eitaa logo
احیاء الأمر
414 دنبال‌کننده
43 عکس
82 ویدیو
36 فایل
سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَكَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَيُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.(العیون)
مشاهده در ایتا
دانلود
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
نحن مع القائد العزیز اللهم اجعله في درعک الحصینة التي تجعل فیها من ترید
استاد سید جواد شبیری زنجانی ✅مذهب محمّد بن ولید خزّاز ✳️ قرینه اول: استفاده مذهب از واژه «ثقه» در کلام قدما ❇️ ما همانطور که آیت الله والد نیز متذکّر شده‌اند به طور مکرّر بیان کرده‌ایم که مراد از واژه «ثقه» در کلمات قدما وقتی به طور مطلق به کار رود، امامی است. ثقه در اصل لغت به معنای مورد اعتماد است، نه آنکه به معنای راستگوبودن باشد. معنای این واژه در موارد مختلف به تناسب حکم و موضوع متفاوت می‌شود. به عنوان مثال وقتی در مورد یک پزشک این واژه به کار رود بدین معنا است که آن پزشک، در کار خود مورد اعتماد است و در تشخیص و درمان عملکرد قابل اعتمادی دارد. همچنین در مورد افراد دیگر که این واژه به کار رود به تناسب باید معنی شود. وقتی در مورد راویان حدیث این کلمه به کار رود، صحّت مذهب نیز استفاده می‌شود؛ چرا که از زمان قدیم مساله صحّت مذهب مورد توجه بوده، و صحّت مذهب بنابر برخی اقوال و برخی موارد –مثل باب تعارض- در پذیرش روایت موثّر بوده است، و کتب رجال نیز به این مساله توجه ویژه داشته‌اند. این امور نشان می‌دهد که وقتی واژه ثقه به نحو مطلق به کار رود، تمامی امور و تمامی جهاتی که در پذیرش خبر موثّر است مورد توجه بوده است. بنابرین صحّت مذهب نیز ازین تعبیر استفاده می‌شود. در بحث از مشایخ ثقات (صفوان، بزنطی و ابن أبی عمیر) که تعبیر «لا یروون و لا یرسلون إلّا عن ثقة» در مورد ایشان صادر گشته است، آیت الله والد بحث از معنای واژه «ثقه» را مطرح نموده‌اند. البته در خصوص بحث مشایخ ثقات، قرائن ویژه دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر آن دارد که از واژه «ثقه» در تعبیر مزبور می‌توان امامی بودن را هم استفاده کرد. البته این مطلب در مورد قدما است، و از زمانی که تقسیم چهارگانه احادیث شروع شده، واژه «ثقه» به خصوص وثاقت در حدیث اختصاص یافته و وثاقت در مذهب از مفهوم آن خارج می‌شود. حاصل آنکه ثقه به معنای قابل اعتماد است، و وقتی به صورت مطلق در مورد یک راوی به کار می‌رود بدین معنی است که آن راوی از تمامی جهات مورد اعتماد است. https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» استاد: حیدری‌فطرت https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
44.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
43.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
45.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» کارگاه چهارم: ـ ترفند اول (توجه به طبقه راوی) استاد: حیدری‌فطرت https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في التَّحريضِ عَلَى القِتالِ ـ : أيّها الناسُ ، إنَّ المَوتَ لا يَفُوتُهُ المُقِيمُ ، و لا يُعجِزُهُ الهارِبُ ، ليسَ عَنِ المَوتِ مَحِيدٌ و لا مَحِيصٌ، مَن لَم يُقتَلْ ماتَ، إنّ أفضَلَ المَوتِ القَتلُ، و الذي نفسُ عَليٍّ بِيَدِهِ لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَى الفِراشِ . امام على عليه السلام در ترغيب به جنگ فرمود : آگاه باشید ای مردم! كسى كه بايستد، از چنگ مرگ نرهد و كسى كه از مرگ بگريزد، آن را عاجز نكند . از مرگ گريز و گزيرى نيست ؛ كسى كه كشته نشود ، مى ميرد . همانا برترين مرگ، كشته شدن است . سوگند به آن كه جان على در دست اوست ، هزار ضربت شمشير آسانتر است از يك بار مردن در بستر. 📚 شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ج۱ ص۳۰۶ https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
29.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
39.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 سلسله مباحث «سند شناسی» 📘 معضل: «عناوین مشترک راویان» 📘 راه‌حل: فرایند «تمییز مشترکات» https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
2 💠 نشست علمی «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد جمال الدین حیدری فطرت (مدیر گروه قرآن و حدیث مدرسه شهیدین) 📆 زمان: یکشنبه 29 مهر 1403 ⏰ ساعت 8 الی 9:30 🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم