چگونه ممکن است انسان مقدّرات و سرنوشت خود را به دست استخاره بسپارد؟!
«استخاره» یک نوع دعاست و طلب خیر از خداوند است بنابر برخی روایات، ۲ رکعت نماز استخاره خوانده می شود و پس از نماز از خداوند در مورد یک کار و برنامه خاص هر جه خیر و مصلحت هست خواسته می شود.
بنابر برخی دیگر از روایات (که ضعیف و غیرمعتبر هستند) در واقع اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردد شود ابتدا از عقل و مشورت با افراد کاردان استمداد می جوید، اگر به نتیجه نرسید؛ با استخاره با قرآن یا تسبیح یا سنگ ریزه از باب قرعه از خداوند می خواهد که خیر را براى او معیّن فرماید. که البته برخلاف رویه عرف، گونه اول از استخاره درست تر و متقن تر است.
در روایتی مى خوانیم: «هیچ بنده باایمانى از خداوند طلب خیر نکرد، مگر این که خداوند خیر را براى او فراهم ساخت!». در واقع هدف از استخاره آن است که انسان پس از انجام تدابیر صحیح، از خداوند خیر و نفع مسئلت کند و این یک دعا است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_به_شبهات 6
سرنوشت کسانی که پیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله )در غدیر خم را نادیده گرفتند
روایت عمر بن خطاب از غدیر خم
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ همگامی اهل بیت (ع) در باورها و رفتارها
از جمله شگفتی های زندگی امامان شیعه آن است که در هر پایه سنی که قرار دارند، سطح و ژرفنای دانش، وزان عمل، میزان اعتماد به خداوند متعال، حسن منش و خاکساری آنان در ساحت الهی به یکسان به چشم می آید.
گو این که برخی به اعتماد برخی از شواهد حضرت امیر و حضرت حجت را در مرتبه ای بالاتر از سایر ائمه می شناسند.
اگر چنین باشد، نظیر برتری برخی از آیات و سور بر دیگری به رغم برخورداری همه آنها از رتبه اعجاز است.
از این جهت معجزه «عدم اختلاف» به معنای هم سطحی سراسر آیات و سور در فرازمندی که قرآن آن را دلیل آسمانی بودن این کتاب دانسته، به همان تقریر در باره اهل بیت نیز جاری است.
چنین است که تناقض و تعارض در میان آیات قرآن و نیز در میان روایات معنا ندارد.
و بر همین اساس است که وقتی شخصیت و اندیشه های امامی در دهه آغازین عمر را مورد بررسی قرار می دهیم با امامی که در دهه هفتم عمر خود است، از نگاه علم، ایمان و عمل در یک سطح دیده می شوند.
این در حالی است که اصل تدریج در رشد، فزونی اندیشه و منش با گذار عمر و ژرف شدن اندیشه با مرور ایام و بلکه تحول و تغییر در بنیادهای فکری امر طبیعی و بلکه اجتناب ناپذیر ابنای انسانی است.
اما چگونه است که تدریج و تحول در منش و اندیشه امامان در هر سن و سالی که باشند، راه ندارد؟!
به عنوان نمونه امام حسن عسکری (ع) تنها بیست و نه سال عمر کرد.
این سن سرآغاز رویش و رشد فکری و عملی است و تازه با آمدن دهه چهارم عمر باید توقع کارهای بزرگ را داشت.
اما امام در همین میزان اندک از عمر در برابر خداوند به همان درجه ای خضوع، عبودیت و کرنش دارد که حضرت امیر در شصت و اندی سال!
به همان اندازه از دانش سرشار و بی بدیل بهره دارد که از امام صادق شاهد هستیم.
به همان میزان از متانت، شجاعت و استواری در رفتار برخوردار است که سالار شهیدان از خود آشکار ساخت.
به همان اندازه از عهده شبهات و پرسش ها بر می آید که امام باقر چنین است.
و ...
شگفتا این خاندان از چه جایگاه رفیعی پیش خداوند بهره دارند!
آیا این نشانه ها خود از پیوند آنان با آسمان حکایت ندارد؟!
@alinasirigilani
معارف اعتقادی
⭕️ #موسسه_کلامی_احیاء_همدان با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به #شبهات حوزه علمیه قم دوره کوتاه شبه
ثبتنام مدرسۀ شبههپژوهی کرونا (ویژۀ اساتید سطوح عالی و طلاب سطح۴) تمدید شد.
ثبت نام:
ایتا:
@Admin_spasokh
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
«علم» و «ایمان» از نظر قرآن چه رابطه ای با هم دارند؟
در قرآن آیاتى مى بینیم که روشنگر رابطه «علم» و «ایمان» و پیوند مستحکم این دو است، به عنوان نمونه به چند آیه اشاره مى کنیم: «وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ»(۱)؛ (هدف این است که آنها که داراى علمند بدانند این قرآن حقى است از سوى پروردگارت، و به آن ایمان بیاورند و دلهایشان در برابر آن خاضع گردد). «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُوا الاَلْبَابِ»(۲)؛ (راسخان در علم گویند: ما به همه آیات الهى ایمان آورده ایم، همه از سوى پروردگار ما است و تنها صاحبان عقل متذکّر مى شوند).
از حوادث تاریخى که رابطه مستحکم بین علم و ایمان را تأیید مى کند، داستان ساحران عصر فرعون است، که وقتى به خاطر آگاهى از فن سحر دریافتند، آنچه موسى(علیه السلام) نشان داد معجزه است و علم به اعجاز پیدا کردند، ایمان آوردند و تهدیدهاى فرعون نیز مؤثر واقع نشد؛ و در جواب او گفتند: «هرگز تو را بر دلائل روشنى که به سراغ ما آمده است مقدم نخواهیم داشت».(۳) فرعون سرانجام تهدید خود را عملى کرده و آنها را به شهادت رساند؛ مفسّر بزرگ مرحوم طبرسى درباره آنها مى نویسد: «کانُوا اَوَّلَ النّهارِ کُفّاراً سَحَرة و آخِرَ النَّهارِ شُهَداء بَرَرَة»؛ (در آغاز آن روز، کافر و ساحر بودند، اما در پایان همان روز شهیدانى در زمره نیکان).
(۱). سوره حج، آیه ۵۴.
(۲). سوره آل عمران، آیه ۷. (آیه ۶ سوره سبا؛ آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره اسراء؛ آیه ۷۰ سوره طه در این باب مناسب است).
(۳). سوره طه، آیه ۲۸.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
⚫️ ألسَّلاَم ُعَلَيک ِيَافَاطِمَة َالمَعصُومِة
🔹بی سبب نیست شما جلوهی اسرار شدی
🔹اولین فاطمه هستی که حرم دار شدی
🔹میشود بی تو امور شدنی، ناشدنی
🔹میشود با تو همه ناشدنیها، شدنی
▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما برای جنگ با مهدی به خاورمیانه آمدیم👆
🔻 بخشی از صحبت های یک کشیش مسیحی در خصوصِ محلِ ظهور منجی
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
#زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها
السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ
السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ
وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ
وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ
وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ
أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ
وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ
وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ
نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ
یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ
فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ
فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ
وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
از این حدیث که امام علی (علیه السلام) فرمودند
خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده است
اینگونه برداشت نمی شود که بجای فریضه حج (واجب) می شود هزینه آنرا برای مستمندان خرج کرد. ویا زمانی را که برای نماز صرف می شود برای بندگان خدا کاری انجام داد و... لطفا توضیح فرمایید.
پاسخ
1️⃣نماز و حج تمتع از واجبات دین و نیز از الزامات مسلمانی هستند. همان خدایی که حق بنده خود را مقدم ساخته دستور فرموده واجبات را درست و به موقع بجا آوریم.
2️⃣هر چیز به جای خویش نیکو است ... پس کمک به دیگران و پرداختن به نیازمندان هرچند پیوند عمیقی با نماز دارد (چنانکه در قرآن کریم دستور نماز و زکات کنار هم آمده) ولی جایگزین یک واجب نمی شود.
3️⃣این گونه مقایسه ها در مقام بیان اهمیت است نه لزوم جایگزین کردن یکی به جای دیگری.
مثلا آبروی مومن از کعبه برتر است به معنی این نیست که بجای کعبه دور یک مومن بگردیم و او را طواف کنیم بلکه درصدد بیان اهمیت حفظ آبروی مومن است.
4️⃣اینگونه روایات اثر تربیتی هم دارد و آن اینکه انسان از طریق احترام گذاشتن به حقوق هم نوع و انسان های دیگر خود را به رعایت حقوق و حدود الهی عادت می دهد.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🚫شایعات موریانه افکار و اندیشه هاست آنها را فورا منتشر نکنیم
🔴وظیفه ما در برابر شایعات
#شهید_مطهری
✅اگر فردی درباره #فردی یا مؤسسهای حرفی زد ما چه وظیفهای داریم؟ آیا وظیفه داریم #سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمیدانیم، خدا عالم است»، «من چه میدانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی میگویند»؟ به طریق اولىٰ نه.
✅پس وظیفهمان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. اگر کسی گفت، ما بگوییم: #دروغ است. نه تنها مثبت حرف نزنیم و خودش را پخش نکنیم، بلکه باید #منفی حرف بزنیم، یعنی در جواب دیگران بگوییم دروغ است.
✅هر وقت شرعاً #ثابت شد، در هر موردی وظیفهای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل حاکم شرعی باید وظیفهاش را انجام بدهد، مثل مورد زنا.
📚آشنایی با قرآن، ج4، ص46-45
#مباهله_قرن_21
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 #مقاله لیبرالیسم و اسلام
✍استاد حمیدرضا شاکرین
💧چکیده:
لیبرالیسم یکی از ایدئولوژی های مدرن سیاسی است که امروزه بسط و نشر آن، از برنامه های استکبار جهانی در رویارویی با اسلام و انقلاب اسلامی است.
💥در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. #آزادی؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. #عدالت؛ ۵. اخلاق.
🔹افزون بر انتقاداتی که بر هریک از گمانه های لیبرالی درباره مقوله های یادشده وجود دارد، تفاوت های چشمگیری بین نظریه اسلامی و دیدگاه لیبرالی در این زمینه ها به چشم می خورد.
🔆شبهه:
اسلام آخرین دین و کامل ترین دین اسمانی
و سعادت دنیا و اخرت همه انسان ها رو تضمین میکنه
درست؟؟؟
با دین چطوری دنیامونو بسازیم؟
مردم ایران اکثرن مذهبین
پس چرامردم ایران انقد بدبختن🧐
اگر دین نجات دهندست پس کو؟
ممنون میشم در پاسخ به این شبهه کمک کنید بزرگواران
🔆متن شبهه با ظاهری متفاوت:
تو اروپا و آمریکا مردم هر کاری دلشون میخواد میکنن این همه گناه میکنن اصلا حجابم ندارن ولی همه جا سرسبزه و وفور نعمت همشونم پولدار و خوشبختن اونوقت تو ایران و کشورهای عربی همه تو فقر و فلاکتن!
🔆پاسخ شبهه:
1⃣براي پاسخ دادن به اين سوال از بيان نوراني حضرت امير (ع) در حکمت 25 نهج البلاغه استفاده مي شود که مي فرمايد: "اى فرزند آدم، چون ببينى خداوند سبحان نعمتهايش را پى در پى به سوى تو مىفرستد در حالى که او را نافرمانى مى کنى از وى برحذر باش".
2⃣و در حکمت 116 مي فرمايد: " بسا کسي که با احسان و بخشش (خداوند) به او کم کم به عذاب و کيفر نزديک شده باشد".
3⃣از اين دو حديث نوراني استفاده مي شود که اگر انساني در گناهان خويش غوطه ور شده و هرگونه گناهي را مرتکب مي شود ولي با اين حال در ناز و نعمت به سر مي برد، اين نشانه دينداري یا خوشبختی و نعمت برای او نيست بلکه نشان دهنده اين است که خداوند او را رها کرده و کم کم او را در عذاب خود فرو مي برد و در واقع از صنعت استدراج استفاده کرده است که او را با اين وفور نعمت از خودش دور ساخته و به عذاب و خشم خويش نزديک سازد.
3⃣سنت إملاء و استدراج برای کافران و گناه کارانی که از سنت های قبلی پند نگرفته اند باعث میشود که مثلا یکی از فراعنه در طول عمر 400 ساله خود یک سردرد هم نگیرد😳 و مثلا اروپا بجای خشکسالی و فقر با مجازات های سخت تری مثل فراموشی خدا و به حاشیه رفتن دینداری و تبدیل معروف و منکر به یکدیگر،مبتلا شود.
4⃣قانونی و متداول شدن استفاده از مشروبات الکلی در قرن 19 در آمریکایی که پیش از آن علیه استفاده از آن تظاهرات و اعتصابات مردمی به پا میشد و قانونی و مجاز شدن عمل شنیع همجنس گرایی در اروپایی که هنوز مردم عادی آن را قبیح میشمارند از مثال های آن است .
5⃣به تعبير ديگر نزول باران و يا هر نوع وفور نعمت و رفاه در مناطقي که اهل آنجا گناه مي کنند از رحمت نيست بلکه نقمت و عذاب است که اهل آنجا را در عذاب شديد الهي وارد مي کند.
6⃣اما اگر در منطقه اي تقوا حاکم شد و گناه از آن جامعه رخت بر بست، باران رحمت الهي هم نازل شده و رحمت ها و نعمتهاي الهي آنها را در خود فرا خواهد گرفت.
7⃣اوضاع غرب اینگونه که میگویید هم آباد و خوش و خرم نیست. تزلزل خانواده ها، فساد و ابتذال، دزدی و کلاهبرداریهای گسترده، هفتیر کشیها و آدم کشیهای گسترده و... را هم ببینید
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
پرسش :
آیا شیعه حق است با این که در اقلیت است؟
پاسخ :
آمارهاى فعلى دنیا نشان می دهد که جمعیت دنیا بیش از ۶ میلیارد نفر است.
کل مسلمانان (شامل شیعیان و مذاهب چهارگانه شافعى، حنبلى، مالکى و حنفى و نیز وهابیون) حدود ۲/۱ میلیارد و جمعیت شیعیان به تنهایى بیش از ۳۵۰ میلیون نفر می باشد.
بیش از ۲ میلیارد از جمعیت ۶ میلیاردى جهان در چین و هندوستان زندگى می کند که اکثریت قریب به اتفاق آنان بت پرست، گاو پرست و حتى شیطان پرست هستند.
اگر منطق سؤال فوق صحیح باشد بدان معنا است که می توان آن را تعمیم داده و پرسید: «اگر اسلام و دین محمد(صلى الله علیه وآله) بر حق است، پس چرا مسلمین در اقلیت هستند و اکثر مردم جهان آن را نپذیرفته اند؟».
در پاسخ به هر دو سؤال باید گفت: هرگز اکثریت، نشانه حقانیت نمی باشد و تعداد پیروان و طرفداران یک عقیده، موجب شناخت حق و باطل نمی شود. زیرا در این صورت هم شیعه، هم اسلام و هم توحید و نبوت را نمی توان بر حق دانست؟
قرآن مجید در بسیارى از موارد به تعریف و تمجید اقلیت ها و نکوهش اکثریت پرداخته است. براى مثال در سوره اعراف می فرماید: «وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ»؛ (اکثر آنان را شاکر و سپاسگزار نخواهى یافت).(۱) در سوره انفال نیز می فرماید: «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»؛ (به جز پرهیزگاران کسى اولیاى او نیست و البته اکثر آنان نمی دانند).(۲) در سوره سبا نیز آمده است: «وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ»؛ (و اندکى از بندگان من سپاسگزارند).(۳)
بر اساس همین آیات است که امیر مؤمنان، در جریان جنگ جمل در پاسخ فردى که پرسید «چطور ممکن است این همه مخالفان تو که اکثریت را تشکیل می دهند بر باطل باشند؟» فرمود: «حق و باطل را با تعداد پیروان آن نمی توان شناخت. حق را بشناس، سپس اهل آن را خواهى شناخت. باطل را بشناس، آنگاه اهل آن را خواهى شناخت».(۴).
پی نوشت :
(۱). سوره اعراف ،آیه ۱۷.
(۲). سوره انفال ،آیه ۳۴.
(۳). سوره سبأ ،آیه ۳۶
(۴). الانساب الاشراف، ص ۲۳۸ «إنّ الحقّ والباطل لا یعرفان بأقدار الرّجال. اعرف الحق تعرف أهله، اعرف الباطل تعرف أهله».
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
السلام علیک یاربیع الانام ونضره الایام
پس از این روزهای پراندوه ، پس از این شب های پرملال ، پس از بیقراری و دلواپسی های مداوم و نفس گیر ، پس از جدالی نابرابر با بیماری و غم و مصیبت ... در اوج دلتنگی ها و تاریکی ها ...
...خورشیدمان طلوع خواهد کرد : درخشان ، گرم ، زندگی بخش ... و شما بازخواهید آمد و زندگی را جان خواهید داد .
به همین زودی ...
اللهم عجل لولیک الفرج
آیا دین اسلام زنان را بواسطه نقصان «عقل» مورد مذمت و سرزنش قرار می دهد؟
پاسخ
در پاسخ این شبهه می گوییم: اولاً: عقلی که مرد بیش از زن دارد «عقل اجتماعی» است؛ یعنی در نحوه مدیریت و مسائل سیاسی و ... و این عقل مایه تقرّب به خدا نیست؛ لیکن، زن و مرد در «عقل معاد» برابرند. ثانیاً: این روایت درصدد تعریف جایگاه واقعی و تکوینی زن است؛ زیرا زن به جهت شاکله وجودی که دارد برخی شغل ها و کارها از او برداشته شده است. ثالثاً: این روایت به قرینه ذیل آن اشاره به غلبه عاطفه و احساسات در زنان دارد. رابعاً: این کلام بعد از جنگ جمل ایراد شده و معلوم است که حضرت دسته خاصّی از زنان را مورد سرزنش قرار داده است. ضمن اینکه اساسا در سند این روایت مناقشه است و این روایت تنها از مصادر اهل سنت نقل شده است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam