eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
542 دنبال‌کننده
505 عکس
89 ویدیو
7 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه 21 مرداد 1403 الاحد 6 صفر 1446 روز خانواده و تکریم بازنشستگان روز حمایت از صنایع كوچک امام على عليه السلام: فَسادُ الاَْخْلاقِ بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاءِ وَ صَلاحُ الاَْخْلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ وَ الْخَلْقُ اَشْكالٌ فَكُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ؛ [بحار الأنوار، ج 78، ص 82 ، ح 78.] معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا، اخلاق را اصلاح مى نمايد و مردم متفاوتند، و هر كس بر حسب طينت خود، رفتار مى كند. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۹۲ 9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل‏.✨ 92- امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش و او از پدرانش: روايت كند كه رسول خدا(ص) فرمود: خوشا به حال كسى كه خواهش نفسانى حاضر را به خاطر وعده‌گاه قيامت كه آن را نديده است ترك كند.💠 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت 59 ابن سعد می‌افزاید: زخم‌هاى بدن امام حسین(ع) را که شمارش کردند، 33 مورد بود، در حالى که بر لباس ایشان بیش از صد مورد پارگى در اثر تیر و ضربت شمشیر وجود داشت. و باز همو می‌نویسد: وقتى امام حسین(ع) به شهادت رسید، یک شمشیر او را قلانس نهشلى و شمشیر دیگرش را جمیع بن خَلْق اودى برد. لباس (سِروال ـ شلوار ـ و قطیفه) آن حضرت را بحر بن کعب تمیمى و قیس بن اشعث بن قیس کندى برداشتند که بعدها به این قیس، قیسِ قطیفه می‌گفتند! نعلین امام را اسود بن خالد ازدى، عمامه ایشان را جابر بن یزید، و برنُس (269) آن حضرت را مالک بن بشیر کندى، برداشتند. از حمید بن مسلم ازدى نقل شده است که من شاهد بودم که وسائل زنان را چگونه غارت می‌کردند ... بعد عمر سعد فریاد زد: کسى به زنان و کودکان آسیب نرساند و هر کسى چیزى از آنان گرفته پس دهد؛ اما هیچ کس چیزى پس نداد. عمر سعد عده‌ای از سپاهش را به عنوان مراقب اطراف خیمه ها گذاشت تا کسى آسیب به آنان نرساند. (270) بلاذرى می‌نویسد: پس از شهادت امام حسین(ع) ، هر آنچه بر تن حسین(ع) بود، غارت کردند. قیس بن اشعث بن قیس کندى قطیفه امام را برداشت که او را قیسِ قطیفه نامیدند. نعلین او را اسود نامى از بنى اود برداشت؛ شمشیرش را مردى از بنى نهشل بن دارم برد. آنگاه آنچه از لباس و حلّه و شتر در خیمه‌گاه بود غارت کردند. بیشتر لباس ها و حلّه را رحیل بن زهیر جعفى و جریر بن مسعود حضرمى و اسید بن مالک حضرمى بردند. ابوالجنوب جعفى هم شترى را برده، بعدها از آن آب‌کشى می‌کرد و نامش را حسین گذاشته بود! در این وقت، ملحفه‌هاى زنان را از سر آنان کشیدند که عمر بن سعد مانع آنان شد. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
پيامبر صلي الله عليه و آله: ✨ وَاللّه ُ يُحِبُّ إغاثَةَ اللَّهفانِ ؛ [ الكافى ، ج 4 ،ص 27 .]✨ 💠 خداوند كمك به اندوهگين و يارى خواه را دوست دارد. 💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (۵) انَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرࣰا (۶)✨ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۶۰ ابن سعد می‌نویسد: مردى عراقى در حالى که گریه می‌کرد لباس فاطمه دختر امام حسین(ع) را از او می‌گرفت. فاطمه به او گفت: چرا گریه می‌کنى؟ گفت: لباس دختر پیامبر(ص) را از او بگیرم، اما گریه نکنم! فاطمه گفت: خوب رها کن! گفت: می‌ترسم شخصى دیگرى آن را بگیرد! (271) (به نقل شیخ مفید، أبجر بن کعب نیز که از جمله کسانى بود که ضربات شمشیر بر امام حسین(ع) زد، پس از شهادت امام حسین(ع) بخشى از لباس حضرت را برد.) (272) آنگاه عمر سعد از یارانش خواست تا براى پایمال کردن جسد امام حسین(ع) با اسب آماده شوند. دوازده نفر براى این کار آماده شده، چندان اسب تاختند که بدن امام حسین(ع) را خرد کردند. (273) گفته شده است که از یاران امام حسین(ع) 72 تن کشته شدند. (274) به نظر می‌رسد اینها شمار سرهایی است که به کوفه بردند، اما شمار شهدا بیشتر بود. مردمان غاضریه یک روز بعد از آن جسد امام حسین(ع) و یاران ایشان را دفن کردند. از جمع سپاه عمر بن سعد 88 نفر کشته شدند که عمر سعد بر آنان نماز خواند و دفنشان کرد. (275) تعدادى هم مجروح گشتند. بلاذرى می‌نویسد: عمر بن سعد، سر امام حسین(ع) را همراه خولى بن یزید اصبحى و حمید بن مسلم ازدى ـ راوى بخشى از اخبار کربلا ـ براى ابن زیاد فرستاد. آنان دیر وقت به دروازه ورودى شهر رسیدند که بسته بود. خولى سر را به منزلش برده آن را در تنورى جاى داد. همسرش نوار دختر مالک حضرمى پرسید: چه چیز همراهت آوردى؟ گفت: جئتُ بِغِنَى الدّهر، بى نیازى دهر را آورده ام. سر حسین(ع) اکنون در خانه با توست! زن گفت: مردم طلا و نقره به خانه می‌آورند و تو سر فرزند دختر پیامبر(ص) را آورده‌اى؟ دیگر سر من و تو روى یک بالش نخواهد بود. 271. ترجمة الامام الحسین(ع) ص 78. 272. الارشاد، ج 2، ص 111 273. تاریخ الطبرى، ج 5، صص 4545 ـ 455 274. درباره رقم شهداى کربلا آمارها متفاوت است؛ اما در این میان، عدد 72 شهرت خاصى دارد. دینورى در اخبار الطوال ـ ص 256) تصریح دارد که سپاه امام متشکل از 32 اسب سوار و چهل نفر پیاده بود. در فهرستى که فضیل بن الزبیر الرسان آورده، نام 107 شهید کربلا ثبت شده است. بنگرید: رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، مجله تراثنا، صص 149 ـ 157 275. انساب الاشراف، ج 3، ص 204 ـ 206 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
💠 مقرنس يكي از جلوه گاههاي وحدت در معماري مساجد است. مقرنس با ظرافت خاص مكعب و هشت ضلعي روي آن را به دايره كه نشان دهنده جهان هستي است، متصل مي نمايد . به سردر ورودي مساجد كه نگاه كنيم به اوج رسيدن و همانا وحدت مورد نظر ما توسط مقرنس جلوه گر مي شود؛ آن جايي كه مقرنس با كثرت اشكال هندسي اش سردر را به دايره و در انتها به نقطه بالاي دو قوس موجود در سردر مي رساند. در جايي ديگر و محراب نيز مقرنس به خوبي وظيفه ياد شده خود را كه نشان دادن انعكاس كثرت (جهان هستي) در وحدت (الله) است را به انجام مي رساند. كثرت كه همان اشكال هندسي به كار برده شده در زير سقف منحني شكل سردرها و محراب است، با هنرمندي خاص و با در نظر گرفتن فلسفه وجودي يكتا بودن ذات الهي و با اشكالي به شكل صدف و كندو به وحدت كه همان نقطه دايره اي شكل بالاي قوس است، ختم ميشود؛ كه در اين ميان نقش اسليمي هاي به كار برده شده در مقرنس ها نيز در دست يابي به اين وحدت را نمي توان در نظرنگرفت.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
دوشنبه 22 مرداد 1403 الاثنین 7 صفر 1446 سخنان امام علی (ع) جنگیدن مالک اشتر در صفین (7 صفر سال 37 قمری) شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) به روایتی (سال 50 ق) روز بزرگداشت سلمان فارسی قیام دلیران تنگستان علیه قوای انگلیس (1294 شمسی) ولادت امام موسی کاظم به روایتی (12ق) روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی ""يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ"" ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید! آیه 119 سوره توبه. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره ۹۳ 9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل‏.✨ 93- امير المؤمنين(ع) فرمود: چه بسيار خواهش نفسانى لحظه‌اى كه اندوه طولانى و درازى را در پى دارد..💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۰♦️ ‌ ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال‌
واقعه طف از آغاز تا پایان قسمت ۶۱ عمر سعد روز عاشورا و فرداى آن روز را در کربلا ماند؛ پس از آن به حمید بن بکیر احمرى گفت تا نداى کوچ به سوى کوفه را سر دهد. وى خواهران و دختران امام حسین(ع) و دیگر بچه‌ها و همچنین على بن الحسین(ع) بیمار را همراه خود برد. در این وقت، زنان که از کناره بدن امام حسین(ع) می‌گذشتند، بر سر و صورت خود می‌زدند. زینب(س) دختر على(ع) می‌گفت: یا محمّداه! صلّى علیک ملیک السماء، هذا حُسَین بالعراء، مرمّل بالدماء، مقطّع الأعضاء، یا محمّداه و بناتک سبایا و ذرّیتک مُقتّلة تسفى علیها الصبا.(277) واى محمد! درود خداى آسمان بر تو باد. این حسین توست، عریان و خونین که اعضاى بدنش قطع شده است. واى محمد! دختران تو اسیرند و ذریه تو کشته شده‌اند و گرد و غبار بر آنان می‌وزد. در این وقت، دوست و دشمن می‌گریستند. بلاذرى می‌افزاید: سر 72 تن را از تنشان جدا کرده، همراه شمر بن ذى الجوشن و قیس بن اشعث و عمرو بن حجاج و عزرة بن قیس احمسى نزد ابن زیاد بردند.(278) 276. حکایت ابومخنف از ماجراى خولى و آوردن سر امام حسین(ع) و ظهور نور از آن در خانه، جالب‌تر بیان شده است. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 455. البته قدرى هم مسائلى در آن است که به هر روى، باید با تأمل مورد بررسى قرار گیرد. 277. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 456 278. انساب الاشراف، ج 3، ص 206 ـ 207؛ آمار دینورى چنین است: هوازن با 22 سر ؛ تمیم با 17 سر به رهبرى حصین بن نمیر؛ کنده با 13 سر به رهبرى قیس بن اشعث؛ بنو اسد با 6 سر به رهبرى هلال اعور؛ ازد با 5 سر به رهبرى عیهمة بن زهیر و ثقیف با 12 سر به رهبرى ولید بن عمرو. و مقایسه کنید با آنچه ابومخنف نوشته است: تاریخ الطبرى، ج 5، ص 468 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ✨۱۹۰سوره آل عمران 💠مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام به روایتی هفتم صفر سال ۵۰ قمری احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال