👌چه پویش زیبایی در مدارس کشور شکل گرفته شما هم میتوانید به این پویش بپیوندید...
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
در باب اسلام و روشنفکری دینی.pdf
139.4K
✔️مقاله ای متفاوت از آقای دکتر ابولقاسم فنایی
✔️ فنایی که سالهاست در سایه گفتمان روشنفکری دینی تنفس کرده و قلم می زند به تازگی مقاله ای نوشته و در آن چالشهایی اساسی در برابر برخی روشنفکران دینی قرار داده است .
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
1_768647880.pdf
12.8M
نسخهی پیدیاف سه کتاب کاربردی؛
▫️ترگل (دلایل عقلی حجاب)
پرشمارهترین کتاب حجاب در سالهای اخیر.
▫️شاخه نبات (کنترل شهوت و نگاه)
▫️اینترنت پاک
(سالمسازی اینترنت برای کودکان)
⚠️📱 گروه #روبیکا مجموعه پرسمان اعتقادی راه اندازی شد
🍃منتظر حضور سبزتان هستیم🌷👇
https://rubika.ir/joing/CIJGBFGE0OBSVRRJZJCIKLMECEWOTCZI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره حجتالاسلام #کهرمی و حسن آقامیری درباره گشتارشاد و مهسا امینی
🔻به نظرتون کسی که حرف حسابی و منطقی بزنه ، لازمه اینقدر فحش بده؟
https://eitaa.com/ehyakalam
#معارف_اعتقادی
🟢 معنای وحدت اسلامی چیست؟
🔹معتقدین به اندیشه وحدت اسلامی میگویند هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند، همچنانکه ایجاب نمیکند که مسلمین درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند.
🔸 تنها چیزی که وحدت اسلامی، از این نظر، ایجاب میکند، این است که مسلمین - برای اینکه احساسات کینهتوزی در میانشان پیدا نشود یا شعلهور نگردد - متانت را حفظ کنند، یکدیگر را سبّ و شتم ننمایند، به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، منطق یکدیگر را مسخره نکنند و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند و در حقیقت - لااقل- حدودی را که اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند: ادْعُ الی سَبیلِ رَبِّک بِالْحِکمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِی احْسَنُ. (نحل/۱۲۵)
🔹 نتیجه آنکه منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها و ایجاد مذهبی جدید که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی، نیست؛ منظور از وحدت اسلامی متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان.
📒 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
💢 اهمیت مداومت در کارها
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 قلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
🔹 چيز اندكى كه بر آن مداومت كنى، بهتر است از بسيارى كه از آن خسته گردى.
📚 حکمت 278 نهج البلاغه
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
♨️حیا و حجاب تمدنی ایرانیان
📍ویل دورانت، تاریخنگار سرشناس غربی در کتاب تاریخ تمدن مینویسد:
"نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته است که میتوان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست." ج۲ ص۷۸
📍پررنگ بودن حجاب در بین اقوام ایرانی به قدری است که حتی این مورخ، اشتباها معتقد است که ایرانیان حجاب سختگیرانهای را بر اسلام تحمیل کردهاند!!! و مینویسد: "ارتباط عرب با ایران موجب رواج حجاب در قلمرو اسلام بود..." ج۴ ص۲۸۲
🇮🇷خائنان و دشمنان بدانند که مقولهی حیا و حجاب و غیرت ایرانی چنان ریشهدار است که نه قُلدریهای رضاخانی توانست خدشهای وارد کند و نه فریبهای #انگلیسی_سعودی میتواند!
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
💢همین الان دانلود کنید...
مجموعه عکس نوشتههای بهار جانها ویژه میلاد با سعادت پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله)
🌸بدون لوگو
🌺بدون واترمارک
🌸کیفیت بالا
👇👇👇
دانلود
متن ۵۳ کتاب از علامه حسن زاده آملی ( apkbook.blog.ir).rar
16.84M
👆👆متن ۵۳ جلد از کتاب های فیلسوف و عارف ذوفنون مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی رحمهالله علیه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷🌷🌷
⛔️ باطن دشمن برخلاف اظهارات دیپلماسی اوست.
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
🔵🔵🔵
⁉️⁉️ مقصود از شيطان در قرآن چيست؟
پاسخ:
👇
📌كلمه «شيطان» از ماده «شطن» گرفته شده، و «شاطن» به معنى «خبيث و پست» آمده است و شيطان به موجود سركش و متمرد اطلاق مى شود، اعم از انسان و يا جن و يا جنبندگان ديگر، و به معنى روح شرير و دور از حق، نيز آمده است، كه در حقيقت همه اينها به يك قدر مشترك بازگشت مى كنند.
بايد دانست كه «شيطان» اسم عام (اسم جنس) است، در حالى كه «ابليس» اسم خاص (علم) مى باشد، و به عبارت ديگر «شيطان» به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى گويند، و ابليس نام آن شيطان است كه آدم را فريب داد و اكنون هم با لشكر و جنود خود در كمين آدميان است.
📌از موارد استعمال اين كلمه در قرآن نيز برمى آيد كه شيطان به موجود موذى و مضر گفته مى شود، موجودى كه از راه راست بركنار بوده و درصدد آزار ديگران است، موجودى كه سعى مى كند ايجاد دودستگى نمايد، و اختلاف و فساد به راه اندازد، چنانكه مى خوانيم:
«انما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة والبغضاء،.
.. »:
«شيطان مى خواهد بين شما دشمنى و بغض و كينه ايجاد كند... » (۱).
📌با توجه به اينكه كلمه «يريد» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد حاكى از اين معنى است كه اين اراده، اراده هميشگى شيطان است.
و از طرفى مى بينيم كه در قرآن نيز شيطان به موجود خاصى اطلاق نشده، بلكه
حتى به انسانهاى شرور و مفسد نيز اطلاق گرديده است. آنجا كه مى خوانيم: «وكذلك جعلنا لكل نبى عدواً شياطين الانس والجن» «بدينگونه ما براى هر پيامبرى دشمنى از شيطانهاى انسانى و يا جن قرار داديم». (۲)
و اينكه به ابليس هم شيطان اطلاق شده بخاطر فساد و شرارتى است كه در او وجود دارد.
🔵علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر «ميكربها» نيز اطلاق شده:
به عنوان نمونه اميرمؤمنان (عليه السلام) مى فرمايد، «لاتشربوا الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته، فان الشيطان يقعد على العروة و الثلمة»: «از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا شيطان بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى نشيند» (۳).
🔵و نيز امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «ولا يشرب من اذن الكوز، و لامن كسره ان كان فيه فانه مشرب الشياطين» (۴) «از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن شيطانها است».
🔵از قول پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «موهاى شارب (سبيل) خويش را بلند مگذاريد، زيرا شيطان آنرا محيط امن براى زندگى خويش قرار مى دهد، و در آنجا پنهان مى گردد» (۵)!
به اين ترتيب
روشن شد كه يكى از معانى شيطان ميكروبهاى زيانبخش و مضر است.
🔵ولى بديهى است منظور اين نيست كه: شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه: شيطان معانى مختلفى دارد، كه يكى از مصداقهاى روشن آن «ابليس» و لشكريان و اعوان او است: و مصداق ديگر آن انسانهاى مفسد و منحرف كننده، و احيانا در پاره اى از موارد به معنى ميكروبهاى موذى آمده است (دقت كنيد). (۶)
پي نوشتها
۱ مائده: ۹۱.
۲ انعام: ۱۱۲.
۳ كافى جلد ۶ كتاب الاطعمة والاشربة، باب الاوانى.
۴ كافى جلد ۶ كتاب الاطعمة والاشربة، باب الاوانى.
۵ كافى جلد ۶ كتاب الاطعمة والاشربة، باب الاوانى.
۶ تفسير نمونه ۱/۱۹۱
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam