#هنر_و_معارف
بخشی از دعای ندبه
کتیبه کاشیکاری معرق ورودی حسینیه قائمیه تهران.
طراحی نقوش و خط آن را سالیانی قبل انجام دادم و این عکس تزئینی با کنار نهادن طرح نهایی و کاشی اجرا شده ایجاد شده است.
ظرفیت کاشیکاری با زیبایی بصری بسیاری که ایجاد می کند، معرفی متون دینی بسیار مغتنم است.
✨✨لَیْتَ شِعْرِی أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوَی بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرَی أَ بِرَضْوَی أَوْ غَیْرِهَا أَمْ ذِی طُوًی عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَی الْخَلْقَ وَ لا تُرَی وَ لا أَسْمَعَ لَكَ حَسِیسا وَ لا نَجْوَی عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ تُحِیطَ بِكَ دُونِیَ الْبَلْوَی وَ لا یَنَالَكَ مِنِّی ضَجِیجٌ وَ لا شَکْوَی؛✨✨
💠ای کاش می دانستم خانه ات در کجا قرار گرفته، بلکه می دانستم کدام زمین تو را برداشته، یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در زمین ذی طوایی؟ بر من سخت است که مردم را می بینم، ولی تو دیده نمی شوی، و از تو نمی شنوم صدای محسوسی و نه راز و نیازی، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فرا گیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد.💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت 70
هدف سیاسى امام حسین(ع) در چهار مرحله
اگر از باطن کربلا عبور کنیم، و مصمم باشیم بر اساس شواهد تاریخی و آنچه در مقاتل و تواریخ برجای مانده، هدف سیاسی امام حسین(ع) را از قیام بشناسیم، میباید چهار دوره تاریخی و زمانی را از یکدیگر تفکیک کنیم و هر کدام را منطبق با شرایط خاص خود، از این زاویه مورد بررسی قرار دهیم:
نخستین مرحله، از زمان حرکت از مدینه به سوى مکه است که ویژگى عمده آن «اعتراض» به حاکمیت یزید است. این که بعدا چه خواهد شد به لحاظ سیاسى روشن نیست و بسته به تحولاتى است که پس از آن پیش خواهد آمد. این تا زمانى است که امام(ع) تصمیم به رفتن به کوفه نگرفته و هنوز در مکه است.
دومین مرحله از زمان تصمیم به رفتن به کوفه آغاز میشود و تا رسیدن سپاه حر ادامه دارد. ابتدا نامههاى مردم کوفه میرسد که امام(ع) تصمیمى نمى گیرد. پس از آن نمایندگان مردم کوفه میآیند که موضوع جدىتر میشود و امام(ع) نمایندهای را براى بررسى اوضاع به کوفه اعزام میکند. پس از آمدن نامه مسلم امام(ع) که اطمینان سیاسى پیدا کرده به سمت کوفه حرکت میکند. اینجا هدف تصرف کوفه و عراق است. این مرحله ادامه دارد تا آنجا که خبر شهادت مسلم به امام(ع) میرسد. امام(ع) احساس میکند دستیابى به آن هدف دیگر مقدور نیست اما هنوز احتمال پیروزى هست؛ چون به هر حال، همه چیز که در مسلم خلاصه نمى شود.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت 71
سومین مرحله از زمان رسیدن سپاه حرّ آغاز میشود. این زمانى است که حر میکوشد تا امام(ع) را به کوفه برده، به ابن زیاد تحویل بدهد. در اینجا هدف امام(ع) گریز از دست ابن زیاد و اصرار بر نرفتن به سمت کوفه است. پیشنهاد بازگشت به مکه را مطرح میکند که همچنان تا زمان آمدن سپاه عمر بن سعد به کربلا ادامه دارد. امام(ع) باز میگردد، اما حر نمى گذارد و در نهایت راهى میانه را انتخاب میکنند که به کربلا میرسد. امام(ع) میکوشد تا هرچه بیشتر از کوفه فاصله بگیرد. در این مرحله، هدف دور شدن از فضاى خشن کوفه است و تا زمانى ادامه دارد که سپاه کوفه امام(ع) را در کربلا متوقف میکند و اصرار دارد که یا آن حضرت بیعت با یزید کند یا آماده نبرد باشد.
چهارمین مرحله همینجاست. امام(ع) در اینجا شهادت را بر میگزیند. در اینجا دیگر نه بحث حکومت است، نه گریختن مصلحت جویانه از دست دشمن؛ اینجا پاى عزت و شرافت و شهادت در میان است و امام(ع) این را به عنوان یک هدف میپذیرد.
ما باید هر کدام از مراحل را جداى از یکدیگر مورد بررسى قرار دهیم و شرایط تاریخى آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم.
در این میان، کسانی که خود «شهادت» را یک هدف سیاسی میدانند، چندان نیاز به این مرحله بندی هم ندارند. در میان نویسندگان معاصر شریعتی و هاشمی نژاد بر این باور بودند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
✨✨وَأَنَّ عَلَيهِ النَّشأَةَ الأُخرى(۴۷)وَأَنَّهُ هُوَ أَغنى وَأَقنى (۴۸) وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعرى(۴۹)✨✨
و بی گمان پدید آوردن دوباره با اوست☀️و اوست که توانگر می سازد و سرمایه می بخشد☀️ و همانا او پروردگار (ستاره ی) شباهنگ است☀️
النجم(آيه: ۴۷,۴۸,۴۹)
صفحه : 528
💠 آیه در روایات: امام علی (علیه السلام): أَغْنی یعنی خداوند هر انسانی را با معیشت خود بینیاز گردانید و با دست رنج و تلاشش راضی ساخت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵،ص۳۲۰
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_اسلامی
#معماری
✨مسجد جامع کبیر نیریز، یکی از کهنترین مسجدهای ایران و به باور برخی از آتشکدههای زرتشتیان بوده که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است. ایوانهای به جا مانده از این مسجد به شیوه معماری دوره ساسانیان ساخته شده است.این بنا در نهم مرداد 1312 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این مسجد، یکی از بناهای ارزشمند، و قدیمیترین مساجد ایران به شمار میرود. این بنا با تأثیر از معماری ساسانی و نقشهای تک ایوانی ساخته شده و در طول دورههای مختلف، بخشهایی به آن افزوده و تعمیراتی در آن صورت گرفته و در زمره آثار برگزیده از سیر تکامل هنر و تزئینات معماری ایران قرار گرفته است.
✨کتیبههای گچبری این بنا علاوه بر مدارک تاریخی، حاوی مضامینی مذهبی در مدح و ستایش پیامبر و امامان شیعه بوده و به خوبی انعکاسدهنده اندیشهها و اعتقادات پیدا و پنهان بانیان آن است.
برخى این مسجد را آتشکده دانسته و گفتهاند که در دوره ساسانیان، آتش مقدس را از آتشکده کاریان به آنجا مىآوردهاند. در اینکه در نیریز آتشکده بوده، تردیدى نیست، امّا اینکه این مسجد در مکان آتشکده بنا شده، جاى تردید است.
✨مقدسى در احسن التقاسیم در نیمه اول سده چهارم هجرى قمرى ذیل معرفى نیریز از مسجدى در کنار بازار یاد کرده و گفته است: «و نیریز کبیره الجامع الى جانب السوق ...» . به احتمال منظور از «جامع کبیر» مسجد جامع کبیر کنونى است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
شنبه 27 مرداد 1403
السبت 12 صفر 1446
سالروز وقوع حماسه خونین پاوه و جنایات منافقین در این شهر (1358)
ش)
✨✨(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّه َ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) . [ آل عمران : 102. ]✨✨
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا آن گونه كه حقِّ پروا كردن از اوست ، پروا كنيد و زينهار ، جز مسلمان نميريد».
💠امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از آيه «از خداآن گونه كه حقّ پروا كردن از اوست ، پروا كنيد» ـ فرمود : [حقّ تقوا از خدا اين است] كه اطاعت شود و نافرمانى نشود و پيوسته ياد شود و هرگز فراموش نگردد و سپاسگزارى شود و ناسپاسى نشود. [بحار الأنوار : 70/291/31. ]💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۹۸
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠 98- امام سجّاد(ع) فرمودند: بيرون آمدم تا اينكه به اين ديوار رسيدم پس بر آن تكيه زدم ناگاه مردى كه دو جامه سفيد در بر داشت در برابر روى من به من مىنگريست. سپس گفت: اى على بن حسين! چه شده است مرا كه تو را افسرده و غمگين مىبينم؟- تا آنجا كه گفت:- اى على بن حسين! آيا كسى را ديدهاى كه خداى را بخواند و خدا او را اجابت نكند؟ گفتم: نه، گفت: آيا كسى را ديدهاى كه بر خدا توكّل كند و خدا او را كفايت نكند؟ گفتم: نه، گفت: آيا كسى را ديدهاى كه از خدا درخواست كند و خداوند به او عطا نكند؟ گفتم: نه. سپس از جلو چشمان من غائب شد.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۳♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۲
تأثیر نهضت امام حسین(ع) در سقوط امویان
براى زوال و سقوط یک دولت، یک سرى عوامل نزدیک وجود دارد، یک سرى عوامل دور که هر دو در جاى خود اهمیت دارند. عوامل دور ممکن است از نظر زمانى با زمان سقوط فاصله داشته باشد، اما بىتردید و به دلایل تاریخى، نقش مهمى در زوال یک دولت دارد. در سقوط یک دولت عوامل نزدیک، مثل انقلابى فراگیر یا حمله خارجى، وقتى مؤثرند که بنیاد دولت حاکم ضعیف شده باشد؛ یعنى در جذب پشتوانه مردمى و ملى براى حمایت از خود ضعیف باشد. اگر این ضعف نباشد، انقلاب فراگیر محقق نمى شود، یا اگر حمله خارجى صورت گیرد، حمایت مردمى، میتواند دولت را نجات دهد.
بنى امیه سال 41 به قدرت رسیدند. سال 61 انقلاب عاشورا بود، سال 132 یعنى هفتاد و یک سال بعد، امویان سقوط کردند.
اکنون پرسش این است: عاشورا چه تأثیرى بر سقوط امویان داشت؟ به نظر میرسد عاشورا از دو زاویه در سقوط دولت اموى تأثیر داشت:
جهت اوّل: زیر سؤال بردن اسلامیت دولت بنى امیه؛ این مطلب در سخنان حضرت امام حسین(ع) آنجا که به معرفى یزید و ویژگىهاى وى میپردازد فراوان است. آن حضرت با تعبیر (و عَلَى الإسلام السّلام) اسلامیت دولت یزید و طبعا دولت اموى را زیر سؤال میبرد. امام(ع)، روى سگبازى و مشروبخوارى یزید انگشت میگذارد و از تغییر احکام و رواج بدعت ها سخن میگوید. دولت اموى که اساس آن با حیلهگرى معاویه آغاز شده بود، تلاش زیادى داشت تا خود را اسلامى نشان دهد. در اوج فساد اخلاقى حاکم بر دستگاه اموى، مسجد سازى وجود داشت. عبدالملک در اوج حمله به حجاز و مسلط کردن حجاج بر مردم، جامع اموى میساخت، مسجد الاقصى و مسجد صخره را در بیت المقدس تعمیر میکرد. حتى در زمان ولید مسجد پیامبر(ص) در مدینه را بازسازى و طلا کارى کردند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
قرآن:
✨✨(الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَــلَـتِ اللَّهِ ويَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَا اللَّهَ وَ كَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا) . [ الأحزاب : 39 . ]✨✨
💠«آنان كه پيامهاى خدا را مى رسانند و از او بيم دارند و از كسى جز خدا بيم به دل راه نمى دهند. و خدا براى حسابرسى كافى است».💠
✨✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قُل الحَقَّ ، وَلا تَأخُذكَ في اللّه ِ لَومُةُ لائِمٍ . [ حلية الأولياء : 1/ 241 . ]✨✨
♦️رسول اللّه صلى الله عليه و آله : حق را بگو و در راه خدا از سرزنش هيچ ملامت گرى طرفى به خود راه مده.♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۳
-امویان بعلاوه این ظاهرسازیها- به علاوه فتوحات را پیش میبردند. به طور مسلّم فتوحات عصر بنى امیه بیشتر از زمان خلفاى اول و یا زمان عباسیان بوده است. اما آیا اینها اسلامیت بود؟
اسلامیت اهل بیت، اسلامیت دیگرى بود. اسلام اموى متفاوت با این اسلام بود. این فریبکارى دولت اموى به جاى آن که در جهت حفظ هویت دینى مردم، حفظ اخلاق اسلامى، زنده نگاه داشتن عرفان حقیقى، رعایت عدالت اسلامى و رسیدگى به حقوق مردم تلاش کند، براى بدست آوردن غنائم بیشتر کشورگشایى میکرد و براى فریب مردم مساجد باشکوه میساخت. در قرآن وقتى صحبت از آبرسانى به حجاج و جهاد فى سبیل الله و مقایسه آنهاست، خداوند به روشنى، جانب جهاد فى سبیل الله را میگیرد. البته فتوحات، میتوانست جهاد فى سبیل اللّه باشد، اما بنى امیه در اندیشه منافع مادى آن بودند. همین امویان فاسق، براى گرفتن پول بیشتر، اسلام آوردن مردم خراسان را نمى پذیرفتند و تا مدتها با این که آنها مسلمان شده بودند، هنوز آنها را ذمّى دانسته جزیه از آنان میگرفتند.(296)
البته مسلمانانى که در جبهههاى نبرد میجنگیدند؛ طارق بن زیادها و دیگران، شاید واقعا مجاهد فى سبیل الله بودند. وقتى ماهیت دولت اموى براى چنین مردمانى آشکار میشود، فتوحات هم متوقف میشود. چنان که در خراسان چنین شد. در قیام دیرالجماجم وقتى مردم عراق به فرماندهى عبدالرحمان بن محمد بن اشعث بن قیس در سال 71 براى فتح سیستان رفته بودند، به خاطر شدت فشار و ستم حجاج، با همان لشکر، به سوى عراق بازگشتند تا دولت اموى را سرنگون کنند.
296. تاریخ الطبرى، ج 7، ص 55؛ الکامل، ج 5، ص 148
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_اسلامی
#معماری
#مسجد_جامع_اصفهان
شبستان صفوی
در انتهای قسمت جنوب غربی مسجد جامع اصفهان شبستان صفوی قرار گرفتهاست. کارشناسان معتقدند شبستان بر روی بقایای آثار دورهٔ تیموری ایجاد گشتهاست. قسمت شرقی از ستونهای بسیار به صورت مربعی و شطرنجی و ۲۸ چشمه در سقف تشکیل شدهاست. قسمت دوم آن نیز از ۶ طاق با دهانهٔ ۹ متری، ۷ چشمهٔ باریک روی طاقها و به صورت باریک ایجاد شدهاست.
در کاوشهای باستانشناسی معاصر ستونهایی از آن به دست آمد که مربوط به دورهٔ آلبویه بود. در بخش شمالی این شبستان در زیبایی به صورت تزئینات گرهچینی قرار گرفتهاست.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
یکشنبه 28 مرداد 1403
الاحد 13 صفر 1446
کودتای 28 اَمرداد
سالروز فاجعه آتش زدن سینما رکس آبادان
✨✨... وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ✨✨
💠... با یکدیگر بر نیکی و پرهیزکاری همکاری نمایید و همدیگر را بر انجام گناه و تجاوز یاری نکنید.و تقوای الهی پیشه سازید که به راستی مجازات الله، سخت و شدید است💠
المائده(آيه: 2)
صفحه : 106
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۹۹
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠99- امام صادق (ع) فرمودند: ثروتمندى و عزّت سير و گردش مىكنند، پس هر گاه به موضع توكّل دست يافتند در همان جا اقامت مىگزينند.. (یعنی هرگاه توکل در وجود فردی دائمی شود، ثروت و عزت هم در وجودش ثبات پیدا می کنند.)💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۳♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا ار آغاز تا پایان
قسمت ۷۴
جهت دوم تأثیر نهضت امام حسین(ع) در سقوط دولت اموى آن بود که پس از رحلت رسول خدا (ص) از همان ابتدا دو گروه براى به دست گرفتن رهبرى جامعه اسلامى مطرح بودند. بنىهاشم و بنى امیه. این دو گروه به دلایل متفاوتى پس از رحلت آن حضرت نتوانستند حکومت را در دست بگیرند و در عوض، برخى از گروههاى میانى موفق به تصاحب قدرت سیاسى شدند. اندکى بعد، بنى امیه، طى حوادث دوران عثمان تا شهادت امام على(ع) بر اوضاع غلبه کردند. در این وقت، تنها رقیب آنان بنىهاشم بودند که در حکومت امام على(ع) و فرزندش امام حسن(ع) این مسأله نمودار شد. نهضت کربلا بار دیگر نشان داد که گروه دیگر، همچنان فعال است و رهبرى جریان مخالف را بر عهده دارد و آماده است تا با ساقط کردن حکومت اموى، یک دولت هاشمى و علوى تأسیس کند. به لحاظ سیاسى و براى عمق بخشیدن به ادعاى علویان براى حکومت در دوره بعد، این نکته کمى نبود. به واقع، در اوج فشار امویان، نهضت کربلا، فعّال بودن بنىهاشم و اهل بیت(ع) را نشان داد. براى مثال، سالهای پایانى دولت اموى شعار الرضا من اهل بیت(ع) بود که جوهره رهبرى را در مبارزه سیاسى بر ضد امویان تعریف کرد. این بنى هاشم بودند که دولت اموى را سرنگون کردند و در واقع عشق به اهل بیت بود که دولت اموى را برانداخت.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
✨✨رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : مَن قضى لأخيهِ المؤمنِ حاجَةً كانَ كمَنْ عَبدَ اللّه َ دَهرَهُ .[الأمالي للطوسي : 481/1051 .]✨✨
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس براى برادر مؤمن خود حاجتى برآورد، چنان است كه همه عمرش را به عبادت خدا سر كرده باشد.💠
♦️تبیین: مساوات و اخوت در جامعه ایمانی یکی از بالاترین نمودهای دینداری در دین اسلام است؛ به گونهای که گویی این امر مغز دین اسلام است. در روایات و بشارتهایی که در مورد دوره ظهور وارد شده است، اشارات بسیار زیادی به این مساله شده است. گویی در دورهای که دینداری مردم به نهایت خود میرسد این مساوات بین مومنان شکل میگیرد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۵
اهل بیت(ع) این قداست خود را از کجا آوردند. این احساس سیاسى هواداران بنىهاشم از کجا آمده است؟ به نظر میرسد یکى از بزنگاههاى اصلى درایجاد این احساس، کربلا بوده است. در آن حادثه، شمار زیادى از افراد خاندان پیامبر(ص) بین شانزده تا بیست و پنج تن به شهادت رسیدند .
البته نباید تصور کرد که علت سقوط بنىامیه تنها در همین جهت بوده است. مهم آن است که وقتى رهبرى ماجرا به دست بنىهاشم میافتد، باید ریشه بخشى از سقوط را در مظلومیت این خاندان جستجو کرد. البته و مع الاسف، شاخه بنى عباس (از بنى هاشم) از فرصت استفاده کرد و آنچنان که شرح آن در تواریخ آمده، با توجه به ابهامى که براى بسیارى از مردم در تعریف اهل بیت(ع) و الرضا من آل محمد(ع) به وجود آورد و با تلاش برخى از ایادى خود مانند ابومسلم خراسانى، سوار بر مرکب خلافت شد. هر چند ابومسلم خود اولین قربانى این دولت بود و پاداشش را خیلى زود گرفت.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ ﴿٦٣﴾ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ ﴿٦٤﴾ قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ ﴿٦٥﴾
بگو: چه کسی شما را از تاریکی هایِ خشکی و دریا نجات می دهد؟ در حالی که او را [برای نجات خود] از روی فروتنی و زاری و مخفیانه به کمک می طلبید؛ [و می گویید] که اگر ما را از این [تنگناها و مهلکه ها] نجات دهد، بی تردید از سپاس گزاران خواهیم بود. (۶۳) بگو: خدا شما را از آن [سختی ها] و از هر اندوهی نجات می دهد، باز شما به او شرک می ورزید [و به ناسپاسی می گرایید.] (۶۴) بگو: او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما برانگیزد، یا شما را گروه گروه و حزب حزب به جان هم اندازد، [تا به اختلافات و کینه های سخت بیانجامد،] و مزه تلخ جنگ و خونریزی را به هر گروه شما به وسیله گروه دیگر بچشاند؛ با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورت های گوناگون بیان می کنیم تا بفهمند. (۶۵)
آیه در روایات: امام باقر (ع) أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً و آن عبارت است از اختلاف در دین و تهمتزدن به یکدیگر. تفسیر اهل بیت (ع) ج۴، ص۴۲۰
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
دوشنبه 29 مرداد 1403
الاثنین 14 صفر 1446
✨✨امام على عليه السلام: فَهَلُمَّ اَيُّهَا النّاسُ اِلَى التَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْقيامِ بِعَدْلِهِ وَالْوَفاءِ بِعَهْدِهِ وَ الاِْنْصافِ لَهُ فى جَميعِ حَقِّهِ فَاِنَّهُ لَيْسَ الْعِبادُ اِلى شَىْ ءٍ اَحْوَجَ مِنْهُمْ اِلَىالتَّناصُحِ فى ذلِكَ وَ حُسْنِ التَّعاوُنِ عَلَيْهِ ؛✨✨
💠اى مردم! بيايد يكديگر را بر اطاعت خدا يارى كنيد و عدالتش را بپاداريد و به عهدش(در عبوديت او و ترك طاعت شيطان) وفا كنيد و در تمامى حقوق الهى منصفانه رفتاركنيد، زيرا كه بندگان خدا به چيزى نيازمندتر از اين نيستند كه در اين امور يكديگر رانصيحت و خوب يارى كنند. [كافى، ج 8 ، ص 354، ح 550]💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۰
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠100- راوى گويد: از حضرت موسى بن جعفر(ع) در مورد گفتار خداى عزّ و جلّ پرسيدم كه مىفرمايد:«و كسى كه بر خدا توكّل كند پس خدا او را بس است»(سوره طلاق آیه ۳) حضرت فرمود:
توكّل نمودن بر خدا داراى درجاتى است يكى از آنها اين است كه در تمامى كارهايت بر خداوند توكّل كنى. پس هر چه خداوند با تو كند از او خوشنودى زيرا مىدانى كه او در رساندن خير و فضل بر تو كوتاهى نمىكند و مىدانى كه حكم در تمامى امور از آن اوست پس با سپردن تمامى كارهايت به خداوند بر او توكّل كن و در همه امور به او اعتماد كن.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۶
قیام امام حسین(ع) یک قیام اسوه
اصولا از یک نگاه، دو نوع قیام قابل تصور است: نخست قیامى که فى حدّنفسه با توجه به اهداف خود در یک مقطع تاریخى انجام گرفته و پرونده آن همانجا بسته میشود؛ چه موفق باشد چه ناموفق. البته ممکن است در عبرتهاى تاریخى از آن یاد شود و مورد بازبینى قرار گیرد و تحلیل شود.
دوم: نوعى دیگر از قیام ها که تعدادشان واقعا انگشتشمار است، قیام هایى است که حالت اسوه براى دورههاى بعد پیدا میکند. براى نمونه در تاریخ ایران، قیام کاوه آهنگر چنین حالتى پیدا کرده است. این تصویرى است که فردوسى از آن براى ما ارائه کرده و قاعدتا میبایست تا روزگار وى همچنان در اذهان پابرجا بوده باشد. در ادبیات اسلامى، به ویژه ادبیات شیعى، قیام امام حسین(ع) حالت نوعى الگو و اسوه را یافته است. یعنى از حالت یک واقعه در یک زمان درآمده، تعمیم یافته و نوعى بىزمانى یا فرازمانى در آن لحاظ شده است. از این مهمتر، به صورت عاطفى، با هویت یک فرد شیعه ممزوج شده و به نوعى جزو معتقدات او درآمده است. روشن است که شمار این قبیل قیامها و شهادت ها اندک است. در شهادت ها، میتوان به شهادت بسیارى از علما و مجاهدان و سربازان اشاره کرد که شهادتشان فراموش میشود؛ اما عدادى از آنها حالت اسوه پیدا میکنند که این دلایل خاص خود را دارد. براى مثال شهید فهمیده در تاریخ جنگ ایران و عراق چنین موقعیتى را به دست آورده است. چنان که در تاریخ شیعه، شهید اول و شهید ثانی تا اندازهای همین موقعیت را دارند. اینها بسته به نوع شهادت، کیفیت رخداد، دلایل شهادت و شرایطى است که آن حادثه در آنها اتفاق میافتد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
#سوره_یس
#خوشنویسی
آیات ابتدایی سوره مبارکه یس به خط محقق قلم 9 میل نگارش سال 1394.
✨✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يس﴿١﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴿٣﴾ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴿٤﴾✨✨
💠به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی یاء، سین (۱) سوگند به قرآن کریم، (۲) که بی تردید تو از فرستادگانی، (۳) بر راهی راست [قرار داری.] (۴)💠
♦️سوره در روایات:
❄️امام صادق (ع): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، یاسین است. هرکس شامگاهان، پیش از خواب یا به هنگام روز، پیش از آنکه وارد شب شود، این سوره را بخواند، در کنف حمایت الهی خواهد بود و رزق و روزی بسیاری به وی خواهد رسید تا آنکه روز را سپری کند و به شب درآید.... تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۰
❄️ امام صادق(ع): به فرزندانتان سورهی یاسین را بیاموزید؛ همانا که این سوره، روح و ریحان قرآن است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۴
❄️ در فضیلت و مداومت بر قرائت دائمی سوره یس روایات بسیار و تاکیدات بسیاری از بزرگان نقل شده است.
❄️ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
خوشا بهحال کسانیکه این مطالب (و قرائت قرآن) را، همین تلفظ نباشد [بلکه آنرا] بفهمند. کسی گفته بود [که] من، سورۀ یس را که میخوانم، از روی شوق و ذوق، حس میکنم که دارم قند میخورم. بهار قرآن است. [میگفت] دارم قند میخورم و لذا خیلی از مرد و زن[هایی] که مقدس هستند، دیگر «یس» را حفظ هستند [و] آنرا ترک نمیکنند.
خدا توفیق دهد که قدردان باشیم.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۷۷
نهضت امام حسین(ع) از این زاویه، به صورت قیامى درآمد که حالت فرازمانى پیدا کرد. دلیلش هم این بود که ارزشهایى که در آن مطرح شد، واقعا ارزشهاى زمانى نبود. یعنى درست است که علیه یزید بود؛ اما به قدرى این ارزشها کلّى و فراگیر بوده و هست، که مربوط به هیچ زمانى نبوده و نیست. لذاست که در زیارت وارث امام حسین(ع) از زاویه تاریخى و ارزش فراگیر و فرازمانى، در ادامه مسیر انبیاء مطرح میشود و وارث آنان تلقّى میگردد.
مسائل دیگرى هم در این جاودانگى مؤثر بود. این قیام با کیفیت خاصى انجام شد. رهبر آن فردى با اهمیت و نواده پیامبر(ص) بود. حالت تسلیم ناپذیرى داشت؛ شمار زیادى از افراد خاندان پیامبر(ص) در حادثه یاد شده به شهادت رسیدند. به علاوه به دلیل اهمیت مفهوم امام(ع) در شیعه، تأکید خاصى روى این قیام صورت گرفت. بعد از آن، این قیام، الگوى همه قیامهاى بعدى شد؛ در حالى که در دنیاى اسلام، قیامهاى فراوان دیگرى از سوى علویان و غیر علویان صورت گرفت که هیچ کدام چنین حالتى را در تاریخ اسلام به خود نگرفته است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
✨✨إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَإِنَّ اللهَ عَزيزٌ حَكيمٌ [49] 49 انفال.✨✨
💠و هنگامى را كه منافقان، و بيماردلان مىگفتند: «اين گروه [مسلمانان] را دينشان مغرور ساخته است». [آنها نمىدانستند كه] هركس بر خدا توكّل كند [پيروز مىگردد] خداوند توانا و حكيم است.💠
♦️آیه در روایات:
پیامبر اکرم(ص): هرکس بهدنبال توکّل بر خداوند است باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد، و هرکس میخواهد که از عذاب قبر نجات یابد باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد، هرکس بهدنبال حکمت است باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد و هرکس میخواهد بدون محاسبه وارد بهشت شود باید اهلبیت مرا دوست داشته باشد. به خدا سوگند! هرکس ایشان را دوست داشته باشد در دنیا و آخرت بهرهمند خواهد شد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۰۶
❄️ تبیین: پیامبر اکرم(ص) بدین دلیل وعده رسیدن به این موارد را منوط به دوست داشتن اهل بیت(ع) نمودند چون با دوست داشتن آنها کم کم حالت یروی و تبعیت از آنها در وجود فرد شکل میگیرد و به میزانی که این تبعیت در وجود هر فردی بیاید اعمال دینی و دنیوی او اصلاح می گردد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
سه شنبه 30 مرداد 1403
الثلثاء 15 صفر 1446
روز بزرگداشت علامه مجلسی
روز جهانی دنیای مجازی
ا✨✨لإمام عليّ عليه السلام : تُبتَنَى الاُخُوَّةُ فِي اللّه ِ عَلَى التَّناصُحِ فِي اللّه ِ ، وَالتَّباذُلِ فِي اللّه ِ ، وَالتَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّه ِ ، وَالتَّناهي عَن مَعاصِي اللّه ِ ، وَالتَّناصُرِ فِياللّه ِ ، وإخلاصِ المَحَبَّةِ . [ غرر الحكم : 4532 . ]✨✨
💠امام على عليه السلام : برادرى در راه خدا ، بر اساس نيكخواهى براى يكديگر در راه خدا ، بخشش به يكديگر در راه خدا ، كمك به يكديگر براى فرمانبرى از خدا ، بازداشتن يكديگر از نافرمانى خدا ، يارى رساندن به يكديگر در راه خدا و خالص كردن دوستى ، بنياد نهاده مى شود .💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۰
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠101- امام صادق(ع) فرمودند: كسى كه سه چيز به او داده شده از سه چيز بىبهره نمانده است:
❄️كسى كه به او دعا عطا شده اجابت هم به او عطا گرديده است
❄️ و كسى كه به او شكر داده شده زيادت هم به او بخشيده شده
❄️ و كسى كه توكل به او عطا گرديده كفايت هم به او عطا شده است.
سپس فرمودند: آيا كتاب خداى عزّ و جلّ را تلاوت كردهاى؟
✔️ «و كسى كه بر خدا توكّل كند پس خداوند او را بس است»(آیه ۳ سوره طلاق)[اشاره به فقره سوم]
✔️ و «اگر شكر كنيد بر شما زيادتى مىبخشيم»[آیه ۷سوره ابراهیم] [اشاره به فقره دوم]
✔️ و «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم»[آیه ۶۰ سوره غافر] [اشاره به فقره اوّل].💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۸
تأثیر مشخص قیام امام حسین(ع) روى قیامهاى پس از آن
باید توجه داشت که قیام امام حسین(ع) جداى از آن که مربوط به عدم اجراى شریعت و مبارزه با منکر باشد، در اصل خط بطلانى بر مشروعیت سلطنت بنىامیه بود. بنابراین یک بار دیگر، پس از تلاشهاى امام على(ع) از سوى امام حسین(ع) که نواده پیامبر(ص) بود، بر این اصل تکیه شد که امامت حق امویان نیست. این نکتهای است که قیام عاشورا آن را استمرار بخشید و سرلوحه برنامه سایر علویان مانند زید بن على و فرزندش یحیى و دیگرانى بود که قیام را پیشه خود ساختند.
نکته دیگر شعارهایى بود که امام حسین(ع) مطرح کرد. اگر هدف امام را از قیام در سخنرانىهاى ایشان مرور کنیم، با آنچه که به عنوان شعار در سایر قیامهاى شیعى آمده، به مقدار زیادى تطبیق میکند. این اهداف معمولا در بحث بیعت مطرح میشود. یعنى مردمى که با یک رهبر انقلابى موافقت دارند، بر سر تحقق اهدافى با او بیعت میکنند. این بیعت از زمان پیغمبر(ص) وجود داشت وبعدها در زمان خلفاى بعد هم تکرار شد چنان که در کربلا نیز. نخستین رکن بیعت در قیامهاى علوى، دعوت مردم به کتاب خدا و سنّت رسول بود که به نوعى اشاره به عدم مشروعیت سنت خلفا بود؛ زیرا براى سنیان این ماجرا از زمان خلافت عثمان آغاز شده بود که مبناى بیعت عمل به کتاب خدا، سنت رسول وسنّت شیخین باشد؛ چیزى که امام على(ع) نپذیرفته بود.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۹
قیام مسلحانه بر ضد حکومت جور و در جهت امر به معروف و نهى از منکر در شکل فراگیر آن، در همه این قیامها مورد توجه است. این هدف مهمى بود که امام حسین(ع) در قیامش مطرح کرد و اصولا مشروعیت به آن داد. میدانیم که در میان جماعت اهل سنت، چنین چیزى مقبول نیست واصولا قیام مسلحانه پذیرفته نیست. البته درگذشته، مرجیان به قیام مسلحانه اعتقاد داشتند؛ چنان که روزگارى دستهای از معتزله و خوارج نیز چنین میاندیشیدند.
نکته دیگر بیعت بر سر پذیرفتن امامت علویان بود که از ارکان نظریه سیاسى شیعه به حساب میآمد و همه جا گفته میشد امام(ع) باید از اهل بیت(ع) باشد. تعبیر رایج آن در اواخر دوره اموى الرضا من آل محمد(ع) بود. براى مثال در بیعت حسین بن على معروف به شهید فخ که در سال 169 قیام کرد آمده است: اُدعوکم إلى الرّضا من آل محمد(ع) و على أن نعمل فیکم بکتاب الله و سنّة نبیه و العدل فى الرعیة، والقسم بالسویة.(297) حتى در قیام توابین هم این نکته را مییابیم که اظهار کردند، اگر پیروز شدیم حکومت را به دست اهل بیت(ع) میسپاریم. عدالت گرایى که با مفهوم تقسیم بالسویه عنوان میشد و از زمان امام على(ع) رایج گشته بود، در این بیعت ها مورد تأکید قرار میگرفت.
297. مقاتل الطالبیین، ص 378
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
چهارشنبه 31 مرداد 1403
الاربعاء 16 صفر 1446
روز جهانی مسجد
روز صنعت دفاعی
روز جهانی یادبود قربانیان تروریسم
زادروز هوشنگ سیحون پدر معماری ایران
✨✨وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ✨✨
💠و اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکت های آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم؛ ولی انکار نمودند و ما، آنان را به سبب کردارشان گرفتیم💠
♦️الاعراف(آيه: 96) صفحه : 163
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۲
✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨
102- از امام صادق(ع) روايت است كه حضرت در برخى از كتابها چنين خوانده است كه خداى تبارك و تعالى مىفرمايد:
💠 سوگند به عزّت و جلالم و بزرگوارىام و بلندى من بر عرشم كه آرزوى هر كه را كه چشم آرزويش به مردم است با نوميد نمودنش قطع مىكنم و در نزد مردمان جامه ذلّت بر او مىپوشانم و او را از نزديكى خودم به كنار مىزنم و از فضل خود او را دور مىكنم. آيا در سختىها چشم آرزويش به غير من دوخته مىشود در حالى كه سختىها به دست من است و آيا به غير من اميد دارد و با فكر خود در غير مرا مىكوبد در حالى كه كليد درهاى بسته به دست من است و درگاه من به روى هر كه مرا بخواند باز است؟ 💠
❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۸۰
امامان شیعه و مسأله قیام علیه حکومتها
آنچه در این باره میتوان گفت، این است که کربلا در میان شیعیان امامى، بیش از آن که یک حادثه سیاسى و قابل تقلید در عرصه سیاست باشد، به صورت یک تراژدى و حادثه خونبار و مقدس مورد توجه قرار گفت. در واقع علویان زیدى، و بیشتر، از نسل امام حسن(ع) راه قیام انقلابى را پذیرفتند که اصل آن برگرفته از کربلا و تقلیدى از حرکت امام حسین(ع) بود؛ پیشینه سیاسى آن هم باز به جمل و صفین میرسید؛ زیرا آن دو حرکت هم به نوعى مبارزه علیه طغیانگرى و ستمگرى داشت.
با این حال، و به رغم آن که در میان شیعیان امامى، بعد سیاسى انقلابى کربلا کمتر مطرح گردید، اما به نوعى ارزشهاى سیاسى نهفته در آن بسیار بیش از آنچه میان زیدیان مطرح بود، به دورههاى بعدى انتقال یافت. در واقع، عدم تقلید از آن حرکت، دلایل خاصى داشت و بیشتر به دلیل ناهموار بودن شرایط سیاسى جامعه براى تکرار چنان پدیدهای بود؛ بنابراین در صورتى که شرایط مناسبى فراهم میآمد، همان ارزشهاى سیاسى نهفته میتوانست به بهترین وجه زنده شود. این تجربه در انقلاب اسلامى صورت گرفت و از بعدِ سیاسى کربلا به خوبى بهرهگیرى شد
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال