eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
545 دنبال‌کننده
505 عکس
89 ویدیو
7 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 💠به مناسبت ارسال روز گذشته ✨✨نگارش های مختلف از هنرمندان گوناگون با درجات عیار متفاوت در مورد حدیث شریف (عُنوانُ صحيفةِ المؤمنِ حُبُّ عليِّ بنِ أبي طالبٍ.) ✨✨ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
🛑 ✨✨آشنایی مختصری با خواجه شمسُ الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظ شیرازی✨✨ ❄️بخش سوم و آخر 💠 خواجه حافظ و نگاه‏هاى گوناگون به او 1️⃣ برخى او را عارف واصلى مى دانند كه كلامش ترجمان توحيد ناب است، چنانكه اگر كسى بخواهد با محبوب ازلى، راز دلى و سوز و گدازى و مناجاتى كند، غزليات او را ترنّم مى كند. در اين نگاه، اشعار او را به حق، زبان حال دل سوختگان راه توحيد مى دانند، و كلمات او را «بيت الغزل معرفت» مى ‏شمارند. بى جهت نيست كه حكيم وارسته و متألّه، و عارفى چون حاج مولى هادى سبزوارى رحمه الله در غزلى كه سراسر بيان فضايل اوست، مى ‏گويد: هزاران آفرين بر جان حافظ همه غرقيم در احسان حافظ زهفتم آسمانِ غيب آمد لسان الغيب، اندر شأن حافظ نيز مفسّر و محدّث سترگى چون مولى محسن فيض كاشانى رحمه الله با شوق و شور، شعر او را چنين مى ستايد: اى يار مخوان ز اشعار الّا غزل حافظ اشعار بود بى‏كار الّا غزل حافظ استاد غزل سعدى است نزدِ همه كس، ليكن‏ دل را نكند بيدار الّا غزل حافظ غوّاص بحار شعر، نادر به كَفَش افتد نظمى كه بود دُربار الّا غزل حافظ هم چنين بى‏ دليل نيست كه ديوان اشعار او در كنار سجّاده هر صاحب دلى جاى دارد، و غزليات او مونس گريه‏ هاى نيمه شب هر دل سوخته اى است، و عارفان و اهل مناجات، بيان حال خود را در آيينه اشعار او مى جويند. تيرِ عاشق كش، ندانم بر دلِ حافظ كه زد اين قَدَر دانم كه از شعر تَرَش خون مى چكيد 2️⃣ از سوى ديگر چه بسيارند اهل عشرت و ساز و شراب كه ديوان حافظ، گرمى بخش بزم آنهاست. آنان، او را صوفى لاابالى مى دانند كه همواره همنشين خُم و شراب و باده و ساقى، و يك سره در كار رندى و نظر بازى است، و شعر او ترجمان احوال او. عجيب است كه اين دو گروه، هر يك به او عشق مى ورزند و هر يك بهره خاصّ خود را از اشعار او مى برند. در چنين فضاى دوگانه اى است كه شيفتگان حافظ هر يك به نوعى خواسته اند دامن او را از نگاه دوّم پاك كنند. 3️⃣ برخى اصطلاحات او را از خم و مى و ساقى و مغ و مغچه گرفته تا شاهد و مطرب، همه و همه را حمل بر ظاهر و لذايذ جسمانى مى كنند، اما مى گويند اين گناهان بر خواجه عيب نيست؛ چه اين امور در زمان جوانى از او سر زده سپس توبه كرده و به نور توبه، خويش را از آلايش ها شسته و حافظى شده است كه كلمات او سرتا پا معرفت است. 4️⃣ طايفه اى نيز بر اين باورند كه او تا پايان عمر، دست از عشق بازى و باده گسارى برنداشته و چنانكه از اشعار او پيداست، تا دوران پيرى اين همه را مى ‏ستوده است؛ اما چه باك كه بر مسند وصال تكيه كرده است، و تكاليف ظاهرى شريعت از سالكين واصل ساقط است. بنابراين، همه اين محرّمات شرعى بر خواجه حلال بوده و عيبى بر او نيست. غافل از اين كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رعايت حلال و حرام دين را تا قيام قيامت بر فرد فرد مسلمين ثابت و لازم دانسته است‏، در اين جهت هيچ فرقى ميان عارف و عامى، فقيه و فيلسوف، زاهد و صوفى نيست، و همه اگر مسلمانند بايد ملتزم به ظواهر شريعت باشند. 5️⃣ گروهى ديگر برآن اند كه اشعار حافظ صرفاً يك اثر هنرى است، و سراينده هيچ معنايى از آن قصد نكرده است. و اين اشعار فاقد پشتوانه فكرى، و ارايه مفاهيم در قالب واژه ها و الفاظ مى باشد. 6️⃣ عدّه اى ديگر بر اين عقيده اند كه تنها برخى از اشعار و پاره اى از غزليات- گاه كل غزل، و گاه ابياتى از آن- در ديوان حافظ مى توان يافت كه خواجه در آن، از مفاهيم والاى اخلاقى توحيدى سخن گفته است و اين معانى را در قالب بهترين شيوه ارايه داده است. بنابراين، انصاف آن است كه دست كم بخشى از ديوان او اين گونه مطالب را تشكيل مى دهد، ولى بسيارى از غزليات او جز معانى ظاهرى، معناى ديگر ندارد. و اين همه پرده از شخصيّت دوگانه او بر مى دارد. 7️⃣ عدّه اى معتقدند از اشعار حافظ هيچ نمى توان فهميد، بهترين دليل بر اين ادّعا، تفسيرهاى متضادّ و گوناگونى است كه در اعصار مختلف، هر از چندگاهى از آن ارايه مى شود، برخى او را طرفدار فلسفه پوچ گرايان مى دانند، و پاره اى عارف و بلكه عارف كامل كم نظير و ... 8️⃣ و بالاخره عدّه اى مى گويند: هركس از اشعار حافظ هرچه فهميد، همان مقصود خواجه است، بلكه او خود به عمد معانى گوناگون و متضاد را در نظر داشته است تا هركس به قدر فهم خود از آن برداشت كند. از فال گيرى براى امور ظاهرى زندگى گرفته تا رهايى از افسردگى در اثر اشتغالات روزمره، تا بهره مندى در مجالس ذكر و انس با حضرت حقّ. و به اصطلاح رايج امروز، هرگونه قرائت از اشعار حافظ، درست و بلكه در راستاى غرض سراينده آن مى باشد. جمال آفتاب، مقدمه، ص: 14(همراه با تلخیص) احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 الخميس ۲۳ ربیع‌الاول 1446 پنجشنبه ۶ مهر 1403 ☀️وقایع تاریخی ✅ سالروز ورود تاریخی حضرت معصومه سلام الله علیها به قم ♦️ثمره فروتنى♦️ ✨✨عنه عليه السلام : إنّ الزَّرعَ يَنبُتُ في السَّهلِ و لا يَنبُتُ في الصَّفا ؛ فكذلكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ في قَلبِ المُتَواضِعِ ، و لا تَعمُرُ في قَلبِ المُتَكبِّرِ الجَبّارِ ؛ لأنّ اللّه َ جَعلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ ، و جَعَلَ التَّكبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ .[. بحار الأنوار : 78/312/1.]✨✨ 💠امام كاظم عليه السلام : همانا زراعت در دشت مى رويد و روى تخته سنگ برآمده نمى رويد. حكمت نيز چنين است، در دل شخص فروتن آباد مى شود و در دل انسان متكبّر و گردن فراز آباد نمى شود؛ زيرا خداوند فروتنى را ابزار خرد قرار داده است و تكبّر را ابزار نابخردى.💠 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 احادیث کتاب شماره 138 ✨✨15- باب استحباب زياد گريستن از خوف خدا✨✨ 💠138- امام صادق عليه السّلام فرمود: هر چشمى در روز قيامت گريان است مگر سه چشم: يكى چشمى كه از ديدن آنچه خداوند ديدنش را بر او حرام نموده فرو بسته شود و ديگرى چشمى كه در طاعت خدا بيدار بماند و ديگرى چشمى كه در دل شب از خوف خدا بگريد.💠 ♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص 91♦️ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🛑 ♦️بخشی از دعای ندبه♦️ ❄️یکی از سوزناک ترین فقرات دعای ندبه که با مخاطب قرار دادن حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه ، آرزوی دیدار و وصال ایشان را در دل نیایش گر به ودیعه می نهد.❄️ ✨✨ مَتي تَرانا وَنَريكَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِوآءَ النَّصْرِ تری ✨✨ 💠 آيا راهی به سوی هست تو اي پسر احمد،تا ملاقات شوي، آيا روز ما به تو با وعده اي در مي پيوندد تا بهره مند گرديم، چه زمان به چشمه هاي پر آبت وارد مي شويم،تا سيراب گرديم، چه زمان از آب وصل خشگوارت بهره مند مي شويم؟ كه تشنگي ما طولاني شد،چه زمان صبح و شام با تو هستیم، تا ديده ما روشن شود، چه زمان مارا مي بيني و ما تو را مي بينيم ،درحاليكه پرچم پيروزي را گسترده اي، آيا آن روز در مي رسد كه ما را ببيني كه تو را احاطه كنيم،و تو پیشوای جامعه جهاني را مي شوي درحاليكه زمين را از عدالت انباشتي، 💠 ✍️تابلوی خوشنویسی خط ثلث که در سال ۱۳۸۵ نوشتم. نوشتن به کنار اما حواشی کار هم خاطره جالبی داشت. بعد از نوشتن بر روی کاغذ سفید، کاغذ را با رنگ های تینر فوری رنگ کردم. تا رنگ را پاشیدم، مرکب که ظاهراً از انواع شیمیایی بود در تینر حل شد. در همان چند ثانیه فرصتی که تا خشک شدن زمان بود به ذهنم رسید با چرخاندن نامنظم کاغذ، این تینرهای رنگی کاغذ را به صورت حاشیه منظمی دور کاغذ درآورم و نتیجه شد تابلوی فعلی. شاید جالب باشد بدانید در موارد بسیاری تابلوهای نوشته شده در مراحل بعدی رنگ آمیزی، چسباندن و قطعه بندی خراب می شود.✍ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ✨✨وَلَهُ الكِبرِياءُ فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ وَهُوَ العَزيزُ الحَكيمُ✨✨ 💠و عظمت و کبریایی در آسمان ها و زمین، ویژه ی اوست؛ و او، توانای شکست ناپذیر و حکیم می باشد💠 الجاثیه(آيه: 37) صفحه : 502 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat
🌺 ✔️سالروزورودحضرت‌معصومه‌به‌شهرقم ۲۳ ربیع الاول 🌸مژده دهید باغ را، چون برکات می رسد این یم و شوره زار را، قند و نبات می رسد🌸 🌺 اینجا کویر خشک و نمک زار شور نیست ما روبروی پهنه دریا نشسته ایم🌺 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ لینک معرفی کانال👇🏻 https://eitaa.com/ehsankhattat