لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرافی و موهوم بودن بهائیت در بیان ادیب مسعودی
🔈 حجتالاسلام جمشیدی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
سوال❓❓❓
آیا خداوند می تواند موجودی را بیافریند که خود قادر به از بین بردن آن نباشد؟
📌📌📌
پاسخ:
📌گستره قدرت خداوند ، عام، مطلق و نامحدود است، آیات قرآن کریم نیز بر عمومیّت قدرت خداوند اشاره دارد: «خدا بر هر چیزی تواناست».
◀️اما عمومیت قدرت خدا، بر اموری تعلّق می گیرد که امکان تحقق داشته باشند، از این رو چیزی که ذاتاً ممتنع و یا مستلزم امتناع و محال است، مورد تعلق قدرت واقع نمی شود؛ زیرا این امور در دایره «شیء» و ممکن قرار نمی گیرند تا متعلّق قدرت خداوند باشند؛ در نتیجه، عدم امکان تحقّق چنین اموری به قصور و مشکل در قابلیّت این امور بر می گردد، نه قصور در فاعل.
به بیان دیگر؛ این امور به جهت ممتنع بودن، استعداد پذیرش وجود را ندارند.
📌بنابراین، با توجه به توضیحات بالا، در پاسخ سؤال گفته می شود:
🔆1/ محال است خداوند چیزی را خلق کند که نتواند آن را نابود نماید؛ زیرا اگر آن چیز، ممکن الوجود باشد، قابلیت نابودی را دارد؛ و اگر امکان نابودی آن چیز نباشد، پس واجب الوجود بوده، و این هم محال است؛ چون در این صورت لازم می آید که خداوند شریک داشته باشد و تصوّر چنین چیزی، مستلزم اجتماع نقیضین است؛ بدین بیان که:
شیء واحد (شریک خداوند) هم واجب الوجود باشد از جهت شریک بودن و هم ممکن الوجود باشد به جهت این که مخلوق خداست؛ زیرا فرض مطرح شده در سؤال، این بود که این شیء را خداوند خلق کرده است.
🔆2/ آفرینش چیزی که خداوند نتواند آن را نابود کند، از امور ممتنع و محال است؛ زیرا آن چیز، دارای قابلیّت نیست تا متعلّق قدرت خداوند باشد؛ در حالی که قدرت الهی به امور ممکن تعلّق می گیرد. پس، مشکل از جهت قابلیت قابل است نه فاعل؛ یعنی، خود این شیء، استعداد خلق شدن را ندارد، نه این که خداوند قدرت بر خلق نداشته باشد.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
سؤال❓❓❓
سلام علیکم
غیب چیست ؟
در مورد غیب چه مواردی رو باید بدونیم ؟
ایمان به غیب یعنی چه؟
پاسخ
✅ با عرض سلام و ادب خدمت شما پرسشگر محترم.
👈غیب یعنی چیزی که نهان است، پشت پرده، یعنی آن چیزهایی كه از حواسّ ظاهری ما (حواس پنجگانه) نهان است و نمی توانیم آن را ببینیم یا بشنویم و...
قرآن كریم این كلمه را زیاد به كار برده است:
مثل اینكه می فرماید: «اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»
(آنان كه به غیب ایمان دارند)بقره 3
یا می فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ» (كلیدهای غیب نزد خداست و جز او كسی از آنها آگاه نیست) انعام 59
و گاهی همراه با كلمه ی «شهادت» مثل اینكه می فرماید: «عالِمُ اَلْغَیْبِ وَ اَلشَّهادَةِ» (خداوند هم به غیب آگاه است و هم به شهادت) انعام 73
🔹طبق تعريف فلاسفه و متکلمین، عالَم ماده (دنیا) عالَم شهادت است یعنی قابل مشاهده است و عالَم ملکوت، عالَم غیب است.
عالَم شهادت(دنیا) با حواس پنجگانه قابل درک و مشاهده است، اما برای درک عالَم غیب، قوّه ی عقل كه خود مرتبه ی غیب وجود ماست باید دست به كار و فعّالیت بشود.
هم چنین پیغمبران راهنمایان جهان غیب اند، آمده اند كه مردم را به غیب و ماورایِ ظاهر و محسوسات، مؤمن و معتقد نمایند.
🔸بعضی از حقایق و مصادیق عالَم غیب که در روایات آمده و در اسلام، ایمان به آنها واجب شمرده شده است عبارتند از:
1- خداوند؛ هر چند خداوند از هر پیدایی پیداتر است و آشکارتر از او یافت نمی شود و به فرمایش امام حسین در دعای عرفه «هیچ وقت تو غایب نبوده ای تا نیازمند دلیلی باشی تا بر وجودت دلالت نماید»؛ ولی چون از دیدگان ظاهری پنهان است بر او غیب اطلاق می شود.
2- وحی
3- امام عصرحضرت مهدی (ع): در روایتی از امام صادق (ع) قیام حضرت امام عصر (ع) از مصادیق غیب شناسانده شده است.
4- ملائکه
5- بهشت و جهنم
6-عقاب و ثواب؛ برخی از مفسرین؛ مانند طبرسی و زمخشری در تفسیر آیه «الذین یخشون ربهم بالغیب» گفته اند: یعنی این که از خدا می ترسند و حال آن که عذاب خدا را نمی بینند.
7-اخبار و حالات پیامبران گذشته؛ خداوند در قرآن بعد از نقل جریان نوح می فرماید:« این از اخبار غیب است که پیش از آن که ما به تو وحی کنیم تو و قوم تو هیچ از آن آگاه نبودی».
8-قیامت و احوال آن: مهمترین غیبى که در موارد فراوان از آن به عنوان غیب؛ یاد شده، قیامت است. در روایتی امام باقر (ع) در ذیل آیه 3 سوره بقره ایمان به غیب را این گونه تفسیر می فرماید: «(مؤمنان کسانی هستند که) تصدیق می کنند روز حشر و نشر را و وعد و وعید را».
9- در حدیثی از امام صادق (ع) عالم غیب به حوادثی که در آینده رخ خواهند داد و عالم شهادت به حوادثی که اتفاق افتاده اند، تفسیر شده است که علامه طباطبایی در ذیل این حدیث می فرماید: حوادث آینده یکی از مصادیق بارز عالم غیب است و عالم غیب منحصر به این یک مورد نیست.
10- رجعت: در حدیثی از امام باقر (ع) رجعت نیز از مصادیق غیب شناسانده شده است.
✨ با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
#حدیث
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد شعار تطابق دین باعقل و علم در بهاییت
🔈 حجتالاسلام جمشیدی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1