فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 اهداف پیامبر از تشکیل نظام اسلامی
📹 نماهنگی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۶۷ به مناسبت ۲۸ صفر، رحلت پیامبر(ص)
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بنی فاطمه-دلم گرفته (3).mp3
14.58M
▪️دلم برای امام بی حرم گرفته
▪️دل تموم عاشقا رو غم گرفته
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
4_5972102680208738981.mp3
5.47M
ای قلبی یاره زینبیم
اقبالی قاره زینبیم
ئولدی حسن باش قاره وی
باغلا دوباره زینبیم
سسله حسین قارداشیمی
آغوشه آلسون باشیمی
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
❓آیا پیامبر (ص) وفات کرده اند یا به شهادت رسیده اند؟
◀️پیامبر اکرم (ص) وفات کرده اند یا در اثر زهر به شهادت رسیده اند؟ اگر شهید شده اند آیا قاتل ایشان معلوم است؟ آیا روایتی که می گوید پیامبر (ص) به دست دو تن از زنان خود (یعنی عایشه و حفصه ) مسموم شده اند دارای سند قوی است؟
❗️این نظریه که پیامبر اکرم (ص) در اثر مسمومیت به شهادت رسیده باشند با شواهد متعدد تاریخی قابل تقویت است. اما هویت قاتلان ایشان روشن نبوده و نیست و بر اساس یک روایت ضعیف یا تحلیل ها و حدس ها نمی توان نظر قاطعی ابراز کرد.
◀️روایتی که می گوید 2 تن از همسران پیامبر (ص) به ایشان زهر نوشانده اند تنها در تفسیر عیاشی با سندی منقطع و ضعیف آمده است(تفسیر العیاشی، ص200، روایت شماره 152). نسخه ای که از این تفسیر بر جای مانده ، یک نسخه ناقص است که اسانید روایاتش تلخیص شده اند و معمولا در سند هر یک از روایاتش هویت 3 الی 4 واسطه که بین مؤلف و معصوم(ع) قرار داشته اند نامعلوم است. به گفته نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) ، مؤلف تفسیر عیاشی گرچه خودش راستگو بوده ولی بسیار از افراد ضعیف نقل می کرد: « كان يروي عن الضعفاء كثيرا » ( رجال النجاشي ، ص٣٥٠).
▪بنابراین وقتی هویت 3 یا 4 تن واسطه های میان عیاشی تا معصوم(ع) مشخص نیستند نمی توانیم سند این روایت را صحیح یا موثق بنامیم و حجت شرعی برای «نسبت دادنِ قاطعانه این روایت به معصومان(ع)» نداریم.
از طرفی روایتی که در تفسیر عیاشی آمده تنها یک روایت است و در موضوع مهمی همچون « هویت قاتل رسول الله ص » نمی توان به آن اکتفا کرد.این موضوع برای شیعه مهم بوده و قاعدتا اگر معصومان(ع) احادیثی در این مورد فرموده بودند باید با روایات و اسانید متعدد نقل می شد نه اینکه تنها با یک سند منقطع و ضعیف نقل شود. بر فرض اگر کسانی چنین توجیه کنند که اهل بیت(ع) به دلایلی از بیان مکرر و علنی این موضوع خودداری کرده اند ، باید به آنان گفت: پس ما نیز مأمور به «گمانه زنی» نیستیم.
ازسوی دیگر ، مضمون یا مشابه این گزارش در آثار بر جای مانده از کلینی ، صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی و شیخ طوسی دیده نمی شود حال آنکه اگر یک گزارش مشهور بود مخصوصا باید در ابواب التاریخ در کتاب الکافی کلینی نقل می شد. البته بعدها کتاب های روایی قرن 11 و 12 یعنی تفسیر الصافی ، بحارالانوار ، تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین همین یک روایت را از تفسیر عیاشی اخذ و مجددا نقل کرده اند که این نیز دلیل کافی بر صحت سند یا متن آن روایت نخواهد بود زیرا مؤلفان این آثار تقریبا هر روایتی که یقین به جعلی بودنش نداشتند نقل می کرده اند.
⚠️در هر حال ، اعتقاد به «دست داشتن دو تن از همسران پیامبر(ص) در مسموم کردن آن حضرت» یک دیدگاه مشهور و مورد تأیید و تأکید عموم علمای شیعه نبوده است. تنها سخنی که می توانیم با « احتمال قوی » بیان کنیم اینست که « پیامبر اکرم(ص) در اثر مسموم شدن به شهادت رسیده اند » اما اسناد و مدارک کافی برای تعیین هویت عاملان و طراحان پشت پرده این توطئه نداریم.
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شبهه
پیامبر بیش از ۱۰۰ جنگ راه انداخته!
آیا این جنگ طلبی و آتش افروزی نیست؟!
🎤پاسخ استاد محمدی
#شهادت_پیامبر_اکرم
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍ حضرت لقمان عليه السلام: برادرت را نشناسى، مگر زمانى كه به او نياز پيدا كنى
📚ميزان الحكمه ج6 ص209
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم| آیین اختتامیه سومین دوره حسینیه اندیشه ( از عاشورا تا اربعین) با همکاری #موسسه_کلامی_احیاء_همدان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان
🗓 ۷ شهریور ۱۴۰۳
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
اصحاب سیدالشهدا(ع)/11
✅ شهید کربلایی که در یک شب ختم قرآن می کرد
🔶حجتالاسلام سجاد جمشیدی، پژوهشگر #موسسه_کلامی_احیاء_همدان: از ویژگیهای بارز حبیب انس و الفت ایشان با کتاب خدا بود، بهطوری که در یک شب قرآن را ختم میکرد.
تفصیل مطلب در 👇👇
https://iqna.ir/00Hl2b
@iqnanews96
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
ادامه بحث اصحاب الحسین علیه السلام
قسمت دوازدهم
حرّ بن یزیدریاحی آزاده ای که اسیر دنیا نشد...
🔶حجتالاسلام سجاد جمشیدی، پژوهشگر #موسسه_کلامی_احیاء_همدان: حر در صبح عاشورا در جستجوی راهی برای جمع بین دنیا وآخرت بود، ولی وقتی فهمید این جمع امکان ندارد در رکاب امامش در آمد، و به جبهه باطل پشت پا زد، او اسیر دنیا نشد و برای حفظ مقام ومنصب اجتماعی و جایگاه شغلی اش حاضر نشد رو در روی امام زمانش بنشیند.
تفصیل مطلب در👇👇
https://hamedan.iqna.ir/fa/news/4232526/%D8%AD%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%AF
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤امام حسن مجتبی(ع) در حدیثی ویژگی های همسر شایسته را بیان میکنند اما خودشان توسط همسرشان مسموم میشوند....جالب نیست؟؟؟
این مطلب را دشمنان دین با طعنه و کنایه هرساله بیان میکنند
حال جواب را از #آخوند محمد رضا ترک بشنوید
#آتئیست #شبهه #پاسخ_به_شبهات #شبهات_اسلام_ستیزان
#شبهات_خدا_ناباوران
#نقد_اسلام #نقد_قرآن
#امام_حسن
#ملحد #خداناباور #فکت #روشنگری #اطلاعات_عمومی
#حقایق #اسلام
🌐#معارف_اعتقادی 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✅شرافت مزاج نبوی در بین انواع انسانی
✍یادداشت: احمد شهگلی
▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند.
▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است.
▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است.
▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ )
▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود.
▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است.
🔰علامه حسنزاده آملی (ره) در این باره میفرمایند:
«هر کس مزاج درونی و جسمانیاش معتدلتر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفقتر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدلترین مزاج بود، به کاملترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87)
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🟢 اگر امام حسن(ع) در موقعیت امام حسین(ع) بودند چه میکردند؟
🔹 صلح امام حسن(ع) زمینه را برای قیام امام حسین فراهم کرد.
لازم بود که امام حسن(ع) یک مدتی کناره گیری کند تا ماهیت امویها که بر مردم مخفی و مستور بود آشکار شود تا قیامی که بناست بعد انجام گیرد، از نظر تاریخ قیام موجّهی باشد.
🔹 پس از قرارداد صلح که بعد معلوم شد معاویه پایبند این مواد نیست، عدهای از شیعیان آمدند به امام حسن(ع) عرض کردند: دیگر الآن این قرارداد صلح کأن لم یکن است - و راست هم میگفتند زیرا معاویه آن را نقض کرد - و بنابراین شما بیایید قیام کنید.
🔹 فرمود: نه، قیام برای بعد از معاویه؛ یعنی کمی بیش از این باید به اینها مهلت داد تا وضع خودشان را خوب روشن کنند، آن وقت وقتِ قیام است. معنی این جمله این است که اگر امام حسن(ع) تا بعد از معاویه زنده میبود و در همان موقعی قرار میگرفت که امام حسین قرار گرفت، قطعاً قیام میکرد.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار، ص۸۶
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
تحقیق_در_روز_وفات_پیامبر_سید_محمد.pdf
369.2K
📣 معرفی مقاله: تحقیقی در روز وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله
✍ نویسنده: استاد محمدجواد شبیری
🌐#معارف_اعتقادی🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
جناب شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
🖤#یا_امام_رضا
نومید نخواهــد شد و نومیــد نگردد
هرکس که دلش را به در کوی تو بندد
◾️شهادت امام رئوف، شمس الشموس، غریب الغربا، معین الضعفاء و الفقرا حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد.
🌐#معارف_اعتقادی🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b