باب پنجم کتاب #جهادالنفس⬇️⬇️⬇️
5- باب استحباب تفكر نمودن در چيزهايى كه موجب عبرت و عمل است
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 51
امام صادق عليه السّلام فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام مىفرمود: با تفكّر نمودن قلب خود را آگاه كن و شبانگاه پهلوى خود را از بستر خواب دور گردان و تقواى خداوند كه پروردگار توست را پيشه ساز.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 55
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 52
حسن صيقل گويد: از امام صادق عليه السّلام در باره آنچه كه مردم روايت مىكنند كه: «ساعتى تفكّر از قيام يك شب بهتر است» پرسيدم كه چگونه بايد تفكّر كند؟
فرمود: به ويرانه يا خانه گذر كند و بگويد: كجايند ساكنان تو؟ كجايند سازندگان تو؟ تو را چه شده چرا سخن نمىگويى؟
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 53
امام صادق عليه السّلام فرمود: برترين عبادت مداومت نمودن بر تفكّر در باره خداوند و قدرت اوست.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 55
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 54
معمّر بن خلّاد گويد: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: عبادت نماز و روزه زياد نيست بلكه عبادت تفكّر نمودن در كار خداى عزّ و جلّ است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 55
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 56
هارون الرشيد به امام موسى بن جعفر عليه السّلام نوشت كه: مرا موعظه كن و كوتاه سخن گو.- راوى گويد:- حضرت براى او نوشت: هيچ چيزى نيست كه چشم تو آن را ببيند جز اينكه در آن موعظهاى نهفته است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 55
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 57
امام صادق عليه السّلام فرمود: بيشترين عبادت ابو ذر- كه خدايش رحمت كند- تفكّر نمودن و عبرت گرفتن بود.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 57
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 58
از كتاب ابى عبد اللَّه سيّارى كه مصاحب دو امام، امام موسى كاظم و امام رضا عليهما السّلام بود روايت است كه گويد: از امام معصوم شنيدم كه فرمود: عبادت، زياد روزه گرفتن و خواندن نماز فراوان نيست بلكه عبادت تفكّر نمودن در باره خداى تعالى است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 57
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 59
حسين بن صيقل گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: آيا ساعتى تفكّر، از بر خاستن و عبادت يك شب با ارزشتر است؟ حضرت فرمود: آرى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود كه: ساعتى تفكّر نمودن از يك شب قيام نمودن برتر است عرض كردم: چگونه بايد تفكّر كرد؟ فرمود: بايد به خانه و ويرانه گذر كند و بگويد:
سازندگان تو و ساكنان تو كجايند؟ تو را چه شده چرا سخن نمىگويى؟
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 57
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
باب ششم کتاب #جهادالنفس⬇️⬇️⬇️
6- باب استحباب يافتن اخلاق نيكو و ذكر تعدادى از اخلاق نيكو
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 60
از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: ما كسى را دوست مىداريم كه خردمند، فهميده، داراى فهم عميق در دين، بردبار، مداراكننده، صبور، راستگو و وفادار باشد، خداوند عزّ و جلّ اخلاق نيكو را به پيامبران اختصاص داده پس كسى كه داراى اخلاق پسنديده است خداوند را بر داشتن آن اخلاق سپاس گويد و كسى كه چنين اخلاقى در وجودش نيست بايد به درگاه خداى عزّ و جلّ تضرّع و زارى كند و اخلاق نيكو را از خداوند درخواست كند،- راوى گويد:- عرض كردم: فدايت شوم آن اخلاق نيك چيست؟ حضرت فرمود: پارسايى، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، حيا، سخاوت، شجاعت، غيرت، نيكوكارى، راستگويى، امانتدارى.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 57
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 61
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: آيا به شما خبر دهم كه بهترين مردان شما چه كسانى هستند؟ گفتيم: آرى اى رسول خدا! حضرت فرمود: بهترين مردان شما كسانى هستند كه پرهيزكار، پاكيزه، داراى دستانى بخشنده و با سخاوت، از طرف پدر و مادر پاكيزه نژاد باشد، نيكىكننده به پدر و مادرش باشد و خانوادهاش را مجبور نكند كه به ديگرى پناه برد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 57
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 62
از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: همانا خداوند عزّ و جلّ اسلام را به عنوان دين براى شما پسنديد پس اين دين را با سخاوت و خوش خلقى همراهى و يارى نيكو كنيد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 63
از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: ايمان چهار ركن دارد: خوشنودى به قضاى الهى و توكّل بر خدا و سپردن امر زندگى به خداوند و تسليم در برابر امر خدا.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 64
از مردى از بنى هاشم چنين روايت است كه فرمود: چهار چيز است كه اگر در كسى باشد اسلامش كامل است و اگر چه از سر تا قدمش گناه باشد از قدر و منزلتش كاسته نمىشود: راستى و حيا و خوش خلقى و شكر.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 65
حمّاد بن عثمان گويد: مردى نزد امام صادق عليه السّلام آمد و عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! اخلاق نيك را به من خبر ده، حضرت فرمود: چشم پوشى و گذشت از كسى كه به تو ستم روا داشته و پيوند با كسى كه از تو بريده و عطا كردن به كسى كه تو را محروم داشته و حق گويى اگر چه بر عليه خودت باشد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 66
جرّاح مدائنى گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: آيا جوانمردىها و خوبىهاى اخلاقى را برايت بگويم؟ چشم پوشى و در گذشتن از خطاى مردمان و يارى دادن به برادر دينى از نظر مالى و ياد كردن زياد از خداوند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۶۷
امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود: بر شما باد به بزرگوارىهاى اخلاقى زيرا خداوند عزّ و جلّ اخلاق پسنديده را دوست دارد و از اخلاق نكوهيده بپرهيزيد زيرا خداوند عزّ و جلّ آنها را دشمن مىدارد و بر شما باد به تلاوت قرآن،- تا آنجا كه فرمود بر شما باد به خوش خلقى زيرا خوش خلقى صاحب خود را به درجه روزهدارى كه شبها را به عبادت قيام مىكند مىرساند و بر شما باد به نيكى با همسايگان زيرا خداوند به اين امر نموده است و بر شما باد به مسواك زدن زيرا مسواك زدن پاكيزهكننده دهان
و سنّتى نيكو است و بر شما باد به انجام واجبات الهى و بر شما باد به اجتناب نمودن از حرامهاى خداوند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 59
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
2_5206215595065868506.mp3
23.99M
🔺سخنرانی پرنکته استاد میرباقری در موضوع «رابطه تفقه دینی و سیاستگذاری عمومی»، ۹۶/۱۱/۲۵.
🔹 مفهوم خطمشیگذاری/ جایگاه خطمشیگذاری در طبقهبندی علوم/ نقش «مکتب» در خطمشیگذاری
#درنگی_بر_فرهنگ
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
🆔 @mirbaqeri
#نمازی_از_حضرت_سیدالشهدا_علیه_السلام
نمازی بسیار موثر برای #حوائج از حضرت امام حسین علیه السلام نقل شده که طریقهی خواندن آن اینگونه است:
چهار رکعت نماز به دو سلام میخواند:
رکعت اول سورهی حمد و هفت مرتبه
"وَ حَسْبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل"
رکعت دوم سورهی حمد و هفت مرتبه
"مَا شَاءَاللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِالله إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَ وَلَدًا"
رکعت سوم سورهی حمد و هفت مرتبه
" لا اِله الّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین"
و رکعت چهارم سورهی حمد و هفت مرتبه
"وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی الله اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالعِباد"
#نکات_اخلاقی
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
May 11
#نقد_و_نظر_فرهنگی
#نوشتار
هوالجمیل
چند سال قبل و طی در دو دوره، یکبار قبل از ظهور نرم افزارهای پیامرسان و یکبار در ابتدای آن دوران، مدتی به ارسال احادیث اخلاقی برای تعدادی از دوستان مشغول بودم. این روند برای خودم قابل استفاده بود و احساس این را داشتم که همین تعهد به ارسال مطالب، سبب تفکر و دقت بیشتری برای خودم می شود؛ از سویی دوستان نیز علاقمند و پیگیر بودند و حتی برخی از تغییراتی در منش و رفتار خود خبر می دادند.
همین فضا سبب می شد همیشه علاقه خاطری به شروع سه-باره چنین حرکتی داشته باشم. اکنون و بعد از سالیانی از حرکت پیامرسان ها احساس می کنم مخاطبان بیشتر از گذشته گزینشی و با انتخاب دریافت و برداشت می کنند و شاید پست های مداوم و هر روزه خیلی مورد علاقه نباشد؛ کما اینکه خودم توانائی زمانی برای این کار را ندارم.
در مجموع تصمیم دارم از این بعد به صورت گاه گاه مطالبی در حوزه دین و فرهنگ را ارسال کنم و امید دارم از این عمل و از بازخوردهای نظرات دوستان بنده بیشترین بهره را ببرم.
.
.
.
پیشتر و اواخر دهه هفتاد سیر اندیشه و علایقم به جایی رسید که با چیزی که از مرحوم #علی_صفائی_حائری آموختم، بزرگترین وظیفه دینی را وظایف اجتماعی دانستم و در پی همین هدف از ابتدای دهه هشتاد راهی حوزه علمیه قم شدم؛ سالیانی به صورت متفرقه و نیم بند درس حوزه خواندم و بعدها رشته علوم قرآن و حدیث را در دانشگاه ادامه دادم. در طول این سالیان همیشه دغدغه فعالیتی فرهنگی را داشتم و فعالیتم در انجمن خوشنویسان قم و بعدها مدرسه کتابت و مدرسه اسلامی هنر هم دقیقا بر همین مبنا بود. در طول چند سال اخیر فرهنگ، مناسبات فرهنگی، نهادهای فرهنگی و کار فرهنگی معیار، بیشترین اشتغالات ذهنی ام بوده است؛ از مدتها قبل نیز بر روی یک طرح کلی فرهنگی برای نظامند کردن تمامی فعالیت های فرهنگی کار می کنم. چندی قبل در جلسه ای به رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفتم:
بدون اغراق شاید صدها بار در روز واژه فرهنگ در ذهنم تداعی می شود و با اینکه می توانم در زمینه بسیار حرف بزنم و مطلب بنویسم، اما وقتی به گوناگونی و پیچیدگی مسائل فرهنگی فکر می کنم، احساس می کنم هیچ نمی دانم و واقعا هم هیچ نمیدانم؛ فقط پرسش های زیادی دارم.
آنچه از این پس گاه به گاه ارسال می کنم ناظر به همین دغدغه هاست.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
May 11
درنــگـی بر فرهنگ
القای معانی در تلاوت
بسمه سبحانه
فرازی زیبا از مرحوم #محمد_عبدالعزیز_حصان
آیات ۱۵ الی ۲۲ سوره ذاریات
یکی از تخصصی ترین و اصلی ترین فوائد تلاوت قرآن، القای معانی درونی آیه است. اینکه این مهم چگونه اتفاق می افتد، مسأله ای است که برترین اساتید این رشته باید شرح دهند؛ اما همچون حس شگفت زده شدن از یک نقاشی خارق العاده، که نیازی به داشتن تخصص ندارد، این گونه فهم القای معانی نیز به صرف انس داشتن با تلاوت قابل فهم است.
این هنر مفهومی و گرانقدر در میان قاریان نسل طلایی مصر به خصوص مرحوم #مصطفی_اسماعیل و قاریان متاثر از او همچون مرحوم حصان دیده می شود.
در این تلاوت و در آیه:
( آخِذِينَ مٰا آتٰاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كٰانُوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُحْسِنِينَ -
در حالی که کرامت و نعمت هایی را که پروردگارشان به آنان بخشیده، دریافت می کنند. آنان پیش از این نیکوکار بودند)
در این فراز به زعم من مرحوم حصان یکی از زیباترین القای معانی های تلاوت را رقم می زند. لازم است اشاره کنم که من تخصصی در فن تلاوت ندارم؛ اما ممکن است خودم را به عنوان مستمع جدی و حرفه ای تلاوت معرفی کنم که بیش از همه قاریان، به تلاوت های مرحوم مصطفی اسماعیل و پس از او به قاریان همسلک او چون حصان، #محمود_عبدالحکم، #محمد_عمران و ... علاقمندم.
به خصوص مرحوم حصان تمام زیبایی های تلاوت مصطفی اسماعیل را جمع آوری نموده است؛ بعلاوه مزیت های دیگری را نیز بر آنها افزوده که سبب شده از حیطه یک مقلد درآید. توانایی و احاطه گسترده بر الحان و نغماتی که با این گستردگی در تلاوت مصطفی اسماعیل وجود نداشته و دوم تسلط بر لحنی فخیم و صدای مخملین که شنونده را مسحور می کند.
آنچه را علاقمند بودم از این تلاوت به اشتراک بگذارم حس شگفتی ام در مورد آن بود. بار اول و مرتبه های بعدی استماع از نمایشنامه نویسی مرحوم حصان و توانایی او برای ترسیم محتوای آیه آنچنان شگفت زده شدم که اصلا به صورت جدی این سوال برایم مطرح شد که مگر چنین آیه ای داریم؟
نکته بامزه اینجا است که به عنوان کسی که آزمون حفظ کل قرآن کریم را با موفقیت پشت سر گذاشته بارها و بارها این آیه را دیده و شنیده بودم؛ بعلاوه بارها بر روی ترکیب آیه قبلی و نگارش آیه کار کرده بودم و ممکن نبود این آیه را ندیده باشم.
مسأله اصلی نکته دیگری بود. مرحوم حصان چنان این آیه را ترسیم و تصویرسازی می کرد که هر چه پیشینه ذهنی در مورد آیه داشتم را فراموش کردم. گویی هم اکنون این آیه در حال نزول بود و تکرار این آیه در روح و روانم قطع نمی شد. این مهمترین فایده تلاوت قرآن است و درودخداوند بر بنیانگذاران آن.
#نوشتار
#هنر
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat