eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2هزار ویدیو
480 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده می‌شود صحیح است؟ ✍️ پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می‌شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی‌توان با صرف ضعف سند، آن‌ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می‌شود: 1️⃣ قطعا این روایات نمی‌خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند. 2️⃣ برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می‌شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه‌ای هستند؛ این روایات می‌گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه‌ای بوده است، بخشیده می‌شوند. 3️⃣ هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست. 4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت‌ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می‌کند. 5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می‌بخشد؛ کما این که در روایت هم می‌گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست. 6️⃣ ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود. 💠 بنابراین: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می‌تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان‌های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته‌اند، برمی‌آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه‌ای سرزده‌اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌌 💢 امشب شب اول ماه ربیع الاول و شب لیله المبیت است. ✅ امشب شبی است که خداوند به وجود شریف ترین مخلوقاتش حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام برملائکه مقرّبین اش فخر و مباهات می‌کند. ✨ در شب اول ماه ربیع الاول، پیامبر(ص) برای آنکه مشرکان از هجرت او آگاه نشوند، به علی(ع) فرمود: 🔹«مشرکان می‌خواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در بستر من می‌خوابی تا من به غار ثور بروم؟» امام علی(ع) گفت: 🔸«در این صورت شما سالم می‌مانید؟» پیامبر(ص) فرمود: 🔹«آری» 🌷 علی(ع) تبسمی کرد و سجدۀ شکر به جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد: 🔸«آنچه را که مأمور شده‌ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد. » سپس پیامبر(ص)، علی(ع) را در آغوش گرفت و از هم جدا شدند.❤️ 💠 وقتی كه علی عليه السلام در بستر پیامبر (ص) خوابیده بودند جبرئیل در بالای سر او و میکائیل پایین پای او آمدند و جبرئیل گفت: ✨«خوشا به حال کسانی چون تو‌ ای فرزند ابوطالب! که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات می‌کند.» ✨ 📚الامالی، ۱۴۱۴ق، ص۴۶۹ 🔰 علمای شیعه و بخشی از علمای اهل سنت، معتقدند آیه اشتراء (آیه ۲۰۷ سوره بقره) در شأن علی(ع) در ماجرای لیلة المبیت نازل شده است.↙️ ✨«وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»✨ ✨«و از میان مردم كسی است كه جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‌فروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است».✨ (سوره بقره، آیه٢٠٧) ❤️ از اعماق وجودمان خدا را شکر کنیم که مولایمان علی علیه السلام است. 🍃اَلْحَمْدُ للهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَالاَئِمَّةِ المَعصومین🍃 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷واژه شناسی گناه در قرآن🌷 واژه هایى که در قرآن در مورد گناه آمده عبارتند از: ۱ ذنب ۲ معصیت ۳ اثم ۴ سیئه ۵ جرم ۶ حرام ۷ خطیئه ۸ فسق ۹ فساد ۱۰ فجور ۱۱ منکر ۱۲ فاحشه ۱۳ خبث ۱۴ شر ۱۵ لمم ۱۶ وزر و ثقل ۱۷ حنث 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇
⭕️ سوال ⁉️ چرا برخی انسان‌های خوب که در زندگی گناه بزرگی مرتکب نشده‌اند و آزارشان به کسی نرسیده، دچار مشکلات و بیماری‌های سختی می‌شوند؟ 🔰 پاسخ 🔸 بیماری‌ها و مشکلات انسان حکمت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. بندگان خوب خدا در دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز تا پایان عمر درگیر آن هستند. 🔹 این مشکلات گاهی به خاطر این است که انسان از گناهان و آلودگی‌های پاک شود. گاهی به خاطر آزمایش و ابتلاء انسان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین؛[سوره بقره/آیه۱۵۵] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش مى کنیم؛ و به صبرکنندگان [بر این مصائب] بشارت بده.» 🔸 انواع بیماری‌‌ها، گرسنگی‌ها و ترس‌های انسان از بلایای مختلف طبیعی و ... هر کدام وسیله‌ای است برای آزمایش انسان و سنجش اعتماد و اتکا او به خداوند. در پایان آیه بالا خداوند از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواهد که به کسانی که در برابر این سختی‌ها و مشکلات صبر می‌کنند، مژده ثواب و پاداش بدهد. 🔹 گاهی نیز مشکلات زمینه پرورش و تکامل انسان و ترفیع درجات او را فراهم می‌کند. کوره‌ی سختی‌ها و رنج‌ها ناخالصی‌های انسان را از بین برده و حب دنیا را به طور کامل از دل آدمی بیرون می‌کند. هر چه انسان بیشتر از حب دنیا جدا شود، عشق به خداوند و آخرت بیشتر در دل او جای می‌گیرد و مقام او در نزد پروردگار بالاتر می‌رود. در روایت زیبا از امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌خوانیم: «اگر شخص مؤمن بداند که پایدارى در برابر مصائب و سختى ها چه اندازه اجر و ثواب دارد، آرزو مى کند که بدن او با قیچى قطعه قطعه شود.» در روایت دیگری حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «برای بنده‌ در نزد خدا درجه و رتبه‌ای است که از طریق عملش به آن درجه نمی‌رسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می‌سازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند.» 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻با مسئول مشکل داری! چرا با دین خدا میجنگی؟! 🔻آیت‌الله جوادی آملی موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
✍ داوطلبان همدانی که در آزمون مقطع ارشد شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان قبول شده‌اند جهت ثبت‌نام نهایی در سامانه دانشگاه سریعا اقدام فرمایند تا در صورت رسیدن به حد نصاب، این دوره در شهر همدان توسط برگزار شود. باتشکر
⁉️خاتميت چگونه با سير تكاملى انسان سازگار است؟ ⁉️مگر جامعه انسانيت ممكن است متوقف شود؟ مگر سير تكاملى بشر حد و مرزى دارد؟ مگر با چشم خود نمى بينيم كه انسانهاى امروز در مرحله اى بالاتر از علم و دانش و فرهنگ نسبت به گذشته قرار دارند؟ ⁉️با اين حال چگونه ممكن است دفتر نبوت به كلى بسته شود و انسان در اين سير تكامليش از رهبرى پيامبران تازه اى محروم گردد؟ 📌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى شود و آن اينكه: گاه انسان به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى مى رسد كه مى تواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه نبى خاتم به طور جامع در اختيار او گذارده راه را ادامه دهد بى آنكه احتياج به شريعت تازه اى داشته باشد. ✅اين درست به آن مى ماند كه انسان در مقاطع مختلف تحصيلى در هر مقطع، نياز به معلم و مربى جديد دارد، تا دورانهاى مختلف را بگذراند، اما هنگامى كه به مرحله دكترا رسيد و مجتهد و صاحبنظر در علم يا علوم مختلفى گرديد، در اينجا ديگر به تحصيلات خود نزد استاد جديدى ادامه نمى دهد، بلكه به اتكاء آنچه از محضر اساتيد پيشين و مخصوصاً استاد اخير دريافته، به بحث و تحقيق و مطالعه و بررسى مى پردازد، و مسير تكاملى خود را ادامه مى دهد، و به تعبير ديگر نيازها و مشكلات راه را با آن اصول كلى كه از آخرين استاد در دست دارد حل مى كند بنابراين لزومى ندارد كه با گذشت زمان همواره دين و آئين تازه اى پا به عرصه وجود بگذارد (دقت كنيد). 📌و به تعبير ديگر انبياى پيشين، براى اينكه انسان بتواند در اين راه پرنشيب و فرازى كه به سوى تكامل دارد پيش برود، هر كدام قسمتى از نقشه اين مسير را در اختيار او گذاردند، تا اين شايستگى را پيدا كرد كه نقشه كلى و جامع تمام راه را، به وسيله آخرين پيامبر از سوى خداوند بزرگ، در اختيار او بگذارد. 📌بديهى است با دريافت نقشه كلى و جامع، نيازى به نقشه ديگر نخواهد بود و اين، درحقيقت بيان همان تعبيرى است كه در روايات خاتميت آمده و پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) را آخرين آجر يا گذارنده آخرين آجر كاخ زيبا و مستحكم رسالت شمرده است. اينها همه در مورد عدم نياز به دين و آئين جديد است اما مسأله رهبرى و امامت كه همان نظارت كلى بر اجراى اين اصول و قوانين و دستگيرى از واماندگان در راه مى باشد، مسأله ديگرى است كه انسان هيچ وقت از آن بى نياز نخواهد بود، به همين دليل پايان يافتن سلسله نبوت هرگز به معنى پايان يافتن سلسله امامت نخواهد بود، چرا كه «تبيين» و «توضيح اين اصول» و «عينيت بخشيدن و تحقق خارجى آنها» بدون استفاده از وجود يك رهبر معصوم الهى ممكن نيست. (۱) ۱ تفسير نمونه ۱۷/۳۴۵ موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam