eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2هزار ویدیو
480 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷واژه شناسی گناه در قرآن🌷 واژه هایى که در قرآن در مورد گناه آمده عبارتند از: ۱ ذنب ۲ معصیت ۳ اثم ۴ سیئه ۵ جرم ۶ حرام ۷ خطیئه ۸ فسق ۹ فساد ۱۰ فجور ۱۱ منکر ۱۲ فاحشه ۱۳ خبث ۱۴ شر ۱۵ لمم ۱۶ وزر و ثقل ۱۷ حنث 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇
⭕️ سوال ⁉️ چرا برخی انسان‌های خوب که در زندگی گناه بزرگی مرتکب نشده‌اند و آزارشان به کسی نرسیده، دچار مشکلات و بیماری‌های سختی می‌شوند؟ 🔰 پاسخ 🔸 بیماری‌ها و مشکلات انسان حکمت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. بندگان خوب خدا در دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز تا پایان عمر درگیر آن هستند. 🔹 این مشکلات گاهی به خاطر این است که انسان از گناهان و آلودگی‌های پاک شود. گاهی به خاطر آزمایش و ابتلاء انسان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین؛[سوره بقره/آیه۱۵۵] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش مى کنیم؛ و به صبرکنندگان [بر این مصائب] بشارت بده.» 🔸 انواع بیماری‌‌ها، گرسنگی‌ها و ترس‌های انسان از بلایای مختلف طبیعی و ... هر کدام وسیله‌ای است برای آزمایش انسان و سنجش اعتماد و اتکا او به خداوند. در پایان آیه بالا خداوند از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواهد که به کسانی که در برابر این سختی‌ها و مشکلات صبر می‌کنند، مژده ثواب و پاداش بدهد. 🔹 گاهی نیز مشکلات زمینه پرورش و تکامل انسان و ترفیع درجات او را فراهم می‌کند. کوره‌ی سختی‌ها و رنج‌ها ناخالصی‌های انسان را از بین برده و حب دنیا را به طور کامل از دل آدمی بیرون می‌کند. هر چه انسان بیشتر از حب دنیا جدا شود، عشق به خداوند و آخرت بیشتر در دل او جای می‌گیرد و مقام او در نزد پروردگار بالاتر می‌رود. در روایت زیبا از امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌خوانیم: «اگر شخص مؤمن بداند که پایدارى در برابر مصائب و سختى ها چه اندازه اجر و ثواب دارد، آرزو مى کند که بدن او با قیچى قطعه قطعه شود.» در روایت دیگری حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «برای بنده‌ در نزد خدا درجه و رتبه‌ای است که از طریق عملش به آن درجه نمی‌رسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می‌سازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند.» 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻با مسئول مشکل داری! چرا با دین خدا میجنگی؟! 🔻آیت‌الله جوادی آملی موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
✍ داوطلبان همدانی که در آزمون مقطع ارشد شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان قبول شده‌اند جهت ثبت‌نام نهایی در سامانه دانشگاه سریعا اقدام فرمایند تا در صورت رسیدن به حد نصاب، این دوره در شهر همدان توسط برگزار شود. باتشکر
⁉️خاتميت چگونه با سير تكاملى انسان سازگار است؟ ⁉️مگر جامعه انسانيت ممكن است متوقف شود؟ مگر سير تكاملى بشر حد و مرزى دارد؟ مگر با چشم خود نمى بينيم كه انسانهاى امروز در مرحله اى بالاتر از علم و دانش و فرهنگ نسبت به گذشته قرار دارند؟ ⁉️با اين حال چگونه ممكن است دفتر نبوت به كلى بسته شود و انسان در اين سير تكامليش از رهبرى پيامبران تازه اى محروم گردد؟ 📌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى شود و آن اينكه: گاه انسان به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى مى رسد كه مى تواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه نبى خاتم به طور جامع در اختيار او گذارده راه را ادامه دهد بى آنكه احتياج به شريعت تازه اى داشته باشد. ✅اين درست به آن مى ماند كه انسان در مقاطع مختلف تحصيلى در هر مقطع، نياز به معلم و مربى جديد دارد، تا دورانهاى مختلف را بگذراند، اما هنگامى كه به مرحله دكترا رسيد و مجتهد و صاحبنظر در علم يا علوم مختلفى گرديد، در اينجا ديگر به تحصيلات خود نزد استاد جديدى ادامه نمى دهد، بلكه به اتكاء آنچه از محضر اساتيد پيشين و مخصوصاً استاد اخير دريافته، به بحث و تحقيق و مطالعه و بررسى مى پردازد، و مسير تكاملى خود را ادامه مى دهد، و به تعبير ديگر نيازها و مشكلات راه را با آن اصول كلى كه از آخرين استاد در دست دارد حل مى كند بنابراين لزومى ندارد كه با گذشت زمان همواره دين و آئين تازه اى پا به عرصه وجود بگذارد (دقت كنيد). 📌و به تعبير ديگر انبياى پيشين، براى اينكه انسان بتواند در اين راه پرنشيب و فرازى كه به سوى تكامل دارد پيش برود، هر كدام قسمتى از نقشه اين مسير را در اختيار او گذاردند، تا اين شايستگى را پيدا كرد كه نقشه كلى و جامع تمام راه را، به وسيله آخرين پيامبر از سوى خداوند بزرگ، در اختيار او بگذارد. 📌بديهى است با دريافت نقشه كلى و جامع، نيازى به نقشه ديگر نخواهد بود و اين، درحقيقت بيان همان تعبيرى است كه در روايات خاتميت آمده و پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) را آخرين آجر يا گذارنده آخرين آجر كاخ زيبا و مستحكم رسالت شمرده است. اينها همه در مورد عدم نياز به دين و آئين جديد است اما مسأله رهبرى و امامت كه همان نظارت كلى بر اجراى اين اصول و قوانين و دستگيرى از واماندگان در راه مى باشد، مسأله ديگرى است كه انسان هيچ وقت از آن بى نياز نخواهد بود، به همين دليل پايان يافتن سلسله نبوت هرگز به معنى پايان يافتن سلسله امامت نخواهد بود، چرا كه «تبيين» و «توضيح اين اصول» و «عينيت بخشيدن و تحقق خارجى آنها» بدون استفاده از وجود يك رهبر معصوم الهى ممكن نيست. (۱) ۱ تفسير نمونه ۱۷/۳۴۵ موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
✍تحلیل بسیار دقیق علامه مصباح از وقوع فتنه و آشوب های خیابانی https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ{۳۱} اهل كتاب، دانشمندان و راهبان خود و مسيح فرزند مريم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند در حالى كه دستور نداشتند جز خداى يكتا را كه معبودى جز او نيست بپرستند خداوند از هر چه براى او شریک مى‌پندارند منزّه است. (۳۱) ⬅️ «احبار» جمع «حِبر» به معناى دانشمند و «رهبان» جمع «راهب» به معناى تارک دنيا و دِيرنشين است آنان با همه قداستشان بنده خدايند نه معبود اطاعت بی قيد و شرط از احبار و راهبان نوعى پرستش آنان است و امام صادق عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلًا فى معصية الله فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا از ديگرى پيروى كند او را پرستش نموده است. ↲تفسير نورالثقلين ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود نماز و روزه انجام نمى‌دادند، بلكه علماى آنان حرام‌هائی را حلال و حلال‌هائی را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى‌كردند. ↲بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۹۸ در قيامت مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشته‌اند حسرت مى‌خورند و مى‌گويند: «تَاللهِ إِنْ كُنَّا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ» ↲سوره شعرا، آیه ۹۸ ◽️ نکتـــه‌ها 🍃اطاعت بی قيد و شرط از غير خدا نوعى عبادت غير خداست. «ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً» 🍃 انسان پرستى به هر شكل شرک است هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃 پيامبر معصوم كه همه فكر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد لذا نام مسيح جداگانه مطرح شده است. «أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ‌ ... وَالْمَسِيحَ‌» 🍃 عشق‌ها، دوستى‌ها و اطاعت‌ها بايد حدّ و مرز داشته باشد هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و ... اگر سرچشمه‌اش وحى و امر خدا نباشد شرک است. «اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃خطر انحراف از توحيد به شرک هميشه و همه جا بوده است. «اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃تنها خداوند حق قانونگذارى دارد آنان كه قانون غير خدا را مى‌پذيرند از مدار اسلام خارجند. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ الله» 🍃 غلوّ و زياده روى درباره انبیاء پرستش انبیاء و يا آنان را فرزند خدا دانستن شرک است. «سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» ↲تفسیر نور موسسه_احیاء_همدان 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam