eitaa logo
معارف اعتقادی
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.7هزار ویدیو
454 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آموزش معارف اعتقادی دین مبین اسلام (تئولوژی) ✍ پاسخگویی به شبهات و دفاع از آموزه های اعتقادی (آپولوژی) ✍ معرفی منابع جهت مطالعه مباحث اعتقادی ✍ معرفی مراکز علمی پیشرو در حوزه کلام و عقاید. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتسآپ🌷👇 https://chat.whatsapp.com/CPK9Lks4bLp9byNzn7osfG
آیا یک محال عقلی می تواند به عنوان معجزه از پیامبری صادر شود؟ خیر، زیرا محال عقلى ـ خواه محال ذاتى باشد، مانند اجتماع نقیضین و ضدّین در محل واحد و در زمان واحد ـ یا محال بالغیر ـ مانند کارى که وجود آن سرانجام منتهى به یک محال عقلى مى شود ـ به حکم عقل غیر ممکن است، یا به تعبیر دیگر از دایره قدرت بیرون مى باشد. یعنى اصولا به کاربردن کلمه قدرت در مورد آن بى معنا است؛ مثل این که پیامبرى بخواهد در آنِ واحد، چیزى موجود باشد و موجود نباشد؛ و یا صخره عظیمى را در پوست یک تخم مرغ جا دهد بى آن که صخره کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ گردد؛ این گونه پیشنهادها در درون خود تضادّى را پرورش مى دهد؛ یعنى خود پیشنهاد غلط است و در حقیقت مفهومش این است که انسان چیزى را بخواهد و نخواهد (دقّت کنید). بنابراین محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هیچ بحث دیگرى قابل طرح نیست؛ آنچه قابل طرح است محال عادّى است؛ بنابراین معجزه فقط یک محال عادى به شمار مى آید . یعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنین چیزى با اسباب و شرایط معمولى و با نیروى انسانى قابل تحقّق نیست؛ ولى هیچ مانعى ندارد که با نیروى الهى حاصل گردد. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا عقل به تنهایی نمی تواند انسان را به سعادت برساند؟ حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🔆شبهه: ایا اسناد این حدیث صحیح است و اگر صحیح است مخاطباش کیان چون این حدیث خیلی مشکوک است👇👇👇 ✔️جلوگیری از سب و لعن دشمنان ، عناد با امام زمان است... (علیه السلام) فرمودند؛ اولین کسانی که مانع ورود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشوند، کسانی هستند که از سب و دشمنان ما علیهم السلام جلوگیری میکنند. 📚📚1/ ارشاد شیخ مفید...جلد 2...باب 40..صفحه 384 2/ روضة الواعظین 3/ اعلام الوری به اعلام الهدی..جلد 2...صفحه 289... 4/اثبات الهداة 5/بحار الانوار...چاپ بیروت جلد 52صفحه 33. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣این روایت اصلا درباره بتریه است که فرقه ای از زیدیه هستند که امامت مفضول را جایز میدانند و امامت ابوبکر و عمر را هم قبول دارند در عین اینکه علی را افضل میدانند. 2⃣لذا کسی که این مطلب را نوشته یا عمدا حدیث را تحریف و غلط ترجمه کرده یا از فرط بیسوادی و جهالت، چشم بسته مطلبی را از دیگران منتشر کرده بدون رجوع به منبع اصلی. 3⃣و روى أبو الجارود، عن أبي جعفر عليه السلام- في حديث طويل- أنّه قال: «إذا قام القائم سار إلى الكوفة فيخرج منها بضعة عشر ألف نفس يدعون البترية، عليهم السلاح، فيقولون له: ارجع من حيث جئت فلا حاجة لنا في بني فاطمة، فيضع فيهم السيف حتّى يأتي على آخرهم، ثمّ يدخل الكوفة فيقتل بها كلّ منافق مرتاب، و يهدم قصورها، و يقتل مقاتليها، حتّى يرضى اللّه عزّ و جل» از اعلام الوری است 4⃣البته بحث سندی نکردیم. چون وقتی متن هیچ ربطی به ما ندارد دیگر سند مهم نیست. ضمن اینکه کدام جلوگیری از سب و لعن علنی هم دستور قرآن است هم دستور اهلبیت. پس کسی که این را نوشته و خواسته دیگران را متهم کند اول باید آیه قرآن و حدیث اهلبیت را پاره کند. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت سوء ظن داشتن به خدا چیست و از کجا بفهمیم که بلا هایی که نازل می شود تخسیر خودمان است یا عذاب و امتحان الهی است؟.mp3
1.68M
⁉️ علت سوء ظن داشتن به خدا چیست و از کجا بفهمیم که بلا هایی که نازل می شود تقصیر خودمان است یا عذاب و امتحان الهی است؟ ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به اطلاع میرساند ثبت نام دوره هفتم مجازی تربیت استادعقائداسلامی برهان، آغاز شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.borhan.javanan.org ثبت نام نمایید، در ضمن حداکثر زمان برای ثبت نام در این دوره تا پنجشنبه ۱۳ آذر می‌باشد. در جهت نشر و گسترش این دوره منتظر همراهی شما هستیم... موسسه جوانان آستان قدس رضوی
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت چهارم: در ستايش شبهه و نقد 🖊احمدحسين شريفي 🔸شبهه همچون زلزله و سيلي است که بيشترين آسيب را به بافت‌هاي فرسوده يا انسان‌هاي ناآماده و غافل مي‌زند. در عين حال، همين زلزله و سيل‌ مي‌تواند فرصتي براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده‌ و بازنگري در مدل‌ها و روش‌هاي شهرسازي و خانه‌سازي هم باشد. 🔸همانطور که زلزله و سيل حتي انسان‌هايي که در خوابي عميق فرورفته باشند را بيدار مي‌کند و به فکر راهي براي نجات و رهايي مي‌اندازد؛ شبهات و نقدها نيز چنين‌اند. مانع خواب‌آلودگي و خواب‌زدگي مي‌شوند. پس نعمتي بزرگ‌اند. دينداران را از خواب تحجر و جمود بيدار کرده و آنان را وادار به تعقل مي‌کنند. 🔸دين و آييني بايد نگران شبهات و نقدها باشد که از پايه‌هاي عقلاني مستحکمي برخوردار نيست؛ و ديني که چنين باشد چه بهتر که از بين برود؛ چون قطعاً ديني انساني نخواهد بود؛ يعني به کار انسان، که از مهمترين شاخصه‌هاي او خرد و خردورزي است، نمي‌آيد. اما ديني که عقل و خرد را پيامبر دروني معرفي مي‌کند و در منبع اصلي خود(قرآن) حدود 300 نوبت همة انسان‌ها و پيروانش را به تعقل و تفکر و تأمل و تدبر دعوت کرده است، نه تنها از شبهه و نقد باکي ندارد؛ که به استقبال آنها هم مي‌رود؛ آنها را همچون دارويي مي‌بيند که ظاهري تلخ و ناگوار دارند اما باطني شفابخش و نجات‌دهنده و سلامت‌بخش. 🔸شايد يکي از معاني حديثي که از رسول خدا(ص) نقل شده است، همين معنا باشد، که مخالفان دين با طرح شبهات و نقدهاي خود ناخواسته مي‌توانند، خدمتي شايان به توسعه دين و تعميق اطلاعات ديني کنند: 🔸«إِنَّ اللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ‏ لا خَلاقَ لَهُمْ؛ خداي متعال اين دين را با گروه‌هايي که خود نصيبي از آن ندارند، ياري مي‌کند» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
n970829.mp3
1.46M
🔸نکته ای کوتاه از استاد 🔅🔅محبت اهل بيت (ع) محور وحدت اهل البيت (ع) و محبت نسبت به آنان مورد قبول فريقين بوده و يکي از محور هاي مهم وحدت به شمار مي رود. غير از نواصب که خارج از بحث هستند، ساير مذاهب اهل سنت، به مساله اهل بيت (ع) اهميت مي دهند. البته وهابيون نيز يک حزب سياسي به شمار مي آيد نه يک مذهب، آنان اکنون وسيله دست استعمار قرار گرفته اند. در تقريب مذاهب بايد بر اساس اخلاق و احترام و منطق اقدام کرد. بدگويي و فحاشي شيوه اي کاملا نادرست است. اميرالمومنين (ع) که ما پيرو او هستيم مي فرمود: « إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْر» : دوست ندارم دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردار آنان را بازگو كنيد و روش آنان را تشريح كنيد، به حقيقت نزديك تر و عذرى رساتر براى شما خواهد بود. .....
🔆 شبهه: آیا این درست به زرتشت گفتند زندگی خود را چگونه ساختی؟ گفت: 1. دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم . 2. دانستم كه كار مرا دیگری انجام نمیدهد پس تلاش كردم . 3. دانستم كه پایان كارم مرگ است پس مهیا شدم . 4. دانستم كه خدا مرا میبیند پس حیا كردم . 🔆پاسخ شبهه: 1⃣این جملات در حقیقت روایتی است که از امام علی علیه السلام به ما رسیده و ترجمه آن گاهی به کورش و گاهی به حضرت زرتشت نسبت داده می شود در حالی که درست نیست. 2⃣متن کامل روایت: « قیل له(علی علیه السلام) على ما بنیت أمرك ؟ قال على أربع خصال : علمت أن رزقی لا یأكله غیری فاطمأنت نفسی و علمت أن عملی لا یعمله غیری فأنا به مشغول و علمت أن أجلی لا أدری متى یأتینی فأنا أبادره و علمت أنی لا أغیب عن عین الله فأنا منه مستحی » ترجمه: از علی (علیه السلام) پرسیدند: زندگی خود را چگونه بنا کردی؟ فرمود بر چهار اصل : 1. دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم . 2. دانستم كه كار مرا دیگری انجام نمیدهد پس تلاش كردم . 3. دانستم كه پایان كارم مرگ است پس مهیا شدم . 4. دانستم كه خدا مرا میبیند پس حیا كردم . سند روایت: 1. ورام بن ابى فراس، مجموعة ورام، ج 2 ص 9، انتشارات مكتبة الفقیه قم 2. حسن بن ابى الحسن دیلمى، إرشاد القلوب، ج 1 ص 188 ، انتشارات شریف رضى، 1412 هجرى قمری 3. ابن ابى الحدید معتزلى، شرح نهج البلاغة، ج 2 ص 96 ، انتشارات كتابخانه آیت الله مرعشى قم، 1404 هجرى قمری ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
❓راهکار های درمانی و ذهنی نسبت به اعتقادات چیست؟ 1️⃣ چون اینگونه وسوسه ها منشا شیطانی دارد مرحله اول بی اعتنایی و اهمیت ندادن است که تاثیر بالایی دارد و شخص نباید این ترس را به خود راه دهد که بی دین و بی اعتقاد خواهد شد و اینگونه وسوسه ها طبق حدیث رَفع هیچ گناهی ندارد. 2️⃣ زیاد گفتن ذکر «لااله الا الله» و ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست‏. 3️⃣ دریافت پاسخ شبهه و سوالاتی که ذهن را درگیر کرده است از کارشناس مرتبط و متخصص 4️⃣رعایت بیشتر نظافت مثل مسواک زدن و همچنین شستن سر با سدر 5️⃣ ورزش کردن و خوردن انار و انگور سیاه 6⃣ خواندن هر روز نماز حدیث نفس( دو رکعت مثل نماز صبح) ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 سرنوشت کسانی که پیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله )در غدیر خم را نادیده گرفتند روایت عمر بن خطاب از غدیر خم 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این زمانه بخشی از مردم جامعه ما متاسفانه بنا به دلایلی کل اسلام و یا بخشی از آن و حتی خدا را با زبان یا با عمل انکار می کنند. آیا می توان این عده را که عموما پایه های اعتقادی شان از ابتدا محکم بنا نشده و تحت تاثیر شبهات و تهاجم های فرهنگی دشمن و فشارهای اقتصادی قرار دارند مرتد دانست؟ آیا این ها نجس هستند؟ پاسخ: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔷پاسخ 🎤ببینید انکار خدا یا ضروریات دین، از سوی کسی که قبلا مسلمان بوده است ارتداد است، اما در این خصوص باید به دو نکته توجه داشت: ⬅️نکته اول: شک و تردید و دچار شدن به شبهات و تحقیق و دنبال جواب بودن هرگز به معنای ارتداد نیست. ⬅️نکته دوم: ارتداد از نگاه اسلام یک جرم سیاسی است، نه یک انحراف اعتقادی، به همین خاطر اسلام در جایی حساس می شود که بوی توطئه بیاید، وگرنه در شرایط عادی، اسلام هرگز به دنبال تجسس و تفتیش اعتقادات نیست، بلکه تا خود شخص دنبال افشا و گسترش اعتقادش نباشد اسلام حکمی صادر نمی کند. و شاید این حکم اساسا به منظور پیشگیری از افشای چنین اعتقاداتی و گسترش آن ها باشد. بنابراین باید بین آن چیزی که در ظاهر می بینیم و آن چه که در واقع است تفاوت قائل شد، طبیعتا هر کسی که از دین بازگشته و به خدا یا ضروریات دین اعتقادی ندارد در واقع مرتد است، اما در مقام اثبات تا این اعتقاد به صورت قطعی آشکار نشود نمی توان حکم به ارتداد فقهی چنین شخصی کرد. از آن جا که روایات، و همچنین فتاوای فقهی مراجع بزرگ شیعه بر این تعلق گرفته است که اجرای حکم باید تحت نظر امام یا فقیه جامع الشرائط باشد، این نشان می دهد که تشخیص ارتداد هم کار ایشان بوده، و کار عموم مردم نیست. ⏺همان طور که «شیخ طوسی» می ‌گوید: کشتن مرتد باید با اذن حاکم شرع باشد، و اگر کسی مرتد را بدون اذن حاکم شرع بکشد تعزیر می‌گردد.(1) و «شهید اول» نیز می ‌گوید: مرتد می ‌بایستی به دست امام یا نائب او کشته شود.(2) بنابراین نباید دنبال کشف ارتداد باشیم و گفتار و رفتارهای دیگران را با این عینک ببینیم، منتهی اگر کسی دارد این بی اعتقادی را جار می زند و خواهان گسترش این نوع اندیشه در بین توده مردم است اینجا وضعیت فرق می کند. نکته سوم: در مورد پاکی و نجاست هم طبیعتا کسی که مرتد بشود نجس است اما تا این یقین به ارتداد حاصل نشود طرف مقابل به نجاست محکوم نمی شود. در این مسئله نباید وسواس و حساسیت به خرج داد و دنبال تجسس بود. در ایران اسلامی همه انسان ها پاک هستند مگر آن که با قاطعیت و یقین خلاف آن اثبات شود، و هیچ توصیه ای هم وجود ندارد که دنبال آن برویم که آیا این ها واقعا مرتد شده اند یا دچار شبهه هستند، یا دارند شوخی می کنند، یا دارند از روی عصبانیت و مشکلات اقتصادی این حرف ها را می زنند، یا از سر لجبازی با افراد مذهبی است و مانند آن. همین که این احتمالات به خودی خود مطرح هستند، حکم به نجاست این اشخاص مرتفع می شود، لازم هم نیست تحقیق کنید ببینید این احتمالات رفع می شوند یا خیر. 📚پی نوشت ها: 1. شیخ طوسی، المبسوط فی فقه الامامیه، المكتبة المرتضوية، تهران، چاپ سوم، 1387ق، ج7، ص274. 2. شهید اول، الدروس الشرعية في فقه الإمامية، نشر جامعه مدرسین، قم، بی تا، ج2، ص 53. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌 ممکن است برخی اشکال کنند که مگر مؤمنین سخنان پروردگار را بدون «قسم» و «تأکید» نمی پذیرند که خداوند در «قرآن مجید» در موارد گوناگون و برای هر مطلب قسم یاد می کند؟ در جواب این اشکال باید بگوییم: هر چند مردم مفاهیم و مضامین آیات و سخنان خداوند را قبول دارند، ولى خداوند به دو علّت در برخى موارد سوگند یاد کرده است: ۱. براى تأکید مطلبى که قصد بیان آن را دارد. مثلاً در سوره «شمس» یازده بار قسم یاد شده تا اهمیّت فوق العاده خودسازى و جهاد با نفس روشن شود. در سوره «بروج» هم سه بار سوگند یاد کرده، تا اهمیّت داستان یاران گودال هاى آتشین براى مخاطب روشن گردد. ۲. براى اینکه فکر مردم را متوجّه امور مهمّى که به آن سوگند مى خورد کند «خورشید»، «ماه»، «ستارگان»، «شب و روز»، «جان پیامبر(صلی الله علیه وآله)» و حتّى «میوه هایى» که به آن سوگند یاد شده امور مهمّى هستند که باید ذهن و فکر مردم متوجّه آنها گشته و درباره آنها بیندیشند و لذا خداوند به آنها قسم خورده است. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🔻ابتلائات قبل از ظهور🔻 ☑️محمد بن مسلم گوید: شنیدم که امام صادق سلام الله علیه می فرمود🔻 ➰پیش از ظهور قائم نشانه هایی از جانب خدای تعالی برای مؤمنان خواهد بود. گفتم: فدای شما شوم آنها کدام است❓ فرمود: قول خدای تعالی که: 💠و لنبلونکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین فرمود: (ایشان را می آزمائیم)⬅️ یعنی مومنان را پیش از قیام قائم، (به چیزی از خوف)⬅️ از پادشاهان بنی فلان در آخر سلطنت آنها (و گرسنگی)⬅️ به واسطه گرانی قیمتها (و کاستی در اموال)⬅️ یعنی کسادی داد و ستد و کمی سود (و کاستی در نفوس) ⬅️به واسطه مرگ و میر فراوان (و کاستی در ثمرات) ⬅️یعنی به کمی ثمره زراعت (و صابران را مژده بده)⬅️ در آن هنگام به تعجیل خروج قائم علیه السلام. سپس فرمود🔻 ای - محمد! این تأویل آیه است و خدای تعالی فرموده است: و تأویل آن را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. 📚کمال الدین و تمام النعمه: ج۲. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam