 1403 الثلثاء 5 صفر 1446 شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها دختر سه ساله امام حسین علیه السلام در شام(سال ۶۱ق) الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّه ... وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها قَالَ خَلَقَهَا وَ صَوَّرَهَا وَ قَوْلُهُ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها أَیْ عَرَّفَهَا وَ أَلْهَمَهَا ثُمَّ خَیَّرَهَا فَاخْتَارَت. امام صادق (علیه السلام)- وَنَفْسٍ وَ ما سَوَّاها؛ یعنی آن را آفرید و صورت بخشید. آیه: فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها یعنی به او کار زشت و زیبایش را شناساند بعد او را مخیّر گردانید تا هر راهی را خواست اختیار کند. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره 91 9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل‏ 91- عبد اللَّه بن سنان گويد: از امام جعفر صادق عليه السّلام پرسيدم: آيا فرشتگان برترند يا فرزندان آدم؟ حضرت فرمود: امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام فرمود: خداوند در وجود فرشتگان عقل بدون شهوت و در وجود حيوانات شهوت بدون عقل و در وجود انسان هر دو را تركيب نمود پس كسى كه عقلش بر شهوتش چيره شود از فرشتگان برتر است و كسى كه شهوتش بر عقلش غالب آيد از حيوانات بدتر خواهد بود. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۵۷ شهادت امام حسین (ع) تا این لحظه که تمامی یاران و اهل بیت کشته شدند، کسى جرأت نزدیک شدن به امام(ع) را نداشت؛ چرا که به هر روى، بسیارى از کوفیان مایل نبودند قاتل امام حسین(ع) شناخته شوند. بنابراین تا وقتى کسان دیگرى مانند سنان بن انس دیوانه و شمر کثیف و خولى بد ذات بودند، نوبت به دیگران نمى رسید. چند گزارش را در این باره نقل می‌کنیم: ابن سعد می‌گوید: در این لحظه امام(ع) عطشان بود و درخواست آب کرد. مردى نزد امام(ع) آمد و آب به او داد. در همان حال حصین بن نمیر تیرى رها کرد که به دهان آن حضرت اصابت کرد و خون جارى شد. آن حضرت با دست خون ها را پاک می‌کرد و در همان حال خدا را ستایش می‌کرد، ویحمدالله. آن گاه به سوى فرات به راه افتاد. مردى از طایفه ابان بن دارم گفت: نگذارید به آب دسترسى پیدا کند. گروهى میان او و آب ایستادند، در حالى که امام(ع) در برابرشان ایستاده بود و درباره آن مرد فرمود: اللهم أظْمِئه. خدایا او را از تشنگى بمیران. آن مرد ابانى، تیرى به سوى امام(ع) رها کرد که به دهان حضرت خورده خون آلود شد. آن مرد اندکى بعد، فریاد زد که تشنه است و هرچه آب می‌خورد باز احساس تشنگى می‌کرد تا آن که مرد. (262) بلاذرى همین نقل را درباره تیر زدن به دهان مبارک امام(ع) آورده و می‌افزاید: امام حسین(ع) سر بر آسمان برداشت و فرمود: الّلهم إنّى أشکو إلیک ما یفعل بى. (263) ابن سعد می‌افزاید: زمانى که یاران و اهل بیت حسین(ع) کشته شدند، هیچ کس به سراغ او نمى آمد مگر آن که باز می‌گشت تا آن که پیاده نظام اطرافش را گرفتند. در آن لحظه شجاع‌تر از وى نبود و حسین بن على(ع) چون یک جنگجوى شجاع با آنان می‌جنگید،(264) 262. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 450 263. انساب الاشراف، ج 3، ص 201 264. ابن سعد در جاى دیگرى هم مى نویسد: امام حسین(ع) در حالى که عمامه مشکى بر سر داشت و موهاى خود را نیز رنگ سیاه زده بود، چون یک جنگجوى شجاع مى جنگید. ترجمة الامام الحسین(ع)ص 73 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
♦️الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الحِلمُ لِباسُ العالِمِ ، فلا تَعْرَيَنَّ مِنهُ .[الكافي : ۸/۵۵/۱۶ .]♦️ ✨بردبارى، جامه دانشمند است؛ پس هرگز خود را از اين جامه برهنه مساز.✨ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
آیه 58 سوره ذاریات ✨انَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ✨ 🔸خداوند روزی‌دهنده و صاحب قوّت و قدرت است!🔸 تبیین: در مورد روزی دو مطلب را باید توجه داشت. 1⃣باید با توکل بر خدا به تلاش و کار پرداخت. علی‌بن‌عبدالعزیز گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «عمربن‌مسلم چه کرد»؟ عرض کردم: «او به عبادت خدا روی آورده و تجارت را ترک کرده است». حضرت (علیه السلام) از عمل او اظهار تأسّف کرد و فرمود: «مگر نمی‌داند که هرکس کار خود را در طلب معاش ترک نماید دعای مستجابی در پیشگاه الهی نخواهد داشت»؟ تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۶۲ 2⃣ اما تلاش بیهوده نمی تواند انسان را به آنچه خدا مقدر نکرده برساند. امام صادق (ع): ای مردم! ... هیچ فردی با تکیه بر تبحّر خویش نمی‌تواند ذرّه‌ای به نصیبش بیفزاید، و نیز پشیزی را با سبک مغزی کم کند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۶۲ 💠 نتیجه این است که مهم تلاش با توکل بر خدا و ایمان و رضایت به مقدرات الهی و رضایت به نتایجی است که خارج از اختیار فرد و جامعه است و نتیجه اراده الهی است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۵۸ بر هر طرف یورش می‌برد، و افراد مانند بزى از برابر شیر می‌گریختند. ابن سعد در ادامه آن گزارش می‌نویسد: ساعاتى از روز گذشت و مردم در حال نبرد با حسین بن على(ع) بودند؛ اما کسى براى کشتن وى اقدام نمى‌کرد.دینورى آورده است: در این وقت امام حسین(ع) نشسته بود و اگر می‌خواستند می‌توانستند او را بکشند، اما هر قبیله‌ای بر آن بود تا مسؤولیت آن را به عهده دیگرى بیندازد و کراهت داشت تا بر این کار اقدام کند.(265) در این وقت شمر فریاد زد: مادرتان در عزایتان بگرید، منتظر چه هستید، او را بکشید! اولین کسى که به امام حسین(ع) نزدیک شد زُرْعة بن شریک تمیمى بود که ضربتى بر کتف چپ امام زد و پس از آن ضربه دیگرى بر گردن آن حضرت زده، نقش بر زمینش کرد. آن‌گاه سنان بن انس نخعى پیش آمد و ضربه‌ای بر استخوان سینه آن حضرت زد؛ سپس نیزه اش را در سینه امام حسین(ع) فرو کرد. در این وقت بود که امام(ع) روى زمین افتاد. سنان از اسب پیاده شد تا سر امام حسین(ع) را جدا کند، در حالى که خولى بن یزید اصبحى هم همراهش بود. وى سر را جدا کرد و آن را نزد عبیدالله بن زیاد آورد.(266) وى در جاى دیگرى می‌نویسد که سنان بن انس نخعى امام حسین(ع) را کشت و خولى بن یزید سر آن حضرت را جدا کرد.(267) شیخ مفید می‌نویسد:زُرْعة بن شریک به کتف چپ امام(ع) ضربتى زد و پس آن ضربتى بر گردن آن حضرت نواخت، سنان بن انس نیزه‌ای بر آن حضرت زد که آن حضرت به زمین افتاد. آن‌گاه خولى رفت تا سر آن حضرت را جدا کند که دستش لرزید. شمر خود از اسب فرود آمد، سر امام(ع) را جدا کرد و به دست خولى داد تا به عمر بن سعد برساند(268) 265. اخبار الطوال، ص 258 266. ترجمة الامام الحسین(ع) ص 75 267. همان ص 75؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 218 268. الارشاد، ج 2، ص 112 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
یکشنبه 21 مرداد 1403 الاحد 6 صفر 1446 روز خانواده و تکریم بازنشستگان روز حمایت از صنایع كوچک امام على عليه السلام: فَسادُ الاَْخْلاقِ بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاءِ وَ صَلاحُ الاَْخْلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ وَ الْخَلْقُ اَشْكالٌ فَكُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ؛ [بحار الأنوار، ج 78، ص 82 ، ح 78.] معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا، اخلاق را اصلاح مى نمايد و مردم متفاوتند، و هر كس بر حسب طينت خود، رفتار مى كند. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۹۲ 9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل‏.✨ 92- امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش و او از پدرانش: روايت كند كه رسول خدا(ص) فرمود: خوشا به حال كسى كه خواهش نفسانى حاضر را به خاطر وعده‌گاه قيامت كه آن را نديده است ترك كند.💠 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت 59 ابن سعد می‌افزاید: زخم‌هاى بدن امام حسین(ع) را که شمارش کردند، 33 مورد بود، در حالى که بر لباس ایشان بیش از صد مورد پارگى در اثر تیر و ضربت شمشیر وجود داشت. و باز همو می‌نویسد: وقتى امام حسین(ع) به شهادت رسید، یک شمشیر او را قلانس نهشلى و شمشیر دیگرش را جمیع بن خَلْق اودى برد. لباس (سِروال ـ شلوار ـ و قطیفه) آن حضرت را بحر بن کعب تمیمى و قیس بن اشعث بن قیس کندى برداشتند که بعدها به این قیس، قیسِ قطیفه می‌گفتند! نعلین امام را اسود بن خالد ازدى، عمامه ایشان را جابر بن یزید، و برنُس (269) آن حضرت را مالک بن بشیر کندى، برداشتند. از حمید بن مسلم ازدى نقل شده است که من شاهد بودم که وسائل زنان را چگونه غارت می‌کردند ... بعد عمر سعد فریاد زد: کسى به زنان و کودکان آسیب نرساند و هر کسى چیزى از آنان گرفته پس دهد؛ اما هیچ کس چیزى پس نداد. عمر سعد عده‌ای از سپاهش را به عنوان مراقب اطراف خیمه ها گذاشت تا کسى آسیب به آنان نرساند. (270) بلاذرى می‌نویسد: پس از شهادت امام حسین(ع) ، هر آنچه بر تن حسین(ع) بود، غارت کردند. قیس بن اشعث بن قیس کندى قطیفه امام را برداشت که او را قیسِ قطیفه نامیدند. نعلین او را اسود نامى از بنى اود برداشت؛ شمشیرش را مردى از بنى نهشل بن دارم برد. آنگاه آنچه از لباس و حلّه و شتر در خیمه‌گاه بود غارت کردند. بیشتر لباس ها و حلّه را رحیل بن زهیر جعفى و جریر بن مسعود حضرمى و اسید بن مالک حضرمى بردند. ابوالجنوب جعفى هم شترى را برده، بعدها از آن آب‌کشى می‌کرد و نامش را حسین گذاشته بود! در این وقت، ملحفه‌هاى زنان را از سر آنان کشیدند که عمر بن سعد مانع آنان شد. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
پيامبر صلي الله عليه و آله: ✨ وَاللّه ُ يُحِبُّ إغاثَةَ اللَّهفانِ ؛ [ الكافى ، ج 4 ،ص 27 .]✨ 💠 خداوند كمك به اندوهگين و يارى خواه را دوست دارد. 💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (۵) انَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرࣰا (۶)✨ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال