#هنر_و_معارف
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أصلُ العَفافِ القَناعَةُ، و ثَمَرَتُها قِلَّةُ الأحزانِ .[مطالب السؤول : 50.]
ريشه عفّت قناعت است و ميوه اش كم شدن اندوهها.
تبیین: این گفتار به این معنی است که قناعت و بسنده بودن به آنچه سهم انسان از روزی است که سبب میشود، انسان در مقابل خواستههای مادی و شهوانی عفیفانه و پاک زندگی کند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۴۶
نبرد تن به تن اصحاب امام حسین (ع)
باقیمانده سپاه تک تک عازم میدان شده و پس از مبارزه به شهادت رسیدند. یکى از چهرگان کربلا بُرَیر بن حضیر هَمْدانى است که در کوفه به سیّدالقراء شهرت داشت و از شیعیان بنام این شهر بود. وقتى یزید بن معقل مبارز طلبید، بریر عازم نبرد با وى شده، چنان ضربتى بر سر او زد که نه تنها کلاهخود او، بلکه نیمى از سرش را هم شکافت. پس از آن رضى بن منقذ عبدى به نبرد وى آمد. ساعتى به هم پیچیدند تا بُرَیر بر سینه او نشست. رضى از دوستانش یارى طلبید. در این وقت کعب بن جابر به سوى بریر شتافت و نیزه خود را بر پشت بریر فرو کرد. عفیف بن زهیر که خود در کربلا بوده، میگوید: به کعب گفتم: این بریر همان است که در مسجد کوفه به ما قرآن تعلیم میداد.(197) پس از آن بر وى حمله کرده، او را به شهادت رساند. در گفتگویى که میان یزید بن معقل و بریر صورت گرفت، یزید به عقاید سیاسى بریر اشاره کرده، گفت: به خاطر دارى که در کوفه میگفتى: إنّ عثمان بن عفّان کان على نفسه مُسْرفًا، و إنّ معاویة بن أبى سفیان ضالّ مضلّ، و إنّ امام الهدى و الحقّ علىّ بن أبى طالب. (198)(عثمان بر خود ظلم و زیادهروی نمود و معاویه گمراه و گمراه کننده دیگران است و امام هدایت و برحق علی بن ابیطالب علیه السلام است)
بعدها خواهر کعب به برادرش کعب که بریر را به شهادت رسانده بود، میگفت: آیا بر ضد فرزند فاطمه جنگیدى و سید قرّاء را کشتى؟، به خدا سوگند دیگر با تو سخن نخواهم گفت. (199)
197. همان، ج 5، ص 432
198. همان، ج 5، ص 431
199. انساب الاشراف، ج 3، ص 191 ـ 192
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_در_قرآن
#قرآن_مهر
""وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ﴿٧٤﴾ أُولَٰئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا ﴿٧٥﴾ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا ﴿٧٦﴾""
و آنان که می گویند: پروردگارا! ما را از سوی همسران و فرزندانمان خوشدلی و خوشحالی بخش، و ما را پیشوای پرهیزکاران قرار ده. (۷۴) اینانند که به خاطر صبری که [در برابر حوادث و اجرای تکالیف الهی] از خود نشان دادند با [برترین] مکان ها [ی بهشت] پاداششان می دهند، و در آن با درود و سلامی [از سوی خدا و فرشتگان] روبرو می شوند. (۷۵) در آنجا جاودانه اند. نیکو قرارگاه و خوب اقامت گاهی است. (۷۶)
آیه در روایات: حضرت علیّبنابیطالب میفرمودند: «به خدا قسم! من از خدا نخواستم که فرزندانی خوشقامت به من بدهد. بلکه خواستم فرزندانی به من ببخشد که مطیع خدا باشند، از خدا بترسند. که هرگاه من در موقع خداپرستی آنان به آنان نظر کنم چشمم روشن شود». منظور از اینکه میفرماید: وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً این است که ما به پرهیزکاران قبل از خود اقتدا کنیم و پرهیزکاران بعد از ما به ما اقتدا نمایند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۰۴
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 86
8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى
86- امام صادق عليه السّلام فرمود: عقل راهنماى مؤمن است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
دوشنبه 15 مرداد 1403
الاثنین 30 محرم 1446
سالروز شهادت امیر خلبان عباس بابایی
پيامبر صلي الله عليه و آله: اَلسّابِقونَ اِلى ظِلِّ الْعَرشِ طوبى لَهُمْ قيلَ: يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ هُمْ؟فَقالَ: اَلَّذينَ يَقْبَلونَ الْحَقَّ اِذا سَمِعُوهُ وَ يَبْذُلونَهُ اِذا سُئِلوهُ وَ يَحْكُمونَ لِلنّاسِ كَحُكْمِهِمْ لاَِنْفُسِهِمْ؛
خوشا به سعادت سبقت جويان به سايه عرش الهی. گفتند: اى رسول خدا! آنان كيانند؟ فرمودند: آنان كه چون حق را بشنوند، بپذيرند و هرگاه حق از آنان خواسته شود، دريغن كنند و براى مردم همان گونه قضاوت كنند كه براى خود مى كنند. [بحارالأنوار، ج 75، ص 29، ح 19]
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت و عظمت زیارت عاشورا در بیان حضرت آیت الله سید رضی شیرازی ره
یادتون نره
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۴۷
از چهرههاى برجسته کربلا، یکى همین نافع بن هلال بِجلى است. طایفه بجیله، از طوایف شیعه کوفه است که بعدها نیز در میان آنان شیعیان زیادى شناخته شده اند. از وى نیز تعریفى براى تشیع رسیده که بسان آنچه درباره بریر گذشت، جالب است. وقتى به میدان مبارزه آمد، فریاد میزد: أنا الجملى، أنا على دین علىّ. مزاحم بن حُرَیث به مقابله با او آمد و گفت: أنَا عَلى دین عثمان. نافع پاسخ داد: أنت على دین شیطان. پس از آن با هم گلاویز شدند تا نافع او را کشت. (200)
پس از مبارزه تن به تن برخى از اصحاب با کوفیان و کشته شدن شمارى از سپاه عبیدالله، عمرو بن حجاج خطاب به سپاه عمر سعد فریاد زد:ای احمق ها! شما با قهرمانان این شهر میجنگید؛ کسى با آنان تن به تن به مبارزه نرود. آنها اندکاند و شما با پرتاب سنگ میتوانید آنها را از میان ببرید. عمر بن سعد رأى او را تصدیق کرده، از سپاهش خواست تا کسى مبارزطلبى نکند. پس از آن عمرو بن حجاج از سمت راست سپاه کوفه بر سپاه امام یورش برد. عمرو به سپاه کوفه فریاد میزد: یا أهل الکوفة! الزموا طاعتکم و جماعتکم، و لاترتابوا فى قتل من مَرَق عن الدین و خالف الإمام!. (201) ای کوفیان! اطاعت و جماعت خود را نگاه دارید و در کشتن کسى که از دین خارج شده و با امام خود مخالفت کرده، تردید به خود راه مدهید. به احتمال شمار سپاه امام در این لحظه 32 نفر بوده است. (202)
در این میان، مسلم بن عوسجه اسدى به دست دو نفر از کوفیان به شهادت رسید. شهادت مسلم موجب شادى سپاه کوفه شد و شَبَث بن ربعى که خود امیر بخشى از سپاه کوفه بود، متأثر شد. وى به یاد رشادتهاى مسلم بن عوسجه در جنگ با مشرکان در آذربایجان افتاد که مسلم در آنجا شش نفر از مشرکان را کشته بود. (203)
200. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435
201. همان، ج 5، ص 435
202. گاه از عبارات برخى مورخان بر مى آید که گویى از همان آغاز تیراندازى دشمن، سپاه امام تنها 32 بودهاند (انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 436) در حالى که به نظر مى رسد این افراد، باقى مانده سپاه پس از تیراندازى وسیع دشمن و شهادت جمع 38 نفرى آنان بوده است.
203. انساب الاشراف، ج 3، ص 192 ـ 193
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#هنر_و_معارف
امیرالمؤمنین علیه السلام: اَلرَّاضِي عَنْ نَفْسِهِ مَسْتُورٌ عَنْهُ عَيْبُهُ وَ لَوْ عَرَفَ فَضْلَ غَيْرِهِ لَسَاءَهُ مَا بِهِ مِنَ اَلنَّقْصِ وَ اَلْخُسْرَانِ.غرر الحکم و دررالکلم، جلد۱، صفحه۱۱۸. كسى كه از خود راضى است عيب او از خودش پوشيده است، و اگر برترى ديگران را بر خود بداند (و توجه پيدا كند) نقصان و زيان خود را بپوشاند.
تبیین: در حدیث دیگری از حضرت مطلبی شبیه به این و در مورد این رذیله اخلاقی صادر شده است: الرّاضي عَن نَفسِهِ مَغبونٌ، و الواثِقُ بِها مَفتونٌ.[غرر الحكم : 1902.] كسى كه از خود راضى باشد، مغبون گشته و كسى كه به نفس خود اعتماد كند، فريب خورده است.
فریب خوردگی و خسارت و مغبون بودن فردی که از خودراضی است همانی است که در حدیث اول آمد؛ او عیب خود را نمیبیند و تا وقتی که این گونه است، قدرت پاک کردن عیوب خود را ندارد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۴۸
امام حسین(ع) پیش از شهادت مسلم بن عوسجه، زمانى که هنوز رمقى در وجود او مانده بود، خود را به وى رساند و فرمود: رحمک ربّک یا مسلم.(خداوندت بر تو ترحم نماید) آنگاه حضرت آیه (فمنهم من قضى نَحْبَه و مِنْهُم من ینْتظر) را براى وى خواند.
حبیب بن مظاهر، دوست صمیمى مسلم بن عوسجه هم کنار او آمد و او را به بهشت بشارت داد و گفت: اگر در این شرایط نبودم، دلم میخواست به وصایاى تو گوش میدادم. مسلم بن عوسجه گفت: أوصیک بهذا أن تموت دونه ـ (به تو وصیت به همراهی این مرد می کنم در راه او کشته شوى و به دفاع از او جانت را بدهی)
و اشاره به امام حسین(ع) کرد. حبیب گفت: به خداى کعبه چنین خواهم کرد. (204) تعبیر به این که مسلم بن عوسجه اوّل اصحاب الحسین(ع) بوده است که شهید شده، میباید اشاره به آن باشد که نخستین شهید در حمله عمومى سپاه کوفه بوده که طبعا پس از تیراندازى عمومى اول و شهادت برخى از مبارزان به صورت تک تک شهید شده است. با این حال، در زیارت ناحیه، به طور کلى از وى به عنوان اولین شهید کربلا یاد شده است: کنت أوّل من شرى نفسه و أوّل شهید من شهداء اللّه. (205) (اولین کسی بودی که جان خود را به خدا فروخت و اولین شهید از شهدای خدایی هستی)
در این مرحله عبدالله بن عمیر کلبى به شهادت رسید. با شهادت وی همسرش بر بالین او رفت و گریه کرد. شمر به یکى از غلامان خود با نام رستم دستور داد تا با عمودى آهنین بر سر او بکوبد. رستم چنین کرد و آن زن نیز به شهادت رسید. (206)
در این نبرد، بقایاى سپاه امام(ع)، چنان فشرده در کنار یکدیگر قرار داشتند که دشمن نمى توانست در آنان نفوذى داشته باشد. به ویژه آنان اطراف خیمه ها را کنده و آتش در آنها روشن کرده بودند و دشمن تنها از یک سوى می توانست بر آنان یورش برد. عمر سعد کسانى را براى نفوذ در چادرها و کندن آنها از جاى، به درون محوطه خیمه ها فرستاد که این افراد توسط چند نفر از اصحاب امام محاصره و کشته شدند.
204. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 ـ 436
205. اقبال الاعمال، ص 575
206. انساب الاشراف، ج 3، ص 194
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#تقویم_قرآنی_حدیثی
سه شنبه 16 مرداد 1403
الثلثاء ۱ صفر 1446
""هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ"" آیا جزای نیکی جز نیکی است؟! الرحمن 60.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 87
8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى
87- امام صادق عليه السّلام فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده است: اى على! هيچ فقرى بدتر از نادانى نيست و هيچ مالى سودمندتر از عقل نيست.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۴۹
این امر سبب شد تا عمر سعد دستور دهد تا چادرها را آتش بزنند. امام حسین(ع) فریاد زد: اجازه دهید آتش بزنند، در هر حال جز از یک سمت نمى توانند بر شما حمله کنند. (207) دشمن براى این که کار را یکسره کند، تصمیم حمله به خیمه ها و آتش زدن آنها را گرفت. شمر همراه سپاهش نیزه اش را به سوى چادر امام حسین(ع) پرتاب کرد و فریاد زد: علىّ بالنار حتى أحرق هذا البیت على أهله، باید این خانه را بر سر اهلش آتش بزنم. در اینجا بود که فریاد زنان و کودکان به آسمان رفته، همه از چادر بیرون ریختند. در اینجا بود که شَبَث بن ربعى شمر را توبیخ کرده، حرکت او را زشت شمرد و شمر بازگشت. (208) زهیر بن قین که فرماندهى ناحیه راست سپاه امام(ع) را داشت، همراه با ده نفر به سوى شمر حمله کرده او را از محل اقامت زنان و کودکان امام حسین(ع) دور کرد. (209) اما شمر بر او حمله کرده چند نفر از افراد وى را به شهادت رساند. (210)
نبرد ادامه یافت. اصحاب امام حسین(ع) یک یک به شهادت میرسیدند و هر کدام که شهید میشدند، نبود آنان کاملا احساس میشد؛ در حالى که کشتههاى دشمن به دلیل فراوانى آنان، نمودى نداشت. (211) این حوادث تا ظهر عاشورا ادامه یافت.
207. تاریخ الطبرى، ج 5، 437
208. همان، ج 5، ص 437 ـ 438
209. انساب الاشراف، ج 3، ص 194
210. الارشاد، ج 2، ص 105 ـ 107
211. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#هنر_و_معارف
الإمامُ الجوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ .[بحار الأنوار : 78/ 364/ 5.]
اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى.
تبیین: یعنی هر کسی که هدف بلندی دارد، لازمه این هدف، اعتماد و توکل بر خدا است و تنها با این اعتماد می تواند به هدف خود برسد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#معارف
امروز روز اول ماه صفر است. ماه صفر ماه امتداد حزن و عزای شیعیان در رثای سید و سالار شهیدان حسین بی علی علیهما السلام است؛ بعلاوه در این ماه رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واقع شده است که با این اتفاق، جدای از فقدان برترین مخلوق هستی، حقیقت وحی از بشریت منقطع گردیده و درهای آسمان برای همیشه به روی زمینیان بسته شد. ناظر به این وقایع و برخی روایات این ماه به شوم بودن مشهور شده و تاکیدات فراوانی از بزرگان مبنی بر کثرت بخشیدن بر صدقات در این ماه وارد شده است. همچنین نماز اول ماه که در روز اول خوانده می شود نیز مناسب است.
(مستحب است در روز اول هر ماهی نماز خوانده شود. وقتش از اول صبح تا مغرب و آن دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز به مقدار امکانش تصدق بدهد، امید است که سلامت جان خود را در آن ماه از خداوند بخرد. قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، ص۲۹۷.)
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا آغاز تا پایان
قسمت ۵۰
نزدیکى ظهر بود که حبیب بن مظاهر به شهادت رسید. واقعه از این قرار بود که ابوثمامه صائدى ـ که از اصحاب امام على(ع) بود(212) ـ وقتى دید اصحاب تک تک به شهادت میرسند، نزدیک امام حسین(ع) آمد و گفت: احساس میکنم دشمن به تو نزدیک میشود، اما بدان! کشته نخواهى شد مگر آن که من به دفاع از تو کشته شوم. أما پیش از آن من میخواهم در حالى خداى خود را ملاقات کنم که نماز ظهر را با تو خوانده باشم. أحبّ أن ألقى ربّى و قد صلّیت هذه الصلاة الّتى دنا وقتها.
امام حسین(ع) فرمود: ذکّرت الصلاة! جَعَلَک اللّه من المصلّین الذّاکرین، نماز را به یاد ما آوردى! خداوند تو را از نمازگزاران ذاکر قرار دهد.
امام(ع) ادامه داد: از دشمن بخواهید جنگ را متوقف کند تا نماز بگزاریم. حُصَین بن نُمَیر تمیمى فریاد زد: نماز شما قبول نمى شود! در این وقت، حبیب بن مظاهر فریاد زد:ای الاغ! نماز آل رسول الله(ص) قبول نمى شود، اما نماز تو قبول میشود؟ در این جا بود که حبیب با حصین بن تمیم درگیر شد. (213) حبیب در این حمله با زخمى کردن اسب حصین توانست وى را به زمین بیندازد که یارانش سر رسیدند و حصین را نجات دادند. به دنبال آن با بدیل بن صریم تمیمى درگیر شده، او را کشت. در این وقت یک تمیمى دیگر بر حبیب حمله کرده، او را مجروح کرد. حصین بن تمیم سر رسید و شمشیرش را بر سر حبیب فرود آورد. در این وقت آن فرد تمیمى از اسب پیاده شد و سر حبیب را از تنش جدا کرد. حصین بن تمیم براى افتخار، ساعتى سر حبیب را گرفته بر گردن اسبش آویخت؛ سپس آن را به آن مرد تمیمى داد تا نزد ابن زیاد برده، جایزه اش را بگیرد. (214) شهادت حبیب، امام حسین(ع) را سخت تکان داد، لمّا قُتِل الحبیب هدّ ذلک حسینا و قال عند ذلک: أحتسب نفسى و حماة أصحابى. (215) (زمانی که حبیب کشته شد گویی امام حسین علیه السلام شکسته شد و در این حال گفت خودم و محافظ یارانم را پیش خدا ذخیره می گذارم)
212. رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 156
213. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ـ 440
214. انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ـ 195؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440
215. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#هنر
#معماری
#مسجد_جامع_اصفهان
محراب “الجایتو” در شمال “ایوان استاد” قرار دارد. در قرن هشتم هجری، زمان حکومت ایلخانان، تلاشهایی برای بازسازی اماکن مختلف انجام میشد و در همین دوره، بناهایی بسیار برجسته با گچبریهای بازرساننده ساخته شد. در این دوره، نمای اصلی مسجد که به سمت صحن قرار دارد، نیز مورد توجه قرار گرفت و به دستور اولجایتو به روش “رازی” بازسازی شد. محراب الجایتو به عنوان یک نمونه از این ساختارها شناخته میشود که اجزای آن با دقت منطقی ترکیب شدهاند. این محراب با گچبریها، نقوش گیاهی و هندسی زیبا طراحی شده است. یک کتیبه بر روی لوح مرکزی طاق بالایی این محراب، تاریخ ساخت و اطلاعاتی از سازندگان آن را ثبت میکند. این محراب در سال ۷۱۰ ه.ق به کمک وزیر محمد ساوی و نظارت عضد بن علی ماستری ایجاد شده است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
59.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هنر
#معماری
#مسجد_جامع_اصفهان
مسجد جامع اصفهان یکی از شگفتانگیزترین بناهای این شهر تاریخی است و گوشه گوشه مسجد، شاهکارهایی از هنر اسلامی خودنمایی میکند که هر کدام از آنها برای معرفی یک تمدن کافی است. شبستان و محراب اولجایتو یکی از بخشهای خاص و جذاب این مسجد است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_در_قرآن
#قرآن_مهر
""قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا- 77فرقان"" بگو: «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد؛ شما (آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!»
آیه در روایات: أمیرالمؤمنین: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَهًِْ الْعَفَافُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ. جامع الأخبار، ص۱۳۱
امام علی: محبوبترین عملها نزد خداوند در روی زمین دعاست و بافضیلتترین عبادت پاکی و پاکدامنی است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ.
تبیین: دعا به واسطه اینکه حالت خضوع انسان در برابر خداوند را تقویت میکند، محبوبترین عمل در نزد خداوند نامیده شده است؛ اما در عین حال یادآوری شده در همه حال عفت و پاکی در تمام امور زندگی (امورمادی و اجتماعی و هواهای نفسانی و ...) برترین عمل و عبادت آدمی است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
چهارشنبه 17 مرداد 1403
الاربعاء 2 صفر 1446
شهادت زید بن علی بن الحسین علیهماالسلام (2 صفر سال 122 قمری)
سالروز شهادت شهید محمود صارمی، روز خبرنگار
پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ آتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ؛ [تحف العقول، ص 218.] هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 89
8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى
89- از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: پنج چيز هست كه هر كس اين پنج چيز در او نيست لذّت برخوردارى زيادى در وجودش نخواهد بود. راوى گويد:- عرض كردم: آنها چه هستند؟ حضرت فرمود: عقل و ادب و دين و بخشش و خوش خلقى.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69
تبیین: منظور این است کسی که چنین خصوصیات اخلاقی را ندارد، بهره فراوانی از زندگی خود نمیبرد، و دیگران نیز بهره درستی از او نخواهند برد؛ گرچه چنین شخصی به لحاظ علمی یا مادی یا جایگاه اجتماعی فردی باشد که دیگران او را بزرگ میدانند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
گربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۵۱
آخرین نماز
ظهر شد و وقت نماز فرا رسید. هنوز زهیر و شمارى اصحاب در اطراف امام(ع) بودند. امام(ع) نماز را به جماعت _در شکل نماز خوف _ اقامه کرد. (217) امام(ع) دو رکعت نماز ظهر را آغاز کرد در حالى که زهیر و سعید بن عبدالله حنفى جلوى امام(ع) ایستادند. گروه دوم نماز را تمام کرده، آنگاه گروه اول رکعت دوم را به امام(ع) اقتدا کردند. در وقتى که سعید جلوى امام(ع) ایستاده بود، هدف تیر دشمن قرار گرفت. بعد از پایان نماز هم، هرچه امام(ع) به این سوى و آن سوى میرفت، سعید میان امام و دشمن قرار میگرفت. به همین دلیل، چندان تیر به وى اصابت کرد که روى زمین افتاد. در این وقت از خداوند خواست تا سلام او را به رسولش برساند و به او بگوید که من از این رنجى که میبرم، هدفم نصرت ذرّیه اوست. وى در حالى به شهادت رسید که سیزده تیر بر بدنش اصابت کرده بود. (218)
سعید بن عبدالله بعد از نماز ظهر که باز درگیرى آغاز شده و شدّت گرفت، در شرایطى که حفاظت از امام حسین(ع) را بر عهده داشت به شهادت رسید. (219) در اینجا بازهم دشمن به تیراندازى به سوى اسبان باقى مانده سپاه امام ادامه داد تا همه آنان را از بین برد. در این وقت زهیر بن قین با رجزى که خواند بر دشمن حمله کرد. در شعرى که از او خطاب به امام حسین(ع) نقل شده، آمده است که امام را هادى و مهدى نامیده و در حال رفتن به ملاقات جدش پیامبر، برادرش حسن، پدرش على(ع) و عمویش جعفر و حمزه میباشد.
دو نفر از کوفیان با نامهاى کثیر بن عبدالله شعبى و مهاجر بن اوس بر وى حمله کرده او را به شهادت رساندند. (220)
عمرو بن خالد ازدى در شمار چنین افرادى است. وى رجزى خواند و جنگید تا به شهادت رسید. (221) فرزندش خالد بن عمرو ازدى نیز پس از پدر به شهادت رسید. (222)
216. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
217. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
218. مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 17
219. انساب الاشراف، ج 3، ص 195 ـ 196
220. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441
221. الفتوح، ج 5، ص 192
222. الفتوح، ج 5، ص 192 ـ 193
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#هنر_و_معارف
امام على عليه السلام: طُوبى لِمَن أنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ و أمسَكَ الفَضلَ مِن كلامِهِ .[بحار الأنوار : 96 / 117 / 9.] خوشا كسى كه زيادى مال خويش را انفاق كند و جلوى زياده گويى خود را بگيرد.
تبیین: در دیگاه دینی، زیادهروی در همه زمینهها مذموم است و آن بخشی از دارایی که انسان به آن نیازی ندارد، همانند زیادهگویی شایسته حذف شدن است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#نماز_استغفار
ربیع بن صبیح می گوید: مردی به محضر حضرت امام مجتبی علیه السلام از قحطی و خشکسالی شکایت کرد، حضرت به او فرمود: از خدا برای زدوده شدن گناهانت درخواست آمرزش کن و مردی دیگر به پیشگاه آن حضرت آمد و از تهیدستی و فقر شکوه کرد، حضرت به او فرمود: از خدا درخواست مغفرت کن و دیگری آمد و گفت: دعا کن خدا به من پسری عنایت کند. حضرت فرمود: از خدا آمرزش بخواه، به حضرت گفتیم چند نفر به حضورت آمدند و هر کدام از چیزی شکایت کردند و شما همه آنان را به آمرزش خواهی از خدا فرمان دادی، فرمود: من از پیش خود آنان را به آمرزش خواستن از حق راهنمایی نکردم من به اعتبار گفته خدا که از نوح علیه السلام حکایت کرده است که به قومش گفت: برای رسیدن به انواع نعمت ها از خدا درخواست آمرزش کنید، آنان را به آمرزش خواستن هدایت نمودم. وسائل الشیعة، ج 7، ص 177، باب 23، حدیث 9055.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
27.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#نماز_استغفار
نماز فوق العاده استغفار برای وسعت رزق
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود :
هرگاه در زندگیت دچار تنگی معیشت و کسادی شدی، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.نماز استغفار دو رکعت است و در هر دو رکعت، چنین عمل کن:
1️⃣در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر را بخوان
2️⃣بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
3️⃣سپس در رکوع، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
4️⃣بعد از بلند شدن از رکوع ، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
5️⃣در هر دو سجده، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
6️⃣بعد از هر دو سجده، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
مکارم الاخلاق، ص328
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۵۲
خوارزمى از عمرو بن خالد صیداوى نیز یاد کرده و نوشته است: وى نزد امام(ع) آمد و گفت: قصد آن دارم تا به دیگر یاران بپیوندم. امام حسین(ع) به او فرمود: تَقَدَّم فإنّا لاحقون بک عن ساعة. (پیش برو، ما نیز ساعتى دیگر به تو خواهیم پیوست.) (223)
سعد [شعبه] بن حنظله تمیمى مجاهد دیگرى است که با خواندن رجزى به میدان رفته پس از نبردى به شهادت رسید. (224)
عمیر بن عبدالله مَذْحِجى شهید بعدى است که رجزى خواند و به میدان رفت و به شهادت رسید.(225)
سوار بن أبى حُمَیر به میدان رفته مجروح شد و شش ماه بعد به شهادت رسید.(226)
عبدالرحمان بن عبدالله یزَنى شهیدى است که به نوشته ابن اعثم، پس از مسلم بن عوسجه به شهادت رسیده است. شعر وى در میدان، مضمون مهمى در تشیع او دارد؛ به طورى که شاعر خود را بر دین حسین و حسن معرفى میکند.
أنا ابن عبدالله من آل یزن دینى على دین حسین و حسن(227)
زیاد بن عمرو بن عریب صائدى همدانى معروف به ابوثمامه صائدى که نماز ظهر را به یاد امام حسین(ع) آورد، شهید دیگر بعد از ظهر است.(228) رجز زیبایى از وى توسط ابن شهرآشوب نقل شده است.(229)
ابوالشعثاء یزید بن زیاد کندى پیش روى امام حسین(ع) در برابر دشمن ایستاد و هشت تیر (و در برخى نقلها که پیش از این گذشت صد تیر) رها کرد که طى آن دست کم پنج نفر از سپاه کوفه کشته شدند. آنگاه که دشمن درخواستهاى امام حسین(ع) را رد کرد، به سوى دشمن تاخت تا کشته شد.(230)
نافع بن هلال بِجِلى که پیش از این اشاره به نبرد او با تنى چند از کوفیان داشتیم، با تیراندازى دقیق خود دوازده تن از سپاه کوفه را کشت تا آن که بازویش شکست. دشمن وى را به اسارت گرفت و شمر گردنش را زد.(231)
223. مقتل الحسین(ع) ج 2، ص 24 آیا این همان عمرو بن خالد ازدى است؟ در متن خوارزمى از عمر بن خالد صیداوى یاد شده اما در مثیرالاحزان ابن نما (ص 33)، عمرو بن خالد آمده است.
224. التفوح، ج 5، ص 193
225. الفتوح، ج 5، ص 193؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 14
226. انساب الاشراف، ج 3، ص 198
227. الفتوح، ج 5، ص 194
228. انساب الاشراف، ج 3، ص 198
229. بنگرید: المناقب، ج 4، ص 104 ـ 105
230. انساب الاشراف، ج 3، ص 198؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 445 ـ 446
231. انساب الاشراف، ج 3، ص 197
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat