eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
458 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه افرادی که میگویند، دین اسلام عقب مانده و برایِ عرب هاست... لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
1_244601483.pdf
915.7K
📚 اصول عقاید(خلاصه) ✍ 🔺کتابی قابل فهم برای عموم و در عین حال ارزشمند درباره اعتقادات شیعه و پاسخ به شبهات 💯توصیه میشود حتما یکبار این کتاب را در طول عمر خود بخوانید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️ چگونه در برخی از روایات، دیده شدن بهشت از جانب برخی از افراد ترسیم شده است🤔 اگر بهشت هم اکنون موجود است، مکان آن کجاست؟ 👇👇👇👇👇📌📌📌📌📌 ◀️پاسخ این سؤال را مى توان از دو راه بیان کرد: نخست این که: بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند، نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم. ◀️در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه «کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِیْنِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیْمِ» نیز گواه این حقیقت است. از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود: بعضى از مردان خدا، درک و دیدى در این جهان داشتند که بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند. ◀️براى این موضوع مى توان مثالى ذکر کرد: فرض کنید فرستنده نیرومندى در یک نقطه زمین وجود داشته باشد که به کمک ماهواره هاى فضائى، امواج آن به سراسر زمین پخش شود و به وسیله آن نغمه دل انگیز تلاوت قرآن با صدائى فوق العاده دلنشین و روح پرور در همه جا پخش گردد. 📌و در نقطه دیگرى از زمین، فرستنده دیگرى با همان قدرت وجود داشته باشد که صدائى فوق العاده گوش خراش و ناراحت کننده روى امواج دیگرى در همه جا پراکنده شود. هنگامى که ما در یک مجلس عادى نشسته ایم، صداى گفتگوى اطرافیان خود را مى شنویم، اما از آن دو دسته امواج «روح پرور» و «آزار دهنده» که در درون محیط ما است و همه جا را پر کرده است هیچ خبرى نداریم. ولى اگر دستگاه گیرنده اى مى داشتیم که موج آن با یکى از این دو فرستنده تطبیق مى کرد فوراً در برابر ما آشکار مى شدند، گر چه دستگاه شنوائى ما در حال عادى از درک آنها عاجز است. 📌این مثال گرچه از جهاتى رسا نیست ولى براى مجسم ساختن چگونگى وجود بهشت و دوزخ در باطن این جهان مؤثر به نظر مى رسد. دیگر این که: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح، این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته، درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیا است؛ زیرا مى دانیم عالم جنین براى خود عالم مستقلى است، اما جداى از این عالمى که ما در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت، همین حال را دارد، یعنى در درون آن قرار گرفته است. و اگر مى بینیم قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است، به خاطر آن است که انسان چیزى وسیع تر از آسمان و زمین نمى شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود. ◀️لذا قرآن براى این که وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه کرده است و چاره اى غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکى که در شکم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت کنیم که براى او در آن محیط قابل درک باشد. از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که: اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است، پس دوزخ کجا است؟ زیرا طبق پاسخ اول، دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد (همان طور که در مثال امواج فرستنده صوتى ذکر شد). و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشن تر است؛ زیرا دوزخ مى تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن و از آن هم وسیع تر.(۱) (۱). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج ۳، ص ۱۲۵. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
بازتاب معرفی در مجله داعیه 👇👇👇
مجله 16 فاطمیه نسخه نهایی.pdf
15.74M
شماره جدید مجله داعیه وابسته به مدرسه علمیه سفیران همدان لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شبهه : پیامبر اسلام(ص) کسی که مداومت بر نماز جماعت کند مانند برق سریع از روی پل صراط میگذرد یکی نیست بگه زمان پیامبر برق کجا بوده😂 📌 *پاسخ به شبهه*👇 📌بسم الله الرحمن الرحیم این سخن درستی است که در صدر اسلام برخی از سخنان به نام معصومین علیهم السلام جعل شده است و اکنون دانشمندان حدیث شناس باید تشخیص دهند کدام کلام از وجود مبارک آنان صادر شده و کدام ساختگی است اما... ◀️حدیثی که فرستاده شده در منابع حدیثی ذکر شده است و به نظر می رسد مشکل خاصی ندارد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله): (من حافظ علی الجماعة حيثما كان مر علي الصراط كالبرق الخاطف اللامع في أول زمره مع السابقين)، کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان، همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد. ثواب الاعمال، ص۳۴۳ ◀️ دقت داشته باشید که برق اختراع نشده بلکه کشف شده و از آن را در امور مختلف به کار گرفته اند. صاعقه و رعد و برق همیشه وجود داشته است، و حرکت سریع برق در آسمان همیشه مشاهده می شده است. جالب است بدانید که این کلمه در قرآن کریم هم بکار رفته است. (یکاد البرق یخطف ابصارهم، روشنی برق نزدیک است چشمانشان را برباید)، بقره/۲۰ لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
بسم الله الرحمن الرحیم دوستانی که دنبال پیدا کردن کانالهای علمی و...هستند در کانال زیر 👇👇لینک کانالهای علمی و.. قرار داده میشود. https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه ⁉️ بنظرتون بهتر نیست بجای عبادت، بریم دنبال شاد کردنِ دلِ ❤️ مردم؟ 👇👇 پاسخ : 📌یکی از روشهای بدبین کردن مردم به ادیان، استفاده از مفاهیمی است که برای همه زیبا و جذاب می باشد؛ با وجود اینکه احکام و دستورات ادیان الهی، خصوصا اسلام با آنها منافات ندارد. امّا کسانی که دین را مانع محکمی در برابر زیاده خواهی و نفوذ خود می بینند، با مغالطه و فریب کاری آن را طوری مطرح می کنند که انسان فکر می کند منافاتی بین آنها وجود دارد. یکی از این مفاهیم مسأله «محبت» به دیگران می باشد. آنها این مسأله را در مقابل «نیایش» خدا قرار می دهند؛ در حالی که در آیات و روایات اسلامی موارد فراوانی درباره اهمیت محبت و شاد کردن دیگران آمده است. آنها جمله «شاد کردن قلبی با عمل بهتر از هزاران سر است که به نیایش خم شده باشد» را ـ که به «ماهاتما گاندی» نسبت داده شده است _ مستمسک خود قرار داده اند تا عبادت خدا و نیایش مسلمانان را زیر سؤال ببرند. ◀اگر برفرض این کلام متعلق به جناب گاندی باشد و ما این را بپذیریم، هرگز منافاتی با تعالیم دینی اسلام ندارد؛ زیرا در اسلام نیز، خندیدن و شاد کردن دیگران و رفع گرفتاری از دیگران، علاوه بر اینکه در برخی موارد واجب است (از جمله خمس، زکات، صدقات واجب و …)، به طور مطلق مستحب بوده و عبادت محسوب می شود. ❤️❤️❤️اساس دین محبّت است‏👇👇👇 طبق آیات قرآن و و روایات اسلامی، اساس دین محبت است. امام صادق(علیه السلام) در روایت زیبایى چنین مى فرماید: «هَلِ الدّینُ الَّا الْحُبّ! انَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: قُلْ انْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى یَحْبِبْکُمُ اللَّه»(۱)؛ (آیا دین جز محبّت و رحمت چیز دیگرى است؟! [سپس دلیل کلامش را این گونه بیان مى کند؛ زیرا] خداوند متعال [در آیه ۳۱ سوره آل عمران] مى فرماید: اگر خدا را دوست دارید از دستورات من [پیامبر(صلى الله علیه و آله)] اطاعت کنید تا محبوب خداوند شوید). در روایت دیگرى از امام باقر(علیه السلام) چنین مى خوانیم: «الدّین هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدّینُ»(۲)؛ (دین محبّت است و محبّت دین است). این محبت هم شامل محبت به خالق می شود و هم شامل محبت به مخلوق. اساسا اگر انسان در انجام هر کاری علاقه و محبت نداشته باشد هرگز دست به آن کار نمی زند؛ به عنوان مثال جاذبه جنسى و عشق و محبّت، انسانها را به سمت ازدواج -با همه مشکلاتش- سوق مى دهد؛ به گونه اى که مرد و زن عاشقانه تمام سختی ها را به جان مى خرند بلکه تمام عمرشان را به پاى فرزندشان مى ریزند تا نوزادشان کم کم بزرگ شود و راه رفتن بیاموزد، و سخن بگوید. آرى، انگیزه عشق و محبّت این قدرت و قوّت عجیب و خیره کننده را دارد.(۳) 🌷احادیث شاد کردن دل مؤمن 👇👇👇👇 علاوه بر آنچه بیان شد، احادیث فراوانی هم در خصوص شاد کردن دل مؤمنین و اهمیت بسیار بالای آن آمده است؛ از جمله در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) که خود سرآمد محبت به بندگان و رحمة للعالمین بود می خوانیم: «إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ»(۴)؛ (دوست داشتنی ترین اعمال نزد خداوند شاد کردن دل مؤمنین می باشد). در روایت دیگری از امام باقر(علیه السلام) می خوانیم: «تَبَسُّمُ اَلرَّجُلِ فِی وَجْهِ أَخِیهِ حَسَنَهٌ وَ صَرْفُ اَلْقَذَى عَنْهُ حَسَنَهٌ وَ مَا عُبِدَ اَللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ»(۵)؛ (لبخند مرد در روى برادرش، حسنه است و دور کردن خار و خاشاک از وى حسنه است و خدا پرستیده نشده به کارى که دوست تر باشد نزد خدا از شاد کردن دل مؤمن). در کتاب شریف «اصول کافی» چند باب درباره شاد کردن دل دیگران و برطرف کردن گرفتاری و نیاز دیگران اختصاص داده شده است و روایات فراوانی در این باره بیان شده که نشان می دهد خود شاد کردن دل مؤمن و رفع گرفتاری او از بهترین مصادیق نیایش الهی شمرده شده است.(۶) بدى را با خوبى پاسخ دهید با این حال، دستورهای دین در زمینه محبت به دیگران در این حد متوقف نمی ماند و در متون دینی توصیه هایی به پاسخ دادن بدی با خوبی نیز دیده می شود. خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره «الرَّحْمن» مى فرماید: «هَلْ جَزَاءُ الْاحْسانِ الَّا الْاحْسانِ»؛ (آیا جزاى نیکى جز نیکى است؟). این آیه شریفه، که سرشار ازمحبّت و رحمت و دوستى است، به عنوان یک شعار اسلامى ما مسلمانان مى باشد.
👇👇👇👇👇 💐با این حال با مطالعه دیگر آیات قرآن در مى یابیم که خداوند متعال نه تنها پاسخ نیکى را رفتار نیک مى داند، بلکه به مسلمانان دستور مى دهد در مقابل بدیها نیز به نیکى رفتار کنند، و پاسخ بدى را هم به نیکى بدهند! این مطلب در آیه شریفه ۹۶ سوره مؤمنون آمده است؛ مى فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتى‏ هِىَ احْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ اعْلَمُ بِما یَصِفُونَ»؛ (بدى را به بهترین راه و روش دفع کن [و پاسخ بدى را به نیکى ده] ما به آنچه توصیف مى کنند، آگاه تریم).(۷) نتیجه اینکه: شادی و شاد کردن دیگران، چه با عمل و چه با حرف، خود عبادت است و سیره عملى‏، و رفتار و معاشرت هاى اجتماعى بزرگان دینى و رهبران و پیشوایان اسلامى، مملوّ از رحمت و عطوفت و محبّت‏ با پیروان خویش، بلکه با دشمنان اسلام است.(۸) امّا این مساله نباید ما را از سایر روش های پرستش الهی باز دارد و هر کدام جایگاه خاص خودش را خواهد داشت. ◀️پرستش خداوند متعال از لحاظ عقلی و عاطفی بر ما واجب است و شکر نعمت های او به شمار می رود. همچنین از لحاظ شرعی، خداوند متعال در آموزه های دینی، نوع و روش مورد پسند و صحیح را برای عبادت خویش مقرر و معین فرموده اند، که نماز و روزه هم جزء آن است و اجر و ثواب شاد کردن مؤمن و رفع نیاز دیگران، ما را از پرستش خدای تعالی، معاف نمی کند. (۱). تفسیر نور الثقلین، العروسى الحویزى، عبد على بن جمعة، انتشارات اسماعیلیان‏، قم، ۱۴۱۵ ق‏، چاپ چهارم‏، ج ‏۱، ص ۳۲۷؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، ۱۴۰۳ ق‏، ج ‏۶۶، ص ۲۳۷. (۲). تفسیر نور الثقلین، همان، ج ‏۵، ص ۲۸۵، ح (۳). اخلاق در قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ ه. ش، چاپ اول‏، ج ‏۳، ص ۹۳. (۴). الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۴۰۷ ق، چاپ چهارم‏، ج ‏۲، ص ۱۸۹، باب (إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِین‏)، ح ۴. (۵). همان، ج ‏۲، ص ۱۸۸، باب (إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِین‏)، ح ۲. (۶). همان، ج ۲، ص ۱۸۸ - ۲۰۴. (۷). آیین رحمت، همان، ص ۲۲. (۸). آیین رحمت، همان، ص ۴۵. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
🔆 متن شبهه : آخرالزمان را ادیان درست کردن تا جیب مردم را خالی کنند ولی مردم دلخوش باشند و در مقابل ظلم چیزی نگن....دین آخرت را آباد و دنیا را خراب می‌کند، ولی وعده‌های بهشت هم خلاصه شده در باغ و شراب، چون سردمداران آن نمی‌دانسته اند که در آینده موبایل و هواپیما اختراع میشود. ( متن شبهه خلاصه شده ) 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ اطلاعات گوینده ظاهراً منبعی جز فضای مجازی ندارد. هر آنچه در در فضای مجازی به عنوان شبهه، شایعه، خرافات و... پخش شده ملاک قضاوت خود در مورد دین و دیانت قرار داده است. مثلاً کدام عالم دینی کرونا یا شهاب سنگ را از علائم آخرالزمان دانسته است؟ یا اینکه چه کسی گفته امام زمان علیه السلام از خون آخوندها جوی خون راه می‌اندازد؟ اصلاً چه کسی گفته که حضرت جوی خون راه می‌اندازد؟ 2⃣ همچنین اگر بنا به سخنان بزرگان و پیشوایان دینی و علما باشد، که آنها گفته اند، برای زمینه سازی ظهور باید با ظلم مقابله کرد. پس چطور گوینده به دروغ ادعا می‌کند که آخرالزمان را سردمداران دین ساخته تا مردم در مقابل ظلم سکوت کنند؟ 3⃣ در حقیقت به این آقای گوینده که دینداران را احمق و بی فکر معرفی میکند، باید گفت که « خود شکن آئینه شکستن خطاست» زیرا حتی اینقدر با اعتقادات مردم هم آشنا نیست که بداند اولا حضرت نمرده که بخواهد زنده شود و ثانیاً هزاران سال پیش هم زندگی نمی‌کرده و کمتر از ۱۲۰۰ سال پیش به دنیا آمده. سوال این است؛ کسی که حداقل اطلاعات را در مورد اعتقادات مردم ندارد، چطور به خود جرأت می دهد آن را با بی احترامی تمام، نقد کند و به استهزاء بگیرد. 4⃣ نقد اینگونه افراد به عقاید دینی را که می‌بینم، به یاد داستان ملانصرالدین می‌افتم که وقتی می‌خواست بچه‌هایی که در کوچه بازی می‌کردند، دست به سر کنه، به آنها گفت: سر کوچه آش میدن! وقتی بچه‌ها دویدند به آش برسند، خودش هم دنبال آنها دوید، به ملا گفتند: تو کجا میری؟ گفت: خدا را چه دیدی، یه وقت واقعا آش دادن؟ 5⃣ این افراد هم اول ذهنیات خود را به اسم دین مطرح می‌کنند (بدون اینکه در منابع دینی معتبر وجود داشته باشد)، و بعد آنچه خود ساخته اند را نه به نقد، بلکه به استهزاء می‌گیرند!! «خود گویی و خود خندی؟! خود مرد هنرمندی» 6⃣ اما در بخش دیگری از کلیپ پر از دروغ مزبور ادعا می‌شود که دین آخرت را آباد و دنیا را خراب می‌کند، ولی وعده‌های بهشت هم خلاصه شده در باغ و شراب، چون سردمداران آن نمی‌دانسته اند که در آینده موبایل و هواپیما اختراع میشود. در حالیکه بر اساس آموزه های اسلامی دنیا و آخرت قابل تفکیک نیست ( همانطور که روایات متعددی داریم که برداشت های غلط از زهد و تقوی را رد کرده و پیشوای اول شیعیان به تنهایی صدها باغ و قنات ایجاد و در خدمت مردم قرار داده است. 7⃣ اینکه ادعا شده وعده‌های متناسب با اختراعات جدید در دین وجود ندارد نیز از بی اطلاعی و بی‌سوادی گوینده است، کافی است آشنایی اندکی با داستان معراج پیامبر، جابجا شدن هزاران کیلومتری تخت بلقیس در یک چشم بر هم زدن و روایات مربوط به دوران ظهور امام زمان علیه السلام داشته باشد تا اینطور خود را رسوا نکند. ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
معمای امتحان قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
371.4K
◀منظور از امتحانِ قبل از خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها که در زیارت نامه ایشان آمده ( السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقک) چیست؟ ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه⁉️⁉️⁉️⁉️ 📌جواز «تنبیه زن» در دین اسلام متناسب با موقعیت زن در عصر جاهلیت بوده و با شأن و شخصیت زن در حال حاضر سازگاری ندارد؟ 📌📌📌📌👇👇👇👇 پاسخ : ◀️خداوند متعال در قرآن می فرماید: «وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ»(۱)؛ (و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید؛ و [اگر مؤثر واقع نشد] در بستر از آنها دورى نمایید؛ و [اگر راهى جز شدت عمل نبود] آنها را تنبیه کنید). برخی با تمسک به این آیه می گویند: این نوع معامله با زن با شأن او سازگاری ندارد و با عصر جاهلیت که زن در حقارت و خواری به سر می برد تناسب دارد! 📌در پاسخ به این شبهه باید گفت: ◀️اولاً: هر کس در این مسأله به کتب تفسیر، تاریخ و کلمات فقها رجوع کند، پی می برد که این حکم اسلامی هرگز تناسبی با موقعیت و حکم زن در جاهلیت ندارد. زن در عصر جاهلی بسیار در موقعیت پایینی قرار داشت و این اسلام است که دست او را گرفت و به مقام و شأنی عظیم سوق داد. از سویی اسلام با برخی از عادات و رسوم جاهلیت سخت مخالف بود ولی با آن ها به طور کلی و یک مرتبه مقابله نکرد، بلکه تا حدودی آن ها را پذیرفته و آثاری را هم بر آن ها مترتّب کرد؛ همانند برده داری، طلاق ظهار و مسأله مورد بحث که مقابله مرد با نافرمانی و نشوز زن باشد. ◀️ثانیاً: در تفسیر جمله «وَاضْرِبُوهُنَ» آمده است که زدن نباید شدید و دردآور باشد. شیخ «طوسی»(رحمه الله) می فرماید: «و امّا ضرب، به اتفاق نباید شدید باشد». و از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که با مسواک باشد.(۲) قاضی «ابن برّاج» طرابلسی می نویسد: «و امّا ضرب و زدن، باید به قصد و حدّ تأدیب باشد، آن گونه که بچه ها بر نافرمانی کتک می خورند. و نباید زن را شدید و به نحوی که او را زمین گیر کند و خون آلود نماید، بزنند و آن را باید بر کلّ بدنش تقسیم کنند به جز صورتش. و برخی از علمای اهل سنت گفته اند که باید با حوله ای پیچیده باشد نه چوب و تازیانه».(۳) ◀️ثالثاً: مسأله زدن زن در موردی است که زن «ناشزه» شده و حقوق مرد را رعایت نمی کند. امری که ممکن است مرد را وادار به تصمیم به طلاق نماید. و از آنجا که طلاق افسد است و ممکن است با زدن او از این امر جلوگیری کرد لذا با زدن او دفع افسد به فاسد می شود. زیرا در صورت کنترل نکردن این گونه زنان با زدن، ممکن است وضع بدتر شده و کار به طلاق یا قتل کشیده شود.(۴) (۱). قرآن کریم، سوره نساء، آیه ۳۴. (۲). التبیان فى تفسیر القرآن، طوسى، محمد بن حسن، محقّق / مصحّح: عاملى، احمد قصیر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بی تا، ج ۳، ص ۱۹۱. (۳). المهذب، ابن براج طرابلسى، قاضى عبد العزیز‌، محقّق / مصحّح: جمعى از محققین و مصححین تحت إشراف شیخ جعفر سبحانى‌، جامعه مدرسین، قم، ۱۴۰۶ قمری‌، چاپ اول‌، ج ۲، ص ۲۶۴. (۴). اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۶ شمسی، چاپ سوم، ص ۵۰۱. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا