eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
542 دنبال‌کننده
505 عکس
89 ویدیو
7 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
احادیث کتاب شماره 86 8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى‏ 86- امام صادق عليه السّلام فرمود: عقل راهنماى مؤمن است. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
دوشنبه 15 مرداد 1403 الاثنین 30 محرم 1446 سالروز شهادت امیر خلبان عباس بابایی پيامبر صلي الله عليه و آله: اَلسّابِقونَ اِلى ظِلِّ الْعَرشِ طوبى لَهُمْ قيلَ: يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ هُمْ؟فَقالَ: اَلَّذينَ يَقْبَلونَ الْحَقَّ اِذا سَمِعُوهُ وَ يَبْذُلونَهُ اِذا سُئِلوهُ وَ يَحْكُمونَ لِلنّاسِ كَحُكْمِهِمْ لاَِنْفُسِهِمْ؛ خوشا به سعادت سبقت جويان به سايه عرش الهی. گفتند: اى رسول خدا! آنان كيانند؟ فرمودند: آنان كه چون حق را بشنوند، بپذيرند و هرگاه حق از آنان خواسته شود، دريغن كنند و براى مردم همان گونه قضاوت كنند كه براى خود مى كنند. [بحارالأنوار، ج 75، ص 29، ح 19] ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
هدایت شده از کانال حسین دارابی
10.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضیلت و عظمت زیارت عاشورا در بیان حضرت آیت الله سید رضی شیرازی ره یادتون نره | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۷ از چهره‌هاى برجسته کربلا، یکى همین نافع بن هلال بِجلى است. طایفه بجیله، از طوایف شیعه کوفه است که بعدها نیز در میان آنان شیعیان زیادى شناخته شده اند. از وى نیز تعریفى براى تشیع رسیده که بسان آنچه درباره بریر گذشت، جالب است. وقتى به میدان مبارزه آمد، فریاد می‌زد: أنا الجملى، أنا على دین علىّ. مزاحم بن حُرَیث به مقابله با او آمد و گفت: أنَا عَلى دین عثمان. نافع پاسخ داد: أنت على دین شیطان. پس از آن با هم گلاویز شدند تا نافع او را کشت. (200) پس از مبارزه تن به تن برخى از اصحاب با کوفیان و کشته شدن شمارى از سپاه عبیدالله، عمرو بن حجاج خطاب به سپاه عمر سعد فریاد زد:‌ای احمق ها! شما با قهرمانان این شهر می‌جنگید؛ کسى با آنان تن به تن به مبارزه نرود. آنها اندک‌اند و شما با پرتاب سنگ می‌توانید آنها را از میان ببرید. عمر بن سعد رأى او را تصدیق کرده، از سپاهش خواست تا کسى مبارزطلبى نکند. پس از آن عمرو بن حجاج از سمت راست سپاه کوفه بر سپاه امام یورش برد. عمرو به سپاه کوفه فریاد می‌زد: یا أهل الکوفة! الزموا طاعتکم و جماعتکم، و لاترتابوا فى قتل من مَرَق عن الدین و خالف الإمام!. (201) ‌ای کوفیان! اطاعت و جماعت خود را نگاه دارید و در کشتن کسى که از دین خارج شده و با امام خود مخالفت کرده، تردید به خود راه مدهید. به احتمال شمار سپاه امام در این لحظه 32 نفر بوده است. (202) در این میان، مسلم بن عوسجه اسدى به دست دو نفر از کوفیان به شهادت رسید. شهادت مسلم موجب شادى سپاه کوفه شد و شَبَث بن ربعى که خود امیر بخشى از سپاه کوفه بود، متأثر شد. وى به یاد رشادت‌هاى مسلم بن عوسجه در جنگ با مشرکان در آذربایجان افتاد که مسلم در آنجا شش نفر از مشرکان را کشته بود. (203) 200. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 201. همان، ج 5، ص 435 202. گاه از عبارات برخى مورخان بر مى آید که گویى از همان آغاز تیراندازى دشمن، سپاه امام تنها 32 بوده‌اند (انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 436) در حالى که به نظر مى رسد این افراد، باقى مانده سپاه پس از تیراندازى وسیع دشمن و شهادت جمع 38 نفرى آنان بوده است. 203. انساب الاشراف، ج 3، ص 192 ـ 193 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
امیرالمؤمنین علیه السلام: اَلرَّاضِي عَنْ نَفْسِهِ مَسْتُورٌ عَنْهُ عَيْبُهُ وَ لَوْ عَرَفَ فَضْلَ غَيْرِهِ لَسَاءَهُ مَا بِهِ مِنَ اَلنَّقْصِ وَ اَلْخُسْرَانِ.غرر الحکم و دررالکلم، جلد۱، صفحه۱۱۸. كسى كه از خود راضى است عيب او از خودش پوشيده است، و اگر برترى ديگران را بر خود بداند (و توجه پيدا كند) نقصان و زيان خود را بپوشاند. تبیین: در حدیث دیگری از حضرت مطلبی شبیه به این و در مورد این رذیله اخلاقی صادر شده است: الرّاضي عَن نَفسِهِ مَغبونٌ، و الواثِقُ بِها مَفتونٌ.[غرر الحكم : 1902.] كسى كه از خود راضى باشد، مغبون گشته و كسى كه به نفس خود اعتماد كند، فريب خورده است. فریب خوردگی و خسارت و مغبون بودن فردی که از خودراضی است همانی است که در حدیث اول آمد؛ او عیب خود را نمی‌بیند و تا وقتی که این گونه است، قدرت پاک کردن عیوب خود را ندارد. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۸ امام حسین(ع) پیش از شهادت مسلم بن عوسجه، زمانى که هنوز رمقى در وجود او مانده بود، خود را به وى رساند و فرمود: رحمک ربّک یا مسلم.(خداوندت بر تو ترحم نماید) آنگاه حضرت آیه (فمنهم من قضى نَحْبَه و مِنْهُم من ینْتظر) را براى وى خواند. حبیب بن مظاهر، دوست صمیمى مسلم بن عوسجه هم کنار او آمد و او را به بهشت بشارت داد و گفت: اگر در این شرایط نبودم، دلم می‌خواست به وصایاى تو گوش می‌دادم. مسلم بن عوسجه گفت: أوصیک بهذا أن تموت دونه ـ (به تو وصیت به همراهی این مرد می کنم در راه او کشته شوى و به دفاع از او جانت را بدهی) و اشاره به امام حسین(ع) کرد. حبیب گفت: به خداى کعبه چنین خواهم کرد. (204) تعبیر به این که مسلم بن عوسجه اوّل اصحاب الحسین(ع) بوده است که شهید شده، می‌باید اشاره به آن باشد که نخستین شهید در حمله عمومى سپاه کوفه بوده که طبعا پس از تیراندازى عمومى اول و شهادت برخى از مبارزان به صورت تک تک شهید شده است. با این حال، در زیارت ناحیه، به طور کلى از وى به عنوان اولین شهید کربلا یاد شده است: کنت أوّل من شرى نفسه و أوّل شهید من شهداء اللّه. (205) (اولین کسی بودی که جان خود را به خدا فروخت و اولین شهید از شهدای خدایی هستی) در این مرحله عبدالله بن عمیر کلبى به شهادت رسید. با شهادت وی همسرش بر بالین او رفت و گریه کرد. شمر به یکى از غلامان خود با نام رستم دستور داد تا با عمودى آهنین بر سر او بکوبد. رستم چنین کرد و آن زن نیز به شهادت رسید. (206) در این نبرد، بقایاى سپاه امام(ع)، چنان فشرده در کنار یکدیگر قرار داشتند که دشمن نمى توانست در آنان نفوذى داشته باشد. به ویژه آنان اطراف خیمه ها را کنده و آتش در آنها روشن کرده بودند و دشمن تنها از یک سوى می توانست بر آنان یورش برد. عمر سعد کسانى را براى نفوذ در چادرها و کندن آنها از جاى، به درون محوطه خیمه ها فرستاد که این افراد توسط چند نفر از اصحاب امام محاصره و کشته شدند. 204. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 ـ 436 205. اقبال الاعمال، ص 575 206. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
سه شنبه 16 مرداد 1403 الثلثاء ۱ صفر 1446 ""هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ"" آیا جزای نیکی جز نیکی است؟! الرحمن 60. ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب شماره 87 8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى‏ 87- امام صادق عليه السّلام فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده است: اى على! هيچ فقرى بدتر از نادانى نيست و هيچ مالى سودمندتر از عقل نيست. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا از آغاز تا پایان قسمت ۴۹ این امر سبب شد تا عمر سعد دستور دهد تا چادرها را آتش بزنند. امام حسین(ع) فریاد زد: اجازه دهید آتش بزنند، در هر حال جز از یک سمت نمى توانند بر شما حمله کنند. (207) دشمن براى این که کار را یکسره کند، تصمیم حمله به خیمه ها و آتش زدن آنها را گرفت. شمر همراه سپاهش نیزه اش را به سوى چادر امام حسین(ع) پرتاب کرد و فریاد زد: علىّ بالنار حتى أحرق هذا البیت على أهله، باید این خانه را بر سر اهلش آتش بزنم. در اینجا بود که فریاد زنان و کودکان به آسمان رفته، همه از چادر بیرون ریختند. در اینجا بود که شَبَث بن ربعى شمر را توبیخ کرده، حرکت او را زشت شمرد و شمر بازگشت. (208) زهیر بن قین که فرماندهى ناحیه راست سپاه امام(ع) را داشت، همراه با ده نفر به سوى شمر حمله کرده او را از محل اقامت زنان و کودکان امام حسین(ع) دور کرد. (209) اما شمر بر او حمله کرده چند نفر از افراد وى را به شهادت رساند. (210) نبرد ادامه یافت. اصحاب امام حسین(ع) یک یک به شهادت می‌رسیدند و هر کدام که شهید می‌شدند، نبود آنان کاملا احساس می‌شد؛ در حالى که کشته‌هاى دشمن به دلیل فراوانى آنان، نمودى نداشت. (211) این حوادث تا ظهر عاشورا ادامه یافت. 207. تاریخ الطبرى، ج 5، 437 208. همان، ج 5، ص 437 ـ 438 209. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 210. الارشاد، ج 2، ص 105 ـ 107 211. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
الإمامُ الجوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ .[بحار الأنوار : 78/ 364/ 5.] اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى. تبیین: یعنی هر کسی که هدف بلندی دارد، لازمه این هدف، اعتماد و توکل بر خدا است و تنها با این اعتماد می تواند به هدف خود برسد. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
امروز روز اول ماه صفر است. ماه صفر ماه امتداد حزن و عزای شیعیان در رثای سید و سالار شهیدان حسین بی علی علیهما السلام است؛ بعلاوه در این ماه رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واقع شده است که با این اتفاق، جدای از فقدان برترین مخلوق هستی، حقیقت وحی از بشریت منقطع گردیده و درهای آسمان برای همیشه به روی زمینیان بسته شد. ناظر به این وقایع و برخی روایات این ماه به شوم بودن مشهور شده و تاکیدات فراوانی از بزرگان مبنی بر کثرت بخشیدن بر صدقات در این ماه وارد شده است. همچنین نماز اول ماه که در روز اول خوانده می شود نیز مناسب است. (مستحب است در روز اول هر ماهی نماز خوانده شود. وقتش از اول صبح تا مغرب و آن دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز به مقدار امکانش تصدق بدهد، امید است که سلامت جان خود را در آن ماه از خداوند بخرد. قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، ص۲۹۷.) ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف کربلا آغاز تا پایان قسمت ۵۰ نزدیکى ظهر بود که حبیب بن مظاهر به شهادت رسید. واقعه از این قرار بود که ابوثمامه صائدى ـ که از اصحاب امام على(ع) بود(212) ـ وقتى دید اصحاب تک تک به شهادت می‌رسند، نزدیک امام حسین(ع) آمد و گفت: احساس می‌کنم دشمن به تو نزدیک می‌شود، اما بدان! کشته نخواهى شد مگر آن که من به دفاع از تو کشته شوم. أما پیش از آن من می‌خواهم در حالى خداى خود را ملاقات کنم که نماز ظهر را با تو خوانده باشم. أحبّ أن ألقى ربّى و قد صلّیت هذه الصلاة الّتى دنا وقتها. امام حسین(ع) فرمود: ذکّرت الصلاة! جَعَلَک اللّه من المصلّین الذّاکرین، نماز را به یاد ما آوردى! خداوند تو را از نمازگزاران ذاکر قرار دهد. امام(ع) ادامه داد: از دشمن بخواهید جنگ را متوقف کند تا نماز بگزاریم. حُصَین بن نُمَیر تمیمى فریاد زد: نماز شما قبول نمى شود! در این وقت، حبیب بن مظاهر فریاد زد:‌ای الاغ! نماز آل رسول الله(ص) قبول نمى شود، اما نماز تو قبول می‌شود؟ در این جا بود که حبیب با حصین بن تمیم درگیر شد. (213) حبیب در این حمله با زخمى کردن اسب حصین توانست وى را به زمین بیندازد که یارانش سر رسیدند و حصین را نجات دادند. به دنبال آن با بدیل بن صریم تمیمى درگیر شده، او را کشت. در این وقت یک تمیمى دیگر بر حبیب حمله کرده، او را مجروح کرد. حصین بن تمیم سر رسید و شمشیرش را بر سر حبیب فرود آورد. در این وقت آن فرد تمیمى از اسب پیاده شد و سر حبیب را از تنش جدا کرد. حصین بن تمیم براى افتخار، ساعتى سر حبیب را گرفته بر گردن اسبش آویخت؛ سپس آن را به آن مرد تمیمى داد تا نزد ابن زیاد برده، جایزه اش را بگیرد. (214) شهادت حبیب، امام حسین(ع) را سخت تکان داد، لمّا قُتِل الحبیب هدّ ذلک حسینا و قال عند ذلک: أحتسب نفسى و حماة أصحابى. (215) (زمانی که حبیب کشته شد گویی امام حسین علیه السلام شکسته شد و در این حال گفت خودم و محافظ یارانم را پیش خدا ذخیره می گذارم) 212. رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 156 213. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ـ 440 214. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ـ 195؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440 215. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440 ‌ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat